eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
721 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 حوزه علمیه خراسان طلبه می‌پذیرد 📆آغاز ثبت نام ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ⏳مهلت ثبت نام ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ ☎️ تلفن راهنما : ۰۵۱۳۲۰۰۸۲۰۰ 🌐 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://hozehkh.com مراجعه فرمایید. 🆔 @ijtihad
🔔نشست‌هایی پیرامون «نظام مسائل و چالش‌های فقه حکمرانی» 👤اساتید دوره: محسن اراکی، عبدالحسین خسروپناه، محمد حاج ابوالقاسم، محمدحسین ملک‌زاده، سید صمصام‌الدین قوامی، نقی‌پورفرد ✔️ ویژه دانشجویان دکتری و طلاب سطح چهار ‌ ⏰ زمان برگزاری: پنجشنبه‌های هر هفته 👇جهت ثبت نام به کاربری های زیر پیام دهید: ایتا: @feghahat_110 بله: @m_hossein313‌ 🆔 @ijtihad
اجتهاد
♨️ محقق داماد، مختاری، ثبوت و جعفریان در نشست «صدسالگی حوزه قم» چه گفتند؟ ✔️نشست «صدسالگی حوزه قم و
💢آنچه محقق داماد نگفت؟ ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔻اخیراً جناب محقق داماد در نشستی، پیرامون دیدگاه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(رضوان الله علیه) مبنی بر «ضرورت عدم ورود طلاب در صحنه سیاست» سخنانی گفتند. ظاهر بیان ایشان این است که این ضرورت، برخاسته از اندیشه سیاسی شیخ مؤسس بود که اعتقاد داشت، ورود در سیاست، ملازم با بدنامی حوزه علمیه است. اگر چنین امری هم صحت داشته باشد، اما بخش مهمی از حیات سیاسی شیخ، در کلام ایشان مغفول مانده و نقل نشده است. 🔹بواقع، آنچه که شیخ رحمةالله علیه، انجام داد یک رفتار سیاسی برای حفظ کیان حوزه علمیه بوده، تا از درون آن، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پرورش یابد. برای دریافت تصویری روشن از زمانه شیخ به این گزارش تاریخی توجه کنید: 🔸رفتارتان را عوض کنید و گرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم! «در ماجرای کشف حجاب هم که آیت‌ﷲ حائری تلگرافی به رضاشاه فرستاده بود، با پاسخ تند و نابخردانهٔ حاکم پهلوی مواجه شد. آیت‌ﷲ حائری در تیر ماه ۱۳۱۴ این‌گونه به شاه نوشت: «مشهور خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت علیّه را منظور داشته و اهمّ مقاصد می‌دانسته، فعلاً هم به همین منظور نظر عرضه می‌دارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری(ع) است، موجب نگرانی داعی و عموم مسلمین است، البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهده‌دار نوامیس اسلامیه هستید، حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید، عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف و عموم ملت شیعه بشود». گفته می‌شود رضا شاه به شدت با این گفتار حاج شیخ برخورد کرد و شخصاً به قم رفت و در منزل آیت‌ﷲ حاضر شد و این‌گونه با وی سخن گفت: رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم. کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمی‌شود‏.» (مجله یاد، به نقل از شیخ حیدر علی محقق، ص ۱۰۶) 🔹آقای داماد نگفت که: شیخ در تنگنایی صعب و دشوار، حفظ حوزه علمیه در برابر حکومت بی دین و قلدر رضاخانی را مقدم بر ورود مستقیم در امر سیاست می‌دانست. و این، اضطرار شیخ بود نه اختیار او. آیا ما در دوران کنونی، مضطر به تشکیل حکومت اسلامی برای حفظ اساس اسلام نیستیم؟ 🆔 @ijtihad
💢اجازات عام در حدیث امامیه؛ کارکرد، گستره و ارتباط با تبدیل اسناد ✍️ مصطفی بارگاهی 🔻اقسام تحمل حدیث، کیفیت و شیوه‌ی استفاده از آن‌ها از دیرباز مورد بحث عالمان حدیث در فریقین بوده است. یکی از اقسام تحمل حدیث، اجازه است. با توجه به انتقال کتبی احادیث شیعه از قرن دوم (زمان صدور بیشتر این احادیث)، اجازه در آن جایگاهی بسیار مهم دارد. اجازه در صورتی که با سماع، قرائت، یا مناوله همراه نمی‌بود می‌توانست راه را برای انتساب نادرست یک کتاب به صاحب اجازه باز کند. هم‌چنین ممکن بود نسخه‌ی ناصواب یا مغلوطی از کتاب صاحب اجازه به دست شاگرد بیافتد. از سوی دیگر اگر اجازه تنها با مناوله (نه سماع یا قرائت) همراه می‌بود چه بسا اشتباهات فراوانی در تشخیص الفاظ متن حدیث یا راویان سند آن رقم زده و در نتیجه، موجب فزونی تصحیفات می‌شد. این اشتباهات در قرن دوم و سوم که خط کوفی، دارای مشکلاتی (از جمله: نقصان نقطه‌گذاری یا نوشته نشدن الف وسط کلمه) بود برای کسانی که کتاب‌ها را با وجاده نقل می‌کردند بیشتر رخ داده است. در این میان، اجازات عام نیز که در آن نام کتاب‌ها (یا خصوصیات احادیث) ذکر نمی‌شد ممکن بود سبب انتساب کتاب‌هایی به صاحب اجازه شود که از اساس برای انتساب به او جعل شده بود. هم‌چنین وجود چنین اجازاتی می‌توانست موجب تبدیل سند شود؛ به این معنی که شخص در هنگام نقل حدیث از یک کتاب، با توجه به اجازه عامی که از یکی از شاگردان (باواسطه یا بی‌واسطه‌ی) رجال سند آن حدیث داشت، می‌توانست سندی دیگر به جای سند موجود قرار دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که راویان سند جدید، لزوماً این احادیث را سماع یا قرائت نکرده و شاید حتی از وجود آن احادیث خبر نداشتند. این مبنا لاجرم در طبقات بعد، موجب مشکلاتی در تشخیص راویان اصلی آن حدیث و در نتیجه تشخیص منبع اصلی آن می‌شد. از این روی، بررسی قدمت اجازه (خصوصا اجازات عام که با مناوله همراه نبوده) در تاریخ حدیث شیعه اهمیت فراوانی دارد. در صورت اثبات وجود چنین اجازاتی در قرن‌های دوم تا پنجم (زمان تألیف مهم‌ترین جوامع حدیثی موجود و منابع آن‌ها)، بررسی اسانید و تشخیص مصادر اخبار حتی در آن دوره نیز دشوار می‌شد، ولی بیش از آن در زمان حال -که دسترسی مستقیم به مصادر این کتاب‌ها مقدور نیست- این امر مشکل‌زا است. در صورت احراز وجود چنین مبنایی در میان قدما، برای ارزیابی سند احادیث باید معیارهای جدیدی متناسب با این رویداد یافت. هم‌چنین در صورت انکار وجود یا شیوع چنین اجازاتی در این قرون، باید برای مواردی که ظاهر آن با تبدیل سند سازگار است، تبیینی نو و البته با شواهد کافی ارائه داد. 🆔 @ijtihad
💢اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می‌شود حجة الله! ✔️آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: 🔹آن روز كه انقلاب به ثمر رسید سخن از مدیریت علمی و فقهی بود. آنها كه جرأت نمی‌كردند نسبت به امام (رضوان الله علیه) درباره ولایت فقیه و ولایت امام و اینها سخنی بگویند، گفتند كشور مدیریت لازم دارد، مدیریت هم علمی است فقهی نیست، فقه مربوط به احكام است مدیریت مربوط به علم است، فقه را حوزه بگوید مدیریت را دانشگاه، كشور را ما باید اداره كنیم. اگر مدیریت، فقهی نبود، آن والی هم نمی‌تواند به فقاهت اكتفا كند [لذا] سخن از ولایت فقیه هم زیرش آب بسته می‌‌شد؛ منتها آن را جرأت نمی‌كردند بگویند! 🔹آن روز هم همین جواب گفته می‌شد كه فقه تنها علوم نقلی نیست؛ اگر ما حجتی داشتیم كه فرمان خدا را كشف بكند این فقه است؛ اگر با دلیل نقلی مثل ظاهر آیه مثل ظاهر روایت چیزی ثابت شد چه مسلمان چه كافر باید عمل بكند چون كفار هم مثل مسلمان ها مكلف به فروع ‌اند و اگر نكردند عذابشان در قیامت مضاعف خواهد بود و اگر چیزی را با عقل _ نه با نقل_ فهمیدیم که این مصلحت نظام اسلامی است، این مصلحت جامعه است، فلان كار برای جامعه مفسده دارد، فلان كار زیانبار است، این «حجة الله علی الخلق» است [لذا] چه مسلمان چه كافر باید به آن عمل كنند. 🔹معنای حجة الله یعنی چه؟ یعنی در محاكمه در محضر ذات اقدس الهی یوم القیامه كه ﴿فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ ٭ وَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ﴾، این شخص دولتمرد را به محاكمه می‌كشند می‌گویند تو چرا این كار را كردی؟ می‌گوید من ارزیابی كردم تشخیص دادم كه راه خودكفایی ایران اسلامی در جریان گندم یا جو یا برنج به این وضع است اقدام كردم این مقدار نتیجه گرفتم این مقدار نتیجه نگرفتم چون امكانات نبود، ذات اقدس الهی می‌گوید طوبی لك و هنیئا، این را به بهشت راهنمایی می‌ كند، دیگر نمی‌ گوید كه تو چون به فلان آیه عمل كردی برو به بهشت! دیگر نمی ‌گوید سد خاكی یا بتونی بسازیم این در آیه یا روایت آمده است! اما اگر دیگری با اینكه بر او ثابت شده است كه راه خود كفایی در تولید گندم یا برنج فلان كار است اما این كار را نكرده خب چنین كسی را آیا ذات اقدس الهی در قیامت به جهنم می ‌برد یا نه؟ این كه نمی‌تواند بگوید شما در قرآن نگفتید در روایت نگفتید! پاسخش این است که این فهمی كه من به تو دادم مثل روایت است، عقل حجة الله است، مگر می ‌شود چیزی را عقل _ نه خیال و وهم و قیاس _ بگوید آن وقت انسان بتواند به آن بی ‌اعتنایی كند؟! در داروسازی همین ‌طور است، در كشاورزی همین‌ طور است، در دامداری همین‌ طور است كه اینها امور تجربی است؛ در سیاست همین ‌طور است، در علوم جامعه ‌شناسی همین‌ طور است كه اینها علوم انسانی است. اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می‌شود حجة الله! 🖇 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31 سال 1384 🆔 @ijtihad
📔سبک معیشت معصومان (ع) خواندنی شد 📖کتاب «سبک معیشت معصومان(ع)» اثر یدالله مقدسی از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۴۳ صفحه منتشر شد. این اثر که با استفاده از گزارش‌های فراوان متون اسلامی درباره سبک زندگی اقتصادی معصومان(ع) در ۴ فصل و ۹ گفتار فراهم آمده است و به معرفی منبع درآمد، فعالیت‌های اقتصادی و هزینه‌های معصومان(ع) می‌پردازد. 👈علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی کتاب «سبک معیشت معصومان(ع)» می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند. 🆔 @ijtihad
💢 رابطه امام خمینی و آیت‌الله خویی ✔️آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی: درباره رابطه آقای خویی و آقای خمینی چند مطلب نقل می‌کنم: 1️⃣ این را از حاج آقای والد شنیدم و از دیگری نشنیدم: وقتی آقای خویی قم آمد و بر آقای خمینی وارد شد، ما به عنوان اینکه مقرر درس آقای نائینی آمده است، رفتیم و از ایشان دیدن کـردیـم. اين قضیه قبل از دوره ما واقع شد. در دوره ما هم یک بار آقای خویی به قم تشریف آورد و ما ایشان را زیارت کردیم. 2️⃣ شنیدم وقتی آقای خمینی به عراق تبعید شد، وقتی به کاظمین وارد شد، به آقای خویی تلگراف یا تلفن کرد که من آمده‌ام. 3️⃣ مطلب دیگری که شنیدم و قطعى و مسلم است، اینکه در نجف وقتی آقای خویی از آقای خمینی دیدن می‌کند، چند روز بعد ایشان دوباره تصمیم می‌گیرد به دیدن ایشان برود. برخی نجفی‌ها به آقای خویی اعتراض می‌کنند که شما با این کار نجف را تضعیف می‌کنید. دفعه قبل دیدن کردید و دیدار مجدد لزومی ندارد. آقای خویی ترتیب اثر نمی‌دهد و دفعات متعدد به دیدن آقای خمینی می‌رود. 4⃣ وقتی مرحوم آقا مصطفی از دنیا رفت، نماز ایشان را آقای خویی خواند. 5⃣ یک وقت آقای خوبی به مرحوم آقای آسید احمد فهری عبایی می‌دهد که به آقای خمینی هدیه بدهد. وقتی آقای فهری عبا را به آقای خمینی تقدیم می‌کند، آقای خمینی می‌فرماید: خیلی خوش وقت مکه شما رابطه‌ات را با ایشان حفظ کرده‌اید. و از این جهت آقای خمینی قدردانی می‌کند. همچنین می‌فرماید: اگر فرستنده آقای خویی نبود، من همین عبا را به شما هدیه می‌کردم ولی چون ایشان هدیه داده است، من این را برای خودم نگه می‌دارم. سپس داخل می‌رود یا دستور می‌دهد که از داخل عبایی بیاورند و آن عبا را به آقای فهری اهدا می‌کند. 6️⃣ به نظرم از حسین آقا - فرزند مرحوم آقا مصطفی - شنیدم: اوائلی که آقای خمینی در نجف بود، منزل ایشان خیلی گرم بود و گرما ایشان را خیلی اذیت می‌کرد. آقای خویی تا وارد منزل آقای خمینی شد، نگاهی به اطراف منزل کرد و یک دستور معماری داد که مثلا فلان جای منزل را خراب و در سرداب فلان تغییر را ایجاد کنید تا مشکل گرمای هوای منزل حل شود. آن‌ها هم طبق دستور آقای خویی عمل کردند و مشکل گرما حل شد. آقای خویی در معماری مسلط بود. 7️⃣ از افراد متعددی این قضیه را شنیدم: کسی (که نامش را ذکر نمی‌کنم) نزد آقای خمینی آمد و از آقای حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز شکایت و تعبیر کرد که :«او مروج خویی است»! آقای خمینی از این حرف خیلی بدش آمد و به آن شخص تند شد که چرا از ایشان بی ادبانه تعبیر کردید؟ سپس فرمود: «ایشان آيةالله خویی و از اعاظم است». 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج ۳ ص ۶۷۲ 🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه می‌کنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند 🔻 رهبر انقلاب در ابتدای دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: من مقیدم به شیوه‌نامه‌هایی که پزشکان اعلام می‌کنند. بنده تقید دارم، یعنی وظیفه می‌دانم برای خودم که آنها را عمل کنم و عمل می‌کنم. اصرار روی ماسک دارم و این نوبت سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم. 🔺 توصیه می‌کنم به مردم عزیزمان که به حرف متخصصین و صاحب‌نظران این رشته توجه کنند و گوش کنند. آنچه که آنها صلاح می‌دانند و لازم می‌دانند انجام بدهند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 🆔 @ijtihad
💢اجتهاد باید بر اساس واقعیت‌‌های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد/ لزوم پرهیز از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز ✔️رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به سخنان خود پیرامون لزوم تزریق واکسن کرونا، گفت: ما در مواردی که نظری می‌‌دهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیت‌‌های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به فضلای محترم نیز توصیه می‌‌کنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند. 👈 پاسخ استاد فاضل لنکرانی را به سؤالاتی پیرامون تزریق واکسن بخوانید: https://b2n.ir/h34962 🆔 @ijtihad
🔔تحلیل و بررسی نقش روحانیت در جمهوری اسلامی ✔️ دیدگاه امام خمینی در مورد ورود روحانیت در عرصه حکومت و سیاست چه بود؟ ✔️ روحانیون علی رغم نداشتن تخصص در اقتصاد و سیاست، چطور متصدی امور حکومتی شدند؟ ✔️ ماندگاری جمهوری اسلامی در صورت نبود روحانیت ممکن بود؟ 👤در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی «پاسخ»، با حضور حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⏰ زمان: چهارشنبه، ۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۹ 📺 پخش با اینترنت رایگان در pasokh.tv 🆔 @ijtihad
💢 فقه اجتماعی، تبیین و استخراج یک نگاه جدید نسبت به احکام شرع است 🔸حجت‌الاسلام ارسطا ضمن تاکید بر اینکه فقه اجتماعی نوعی رویکرد و نگرش فقهی نسبت به مسائل اجتماعی است، گفت: آنچه به عنوان فقه اجتماعی تبیین می‌کنم تاسیس یک نگاه جدید نیست بلکه تبیین و استخراج یک نگاه جدید است. 🔸این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بنده می‌گویم چنین نگاهی به احکام شرعی داشته باشیم، بلکه معتقدم روایات ما مشحون از چنین نگاهی به مسائل احکام شرعی است. فقه اجتماعی رویکردی است که موسس آن خداوند و پیامبر و ائمه هستند ولی متاسفانه ما در استنباطات خودمان توجه جدی به این رویکرد نداشتیم. 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، افزود: فقه اجتماعی اصطلاحی غیر از فقه الاجتماع است، رویکردی نو به مسائل فقهی است که در فهم تمامی فقه‌های مضافی که مربوط به اداره جامعه می‌شوند تاثیر کلان دارد و اگر به چنین رویکردی نسبت به مسائل فقهی توجه نگردد، در تحلیل فقه‌های مضاف مزبور ناتوان خواهیم بود. 👈گزارش کرسی علمی ترویجی «فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی» + نقد: https://b2n.ir/h49049 🆔 @ijtihad
📚کتاب «فلسفه فقه اجتماع» تالیف استاد عبدالحسین خسروپناه به تحقیق حجت‌الاسلام مجید رجبی روانه بازار نشر شده است. خواننده با مطالعه این اثر به نگاه جامع و نگرش کارآمدی از فقه دست می‌یابد. 👈 معرفی + خرید: https://b2n.ir/x94714 🆔 @ijtihad
💢علم‌الهدی: نظریه مقاومت عامه، مستندات قرآنی و روایی دارد/ کعبی: نظریه جهاد تمدنی، مفهوم توسعه یافته جهاد است ✔️نشست تخصصی «نسبت فقه و مقاومت اسلامی»؛ بررسی دروس خارج حوزه‌های علمیه و نسبت آن با مسائل جبهه مقاومت؛ به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان و با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان و استاد عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج فقه حوزه علمیه قم برگزار شد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/s80860 🆔 @ijtihad
💢روایتی از شخصیت و مجاهدت‌های علمی آیت‌الله موسوی نژاد ✔️یکی از مدارس موفق شهر مشهد که توانسته طلاب موفقی به جامعه علمی این شهر و کشور تقدیم کند، مدرسه علمیه آیت‌الله سید محمد موسوی نژاد است. این عالم گرانقدر، متولد دهم دی سال ۱۳۱۰ خورشیدی، در خانواده‌ای مذهبی در منطقه ابرده از ییلاقات مشهد به دنیا آمد و پس از حضور در مکتب خانه، به راهنمایی دایی بزرگوارش آیت‌الله شمس خراسانی، دروس طلبگی را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد. ایشان پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول در محضر بزرگانی، چون شیخ‌هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس بزرگان آن حوزه مانند آیات عظام خوئی و شاهرودی، حکیم، امام خمینی (ره) و … شرکت کرد، اما به سبب ضعف شدید بینایی به توصیه و تأکید استادان و دوستانش به مشهد مقدس بازگشت. موسوی نژاد در سال ۱۳۴۹ به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجوادآقا تهرانی مدرسه علمیه‌ای برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاقی متفاوت، منحصر و تحول گرایانه تأسیس کرد و طلاب فاضل و برجسته‌ای با مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعد‌ها به نام ایشان شهرت یافت، مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذراند ه و به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کرده اند. به مناسبت ششمین سالگرد عروج ملکوتی این عالم بزرگ برآنیم تا به بررسی شخصیت و مجاهدت‌های آیت‌الله موسوی نژاد از آینه برخی بزرگان، دوستان و شاگردان او بپردازیم. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/r96205 🆔 @ijtihad
💢 آمادگی حوزه برای ارائه مدل مطلوب اصلاح نظام بانکی/ طرح حوزه سایه به سایه طرح مجلس ✔️حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹حوزه حاضر است یک مدل مطلوبی را برای اصلاح تمام نظام بانکی ارائه دهد. راهکار اساسی هم این است که خود مجلس حمایت کند و سازوکاری را درنظر بگیرد و ما هم طبق این سازوکار مدل مطلوبی را برای بانک مرکزی و عملیات بانکیِ بانک‌های خصوصی، مؤسسات اعتباری، بانک‌های متعلق به ارگان‌ها، بانک‌های دولتی و مؤسسات قرض‌الحسنه ارائه دهیم. ما معتقدیم بدون در نظر گرفتن تمام بخش‌های نظام پولی و مالی اصلاح ساختار بانک مرکزی خطاست. 🔹امروزه بانک‌های ما در حوزه بورس و بیمه فعال هستند و حتی برعکس شاهد این هستیم که بیمه‌ها و بورس هم در حوزه‌های بانکی فعالیت دارند. قسمت عمده فعالیت اینها برضد اقتصاد کشور است. یکی از انتقاداتی که به دولت آقای رئیسی داریم این است که چرا تا به امروز گامی برای تحول در نظام بانکی برنداشته است. 🔹با تأکید آیت‌الله اعرافی برخی دوستان مانند آقایان یوسفی، میرمعزی، رجایی‌نیا و خود بنده موظف شدیم سایه به سایه طرح مجلس در بهینه دوم یا همان تصویب جزئیات گام برداریم و در این راستا طرحی تدوین شده که ان‌شاءالله تا چند روز دیگر هم نهایی خواهد شد. 🔹ما هرچقدر تلاش کردیم طرح مجلس را مثبت ارزیابی کنیم، واقعاً امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل و از باب ناچاری سایه به سایه طرح مجلس، خودمان پیش‌نویس طرحی را آماده کرده‌ایم. 👈 اطلاعات بشتر: https://b2n.ir/p29447 🆔 @ijtihad
💢ملاحظه‌ای در باب دیدگاه استاد احمدی شاهرودی پیرامون حجیت سیره عقلاء ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان 🔻استاد احمدی شاهرودی، بررسی «حجیت سیره» را به «حجیت تقریر» بازگشت می‌دهند و این، روش منطقی حل مسئله است که سایر اصولیین نیز همینگونه عمل می‌کنند و ادله‌ای را مبنی بر لزوم موضع گیری امام(سلام الله علیه) در برابر خلاف شرع اقامه می‌کنند. ایشان با وجود «انکار حجیت تقریر» و رد دو وجه از وجوه مطرح شده در کتب اصولی، سیره عقلاء در باب ظواهر را حجت دانسته و آن را معتبر می‌دانند. به نظر ایشان، اگر ظواهر معتبر نباشد، «نقض شریعت» شده و باب هدایت منسد می‌شود، زیرا طریق جایگزینی نیز از طرف شارع معرفی نشده است، پس باید به ظواهر کلام او اخذ کرد. با این وصف، استاد احمدی، حجیت تقریر را نیز پذیرفته است و این هم بدان معناست که، ایشان قبول دارد که امام در برابر عمل عقلاء به ظواهر، موضع گیری دارد و آن را خلاف شرع ندانسته و ردع نکرده است. در حالیکه، ایشان جازمانه بیان می‌کردند: هیچ دلیلی بر لزوم موضع گیری از ناحیه امام وجود ندارد. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/q87224 🆔 @ijtihad
⚡️حوزه گذشته در عرصه «مجتهد پروری» موفق‌تر بود ⚡️توجه حوزه امروز به مسایل جدید فقهی بیشتر از گذشته است ⚡️فضای رسمی حوزه با «آزادی بیان حقیقی» فاصله دارد ⚡️برخی با تفسیر‌های مضیق از حوزه انقلابی، «غیریت سازی»‌ می‌کنند ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی: 🔹حوزه‌ی اکنون که صد سال از تأسیس آن‌ می‌گذرد، حوزه‌ای است که به لحاظ کمی بسیار گسترش پیدا کرده و کار ویژه‌های بسیار متکثری یافته است و همین امر سبب شده تا خروجی‌های امروز در مقایسه با خروجی‌های محدود گذشته در مواردی ناموفق باشند. 🔹در گذشته حوزه در عرصه مجتهد پروری و فقیه پروری موفق‌تر بود به این دلیل که در این چند کار ویژه، منزوی تر، درون ریزتر و ممحض تر از امروز بود. از این جهت اگر امروز را با گذشته مقایسه کنیم،‌ نمی‌توانیم صحبت از کمال یافتگی یا بلوغ بیشتر کنیم. 🔹روا نیست که بگوییم حوزه امروز، فقهایی به مراتب قوی تر از فقهای قبل از انقلاب تولید‌ می‌کند؛ اما از جهت تنوع شاخه‌های فقهی و تخصص گرایی در زمینه فقه و گشوده شدن فضای حوزه‌های دانشی و تلاش در جهت اینکه با مسایل روز و مستحدثه فقهی بیشتری درگیر شوند، حق مطلب این است که عطف توجه حوزه‌ی امروز نسبت به گذشته به مسایل مستحدثه و مسایل جدید فقهی بیشتر از گذشته است. 🔸در مساله آزاد اندیشی و تضارب آراء در حوزه به نظرم باید دو فضا را از یکدیگر تفکیک کنیم. اول، فضای غیر رسمی مثل فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی یا سایر فضاهایی که امروز به مدد رشد تکنولوژی ایجاد شده است؛ این فضا نسبت به گذشته بازتر شده است، افراد با نظرات و نگرش‌های مختلف عضو گروه‌های اجتماعی‌ می‌شوند و با یکدیگر تضارب آراء دارند؛ تندترین اظهارنظرها نسبت به حاکمیت، سیاست، حوزه و روحانیت و دولتمردان در این فضای غیر رسمی را شاهدیم. 🔸دوم، فضای مکان‌ها و تریبون‌های رسمی حوزه است که باید در این فضاها قضاوت کنیم آزاد اندیشی، تضارب آراء و نو اندیشی در چه وضعیتی هستند. معتقدم فضای رسمی حوزه، نسبت به گذشته تنگ تر شده و با آزادی بیان به معنای واقعی کلمه فاصله داریم. این فضا چنان بسته است که اگر یک نهادی در یک جلسه بسیار خصوصی و تخصصی چندین استاد را دعوت کند و یکی از کسانی که دعوت شده، مورد پسند عده‌ای نباشد، فشارها به آن مرکز بسیار‌ می‌شود. ممکن است کسانی که این فشارها و هجمه‌ها را وارد‌ می‌کنند قلیل باشند، اما صدای بلندی دارند. 🔸در حقیقت گروه‌های فشاری هستند که با تنگ نظری و تصورات محدودی که دارند، نهادها را تحت فشار قرار‌ می‌دهند و به نوعی یک خودسانسوری در این نهادها ایجاد کردند به گونه‌ای که به خودشان اجازه‌ نمی‌دهند، در نشست‌ها و بحث‌های تخصصی از طیف وسیع تر صاحب نظران دعوت کنند. در حقیقت نگاه‌های سیاسی بر نگاه‌های فکری سایه‌ می‌اندازد و محدودیت‌ها را مضاعف‌ می‌کند. 👈 متن کامل گفتگو با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را بخوانید: https://b2n.ir/b69884 🆔 @ijtihad
🔔مبنای علم عادی نظامی در علم اصول، از دیدگاه آیت‌الله سید محمود شاهرودی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین عبدی ⏰ زمان: پنج‌شنبه، 21 بهمن 1400، ساعت 11:15 🏢 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم سالن امام خمینی(ره) 📎لینک ورود به وبینار: http://Www.markazfeghi.com/live 🆔 @ijtihad
🔔تشخیص مصلحت نظام از منظر فقه 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد ارسطا 📆 زمان: پنجشنبه 21 بهمن 1400، ساعت 9 الی 11 🏢مکان: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی(ع)، ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام، سالن شهید سلیمانی 📎لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/feghahat 🆔 @ijtihad
🔔چالش‌های قانونی استفاده از سلاح گرم توسط ضابطین ✔️بازخوانی حقوقی حادثه شهادت سرهنگ نیروی انتظامی در شیراز 🎙ارائه: دکتر محسن برهانی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ مولف کتاب درآمدی بر حقوق جزای عمومی) ⏰ زمان: پنجشنبه مورخ ۲۱ بهمن ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ ✅حضوری (ویژه برادران): 🏢 مکان: قم، بلوار شهید صدوقی (زنبیل آباد)، کوچه 5، پلاک 40، مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی، کانون علمی فقه و حقوق ✅مجازی: از طریق صفحه اینستاگرام کانون و سامانه قرار: https://room.gharar.ir/a19f4a37-3386-46d4-934b-ac14a104ea85 🌐 صفحه اینستاگرام کانون به نشانی: https://b2n.ir/t32093 ⬅️ در صورت تمایل به شرکت مجازی (و قطعی) در نشست، عدد 1 را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تماس، به آیدی کانون در پیام رسان ایتا به نشانی @kanunelmi_feqh_hoghoogh ارسال فرمایید. 🆔 @ijtihad
🔔 نظریه نظام انقلابی 🎙ارائه: استاد عبدالحسین خسروپناه 📅زمان: پنج‌شنبه، 21 بهمن 1400، ساعت 19 📎لینک ورود به وبینار: online.snduonline.ir/ch/hokmrani 🆔 @ijtihad
🔔محورهای مقالات «یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم» اعلام شد ✔️در آستانه صدسالگی حوزه علمیه قم، مراکز و مؤسسات تاریخی ـ اسنادی کشور با همراهی حوزه علمیه قم در صدد برپایی همایشی بین‌المللی برای تبیین جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تکاپوی یکصدساله این نهاد تأثیرگذار در تاریخ ایران و جهان برآمدند. از این رو دبیرخانه بزرگداشت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم چندی پیش فعالیت خود را آغاز کرد. این دبیرخانه در نظر دارد با تولید آثار علمی، پژوهشی، سمعی و بصری به مناسب صدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم، خاستگاه تاریخی حوزه قم و نقش اثرگذار این حوزه در تاریخ معاصر ایران را واکاوی کند. علاقمندان می‌توانند پس از انتخاب موضوع، چکیده آثار خود را در قالب فایل word حداکثر تا اول خردادماه ۱۴۰۱ به رایانامه howzeg100@irdc.ir ارسال کرده و یا در پایگاه اطلاع رسانی این دبیرخانه به آدرس www.howzeh100.ir ثبت نمایند. همچنین مهلت ارسال اصل مقالات، ۱ شهریورماه ۱۴۰۱ خواهد بود. 👈 محورهای پنج گانه مقالات بدین شرح زیر است: https://b2n.ir/y95267 🆔 @ijtihad
💢توجه به تاریخ صدور روایات ✍️محمدباقر ملکیان 🔻در مراجعه به روایات اهل بیت علیهم‌السلام گاه می‌بینیم موضوعی تنها در روایات یکی از ائمه، و یا دوره‌ای خاص از امامت ائمه علیهم‌السلام ‌‌مورد توجّه قرار گرفته است، و امامان دیگر (چه متقدّم و چه متأخّر) به آن موضوع نپرداخته‌اند. در مباحث و کتب استدلالی فقه، به این امر چندان توجّهی نمی‌شود، یعنی فرقی نمی‌کند که امام صادق علیه‌السلام به موضوعی پرداخته باشند یا امام هادی و عسکری علیهما السلام. اما در مباحث تاریخی، این امر را نباید نادیده گرفت، و چه بسا توجّه به عصری که این روایت در آن صادر شده است، ما را در فهم روایت و جهت صدور آن یاری رساند. به عنوان نمونه می‌توان به روایاتی که در رد امامت محمد بن حنفیه و کیسانی گری نقل شده اشاره کرد. در مقاله‌ای به تفصیل به این امر پرداخته‌ام که محمد بن حنفیه هرگز ادعای امامت نداشت و اندیشه کیسانی گری در روزگار او شکل نگفته بود، اما در این یادداشت با نگاهی دیگر، نکته‌ای بدان مقاله اضافه می‌کنم. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/g91164 🆔 @ijtihad
💢فقیه برای فهم موضوعات فضای مجازی، باید شخصاً ورود کند ✔️حجت‌الاسلام مهدی زمانی‌فرد 🔹ممکن است اشکال شود: وظیفه فقیه بیان حکم است اما تشخیص آن ارتباطی با فقیهی ندارد و بر عهده مکلف می‌باشد در حالی که شما در بیان خود می‌گویید در فقه فضای مجازی باید موضوع شناسی انجام شود. 🔸پاسخ: موضوعات احکام شرعی سه قسم هستند که یک قسم آن وظیفه مکلف است و دو قسم دیگر بر عهده فقیه می‌باشد. قسم اول موضوعات صرفه نام دارد یعنی موضوعات خارجیه که نیازمند نظر کارشناسی نیست مانند تشخصی اینکه ماهی فلس دارد یا ندارد، در این موارد فقیه دخالتی انجام نمی‌دهد. قسم دوم موضوعات مستنبطه هستند؛ یعنی موضوعاتی که مخترعات شارع مقدس می‌باشند و تبیین آن به مکلف، برعهده فقیه است؛ مانند صلاه. قسم سوم موضوعات عقلایی که مخترعات شارع نیستند اما دارای پیچیدگی‌هایی می‌باشند که در استنباط حکم تأثیرگزار هستند. در اینجا وظیفه فقیه موضوع شناسی و حکم شناسی است به عنوان نمونه مسئله بورس، تلقیه مصنوعی و … 🔹باید گفت فضای مجازی نیز دارای موضوع شناسی‌های مهم است که باید شخص فقیه برای فهم موضوع، ورود کند تا بتواند حکم صحیح آن را استنباط نماید؛ مانند فیلترینگ اینکه فیلترینگ چیست، کارکردآن چگونه است، آیا دخالت در حق مالکیت دیگران است، حق حاکم است یا حق مردم و… باید این موارد مشخص شود تا فقیه بتوان حکم صحیح صادر کند. هوش مصنوعی نیز از موارد مهم دیگر است. 👈 گزارشی از درس خارج «فقه فضای مجازی»: https://b2n.ir/f73713 🆔 @ijtihad
💢«حکومت، تجسم عملی فقه»؛ مبانی فقهی و شخص فقیه در اندیشه انقلاب اسلامی ✔️در اتمسفر اندیشه‌ای کشور، مباحث بسیار گوناگون و متفاوتی پیرامون نقش و تأثیر فقه در اداره و مدیریت یک کشور مطرح می‌شود. برخی فقه را بستر و نرم‌افزار اداره جامعه و دسته‌ای دیگر براساس تئوری دین شخصی، فقه را بی‌تأثیر در حکمرانی می‌دانند. امام خمینی(ره) نظام جمهوری اسلامی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بر پایه‌های فقه بنا نهاد و ولایت فقیه را به‌عنوان محور قرار داد. ایشان براساس فقه به اداره نظام و نوشتن قانون اساسی مبادرت کرد. این سوال که آیا فقه و مبانی فقهی می‌توانند جامعه را با اتکای به مردم اداره کند، محل بحث در گفتگوی رسانه «فکرت» با حجت‌الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی، قرار گرفت. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معتقد است: فقه باید خود را بازسازی و بازخوانی کند تا توانایی اداره کشور را داشته باشد. به همین جهت فقه با پشتوانه حوزه کلام و با ضمیمه حوزه اخلاق می‌تواند یک نظام جامع را اداره کند. 👈 مشروح این گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/n09776 🆔 @ijtihad
💢یادی از «فقیه پارسا»، آیت‌الله میرزاعلی فلسفی او یکی از برجسته‌ترین درس‌آموزان مکتب آیت‌الله خویی بود و به‌طور دقیق و منظم تقریرات درس را می‌نوشت. استاد گاهی با قلم خود مهر تأیید بر تقریرات او می‌زد و بسیاری از بزرگان و اهل‌دقت را به جزوه‌های ایشان ارجاع می‌داد. همین ویژگی‌های علمی باعث شد در روزهای پایان حضور آیت‌الله فلسفی در نجف، اجازه اجتهادی از طرف آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی به نام ایشان صادر شود و با توجه به تسلط فوق‌العاده بر مبانی علمی و داشتن بیان شیوا و روان، درس کفایه او از پررونق‌ترین دروس آن روزگار نجف شد و مدرسان آن روز حوزه نجف می‌گفتند: «میرزا علی‌آقا فلسفی جادوی بیان دارد». استاد بعد از بازگشت از عراق به تهران رفت و سپس با دعوت آیت‌الله سیدهادی میلانی به حوزه علمیه مشهد آمد تا این حوزه یکی از چهره‌های برتر علمی و اخلاقی را به خود ببیند. درس پررونق، عالمانه و محققانه خارج فقه و اصول ایشان زیر گنبد مدرسه آیت‌الله خوئی از حافظه تاریخ حوزه علمیه خراسان پاک نخواهد شد. حضور نزدیک به ۵۰ سال در مشهد مقدس و اقدامات روزهای منتهی به پیروزی انقلاب مثل تعطیل‌کردن درس‌وبحث، شرکت در جلسات مشورتی علما در مشهد درمورد تصمیم‌گیری‌های مبارزاتی، حضور در جمع علمای متحصن و همراهی با دیگر عالمای مشهد، همچنین سال‌ها امامت در یکی از مهم‌ترین مساجد شهر مشهد (مسجد شهدا) و وجود شخصیت‌های برجسته علمی در حلقه شاگردان ایشان، از آن عالم وارسته چهره‌ای ماندگار در ذهن و باور مردم به یادگار گذاشت. 👈 متن یادداشت حجت‌الاسلام حسینعلی عنابستانی: https://b2n.ir/q69270 🆔 @ijtihad
💢حکم فقهی و حقوقی تعدد عوامل مقصر در حوادث رانندگی ✔️حجت‌الاسلام وحدتی شبیری 🔹در بحث تصادفات رانندگی گام نخست شناخت موضوع است. بعضا مسائل پیچیده است مثلا در یک حادثه ۵۰ ماشین تصادف‌ می‌کنند اینجا پیدا کردن مقصر راحت نیست قاضی باید به کارشناسان در موضوع شناسی ارجاع دهد و برای حکم شناسی باید از کارشناسان فقهی و حقوقی کمک بگیرد. 🔸از آنجایی که امروزه در موضوع مسئولیت مدنی حوادث خسارت بار پیچیده شده است، لذا از نظریه سنتی تقصیر فاصله گرفتند و از مسئله فرض تقصیر استفاده‌ می‌کنند بدین معنا که فرض این است که عامل خسارت مقصر است مگر اینکه اثبات خلاف کند. 🔹رفته رفته مسئله مسئولیت بدون تقصیر را مطرح کردند. ولی در نظریه کلاسیک در فقه اسلامی و تمام نظام‌های حقوقی نظریه تقصیر جا افتاده است و ما در فقه اسلامی‌ می‌توانیم این نظریه را داشته باشیم که البته در دیدگاه جدید نظریه استناد را مطرح کردند که هرکس خسارت به او استناد داده شود مقصر است؛ اما در باب اتلاف مباشری نیاز به اسناد تقصیر نیست. 🔸معتقدم که اگر قاضی تشخیص بدهد و از نظر کارشناس یا نظر خودش برایش اطمینان حاصل شود که اثرگزاری در میزان خسارت موثر است، در میزان خسارت هم باید این میزان را لحاظ کند یعنی اگر ۷۰ درصد مقصر بود باید ۷۰ درصد خسارت بدهد. 🔹استدلال ما اطلاق قاعده ضمان است «من اتلف مال الغیر فهو ضامن» بنابراین به همان اندازه که تلف کرده ضامن است. قواعد ضمانات و قواعد عمومی کافی است که قاضی از منظر فقهی حکم کند. 👈 بخوانید: نقد حجت‌الاسلام خادمی کوشا و دکتر مقدادی: https://b2n.ir/n14163 🆔 @ijtihad
💢ارزیابی نادرست گفتمان روشنفکری دینی از جایگاه فقه در اسلام ✍️ دکترحسن انصاری 🔻برخی روشنفکران عرب تمدن اسلامی را «تمدن فقه» توصیف کرده‌اند. این سخن از جنبه‌های مختلف سخن درستی است. از فقه در این تعبیر طبیعی است که تعبد شخصی به فروع فقهی مراد نیست. بلکه جنبه تمدنی فقه در اسلام است که مقصود است. روشنفکری دینی در ایران چند دهه‌ای است که در برابر توجه به جنبه‌های معنوی دین اهمیت فقه را کم جلوه‌ می‌دهد. البته آنچه از گفتمان روشنفکری دینی در ایران بر‌ می‌آید این است که منظورشان از فقه، فقه بمثابه دانش است. به نظرم این باور ناشی از دو فهم نادرست است: یکی از خود اسلام بمثابه دین و دیگری اسلام بمثابه تمدن. اسلام بمثابه دین بیش از آنکه نظامی الهیاتی باشد که از طریق مرجعیتی رسمی مانند کلیسا تحدید و مرزبندی شود دیانتی است که در واقع در حوزه عمل مؤمنانه (مقوله ایمان) و مطابق “سنت” معنا‌ می‌یابد و از اینجاست که شریعت در اسلام اهمیت دارد. اهمیت فقه در اسلام نیز ریشه در همین امر دارد. روشنفکری دینی از آنجا که به جنبه‌های تمدنی و تاریخی اسلام کمتر عنایت دارد اهمیت فقه را کمتر در‌ می‌یابد. راه اصلاح و نوگرایی دینی از فقه و اجتهاد فقهی و اجتهاد در اصول و فروع فقه آغاز‌ می‌شود. این نکته‌ای است که روشنفکری دینی از آن غافل است. حتی غزالی و شمس و مولانا را هم‌ نمی‌توان بدون فقه فهمید. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w22130 🆔 @ijtihad
💢اسلام سنتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان واجدصلاحیت برای بهبود روابط پایدار با جامعه الازهر ✍️حجت‌الاسلام سیدعلی بطحائی 🔻چندین سال است که روابط حوزه علمیه قم با جامعه الازهر رو به سردی گراییده است. فتوای مهم شلتوت، توسط بازماندگان او «محمدفحام» از اسلام سنتی و حتی «یوسف قرضاوی» از نوسلفیه و اسلام سیاسی منسوخ اعلام شده است. امروزه حتی عکس‌های یادگاری مشایخ ازهر با بزرگان قم و نقل خاطرات شیرین آن دوران؛ کارساز نیست و پرونده تقریب «حوزه علمیه قم با ازهر» راکد و خروارها خاک بر روی آن نشسته است. دارالتقریب مصر تعطیل و سالهاست از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری می‌شود. تجربه تلخ، بی‌فایده و شوی رسانه رئیس جمهور اسبق ایران در سال 1391 خورشیدی با شیخ جامعه الازهر حکایت از آن دارد که روش سیاسی و دیپلماتیک برای بهبود روابط با ازهر از طریق سیاسی ناپایدار و شکننده است. تجربه این دیدار این نکته را گوشزد می‌کند که از راه اسلام سیاسی نمی‌توان با به روابطی پایدار با الازهر دست یافت. خط مشی ازهر با اینکه به سیاست حاکمان مصر وابسته است ولی در لایه‌های زیرین خود، تعلق عمیقی با سنتی‌های جهان اسلام دارد و هر جریانی که سنتی است را با خود همراه می‌داند. نگارنده معتقد است تنها کلید توفیق بهبود مناسبات با الازهر در دستان مراجع سنتی حوزه علمیه قم است. سنتی‌های الازهر و سنتی‌های حوزه علمیه قم در پس تحولات نسخه‌های اسلام سیاسی، ظرفیت بالایی برای برپایی روابطی از جنس علمی و دغدغه‌های مشترک دارند. 👈 متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/t78240 🆔 @ijtihad
💢کتابی رجالی با محوریت تفسیر ✍️حجت‌الاسلام ابوطالب علی‌نژاد ✂️کتاب‌های فراوانی در زمینه علم رجال نوشته و همین سبب شده است آیت‌الله جوادی‌آملی که سه‌دهه از عمر بابرکت خود را صرف تالیف کتاب ماندگار تفسیر تسنیم کرده‌اند، به این موضوع مهم توجهی ویژه پیدا کنند، چون یکی از روش‌هایی که در تفسیر قرآن به کار گرفته می‌شود تفسیر روایی و بهره‌گیری از روایات در تفسیر آیات است. چنانچه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مبحث مستقلی تحت‌عنوان «بحثٌ روایی» منعقد کرده است. آیت‌الله جوادی‌ هم در تفسیر تسنیم ضمن اینکه از روش «تفسیر القرآن بالقرآن» بهره می‌گیرد، بابی را مستقلا اختصاص به بحث روایات داده و از آنجا که این روایات تفسیری درطول تاریخ دچار آسیب‌هایی شده، ایشان احساس کرده است روی راویان تفسیری هم باید کار جدی صورت بگیرد، چون کارهایی که تاکنون شده مربوط به روایات فقهی می‌شود. اصول و راهکارهای کلی از جانب ایشان داده شده بود. براساس راهکارهایی که ایشان داده بودند، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب که از تفاسیر معروف روایی به‌حساب می‌آید، محور کار قرار گرفت. چهارهزار راوی استخراج کرده‌ایم و بنا شد درباره هریک از آنان بحثی داشته باشیم. ابتدا درباره هر راوی یک گزارش اجمالی از شرح‌حال وی ارائه می‌دهیم و بعد بحث طبقه‌اش را مطرح می‌کنیم، بعد استادان و شاگردان او و بعد مبحث مربوط به مذهب و گرایشش را مورد بررسی قرار می‌دهیم. آخرین بحث هم تبیین جایگاه حدیثی هر راوی از نظر توثیق و تضعیف است که آیا می‌شود به حدیث او اعتماد کرد یا نه؟ 👈 ویژگی‌های کتاب «رجال تفسیری»: https://b2n.ir/d97939 🆔 @ijtihad