eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
731 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نشست «زن و اسلام: فقه پویا» برگزار می‌شود http://yon.ir/XwiSm 🔹اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی باشگاه کتابخوانی تخصصی مطالعات زنان با عنوان «زن و اسلام: فقه پویا»، با سخنرانی مهدی مهریزی برگزار می‌شود. 🔸این نشست روز دوشنبه ۲۳ مهرماه و از ساعت ۱۳ تا ۱۵ واقع در بزرگراه کردستان، خیابان آئینه‌‌وند (۶۴ غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اندیشه برگزار خواهد شد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢نظر مراجع تقلید در مورد قمه زنی ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢توهین به شعائر حسینی، بی‌تردید حرام است/ تفاوتی میان ابزار توهین وجود ندارد http://yon.ir/5ZzjD ✔️حجت‌الاسلام علی رحمانی در گفتگو با شبکه اجتهاد: 🔹توهین به عزاداری و شعائر حسینی بی‌تردید حرام است. در این حرمت تفاوتی میان ابزار توهین وجود ندارد. البته توهین به مجالس عزا به‌تنهایی سبب ارتداد نمی‌گردد؛ اما اگر به انکار ضروری دین بازگشت نماید، ارتداد محقق می‌شود.  🔸میان حرمت ایذای مؤمن و استحباب برگزاری مجلس عزا تزاحمی نیست تا سخن از رفع آن به میان آید، بی‌تردید حرمت ایذای مؤمن بدون لحاظ مرجحات باب تزاحم مقدم خواهد بود. 🔹آنچه باید مؤمنین و برگزارکنندگان مجالس عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام به آن توجه کنند این است که به‌راحتی می‌توان مجالسی وزین و شایسته برپا نمود بدون آنکه سبب اذیت و آزار دیگران شود. ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/eEUP6 ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢سلوک علمای سلف باید «معیار عزاداری» باشد ✔️شعائر دینی و به‌خصوص شعائر حسینی، از موضوعاتی است که کمتر به‌صورت فقهی و دقیق، مورد بررسی قرار گرفته است. به همبن جهت، حجت‌الاسلام حسن قیومی از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه قم، در گفتگو با «شبکه اجتهاد»، به بررسی فقهی مسئله شعائر دینی پرداخت. او در این گفتگو، به زوایای کمتر پرداخته‌شده‌ای از این موضوع مهم پرداخت. http://yon.ir/sq6PH 🔹از متن: اگر به‌عنوان نگاه جامعه‌شناختی نظر کنیم و نگاه برون‌دینی داشته باشیم به دین، کلیه حرکات و سکناتی که مسلمان‌ها انجام می‌دهند را جزء شعائر دینی می‌توان محسوب کرد. ازجمله مراسم عزاداری امام حسین را جزء شعائر دینی است. 🔸وقتی اصل عزاداری را توانستیم جزء شعائر دینی بیاوریم، این به ما کمک می‌کند تا مراسمی که در زمان حاضر برای اهل‌بیت و به‌خصوص امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود را هم تحت عنوان کلی قرار دهیم. البته ممکن است شکل برگزاری با توجه به فرهنگ و آداب‌ورسوم مختلف مردم تغییر کند اما اصل عزاداری مورد تائید خواهد بود. شکل خاصی که بگوییم حتماً باید در این چارچوب باشد نداریم. 🔹اگر ما امروزه این‌قدر اصرار داریم که مراسم سنتی باشد، واهمه از این است که اگر ما این را کنترل شده و حساب شده جلو نبریم باعث پایمال شدن اصل این شعائر بشود و عوامل نفوذی یا ناآگاه این مسئله مهم را به انحراف بکشانند. 🔸این‌که ما اصرار داریم بر اینکه به همان شکل سنتی که علمای سلف بر آن صحه گذاشتند باشد در واقع برای جلوگیری از ایجاد انحراف و در نهایت نابودی اصل عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام است. ◀️ ادامه مطلب 👈 http://yon.ir/k6Znu ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تسرع در تکذیب جزئیات واقعه عاشورا صحیح نیست/ بررسی فقهی شعائر دینی ضابطه دارد ✔️آیت‌الله سید علی حسینی میلانی، شاگرد مطرح آیت‌الله وحید خراسانی و استاد قدیمی دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است. «اجتهاد» به مناسبت ایام عزاداری سیدالشهدا، از وی در رابطه با ابعاد فقهی واقعه عاشورا و عزاداری اباعبدالله (ع) پرسیده است. رویکرد فقهی او به مسائل در کنار تسلط وی بر مباحث امامت، گفتگوی جالبی را رقم زد. http://yon.ir/3kxmj 🔹وقایع عاشورا مثل سایر وقایع در تاریخ اسلام است. علم به مقداری از این واقعه داریم که جای هیچ شک و شبهه نیست، چون آن‌ها به تواتر رسیده‌اند و یا محفوف به قرینه هستند، و مقداری از این واقعه عاشورا به تواتر نرسیده است و در آن‌ها خبر مفید علم نداریم. البته می‌شود گفت که این قسم خیلی کم است. ما نمی‌توانیم در همه وقایع به جزئیات آن وقایع علم پیدا کنیم. فرض کنید، جنگ بدر واقعه متیقن و خبری متواتر است، اما قسمی از جزئیات واقعه به تواتر به ما نرسیده و علم نداریم؛ و هکذا حادثه کربلا و واقعه عاشورا هم همین‌طور است. ما هستیم و آنچه در منابع به ما رسیده است. 🔸البته باید منابع معتبر را لحاظ کنیم. باید به روایاتی که بزرگان علمای ما در واقعه کربلا نقل کرده‌اند اعتماد کنیم، و هرگاه لازم باشد به روایات دیگران مراجعه کنیم که البته مراجعه می‌کنیم، مخصوصاً کتاب طبقات ابن سعد و کتاب ابن الجوزی و امثال این‌ها. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که راه علم به وقایع عاشورا منسد است مطلقاً و نمی‌توانیم بگوییم منفتح است مطلقاً، اما مگر علم لازم هست؟ وثوق و بلکه عدم علم به خلاف کافی است... تأکید می‌کنم تسرّع در تکذیب اخبار صحیح نیست. 🔹ما در خصوص گریه برای سید الشهداء علیه‌السلام روایت داریم که هم قول معصوم علیه‌السلام بوده که امر کردند و هم فعل معصوم بوده است؛ اما در خصوص مثلاً سینه زدن، یادم نمی‌آید روایتی وجود داشته باشد. اما این سینه زدن اشکال دارد؟ مورد نهی است؟ آن کسی که بخواهد بگوید مورد نهی است باید اقامه دلیل کند؛ و الّا ما هستیم و مقتضای اصل، اصل می‌گوید این کار جایز است. 🔸من نمی‌دانم موسیقی مجاز یعنی چه؟ باید موضوعاً و حکماً مشخص بشود و تحقیق بشود. اگر قائل شدیم به اینکه موسیقی مجاز داریم، قهراً این کاری را که در عزاداری و یا غیر عزاداری، انجام می‌دهند، مجاز است. اصلاً چرا بحث کنیم؟ چرا سؤال کنیم؟ اگر بنابراین است که موسیقی مجاز داشته باشیم، پس در عزاداری سید الشهداء علیه‌السلام موسیقی مجاز جایز است، جای بحث نخواهد بود. اما اگر اساساً موسیقی مجاز نداریم و آنچه الآن در بعضی از عزاداری‌ها هست موسیقی است، این برمی‌گردد به نظر مراجع تقلید که مردم مقلد مراجع هستند. ◀️ متن کامل گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید 👈 http://yon.ir/hPVyW ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢نپوشیدن لباس سیاه نشانه بی‌محبتی اهل سنت به اباعبدالله|(ع) نیست http://yon.ir/LnxM0 ✔️مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان: 🔹اگر اهل سنت در ایام شهادت حضرت اباعبدالله(رض) لباس سیاه نمی‌پوشند و به آن شیوه‌ای که شیعیان عزاداری می‌کنند، مراسم برگزار نمی‌کنند، این نشانه بی‌محبتی به اهل بیت(رض) نیست، بلکه موضوعی فقهی است. 🔸امام حسین(رضی‌الله عنه) فرزند و تربیت‌یافته مکتب رسول خدا(ص) بودند و وقتی بی‌کفایتی و خودرأیی حاکم وقت را دیدند، برای نجات اسلام از فساد و ظلم و احیای سیره نبوی قیام کردند. 🔹امام حسین(رض) فقط متعلق به یک قوم، مذهب و فرقه نیست، بلکه جایگاه ایشان در میان تمامی فرقه‌های اسلامی، چه شیعه و چه سنی، والا است و همه به ایشان عشق می‌ورزند. 🔸اهل سنت نسبت به مصایبی که بر امام حسین(رض) و یاران ایشان گذشت، بی‌تفاوت نیستند، هیچ مسلمانی نیست که از حادثۀ کربلا و مصیبت‌هایی که بر حضرت حسین و یارانش در این جریان گذشت ناراحت و دلخون نباشد؛ اگر ما در زمان حضرت حسین می‌بودیم با افتخار مسلح می‌شدیم و در کنار امام حسین مبارزه کرده و شهید می‌شدیم. 🔹ما هر اهل‌ سنتی را که با اهل ‌بیت پیامبر(ص) محبت نداشته باشد «اهل‌سنت» نمی‌دانیم، زیرا بر مسیر و طریق اهل‌سنت قرار ندارد.  🔸ما چه شیعه و چه سنی، باید این بزرگواران را بشناسیم، از تقوا، دیانت و عملکرد آنان الگوبرداری کنیم، سیرت آنان را در زندگی خود پیاده کنیم، آن وقت است که در ادعای محبت خود صادق بوده‌ایم. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله شبیری زنجانی: بر کسی که استعداد اجتهاد دارد، لازم است در این راه قدم بگذارد ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢سانسور 57 ساله و خلاصه کردن زندگی امام حسین(ع) به نیم‌ روز آخر http://yon.ir/xAZZa 🔹بزرگ ترین جفایی که می توان در حق امام حسین (ع) روا داشت این است که تمام زندگی اش را به کنجی گذاریم و امام حسین(ع) را مردی بدانیم که در صبح عاشورا طلوع کرد و در ظهر آن روز غم انگیز، در گودال قتلگاه به خون خود غلتید. 🔸 امام حسین (ع) ، اما نه نیم‌روز که 57 سال در این دنیا زیست و به روایت تاریخ، در تمام این سال ها، حفظ نفع عمومی جامعه اسلامی، مهم ترین دغدغه اش بوده است و در این مسیر ، صلح را همواره بر جنگ مقدم می داشته و البته آنقدر شجاعت داشته است که هر گاه چاره ای جز جنگ نبود، دست به شمشیر ببرد و جهاد کند. 🔹امام حسین(ع)، برای جلوگیری از جنگ و اختلاف در میان امت اسلام ، زمانی که معارضان، خانه خلیفه سوم را محاصره کرده بودند و قصد جان او را داشتند، به دستور امام علی(ع) به همراه برادرش امام حسن(ع) راهی خانه او شد تا حفاظتش کند و جلوی خلیفه کشی را بگیرد.  🔸وقتی امام حسن محتبی(ع) با معاویه صلح کرد، گروهی از شیعیان به نزد امام حسین(ع) آمدند و خواستار مخالفت ایشان با این مصالحه و تقابل با معاویه شدند ولی ایشان از صلح برادرش با معاویه حمایت کرد و به همراه برادر در مدینه ساکن شد. 🔹وقتی امام حسن مجتبی(ع) به شهادت رسید، طبق وصیت اش خواستند ایشان را در جوار مزار پیامبر اسلام(ص) دفن کنند. با این حال، امویان و دشمنان اهل بیت مانع این کار شدند و حتی کار به تیرباران پیکر مطهر امام حسن(ع) کشید به حدی که کفن خونین شد. امام حسین(ع) برای جلوگیری از خونریزی بین مسلمانان، از اجرای وصیت برادر منصرف شدند و ایشان را در بقیع دفن کردند. 🔸بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع)، معاویه - طرف قرارداد صلح - همچنان در قید حیات بود. بین شهادت امام حسن(ع) و مرگ معاویه ، بیش از 10 سال فاصله بود و امام حسین(ع) در تمام در این سال های طولانی، برغم آن که حق خلافت داشت و حتی کوفیان نامه ای به او نوشتند که برای قیام علیه معاویه آماده اند، به احترام صلحی که شده بود، علیه معاویه قیام نکرد. 🔹بعد از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید، چون فشار بر امام حسین(ع) برای بیعت تشدید شد و بیم آن می رفت که مزدوران یزید با نقض حریم امن الهی در مکه خون به پا کنند، امام حسین(ع) قبل از اتمام موسم حج مکه را ترک کرد و راهی کوفه شد. 🔸این گونه است که درخواهیم یافت که "عزت" ، قله ای است که راه های متعددی برای رسیدن به آن وجود دارد، گاهی باید مذاکره کرد، گاه حتی با معاویه نیز باید که صلح کرد، گاهی درخواست قیام مسلمانان را رد کرد و گاه در اوج غربت، تن به شمشیر سپرد. دیدن این آخری و ندیدن آنچه گذشت، تحلیل نادرست از مفهوم "عزت" است و جفای مستمر به حسینی(ع) که 57 سال زندگی کرد ، نه نیم روز. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢همایش بین‌المللی امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخنان شگفت انگیز شیخ عدنان، مفتی اهل سنت عربستانی درباره‌ی امام حسین(ع) ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری حسینی واجب کفایی است/اشعار کفرآمیز برخی مداحان سبب خروج آنها از اسلام می شود http://yon.ir/ZuRy1 ✔️آیت الله مکارم شیرازی: 🔹متأسفانه اخیراً بعضى از مدّاحان ناآگاه و بى خبر، اشعار کفرآمیزى را در مجالس عزادارى مى خوانند که اگر معنى آن را بفهمند سبب خروج آنها از اسلام مى شود. 🔸برخى افراد در حالى که هیچ بهره اى از دریاى عمیق فقه و اجتهاد نبرده اند، به اشتباه خود را صاحب نظر در مسائل شرعى به خصوص احکام عزادارى مى دانند و در مسیرى که هیچ اطلاعى از خطرات آن ندارند، دیگران را به زعم خود دعوت مى کنند و عزادارى امام حسین (ع) را به ویژه در روز عاشورا وسیله اى براى کارهاى مخالف شریعت اسلام قرار مى دهند. 🔹بدون شک مراسم عزادارى سالار شهیدان امام حسین علیه السلام از مهم ترین شعائر اسلامى است که هر سال باید با شکوه تر و با عظمت تر از سال گذشته برگزار شود. حتى در بعضى از شرایط براى حفظ آن از شرّ اجانب ممکن است جنبه وجوب کفایى به خود بگیرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام است. 🔸عزاداران محترم از جمله خطبا و مداحان و آحاد مردم سوگوار باید از کلمات غلوآمیز که ائمّه هدى علیهم السلام یا بزرگان شهدا را هم ردیف خداوند قرار مى دهد، جداً اجتناب کنند. 🔹اگر عزادارى براى امام حسین علیه السلام باعث تضییع حقوق دیگران شود هم چون سد معبر،  موجب ضمان خواهد شد، زیرا نفس برگزاری عزادارى، یکى از مستحبّات مهم است؛ ولى حفظ حقوق دیگران از واجبات است.  🔸با توجّه به شایعاتى که برخی علم را نشان صلیب و ترویج مسیحیت مى داند،و با توجّه به اینکه دشمنان، پیرایه هایى به علامت مى بندند بهتر است از آن پرهیز شود و به پرچم هاى آبرومند ساده قناعت گردد. 🔹برهنه شدن در این مجالس عزاداری براى سینه زنی هرگاه در حضور بانوان باشد جایز نیست ، در غیر این صورت نیز چون ممکن است سبب وهن مراسم عزادارى گردد بهتر است از آن چشم پوشى شود. 🔸اشکال و ایراد برهنه شدن براى سینه زنى در جایى که خانم ها هم نیستند و فیلم هم گرفته نمى شود این است که خلاف شأن مجلس عزاى سیّدالشّهدا علیه السلام است؛ به راستی  کدام یک از ما در مراسم عزاى پدر خود برهنه مى شود و مثلًا به اهل مجلس تعزیت مى گوید. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
🕌 آداب حضور در روضه ۱ http://yon.ir/e1tcy 🔺تذکراتی برای قبل از خروج از منزل :  1- برای  داشتن حضوری بیشتر و خشوعی بهتر و اشكي ریزان می بایست حداقل از ۲۴ ساعت قبل آمادگی روحی و معنوی را در خود ایجاد کنید . 2- با نیت پاک  و خالص باید شرکت کرد. مبادا بخاطر آشنایی با صاحب منزل و مجلس و یا رودربایستی با کسی و یا اجبار و اکراه به مجلس اهل بیت شرکت کنید. 3- با وضو از منزل خارج شوید. 4- سعی کنید با استحمام کردن و معطر شدن مبادا دیگران را در مجلس امام حسین آزرده خاطر کنید. 5- با بهترین لباس  و مناسب ترین لباس در مجلس شرکت کنید ( اگر ایام عزاداریست با لباس مشكي و اگر ایام جشن و سرور و شادی اهل بیت است با لباسهای روشن و تميز و معطر) 6- ثواب حضور در مجلس اهل بیت را با امام زمان (عج) و ارواح گذشتگانتان تقسیم کنید. 7- تهیه کیسه یا پلاستيك  برای کفش های خود. مبادا با کفش بروی فرش مجلس امام حسین پای گذارید، که مطمئن باشید بر بال ملائک جسارت کرده اید. 8- تهیه دستمال اشك و دستمال برای آبریزش بینی . که مبادا با دستمالی که صورتتان را تميز می کنید اشكتان را نیز با همان دستمال پاک کنید! 9- داشتن يك مهر کوچک و تسبیح تربت که اگر زیارت عاشورا خوانده شد برای سجده زیارت مهر همراه داشته باشید. و با تسبیح خود مشغول ذکر گفتن شوید. 10- يك دفتر کوچک یا داشتن يك سررسید و قلم سعی کنید مطالبی که در مجلس بیان می شود را یادداشت کرده و با ذکر تاریخ و نام سخنران و مکان سخنرانی يك مجموعه فرهنگی مذهبی برای خود باقی بگذارید. 11- دیگران را نیز برای شرکت در مجالس اهل بیت تشویق کنید. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad