eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
721 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💻 وبینار بین‌المللی مطالعات دین و سلامت ✔️نشست اول: توحید مفضل: روایت متن در چند سنت 🎙 سخنران: دکتر محمدکاظم رحمتی، عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام 💠به میزبانی حمیدرضا تمدن و محمد باعزم ⏰ زمان: سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه، ساعت 18:30 🖇در پلتفرم گوگل‌میت: https://meet.google.com/iii-ibwb-vrh 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی 📚کتاب نشست‌های فقهی-حقوقی «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» مکتوب و منتشر شد. این اثر به کوشش دکتر اسماعیل آقابابایی در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه گردیده است. 👈 آشنایی با کتاب: https://b2n.ir/d30684 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پنج شنبه احتمالا عید فطر است/ هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه تحت هیچ شرایطی با «چشم غیرمسلح» قابل رویت نیست ✔️علیرضا بوژمهرانی، عضو ستاد استهلال دفتر رهبری، آخرین جزئیات رویت هلال ماه شوال را تبیین کرد🔻 🔹مختصات هلال ماه روز چهارشنبه به گونه‌ای است که در تمام پهنه ایران فقط با چشم مسلح یعنی با ابزار هایی مانند دوربین های دوچشمی و تلسکوپ‌ها قابل رویت است به شرط اینکه شرایط جوی هم مناسب باشد. 🔸هر چقدر از سمت جنوب غربی ایران (منطقه آبادان) به سمت سرخس حرکت کنیم وضعیت مختصات هلال ضعیف تر می‌شود و نیاز به ابزارهای قدرتمندی برای رصد است. 🔹هلال ماه شوال تحت هیچ شرایطی با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست، این مسئله به دلیل باریکی فوق العاده زیاد این هلال است و دیدنش نیازمند یک کار فنی است. 🔸به احتمال قوی در صورت عدم بروز مشکلات غیر منطقی در کشورهای دیگر، عید فطر در ایران، عربستان و تمام کشورهای منطقه همزمان روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت خواهد بود. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x12320 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محاسبات نجومی در خدمت استهلال ✔️حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، رییس کمیته علمی ستاد استهلال 🔻 🔹در گروه‌ها افرادی داریم که هم اطلاعات نجومی و هم اطلاعات فقهی لازم را دارند. همه‌ی گروه‌ها حداقل دارای دوربین دوچشمی یا قوی‌تر هستند. حدود نیمی از گروه‌ها هم از تلسکوپ استفاده می‌کنند. 🔸در ستاد استهلال با پرسیدن سؤالات دقیق، سعی می‌کنیم که توهم در رؤیت را از رؤیت واقعی جدا کنیم. از فرد سؤال می‌کنیم که شما هلالی که دیدید، دهانه‌ی هلال به‌سمت راست شما بود یا به‌سمت چپ؟ از نفر بعدی که کنارش ایستاده هم می‌پرسیم. یا می‌پرسیم هلالی که شما دیدید در زمینه‌ی نارنجی آسمان بود یا در زمینه‌ی آبی آسمان؟ هم زمانی رؤیت را می‌پرسیم و جوابشان را ثبت می‌کنیم. 🔹حتی گاهی اوقات از کسانی که تجربه‌های زیادی در رؤیت دارند و آموزش‌دیده‌اند هم سؤالاتی می‌کنیم و تعارف و رودربایستی با کسی نداریم. وقتی آن‌ها دیدگاه‌های همدیگر را تأیید می‌کنند و مؤید همدیگرند و افراد باتجربه‌ای هستند، نظرمان را در گزارش می‌نویسیم. 🔸بعضی به‌لحاظ نجومی گاهی اوقات‌ تلاش می‌کنند که هلال را قبل از ظهر ببینند. نظر رهبر انقلاب مانند اغلب فقها این است که رؤیت هلال قبل از ظهر معتبر نیست. اگر رؤیت قبل از ظهر صورت بگیرد، ثابت نمی‌کند که همان روز اوّل ماه است و نشان می‌دهد فردایش اوّل ماه است. گاهی مواقع هم هلال قبل از غروب خورشید دیده می‌شود. البته این هم کار دشواری است، ولی گروه‌های رصدی توان این کار را دارند که با تنظیم تلسکوپ در روز هلال را ببینندـ 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/t80467 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی تحلیلی دیدگاه‌های قرآن‌بسندگان ایران در نقد حدیث ✔️ رساله دکتری «بررسی تحلیلی دیدگاه‌های قرآن‌بسندگان ایران در نقد حدیث» از سوی حجت‌الاسلام سید حسن‌ هاشمی جزی با حضور اساتید راهنما و داور در دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب دفاع شد. 🔰 قرآن‌بسندگان ایرانی از جریان‌های فکری برآمده از مکتب تشیع امامیه هستند که با دو شاخصه قرآن‌بسندگی و دوری‌گزینی از حدیث در نیمه دوم قرن سیزده هجری و هم‌زمان با نهضت مشروطه در ایران ظهور کردند. این جریان با تأکید بر کفایت قرآن برای هدایت جامعه، همه‌فهمی قرآن و بی‌نیازی آن به روایت تفسیری، دوری‌گزینی از حدیث، برای نقد و پالایش حدیث بیشتر از ادله نقلی (قرآن، سنت و اجماع) و لُبی (عقل، تاریخ، علوم تجربی و …) استفاده کرده و علاقه‌ای به ورود به نقد سندی حدیث ندارد. 👈 چکیده رساله: https://b2n.ir/d42247 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بوکُوحرام در افغانستان ✍️ حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان، معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب شهادت دختران ۱۱ تا ۱۵ ساله «مرکز آموزشی کوثر» در غرب کابل و عدم پذیرش مسئولیت این جنایت توسط طالبان، منجر شد تا فِلِش ها به سوی داعش نشانه رود. البته هنوز داعش مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما شیوه بمب گذاری و مکان حادثه نشان می دهد به احتمال زیاد کار داعش است، ‌اما از نوع جدیدش: بُوکُوحرام. برای اولین بار نام بوکوحرام در نیجریه شنیده شد. "بُوکُو حرام" در زبان محلی یعنی " تحصیل غربی حرام". این جمله مشتق از دو کلمه book به معنای کتاب و حرام به معنای جایز نبودن است. این گروه یکی از شاخه های القاعده آفریقاست، اما در سال ۱۳۹۴ شمسی رسماً به داعش پیوست. جنجالی ترین عملیات بوکوحرام ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز ۱۶ تا ۱۸ ساله از یک مدرسه شبانه‌روزی در شمال شرقی نیجریه در سال ۲۰۱۴ بود. رهبر این گروه تروریستی در توجیه عمل خود گفت: این دانش آموزان را ربوده، زیرا تحت آموزش‌های غربی قرار داشتند. از نظر این گروه تحصیلات غربی حرام است،‌ اما چرا فقط به مدارس دخترانه حمله می کند و نسبت به پسران چنین عملی تاکنون دیده نشده است،‌ جای سوال جدی دارد؟ حال سوال اینجاست که آیا شیوه فکری بوکوحرام در زمینه تحصیل دختران به داعش افغانستان منتقل شده است؟ حمله دیروز به مدرسه دخترانه در کابل این تحلیل را تقویت می کند که بوکوحرام افغانستان در حال شکل گیری است. باید از داعش و داعشیان که توهم دانایی و اجتهاد مطلق دارند،‌ پرسید تا چه زمانی می خواهید نفرت از اسلام و اسلامیان را در جهان پمپاژ کنید؟ آیا وقت آن نرسیده است تا به بازنگری افکار خود بپردازید و از افکار تکفیری ابن تیمیه و وهابیت دست بردارید؟ 🌐 مسلمنا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از آئین رونمایی کتاب «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)» ✔️اولین نشست همایش ملی «سنت‌های کارآمد و تدریس موفق» با محوریت بررسی «جایگاه بی‌بدیل استاد در نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه» همراه با رونمایی از کتاب درس‌های مکاسب آیت‌الله سید حسن مرتضوی، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی مهر رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر وحدتی شبیری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛ با حضور آیت‌الله مهدی مروارید عضو شورای عالی حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو مجلس خبرگان رهبری و دیگر اساتید؛ در محل مدرسه علمیه میرزاجعفر به میزبانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با مشارکت کارگروه سنت‌های کارآمد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد. 👈 مشاهده تصاویر نشست + معرفی کتاب «درس‌های مکاسب»: https://b2n.ir/r16086 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙کشورهایی که روز پنج‌شنبه را عید سعید فطر اعلام کردند ✔️ عربستان سعودی، امارات، دارالافتا مصر، دارالافتا یمن و وزارت اوقاف سوریه، همچنین مجمع فقهی عراق و دیوان وقف اهل‌سنت این کشور، طی اطلاعیه‌ای روز پنج شنبه را اول ماه شوال و عید سعید فطر اعلام کردند. 👈 خبر تکمیلی را مشاهده نمایید: https://b2n.ir/r78303 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راه‌اندازی «مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(سطح پنج)» در حوزه علمیه خراسان ✔️حجت‌الاسلام سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان از راه اندازی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) برای دوره ویژه سطح ۵ خبر داد و گفت: این مدرسه با دستور و حمایت تولیت آستان قدس رضوی و طبق ضوابط و نظارت حوزه علمیه خراسان دایر خواهد شد و با مشورت اساتید معظم، اعضای شورای عالی، مدیر حوزه علمیه خراسان و با استفاده از تجربیات مراکز تخصصی موفق فقهی در حال پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی است که به زودی راه‌اندازی می‌گردد. 👈 جزئیات: https://b2n.ir/e01059 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویت هلال ماه در شامگاه چهارشنبه دشوار خواهد بود ✔️حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در خصوص استهلال آغاز ماه شوال گفت🔻 🔹فردا چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه صد گروه استهلال در نقاط مختلف کشور اقدام به رؤیت هلال ماه شوال خواهند کرد. 🔸کارشناسان پیش بینی می‌کنند که، چون هلال به لحاظ نجومی نزدیک حد نجومی رؤیت پذیری و رؤیت ناپذیری قرار دارد، احتمال اینکه با توجه به نامساعد بودن شرایط جوی، هلال دیده نشود وجود دارد. 🔹گروه‌های استهلال حداکثر توان را به کار می‌برند تا ماه را مشاهده کنند. اما اگر گزارش‌های ارسالی اطمینان بخش نباشد و رؤیت هلال در شامگاه چهارشنبه دیده نشود احتمال اینکه عید فطر روز جمعه (۲۴ اردیبهشت) شود وجود دارد. 🔸البته این احتمال هم وجود دارد که هلال ماه چهارشنبه دیده شود و در این صورت طبق تقویم، پنج شنبه (۲۳ اردیبهشت) عید فطر خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همه باید علیه خباثت صهیونیستها در مسجدالاقصی موضع بگیرند/ لعنت خدا بر جنایتکاران حادثه تلخ افغانستان/ خصوصیات یک دولت مطلوب و انتخاب خوب ✔️رهبر انقلاب در دیدار تصویری با تشکل‌های دانشجویی🔻 🔹لعنت خدا بر آن کسانی که جنایت را تا این حد گسترش می‌دهند و برای خودشان مباح می‌دانند که این تعداد بزرگ دختر نوجوان را بیگناه به خاک و خون بکشند. احساس تأسف و ناراحتی خود را از این حادثه تلخ و گریه‌آور افغانستان و شهادت این نوگلان و غنچه‌گان مظلوم که بدون هیچ گناهی مورد تهاجم قرار گرفتند و پرپر شدند و خانواده‌هایشان را داغدار کردند اعلام می‌کنم. 🔸در حوادث اخیر مربوط به مسجدالاقصی، خباثت صهیونیستها جلوی چشم مردم جهان است و وظیفه‌ی همه است که موضع بگیرند و حرکت خبیثانه و جنایتکارانه‌ی و وحشیانه‌ و ظالمانه‌ی صهیونیستها را محکوم کنند. خوشبختانه فلسطینیها بیدارند و عازمند و بایستی خودشان را قوی کنند و بایستند و مقابله کنند و طرف را مجبور کنند به اینکه از جنایت کوتاه بیاید و تسلیم حق و انصاف بشود. 🔹راه ایجاد تحول عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحول و معتقد به عنصر تحول‌آفرین یعنی عنصر جوان نخبه‌ی مؤمن انقلابی؛ یعنی شرطش این است که مؤمن باشد و انقلابی باشد. اگر با ایمان نباشد فایده‌ای ندارد، اگر انقلابی نباشد کشور را به سمت یک حرکت تحولی درست هدایت نخواهد کرد. 👈گزارش سخنان رهبر معظم انقلاب: https://b2n.ir/e42852 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشکل ثبوت هلال ماه شوال ✔️استاد محمدامین پورامینی: مشکل ثبوت هلال ماه شوال هر ساله ذائقهء مردم را در پایان ماه رمضان تلخ می‌‌کند، وعده‌ای هم مریض گونه آتش بیار معرکه می‌‌شوند و برخی برای فرار رنج سفر را بر خود هموار می‌‌سازند تا با افطار در سفر از مشکل احتمال انجام روزه در عید فطر – که حرام است- رهایی یابند، ولی باید فکری اساسی کرد و چاره‌ای دیگر اندیشید. فقهاء برای ثبوت هلال راه‌هایی را مطرح ساخته‌اند، از جمله دیدن خود شخص و شیوع مفید علم و بینه (شهادت دادن دو نفر به شرط عدم معارضه با خلاف ) و یا حکم حاکم و… . سخن در این است که چه راهکاری برای وحدت قول و اتحاد مردم در اعلان عید فطر وجود دارد؟ 👈یادداشت را بخوانید: https://b2n.ir/d17842 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش آیت‌الله سیستانی به حوادث جاری در فلسطین اشغالی 💠حمایت قاطع مرجعیت از مقاومت شجاعانه مردم فلسطین ✔️ در پی حوادث جاری در فلسطین اشغالی به ویژه در مسجد الاقصی و جنایات صورت گرفته از سوی اشغالگران اسرائیلی، دفتر آیت‌الله سیستانی بیانیه‌ای مهم صادر کرد که متن آن به این شرح است: 🔰بسم الله الرحمن الرحیم مرجعیت دینی – بار دیگر – حمایت قاطع خود را از مردم سربلند فلسطین در مقاومت شجاعانه در برابر اشغالگران مورد تاکید قرار می‌دهد. اشغالگرانی که بر آن هستند تا بخش بیشتری از سرزمین‌های اشغالی را به چنگ آورند و ساکنان دیگری از قدس شریف را به مهاجرت اجباری وادارند. مرجعیت دینی، ملت‌های آزاده را به حمایت و پشتیبانی از  ملت فلسطین در بازپس گیری حقوق سلب شده فرا می‌خواند. درگیری‌های خشونت آمیزی که این روزها در مسجدالاقصی و سایر سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌شود، بدون شک، نمایانگر میزان صلابت فلسطینیان در رویارویی با اشغال وحشیانه و تجاوزات مداوم است، و نشان می‌دهد که فلسطینیان به هیچ قیمتی از حق خود بر سرزمین‌های غصب شده کوتاه نمی‌آیند هرچند که بهای این فداکاری گران باشد. از خداوند متعال می‌خواهیم که آنان را یاری کند و پیروزی خود را مددکار ایشان قرار دهد و همانا که پیروزی فقط از جانب خداوند متعال و حکیم است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره رؤیت هلال ماه شوال و عید سعید فطر🌙 ✔️در پاسخ به پرسش برخی از مقلدین درباره نظر فقهی آیت‌الله‌ شبیری زنجانی نسبت به رؤیت هلال ماه، به اطلاع می‌رساند که طبق نظر معظم له، ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است. بنابراین اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد، ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود، باید روز پنجشنبه را آخرین روز ماه رمضان حساب کنند. اگر هلال ماه شوال در غروب روز چهارشنبه (29رمضان المبارک)، نزد معظم‌له ثابت شود، بلافاصله از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دفتر اعلام خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰پرونده ویژه «استهلال شوال 1422» ✔️در این پرونده می‌خوانیم🔻 💠 نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف با مراجع تقلید در موضوع رویت هلال ماه 💠 از پیشنهاد «شورای رؤیت هلال» آیت‌الله مکارم تا توضیحات آیت‌الله سیستانی درباره رؤیت هلال با چشم مسلح 💠 رؤیت هلال و اختلاف فقها/ آیت‌الله سبحانی 💠 چند نکته مهم درباره رؤیت هلال به روایت ‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی 🔸قول منجم حجت نیست/ گفتگو با سید میرتقی حسینی گرگانی 🔸اخبار منجمین حجت است اما حکم آن‌ها به رؤیت پذیری هلال، چون حدسی است، حجت نیست/ گفتگو با محمد قائینی نجفی 🔸در «ستاد استهلال» چه می‌گذرد؟/ گفتگو با علیرضا موحدنژاد 🔸خاستگاه فقهی اختلاف نظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال/ گفتگو با رضا مختاری 🔹وفاقی مبارک و ضروری/ ابوالقاسم علیدوست 🔹چند پرسش و پاسخ پیرامون هلال ماه و حجیت حکم حاکم/ علی‌اکبر سیفی مازندرانی 🔹تمسک به آیه «تهلیل» برای طرد رؤیت هلال با چشم مسلح درست نیست/ محمدجواد فاضل لنکرانی 🔹کارورزی فقهی اصولی در رؤیت هلال و بررسی کفایت اسباب آن/ سید علیرضا سیدصالحی 🔹عید فطر و چند نکته/ مرتضی سعیدی نجفی 🔹رؤیت هلال، از اختلاف تا واکنش‌ها/ یادداشت تحلیلی 🎥بررسی علت اختلاف نظر فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان/ کلیپ ✅مبانی «رؤیت هلال با چشم عادی یا مسلح» و «اشتراط اتحاد افق یا عدم آن»/ گزارش ✅از عوامل دخیل در رؤیت‌پذیری هلال ماه تا مسائل اختلافی رؤیت/ گزارش ✅احکام استهلال ماه شوال و فرا رسیدن عید فطر/ گزارش 👈 🌐 پرونده و اخبار « شوال 1422» 👈 https://b2n.ir/d94757 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راه‌های رسیدن به وحدت نظر در مسأله رؤیت هلال ✔️استاد محسن فقیهی: همه ساله با فرا رسیدن ماه رمضان و علی ‌الخصوص پایان آن، این بحث مطرح می‌شود که وضعیت رؤیت هلال به چه شکل خواهد بود؟ در گذشته با توجه به این که ارتباط مناطق مختلف با یکدیگر مشکل بوده، بر فرض که در منطقه‌‌ای روز عید با منطقه دیگر فرق داشته باشد، ولی این مسأله به چشم نمی‌آمده و مشکلی ایجاد نمی‌کرده است اما با توجه به گسترش ارتباطات بین مناطق مختلف و افراد مختلف، اختلاف در تعیین روز عید مشکل ساز شده است. 🔻در این نوشتار قصد داریم راه‌هایی را که می‌تواند در این زمینه موجب وحدت شود را بررسی کنیم. 1️⃣راه اول: حکومتی بودن مسأله اعلام عید؛ مؤیدات حکومتی بودن مسأله رؤیت هلال و بررسی هفت روایت 2️⃣راه دوم: پذیرش حکم حاکم به عنوان یکی از طرق اثبات اول ماه 3️⃣راه سوم: عدم اعلام نظرات مخالف 4️⃣راه چهارم: تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان مراجع 👈 متن کامل یادداشت را مطالعه نمایند: https://b2n.ir/n74921 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اطمینان به هلال اول ماه با پیشرفت‌های نجومی جدید ✔️بیشتر علما موافقند که «رؤیت» در احادیث اثبات اول ماه طریقیت دارد، نه موضوعیت؛ یعنی ملاک ماه جدید به وجود واقعی هلال آن است و راه و طریق علم به این وجود، دیدن آن با چشم است. البته دراینجا میان علما بحث‌های مفصلی صورت گرفته که آیا فقط هلالی که با چشم عادی دیده می‌شود، هلال اول ماه است، یا اینکه هلال ضعیف‌تری که با چشم مسلح و به کمک تلسکوب دیده می‌شود، نیز هلال اول ماه است. اما طبق هر دو مبنا اگر ما به مبانی علمی و اطمینان‌آوری برای امکان دیده شدن هلال ماه (به صورت عادی یا با کمک تلسکوب) در روز خاصی رسیدیم باید به مفاد این علم عمل کنیم، چه کسی ماه را ببیند و چه نبیند؛ چون در هر صورت می‌دانیم هلال قوی یا ضعیف وجود دارد. هم‌اکنون طبق پیش‌بینی‌های علمی و اطمینان‌آور می‌توان گفت در کدام نواحی زمین با چشم عادی و در کدام نواحی با چشم مسلح هلال اول ماه دیده می‌شود، بنابر این باید طبق این پیش‌بینی‌ها عمل کنیم و مقید به دیدن ماه در اوضاع نامساعد جوی نباشیم. بی‌شک اول شوال و عید فطر یک روز مشخص است و هوای ابری و بارانی این روز را عقب یا جلو نمی‌اندازد، بلکه آنچه اینجا یقینی است اشتباهی است که به خاطر عمل نکردن به داده‌های علمی صورت می‌گیرد. 👈یادداشت حجت‌الاسلام مهدی مسائلی را بخوانید: https://b2n.ir/j15049 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اختلاف در رؤیت هلال در دوره ائمه(ع) هم وجود داشته است ✔️حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس ستاد ترویج احکام دین🔻 برخی شایعه‌پراکنی می‌کنند که این اختلافات در دوره طاغوت نبود و بعد از انقلاب ایجاد شده است، در صورتی که در آن زمان هم وجود داشته است؛ در تاریخ هم موارد متعددی ذکر شده از جمله در دوره خلافت امام علی(ع) در کوفه برخی گفتند که ماه دیده شده در حالی که ۲۸ روز روزه گرفته بودند، حضرت اعلام فرمودند که یک روز روزه قضا به جا بیاورید؛ همچنین به خاطر دارم در دوره امام خمینی(ره)، یک روز نزدیک ظهر اعلام شد که عید است. مقلدین مراجعی که دیدن با چشم غیرمسلح را ملاک می‌دانند باید از مرجع تقلید خود پیروی کنند و اگر تردید حاصل شد، حکم همه مراجع این است که روز آخر شعبان را باید یوم الشک بگیرند. برای عید امسال هم منتظر هستیم تا ستاد استهلال و گروه‌های رصدی نتیجه را بیان کنند. اگر صرفاً هم با ابزار دیده شد، مقلدین مراجعی که ابزار را قبول ندارند باید روز آخر ماه رمضان را روزه بگیرند، ولی اگر در آن روز رسماً عید اعلام شد، مخالفت عملی با نظر رهبری جایز نیست و فقط باید به وظیفه خود عمل کنند و باید هوشیار باشیم دشمن دنبال تفرقه میان مسلمین است. 👈 بیتشر بخوانید: https://b2n.ir/s67283 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی اعتبار چشم مسلح در رؤیت هلال ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)🔻 به نظر می‌رسد که اعتبار رؤیت هلال با تلسکوپ را به‌خوبی می‌توان از ادله استفاده کرد؛ اولاً نه رؤیت و نه هلال، هیچ یک دخالتی ندارند و واقع قمر و ولادت قمر معتبر است؛ اما اگر پذیرش این مطلب سخت باشد، رؤیت اطلاق دارد و همه این ابزارها را در برمی‌گیرد، دلیلی هم بر انصراف و استحاله ثبوتی نداریم. همچنین این‌که کسانی که عمومی بودن رؤیت هلال را دخیل در حکم وجوب روزه می‌دانند، به‌ناچار باید بپذیرند که اگر ماه در یک افقی رؤیت شد، باید برای همه مردم نیز معتبر باشد؛ چراکه در غیر این صورت عمومی بودن آن مخدوش می‌شود. به‌عبارت دیگر با استدلال به «هی مواقیت للناس» چاره‌ای جز عدم وحدت افق نیست و باید این مبنا را معیار قرار دهند که رؤیت هلال در هر نقطه‌ای برای عموم مردم کفایت می‌کند. 👈متن کامل سخنان + پاسخ به برخی نقض‌ها: https://b2n.ir/b81684 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اختلاف درباره عید فطر و چند نکته قابل توجه ✔️حجت‌الاسلام علی نصیری، استاد حوزه علمیه قم🔻 منشأ اصلی اختلاف چگونگی تحلیل آیه شریفه «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» و چگونگی تحلیل منطقه و افق شهود است که عموم فقیهان معاصر موضوع شهود را شهود با چشم سر می‌دانند و برخی از مراجع همچون رهبری و مرحوم آیت‌الله فاضل شهود با چشم مسلح؛ یعنی با استفاده از تلسکوپ و امثال آن را نیز مکفی می‌دانند. بررسی تفصیلی و فقهی این بحث نیازمند مجال مناسب دیگری است. با این حال باید اذعان کرد که دیدگاه دوم قابل دفاع بوده و به صواب است؛ زیرا از یک سو در آیه شریفه هیچ سخن صریحی از نوع شهود به میان نیامده است و از سویی دیگر آن چه به عنوان موضوع حکم و محط اصلی گرفتن روزه در ماه مبارک یا خوردن روزه در روز عید فطر، مطمح نظر خداوند است، پرتو افکنی هلال ماه در افق هر منطقه است. به عبارت روشن، شهود طریقیت دارد نه موضوعیت. بر این اساس، نه تنها در اثبات آغاز ماه قمری نه تنها شهود بصری و با چشم غیر مسلح لازم نیست، بلکه اساساً شهود هم ضرورت ندارد و از هر طریقی که طلوع و پرتو افکنی ماه بر یک منطقه به یقین اثبات شود، می‌توان به ترتب آثار آن تن داد. ماه بر اساساً تنظیم ماه‌های قمری به عنوان تقویم شرعی و احاله شماری از عبادات و مناسک به آغاز و پایان ماه قمری، با هدف تحقق واقعی آن ماه معنا پیدا می‌کند. گذشته از بحث فقهی، با اختلاف نسبتا گسترده مراجع مکرم تقلید در مثل قضیه عید فطر چگونه باید تعامل کرد؟ 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k60670 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام اول ماه جزء وظایف ولی فقیه نیست/ قرآن تصریحی در مورد ملاک استهلال ندارد/ آیت‌الله سیستانی، تنها مرجعی است که مرکز نجوم تأسیس کرد ✔️در نشست «رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۲ قمری» مطرح شد🔻 هیچ مرجع تقلیدی نمی‌گوید که اعلام اول ماه بر حاکم شرع و مرجع تقلید واجب است، از آقا سؤال هم شد که اگر فقط در یک بخش کشور دیده شود چه باید کرد، رهبری فرموده بودند حاکم شرع در اینجا حکم کرده و تکلیف را مشخص می‌کند. در ایران اعلام عید واحد است و طوری نیست در منطقه‌ای عید اعلام و در منطقه‌ای نشود، نظر سایر مراجع هم در این بحث تأمین نمی‌شود، زیرا ممکن نیست و اختلاف در فتاوا هم طوری است که این کار شدنی نیست. مثلاً آقای صافی اگر هلال در آفریقا دیده شود، اول ماه را ثابت می‌داند، ولی طبق نظر رهبری اینطور نیست. در قرآن کریم تصریحی بر اینکه ملک، رؤیت است یا محاسبه در بحث استهلال وجود ندارد و صرفاً مواقیت برای مردم ذکر شده است. از منظر آیت‌الله سیستانی، اگر ماه در شهری رؤیت شود، در تمام شهرهای کره زمین که با آن شهر هم افق هستند یا در غرب آن شهر قرار دارند، اول ماه خواهد بود. همچنین ایشان مناسبات نجومی را با پیشگویی منجمان ثابت نمی‌دانند، مگر اینکه انسان از گفته ایشان یقین پیدا کند. تنها مرجعی که مرکز نجومی با آن عظمت تأسیس کرده است آیت‌الله سیستانی است، ولی ایشان می‌فرماید حرف منجمان اگر موجب یقین باشد، قابل پذیرش است و یقین مطلق برای آنان قائل نیستند. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/u14860 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد رهبر انقلاب ثابت شد ✔️دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. 🔻متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال برای آیت‌الله سیستانی در عراق و مناطق مجاور ثابت نشد ✔️رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح نزد آیت‌الله سیستانی ثابت نگردید، بنابراین فردا پنج شنبه سی‌ام ماه رمضان و جمعه اول ماه شوال خواهد بود. 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: بسم الله الرحمن الرحيم لم تثبت لدى سماحة السيد السيستاني (دام ظله) رؤية الهلال بالعين المجردة في العراق والمناطق المجاورة له بعد غروب الاربعاء ٢٩ شهر رمضان المبارك، فوفقاً لمبناه الفقهي يكون غداً الخميس مكملاً لعدة شهر رمضان وتكون الجمعة يوم عيد الفطر السعيد، أعاده الله على الجميع بالخير واليمن والبركات. مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف (رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح پس از غروب روز چهارشنبه (٢٩/ ماه مبارک رمضان) براى آیت‌الله سیستانى (مدّ ظلّه) ثابت نگردید، بنا بر نظر فقهى معظم له فردا پنجشنبه آخر ماه رمضان و جمعه روز عید سعید فطر خواهد بود. با آرزوى قبولى عبادات و طاعات همگان عید سعید را پیشا پیش به تمام مسلمانان تبریک مى‌گوییم.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙روایت رؤیت؛ گزارش دفاتر مراجع از هلال ماه شوال ۱۴۴۲ قمری 👈گزارش لحظه‌به‌لحظه/ هلال ماه شوال برای برخی مراجع احزار شد: https://b2n.ir/t56212 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله نوری همدانی ثابت شد ✔️متن اطلاعیه به این شرح است🔻 بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین ومومنات، طبق گزارشات متعدد ازسوی افراد موثق حلول ماه شوال المكرم برای مرجع عالیقدر آیت‌الله نوری همدانی دامت بركاته ثابت گردید. براین اساس معظم له فردا پنجشنبه ٢٣ اردیبهشت را اول شوال المكرم اعلام فرمودند. دفتر آیت‌الله نوری همدانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله مکارم شیرازی ثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله جوادی آملی ثابت نشده است. در صورت اثبات از طریق سایت و کانال‌ها خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🌙اطلاعیه دفتر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 🔻تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برای آیت‌الله جوادی آملی
🔻اطلاعیه جدید 🌙از سوی دفتر آیت‌الله جوادی آملی، پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان اعلام گردید. آيت‌الله جوادی آملی در معيار تحقق اول ماه قمری در توضيح المسائل خود بيان می‌دارد: معيار اول ماه قمری آن است که 1. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، 2. [فاصله و نسبت] ماه و زمين و 3. مجموع دو نسبت ياد شده به قدری باشد که رؤيت ماه به صورت عادی امکان‌پذير باشد. آنچه طريق ثبوت اول ماه است امکان ديدن با چشم غير مسلح است و آنچه موضوع اصيل [اول ماه] است تحقق نسبت‌های سه گانه است. بنابراين با توجه به اينكه رويت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه با چشم غير مسلح نزد آيت‌الله جوادی آملی ثابت نگرديد بنابراين فردا پنج شنبه سی ام ماه مبارك رمضان و جمعه 24 اردیبهشت ماه، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رصدخانه نجف اشرف: هلال ماه شوال در عراق رؤیت نشد 🔹براساس محاسبات علمی کمیته استهلال در رصدخانه ستاره شناسی نجف اشرف در مرقد صافی صفا الیمانی، هلال ماه شوال ۱۴۴۲ از گنبد این رصدخانه، با چشم مسلح و چشم غیرمسلح رویت نشده است. 🔹این رصدخانه در اطلاعیه خود دلیل عدم رویت هلال ماه شوال را تراکم ابرها در منطقه افق (نقطه رصد) دانست و آورده است: این موضوع باعث ناپدید شدن هلال شد و امکان رصد آن را ناممکن کرده است و علاوه بر این، داده‌های نجومی هلال در امشب ضعیف است. همچنین، خورشید به دلیل تراکم ابرها، چهل دقیقه قبل از موعد غروب، ناپدید شده است. 🌐الفرات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad