eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📱اپلیکیشن «انتخاب سبز» ویژه مسائل انتخابات ✔️اپلیکیشن اندروید «انتخاب سبز» ویژه مسائل انتخابات، از سوی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی خراسان رضوی تولید و در دسترس قرار گرفت. 👈 دانلود کنید: https://b2n.ir/d37104 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفتر مقام معظم رهبری: مطلبی که درباره صالح و اصلح در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است اعتبار ندارد ✔️روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: 🔻هر متنی که حاکی از نوعی ورود در انتخابات باشد از طرف دفتر مردود و بی اعتبار است. مطلبی نیز که اخیراً درباره صالح و اصلح عنوان شده است، اعتبار ندارد. همچنین، جهت دریافت جدیدترین و آخرین استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سایت (www.leader.ir) و کانال‌ها و صفحات مجازی رسمی به شناسه (@leader_ahkam) مراجعه نمایید و استفتائاتی که در فضای مجازی با منابع نامعلوم منتشر می‌شود طبعا مورد تأیید بخش استفتائات دفتر نمی‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوگانه غلط بانک دولتی یا خصوصی؟ ✍️حجت‌الاسلام محمد مادرشاهی، دبیرگروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی بانک‌های خصوصی در ایران بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، دولتی اعلام شدند. این اقدام به عنوان گامی در جهت اسلامی سازی بانکها تلقی شده و با اضافه شدن مقررات و دستور العملهای بانکی زمینه برای تصویب قانون بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ به وجود آمد. از آن زمان، بانکها بر اساس قانون بانکداری بدون ربا در یک نظام یکپارچه دولتی فعالیت می‌کردند؛ اما حاکم شدن نگاه‌های لیبرالی در نظام اقتصادی ایران و با نفوذ این تفکرات به برنامه نویسی کلان کشور، موجب شد تا برنامه پنج‌ساله سوم توسعه با تمرکز به «توسعه بازارهای مالی» تصویب و در نهایت بخش خصوصی وارد چرخه بازارهای مالی و گردش نقدینگی شود. نهایتاً بانک مرکزی در اسفند ۱۳۷۷ موافقت خود را با تأسیس بانک‌های خصوصی اعلام کرد. ادعای موافقان تأسیس بانک‌های خصوصی حل کردن مشکلاتی از قبیل عقب ماندگی‌های اقتصادی، فساد در بانک‌های دولتی، جیره بندی اعتبارات و همچنین کمک به رشد و ایجاد پویایی اقتصاد بود، ولی آنچه در عمل اتفاق افتاد موجب شد تا هر معضلی که قبلاً در اقتصاد ایران به ندرت رخ می‌داد با ابعاد بزرگ‌تری خودنمایی کند. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/n46124 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیت فقه در تبیین دولت کارآمد و نسبت آن با رویکرد جامعه شناختی ✔️دکتر علیرضا زهیری، عضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی🔻 مراد از کارآمدی و انتظاری که باید از کارآمدی داشته باشیم چیست و مراد از فقه چیست. آیا این انتظارها همدیگر را پوشش می‎دهند و نقطه تلاقی پیدا می‌کنند یا خیر؟ اگرچه کارآمدی مسئله‌ای جامعه شناختی است اما در اینجا می‎تواند فقهی تلقی شود. یکی از مشکلات اینجاست که فقه هم توصیه‎هایی دارد و ظرفیت‎هایی را برای کارآمدی می‎تواند پیشنهاد کند. خب این ظرفیت فقه چگونه برسد به دست دولت و سیاستمدار و جامعه تا بتواند از آن بهره مند شود؟ در این میان یک واسطه وجود دارد. آن واسطه فقیه، شریعتمدار و حامل دین است که میخواهد دین را تفسیر کند و به دست حاکم و مسئول و مدیر دهد که شما اینگونه باید عمل کنید. این مشکل باعث شده که ما در مورد ظرفیت‎های فقه، مقداری دچار سختی شویم. چون فقه به تعبیری صامت است و کسی آن را به زبان می‎آورد و به دیگران می‎دهد. آن کسی که دارد این شریعت را یا این متن را نگاه می‎کند و استنباط می‌کند، مخصوصا در فقه شیعه که بحث اجتهاد و باز بودن باب علم، مطرح است، کیست؟ بحث در این است که چه ابزاری لازم است تا فقیه بتواند گزاره‎های فقهی مرتبط با مسئله کارآمدی یا دولت را ملموس‌تر، عینی‌تر و کاراتر کند تا بتوان از آن در موضوعات سیاسی و به صورت خاص بحث کارآمدی بهره گرفت. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/q97161 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رحلت مجتهد گمنام پایتخت ✍️در پاسداشت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری به قلم سیدکیوان وهابی برشی از یادداشت: ایشان با متن را «مواجهۀ فقیهانه» بنامیم؛ با تسلطی مثال‌زدنی [و از جهاتی عجیب] بر ادبیات عرب به سراغ متن مورد نظر می‌رفت و با توجه به آراء دانشمندانی برجسته، با دقت و جامع‌نگری‌ای که در استنباط احکام معمول است، معنایی متناسب با آموزه‌های مختلف اعتقادی و فقهی ارائه می‌داد. اگرچه منابع مورد ارجاع ایشان محدود و نه همواره دست اول است، اما ذوق سلیم و شم عالمانۀ ایشان این نقیصه را پوشش می‌دهد؛ نقد علمی خود به مطالب عالمان یا رویکردهای موجود در اجتماع را صریح و بدون مجامله بیان کرده است. در بیان مسائل شرعی و ارجاع مردم برای تقلید، توجهشان بیشتر بر آیت‌ﷲ سیستانی متمرکز بود و ایشان را ترویج می‌کرد؛ پس از آشنایی با آیت‌ﷲ شبیری به این مرجع بزرگوار نیز ارادت و علاقۀ خاصی پیدا کرده بود و به ایشان نیز ارجاع می‌داد و پس از چاپ کتاب جرعه‌ای از دریا، انس ویژه‌ای با این کتاب پیدا کرده بود و جزء کتب دم دست ایشان بود. از جمله رفتارهای درس‌آموز ایشان این بود که گاه بر فراز منبر نیز، مسألۀ شرعی را از روی رسالۀ عملیه برای مردم بیان می‌کرد. 👈 متن یادداشت را بخوانید: https://b2n.ir/k94048 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺«دوره آموزش فقه امنیت» ✔️بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ( نمایندگی قم) با مشارکت دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار می‌نماید🔻 ❇️ جلسه دوم با حضور استاد ابوالقاسم علیدوست، استاد خارج فقه و اصول و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ⏰زمان: پنجشنبه / ۲۰ خرداد ساعت ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح 🔗 لینک‌های ورود به جلسه 1️⃣ یک: webinar.razavi.ir/qom 2️⃣ دو: instagram.com/qomislamic 3️⃣ سه: aparat.com/qomislamic/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ربا مشکل عمده بانک‌های ما نیست، ساختار بانک ما ایراد دارد/ خلق پول ذاتا حرام نیست ولی باید مدیریت شود ✔️حجت‌الاسلام محمدرضا یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید🔻 اصل خلق پول ایرادی ندارد و شما هیچ دلیل شرعی نمی‌توانید اقامه کنید که خلق پول ذاتا حرام باشد، چون یک نسبتی در این قضایا وجود دارد و آن هم مدیریت کردن است. این بانک مرکزی است که باید با توجه به اصولی که خودش دارد، مدیریت کند، یعنی این بانکی که از طریق خلق پول کار انجام می‌دهد، مدیریتش را بانک مرکزی به دست بگیرد و نرخ‌ها را تعیین کند و چهارچوب‌دار باشد که سر و ته قضایا کاملا روشن باشد. به گفته بانک مرکزی یک بانکی هست که مجوز قانونی ندارد ولی ششصد شعبه در کشور دارد و خلق پول را بدون هیچ چارچوبی انجام می‌دهد، سود سرشار می‌برد و پاسخگوی کسی هم نیست. این خیلی فاجعه است. خلق پول جزوی از کارهای بانک است. منتهی باید مدیریت شود و چهارچوب‌دار شود، بانک مرکزی باید کلا نظارت داشته باشد و نرخ‌های مالیات را مشخص کند. شما نمی‌توانید یک چیزی را به دلیل اینکه ممکن است آثار منفی هم داشته باشد، از منافع‌اش چشم‌پوشی کنید. همان خلق پول اگر نباشد، لازمه‌اش این است که اقتصاد به وضعیت رکود برود. اگر خلق پول نباشد، ما باید به دنیای دینار و درهم برگردیم و به دنیای سکه‌های آهنی بر می‌گردیم. این برگشت باعث کاهش رفاه جامعه می‌شود. وضعیت به گونه‌ای خواهد شد که اصلا برای دنیا امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت. 👈 متن گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/t03704 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌قعده ۱۴۴۲ قمری ✔️طبق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) 🔻رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ شمسی برابر با ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱ میلادی، در سراسرِ ایران، ممتنع و ناممکن است. در غروب جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ شمسی (و ۳۰ شوّال ۱۴۴۲ قمری در ایران) برابر با ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ میلادی، هلال در سراسر ایران به‌راحتی با چشم مسلّح و عادی دیده می‌شود و شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ شمسی برابر با ۱۲ ژوئن ۲۰۲۱ میلادی، روز اوّل ماه ذی‌قعده ۱۴۴۲ قمری خواهد بود. 👈 متن کامل گزارش مطابق با مبنای مراجع معظم: https://b2n.ir/g28342 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چهار ویژگی مهم دولت کارآمد با رویکرد فقه حکومتی نظام‎‌مند ✔️حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه 🔻بحثمان در چهار بخش، با تأکید بر نظام و دولت کارآمد، سامان داده شده است: 1️⃣ ویژگی‎های ‎‎ساختاری نظام و دولت. 2️⃣ویژگی‎های ‎‎ناظر به قوانین و دستورالعمل‌ها. ما نظام و دولتی می‎خواهیم و این نظام و دولت باید یک قوانین و دستورالعمل‎هایی ‎‎داشته باشد که طبق آن سیاستگذاری و تأمین برنامه‎ های ‎‎بعدی صورت گیرد. 4️⃣ ویژگی‎های ‎‎خود برنامه و عمل. کاری که دولت می‎کند و برنامه اجرایی‌ای که دارد، در مرحله عمل، باید چه ویژگی‎هایی ‎‎داشته باشد؟ غالبا در متون کلاسیک، ویژگی‎های ‎‎دولت کارآمد در این مرحله سوم، تعریف شده. 4️⃣ ویژگی‎های ‎‎زمامداران و مسئولان و کارآمدی عواملی که اداره این نظام و دولت میکنند بررسی می‎کند و می‎گوید اگر زمام داران بخواهند کارآمد باشند، باید چه ویژگی‎هایی ‎‎داشته باشند. 🔸نقطه کلیدی این است که در اصل طراحی دولت و نظریه دولت، نظریه فقه مطرح می‌شود و نظریه فقهی‌ای که بر مدار نظریه ولایت فقیه پیش نرود و مثلا به همان الگوی مشروعیت تام و مطلق مردمی ‌قائل باشد و این دیدگاه را بخواهد ارائه دهد؛ یا این مسائل را جزو منطقه الفراغ بداند و معتقد باشد که اسلام الگوی توزیع قدرت و اداره جامعه را در منطقه الفراغ قرار داده، به تبع اینکه از قلمرو دین خارج است، از قلمرو فقه هم خارج خواهد شد. پس اینجاست که نگاه ‎های ‎‎فقهی به ما این چارچوب را می‌دهد که ما اساس مشروعیت و الگوی توزیع قدرت دولت مدرن را چگونه طراحی کنیم. 🔸الزاما همه نظریات فقهی، خروجی و الزامات ساختاری ندارد. ولی بعضی از نظریات مثل نظریه ولایت فقیه، الزامات و افاده ساختاری دارد؛ این نظریه توزیع قدرت را هرمی ‌تعریف می‎کند و دولت مدرن هم باید بخشی از حاکمیت باشد و بتواند خود را در نسبتی با ولایت فقیه تعریف کند و مشروعیتش را از او بگیرد؛ و کارآمدی این دولت هم در راستای منویات ولایت است و باید در آن راستا گام بردارد. 👈 متن گزارش نشست: https://b2n.ir/g22440 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله حکیم عالمی صریح و سیاستمدار/ ولایت فقیه را قبول و به حاکمیت مرجعیت اعتقاد داشت ✔️آیت‌الله سید محسن حکیم در حوزه مسائل علمی و فقهی تبحر خاصی داشت و نظرات فقهی و علمی خود را نیز با شجاعت کامل بیان می‌کرد. در نجف و کربلا که مردم در ایام عزاداری، به قمه زنی می‌پرداختند، ایشان نخستین عالمی بود که قمه زدن را به صورت رسمی تحریم کرد، یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که در این مسائل بسیار صریح و آشکار نظر خود را اعلام می‌کرد. ایشان ولایت‌فقیه را قبول داشت و فقیه جامع‌الشرایط را والی و حاکم جامعه اسلامی می‌دانست بنابراین در مسائل و امورات مختلف اجتماعی و مسائل شرعی و اصولی جامعه حکم می‌داد. زمانی که عبدالکریم قاسم در عراق با کودتا حکومت را در دست گرفته و آن را کمونیستی اعلام کرد، آیت‌الله حکیم رسماً اعلام کرد که کمونیسم کفر و الحاد است و هر کس کمونیست شود ملحد است. همچنین نسبت به حکومت وقت نظر خود را اعلام کردند، با این کار جمعیت بسیار زیادی از شهرهای مختلف عراق در نجف اشرف در صحن حرم امیرمومنان امام علی (ع) جمع شدند. آنجا مرحوم آیت‌الله حکیم در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که باید عتبات عالیات، مسائل شرعی، دینی و اسلامی جامعه، اوقاف اسلامی و امور مساجد زیر نظر مرجع عالی قدر شیعیان باشد. بنابراین آیت‌الله حکیم حاکمیت مرجعیت را در این امور مطرح کرد. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f04245 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هشت سؤال اساسی از نویسنده «تکلیف دینی در انتخابات» ✍️استاد عبدالحسین خسروپناه مطلب اخیر جناب محمد سروش محلاتی درباره تکلیف دینی در انتخابات را دیدم که متأسفانه مثل همیشه زدن ساز مخالف در دستگاه انتقاد بر جبهه انقلاب مشاهده می‌شد. جالب اینکه وی رندانه این نوع تکلیف را در آغاز انقلاب از سوی امام خمینی (ره) موجه می‌داند و اما آن را در این چند دهه ناموجه می‌پندارد. باری چند سؤال از ایشان می‌پرسم: اول: آیا اعلام تکلیف دینی در انتخابات بعد از بحران‌های آغازین انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی توسط امام خمینی موجه بود یا اینکه امام هم رفتار فقهی ناموجهی داشت؟ دوم: چگونه و با چه روش فقهی موضوعات مستحدثه از جمله انتخابات را از موضوعات احکام شرعی خارج می‌دانید و آیا فقدان نص خاص در این امور به معنای خروج از موضوعات احکام شرعی است؟ این ادبیات سروش محلاتی را اگر عبدالکریم سروش داشت خرده‌ای نمی‌گرفتم چون سروش بدون داشتن تخصص در علوم اسلامی، نظر می‌دهد و گاهی فتوای شرعی و حکم فلسفی و الهامات عرفانی صادر می‌کند و خود را علامه دهر و بقیه را بی‌سواد می‌پندارد؛ اما تعجب از سروش محلاتی است که خود را اصولی می‌داند و قواعد فقهی را قبول دارد لکن در این بحث، همچون اخباری گرایان حکم می‌راند. آگاه به فقه هیچ‌گاه تعبیر فاقد حکم شرعی را نباید بکار ببرد بلکه تعبیر دقیق، فقدان حکم شرعی به نص خاص است چون هر فعل مکلفی دارای حکم شرعی با نص عام یا نص خاص است. 👈 ادامه یادداشت را بخوانید: https://b2n.ir/p71840 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله خویی تدریس خارج را تسهیل کرد/ بعضی از مدرسین خارج با مطالعه کتب فقهی آقای خویی تدریس می‌کنند ✔️استاد مهدی گنجی🔻 آیت‌الله خویی به فقه جعفری خدمت بزرگی کرد. در موارد متعدد وقتی زحمت دیگران را در مباحث فقهی و اصولی مشاهده می‌کنیم با اینکه مطالب را تحلیل کرده‌اند اما مندمج و همراه با غموض و بدون رعایت ترتیب منطقی است؛ اما آقای خویی با آن استعداد سرشار و تلاش مضاعف و ذوق زیبا و قریحه سالمی که داشته است مطالب غامضه را واضح و روشن بیان فرموده به نحوی که قابل استفاده همگان باشد. در گذشته تدریس خارج کاری سخت بود و کسی که تدریس خارج می‌نمود باید قطعاً مجتهد می‌بود؛ اما از بعد ایشان تدریس خارج آسان شده است با اینکه قطعاً بعضی از مدرسین خارج فی زماننا هذا مجتهد نیستند و با مطالعه کتب فقهی آقای خویی و فهم بعضی از مطالب ایشان، تدریس می‌کنند. اگرچه همه‌ی این دروس خارج از عمق و دقت کافی برخوردار نیست اما برای عده‌ای از مستمعین که قابلیت درک مطالب عمیق را ندارند خوب است و کفایت می‌کند. در این مطلب تردیدی نیست و مدرسین خارج فعلی نیز مع الواسطه وام‌دار ایشان هستند. انکار این واقعیت از بی‌انصافی است ‌و الا اگر کسی اهل انصاف و عدالت و فهم باشد، خدمت و زحمت ایشان در مباحث علمی فقهی و اصولی را تصدیق می‌کند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m84680 🆔 https://eitaa.com/ijtihad