💢توهین به مقدسات نشانه جهل و تعصّب است/ معصومین بر ارتباط با اهل سنت تاکید داشتند
✔️استاد احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری:
🔹باید حوزههای علمیه، مبلغان و مداحان حرمت اهانت به مقدسات، که رهبر و مراجع تقلید عنوان کردهاند را توسعه داده، به درون جامعه آورده و به یک نسخه عملی و عملیاتی تبدیل کنند.
🔹برخی گمان میکنند افعال توهین آمیز، امری دینی است بنابراین باید این لباس قداست دینی را از این توهینات درآوریم. متاسفانه ما در این زمینه کوتاهی میکنیم.
🔹در اسلام این اصل نسبت به بتها هم جاری است و قرآن هم خواسته است به بتها توهین نکنیم چون این کار، فضا را توهینآلود میکند تا چه رسد به مقدسات دینی که بعضاً بین شیعه و اهل سنت مشترک است.
🔹رابطه با اهل سنت همواره رابطه درستی بوده که نشانههای آن را از قبیل آمد و شدهای بسیار، روابط سالم فراوان، شرکت در نماز جماعت و ایستادن در صف اول نماز، شرکت در مجالس غم و شادی یکدیگر و… میبینیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢مسأله مطرح در نقل به معنای حدیث در قرون اولیه فقط جواز نیست بلکه رواج است/ خیلی وقتها میخواهیم مسائل تاریخی را هم با اصول عملیه حل کنیم!
✔️استاد مهدی مهریزی، عضو هیئت علمی موسسه دارالحدیث:
🔹ریشه کارهای حدیثی معاصر به مستشرقان برمیگردد و اولین کسانی که در عالم اسلام، متأثر از مستشرقان مسائلی را طرح کردند روشنفکران بودند. این مسائل سپس به حوزه هم وارد شد.
🔹مباحث ادبیات، عارضی فقه است اما قرآن و حدیث ابتدا بود و فقه در بستر آن توسط اصحاب ائمه به وجود آمد. فقیه نمیتواند آن را از کس دیگری بگیرد و به عنوان نظر فقهی اجتهادی خود بیان و حکم کند.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/lT8dp
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تخصصی شدن الزاماً به معنای تجزی اجتهاد نیست
✔️حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی، استاد درس خارج حوزه:
🔹تخصصیشدن پس از دستیابی به قوه اجتهاد از آسیبهایی که فقها و اصولیون در بحث تجزی در اجتهاد گوشزد میکنند دچار نخواهیم شد و اجتهاد در عین اینکه به تخصصی شدن نزدیک میشود در فرآیند دستیابی به مسأله و رسیدن به حجت واقعی دچار آسیب نخواهد شد.
🔹باید به ضرورتهای جامعه، نیازهای روز افزون آن و پاسخگویی به این نیازها و برخورداری از یک مکتب و منظومه فکری برای پاسخگویی توجه کرد.
🔹امروزه ما با ضرورت استخراج نظام سازی مواجه هستیم؛ لازمه رسیدن به دیدگاه و مکاتب کلان فکری از نگاه اسلام، شناخت علمی مباحث مطرح در این عرصه، تسلط بر مبانی و مکاتب فکری رقیب و تأمل ژرف در این مسأله است که این امر جز با تخصصی شدن قابل دستیابی نیست.
🔹امروزه با توجه به گسترش نیازها در عرصههای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی، فرهنگی و… و همچنین با پیچیده شدن مسائل جدید و ضرورت درک و تلقی درست از موضوعات مستحدثه، ضروریست افراد در بررسی حکم یک مسأله یا یک باب خاص به همه ابعاد و نکات دقیق در آن باب و مجموعه توجه کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفتر مقام معظم رهبری مبلغ زکات فطریه و کفاره ۹۸ را اعلام کرد
🔹مبلغ زکات #فطریه و کفاره برای سال ۱۳۹۸
۱ - حداقل فطریه برای هر نفر ۸۰۰۰ تومان
۲ - کفاره یک روز قضای روزه عذر ۲۵۰۰ تومان
۳ - کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱۵۰۰۰۰ تومان
🔹بر اساس اعلام دفتر وجوهات مقام معظم رهبری، مبلغ کفارهی یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفارهی یک روز قضای روزهی عمدی، مبلغ ۱۵۰۰۰۰ تومان است.
🔹با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین میتوانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
🔹هموطنان میتوانند با توجه به برنجی که مصرف میکنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را بهعنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله صافی گلپایگانی میزان زکات فطره ۹۸ را اعلام کردند
📜اطلاعیه دفتر معظم له بدین شرح است🔻
«بسمه تعالی
🔹با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، پیرامون میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل است🔻
🔸مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت #زکات_فطره بپردازند.
🔸کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم میباشد.
🔸کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.
🔹با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز میتوانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.
🔹جهت اطلاع ازسایر مسائل زکات فطره و کفاره به رساله عملیه معظم له مراجعه نمایید».
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله وحید خراسانی میزان زکات فطره ۹۸ را اعلام کردند
✔️دفتر آیتالله حسین وحید خراسانی اعلام کرده است🔻
🔹 #فطریه هر نفر یک صاع (تقریباً ۳ کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینهاست، که باید به مستحق داده شود و بنابر احتیاط واجب، این مقدار از غذای معمول محل فرد باشد، و اگر پول یکی از اینها را هم به همان میزان بدهد، کافی است. بنابراین به حساب گندم به مبلغ ۱۲۰۰۰ تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب
✔️ #نماز_عید_فطر در تهران به امامت آیتالله خامنهای در مصلای امام خمینی(ره) اقامه خواهد شد.
🔹مراسم باشکوه و معنوی اقامه نماز عید سعید فطر تهران در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
🔹این نماز پس از رؤیت هلال ماه شوال به امامت ولی امر مسلمین آیتالله خامنهای اقامه خواهد شد.
🔹درهای مصلا از ساعت ۴:۳۰ دقیقه باز و از ساعت ۵ صبح آماده استقبال از نمازگزاران خواهد بود.
🔹همچنین مراسم از ساعت ۷ آغاز و نماز عیدسعید فطر ساعت ۸:۳۰ صبح اقامه خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظر آیتالله جوادی آملی درباره میزان #زکات_فطره
🔹بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، جو، برنج، خرما، کشمش و مانند آنها و یا معادل قیمت این موارد به نرخ آزاد پرداخت گردد.
🔹همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد روزی 3000 تومان و کفاره عمد روزی 180 هزار تومان تعیین شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کتک زدن همسر مباح است
شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر در برنامه تلویزیونی مصر:
🔹درمانی که قرآن تجویز کرده، کتک زدن نمادین زن به هدف اصلاح است نه کتک زدنی که مستوجب ضرر شود.
🔹کتک زدن همسر قوانین و حد و حدودی دارد؛ از جمله شرط های آن این است که باعث شکستگی استخوان و لطمه زدن به اعضای بدن او نشود.
🔹کتک زدن همسر با دست و همچنین زدن به صورت زنان جایز نیست و این کتک زدن نباید خدشهای به او وارد کند و نباید تاثیر روانی روی همسر برجای بگذارد. در نتیجه اینجا میبینیم که منظور از کتک زدن، کتک زدن نمادین با مسواک است.
🔹فقه در معرض ظلم قرار میگیرد زیرا کلمه زدن، دارای تاثیر سنگینی بر نفس است و وقتی که سخن از کتک زدن به میان میآید، عامه مردم گمان میکنند هر زدنی را شامل میشود در صورتی که واقعیت این است که زدن در یک حالت مشخص مباح است و درمانی برای یک مشکل فوری است.
🔹اینکه گفته شود زدن همسر جزو حقوق مطلق مرد است در اسلام و قرآن جایی ندارد و عاقلانه هم نیست. زدن در اینجا نمادی برای جریحه دار کردن غرور زن به هدف بقای خانواده و حمایت از آن است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad