eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔نشست علمی«مبانی فقهی، سیاسی حج برائت» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی 📆 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۱۷، ساعت ۱۱:۰۰ 🖥 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه: http://livehowzeh.ir/tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اگر انسان بخواهد قوه‌ی فقهی پیدا کند، اکتفای بر این کتاب‌ها کافی نیست.mp3
1.12M
📻 قوهٔ فقهیه در آثار فقها 🎙استاد محمدجواد لنکرانی: 🔹یکی از کارهای اساسی طلبه اینست که بعضی از متون فقهیه را که دیگر مورد درس و بحث قرار نمی‌گیرد، یک دوره، مطالعه یا مباحثه کند 📚تذکره مرحوم علامه 📚مستند الشیعه مرحوم نراقی 📚کتاب ریاض که قبلاً متداول بوده 📚مسالک الأفهام شهید ثانی 🔹اگر انسان بخواهد قوه‌ی فقهی پیدا کند، اکتفای بر کتاب‌ها[ی رایج] کافی نیست. محصول عمر یک فقیه، شده یک دوره کتاب فقهی. روش استدلال، اعتماد به اقوال آنها را باید بررسی کرد و از اوقات فراغت می‌توان بهره برد»/ کارگروه علمی إحیاء 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام خمینی و فقه سنتی ✍️حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی امام خمینی(ره) به عنوان فقیهی برجسته که معتقد بود فقه برنامه عملی اداره انسان از مهد تا لحد است، ضمن ناکافی دانستن روش اجتهادی متعارف، تخطی و انحراف از فقه سنتی یا به تعبیر دیگر «فقه جواهری» را جایز نمی‌دانست. و به هر مناسبتی اخطارهای لازم را در این خصوص بیان می‌کردند. به عنوان نمونه، در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود ضمن آنکه فقه را به عنوان «دریایی بی‌پایان» و «مایه افتخار» مذهب جعفری می‌داند، در توصیه‌ای کلی به همه ملت‌های مسلمان می‌فرماید: «با كمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مى‏خواهم كه ... از فقه سنتى كه بيانگر مكتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احكام اوليه و چه ثانويه كه هر دو مكتب فقه اسلامى است، ذره‏اى‏ منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمى انحرافى، مقدمه سقوط مذهب و احكام اسلامى و حكومت عدل الهى است.» همچنین در بند ط وصیت‌نامه که مخاطب اصلی آن عالمان دینی و متصدیان برنامه‌های حوزه‌های علمیه است چنین می‌فرماید: «لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درس‌هايى كه مربوط به فقاهت است و حوزه‏هاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه‏ اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقت‌ها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيق‌ها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الخوئي.apk
51.15M
📱دریافت نرم افزار | کتابخانه آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی (ره) 🔻معرفی اجمالی نرم افزار: 🔹زندگینامه 🔸تالیفات 🔹اساتید 🔸شاگردان 🔹تصاویر 🔸استفتائات 🔹اصوات فقهی و اصولی 🔸خدمات اجتماعی 🔹نسب شریف آیت‌الله خویی 🔸و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه ۱۴۴۵ قمری ✔️مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» و مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء): ۱- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ شمسی برابر با ۶ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، در ایران و سراسر قارّه‌های آسیا و اروپا و آفریقا، ناممکن است. ۲- در غروب جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ شمسی (و ۲۹ ذی‌قعده ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۷ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، هلال در سراسر ایران به‌راحتی با چشم مسلّح و عادی دیده می‌شود و شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ شمسی برابر با ۸ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، روز اوّل ماه ذی‌حجّه ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. 👈 مبانی دیگر مراجع تقلید: http://ijtihadnet.ir/?p=75628 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«حج برائت»؛ برائت دیپلماتیک دولت‌ها یا برائت تمدنی ملت‌ها؟ ✍️حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابائی آیا حج امسال در وضعیت خاص امروز جهان اسلام و مظلومیت فلسطین، سودی و منفعتی به حال امت اسلام خواهد داشت؟ آیا این اجتماع عظیم مسلمانان، بت‌های زمانه را خواهد شکست؟ اساسا آیا حاجیان ما برای چنین حجی آموزش دیده‌اند؟ آیا اندیشکده‌های ما در باره منافع واقعی برائت برای امت اسلام اندیشه کرده‌اند؟ و آیا عالمان و مبلغان اسلام به حاجیان چنین ضرورتی را و نیز شیوه‌ها و راه‌های برائت از شرک و بت‌پرستی‌های مدرن را گفته‌اند؟ اگر ما پیش از موسم حج در این باره فکری نکرده‌ایم، اگر مبلغان ما احکام فقهی و عقاید مربوط به برائت در حج را نیاموخته باشند، تردید نکنید که حج امسال هم برای امت اسلام منفعتی نخواهد داشت. دل‌مان را به برائت‌های زینتی و دیپلماتیک خوش نکنیم، این برائت‌های خاموش هیچ ضرری برای شیطان بزرگ نخواهد داشت. در این وضعیت، رمی جمرات حاجیان مایۀ مضحکۀ شیاطین خودی و غیرخودی در جهان اسلام خواهد شد. چنین حجی شاید حجّی صحیح باشد، ولی حجّ مقبولی در درگاه خدای متعالی و پیامبر عظیم الشأن و در نگاه ملت مظلوم مسلمان نخواهد بود. 📝 متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75636 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جوابیه جالب طالبان به داعش در مورد چرایی تسلیت و حضور در مجلس ترحیم رئیس جمهور فقید ایران ✔️کانال مرکز مطالعات افغانستان کانال نزدیک به طالبان در پاسخ به این سوالات داعش به نقل از یک عالم امارت اسلامی نوشته است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله؛ اما بعد: جدیدا مقاله‌ای توسط قاتلان اهل شهادتین یعنی دواعش، علیه مقامات امارت اسلامی در خصوص تعزیه و تسلیت آن‌ها برای فوت رئیس جمهور ایران نشر شده است. در آن مقاله غیر علمی، شبهاتی را بیان کردند که مختصراً در این موضوع به دواعش پاسخ خواهیم داد: 👈بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75640 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «نقد و ارزیابی فقهی نظریه سازش در عرصه روابط بین الملل» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده 🗓 زمان: شنبه ۱۹ خرداد ۱۴٠۳، ساعت ۱۷:۳۰ 🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی راهبردهای سیاست جنایی اسلام در جرایم علیه تمامیت جسمانی در پرتو اصل حفظ خون 🎙حجت‌الاسلام علی محمدی جورکویه 🎙حجت‌الاسلام غلامرضا پیوندی 🎙دکتر محمدعلی حاجی‌ده‌آبادی 📅 زمان: شنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح 🏢 مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🔗 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 جمهوری اسلامی حکومت فردی است؟ 👥مناظره مهدی جمشیدی و علی اشرف‌فتحی با عنوان «بازی کنشگر یا ساختار در جمهوری اسلامی؟» 🖇 فیلم کامل را در اینجا ببینید: https://azad.im/table/104 و https://youtu.be/VJJmqGP5vTY 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سه روش اعتبار سنجی سند در بیان استاد مددی یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران. یک منهج، منهج فهرستی است که عده‌ای از قدماء داشتند، روی کتب حساب می‌کردند. یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزه‌های ما توضیح داده نشده. 🔹در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار می‌کردند، بقیه‌ی سند را نگاه نمی‌کردند. نکته‌ای نداشت بقیه‌ی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در می‌آوردند. مثلا می‌آمدند در حوزه‌های ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند... 🔸این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعه‌ی منهج فهرستی قرار می‌گیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. می‌آمدند روی مشایخ حساب می‌کردند. چون می‌گفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است. 🔹کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی می‌خواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح می‌داند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح می‌داند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان می‌گوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است. 🔻 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمه‌الله 🔸این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمه‌ی أبوالمفضّل، تصریح می‌کند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمی‌کنم مگر این که یک واسطه‌ای باشد. 🔹بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمی‌کنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول می‌کنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده. 🔸استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی می‌گوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند/ درس خارج فقه - ۹۵/۲/۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗کتاب «منابع الکافی، بازیابی و اعتبار سنجی» رونمایی شد ✔️نشست رونمایی از کتاب «بخش اصول منابع الکافی، بازیابی و اعتبار سنجی» اثر دکتر محمود ملکی با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی؛ رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد. نوسنده معتقد است، بازیابی منابع الکافی می‌تواند نتایج پرباری به دنبال داشته باشد. آنچه به این مهم ضرورت بخشیده ابهامهایی است که درباره کتاب الکافی و تاریخ حدیث شیعه وجود دارد. در واقع این پژوهش برای پاسخ به سوالات و روشن کردن ابهامات و نادانسته‌هایی است که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد. نخست با بازپژوهی منبع، بخش مفقود آن شناخته شده و با کامل کردن دیگر بخش‌های آن منبع، هویتی مستقل به خود خواهد گرفت و نیز با بررسی اسناد، محتوا و قرائت و شواهد می‌توان اعتبار آن منبع را سنجید. از دیگر ابهاماتی که این کتاب به آن پاسخ داده این است که با شناخته شدن منابع کافی از منابع بازیابی شده شناختی دقیق تر و جامع تر به دست می‌آوریم. همچنین با شناسایی منبع مفقود و مورد اعتماد، می‌توان احادیث آن منبع را بر احادیث سایر منابع ترجیح داد. این امر اختلاف نسخه ها و حتی اختلاف فتاوا را کم خواهد کرد. 👈 گزارش سخنان استاد طباطبایی: http://ijtihadnet.ir/?p=75643 🆔 https://eitaa.com/ijtihad