eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نمی‌توان با این فقه معجزه شریعت را به جامعه نشان داد! ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹ورود به فقه یک موضوع بدون نظریه دینی و فقهی، راه به بیراهه رفتن است. باید نظریه داشته باشیم تا بدانیم کلیت دین با یک نگاه فلسفی و کلامی در رابطه با موضوع مورد نظر چه چیزی گفته است. ورود به فقه یک موضوع بدون داشتن نظریه، باعث‌ می‌شود که نتوانیم سؤالات قانون‌گذار را پاسخ بدهیم. 🔸غرب حرکت می‌کند چون نظریه دارد و در نظریه حرکت می‌کند، اگر نظریه نداشته باشیم وارد زمینی می‌شویم نظریه آن را غرب داده است و ما می‌خواهیم در آن زمین بازی اسلامی کنیم که باعث چندگانه‌گویی می‌شود و این کار فایده‌ای ندارد و مضر است. 🔹نظریه به معنای افکندن یک نگاه جامع بر روی مسئله است تا بتوانیم ابعاد آن را در چارچوب نظریه بررسی شود و فقه متناسب با آن را از منابع شریعت استخراج کنیم. بدون نظریه، فقه مفرداتی، جزئی و تک‌موردی می‌شود. 🔸بدون طی کردن این مسیر، شاهد چیزی هستیم که ظاهر آن را صورت‌آرایی فقهی کردند، اما درون آن با فقه نمی‌سازد. با این فقه نمی‌توان معجزه شریعت را به جامعه نشان داد؛ زیرا آن آمیخته‌ای از نظام‌های متعدد است قانون باید یک مسیر را طی کند و با یک فکر قدرتمند به صحنه بیاید تا بتواند موضوع را حل کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نباید چیزهایی را به حساب بیاوریم که نیست! ✔️استاد رضا استادی: 🔹ما ۲۰ علم در حوزه نیاز داریم که باید باشد و از اول هم مطرح بوده است. در تک‌تک این علوم، پیشرفت رخ داده ولی این پیشرفت به خاطر ابزار است لذا تحول صورت نگرفته است. ابتدا فلان تعداد طلبه بوده است و حالا هزاران طلبه داریم؛ استاد مثلا ۲۰ نفر بوده و الان ۳۰۰ نفر شده است، کتاب، فلان مقدار بوده و الان هزاران جلد شده، مجله اصلا نبوده یا یکی بوده و الان ۱۰۰ مجله داریم ولی معنای این‌ها، تحول در حوزه نیست. 🔸بنا بود که حوزه به عامه مردم در مسائل مختلف دینی جوابگو باشد ولی جوابگویی به معنای این نیست که گفته شود اول دو نفر جوابگو بودند و حالا ۵۰ نفر داریم، بلکه باید تحول حقیقی ایجاد شود؛ من قصد انتقاد ندارم ولی نباید چیزهایی را به حساب بیاوریم که نیست. 🔹آیا الان واقعا حوزه علمیه در دانشگاه‌ها جایی باز کرده است؟ به نظر بنده واقعا اینگونه نیست و طوری نشده است که دانشجو خودش را محتاج بداند که با حوزه سر و کار داشته باشد؛ روزی ما یک دانشنامه هم نداشتیم ولی الان ممکن است فهرست بدهند که ما فلان تعداد دانشنامه داریم که همه اینها درست است و باید باشد ولی معنای تحول چیز دیگر است و صرف پیشرفت، تحول نیست. 🔸کتاب زیاد چاپ شده است ولی کتاب‌خوان هم زیاد شده است؟ بنده در مراسم رونمایی از کتابی بیان کردم که کتاب چاپ می‌شود و تعدادی هم هدیه می‌دهیم ولی اگر چند ماه بعد از کسانی که هدیه گرفته‌اند بپرسیم که چقدر آن را خوانده‌اند ممکن است تعداد کمی جواب مثبت بدهند. اینها البته انتقاد نیست بلکه بیان یکسری واقعیات است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در زمان ائمه (ع) غیر از وجوهات شرعیه، مالیات هم اخذ می‌شد/ دریافت مالیات باید عادلانه باشد ✔️آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس سازمان مالیاتی کشور: 🔹اقتصاد جامعه سالم را بر پایۀ مالیات عادلانه است، باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شود. 🔸مالیات سنگین سبب تعطیلی کارگاه‌های تولیدی کشور و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بازارهای غیرتولیدی برای فرار از مالیات و بیکار شدن کارگران می‌شود. 🔹قابل اطمینان بودن مأمورین مالیاتی مهم است، متأسفانه برخی از مأموران مالیاتی با مؤدیان در محاسبۀ مالیات تبانی می کنند که باید با آن برخورد شود. دریافت مالیات باید عادلانه و همراه با رضایت مؤدیان باشد، که این باعث جلب اعتماد آنان می گردد. 🔸از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و از سویی سازمان مجبور به تأمین هزینه‌های جاری کشور با مالیات است، لذا باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود. 🔹دریافت مالیات مختص به زمان حال نیست؛ مالیات در اسلام، همان زکات است و در زمان ائمه (ع) غیر از وجوهات شرعیه، مالیات هم اخذ می‌شد. هزینه های دفاعی و نظامی کشور نیز از طریق مالیات تأمین می‌شود. در گذشته خود مجاهدان هزینه‌های مرکب و خوراک خودشان را تأمین می‌کردند، در حالی که امروزه اشخاص به تنهایی توانایی تهیه ادوات نظامی را ندارند، از این رو این هزینه‌ها بر عهدۀ نظام اسلامی بوده که از طریق مالیات تأمین می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خیر بی‌حجابی در چیست!؟ ✍️ حجت‌الاسلام داود مهدوی زادگان/ دیدگاه و نظر عقل سلیم به ما می‌گوید برای ترجیح یا تخییر هر امری نسبت به امر دیگر به ملاک و دلیل نیاز است. ترجیح بدون دلیل مرجح یا برابر انگاری معقول و شنیدنی و محکمه پسند نیست. این اصل عقلایی را حتی آن دسته از آخوندهای سکولار و عرفی گرا می‌دانند و قبول دارند. لذا برای اثبات آن نیاز به استدلال نیست. بلکه مساله مهم کشف ملاک دلیل رجحان است. قرآن کریم ملاک دلیل رجحان و برتری و انتخاب خوب را در خیر بودن هر امری عنوان کرده است. چنانکه اگر دنبال برترین و بهترین حافظ باشیم، او الله است: "فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ" (يوسف: ۶۴). او برترین یاری دهنده است: "بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ ۖ وَ هُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ" (آل عمران: ۱۵۰). فضیلت و برتری حکمت بر هر دانش دیگری به دلیل آن است که حکمت حامل خیر کثیر است. و البته این را صاحبان خرد ناب می‌دانند: "يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ" (البقرة: ۲۶۹). قرآن کریم از رستگارانی (مفلحون) یاد می‌کند که مردم را به امر خیر دعوت می‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند: "وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" (آل عمران: ۱۰۴). قرآن کریم پوشش و عفاف را برای زنان سن بالایی که امیدی به نکاح ندارند، به دلیل خیر بودن آن نسبت به نا پوششی ترجیح داده است: "أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللهُ سَميعٌ عَليمٌ" (نور: ۶۰). حتی دلیلی که ابلیس برای سجده نکردنش بر آدم می‌آورد همان خیر و بهتر دانستن خود نسبت به آدم است: "قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ" (اﻷعراف: ۱۲). بنابراين، قرآن کریم ملاک برتری و رجحان هر چیزی یا امری بر هر چیز یا امر دیگر را در خیر بودن عنوان کرده است. هر امری که نسبت به امر دیگر بهتر است یا خیرش بیشتر باشد، آن امر رجحان دارد و باید همگان را به آن امر راجح دعوت کرد. اکنون در بحث پوشش و ناپوششی، سوال این است که کدامیک نسبت به دیگر خیری دارد یا خیر بودن آن بیشتر است، آیا خیر بودن در جانب حجاب و پوشش است یا در طرف بی حجابی و نا پوششی است؟ تا یکی را بر دیگری ترجیح دهیم. گمان نمی‌رود که کسی قائل به خیر بودن حجاب نباشد. برای خیر بودن پوشش دلایل زیادی می‌توان ذکر کرد. اما چه دلیل یا دلایلی برای خیر بودن بی‌حجابی و نا پوششی می توان ذکر کرد تا گفته شود بی‌حجابی بر امر پوشش رجحان دارد یا زنان را در انتخاب هر طرف مسأله مختار می‌سازد. بنابراین، آن دسته از حوزویان عرفی گرایی که ایده مقاصد الشریعه را طرح می‌کنند و حجاب را اختیاری می‌دانند، باید به مخاطبان خود توضیح دهند که بی‌حجابی چه خیری دارد که بانوان را در نسبت با حجاب مختار می‌دانند. چون اگر خیری در بی‌حجابی نباشد، اختیاری بودن حجاب معنا ندارد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت حکومت اسلامی با جمهوری اسلامی چیست؟ ✍️حجت‌الاسلام محمدحسین فاریاب، دانشیار موسسه امام خمینی (ره)/ دیدگاه و نظر ۱. حکومت اسلامی، حکومتی است که افزون بر تعهد نسبت به ایجاد نظم، امنیت و رفاه عمومی جامعه، متعهد به اجرای دین اسلام در جامعه نیز می‌باشد و حاکم این حکومت بی‌واسطه یا باواسطه از سوی خدا به حکومت منصوب می‌شود. ۲. در حکومت دینی، هرچند حاکم حق حکومت را از خداوند گرفته است، ولی نمی‌تواند به زور اسلحه بر مردم حکومت کند؛ بلکه باید مقبولیت مردمی نیز داشته باشد. امام علی (ع) نیز ۲۵ سال از حکومتی که حق او بود، دور ماند؛ چون در آن دوران، مقبولیت مردمی برای تشکیل حکومت را نداشت. ۳. اسلامی بودن حکومت به آن نیست که تمام احکام اسلام در آن اجرا شود، بلکه به آن است که متعهد به اجرای قوانین دین باشد. اجرای تمام احکام دین، مشروط به بسترسازی حکومت جهت اجرای قوانین دین و نیز پذیرش مردم است؛ چنانکه امیرالمومنین (ع) نیز نتوانست تمام احکام دین را اجرا کند. ۴. حکومت اسلامی، می‌تواند مدل‌های مختلفی داشته باشد. برای نمونه، یک مدل آن، مدل حکومتی حضرت علی علیه‌السلام بود که به اقتضای شرایط آن زمان، ایشان بدون برگزاری انتخابات، خود به تعیین والیان، کارگزاران و مسئولان بخش های مختلف حکومت اقدام می‌کرد. ۵. یک نوع از حکومت اسلامی نیز آن است که حاکم به تنهایی برای همه امور تصمیم گیری نمی‌کند، بلکه مردم نیز با حضور در انتخابات در عرصه‌های مختلف حکومت، ایفای نقش کنند. این شکل از حکومت را جمهوری اسلامی می‌نامند. ۶. در این نوع از حکومت، اسلامیت و جمهوریت هر دو، نقش واقعی دارند. رأی مردم، حق الناس به شمار می‌رود، حاکم دینی نیز رأی مردم را تنفیذ می‌کند و این چنین است که ارکان حکومت، مانند ریاست جمهوری و قانونگذاری در مجلس، مشروعیت پیدا می‌کند. ۷. بنابراین، جمهوری اسلامی یک مدل از حکومت اسلامی است و در تقابل با آن نیست. تاکید بر جمهوریت، موجب قوی‌تر شدن پشتوانه حکومتی است که در پی اجرای احکام دین در جامعه است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 آغاز درس خارج فقه آیت‌الله سیدحسن مرتضوی 📗موضوع: «صلاة الجمعه» 📆 زمان: از یکشنبه‌ ۲ اردیبهشت‌ماه ⏰ ساعت: ۷ صبح 🏛مکان: مشهد، میدان شهداء، خیابان شهید هاشمی‌نژاد ۱۱، پلاک ۱۴، بیت معظم‌له 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر شیعه، آیت‌الله العظمی بروجردی (قدس سره) 🎙سخنران: استاد شیخ حسین انصاریان 🗓 زمان: سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳، بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌 مکان: مسجد اعظم قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ملت فلسطین و حق تعیین سرنوشت به بهانه برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی بیش از هفتاد سال است که با اشغال سرزمین فلسطین، حق تعیین سرنوشت یک ملت زیرپا نهاده شده است. صهیونیست‌های نژادپرست با حمایت قدرت ‌های بزرگ با اشغال سرزمین یک ملت، حق مسلم آنان را پایمال کرده‌اند و سازمان‌های بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت های بزرگ قرار دارند، کاری از پیش نبرده‌اند. پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ملت فلسطین بشمار می رود، جمهوری اسلامی با اعلان علنی این واقعیت که مرور زمان نمی‌تواند حق یک ملت را در تعیین سرنوشت خود به فراموشی بسپارد، سیاست اصولی خود را دفاع از ملت مظلوم فلسطین در برابر اشغالگران و حامیان جهانی آنان قرار داد. به رغم کم لطفی دولت‌های عربی و گاه خیانت آنان به آرمان فلسطین، موجب نشد که جمهوری اسلامی از حق مسلم ملت فلسطین چشم بپوشد. امام خمینی با اعلان یک روز بنام روز قدس، باعث شد که گفتمان "حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت" خود هر سال زنده نگاه داشته شود. اینک پس از ۴۵ سال، فلسطین در کانون توجه جهانیان قرار گرفته، و رژیم صهیونیستی که به دنبال کشوری از نیل تا فرات بود، امروز برای حفظ موجودیت خود دست و پا می زند و از ارتکاب هیچ‌گونه جنایتی ابا ندارد. کشتار ده‌ها هزار انسان بیگناه و ستم کشیده، از مرد و زن و کودک، و مجروح ساختن دهها هزار نفر و ویران کردن یک سرزمین آخرین نمونه از جنایات این رژیم است که خاطرات تلخ جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم در صبرا و شتیلا، قانا و دیگر مناطق فلسطینی را زنده کرد. جمهوری اسلامی برای دفاع از این ملت مظلوم خسارات مادی و معنوی زیادی متحمل شده، و شهدای فراوانی داده است که آخرین آن، سرداران و مستشاران نظامی در سفارت ایران در سوریه بود. عملیات شجاعانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دفاع مشروع از سرزمین خود و تنبیه متجاوزان صهیونیست، هشداری به رژیم جعلی و نژادپرست صهیونیسم و حامیان بین‌المللی او بود. این حرکت هوشمندانه منطبق بر موازین انسانی، دینی و قوانین و مقررات بین‌المللی بود. به امید آنکه، به فضل الهی نقطه عطف دیگری در راستای استیفای حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین گردد. تاریخ ملت‌ها گواه بر آن است که بدون دستیابی یک ملت به حق تعیین سرنوشت خویش، آرامش برقرار نخواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیوه صحیح برخورد با اندیشه‌های مخالف/ مبارزه با اندیشه، گاه تبدیل به مبارزه با صاحب اندیشه می‌شود/ جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹وقتی فرمایشات و سیره‌ معصومین را رصد می‌کنیم می‌بینیم که اگر با یک اندیشه مخالف مواجه می‌شدند که واقعاً اندیشه و در حد یک تفکر بود، اگر قابل‌ترمیم بود ترمیمش می‌کردند و اگر نیازمند تکمیل بود، تکمیل می‌نمودند. اگر نیاز به توضیح بود، توضیح می‌دادند و نهایتاً اگر جایی می‌بایست رد کنند، رد می‌کردند. ما برای همه این‌ها نمونه داریم. 🔸متأسفانه مشکل کشور ما است این است که مبارزه با اندیشه، گاهی تبدیل می‌شود به مبارزه با صاحب اندیشه؛ یعنی اگر من بخواهم کسی را نقد کنم، نمی‌آیم کتابش را نقد کنم، نمی‌آیم پایان‌نامه‌اش را نقد کنم، بلکه می‌آیم خودش را نقد می‌کنم، در حالی که این کار بسیار بد است. حالا یک کسی کتاب ضلالی دارد. بسیار خب، باید کتابش را جمع کرد. البته اگر جواب بدهد. گاهی وقت‌ها هم برعکس جواب می‌دهد! 🔹بحث نشر کتب ضلال، یک بحث عقلی است... مشکلی که امروز من با امثال دکتر سروش و عبدالعلی بازرگان دارم؛ چرا که مخاطبان ما، عام و خاص من وجه هستند. در اینجا اگر برای کتاب‌های این شخص منحرف، ممنوعیتی ایجاد نشود، باعث انحراف افراد بسیاری می‌شود که به هر دلیل، فرصت شنیدن پاسخ مخالف را ندارند. البته باز هم می‌گویم که منظور من از ممانعت از انتشار، دفاع از هر سانسوری که در کشورهای مختلف انجام می‌شود نیست. 👈 متن کامل گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75282 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 پذیرش مدرسه فقهی جوادالائمه علیه‌السلام (سطح عالی مدرسه علمیه معصومیه) 🔺 با دو گرایش: «فقه حکومتی» و «فقه و راهبری اجتماعی» ⏳ مهلت ثبت‌نام: تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗لینک: https://form.masoumieh.ir/view.php?id=78731 ☎️در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، بعد از ظهر از ساعت ۱۵ تا ۱۸ با شماره ۰۹۱۰۲۹۴۹۳۲۸ تماس بگیرید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 اطلاعیه ثبت‌نام رشته فقه الحکومه (سطح ۴) ✔️به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می‌رساند: گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ پذیرش می‌نماید. ⏳ مهلت ثبت‌نام: ۱۴۰۳/۳/۳۰ 👈شرایط، فرایند ثبت‌نام و نیز مزایای تحصیلی: http://edu.markazfeqhi.com/node/313/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «بررسی فقهی، پزشکی عبادات و عقود افراد دارای اختلالات شنیداری و گفتاری» 🎙ارائه: استاد محمد قائینی، مدرس خارج فقه پزشکی 🎙ارائه: دکتر عباس مقدم، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی قم 🗓 زمان: چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ 🕌مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طبقه ۲، سالن امام خمینی (ره) 🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad