اجتهاد
💢چالشها و راههای اصلاح و تقویت نظام قانونگذاری در ایران ✔️دکتر سید حسین میرمحمد صادقی، استاد دان
⭕️ نقد دیدگاه
✍️صالح منتظری، عضو هیات علمی و استادیار گروه حقوق اسلامی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🔻کلام دکتر میر محمد صادقی با اشکالاتی مواجه است. اول، نسبتِ قول به قصاص مکرِه به آقای خویی خلاف واقع است و ایشان قائل به حبس ابد برای مکرِه هستند و مکرَه را نیز میگویند باید دیه بپردازد و قول به قصاص مکرِه قول برخی فقهای اهل سنت است.
دوم این کلامشان (فتوایی که رهبری داده و دیۀ آنها را مساوی با افراد مسلمان دانستند، این مسئله حل و وارد قانون هم شد) چرا که نسبت فتوای تساوی دیهی اقلیتهای دینی با مسلمانان به رهبری نیز خلاف واقع است، چون با مراجعه به ماده ۵۵۴ ق م ا معلوم میشود که رهبری در این زمینه حکم حکومتی دادهاند نه فتوای فقهی.
چرا که در کتب فقهی مثل مبانی تکمله المنهاج مفصلا بحث شده که در این زمینه سه قول هست: ۱- هشتصد درهم ۲- چهارهزار درهم ۳- تساوی با دیه مسلمان. ولی دلایل قول دوم و سوم مخدوش است و روایاتشان اشکالات سندی و دلالی دارند و لذا بهترین قول ۸۰۰ درهم است. لذا نظر رهبری هم فتوای فقهی نیست و حکم حکومتی است.
🆔 @ijtihad
💢بایدهای نظریۀ تقیه
✍️مصطفی قناعتگر
🔻یکی از راههای حلّ تعارضِ روایات، نظریۀ تقیه است. برای حدیثپژوهان روشن است که برخی از روایات، بر اساس تقیه صادر شده و امامان نمیتوانستند در شرایط همزیستی با اهل سنت و سیطرۀ حاکمان اموی و عباسی هر حرفی را بزنند. گاهی به مصالحی، نظری خلاف نظر خود را بیان میکردند و شنوندگان تصور میکردند همین نظر امام است؛ حال آنکه امام تقیه کرده و نظر اهل سنت را مطرح کرده و خود به آن معتقد نبوده است.
حال اگر دو روایت یا دو دسته روایت داشته باشیم که با یکدیگر ناسازگار هستند (به نحو تعارض مستقر)، محتمل است که یک طرف از روی تقیه و موافق اهلتسنن صادر شده و طرف دیگر قولِ مورد تایید امام باشد.
پوشیده نیست که به محض دیدن تعارض، نباید شتاب کرد و پای تقیه را وسط کشید. امام از چه کسی، چه گروهی یا چه جریان فقهی تقیه کرده است؟ آیا اثبات شده در آن برهه از حیات امام، چنین نظریهای میان سنّیان مطرح بوده؟ اگر چنین نظریهای مطرح بوده، آیا اثبات شده که امام مجبور شده برای رعایت تقیه نظر خویش را کتمان کند و آن نظر مخالف را به پرسشگران و مخاطبان عرضه کند؟ پس از گذر از این مراحل میتوان گفت که دستهٔ «الف» نظر واقعی امام نیست و تقیهای است و دستۀ «ب» که مخالف تقیه است، نظر واقعی امام است.
نتیجه میگیریم که برای اثبات تقیه، باید به تاریخ فقه اهلسنت در مساله مورد نظر احاطه داشته باشیم. صرف یک احتمالِ بدون شاهد و قرینه نمیتواند راه حل تقیه را موجّه سازد.
برای نمونه، دستهای از روایات بیان کردهاند که ...
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/g96794
#اختصاصی
🆔 @ijtihad
🔺دوره مجازی «مبانی نظریه ولایت فقیه»
👥 با حضور اساتید: حجج اسلام والمسلمین واعظی، جوان آراسته، لک زایی، ذوعلم، و بهروزیلک
✔️عناوین و سرفصلهای این دوره آموزشی
🔹پیشینه تاریخی ولایت فقیه
🔹ولایت فقیه و مردم سالاری دینی
🔹شرایط و گستره ولایت فقیه
🔹کارآمدی ولایت فقیه
🔹نظریه ولایت فقیه در قانون اساسی
🔸شایان ذکر است هر عنوان از این دوره آموزشی ۸ جلسه ۲۰ دقیقه ای بوده و از تاریخ ۷ آذر ماه شروع می شود.
✔️مزایا شرکت در دوره👇
🔹صدور گواهی
🔹امتیاز جهت تشکیل پرونده تخصصی
🔹بهرمندی از اساتید تواتمند
🔸علاقمندان جهت شرکت در این دوره آموزشی می توانند از تاریخ ۲۴ آبان ماه لغایت ۵ آذر ۱۴۰۰ با مراجعه به آدرس اینترنتی el.balagh.ir اقدام به ثبت نام نمایند.
🆔 @ijtihad
🔺انتشار شماره جدید پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی
📙چهاردهمین شماره پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی، ویژه ،بهار و تابستان 1400 به همت جامعةالمصطفی العالمیه انتشار یافت.
🌐سامانه اینترنتی نشریه: http://pht.journals.miu.ac.ir
🆔 @ijtihad
🔺موانع و چالشهای خانواده محوری در نظام حقوقی ایران
🎙با حضور حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📆 زمان: شنبه، 29 آبان 1400، ساعت 13 تا 14:30
🏢 مکان: مشهد، خیابان اندرزگو، مرکز تخصصی طوبی، طبقه چهارم
🌐 لینک وبینار: https://family.lms2.hozehkh.com/ws/khdhedayatnia
🆔 @ijtihad
🔺اولین دوره متنخوانی مدرسه فقه حکومتی
📆 از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰
🌐به صورت حضوری و آفلاین
⌛️روزهای یکشنبه تا سهشنبه، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
📒کتاب «تنبیه الامة و تنزیه الملة» اثر مرحوم میرزای نائینی(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجتالاسلام محمدجواد تاکی
📔کتاب «الاسلام یقود الحیاة» اثر مرحوم شهید صدر(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجتالاسلام علی محمدی
📙کتاب «رساله مقیم و مسافر» اثر مرحوم نورالله نجفی اصفهانی(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجتالاسلام مجتبی کاظمی
🕰مهلت ثبتنام تا ۵ آذرماه۱۴۰۰
☎️جهت ثبتنام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر، در پیامرسان ایتا به شماره 09100931084 پیام دهید.
🆔 @ijtihad
💢نسبت مخالفت علامه طباطبایی با حرکت امام و حکومت اسلامی، ناشی از کماطلاعی است/ برای علامه، نصر و کربن طریقی بودند برای کشف واقع
✔️آیتالله سبحانی در گفتگویی مطرح کرد:
🔹علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در آخر سوره آل عمران به صورت مفصل درباره حکومت اسلامی بحث کردهاند. چنین شخصی چطور میتواند مخالف امام باشد؟ چنین نگاهی به علامه ناشی از کم اطلاعی است.
🔸اتفاقاً وقتی مقاله فارسی مرحوم طباطبایی درباره حکومت اسلامی در کتاب مرجعیت و روحانیت منتشر شد، ساواک آمد منزل ایشان و توضیحاتی خواست، ساواک از آن مقاله ناراحت شده بود. اما اینکه انتظار داشته باشیم که همه افراد با امام یکسان باشند انتظار نابجایی است. با توجه به شرایط و تفاوت سلیقههای علمی و عملی، در آن شرایط اگر عالمی نود درصد با امام همراه باشد، کافی است. اختلاف اندیشهها طبیعی است.
🔹هر کسی یک سلیقه و یک نوع فکری دارد. اینکه بیاید مثل حضرت امام ریسک کند را نباید انتظار داشته باشیم. اما روی هم رفته مخالف امام نبود.
🔸علامه طباطبایی روشی علمی داشت و میخواست بداند که در خارج از فضای ایران نسبت به الهیات و مسائل ماورای حس چه میگذرد. برای علامه طباطبایی، نصر و کربن طریقی بودند برای کشف واقع، علامه میخواست وقتی چیزی مینویسد درست بنویسد، اینها ابزار بودند نه هدف، چون در آن روزگار ایشان راهی غیر از اینها نداشت.
👈 بیشتر بخوانید: yun.ir/np7j54
#اختصاصی
🆔 @ijtihad
💢فقه و ملاکهای عرفی–عقلایی در توزیع واکسن
🔰در میان راهکارهای ارائه شده برای مقابله با ویروس کرونا و پیامدهای آن، واکسیناسیون مهمترین راهکار شمرده شده است. در این نوشتار که ماحصل مصاحبه «مناط» با حجتالاسلام سید محمدمهدی رفیعپور است ابعاد فقهی این مسئله مورد واکاوی قرار گرفته است.
این مدرس حوزه علمیه قم ابتدا نحوه ورود فقه به مسئله رتبهبندی دریافت کنندگان را تبیین کرده و سپس الزام واکسیناسیون را از دو منظر فقه فردی و فقه اجتماعی مورد دقت قرار میدهند.
او در ادامه ابعاد شرعی تلفات و آسیبهای تزریق واکسن را بررسی و ضوابط فقه برای مسئولیت ضمان و مسئولیتهای کیفری را تبیین میکند و در پایان به تناسب به بحثهایی در خصوص فقه موجود و فقه مطلوب میپردازد.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/g73602
🆔 @ijtihad
💢بررسی مبانی فقهی علامه طباطبایی در تفسیر آیات الاحکام
✔️ در چند دهه اخیر، دیدگاههای علامه طباطبایی بهعنوان یکی از اندیشمندان معاصر در عرصههای مختلف دانشهای اسلامی، همواره مورد توجّه صاحبنظران و کانونهای علمی بوده؛ که در این میان، آرای تفسیری و فلسفی او، نگاه دقیقتری را به خود معطوف داشته است. امّا در کنار بررسی روش تفسیری، فلسفی و مَشرب عرفانی علامه، درباره «مبانی فقهی» ایشان کمتر سخن آمده و حال آنکه علامه، علاوه بر نگاشتن شرحی بر «کفایه الأصول» آخوند خراسانی، بیشترِ «آیات فقهی» قرآن کریم که حدود ۵۰۰ آیه شمارش است را، در تفسیر گرانسنگ خود «المیزان فی تفسیر القرآن» شرح و تفسیر نموده است.
بدیهی است که تفسیر این دسته از آیات، میبایست بر اساس اصول و مبانی باشد که در این نوشتار، مهمترین مبانی علامه طباطبایی در تفسیر آیات فقهی از جمله؛ «حجیت ظواهر کتاب، تشریعی بودن آیات قرآن، حجیت سنّت، قواعد اصول فقه، قواعد ادب عربی، علوم قرآن (قرائت، اسباب نزول و نسخ)» مورد بحث و بررسی قرار میگیرد؛ تا ضمن نگاهی نو، برگی دیگر به پژوهشهای پیرامون علامه و المیزان افزوده شود.
گزارش بررسی دیدگاهها و مبانی فقهی علامه در المیزان و سایر نگاشتههای ایشان نشان میدهد که حرکت علمی او در زمینه تفسیر آیات الاحکام، همواره بر اساس دیدگاههای مشهور امامیه بوده و برداشتهای او در نهایت، تفاوتی چندانی با دیدگاه فقهی مشهور شیعه نداشته است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/j34521
🆔 @ijtihad
💢دو علّامه و تبیین مفهوم آزادی
✔️در میان عالمان دینی برخی را با عنوان «علامه» میشناسند. مرحومان سید محمدحسین طباطبایی تبریزی و محمدتقی جعفری تبریزی از آن جملهاند. عمده تحقیق آنها در فلسفه و عرفان بود.
یکی از مقولاتی که این دو در تأملات خود به آن اشاره کردند بحث از آزادی بود. نگاه انسانمحورانه مدرن، آزادی از بسیاری قیود را طرح میکرد که در مقابل، نگاه اسلام نسبت به این موضع میباید مشخص میشد. این دو علامه به این بحث وارد شده و برخی دیدگاههای رقیب را به نقد گذاشتند.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/x03058
🆔 @ijtihad
💢فیرحی؛ عالم گمگشته در برزخ دین مدرن
✍️علیرضا داودی
🔻سالگرد دکتر داود فیرحی فرصت خوبی است تا در باب دست آوردهای فکری این اندیشمند حوزوی به صورت واقعی صحبت کرد و نگاهی از بالا به پروژه فکری ایشان انداخت.
✂️ از متن: فیرحی در کتب مختلف خود تلاش میکند از انواع روشها و ابزارهای تحلیل و گفتمان غربی برای نزدیک سازی و شکل دهی به مسیری میان دین و مدرنیته استفاده کند. زمانی از روشهای سیستمی برخواسته از نگرش جزم گرا برای تحلیل نظام سیاسی در اسلام استفاده میکند و در زمانی از ابزارهای تحلیل زبانی و گفتمانی برای ایجاد اتحادی میان گفتمان اسلامی و مدرن بهره میبرد.
این برزخ تعادل سازی در نهایت منجر به تدوین کتاب فقه و حکمرانی حزبی شد که تلاشی فقهی برای ایجاد تعادل میان مدل حکمرانی غربی با فقه و اندیشه اسلامی بود، تلاش ناقصی که بدلیل برخی ضعفهای استنباط فقهی و البته تعهد قلبی برای حفظ نشانگان اساسی حکومت برخواسته از اندیشه مدرن منجر به یک ترکیب نامتجانس شد.
👈 یادداشت را بخوانید: https://b2n.ir/a96553
🆔 @ijtihad
🔺یکصدمین سال حوزه و عرصههای حدیث پژوهی
🎙سخنران: حجتالاسلام دکتر احمد غلامعلی
💠دبیر علمی: حجتالاسلام عباس محمودی
⏰ زمان: دو شنبه اول آذر، ساعت 19
📃 با ارائه گواهی حضور به شرکت کنندگان
👈 لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
🆔 @ijtihad
📚«تاریخ حدیث بحرین» کتاب شد
✔️در سالیان متمادی، حدیث شیعه تحولات پر فراز و نشیبی را پشت سر گذارده است که گاه در اوج بوده و هواخواهان، مروّجان و مؤلّفان بسیار داشته و گاه از اقبال کمتری برخوردار بوده است.
شناخت سیر تدوین حدیث شیعه در طول تاریخ و فراز و نشیبهای آن و همچنین مناطق و مراکز آن به عهده «تاریخ حدیث» است که رشته اى واسط میان دو دانش حدیث شناسى و دانش تاریخ است.
در کتاب «تاریخ حدیث بحرین» تألیف دکتر مهدی سلیمانی آشتیانی که بهتازگی از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث نشر یافته، تلاش شده است تا با اتکاه به تاریخ حدیث اسلامی و سایر مستندات نشان دهد، همه مؤلفههای صدق عنوان یک مرکز حدیثی و بیشتر از آنها، در منطقه بحرین وجود داشته است، چرا که ارتباط ساکنان بحرین با تشیع و اهل البیت علیهم السلام در همان آغاز ورود اسلام به این منطقه وجود داشته است. همچنین جمع زیادی از مردم بحرین در شمار راویان و محدثان بودهاند و تأثیر زیادی در گستره حدیث پژوهی شیعی داشتهاند.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/b13783
🆔 @ijtihad
💢 دفتر استاد شیخ باقر ایروانی در نجف افتتاح شد
✔️با هماهنگی با دفتر آیتالله سیستانی، دفتر استاد شیخ باقر ایروانی از اساتید برجسته حوزه علمیه نجف، به درخواست جمعی از اساتید حوزه در نجف افتتاح شد.
👈 در این باره بخوانید: https://b2n.ir/b81763
🆔 @ijtihad
💢از گسترش اختیارات شورای فقهی وزارت اوقاف تا لغو منصب مفتی سوریه
✔️بشار اسد، رئیسجمهور سوریه با صدور فرمانی اختیارات شورای فقهی در وزارت اوقاف این کشور را توسعه داده، اما سمت مفتی این کشور که احمد بدرالدین حسون برعهده داشت را لغو کرد.
🔹تصمیم لغو منصب مفتی جمهوری سوریه چند روز پس از واکنش تند شورای علمی فقهی به تفسیر مفتی احمد بدر الدین حسون از یکی از آیات قرآن اتخاذ شد که این شورا این تفسیر را تحریف و تعریف نادرست دانست و تأکید کرد که نباید به سمت تفاسیر شخصی عجیب کشیده شد و برخی این بیانیه شورای علمی فقهی سوریه را دلیلی بر تقویت اقتدار و نقش وزارت اوقاف سوریه تلقی کردند.
👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/d98224
🆔 @ijtihad
💢کریمینیا: ارتداد ماهیت حقوقی دارد/ خواجهپور: ارتداد اگر همراه با سبالنبی نباشد، مشمول مجازات نیست
✔️حجتالاسلام محمدمهدی کریمینیا در کرسی واکاوی ماهیت حقوقی ارتداد بر داشتن ماهیت حقوقی حکم ارتداد و اینکه در تمامی کشورها اهانت به مقدسات جرم است، تأکید کرد، اما حجتالاسلام خواجهپور معتقد است که ارتداد اگر همراه با سبالنبی نباشد، مشمول مجازات نیست.
👈گزارش نشست: https://b2n.ir/p45266
🆔 @ijtihad
شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه
✍️ محمدمهدی کریمپور
🔻حجتالاسلام محمد سروش محلاتی ضمن درس گفتارهای خویش، نظر شهید آیتالله مرتضی مطهری در باب نسبت رضایت مردم و حرکات سیاسی معصومین (علیهمالسلام) را مورد بررسی قرار داده است. وی پس از بررسی عبارات شهید مطهری میگوید: تلقی رایج این است که امام(ع) به صحنه سیاسی میآید که حقش را بگیرد، اما شهید مطهری میگویند خیر، مردم هستند که به صحنه میآیند و اگر خواستند، امام(ع) قدرت را میگیرد و الا اگر مردم نیایند، اوضاع هم به سامان باشد، امام علی(ع) اعتراضی ندارد.
به نظر میرسد این نسبت به هیچ عنوان به شهید مطهری قابل استناد نیست. در این نوشتار کوتاه، به بررسی عبارات شهید و ادله انتساب این برداشتِ جناب سروش محلاتی به شهید مطهری پرداختهایم.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e29334
#اختصاصی
🆔 @ijtihad
💢الزامات فقهی واکسیناسیون در نسبت دولت و مردم
🔰این نوشتار تحریر سه جلسه مصاحبه «مناط» با استاد محمد باقری شاهرودی است. این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در این مجال به مسائل فقهی چهار سرفصل عمده در واکسیناسیون کشوری یعنی تولید؛ خرید و فروش؛ شرایط و حقوق دریافتکننده؛ و متولی واکسیناسیون پرداخته است.
این بررسی جامع علاوه بر پاسخهای متقن و محصّل حاوی روشهای کاربست قواعد فقهی و همچنین استفاده از رویکردهای مقاصدی در فقه حکومتی است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/d22335
🆔 @ijtihad
💢علوم انسانی اسلامی؛ محالاندیشی یا واقعبینی؟
✔️علی پایا، استاد دانشگاه وستمینستر انگلیس معتقد است اسلامیسازی علوم هدردادن سرمایههای کشور است، اما حجتالاسلام احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه بر این باور است که هزینه برای علوم انسانی غربی خسارت جبرانناپذیر داشته و دارد و منتقدان به جای تمسخر علوم انسانی اسلامی به روش علمی آن را ابطال کنند.
👈 گزارش این مناظره را بخوانید: https://b2n.ir/h40197
🆔 @ijtihad
💢احکام به بیان ساده؛ چاپ جدید رساله اجوبه الاستفتائات
📗چاپ جدید اجوبه الاستفتائات، سیزدهمین چاپ از این کتاب است که در قالب طراحی جلد و کتابسازی جدید توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. این چاپ با طراحی ساده و دلنشین در ۶۴۸ صفحه مشتمل بر ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگون تنظیم شده است. نکتهی قابل توجه دیگر آنکه از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف، این اثر کاملترین کتاب فقهی معظّمله در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی است.
📙 از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف میتوان این اثر را کاملترین کتاب فقهی معظّم له در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی برشمرد.
👈 اطلاعات اثر + خرید: https://b2n.ir/x76692
🆔 @ijtihad
💢سه عامل تک ساحتی بودن فقه خانواده
✔️حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا
🔻سه عامل تک ساحتی بودن فقه خانواده عبارت است از:
الف: علت تاریخی؛ تفکیک مسائل خانواده از حقوق عمومی و احتساب آن در زمره حقوق خصوصی که ریشه در آراء و اندیشههای حکمای یونان دارد و بعدها به متون اسلامی راه پیدا کرده است.
ب: علت فقهی: دلیل مهم حصر فقه خانواده به حقوق خصوصی به تعریف موضوع علم فقه برمیگردد.
ج: علت سیاسی: یکی از دلایل خصوصیشماری فقه معاملی ما از جمله فقه خانواده، علت سیاسی است. در طول تاریخ فقه و فقها از مدیریت سیاسی جامعه دور نگه داشته شدهاند و همین در حاشیه بودن باعث شده که مسائل فقه اجتماعی مورد ابتلا نباشد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/t74057
🆔 @ijtihad
💢آیا نظام اسلامی میتواند مردم را الزام به واکسن زدن کند؟
🔹حجتاسلام نوایی با بیان اینکه برای دفاع از حق عمومی و سلامت جامعه، فقه اسلامی به حکومت اسلامی اجازه داده که افراد را ملزم به واکسن زدن کند، گفت: احکام تابع مصالح و مفاسدند؛ اگر در حکمی مصلحت ملزمه باشد، چه در تحریم و چه در تحلیل آن، حاکم اسلامی و صاحب ولایت میتواند به آن اقدام کند.
🔸استاد حوزه علمیه مشهد افزود: وقتی که سلامت عموم جامعه در گرو واکسن زدن است، نظام اسلامی میتواند به آن اجبار کند. در این رابطه اگر عدهای به عنوان مثال بگویند که ما اصلاً اسلام را قبول نداریم و آن را تحریم میکنیم، آن وقت پاسخ این عزیزان چه خواهد بود؟ پاسخ این است که تحریم شما اصلاً مبنا ندارد. این شأن حکومت اسلامی و حاکمیت است که هنگامی که مصلحت عمومی الزام کند و مصلحت ملزمهای وجود داشته باشد، حتی به آن مسئله اجبار کند.
🔹مولف کتاب «فقه و اجتهاد حکومتی» اظهار کرد: کرونا یک ویروس کشنده و مسری است که میتواند در اجتماعها، از یک نفر به صدها نفر منتقل شود، بنابراین حاکم جامعه اسلامی نباید اجازه دهد که یک نفر بیاید و بگوید که من واکسن نمیزنم و کسی هم نمیتواند مرا مجبور به این کار کند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u19488
🆔 @ijtihad
📚مجموعه کتاب «مکاسب محرمه» در 11 جلد اثر استاد علیرضا اعرافی
📗 این کتاب برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1398 میباشد، که با ویراست جدید در 11 جلد تقدیم جامعه علمی شده است.
🔻برخی ویژگیهای مجموعه مکاسب محرمه:
1️⃣ تقسیم اعیان نجس به حیوانات و غیر حیوانات و طرح مباحثی درباره خرید و فروش انسان و حیوان؛
2️⃣ تقسیم موضوعی عنوانهای نوع چهارم (تکسب با کارهای حرام) به هفت گروه: محرمات علوم، محرمات هنر، محرمات ورزش و بازی، محرمات روابط میانفردی، محرمات سیاست، محرمات تجاری و محرمات اداری؛
3️⃣ افزودن مفهوم شناسی و پیشینه فرافقهی و فقهی، قبل از بررسی ادله هریک از عناوین؛
4️⃣ طرح فروع بحث پس از بررسی ادله هریک از عناوین؛
5️⃣ بیان خلاصه گزارههای فقهی مرتبط با هریک از عناوین، در پایان بحث.
👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/h24412
🆔 @ijtihad
🔺شخص حقوقی؛ ضرورتها و چالشها
🎙ارائه: حجتالاسلام قدیرعلی شمس
📆زمان: چهارشنبه 3 آذرماه، ساعت 18
🏢مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام: https://www.instagram.com/mfeb.ir
🆔 @ijtihad