ویژهنامه استهلال 2.pdf
6.67M
🔖دانلود ویژهنامه «استهلال» افق حوزه
🌙«استهلال» دومین شماره وِیژه نامه بررسی مبانی فقهی رویت ماه با چشم مسلح یا غیر مسلح و اختلاف افقها در 8 صفحه از سوی هفته نامه افق حوزه منتشر شد.
🔻فهرست مطالب:
1️⃣ چند نکته مهم درباره رؤیت هلال / آیتالله مکارم شیرازی
2️⃣ رؤیت هلال با چشم مسلح/ نوشتاری از استاد سیفی مازندرانی
3️⃣ وفاقی ممکن، مبارک و بس ضرور / نوشتاری از استاد علیدوست
4️⃣ چشم مسلح و رؤیت هلال / استاد رضا مختاری
5️⃣ رؤیت هلال در گذر تاریخ / رؤیت هلال، ج1، ص38 و ج5، ص27
6️⃣ فتاوا و احکام رؤیت هلال / برگرفته فتاوا و مبانی مراجع تقلید
7️⃣ ثبوت الهلال في الأماكن المتباعدة / استاد محسن اراکی
8️⃣ رسالة حول مسألة رؤية الهلال/آيتالله سيد محمدحسین حسينى تهرانى
⬅️ و...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
helal-taghrirat.net.pdf
300.4K
📝أسئلة حول رؤیة الهلال مع أجوبتها، وفق ما أفاده سماحة السید السیستانی (مدظله العالی) / 1431ه/ 2010م
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟
❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون را رفع نمیکنند؟
❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماههای قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟
❓چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟
❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟
❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود میآید؟
👆 پاسخ علمی به همه این سوالها را در این کلیپ مشاهده کنید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه محمدحسین فضلالله و تعامل «فتوا» و «واقعیت»
✍️استاد حیدر حبالله
تجربۀ علامه فضلالله و دیگران، شرط دیگری را برای اجتهاد و مرجعیت روی میز گذاشته که عبارت است از شرط زیستن در واقعیت و مطالعۀ متون دینی در همان حال که در بطن واقعیت پیش میرود. این مسئله بر نتایج فقهی نهایی در مقام صدور فتوا – که موقعیت قضاوت دربارۀ واقعیت به شکل منفی یا مثبت، سکون یا تغییر است – سایه افکنده است. این تجربه به ما آموخت که فتوا و واقعیت، دو روی یک سکه هستند و دیگر برای فقیه کافی نیست که مبانی و شواهد را زیرورو کند...
میتوان آقای فضلالله را به اصطلاح مکتب خراسان، تفکیکی دانست؛ زیرا وارد کردن فلسفه و طرز تفکر آن را در تفسیر متن دینی نمیپذیرفت، بلکه موضع محافظهکارانهای در قبال درس فلسفۀ رایج در حوزههای علمیه داشت. فضلالله در مواجهه با متون دینی، بیشتر یک خوانندۀ زبانی، ادبی و عرفی است تا یک خوانندۀ فلسفی، عرفانی و اهل تأملات عقلی.
علامه فضلالله نقدهای زیادی به تراث حدیثی اسلامی داشت که در ساخت نگاه ایشان به برخی از نصوص حدیث و منابع آن تأثیر داشته است. ایشان منکر حجیت سنت یا حجیت حدیث نبود، بلکه به حجیت خبر ثقه معتقد بود که البته در اواخر عمر، نظرش به حجیت خبر موثوقالصدور تغییر کرد؛ اما فضلالله از انجام عملیات نقد متنی حدیث هیچ واهمهای نداشت، چه رسد به نقد سندی.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j05925
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فقه نظریه» شهید صدر صرفاً اکتشافی است/ تلاش شهید صدر برای ارتقای دستگاه فقاهت از رویکرد خرد به رویکرد کلان
✔️حجتالاسلام سید امید مؤذنی
🔹فقه نظام ساز؛ فهم نظاممند احکام اسلامی است یعنی ما احکام اسلامی رو به شکل سیستماتیک به شکل نظاممند، به شکل منسجم با هم بفهمیم و احکام را به شکل مجزا و منفصل از هم دیگر نبینیم، یعنی اینها ارتباطاتی دارند و این ارتباطات را باید کشف کنیم و در حوزهی افتاء و قانونگذاری و تفقّه، حواسمان به این نسبتها و انسجام باشد. حال اگرچه فهم نظاممند قوانین اسلامی از دغدغههای شهید صدر است امّا کار شهید صدر در فقه نظریه نیست، تفاوت است بین فهم نظاممند احکام و شریعت اسلامی با فهم نظام احکام اسلامی... ایشان حوزهی دلالت خردنگری رو به کلاننگری تبدیل میکنند و ساختار رویکرد و روش را مورد توسعه قرار میدهند.
🔹نظام سازی را ما مسامحتاً میتوانیم دربارهی کاری که شهید صدر میکنند بپذیریم امّا تمام تلاش و تمرکز شهید صدر بر این نکته است که فرایندی که او طی میکند دلالت یابی کلانی دارد، به عبارت دیگر فقه نظریهای او صرفاً اکتشاف است و هیچ گونه ابداع در آن نیست و به هر اندازه که ابداع وارد این فرایند بشود به همان میزان از فقاهت بیرون میرود. شهید صدر هرگونه ساخت و ساز و هرگونه دخالت عنصر شخصی و شخصیتی فقیه در دلالت را، در فقاهت نفی میکند.
👈 مفهوم شناسی فقه نظام ساز در اندیشه شهید صدر: https://b2n.ir/g39336
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 پذیرش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عجل الله تعالی فرجه)
✔️ مرکز جامع علوم اسلامی برای دورههای جدید از میان طلاب فاضل و اندیشمند حوزه علمیه دانش آموخته میپذیرد:
🔰رشتههای تحصیلی:
- فقه سیاست
- فقه تربیت
- فقه اقتصاد
- فقه فرهنگ
- فقه حقوق
📆 زمان ثبت نام: تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
ارسال مدارک به شماره ذیل در پیام رسان ایتا: 09021973753
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بانکداری بدون ربا، با وجود شورای فقهی در بانک مرکزی محقق شد؟
✔️حجتالاسلام مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی میگوید: به صورت نسبی تا به اینجا در اصلاح بعضی از رویهها موفق بودهایم. یکی از رویههایی که در بانکها جریان داشت، در مورد جرائم بود. چنانچه فردی در بازپرداخت تاخیر داشت، وجه التزام را باید پرداخت میکرد و در صورتیکه مجددا این تاخیر تکرار میشد، باز وجه التزام، جریمه بعدی و جریمه بعدی و سود بر جریمه و جریمه بر سود و امثال اینها و نتیجه خلاف انتظارات بود. شورای فقهی مصوبهای داشت که در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب درآمد که با اجرای آن جلوی سود مرکب گرفته شد. این کار از نظر قانونی بود، اما از آنچه در میدان عمل اتفاق میافتد بیخبر هستیم! زیرا به سازوکاری نیاز است که ما را از اتفاقات آگاه سازد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/e79086
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار اعضای کاروان آسیایی شکست حصر غزه با آیتالله جوادی آملی
👆اسرائیل زدودن، مثل کثافت زدودن دست است ...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗«پژوهشنامه فقه و اصول مقارن» مجله تازه تأسیس حوزه علمیه مشهد
📖دوفصلنامه «پژوهشنامه فقه و اصول مقارن» در جهت تقویت، توسعه و ارتقای فقه و اصول مقارن به صاحب امتیازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، مدیر مسئولی حجتالاسلام محمد اسفندیاری و سردبیری حجتالاسلام محمدرضا کاظمی فعالیت رسمی خود را در بهار ۱۴۰۱ آغاز کرده است.
👈اطلاعات بیشتر + موضوعات فراخوان: https://b2n.ir/s70097
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚صد سالگی حوزه قم
🔖مجموعه مقالات (دفتر دوم)
👤به کوشش استاد رسول جعفریان
📑مورخ، چاپ اول ۱۴۰۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست/ به مسیحیان اهل ذمه نگویید!
✔️احمد الطیب، شیخ الازهر:
🔹فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق میکند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به آنها دست بزند.
🔸شایسته نیست که واژه اهل ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که آنها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. اصطلاح اقلیت که حامل برداشتهای منفی است و منجر به احساس طرد شدگی میشود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح شهروندی است که مناسبترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است.
🔹من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیتهایی منع کرده است؛ زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار میدهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است. پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟
👈 گفتگوی احمد الطیب با روزنامه صوت الازهر: https://b2n.ir/d59548
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دادههای تاریخی در فرآیند استنباطهای فقهی
📖کاوشِ سهم نقشآفرینی مولدانه دادههای تاریخی در دانش فقه و البته در ساحت استنباطی آن، از موضوعات نظری است که افقهای تازهای در برابر پژوهشگران فقه میگشاید.
اثر پیشرو به قلم حجتالاسلام محمد کرمانی، بدون آنکه به بایستههای نقشآفرینی تاریخ در فرایند استنباط فقهی نظری داشته باشد، به توصیف راهیابی دادههای تاریخی در فرایند پارهای استنباطهای فقهی مکتب معاصر نجف پرداخته و در راستای ارائه ضابطهمند آن کوشیده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/r41365
🆔 https://eitaa.com/ijtihad