💢فقه و جلوههای بارز از رفتار انسانی با غیرمسلمانان
✔️حجتالاسلام سیدضیاء مرتضوی:
🔹فقه در ابعادی انسانی، مدافع تقویت پیوندهای انسانی است و ما پیش از آنکه مسلمان باشیم؛ انسانیم و چون انسانیم، اسلام را انتخاب کردهایم و به دین خاتم، باورمند شدهایم و مقدساتی داریم. بنابر این اگر پیش از آنکه مسلمان باشیم، انسان هستیم، باید ببینیم الزامات انسانی و کمالاتی که خود انسان به عنوان انسان، بدانها فرا میخواند، چیست؟
🔸به بسیاری از ابواب فقه، مراجعه کردم تا ببینم آیا فقهای ما از این پنجره، انگشت روی نکاتی به عنوان «عناصر مشترک انسانی» گذاشتهاند که امری فراتر از شیعی و سنی؛ مسلمان و غیرمسلمان؛ و حتی اهل کتاب و غیر اهل کتاب؛ موحد و مشرک و ملحد؛ خداپرست و غیرخداپرستت و حتی کافر حربی (کافری که فقهای ما طبق تعاریفشان، با شرائطی، برای جانش ارزش قائل نیستند)؟ آیا با حفظ همان احکام، فقهای ما این نگاههای انسانی را هم داشتهاند یا نه؟
🔹جالب است که از مجموع سخنان فقها در ابواب و مسائل مختلف، تقریباً نُه عنوان و عنصر کلی که قابل اشتراکگذاری و تأثیر در روابط انسانی و جهانی ما با دیگرانند، به دست آمد...
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n02926
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه تواتر نظام مند در روش شناسی فقه نظام
✔️حجتالاسلام یحیی عبداللهی:
🔹«تواتر نظام مند» را میتوان روشی در مسیر توسعه و ارتقاء روشهای استنباط از شریعت به منظور دستیابی به معارف کامل تر دانست که بر پایه روشهای متقن و یقینی پیشین استوار میگردد.
🔸در تواتر نظام مند چنین نیست که همه اخبار، دلالت یکسانی داشته باشند، بلکه دلالتها متفاوت و متنوع است و از این جهت به تواتر اجمالی شبیه میشود، اما این دلالتها، پراکنده، متشتت و بی ربط نیستند، بلکه در عین تنوع، منظومهای منسجم است که مکمل یکدیگرند و پس از ترکیب، در کنار یکدیگر دلالت واحدی پیدا میکنند که محصول کل است.
🔹کبرای نهفته در تواتر نظام مند، شبیه کبرای برهان نظم است که این نظم و هماهنگی نه میتواند صدفه و اتفاق باشد و نه خلق جاعلان و کذابین، بلکه همان گونه که از نظم این عالم به وجود ناظمی حکیم پی میبریم، از نظم و نظام روایات نیز به مصدری معصوم و حکیم یقین پیدا میکنیم.
👈تبیین نظریه «تواتر نظام مند»: https://b2n.ir/q49667
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺۱۲ توصیه برای استفاده بهتر از لیالی قدر در کلام رهبر معظم انقلاب
🔗پیوند دریافت تصویر با کیفیت بالا: b2n.ir/r09924
🔗پیوند دریافت متن بیانات: khl.ink/f/26977
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ShabeGhadr, HazrateAli __1400_02_09.mp3
3.46M
🎙بیانات ارزشمند استاد احمد عابدی درباره امیرالمومنین (علیهالسلام) و اهمیت شب قدر👆
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜 پیام آیتالله نوری همدانی در محكومیت اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت قدس شریف و كشتار مردم افغانستان
🔻متن پیام معظمله بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ»
در ایام لیالی قدر و شهادت مولی متقیان و امام آزادگان امیرالمؤمنین علی علیه السلام متأسفانه شاهد حوادث غمبار هستیم.
مدعیان دروغین حقوق بشر بار دیگر حیثیت خود را با توجیه كردن اهانت به قرآن کریم و سكوت در برابر جنایات صهیونیست غاصب و عملیات انتحاری در افغانستان بر باد دادند.
امروز بر همه مسلمانان و آزادیخواهان عالم لازم است اهانت به قرآن كریم را محكوم كرده و همچنین از عملكرد رژیم جعلی صهیونیستی اعلام انزجار نمایند و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اظهار كنند.
كشتار مردم افغانستان و خصوصاً شیعیان حادثه اخیر نیز بسیار دردناك است و باید محكوم شود.
اینجانب ضمن اظهار تأسف از این حوادث، جریانات اخیر اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت بیت المقدس توسط رژیم جلاد صهیونیست و كشتار مظلومانه مردم افغانستان را محكوم مینمایم.
حسین نوری همدانی
٣١ فروردین ١٤٠١
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📲نرمافزار رساله «توضیح المسائل» آیتالله شبیری زنجانی بهروزرسانی شد
این نرمافزار مطابق آخرین چاپ رساله عملیه معظم له (چاپ سی و یکم) ویرایش شده است و علاوه بر کتاب «توضیح المسائل» و دو جلد از کتاب «استفتائات»، کتاب «احکام کاربردی» را نیز در بردارد. این نرمافزار را میتوانید از طریق اپلیکیشن «بازار» دریافت نمایید.
🔗لینک دانلود نرمافزار: https://cafebazaar.ir/app/ir.yasin.books.zanjaniapp.resale
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استاد علیرضا اعرافی: باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد
✔️نسبت میان عناوین مکاسب و بیع
🔻تبویب مباحث مکاسب و بیع در کتب فقهی رایج بیشتر به دو روش ذیل تدوین شده است:
الف) در کتب فقهای پیشین و قدما، مکاسب و بیع را به صورت مشترک در یک کتاب و یا باب واحدی ذکر می کردند. شاید بتوان گفت دلیل اصلی برای جدا نکردن آنها از یکدیگر اختصار کتب فقهی و همچنین اشتراک زیاد میان مکاسب و بیع بوده است.
مثلا در کتاب فقه الرضا علیهالسلام عنوان بحث این گونه آمده است: «باب التجارات و البیوع و المکاسب»؛
همچنین در کتاب مقنعه شیخ مفید رحمه الله عنوان بحث اینگونه ذکر شده است: «کتاب التجاره»؛ و در کتاب مبسوط شیخ طوسی رحمه الله، عنوان «کتاب البیوع» آمده است.
ب) روش استقلال و تفکیک میان مکاسب و بیع بیشتر از زمانی آغاز شد که دامنه مباحث فقه گسترده گشت و پیشرفتهای زیادی در کتابهای فقهی، به مناسبت پیدایش مسائل مستحدثه و احکام جدید و الحاق فروعات متنوع به آنها، صورت گرفت.
اکثر کتب فقهی متاخرین و معاصرین بر مبنای این روش تدوین شده است؛ مانند کتاب «مکاسب محرمه» شیخ انصاری رحمه الله.
🔰 نظر مختار: به نظر میرسد به دلایل زیر باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد:
1️⃣ محور بحث در کتاب مکاسب احکام تکلیفی است؛ اما در کتاب بیع بحث از احکام وضعی است؛ چون در بیع عمدتاً سخن از مباحث مربوط به ثمن و مثمن و شرایط بایع و مشتری است که به احکام وضعی برمیگردد.
2️⃣ مباحث کتاب مکاسب محرمه اعم از مباحث در بیع است؛ زیرا مکاسب دارای احکام و قواعد عامهای است که علاوه بر بیع، شامل مباحث فقهی دیگری همچون اجاره، مضاربه و ... است که نقش مقدمی برای مباحث بیع دارند.
به عنوان مثال یکی از موارد تکسبی را که فقها ذکر کردهاند، اجاره دادن خانه برای کار حرام است که این نوع تکسب، حرام میباشد؛ بنابراین نیکو نیست که مکاسب و بیع در کنار یکدیگر و در یک کتاب به صورت مشترک باشند؛ بلکه شایسته است که هر یک به صورت مستقل طرح شوند؛ زیرا بیع یکی از مصادیق و افراد مکاسب است.
📚مکاسب محرمه، جلد 1، صفحه 50
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚غربالگری و سقطهای مترتب بر آن از نظر فقه
📖کتاب «مجوزی برای قتل؛ غربالگری و سقطهای مترتب بر آن از منظر فقه» تألیف محدثه عاشوریفریمانی از سوی انتشارات حکیم روز چاپ و عرضه شد.
👈 معرفی: https://b2n.ir/d20277
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«کیفرگذاری» در قانون و ملازمات فقهی و حقوقی آن
✔️انتخاب کیفر در مرحله قانونگذاری، یکی از موضوعات مهم و محوری زیرمجموعههای مباحث کلی و فلسفی مربوط به کیفر است که از آن بهعنوان «کیفرگذاری» یاد میشود. از این حیث که مبانی، اصول و معیارهای کیفرگذاری کداماند؟ این موضوع چه چالشهایی دارد؟ راههای برونرفت از چالشها کداماند؟ ضرورت اهتمام به این مباحث سبب شد که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، “کیفرگذاری” را مورد مطالعه قرار دهد و اخیراً کتابی با همین عنوان و به قلم حجتالاسلام دکتر غلامرضا پیوندی روانه بازار نشر کند.
با حجتالاسلام پیوندی که در حوزه فلسفه حقوق کیفری، فعالیت و مطالعاتی داشته است، گفتوگویی انجام شده تا بیشتر با مقوله کیفرگذاری و مفهوم آن آشنا شویم؛ این محقق معتقد است “بحثهای کیفرگذاری در برخی موارد کاملاً حقوقی است و محقق باید به منابع و مبانی دسترسی داشته باشد، در مواردی هم نیازمند مطالعات فقهی است که از دل آموزههای دینی برمیآید؛ در واقع بحث اصلی این است که مطالب مورد نیاز برای رسیدن به پاسخ استخراج شود یعنی در بحث کیفرگذاری، نیازمند دو تخصص فقه و حقوق هستیم.”
👈متن گفتوگو را بخوانید: https://b2n.ir/y29485
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
NO28-3.pdf
5.35M
📔دانلود متن کامل شماره 28 فصلنامه دین و قانون
🔻عناوین مقالات:
1. اهدای عضو محکومان به اعدام: بایستههای تقنینی و ملاحظات حقوق بشری
2. مبانی کیفرگذاری در جرام علیه امنیت
3. موقعیت جرم سیاسی در نظام قانونگذاری کشورهای مسلمان با رویکردی به موازین اسلامی
4. تأملی بر جایگاه قوه مقننه در اندیشه حقوق اساسی شهید بهشتی
5. بررسی تطبیقی مفهوم قانون با سایر مفاهیم مشابه در فقه اسلامی
6. مفهوم دولت و ابهام آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚معرفی کتاب «التعادل و الترجیح و الاجتهاد و التقلید» امام خمینی (ره)
✍️حجتالاسلام محمدکاظم تقوی؛
🔻جلد ششم از دوره اصول فقه امام خمینی بر اساس چاپ «موسوعه پنجاه جلدی» در بردارنده دو بحث مهم پیرامون دو مسئله دانش اصول فقه میباشد؛ یعنی بحث و بررسی مسئله «تعادل و ترجیح» و مسئله «اجتهاد و تقلید».
حضرت امام در پایان رساله تعادل و ترجیح درباره زمان و مکان تألیف آن چنین مرقوم داشته: آنچه نوشته شده مباحث مهم مربوط به تعادل و تراجیح است که تألیف آن، شب جمعه نهم جمادی الاولی ۱۳۷۰ق در شهر قم به پایان رسید، اما پاکنویس، نوشته اولیه، در بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۳۷۰ق در محلات به انجام رسید. ایشان در پایان رساله اجتهاد و تقلید نوشتهاند: فراغت از نگارش این رساله، روز جمعه، مصادف باروز عید فطر ۱۳۷۰ در محلات به انجام رسید.
چاپ و نشر این دو رساله که بخشهای پایانی درس و تألیف اصول فقه حضرت امام میباشند، برای نخستین بار به همت مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در سال ۱۳۸۵ق در کتاب «الرسائل» به همراه رسالههای لاضرر، استصحاب و تقیه به چاپ رسید؛ اما پس از ارتحال حضرت امام، این دو اثر به مانند دیگر تألیفات ایشان در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، با تحقیق مجدد و افزودن پاورقیهای لازم و تهیه فهاریس متعدد، منتشر گردید.
رساله تعادل و ترجیح در دو مقصد سامان داده شد و قبل از دو مقصد، مباحثی به عنوان مدخل و در ضمن چهار «أمر» بررسی شده است که مبحث پنجم خود در سه مبحث به بررسی مطالب مربوطه اختصاص یافته است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f17878
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 استاد حاج سید محمدمهدی بجنوردی، از فقهای مبرز مقیم تهران، ساعتی پیش در ۸۸ سالگی دارفانی را وداع کرد. او از شاگردان برجستۀ آیات عظام حکیم، شاهرودی، بجنوردی و حلی بود و از چهارتن از مراجع نجف اجازۀ اجتهاد داشت.
این عالم فرزانه سالیانی در نجف اشرف به تدریس سطوح عالی و نزدیک به نیمقرن در تهران به تدریس خارج فقه و اصول، تحقیق، تألیف و اقامۀ جماعت پرداخت.
«تحریر الأصول»، «کتاب الطهارة» و «کتاب البیع» از آثار منتشرشدۀ استاد بجنوردی میباشد. وی فرزند ارشد آیتالله میرزا حسن بجنوردی و نوادۀ آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚫️ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ و َوَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ، وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ، و َبابِ حِكْمَتِهِ، وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ، و الدَّاعِي إِلَىٰ شَرِيعَتِهِ، وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ، وَ مُفَرِّجِ الْكَُرَْبِ عَنْ وَجْهِهِ، قاصِمِ الْكَفَرَةِ، وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ، الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَىٰ.
🏴ایام سوگواری و شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت علی علیهالسلام بر همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد.
📍رهبر معظم انقلاب: سلوک سیاسی امیرالمؤمنین از سلوک معنوی و اخلاقی او جدا نیست؛ سیاست امیرالمؤمنین هم، آمیختهی با معنویت است، آمیختهی با اخلاق است، اصلاً منشأ گرفتهی از معنویت علی و اخلاق اوست. سیاست اگر از اخلاق سرچشمه بگیرد، از معنویت سیراب بشود، برای مردمی که مواجه با آن سیاستند، وسیلهی کمال است، راه بهشت است؛ اما اگر سیاست از اخلاق جدا شد، از معنویت جدا شد، آن وقت سیاست ورزی میشود؛ یک وسیلهای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا. این سیاست میشود آفت؛ برای خود سیاستورز هم آفت است، برای مردمی هم که در عرصهی زندگی آنها این سیاست ورزیده میشود هم آفت است. ۲۰/ شهریور/۱۳۸۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔳 استاد حاج سید محمدمهدی بجنوردی، از فقهای مبرز مقیم تهران، ساعتی پیش در ۸۸ سالگی دارفانی را وداع کر
🔳 «فقیه متعبّد»
◾️نگاهی به حیات علمی مرحوم آیتالله سید محمدمهدی موسوی بجنوردی
🔹تولد و خاندان؛
🔹تحصیلات و اساتید؛
🔹تدریس و شاگردان؛
🔹آثار علمی و اجتماعی؛
🔶متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور
🔸و اساتید: علیاکبر رشاد، محمدجواد فاضل لنکرانی، سید مصطفی محقق داماد و ....
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n39987
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️مراسم تشییع پیکر مطهر آیتالله سید محمدمهدی موسوی بجنوردی در تهران و مشهد
✔️پیکر آیتالله سید محمد مهدی بجنوردی روز شنبه همزمان با شهادت امیرمؤمنان علی علیهالسلام ساعت ۱۰ صبح در تهران از مسجد الجلیل واقع در خیابان شهید نامجو تشییع و سپس در روز یکشنبه، ساعت ۱۰ صبح در حرم مطهری رضوی تشییع و در جوار مرقد مطهر حضرت ثامنالحجح علی بن موسی الرضا علیهالسلام به خاک سپرده خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه دفتر آیتالله سیستانی درباره انفجار دلخراش مسجد (سه دکان) شهر مزار شریف افغانستان
✔️دفتر حضرت آیتالله سیستانی درباره انفجار دلخراش مسجد (سه دکان) شهر مزار شریف افغانستان بیانیه ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
(إنا لله وإنا الیه راجعون)
برادران و خواهران ایمانی در شهر مزار شریف افغانستان (أعزّهم الله تعالی)
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بار دیگر گروه تروریستی (داعش) دست به جنایتی هولناک زد و نمازگزاران بی گناه (مسجد سه دکان) مزار شریف را نشانه گرفت و تعداد زیادی از آنان را به خاک و خون کشانید.
ضمن عرض تسلیت و تعزیت وابراز همدردی با خانواده های شهدای این فاجعه جانکاه از خداوند متعال برای آنان صبر جمیل وبرای مجروحین و آسیب دیدگان شفای عاجل مسألت داریم.
و با توجه به شرایط کنونی کشور عزیز افغانستان از همه برادران و خواهران ایمانی مؤکداً می خواهیم برای جلوگیری از تکرار اینگونه فجایع دردناک بیش از پیش در حذر بوده وهمکاری لازم را با متصدیان حفظ امنیت اجتماعات مبذول دارند.
دوام عزت وسر بلندی ملت شریف افغانستان را از خداوند متعال خواستاریم.
۲۰ صیام ۱۴۴۳هـ
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد
✔️آیتالله سید موسی شبیری زنجانی:
🔻شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است.
او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود./ گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات ارزشمند آيتالله حسین نوری همدانی در رابطه با شب قدر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دقایقی از مراسم احیا توسط شهید آیتالله مرتضی مطهری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
AUD-20210504-WA0000.mp3
6.36M
🎧 صوت کامل مراسم احیا توسط شهید آیتالله مرتضی مطهری
⏳مدت زمان: 13 دقیقه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صدای شهید سید محمدباقر صدر
⚫️ رستگاری، همان شهادت اوست
▪️اگر علی(ع) برای دنیایش کار کرده بود حتماً میگفت: به خدا سوگند که من بدبختترین بشرم؛ زیرا من در برابر عمری سراسر جهاد و فداکاری و عشق خدا چیزی بهدست نیاوردم؛ اما او چنین نگفت، بلکه فرمود : «به خدای کعبه سوگند، رستگار شدم». والله این رستگاری همان شهادت اوست؛ زیرا او برای دنیایش کار نمیکرد، برای پروردگارش کار میکرد و الآن [لحظه شهادت برای او]لحظه دیدار با خداست. این لحظهای است که علی(ع) با خداوند متعال دیدار میکند و خدا هم حساب او را تمام و کمال میدهد. پاداشش را عطا میکند و اجر و عوض آن همه سختیها و مصائبی که تحمل کرد را میپردازد.
🔺بخشی از آخرین جلسه درس تفسیر شهید صدر _ سال ۱۳۹۹ هجری قمری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ دسته عزای شهادت مولیالموحدین امیرالمومنین علیهالسلام
◼️ همراه با مرجع عالیقدر آیتالله حسین وحید خراسانی
◼️ شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸
◼️ قم، خیابان صفاییه، کوی ۲۳، فاطمیه حضرت ولیعصرصاحبالزمان عجلالله تعالی فرجه الشریف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️دستهی عزای علوی علمای مشهد در روز شهادت حضرت امیرالمومنین (علیهالسلام)
◼️به توصیه مرجع فقید آیتالله العظمی صافی گلپایگانی و دعوت علمای اعلام
◼️با سخنرانی آیتالله سیدجعفر سیدان
◼️ شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۳۰
◼️مشهد، چهارراه خسروی، مدرسه آیتالله خویی(ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
24.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویژه شهادت امیرالمومنین علی علیهالسلام
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ ...
ننگ بادا به تو ای دهر، که نشناختی اش
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
36.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روضه شهادت امیرالمومنین علیهالسلام توسط مقام معظم رهبری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
20.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 برشی از سخنرانی علامه جعفری درباره عظمت حضرت علی (ع)
✔️علامه محمدتقی جعفری در سخنرانی مربوط به شخصیت حضرت علی (ع)، ماجرای ملاقات ضرار بن ضمره با معاویه بن ابی سفیان را برای بیان عظمت شخصیت حضرت علی (ع) به تصویر میکشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چند روایت متفاوت از شهادت امامعلی(ع) در قدیمیترین سند باقی مانده
✍️استاد رسول جعفریان
🔻از میان آثار مربوط به تاریخ شهادت امام علی (ع) کتاب ابن ابی الدنیا، کهن ترین کتابی است که برجای مانده است. هرچند پیش از آن نیز آثاری بوده است. این اثر با عنوان «مقتل امیر المؤمنین علیه السلام» نخستین بار توسط مرحوم استاد عبدالعزیز طباطبائی در مجله تراثنا سال سوم شماره ۱۲ (۱۴۰۸ق) منتشر شد.
مجددا این اثر در سال ۱۴۱۱ توسط دوست همو، مرحوم سید محمدباقر محمودی به صورت مستقل در تهران و توسط انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان «کتاب مقتل الامام امیر المؤمنین علی بن ابی طالب» منتشر شد.
کتاب یاد شده در سال ۱۳۷۹ ش توسط استاد دکتر محمود مهدوی دامغانی که افتخار ترجمه آثار کهن تاریخ اسلامی بسیاری را در سه دهه اخیر داشتهاند، توسط مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا ترجمه شده و به چاپ رسید.
نویسنده کتاب ابوبکر عبدالله بن محمد بن عبید معروف به ابن ابی الدنیا قرشی (۲۰۸ – ۲۸۱) از علمای محدث ـ مورخ است که آثار بیشماری به صورت تک نگاری در حوزههای مختلف حدیثی و بعضا تاریخی دارد. سبک و سیاق او نگارش اخبار به صورت روایات مستقل است که جمعا تحت یک عنوان کلی فراهم میآورد. وی شخصیتی کم مانند در تألیف و تنوع موضوعاتی است که به آن پرداخته و آثار بیشماری، هر چند برخی از آنها کوچک است، از خود برجای گذاشته است. کتاب او جمعا دارای ۱۱۹ روایت است که آنها را با سند و از مآخذ مختلف تاریخی نقل کرده است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/q27130
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علی را «چه» کشت؟
✍️دکتر محسن اسماعیلی
🔻شهادت امیرمومنان، حضرت علی علیهالسلام، از دردناکترین فجایعی است که در تاریخ بشر اتفاق افتاده است. او نه تنها برای شیعیان و مسلمانان، که برای تمام دلهای حقطلب، عدالتخواه و جویای فضایل اخلاقی، اسطورهای دوستداشتنی بوده و هست. برای همین است که همه جانهای پاک، شیفته و سوگوار شهادت مظلومانه اوست و هنوز هم این پرسش در برابر قتل ناجوانمردانه او باقی است که چرا؟
بررسی و تحلیل فاجعه شهادت حضرت علی (ع)، حداقل از دو زاویه قابل انجام است؛ نخست آنکه بپرسیم او را چه کسی و چگونه کشت؟ مقدمات و آثار این حادثه چه بود؟ دیگر آنکه به دنبال یافتن «چرا»یی این اقدام ضدانسانی باشیم. شیوه اول همان روش «تاریخ نقلی» است که در جای خود مفید و آموزنده است، اما نباید در آن متوقف ماند.
باید به «تاریخ تحلیلی» همرو آورد و فارغ از اینکه چه کسی مرتکب این فاجعه دهشتبار شده است، بررسی کرد که چرا چنین شد. پاسخ به این سؤال دوم است که از تکرار فاجعه جلوگیری میکند و مرگ علی (ع) را مانند زندگی او برای ابدیت درسآموز و سزاوار اندیشیدن میکند.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/d85593
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خط خوارج امروز هم هست/ با نام اسلام، قرآن و انقلابى بودن، «اسلام مجسم و قرآن ناطق» را به خاک و خون کشیدند
✔️بیانات آیتالله خامنهای در شب بیستویکم ماه رمضان سال ۱۳۵۸:
...ابنملجم یکى از خوارج است و چند ویژگى دارد: اوّلاً بظاهر مسلمان است، آن هم مسلمان بسیار متعبّدى که قرآن را هم از بَر و بخوبى میخوانَد و خیلى هم در اسلامِ خود متعصّب و پایبند است؛ ویژگى دومّش این است که هیچ کس را قبول ندارد، حتّى على را! على را هم مسلمان نمیداند! او معتقد است که على سازشکار است...
آیا انگیزهى واقعى او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت، امّا ظاهراً به نام اسلام بزرگترینِ مسلمانها را متّهم به سازشکارى میکند، متّهم به ارتجاع میکند؛ چون على را مرتجع میداند، پس خود مدّعىِ ترقّىخواهى و انقلابیگری است.
خوارج نهروان یک چنین گره مشکل و معضلى بودند در زمان على، و این خط همیشه باقى است و امروز هم هست. در تمام دورانهاى صدر اوّل اسلام تا قرن دوّم و سوّم که ردّ پاى خوارج پیدا است، آنها را با همین چهره، با همین نما، مىبینیم؛ با ادّعاى اسلام، با متّهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنى کردن با مغزها و لُبهاى اسلام و قرآن...
👈 متن بیانات + صوت: https://b2n.ir/z44709
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دسته عزای شهادت امیرالمؤمنین علی(ع) با حضور آیتالله وحید خراسانی
👈 مشاهده تصاویر: https://b2n.ir/x96410
🆔 https://eitaa.com/ijtihad