💢بررسی ادله عدالت مرجع تقلید
✔️استاد مهدی مروارید🔻
🔹برخی از بزرگان همچون مرحوم آیتالله خویی در مباحث اجتهاد و تقلید، عدالت را یکی از شروط مرجع تقلید دانستهاند که باید به این موضوع و ادله وجود شرط عدالت یا عدم چنین شرطی باید بحث شود.
🔸در بسیاری از این موارد ادله خاص برای عادل بودن اقامه شده است و گاهی روایات معتبری در عادل بودن آنها وارد شده است و تنها موردی که پیدا کردن دلیل برای آن مقداری با مشکل مواجه است در مورد مرجع تقلید است؛ یعنی پیدا کردن دلیلی که بیان نماید یکی از شرایط مرجع تقلید این است که عادل باشد، با مقداری مشکل مواجه است.
🔹در زمینه ادله عدالت دو مورد وجود دارد؛ ۱ – اجماع: برخی بر این مطلب (عدالت شرط برای مرجع تقلید) ادعای اجماع کردهاند و برخی مانند آیتالله خویی از این اجماع به تسالم بین فقهاء تعبیر کردهاند، اما تسالم بین فقهاء احراز نمیشود و اجماعی را که ادعا کردهاند به نحوی نیست که اطمینان از آن حاصل شود و این اجماعی را که ادعا نمودهاند، محل تأمل است و قابل قبول نیست.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r43435
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢بازخوانی مثلث ترور
📝به نقل تواریخ، سه تن از خوارج به نام عبدالرحمن بن ملجم، برک بن عبدالله و عمرو بن بکر تمیمی در مکه با یکدیگر ملاقات و گفتگو کردند.
آنان پس از حج و با انگیزه انتقام از کشتار یارانشان در نبرد نهروان، سوگند یاد کردند که علی و معاویه و عمرو عاص را که به اعتقاد آنها مسئول خونریزی میان مسلمانان بودند، در روز هفدهم یا نوزدهم رمضان بکشند.
کلید بازخوانی این توطئه، مروری دوباره بر دشمنان قسمخورده امیرمؤمنان علیهالسلام و حکومت علوی است....
ناکامی دو همپیمان دیگرِ ابن ملجم برای ترور معاویه و عمروعاص، اگر ساخته و پرداخته دستگاه خبری بنی امیه برای سرپوش گذاشتن بر همدستی در ترور امیرمؤمنان علیهالسلام نباشد، دست کم میتواند کلید دیگری برای کشف اشراف و ارتباط امنیتی قاسطین با مارقین تروریست باشد.
خوشبینانهترین روایت این است که طراحی ترور امیرمؤمنان علیهالسلام به دست افراطیان (مارقین) که از دیدرس اطلاعاتی براندازان (قاسطین) و حدس عهدشکنان (ناکثین) پنهان نمانده بود، مورد استقبال و پشتیبانی و تشویق ایشان قرار گرفت و با بسیج امکانات اقتصادی و امنیتی خود زمینه را برای این اقدام فاجعهبار تسهیل کردند.
👈متن کامل یادداشت در شبکه اجتهاد: yun.ir/gfoet8
🆔https://eitaa.com/ijtihad
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢 ماجرای نامه افشاگرانه به «کنگره بحمدون»
✔️حجتالاسلام محمد مسجد جامعی، نویسنده و استاد دانشگاه🔻
کنگره بحمدون لبنان در تاریخ مقرر کار خود را آغاز کرد اما ناگاه با انتشار جزوهای تحت عنوان «نمونههای عالی اخلاقی در اسلام است نه در بحمدون» که اساس کنگره را زیرسوال برد، مواجه شد. علامه محمدحسین کاشف الغطاء این جزوه را در مدتی کمتر از یک ماه به منظور افشای چهره واقعی امریکا چاپ کرده و به همراه نمایندهای به لبنان فرستاد.
ایشان در بخشهایی از این نامه نوشته بود «پیش از هر چیز باید بدانید که زبان عمل از زبان حرف برنده تر است. هزاران کنگره از طرف آنان که پایبند به ارزشهای معنوی نیستند، بی اثر است. ای دولت ایالات متحده و ای دولت انگلیس، آیا شما دارای چنین صفتهایی هستید؟! آیا شما برای معنویتها ارزشی قائلید؟! آیا جنایتهایی که شما در فلسطین کردید شما را روسیاه نکرده است؟! شما ۹۰۰ هزار عرب فلسطینی را بی خانمان و آواره بیابانها نکردید به گونهای که زمین، بستر و آسمان لحاف آنها شد!»
👈شیخ در بخش دیگری از این نامه نوشت: https://b2n.ir/n64178
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢رؤيت هلال و اختلاف افق ها
✔️آیتالله جعفر سبحانی🔻
فقها اتفاق نظر دارند كه (براى تحقق ماه شرعى) رؤيت هلال در شهرى كه فرد مكلف زندگى مى كند، معتبر نيست و رؤيت هلال در شهرهاى ديگر كفايت مىكند. روايات دال بر اين مطلب در حد استفاضه است.
همچنين اگر دو شهر در افق متحد باشند، فقها اتفاق نظر دارند كه رؤيت هلال در يك شهر براى شهر ديگر كافى است؛ همين طور اگر زمان طلوع هلال در آنها يكى باشد و نيز جايى كه زمان طلوع ماه در دو شهر مختلف باشد اما ثبوت ماه در يك شهر مستلزم اين باشد كه ماه براى شهر ديگر به طريق اولى ثابت باشد. مثلاً ديده شدن ماه در شهرى كه در مشرق قرار دارد، دليل وجود ماه در شهرى است كه در مغرب قرار دارد؛ زيرا ماه از طرف شرق به طرف غرب حركت مىكند. بنابر اين اگر ماه در شرق ديده شود، دليل بر تولد شرعى وقابل رؤيت بودن ماه به هنگام غروب خورشيد در مشرق وقبل از رسيدن به مغرب است.
در هيچ يك از موارد فوق ميان فقها اختلاف نظر وجود ندارد. اختلاف نظر ميان فقها تنها در جايى است كه افقها مختلف باشد و هلال در شهر غربى ديده شود. در اين صورت اين سؤال مطرح است كه آيا ديدن هلال درشهرهاى غربى، براى كسانى كه در شهرهاى شرقى زندگى مى كنند، كافى است؟ فقها در اين مسأله سه گروه هستند:
#استهلال
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x69643
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢شیخ صدوق، مرزبان حماسه جاوید
🔹یکی از بزرگترین مرزبانان حماسه جاوید و خدمتگزاران مکتب اهل بیت (ع) و از شاخصترین دانشمندان جهان اسلام که عمر خود را در راه خدمت به فقه و حدیث شیعه و پاسداری از فرهنگ مهدویت صرف کرد، ابوجعفر محمدبن علی بن بابویه قمی ملقب به «شیخ صدوق» است که در صف اول محدثین و علمای اثناعشر جای دارد و به عنوان یکی از ارکان فقه شیعه به شمار میرود. پس از گذشت ۱۰ قرن از وفات این محدث بزرگ شیخ صدوق، برکات آثار و خدماتش باعث شده تا نیمه اردیبهشت را به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق نامگذاری کنند.
🔸عصر شیخ صدوق را باید “عصر احیا تنقیح حدیث” نامید زیرا پس از رحلت پیامبر اسلام، بازار جعل حدیث رونق گرفت و کارخانه حدیث سازی خلفا بکار افتاد و کسانی پیدا شدند که بطور حرفهای، احادیثی را جعل و به پیامبر و ائمه نسبت میدادند.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n71965
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢تشابهات فکری و رویکردی علامه فضلالله و آیتالله خامنهای
✔️حجتالاسلام محمدرسول محقق بلخی از روحانیون فاضل افغانستانی مقیم حوزه علمیه قم است که در حوزه علمیه نجف در دروس امام خمینی و شهید صدر و بزرگان دیگر حاضر بوده است. او سالهاست علاوه بر تدریس دروس حوزوی و تبلیغ، درباره اندیشهها، شخصیتها و جریانات اسلامگرای جهان اسلام تحقیق میکند. در این گفتگو به تشابهات فکری و رویکردهای علامه سید محمدحسین فضلالله، عالم مجاهد و مفسّر نواندیش لبنانی و رهبر معظم انقلاب آیتالله سید علی خامنهای میپردازیم.
👈اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n55743
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
📱نسخه موبایلی کتاب «نهجالبلاغه» به همراه شروح و ترجمه و صوت
✔️نسخه موبایلی کتاب شریف نهج البلاغه است که برای استفاده در تلفنهای همراه با سیستم عامل اندروید تهیه شده شامل: ۵ نسخه از نهج البلاغه، ۳۱ ترجمه و ۱۱شرح نگاشته شده بر آن، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و عرضه شد.
👈 معرفی + دانلود: https://b2n.ir/t55122
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
📚 فقیه در قامت حاکم جامعه اسلامی
💠نویسنده: استاد محمدحسین ملکزاده
🗂انتشارات: اعتدال اسلامی
📖در این کتاب میخوانیم:
🔹نقد و بررسی ادعای گزارش ادعایی از گفتگوی آخوند خراسانی و میرزای نائینی
🔸پاسخ به چند شبهه درباره ولایت مطلقه فقه و شورای رهبری
🔹پاسخ به برخی اشکالات دکتر مهدی حائری یزدی به ولایت فقیه
🔸مروری بر جزئیات ماجرای معرفی رهبر انقلاب در جلسه خبرگان سال 68
🔹پاسخ به شبهه مشهور به «دَور» درباره مجلس خبرگان
🔸بررسی فقهی شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه»
👈 خرید: https://bookroom.ir/book/63404
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
کاشفالغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها.pdf
558.9K
🔷کاشفالغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها
🔸نویسندگان: سید جواد ورعی و سید امین ورعی
🔻هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه علامه محمدحسین کاشف الغطاء پیرامون ابعاد گوناگون مسئله فلسطین و راهکارهای حلّ آن بود. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر تحلیل گفتمان انجام شد حاکی از آن است که کاشف الغطاء از ابتدا به عمق فاجعه در موضوع فلسطین پی برده و با ایراد سخنرانی تاریخی در قدس، شرکت در کنفرانسها، نگارش مقالات و صدور فتوای تحریم فروش اراضی به یهودیان ایفای نقش کرد.
از دیدگاه وی مسئله فلسطین، دارای ابعاد تاریخی، دینی و مذهبی، سیاسی ـ اجتماعی و بینالمللی است. فلسطین، سرزمین تاریخی اعراب بوده، و دفاع فلسطینیان، دفاع از سرزمین اجدادی است. کاشف الغطاء در جغرافیای دینی، فلسطین را قلب جهان اسلام و قدس را امانت خدا در دستان مسلمانان میدانست که باید حفظ شود.
از نگاه کاشف الغطاء صهیونیسم زائیده استعمار است. او حلّ مسئله فلسطین را در گرو توجه حقوق بشری و جهانی به موضوع فلسطین، بیداری امّت اسلامی، بازگشت به هویت اسلامی، بسیج امّت اسلامی و اتحاد دولتهای عربی و اسلامی و دوری از استعمارگران میدانست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢نظام اسلامی با فقه میماند نه با تاریخ/ استناد به نقلهای تاریخی، فقه را از دایره عمل خارج میکند
✔️استاد رسول جعفریان🔻
🔹علما هیچ وقت، متون تاریخی را یکی به دلیل ضعف منابع و دوم به خاطر برخی از استدلالهای اصولی جدی نگرفتند. ما در استناد به تاریخ اسلام برای بسیاری از مسائل دچار یک انحراف شدهایم که باید مورد توجه قرار گیرد.
🔸تاریخ را تبدیل به قصه خوانی کردیم، بعد هم آن را مبنای زندگی سیاسی و احکام صادره خود قرار دادیم. برای ما، بیش از آن که معیارهای فقهی اهمیت داشته باشد، برداشتهایمان از مالک و ابوذر و سلمان اهمیت داشت. برداشتهایی که پشتوانه آنها، نقلهای تاریخی است که محل تردید میباشد.
🔹این که ما اراده کردهایم برای شرعی نشان دادن کارها به نقلهای تاریخی استناد کنیم، یک ضرر مهمش آن است که به ازای آن، فقه را از دایره عمل بیرون کردهایم. وقتی فقه عقب نشینی کرد، جامعه از داشتن یک نظام استوار بیبهره میماند. ما برای استقرار نظام اسلامی در دراز مدت به فقه و حقوق نیاز داریم نه به تاریخ.
🔸امثال سید جواد طباطبائی هیچ اصالتی برای تفکر اسلامی – ایرانی قائل نیستند. اما بنده دقیقا به فقه در همه ابعاد آن معتقدم. حقوق اسلامی را اساس میدانم. با نقد استناد و استدلال بی رویه و بی پایه به تاریخ اسلامی، نمیخواهم از فربگی فقه بکاهم بلکه میخواهم به اصالت آن بیفزایم. به فقه سیاسی ـ شرعی اعتقاد دارم، اما پشتوانه آن را علم حقوق اسلامی و فقه اصیل میدانم.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n97446
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
🔰سخنرانی رهبر انقلاب ساعت ۱۴:۳۰ در روز قدس
🔻رهبر انقلاب اسلامی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با روز قدس خطاب به امت اسلامی و ملت ایران سخن خواهند گفت.
🔸این سخنرانی ساعت ۱۴:۳۰ امروز، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت زنده از شبکههای داخلی و برون مرزی صداوسیما و سایت و حسابهای KHAMENEI.IR در شبکههای اجتماعی پخش خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢غوغای کاشف الغطاء در بیت المقدس
✔️در سال ۱۳۵۰ قمری ۱۵۰ نفر از شخصیتهای سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان از سراسر دنیا، در کنگره جهانی اسلام، گرد آمدند. مفتی بیت المقدس از سوی مجلس اعلای فلسطین، کاشف الغطاء را هم به شرکت در این گردهمایی فرا خواند. این در حالی بود که فلسطین هنوز اشغال نشده بود و بیش از هفتاد هزار نفر از مردم فلسطین به بیت المقدس آمده بودند تا از سخنان رهبران فرقههای اسلامی و شخصیتهای برجسته سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان بهره جویند. رشید رضا نویسنده سنی مذهب(تفسیر المنار) و علامه اقبال لاهوری نیز در این همایش بزرگ حضور داشتند. هر شب چند نفر از دانشمندان سخنرانی میکردند تا این که نوبت به جناب کاشف الغطاء رسید.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x53856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢کاش در صحرای سینا بودم و حداقل خاک کفش سربازان مسلمان مصری را پاک میکردم!
📝فلسطین و عالمان اسلامی؛ یادداشتی از استاد مجتبی الهی خراسانی🔻
🔹اگر جهان اسلام بخواهد برای آینده خود تصویری روشن و جذاب از تمدن اسلامی شامل مجموعهای از کشورهای اسلامی و ملل مسلمان ترسیم کند که در تراز شایسته فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در کنار یکدیگر، و با تعامل و گفتگو و همزیستی همدلانه زندگی میکنند، قطعاً چنین آیندهای فقط و فقط با نبودن اسرائیل ممکن خواهد بود.
🔸حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین توسط عالمان شیعه، امری مستحدث و پس از انقلاب اسلامی ایران نیست، بلکه مورد اتفاق علمای نجف و قم و مشهد بوده است.
🔹بسیار پیشتر به هنگام جنگشش روزه اعراب و اسراییل، آیتالله میرزا جواد تهرانی در سر درس خود گفته بود: کاش در صحرای سینا بودم و حداقل خاک کفش سربازان مسلمان مصری را پاک میکردم! اعلامیهها و مجالس متنوع علمای قم و نجف و مشهد و مجالس مراجع و علمای حوزه در محکومیت اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی، در دفتر تاریخ و آلبوم تصاویر این حوزهها ثبت است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/073078
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢آثار اسلامیِ بیت المقدّس
✔️از سال 70 میلادی که تیتوسِ رومی، شهر قدس (به زبان عِبری: «اورشلیم») را به آتش کشید و معبد و تمام شهر را با خاک یکسان کرد به طوری که شهر به زمینی صاف تبدیل شد، تا زمان فتحِ شهر بوسیله ی مسلمانان و حضور مسلمانان در بیت المقدس (اورشلیم)، این شهر باستانی و مقدس برای سه دین آسمانی، روی خوشی به یهودیان نشان نداد و هیچ گاه، اورشلیم، شهری یهودی نبود. یهودیان ـ پس از ویرانیِ دوم معبد ـ در زمین پراکنده شده بودند و فقط برای انجام مراسمات مذهبیِ خود، به آن جا می رفتند، و فقط مسافران این شهر محسوب می شدند.
در شهر اورشلیم (به زبان عربی: «قدس» یا «بیت المقدّس»)، دو مسجد مهم از دیگر مساجد معروف ترند؛ «مسجد الأقصی» و «قبةُ الصخره». مسجد سوّمی هم به نام «مسجد عمر» هست که «علی» پسر «صلاح الدین ایوبی» به یاد جایگاه نماز عمر، آن را در سال 589 قمری ساخته است. این مسجد در قسمت جنوبیِ حیاط «کلیسای قیامت» قرار دارد که در آن زمان مورد بازدید و احترام عمر قرار گرفت.
1️⃣ مسجد الأقصی
اولین آیه ی سوره ی إسراء می فرماید: «منزّه است خدائی که بنده اش (محمد) را در يک شب، از مسجد الحرام (در مکه) به مسجد الاقصی (در اورشلیم) که اطرافش را پربرکت کردیم، برد، تا بعضی از آیات خود را به او نشان دهيم...».
مراد این آیه از «مسجد الأقصی» همان «معبد سلیمان» است که البته در آن زمان، هم قبله ی یهود و هم قبله ی مسلمانان بود، اما پس از دو ویرانیِ مهم و آسیب های دیگر، اثری از آن باقی نمانده بود و خداوند در این آیه اشاره به مکان آن معبدِ مقدس دارد.
اما مسجد الأقصی که اکنون با گنبدی کبود شناخته می شود، مسجدی است که در زمان ولید بن عبدالملک و به دستور او در محل ویرانه ی معبد سلیمان، در سال 86 قمری ساخت آن به پایان رساند.
بخش جنوبی و غربیِ حرم (که بوسیله ی دیوارکشیِ چهارگوش از مناطق مسکونیِ اطراف، جدا شده و شامل مسجد الأقصی و مسجد صخره و محل معبد سلیمان علیه السلام است که زیر مسجد الأقصی واقع است)، برای یهودیان مقدس است و اکنون، دیوار ندبه (قبله ی یهودیان)، در همین قسمت واقع است که بازمانده ی معبد سلیمان است.
🔴 صهیونیست ها تلاش دارند مسجد صخره (مسجد دارای گنبد زرد رنگ) را به جای مسجد الأقصای قرآن (معبد سلمیان که اکنون مسجد الأقصا ـ دارای گنبد کبود ـ بر روی آن واقع است)، بین مسلمانان مشهور کنند و اگر اکنون با ذکر کلمه ی «بیت المقدّس» یا «قدس» مسجدِ دارای گنبد زرد رنگ در فلسطین به ذهن شما می آید، نتیجه ی همین تبلیغات رسانه ایِ صهیونیستی است.
2️⃣ قبّةُ الصخره
قبّة الصخره ـ دارای گنبد زرد رنگ که به توطئه ی صهیونیستی، مسلمانان آن را به اشتباه، به نام قدس شریف می شناسند ـ نیز در محل حرم، بوسیله ی عبدالملک مروان، پنجمین خلیفه ی اموی در سال 72 قمری بنا نهاده شد. نویسنده ی کتاب «مساجد مهم جهان» معتقد است «مسجد صخره پس از فتح بیتالمقدس در قرن نخست قمری به دستور عمربن خطّاب بنا گردید و عبدالملک بن مروان در سال 65 قمری، این مسجد را به حرم شریف ملحق کرد» (به نقل از ویکی حج).
در داخل قبة الصخره، صخره ای بزرگ به طول و عرض و ارتفاع 6 در 14 در 2 متر، دقیقاً زیر گنبد طلائی وجود دارد که گفته می شود همان صخره ای است ـ که در اصل، قله ی کوهی بوده ـ که ابراهیم علیه السلام فرزندش اسماعیل را بر روی آن می خواست قربانی کند و همان محلی است که پیامبر اسلام از آن جا به معراج آسمانی رفت. در داخل این صخره، غار کوچکی است که حدوداً ده نفر می توانند در آن نماز بخوانند. این قسمت را «مسجد صخره» می نامند. یهودیان معتقدند، دحو الأرض از زیر این صخره شروع شده است. (قسمتی از نوشته ی «تاریخ توراتی ـ قرآنیِ فلسطین» از محمد ذکاوت صفت)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢علمای شیعه و حمایت فقهی و سیاسی از فلسطین
✔️اشغال فلسطین دردناک ترین مسئله جهان بشری در سده اخیر و یکی از طولانی ترین مبارزات آزادی بخش و مقاومت علیه تجاوز و ستم و نسل کشی است که در آن سرزمین ادامه دارد.
از نخستین روزهای اشغال سرزمین فلسطین به دست صهیونیستها و اخراج مسلمانان با پشتوانه دولتهای غربی، علمای شیعه به دفاع از فلسطینان پرداخته و از مبارزه این مردم ستمدیده برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود، جانبداری کرده اند.
علما و فقها با زبان و قلم، شیعیان را برای کمک به برادران ستمدیده خود تشویق و تهییج کرده و با فتاوی آشکار و صریح کمک به آنان را واجب شرعی شمرده و کشته شدن در راه آزادی بیت المقدس را شهادت در راه خدا محسوب داشتهاند.
عالمانی مانند سید شرف الدین عاملی، محمد حسین کاشف الغطاء، شیخ عبدالکریم زنجانی، آیتالله حکیم، آیتالله میلانی، آیتالله کاشانی، آیتالله بروجردی، امام خمینی، نواب صفوی، آیتالله طالقانی، علامه طباطبایی، آیتالله گلپایگانی، آیتالله نجفی مرعشی، شهید مطهری و… در اعتراض به این مسئله کوششها نمودند که برگهایی از آن را میخوانید.
👈 گزارش را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: https://b2n.ir/p83876
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
🔰همایش ملی «سنتهای کارآمد و تدریس موفق»
🔻همراه با آئین رونمایی کتاب درسهای مکاسب آیتالله سید حسن مرتضوی
🔷نشست اول: جایگاه بی بدیل استاد در نظام تعلیم و تربیت در حوزه)
🔹اساتید سخنرانان: محمدحسن مهدویمهر/ سیدحسن وحدتی شبیری
🔶زمان: یکشنبه 19 اردیبهشت ساعت 17.30
🔸پخش زنده و برخط: https://www.skyroom.online/ch/kalamona/tadris-movafagh
👈👈 اطلاعات و جزئیات بیشتر در گفتگو با حجتالاسلام حسین منتظر، عضو کمیته اجرایی همایش: https://b2n.ir/q78996
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢دفتر آیتالله سیستانی مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد
✔️میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد 21 هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی 100 هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، 75 هزار تومان تعیین شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
1574495910-10224-15-3.pdf
241.2K
💢بررسی اعتبار چشم مسلّح در رؤیت هلال با تأکید بر دیدگاه آیتالله هاشمی شاهرودی(ره)
✔️مشهور فقیهان با استناد به روایات رؤیت برآن هستند که رؤیت تنها با چشم عادی اعتبار شرعی دارد و در اصطلاح با چشم مسلح کفایت نمیکند. اما آیتالله هاشمی شاهرودی با دیدگاه مشهور مخالفت کرده و بیان میدارد که رؤیت در نصوص نسبت به رؤیت با چشم عادی و نیز چشم مسلح اطلاق دارد. انصراف رؤیت به رؤیت متعارف زمان صدور نص، انصراف وجودی و مردود است. همچنین بر اساس صحیحه علی بن جعفر از امام موسی کاظم (ع) رؤیت شخص تیز بین (حاد البصر) که معتبر است با رؤیت به وسیله ابزار نزدیک کننده دارای وحدت مناط است.
بدین ترتیب در این تحقیق به صورت تفصیلی و استدلالی اعتبار ابزار نوین نزدیک کننده در رؤیت هلال با محوریت دیدگاه آیتالله هاشمی شاهرودی اثبات میشود. اشکالات متعددی -که قریب به ده اشکال است- توسط برخی فقیهان مانند آیات و اساتیدی همچون سیدعلی سیستانی، شیخ جعفر سبحانی، سیدمهدی خلخالی و شیخ محمدتقی شهیدی پور به خصوصِ دیدگاه فوق شده است که تمامی آنها مورد بررسی و نقد قرار میگیرد.
📝نویسنده: علی الهی خراسانی
🌐منبع: جستارهای فقهی و اصولی سال پنجم تابستان 1398 شماره
#استهلال
15🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢از «واکاوی سینمای دینی و فقه هنر هفتم» تا «نظام مسائل فقه، هنر و رسانه»
📚کتاب «واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم» در ۲۰۴ صفحه و کتاب «نظام مسائل فقه، هنر و رسانه» در ۱۸۶ صفحه، به قلم حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی، استاد حوزه علمیه قم، مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مدیرکل سابق صدا و سیمای خراسان رضوی به زیور طبع آراسته شد.
👈 معرفی آثار: https://b2n.ir/q00098
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢احکام و آداب مربوط به پرداخت فطریه
✔️حجتالاسلام محمدحسین فلاح زاده، رئیس ستاد ترویج احکام دین و عضو بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، در گفتگویی به بررسی احکام و آداب مربوط به پرداخت فطریه پرداخته است.
🔹کسانی که باید فطریه بپردازند
🔸معافیهای فطریه
🔹فطریه جنین و نوزاد
🔸فطریه مهمان شب عید فطر
🔹مقدار فطریه
🔸زمان پرداخت فطریه
🔹فطریه سادات و غیر سادات
🔸محل اصلی مصرف فطریه
🔹موارد استثنا در مصرف فطریه
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/486653
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢اعلام مبلغ زکات فطره ۱۴۰۰ مطابق با نظر مراجع تقلید
✔️زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، حداقل برابر با 20 تا 75 هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم گندم یا معادل ۳ کیلوگرم برنج اعلام شده است که خانوادهها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت میکنند.
👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/f28902
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
✔️پرونده ویژه «شبکه اجتهاد» به مناسبت روز بزرگداشت «شیخ کلینی»🔻
🔹نقش و جایگاه شیخ کلینی در گسترش علوم اسلامی/ آیتالله مکارم شیرازی: https://b2n.ir/j40775
🔸شیخ کلینی لقبی یافت که در طول تاریخ کسی جایگزین ایشان نشد/ گفتگو با محمدحسن ربانی بیرجندی: https://b2n.ir/t37492
🔹کلینی متعلق به جریان عقل گرای شیعه است/ گفتگو با محمدحسین اخوان: https://b2n.ir/h25039
🔸محدثی که کتابش «کافی» است/ یادداشت امیرمحسن عرفان: https://b2n.ir/d14773
🔹چرا همه اسناد کافی حجت است؟/ یادداشت محمد فایزی: https://b2n.ir/e11744
🔸ثقهالاسلام کلینی در آثار امام خمینی چه جایگاهی دارد؟/ یادداشت محمدکاظم تقوی: https://b2n.ir/u82533
🔹تعامل کلینی با راویان واقفی در فروع کافی/ گزارش نشست ارائه منصور گروسی: https://b2n.ir/708744
🔸معرفی کتاب «پژوهشی تطبیقی در احادیث بخاری و کلینی»: https://b2n.ir/q38936
🔹معرفی نرمافزار مجموعه آثار «شیخ کلینی»: https://b2n.ir/e06632
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه شوال/ گزاش ستاد استهلال تعیین کننده است
✔️مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند آیات عظام امامخمینی(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیریزنجانی، مکارمشیرازی، ... )
🔹در غروب چهارشنبه (۲۹ رمضان)، رؤیت هلال با چشم عادی در سراسرِ ایران، نشدنی است؛ از اینرو، ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه خواهد بود.
✔️مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله خامنهای)
🔹در غروب چهارشنبه (۲۹ رمضان)، رؤیت هلال با چشم مسلّح در جنوب و بخشی از مرکز و غرب ایران، محقّق میشود؛ امّا در شرق و شمالشرقی و بخشی از مرکز و شمال و شمالغربی ایران رؤیت هلال با چشم مسلّح، بسیار دشوار است.
🔹اگر گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم مسلّح در مناطق شمالشرقی و شمال و شمالغربی بهدست آید، در سراسر ایران، پنجشنبه عید فطر خواهد بود؛ و اگر فقط گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم مسلّح در مناطق جنوبی یا میانی یا غربی کشور بهدست آید، تنها در منطقۀ رؤیت هلال و مناطق همافق با آن و جنوبیتر از آن، پنجشنبه، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۲ قمری و عید فطر خواهد بود.
#اختصاصی
#استهلال
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u80036
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
💢پیام دفتر آیتالله سیستانی در پی انفجار جنایتکارانه مدرسه سیدالشهدای کابل
✔️در پی حمله تروریستی به دانشآموزان مدرسه / مکتب سیدالشهدا (ع) در کابل که منجر به شهادت بیش از ۷۰ تن و مصدومیت ۱۵۰ تن از از دختران بیگناه شد، دفتر آیتالله سیدعلی سیستانی بیانیهای صادر کرد.
در شرایط دشوار کنونی کشور عزیز افغانستان و با توجه به احتمال قدرت گرفتن بیش از پیش گروههای تندرو و افراطی، اتحاد و همبستگی ملی میان همه اقوام و ملیتهای این کشور از هر زمانی دیگر ضروریتر است، انتظار میرود حکومت و رهبران ملی و دینی و بزرگان جامعه افغانستان جهت حمایت از غیر نظامیان ـ بهخصوص اقلیتهای قومی و مذهبی ـ در مقابل ظلم و جنایت گروههای تروریستی چارهای بیندیشند و اقدامات مناسبی را در نظر بگیرند.
کشورهای مسلمان و جامعه جهانی نیز وظیفه دارند ملت بیپناه افغانستان را در این شرایط سخت تنها نگذارند و اجازه ندهند نقشه شومی را که بدخواهان برای آینده این کشور ترسیم نمودهاند اجرا شود و در نتیجه شمار بیشتری از مردم بیگناه هدف حملات جنایتکارانه گروه های افراطی قرار گیرند.
👈متن کامل بیانیه: https://b2n.ir/s52650
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰