eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
716 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢رسائل حجابیه؛ شصت سال تلاش علمی در برابر بدعت کشف حجاب 📚«رسائل حجابيه» مجموعه ۳۳ رساله و كتاب است كه از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۴۸ شمسی درباره حجاب نوشته شده و توسط حجت‌الاسلام رسول جعفريان و به زبان فارسى گرد آمده است. به دليل طرح كشف حجاب كه پس از مشروطيت اوج گرفت، بسيارى از علما و دانشمندان اسلامى به دفاع از حجاب پرداختند و آثار زيادى در اين باب تدوين شد. مؤلف، اين آثار را از منابع مختلف گردآورى و ضمن تحقيق و تصحيح، آنها را به چاپ رسانده است. رساله‌ها و كتاب‌هاى اين مجموعه دو جلدى مختلف است. برخى رساله‌ها به جنبه‌هاى اجتماعى حجاب پرداخته‌اند و تعدادى از آنها نيز به مباحث علمى و فقهى اختصاص دارند. جعفریان، ضمن آن‌كه برخى از ديدگاه‌هاى مطرح شده در اين آثار را افراطى مى‌داند، طرح چنين ديدگاه‌هايى را به دو دليل مفيد و سازنده خوانده است: نشان دادن تلاش مدافعان سنت دينى در برابر بدعت‌ها( از جمله بدحجابى) و آشنايى محققان با ديدگاه‌هاى متفاوتى كه در اين باره مطرح شده است. 👈 معرفی اثر + لینک خرید: https://b2n.ir/e87240 🆔 @ijtihad
🔺فراخوان مقالات همایش ملی «آینده پژوهی، وحدت حوزه و دانشگاه» ✔️با محوریت گام دوم انقلاب اسلامی 👆محورهای همایش و جزئیات در پوستر 📆 مهلت ارسال مقالات: ۳۰ آبان ماه 💠برگزاری همایش: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ 🆔 @ijtihad
🔺سازوکارهای اجرایی وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تحقق تحول حکمرانی 👆با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ زمان: پنج شنبه، 22 مهرماه 1400، ساعت 13-15 👈لینک ورود به وبینار: online.snduonline.ir/ch/hokmrani 🆔 @ijtihad
💢درسنامه قواعد فقه جزایی ✔️شناخت قواعد هر علم سهم بسزایی در یادگیری آن علم دارد و دانش فقه نیز از این مستثنا نیست. قاعدۀ فقهی حکم کلی شرعی است که مصادیقی دارد و مختص مورد خاصی نیست. چون احکام فقهی در ابواب مختلف قرار دارند، قواعد فقهی به قواعد عبادی، معاملی، قضایی، جزایی و... تقسیم می‌شوند. نگاشته‌ها در حوزۀ قواعد فقه جزایی اختصاصی، یعنی قواعد حدود و تعزیرات و قصاص و دیات، به میزانی نیست که در قواعد عبادی و معاملی و قضایی دیده می‌شود. 📗اثر حاضر به قلم دکتر احمد حاجی ده‌آبادی به عنوان کتاب درسی به بررسی اجمالی پانزده قاعده از قواعد حدود و تعزیرات، هفت قاعده از قواعد قصاص و هفت قاعده از قواعد دیات و جایگاه این قواعد در قانون مجازات اسلامی 1392 می‌پردازد. 👈 معرفی کتاب: https://b2n.ir/e35084 🆔 @ijtihad
🔺فروش ویژه موسوعه 53 جدی «الصحیح من سیره الامام علی (ع)، برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، تالیف علامه سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) 👆اطلاعات در پوستر 🆔 @ijtihad
🔺برنامه درسی استاد احمد مبلغی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 🔹خارج اصول فقه عنوان: اعتبارات، سیره‌ها، ارتکازات مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔸خارج فقه محیط زیست عنوان: محیط زیست مکان: موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🔹فلسفه فقه مکان: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🔸روش شناسی اجتهاد (المناهج . به زبان عربی) مکان: جامعة آل البیت العالمیه 🔹فقه الاجتماع مکان: مجازی به صورت سمینار (شاگرد محور و پژوهش محور برای فضلای سالهای قبل) 🆔 @ijtihad
🔺هم‌اندیشی گفتمان تخصصی فقه نظام ساز ✔️همزمان با افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🎙سخنرانان: 🔹استاد علیرضا اعرافی 🔹 استاد علی اکبر رشاد ⏰ زمان: پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ساعت ۱۰ صبح 🏢 مکان: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول 🖥 پخش زنده و مستقیم: join.skype.com/gkmiqJkfMkoN 🆔 @ijtihad
💢روح تفاهم و گذشت، باید در مسلمانان بار دیگر احیا شود/ اختلافات جزیى را مایه دوگانگى نیندیشید ✔️آیت‌الله سبحانی در پیامی به مناسبت آغاز به كار «راديو وحدت» تبیین کرد: 🔻مسلمانان در چهارده قرن گذشته، تلخى اختلاف و تفرقه را بارها چشیده‌اند و اکنون وقت آن رسیده است که از «شجره طیبه تقریب و وحدت»، میوه‌هاى شیرین یکدلی و سرافرازی را بچینند. در سایه وحدت، نیروهاى پراکنده (بسان چشمه‌هاى باریک) در نقطه‌اى گرد مى‌آیند و قدرت عظیمى را تشکیل مى‌دهند. در حالى که تفرقه، مایه هدر رفت نیروها مى‌گردد و زمینه را برای اجرای فتنه شیاطین فراهم می‌کند و چه بسا صفوف مسلمانان را رو در روی یکدیگر قرار مى‌دهد. ناگفته روشن است وقتی سخن از «وحدت کلمه و تقریب بین مذاهب اسلامی» می‌رود؛ بدان معنا نیست که هر یک از فرقه‌ها در دیگری ذوب شود و یا از باورهای خود دست کشد بلکه همچون اعصار گذشته به معنای زندگی برادرانه در کنار یکدیگر و حمایت همه جانبه از همدیگر است. آری! روح تفاهم و گذشت، باید در مسلمانان بار دیگر احیا شود، اختلافات جزیى را مایه دوگانگى نیندیشند و در این مورد از امام محمد بن ادریس شافعى درس بگیرند. تاریخ مى‌گوید: وى بر مزار امام ابو حنیفه وارد شد و در کنار مرقد او نماز گزارد ولى قنوت نگرفت پس از نماز ارادتمندان به او گفتند چرا چنین کردى؟! او در پاسخ گفت: «توقیراً للإمام» یعنى قنوت را به احترام صاحب این قبر که در این مورد قائل به قنوت نیست ترک کردم. 👈متن کامل پیام را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/b28501 🆔 @ijtihad
💢حجیت قطع ✔️استاد سید احمد مددی: 🔻زیربنای کل فقه و اصول و کل معارف بحث «حجیت» است. حجیت یعنی مرحله دوم بعد از جعل که همان محور «تنجز» است. مرحله وصول حکم به مکلف که در این مرحله مهم صورت ذهنی‌ای است که مکلف از حکم دارد. تمام مباحث مربوط به این مرحله است. طبق این معنا حجیت و تنجز شامل اصول عملیه هم می‌شود؛ هم مصادر تشریع وارد است و هم حجج و امارات و هم اصول عملیه. چون تنجز رابطه‌ای است که مکلف با حکم پیدا می‌کند. لذا اصول متعارف تمام بحثش روی محور تنجز است. یکی از مسائل اساسی مخالفت اخباری‌ها‌ با اصولی‌ها‌ نسبت به حجیت ذاتی قطع است. اصولی‌ها‌ تصریح دارند که اگر از قیاس هم قطع پیدا شد این حجت است چون حجیت قطع ذاتی است مگر این که قطع موضوعی باشد، اگر قطع طریقی باشد فرقی بین اسبابش نیست. اگر قطع پیدا شد دیگر نمی‌‌شود بگویی حجت نیست، مرحوم شیخ می‌‌گوید ازاین طریق قطع حاصل نمی‌‌شود، اما اگر حاصل شد حجت است. روش بحث ما این است که مبنای ما عقلایی است مگر اینکه شارع تصرف کند... حجّیّت قطع باید به مفاهیم عقلایی برگردد. مسائلی مثل قطع قطّاع را نباید در بحث‌های حجّیّت بیاوریم. حجّیّت یک بحث اجتماعی و بحثی است که سیره عقلا و قوام جامعه بر آن است. در علومی مثل طب، فیزیک، شیمی، نجوم، هیئت، حساب و… نیز اصلا حجیت معنا ندارد، احتجاجی در بین نیست، تنجز و حکمی نیست بلکه یک واقعیت صرف است. مصلحتی نیست که بخواهد آن را جبران بکند. روایت طبی هم که ما داریم یا روایت نجوم یا افلاک همگی از این قبیل‌اند. 👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e86448 🆔 @ijtihad
🔺کارگاه روش پژوهش در مطالعات فقهی 🎙ارائه استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی 📚بر اساس کتاب: روش تحقیق در فقه و اصول (تألیف استاد الهی) ✅ مدت دوره: 4 جلسه (ويژه اساتيد) 📆 زمان:21 مهر، 28 مهر، 5 آبان، 12 آبان/ چهارشنبه‌ها، ساعت 12:30 تا 14 🔗 پیوند حضور در وبینار: Http://Miuvc.ir/mashhad8 🆔 @ijtihad
🔺سلسله نشست‌های علمی «مبانی کلامی اصول فقه» 🔹فصل اول: جایگاه و تأثیرگذاری صفات الهی در اصول فقه 🔸 نشست ششم: جایگاه و تأثیرات صفت حکمت الهی در اصول فقه 🎙ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استادخارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد 🕗زمان: پنجشنبه ٢٢ مهر ١۴٠٠ ساعت ١٨:٣٠ تا ٢٠ 🔗 لینک حضور درجلسه: http://b2n.ir/p81052 🆔 @ijtihad
🔺تدریس کتاب «الفائق في الاصول» در مشهد ✔️بررسی اجتهادی موضوعاتی که در کتب اصولی دیگر کمتر به آن پرداخته شده است ⚪️ مدرس: استاد سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان 🌐به صورت حضوری و مجازی: https://narjes.lms2.hozehkh.com/ws/ly4jqubisk9 ✅شرایط: اتمام کفایتین؛ اتمام سطح ۳ تخصصی فقه واصول 🕗 زمان: روزهای زوج ساعت ۱۶-۱۵ 🏢مکان، مشهد، خیابان آخوند خراسانی ۲۴ پلاک ۲۱ ⌛️ شروع 21 مهر 1400 📞 شماره تماس ۰۹۱۵۵۵۹۳۳۸۱ 🆔 @ijtihad
🔺نشست تخصصی بررسی «سقط جنین در ایران» 🎙با حضور: 🔹دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم 🔸حجت‌الاسلام سیدمحسن مرتضوی، نویسنده هفت جلد کتاب مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی ⏰زمان و مکان: پنج‌شنبه، بیست‌ودوم مهرماه، ساعت ۹ صبح در محل خبرگزاری حوزه 🆔 @ijtihad
🔺همایش ایده پژوهشی جنسیت و خانواده ✔️فرایند همایش: 🔹ارسال ایده 30 مهرماه 🔸ارسال طرحنامه اجمالی 15 آبان 🔹ارسال طرح نامه تفصیلی 10 آذر 🔸نشست تعاملی 15 آذر 🔹روزبرگزاری همایش 22 آذر 🔸ارسال ایده به آدرس: wffaculty@gmail.com 🔹کسب اطلاعات بیشتر: https://fwf.urd.ac.ir/fa/cont/359 🆔 @ijtihad
💢هم نقل کنید و هم بنویسید، ما مصلحت‌گرایی سیاسی نداریم، حکم اسلام است ⚡️مگر می‌توان هر کس را که منکر ولایت فقیه شد، ترور کرد؟ ✔️روایت استاد سیدهادی خسروشاهی از مخالفت امام(ره) با ترور فرح پهلوی و بنی‌صدر 🔻من در سال‌های نخست انقلاب به دلیل فعالیتی که در مصر و سایر بلاد عربی داشتم، شناخته‌تر بودم. لذا قبل از سفری که برای شرکت در کنفرانس اندیشه اسلامی داشتم، برای همراهی با چند تن از دوستان به الجزایر رفته بودم، یکی از بچه‌های جهادی که اسم مستعارش «ابوعلاء» بود، پیش من آمد و فتوا خواست تا «فرح پهلوی» را ترور کند و گفت که فرح و اولادش شب‌های جمعه به سر قبر شاه در مسجد رفاعی مصر می‌روند و چون پلیس جلوی درب ایستاده ما نمی‌توانیم داخل شویم، اما می‌توانیم هنگام عبور از آنجا نارنجکی به داخل مسجد بیندازیم که به موجبش هم فرح و هم اولادش کشته شوند. وقتی گفتم که اهل دادن فتوا نیستم، از من خواست از آقای خلخالی یک فتوا بگیرم، در آنجا گفتم متاسفانه من اصلا آقای خلخالی را قبول ندارم ولی اگر ایران رفتم از خود امام می‌پرسم و به شما خبر می‌دهم. این ماجرا گذشت تا اینکه من وقتی برای مرخصی به ایران آمده بودم، خدمت امام رسیدم و این موضوع را از ایشان سؤال کردم، امام فرمودند، «برای چه می‌خواهند این کار را کنند؟» گفتم می‌گویند او تحریک‌کننده رژیم در زمان شاه بوده، امام گفتند «نه، آن زن چه اختیاری داشته؟!» و بعد هم اضافه فرمودند، «اگر شما آن زن را مفسده می‌دانید، تقصیر بچه‌ها چیست؟» ایشان صریحاً نهی کردند و گفتند، «این کار را نکنید». من وقتی به ایتالیا برگشتم در تلفنی رمزی به دکتر ابوعلاء گفتم که این کار صحیح نیست. روزگاری گذشت تا اینکه آقای دعایی به ایتالیا آمده بود تا در یکی از مجالس بین‌المللی شرکت کند و شبی را مهمان ما بود، زمانی که من این ماجرا را برای ایشان نقل کردم، ایشان گفت این موضوع را جایی نقل نکنید، چرا که به صلاح و مصلحت نیست. به ایشان گفتم از آنجا که زودتر از من به ایران می‌رود، اگر شکی دارد خودش از بیت امام سؤال کند و اگر شکی هم ندارد که نقل آن اشکالی ندارد. بعد از مدتی که من دوباره به ایران برگشتم و به خدمت امام رسیدم تا گزارشی کوتاه از حوزه‌ها به ایشان ارائه دهم، اشاره‌ای هم به فعالیت‌های جمعی و فرهنگی خودمان در لندن کردم که آن زمان سه مجله منتشر می‌کردیم. در آن جلسه آیت‌الله شبیری زنجانی نیز به همراه پسرشان آمده بودند و جلسه‌ای مشترک بود. به امام عرض کردم که حضرتعالی در پاسخ سؤال من فرمودید که «این کار را نکنند، این زن و بچه‌ها چه تقصیری دارند.» امام فرمودند، «من این زن را هم نگفتم بلکه گفتم اگر او را مفسده می‌دانید بچه‌ها چه تقصیری دارند؟» من هم به ایشان گفتم که آقای دعایی گفته که این موضوع را جایی نقل نکنم، حالا حضرتعالی اجازه می‌دهید من جایی نقل کنم یا بنویسم؟ امام فرمودند، «هم نقل کنید و هم بنویسید، ما مصلحت‌گرایی سیاسی نداریم، حکم اسلام است.» ✔️داستان ترور بنی‌صدر چه بود؟ مسأله مشابه این موضوع هم در مورد بنی‌صدر بود که یکی از دوستان دانشجوی ما که آن زمان در ایتالیا بود و بعدها جزو کادر وزارت خارجه شد، می‌خواست به مقاومت ملحق شود و بنی‌صدر را ترور کند. من در پاسخ به او گفتم که از فتوا معذورم و قاضی هم نیستم و اصرار آیت‌الله قدوسی نیز درباره قضاوت در ایران را قبول نکردم، ولی از امام می‌پرسم و نظرشان را به شما اعلام می‌کنم. به ایران برگشتم و از امام پرسیدم. ایشان فرمودند چرا؟ مگر مانند آن خبیث «رجوی» که می‌گوید ما اسلامی را می‌خواهیم که در آن قطع ید سارق نباشد، منکر ضروریات دین شده است؟ مثلاً در رابطه با حجاب؟ من گفتم نه اتفاقاً ایشان در ضرورت حجاب رساله‌ای نوشته و در آثار دیگرش هم چیزی که منکر ضروریات دین باشد، ندیدم. امام گفتند، «پس برای چه می‌خواهند این کار را کنند؟» گفتم بنی‌صدر مقالاتی در نشریه خود که همان «انقلاب اسلامی در هجرت» است، می‌نویسد و در آن راجع به ولایت فقیه عبارتی به کار می‌برد که شرمم می‌آید بازگو کنم. امام فرمودند، «اینکه منکر ولایت فقیه است چه اشکالی دارد؟ مگر می‌توان هر کس را که منکر ولایت فقیه شد ترور کرد؟ نه شما نهی‌اش کنید». بعد خود امام افزودند که «مسأله ولایت‌ فقیه را با این وسعتی که ما مطرح می‌کنیم، علمای قدیم قبول نداشتند و علمای معاصر هم که خود شما می‌دانید در قم و نجف و مشهد و تهران»، به هر حال من عین این نظر را برای آن فردی که می‌خواست به مقاومت بپیوندد نقل کردم، ولی بعدها که این موضوع را در جایی نقل کردم، بنی‌صدر شنیده بود و به همین خاطر در مصاحبه‌ای گفت که من تروریستم و دلیلش هم این است که می‌خواستم از امام دستور ترورش را بگیرم، در صورتی که مانند سایر تحلیل‌هایش، نفهمیده که من می‌خواستم جلوی ترور او را بگیرم. 🆔 @ijtihad
💢موضوع‌شناسی و نظام‌ مسائل «چالش‌های فقهی واکسیناسیون کرونا» ✔️نوشتار حاضر شامل معرفی، تشریح ابعاد و سویه‌های فقهی واکسیناسیون کرونا به همراه طرح مسائل فقهی مرتبط با آن است که توسط شورای فقهی «مناط» و با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین شده است. این سند با هدف ترسیم نقطه عزیمتی برای بررسی فقهی موضوع واکسیناسیون طراحی شده است. 👈 اینجا مشاهده نمایید: https://b2n.ir/p40923 🆔 @ijtihad
💢عنوان «اجتهاد» کسی را مجتهد نمی‌کند ✔️استاد مهدی هادوی تهرانی: 🔹اینطور نیست که کسی ناگهان و بیخودی به اجتهاد دست یابد، البته الان بازار اجتهاد شلوغ است و برخی عنوان مجتهد را برای خود به کار می‌برند ولی این اسامی ماهیت مسئله را در مورد برخی اشخاص تغییر نمی‌دهد و خود آن فرد هم اگر توهم این عناوین را نداشته باشد بین خود و خدا می‌داند که مجتهد نیست. 🔸گاهی گفته می‌شود فلانی شاگرد فلان مرجع و استاد بزرگ است ولی شاگردی کفایت نمی‌کند و همه شاگردان یک مرجع به درجه اجتهاد نمی‌رسیدند کما اینکه همه شاگردان شیخ مرتضی انصاری مجتهد نبودند. روحانی و طلبه و ملای واقعی کسی است که بیش و پیش از همه دنبال کسب علم باشد و به آن عمل کند و اهل تقوا باشد. 🔹امروز حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه شیعه و چشم امید شیعیان و جهان اسلام و چه بسا انسانیت است، باید از فرصت در حوزه بودن استفاده کنیم و عمر را بیهوده نگذرانیم و بدانیم فرصتها به سرعت می‌گذرد. شرایطی که امروز در آن هستیم شرایط خاصی است، از یکسو کرونا مناسبات جهانی را تغییرداده است و ظاهرا چند سال دیگر هم جهان درگیر آن خواهد بود. 🔸برای پاسخگویی به نیازهای امروز مردم دنیا باید توانایی‌هایی بیش از آنچه گذشتگان ما داشتند داشته باشیم؛ اگر شیخ طوسی هم امروز با آن همه توانایی وجود داشتند برای پاسخگویی به نیازها کافی نبود بنابراین ما علاوه بر حفظ سنت گذشته حوزه خود را به مسائل و ابزارهای روز هم مجهز کنیم. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/r49119 🆔 @ijtihad
💢فقه اخلاق؛ درآمدی بر دانش‌ اخلاق اجتهادی و استنباطی 📚کتاب «آشنایی با فقه اخلاق؛ درآمدی بر دانش‌ اخلاق اجتهادی و استنباطی» اثر حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری استاد حوزه علمیه قم و معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، به همت مرکز پژوهشی اخلاق و تربیت اسلامی وابسته به بنیاد علمی فرهنگی‌هاد منتشر شد. غرض اصلی از نگارش چنین اثری، معرفی دانش «فقه اخلاق» به هدف دست‌یابی به یک دگرگونی مؤثر در قلمرو علمی اخلاق اسلامی است. 👈 آشنایی با اثر: https://b2n.ir/w59187 🆔 @ijtihad
💢شیخ الازهر ماه آینده به عراق سفر و با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند ✔️الفرات نیوز: منابعی از حوزه علمیه نجف خبر دادند که احمد الطیب، شیخ الازهر، اوایل ماه آینده میلادی همراه با یک هیئت عالی رتبه از علمای الازهر به عراق سفر می‌کند. یک روحانی برجسته در حوزه علمیه نجف گفت که الازهر این سفر را تأیید کرده است و «ما اکنون برای آن آماده می‌شویم». به گفته همان منبع، قرار است اولین ملاقات شیخ الازهر با مرجعیت اعلی، آیت‌الله سیستانی باشد: «احمد الطیب در بدو ورود با آیت‌الله سیستانی ملاقات می‌کند. همچنین برای بازدید شیخ الازهر از مهم‌ترین زیارتگاه‌های اسلامی در شهرهای کربلا و نجف برنامه‌ریزی شده است». یک منبع نزدیک به آیت‌الله سیستانی گفت: «برنامه دقیق و مشخصی برای این سفر در نظر گرفته شده است که در آغاز احمد الطیب با سید سیستانی ملاقات می‌کند و سپس در حرم امام علی بن ابی طالب(ع) اقامه نماز می‌کند». این منبع افزود: «این دیدار تاریخی است و مدت‌ها به تأخیر افتاده است. از زمان سرنگونی صدام حسین در سال 2003، هر دولت جدید عراق از شیخ الازهر دعوت کرده بود، اما این موضوع در آن زمان به نتیجه نرسید». لازم به ذکر است که در مارس 2021، سعد کمبش، رئیس اوقاف اهل سنت، از قاهره دیدن کرد و با شیخ الازهر دیدار و از طرف دولت عراق، شیخ الازهر را برای دیدار از این کشور دعوت کرد. به گفته منابع، شیخ الازهر همچنین به شهر موصل و سپس شهر اربیل در منطقه کردستان نیز سفر کرده و با روحانیون آنجا دیدار خواهد کرد. 🌐دولت دین 🆔 @ijtihad
💢فقه معاصر در مسیر تحول نیازمند تدوین قواعد الفقه است/ موسویان می‌خواست براساس فقه جواهری و فتاوای مشهور، در بانکداری به وضع مطلوب برسیم/ معتقد بود بر مبنای روش امضا و عدم مغایرت مسائل اقتصادی باید کار کرد آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد حجت‌الاسلام والمسلین سید عباس موسویان به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال از سوی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با رونمایی از مجموعه مقالات همایش در قم برگزار شد. در این آیین استاد سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم، استاد علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام حسن نظری شاهرودی، رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی سخنرانی کردند که گزارشی از آن را می‌خوانید. 👈 اینجا: https://b2n.ir/d26936 🆔 @ijtihad
💢آیا می‌توان دولت اسلامی را در تصمیمات و اقدامات زیان‌بار اقتصادی ضامن دانست؟ ✔️در یک گفتگوی علمی به میزبانی هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان که با حضور حجت‌الاسلام دکتر حسین هوشمند فیروزآبادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد؛ ابعاد و زوایای مختلف فقهی و حقوقی مسئولیت مدنی دولت در تصمیمات و اقدامات اقتصادی زیان‌بار مورد نقد و بررسی قرار گرفت. حجت‌الاسلام هوشمند، ضمن بیان اینکه در بازه‌ای از تاریخ حقوق، اساسا دولت‌ها اقتدار کامل داشتند و بحثی تحت عنوان ضمان دولت و مسئولیت او در برابر اقداماتش اساسا وجود نداشته است، افزود: به‌تدریج در بسیاری از کشورها ضمان دولت را پذیرفتند و در ماده ١١ قانون مدنی کشور ایران نیز در اعمال تصدی، مسئولیت مدنی برای دولت قائل شدند ولی در اعمال حاکمیت نه که خود این مسئله موجب ایجاد چالش‌های فراوان فقهی و حقوقی شده است. 👈 این گزارش را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e95183 🆔 @ijtihad
💢طالبان افغانستان؛ حفظ مبانی و تغییرات روشی ✔️استاد مهدی فرمانیان: اولین نتیجه‌ای که طالبان گرفتند این بود که ما در دوره گذشته به جامعه بین‌المللی و سازمان ملل بی‌توجهی می‌کردیم. آنها در پنج سالی که قدرت را در دست داشتند، اعتقادی به تعامل با سازمان ملل نداشتند، اما در دوره جدید معتقدند برای حفظ حکومت، به جای بی‌توجهی به جامعه بین‌المللی باید با آنها و حتی آمریکا تعامل کرد. طالبان در دوره گذشته با القاعده رابطه بسیار نزدیکی داشتند و آمریکا به خاطر اینکه طالبان حاضر نشد بن لادن را به آنها بدهد به افغانستان حمله کرد. لذا طالبان فهمیدند که باید ارتباط خود را با القاعده کم کنند. تغییر روشی سوم در طالبان، نگاه به زن است. نگاه آنها به زن، نگاه پشتونوالی است که زن را به عنوان کالا می‌بیند. در دوره قبل آنها معتقد بودند که زنان حتی نیازی به آموزش ندارند و اگر از منزل بیرون می‌آیند باید همراه با محرم باشند و برقع داشته باشند. الان می‌گویند ما مشکلی نداریم که زن در جامعه باشد اما باید مسائل اسلامی را رعایت کند. تغییر روشی چهارم در زمینه تکفیر شیعه است. بسیاری از دیوبندی‌ها و به تبع آنها طالبان، شیعیان را تکفیر کرده‌اند، یعنی گفته‌اند کافر هستند، اما برخی گفته‌اند نمی‌توان آنها را کشت، چراکه موانع تکفیر وجود دارد. نگاه آنها به شیعه بسیار بغض‌آلود است. لذا هرجا فرصت کنند شیعیان را بکشند چنین کاری را انجام می‌دهد، اما الان روش خود را تغییر داده‌اند و گفته‌اند با شیعیان تعامل می‌کنیم ولی هیچ کدام نگفته‌اند که قائل به تکفیر شیعه نیستیم. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s67794 🆔 @ijtihad
💢نسبت تقیه خوفی با وحدت اسلامی ✍️حجت‌الاسلام مهدی مسائلی 🔻در تعریف گفته‌اند: تقیه مخفی نمودن حق از دیگران یا اظهار خلاف آن است به جهت مصلحتی که مهم‌تر از مصلحت اظهار آن است. تقیه را معمولاً به‌لحاظ انگیزه و علتش به دو نوع «خوفی یا حفظی» و «مُداراتی یا تحبیبی» تقسیم می‌کنند. تقیه‌ای که در بحث وحدت اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کند تقیه‌‌ی مداراتی است درحالی‌که آنچه معمولا از تعبیر تقیه به ذهن مردم خطور می‌کند تقیه‌ی خوفی است. تقیه‌ی خوفی به‌این‌معنا است که اگر فردی احتمال دهد به‌سبب انجام عمل یا اظهار عقیده‌اش، مخالفان مذهبی به یکی از موارد دین، جان، ناموس و مال و آبرو خودش یا دیگران دست‌درازی می‌کنند، باید برای حفظ آن‌ها از آشکارساختن نظر یا عمل دینی خودداری کند یا حتی خلاف آن را اظهار کند. اما تقیه‌ی مُداراتی براثر ترس و به‌منظور حفظ جان و عقیده انجام نمی‌شود؛ و در آن خوش‌برخوردی و معاشرت دوستانه با اهل‌سنت مورد توصیه قرار گرفته است. نقش نداشتن خوف و ضرر در مشروعیت تقیه‌ی مُداراتی موجب می‌شود این تقیه در مناطقی همچون ایران که دین رسمی آن اسلام و مذهب شیعه است، موضوعیت و فعلیت داشته باشد. 👈 ادامه یادداشت: https://b2n.ir/w71165 🆔 @ijtihad
💢مهندسی قرارداد اجاره موقوفات؛ سنجه اصل رعایت غبطه وقف 📚کتاب «مهندسی قرارداد اجاره موقوفات؛ سنجه اصل رعایت غبطه وقف» به همت مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد. 📙این اثر به مباحثی چون: غبطۀ وقف و تبیین فقهی و حقوقی آن، مبانی و ابعاد رعایت غبطۀ مال وقفی، بررسی جامع مقررات غبطۀ وقف، اجارۀ مال موقوفه و الگوسازی قرارداد آن، مزایده، پذیره، اهدایی و حق تقدیمی در اجارۀ مال وقفی و مزایا و معایب قرارداد اجارۀ موقوفات می‌پردازد. 📗بررسی مصادیق مشترک و اختصاصی غبطۀ موقوفات با انواع کاربری؛ پیشنهاد قراردادهای جایگزین عقد اجاره در مدیریت موقوفات ارائۀ بستۀ مدیریتی در مهندسی قراردادهای مرتبط با موقوفات از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است. 👈 اطلاعات بیشتر از کتاب: https://b2n.ir/y76370 🆔 @ijtihad
💢چشم‌انداز «فقه نظام‌ساز» در مؤسسه آموزش‌عالی امام رضا (ع) ✍️حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان 🔻تأسیس نظامی دین‌بنیاد در ایران اسلامی را می‌توان نقطه‌ی عطفی در تأملات و تلاش‌های فقهی دانست. چه‌آن‌که، تأسیس چنین نظامی به معنای اقبال مؤمنان به همه‌ی ابعاد فقه و تمامی ارزش‌های اسلامی است. اقبال به فقه مقتضی رویکرد جامع و نظام‌مند در مواجهه با آن است. چه‌آن‌که، نمی‌توان بخش‌های فقه را مباحث بی‌ارتباط با یکدیگر و غیر نظام‌مند دانست. در این میان، متولیان دانش فقه می‌بایست به تبع نظام‌مندی شریعت در عالم جعل و تشریع الهی، همه‌ی ابعاد فقه را در جامعیتی نظام‌مند در اختیار جامعه اسلامی قرار دهند. این امر مقتضی تلاشی همه‌جانبه و مجاهدتی ضابطه‌مند از سوی فقه‌پژوهان و فقه‌اندیشان است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u99262 🆔 @ijtihad