eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
745 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢توسعه فقه منحصر در فلسفه فقه است ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹فلسفه فقه علمی است که به بررسی، تحلیل، ارزیابی، مراقبت و نظارت بر مبادی علم فقه در پنج بخش اقدام می‌کند؛ یکی طبیعت داخلی فقه اعم از موضوع فقه، ساختار فقه، روش فقه، طبیعت و ماهیات قضایای فقهی؛ شأن دوم آن اهداف و غایات فقه است، شأن سوم رابطه فقه با جامعه، شأن چهارم رابطه فقه با دانش‌های مختلف، شأن پنجم حرکت فقه در بستر زمان. این نگاهی گذرا به تعریف فلسفه فقه است. 🔸توسعه علم به معنای پیشرفت سیستماتیک و پیش‌رونده دانش در جامعه متناسب با تحولات زمانه در چارچوب فلسفه وجودی آن دانش است. این تعریف چند قید دارد؛ اولا این پیشرفت سیستماتیک باشد و به جلو برود، دوم اینکه در جامعه این پیشرفت رخ دهد، پیشرفت اگر در حجره‌ها باشد پیشرفت دانش نیست، سوم متناسب با تحولات زمانه باشد و از مسیر و جاده اصلی خود که وفاداری و تلاش برای تحقق بخشیدن به فلسفه وجودی دانش باشد، از این مسیر به انحراف کشیده نشود. در یک نگاه، توسعه دانش شامل پالایش و گسترش مفاهیم و نظریات علم است که موجب پیشرفت و نوآوری در آن علم می‌شود. 🔹مدعا این است دانش فقه اگر بخواهد توسعه پیدا کند، این توسعه منحصرا مبتنی بر فلسفه فقه است. 👈 توصیح بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=75318 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم مطالعات تاریخ سیاسی در شناخت فقه مذاهب ✍️حجت‌الاسلام علی راد فقه با تاریخ در هم تنیده و رابطه‌ای دوسویه میان این‌دو وجود دارد، لذا تاریخ جزئی اجتناب‌ناپذیر از فقه مذاهب اسلامی است. فهم درست و تفسیر دقیق گزاره‌های فقهی شریعت بدون درنگ ژرف در پس زمینه‌های تاریخی (به مفهوم کلان تاریخ) این گزاره‌ها از زمینه تا مقاصد آنها میسور نیست. فروکاست ادله نقلی فقه به مثابه متون ادبی و بسنده نمودن به تحلیل معناشناختی متن‌گرای محض آن‌ها رهزن نظریه اصیل شریعت در عرصه‌های متنوع فقه اسلامی است و به نص‌گرایی در پژوهش فقهی می‌انجامد که فقط به دنبال تبیین مدلول ادبی و معانی ادله فقهی بدون توجه به پسامتن تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و .... این ادله است. در این میان آگاهی فقیه از نظریه‌های سیاسی حاکم و رایج در دوره‌های مختلف تاریخ اسلام به ویژه چهار قرن نخست هجری امری اجتناب ناپذیر است زیرا نظریه سیاسی حاکم در جوامع اسلامی نقشی مهم در پدیداری جوامع فقهی، فروکاست و حذف ادله رقیب و چگونگی تفسیر گزاره‌های فقهی داشت. 👈 استاد محمود شهابی در کتاب اداور فقه در لزوم آگاهی فقیه از نظریه‌های سیاسی در مطالعات فقهی چنین می‌نویسد: http://ijtihadnet.ir/?p=75322 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 نگاهی به مقالات شماره ۲۷ «حدیث حوزه» 🔻گذر از تضعیفات علی بن حَسّان هاشمی با رویکرد تحلیل متن‌شناسانه؛ (از اتّهام به ضعف تا استقبال حوزه‌های حدیثی) ✍️ سیداحمد موسوی‌پور و جمال‌الدین حیدری‌فطرت 🔻اعتبارسنجی و واکاوی «حدیث مقراض» ✍️ میلاد لطفی و احسان پوردوانی 🔻گونه‌های دنیوی عقاب در عدم رعایت حقوق حجت‌های الهی ✍️ حسین فرخی 🔻چگونگی احراز عدالت در شرط عادل‌بودن امام جماعت از منظر روایات (با تکیه بر باب ۱۱ ابواب صلاة الجماعة وسائل الشیعه) ✍️محمدعلی هراتی 🔻تحلیل شیوه‌های معارضه با راویانِ روایات فضائل اهل‌بیت(ع) ✍️عبدالله غلامی و اعظم فرجامی و زهرا دشتی‌نژاد 🔻بررسی شخصیت حبابه والبیه در منابع روایی و رجالی شیعه ✍️ علی حسنی گرکانی 🔻استقراء و تحليل بينامتنيت اسلوب بلاغی شعر شاعران عصر عباسی با نهج‌البلاغه ✍️ ندا نظریان و محسن خوشفر 🔻نشر و حفظ حدیث در عملکرد فریقین ✍️حمید محمدی و یحیی میرحسین 🔻واکاوی جایگاه روایی اسماء بنت عمیس در منابع فریقین ✍️ فهیمه طاهرکوهی و محمد شریفی و معصومه طاهریان قادی 🔻اعتبارسنجی سند و متن دعای عشرات ✍️ سیده فرزانه فخرائی 🌐مطالعه مقالات: http://Majalh-h.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی‌ ترویجی موضوع:«ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین حمید زراعت کاشانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا کلاهدوزان، استاد سطوح حوزه علمیه 📆 زمان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، ساعت ۱۴ 🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی نگاهی به مبحث ترتّب و آثار مترتّب 👤 با سخنرانی آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۹:۳۰ 🏛 مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔تشریح هشت گام اجتهاد توسط استاد احمد مبلغی/ نشست دوم 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ 📌ثبت‌نام و دریافت لینک:
09210768363
/ @m_bagiyatollah_kharej 👈فایل جلسه اول: https://eitaa.com/ijtihad/11621 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دوره دوم آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن ازدیدگاه اصول فقه» 🎙استاد: مسعود فیاضی 🗓برگزاری بصورت حضوری: از ۲۷ اردیبهشت/ پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ 🏛مکان: قم. بلوار جمهوری. ک ۲.فرعی سمت چپ. ساختمان انجمن‌های علمی حوزه ⏳ثبت‌نام تا ۱۹ اردیبهشت: ارسال عدد ۲ به سامانه پیامکی ‌‌30007227007714 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢توسعه فقه منحصر در فلسفه فقه است ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹فلسفه فقه علمی است که به بررسی، تحلیل، ارزی
✍️ استاد رضا اسلامی/ دیدگاه و نظر 🔹نکته اول: این توسعه، توسعه خود فقه است یا توسعه مقدمات فقه است. مثلا ما بحث فلسفه فقه را در خدمت فقه می‌گذاریم و فقه را به فلسفه فقه ارجاع می‌دهیم و فلسفه را دلیل و راهنما می‌کنیم. آیا فلسفه فقه خودش توسعه را به عهده می‌گیرد یا زمینه توسعه را به ما نشان می‌دهد. پس این توسعه، توسعه فعلی و تحقق‌یافته نیست بلکه توسعه در مقدمات است. 🔹نکته دوم: این توسعه، توسعه‌نیازمحور است، توسعه به لحاظ کاربردی‌سازی است، توسعه به لحاظ مسئله‌شناسی است اینها تقسیمات توسعه است. آیا این توسعه، توسعه کمی است یا کیفی است یا روشی. 🔹نکته سوم: وقتی از نقش فلسفه فقه در توسعه فقه صحبت می‌کنیم باید تکلیف سه چیز را روشن شود: 🔸۱. اهداف فلسفه فقه چیست آیا صرفا توصیفی است تا توصیه‌ای نیز هست؟ 🔸۲. محدوده و قلمرو فلسفه فقه باید مشخص شود که ارائه دهنده پنج شأن برای آن ذکر شد. 🔸۳. در فلسفه فقه باید فیلسوف فقه مشخص شود که آیا حتما باید فقیه و مجتهد باشد یا الزام به اجتهاد نیست بلکه صرفا نتایج را بداند کافی است؟ 🔹نکته چهارم: نتایج این بحث باید روشن شود؛ اینکه آیا توسعه فقه توسعه درون زا است یا بیرونی؟ به چه اندازه به مطالعات فرافقهی نیاز داریم؟ نقطه عزیمت در تحول مثبت فقه چیست؟ اگر توسعه فقه منحصر در فلسفه فقه است آیا توسعه اصول به توسعه فقه نمی‌انجامد؟ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیباچه‌ی بحث خارج قاعده اقدام ✔️بررسی ۱۱ مسئله توسط استاد محمد عشایری ماه مبارک رمضان (۱۴۴۵) 1. قواعد فقهیه در تاریخ فقه اهل سنت چه تطوراتی داشته است؟ 2. مباحثی مانند «الاشباه و النظائر» در فقه اهل سنت چگونه پدید آمد و چه تأثیری بر روند فقه اهل سنت نهاد؟ 3. چه شد که اهل سنت از آثار «الاشباه و النظائر» به آثاری مانند «الفروق» رسیدند؟ 4. تفاوت «نظریه فقهی» با «قاعده فقهی» چیست؟ 5. تاریخ قواعد فقهیه در فقه امامیه چه سرگذشتی داشته است؟ 6. «الاشباه و النظائر» در فقه امامیه با «الاشباه و النظائر در فقه اهل سنت» چه شباهتها و چه تفاوتهایی دارد؟ 7. مهمترین آثار قواعد فقهیه در فقه امامیه کدام‌اند و تفاوت آنها با یکدیگر چیست؟ 8. ماهیت قاعده فقهی چیست و با مسائل اصولی چه تفاوتی دارد؟ 9. «ابهام در ماهیت قواعد فقهی» را کدام اندیشمندان امامیه درک کرده و برای آن چاره‌جویی کرده‌‌‌اند؟ 10. به هر کدام از این راه‌حل‌ها، چه نقدی وارد است و راه‌حل جایگزین پیشنهادی چیست؟ 11. پیامدهای فقهی ابهام در ماهیت قواعد فقهیه چیست؟ علاقه‌مندان می‌توانند صوت جلسات را 👈از این طریق👉 دریافت کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکاوی فقهی حقوقی دسترسی به پلتفرم‌های خارجی از طریق پوسته‌های داخلی ✔️نشست علمی «واکاوی فقهی حقوقی دسترسی به پلتفرم‌های خارجی از طریق پوسته‌های داخلی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا محمودی و حجت‌ا‌‌لاسلام ولمسلمین علی نهاوندی و دبیر علمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحد در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار گردید. در این نشست که ناظر به مصوبه نود و ششم جلسه شورای عالی فضای مجازی بود، زوایای مختلف فقهی حقوقی این مصوبه بررسی و تبیین شد. 🔹محمودی: وجود برخی ابهامات در متن مصوبه مانعی در جهت تحقق اهداف مصوبه است. عباراتی مانند خدمات و سکوهای پرکاربرد بالقوه و بالفعل، شاخصه‌های حکمرانی‌پذیری و خدمات مفید خارجی، از جمله این عبارات هستند که زمینه شمول گسترده مصوبه بر بسیاری از فعالیت‌ها را فراهم می‌سازند. 🔹نهاوندی: در این مصوبه مسئله‌شناسی مناسبی صورت نگرفته و این اشکال، کل مصوبه را تحت الشعاع قرار داده است. از دلایل ضعف مسئله‌شناسی می‌توان به «ارتباط ضعیف مسائل ذکر شده با مسائل حوزه فرهنگ، سبک زندگی، کسب و کار و تجارت» اشاره داشت. همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیگانه تا موقعی که مضرات احتمالی آن به صورت کامل برطرف نشود به موجب قاعده نفی سبیل مجکوم به حرمت است. همچنین به مقتضای قاعده‌های نفی عسر و حرج، لاضرر و حرمت نشر اکاذیب و شایعه‌سازی، قانون‌مند کردن حضور شبکه‌های اجتماعی خارجی از لحاظ فقهی و شرعی دارای اشکال می‌باشد. 👈گزارش تفصیلی نشست در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75333 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندیشه‌هایی همچنان به‌روز و کارآمد ✍️حجت‌الاسلام امید درویشی با سیری گذرا در گفتار و نوشتار این نظریه‌پرداز انقلابی می‌توان به داده‌هایی دست یافت که منعکس کننده شاکلۀ اندیشه سیاسی ایشان است. ایشان با پرداختن به مقولاتی از قبیل عدالت، آزادی، حاکمیت، تشکیل حکومت در عصر غیبت، مشروعیت حکومت، جمهوریت، قضاوت و نظام قضایی اسلام، ولایت‌فقیه و ادله مربوط به آن، حقوق مردم، مشارکت مردم در اداره حکومت و … به دنبال حل مشکلات موجود و پیش‌روی نظام نوپای اسلامی و کارآمد سازی حکومت دینی بود. اگر توجه ویژه به اندیشه‌های سیاسی شهید مطهری داشته باشیم، بسیاری از شبهات سیاسی اجتماعی که حتی در زمانه کنونی مطرح می‌شوند نیز برایمان روشن خواهند شد. این‌که برخی افراد وانمود می‌کنند «با وجود ولایت‌فقیه امکانی برای ظهور و بروز جمهوریت وجود ندارد» تشریح رابطه جمهوریت و ولایت‌فقیه توسط شهید مطهری، پاسخی محکم بر چنین شبهاتی است. در اندیشه شهید مطهری اگرچه ولایت ‌فقیه و جمهوریت دو مفهوم متفاوت هستند، اما علی‌رغم تفاوت‌، نوعی وابستگی و درهم تنیدگی بین این دو مقوله وجود دارد و ایشان ولایت ‌فقیه را به‌عنوان مبنای شرعی و قانونی رهبری در جمهوریت مطرح می‌کنند. به‌بیان‌دیگر شهید مطهری با زدودن تضاد میان دو مفهوم جمهوریت و ولایت ‌فقیه، معتقد است که از ترکیب این دو مفهوم در نظام اسلامی، حکومتی منطبق با مبانی دینی در جامعه اسلامی جلوه‌گر می‌شود که پایبندی به آن چهره عمومی جامعه اسلامی را روز به روز زیباتر خواهد کرد. 📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75330 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تنها مجلس ختم برای شهید مطهری در عراق ✔️آیت‌الله سید علی‌اکبر حائری: ماه‌های اول پیروزی انقلاب بود. گروه فرقان آیت‌الله مطهری را به شهادت رساند. ایشان از اطرافیان امام خمینی و در علمیت و شهرت، شاخص بود؛ بنابراین دشمن تصمیم گرفت که آقای مطهری را حذف کند. 🔺من در نجف بودم. شهید صدر با اینکه می‌دانست همکاری با جمهوری اسلامی خطرناک است و دولت عراق آن را ممنوع می‌داند، درعین‌حال وظیفۀ خود می‌دید که از شهید مطهری تجلیل کند. شهید صدر این کار را کرد و اعلام کرد برای شهید مطهری مجلس ختمی در مسجد شیخ طوسی برگزار شود. من نیز نزدیک درِ داخلی ایستاده بودم و به کسانی که می‌آمدند، خوشامد می‌گفتم. علمای نجف این را خطرناک می‌دانستند و هیچ‌کس حاضر نبود این کار را بکند. تنها کسی که این کار را کرد شهید صدر بود./ آن روزها ص١٣۶-١٣٧ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad