🌙رویت هلال نزد آیتالله جوادی آملی ثابت نشد
✔️بنا بر اطلاعیه دفتر آیتالله جوادی آملی، رویت هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه نزد آيت الله جوادی آملی ثابت نگرديد، بنابراين فردا دو شنبه سی ام ماه مبارك رمضان 1443ه.ق است و سه شنبه 13 اردیبهشت 1401، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رويت هلال ماه شوال ۱۴۴۳ برای آیتالله سبحانی ثابت نگردید
✔️رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری برای آیتالله جعفر سبحانی ثابت نگردید بنابراین فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ شمسی آخرین روز ماه مبارک رمضان است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مطلبی به نقل از دبیر ستاد استهلال دفتر رهبری در استان اصفهان در حال انتشار وسیع است که «هلال ماه شوال در اصفهان رؤیت شده و اعلام عید فطر منوط به تائید مقام معظم رهبری است».
قابل توجه است، این گفتگو قبل از اعلام رسمی دفتر رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم رؤیت هلال ماه شوال میباشد، لذا فاقد اعتبار است.
ضمنا، اینگونه مصاحبه صحیح نبوده و ستادها باید نتایج استهلال را به ستاد مرکزی ارسال نمایند. این خبر از درگاه رسانه مذکور حذف شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🌙 رؤیت هلال ماه شوال نزد رهبر معظم انقلاب آیتالله خامنهای ثابت نشد ✔️ستاد استهلال دفتر مقام معظم
🌙گزارش استهلال ماه شوال المکرم ۱۴۴۳ ه . ق
✔️الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۲۹ رمضان ۱۴۴۳)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ۵۸ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۵۱
زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۳۱
ارتفاع ماه: ۶.۶ درجه
مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۴۰ دقیقه
سن ماه: ۱۸ ساعت و ۵۳ دقیقه
فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۸.۱ درجه
✔️ب ـ پیشبینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال
🔻تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیشبـینی کردهاند هـلال ماه شوال در غـروب روز یکشنبه در شرایط جوی بسیار مساعد، با چشم مسلح، به سختی احتمال رؤیت دارد. لکن با توجه به نامساعد بودن هوا در بیشتر استانها و نیزضعیف بودن مشخصات اصلی این هلال، گروههای رصدی موفق به رویت هلال شوال نشدند. بنابراین ماه رمضان ۳۰ روزه است و غرّة ماه شوال (عید سعید فطر) روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه خواهد بود.
✔️ج ـ گزارشهای رسیده
🔻در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز یکشبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است.
۱- مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد:
۲- مناطقی که هوا غالباً ابری، بارانی و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد:
استان خراسان رضوی : گروه طلاب، مشهد، قوچان، گناباد، خواف، باخزر، بجستان، نیشابور، طرقبه، گلبهار، درگز
استان کرمان : کرمان، مرکز تحقیقات، هفت باغ، سیرجان، بردسیر، دکل صدا و سیما، زرند
استان مرکزی : اراک، خمین، محلات، تفرش، کمیجان، ساوه، زرندیه، نصر آباد
استان خراسان جنوبی : طبس، خضری، فردوس، سه قلعه، سرایان، بشرویه
استان فارس: شیراز، بوانات، لامرد، زرقان، لار، سی سخت،
استان تهران: تهران، شهرری، برج رضوان، طالقان، جاده قم
استان سیستان و بلوچستان : زابل، ایرانشهر، چابهار، زاهدان
استان ایلام : ایلام، مهران، آبدانان، ایوان غرب، دهلران
استان قم : قم، پردیسان، رصدخانه امام علی علیه السلام
استان اصفهان : اصفهان، شهرضا، دولت آباد
استان خراسان شمالی : بجنورد، اسفراین
استان خوزستان: اهواز، دزفول، خرمشهر، ماهشهر
استان بوشهر: بوشهر، گناوه، اهرم
استان چهارمحال بختیاری : بروجن
استان هرمزگان : رودان، بندرلنگه
استان سمنان : سمنان، دامغان
استان آذربایجان شرقی : تبریز
استان یزد : یزد، اردکان، میبد
استان زنجان : زنجان
استان اردبیل : اردبیل
استان قزوین : قزوین
استان گیلان: رشت
استان گلستان: گرگان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 هلال ماه شوال نزد آیتالله وحید خراسانی ثابت نشد
✔️در اطلاعیه دفتر معظمله آمده است: باسمه تعالی؛ هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت برای حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی ثابت نگردید. بنابراین روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، از جهت شرعی گرفتن روزه واجب میباشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال در «بیرجند و مرودشت فارس»، اطمینان آور نبود و مورد تأیید قرار نگرفت
✍️حجتالاسلام سیدعلی میرسالاری، کارشناس باسابقه استهلال
🔻بر اساس أخبار واصله تا لحظه تنظیم این گزارش، در سطح کشور فقط چهار نفر اعلام نمودهاند که هلال ماه شوّال المکرّم سال ۱۴۴۳ هجری قمری را در غروب یکشنبه یازدهم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ هجری شمسی با ابزار نوری قوی (دوربینهای دوچشمی و تلسکوپ) رصد کردهاند: دونفر در بیرجند (استان خراسان جنوبی) به مدّت حدوداً پنج ثانیه و دونفر هم در روستای سیدان از توابع مرودشت (استان فارس)؛ لکن ادعای رؤیت این عزیزان اطمینان آور نبود و مورد تأیید قرار نگرفت. ضمناً در این راستا هیچ گزارش موثّق و قابل اعتمادی دال بر رؤیت هلال با چشم مسلّح از مناطق اطراف ایران هم به دست نیامد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙دفتر آیتالله شیخ بشیر نجفی، دفتر آیتالله شیخ محمد اسحاق فیاض، دفتر آیتالله سیدکاظم حائری، موسسه آیتالله خویی و مجلس علماء مسلمين شیعه در آمريكا شمالی، امروز دوشنبه را عید سعید فطر اعلام کردند.
این اعلانها با توجه به گزارشهای رؤیت هلال ماه شوال از ونزوئلا، کلمبیا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی صورت گرفته است.
🌙همچنین، دفتر آیات سید محمدتقی مدرسی، محمد یعقوبی، سید محمد سعید حکیم و مجلس استهلال شرعی قطيف والدمام عربستان، فردا سه شنبه را عید سعید فطر اعلام نمودند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیه و استهلال عرفی
✍️ استاد عبدالحسین خسروپناه
🔻بحث رویت هلال و اعلام عید فطر امسال به وحدت آراء علما منجر شد ولی باید توجه داشت که منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید میکند و بیشک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است. پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رویت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال... پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/s84951
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 پیرو سؤالات مخاطبان، مبنای فقهی آیتالله نوری همدانی «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» میباشد. با این حال دفتر ایشان تاکنون نسبت به عید فطر اطلاعیهای صادر نکرده است.
🔻گفتنی است، رؤیت هلال ماه شوال ساعتی قبل نزد آیتالله سید صادق روحانی ثابت شده است و مطابق مبنای ایشان امروز عید فطر میباشد. به فتوای ایشان، رسيدن ماه به محلی که با چشم غیرمسلح امکان دیدن آن باشد، ولو در يک محل از كرۀ زمين، کفایت میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌿 اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ ...
🌙حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔻انعکاس نظرات (https://eitaa.com/ijtihad/6937) 🔸به نظر میرسد این انتقاد ناشی از عدم درک صحیح منتقد
⭕️ پاسخ به نقدها توسط مخاطبان
✔️برخی از عزیزان به نقدی در خصوص کلمات استاد عندلیب همدانی در مورد تغییر جنسیت نقدهایی داشتند. پاسخ این نقدها را در زیر ملاحظه بفرمایید.
🔻سخنان استاد در لینک: https://b2n.ir/n06309
🔹به نقد اولیه پاسخ داده شده است که:" فرضا هم دلیلی پیدا نشود در اینجا نوبت به برائت نمیرسد زیرا شخصی که این عمل را انجام میدهد معلوم نیست شرعا جنسیتش تغییر کند ... ".
🔹در جواب باید گفت: موضوع بحث، ادعای برائت به منظور اثبات تغییر شرعی جنسیت نیست، بلکه بحث این است که اگر کسی بخواهد جنسیت خود را تغییر دهد مشروع است یا خیر؟ (شک در حکم یک فعل). برای عدم جواز، به دلیل شرعی نیاز داریم. در فرض عدم دلیل شرعی و در مقام شک در مشروعیت (شبهه حکمیه) می توان به اصل برائت تمسک جست.
🔹در نقد مشابهی گفته شده است: " اصاله البرائهای که در آخر به آن تمسک شده است صرفاً در امور تکلیفی که در آن شک شود کارساز است. به جهت عدم حجیت اصول مثبته و عدم توانایی اثبات جنسیت جدید ...".
🔹در پاسخ به این نقد نیز همان سخن تکرار می شود: ادعای اصالة البرائة در محل بحث، دقیقا در امر تکلیفی است؛ یعنی جواز یا حرمت تغییر جنسیت. واضح است که این مسئله ربطی به اصل مثبت ندارد زیرا مدعی اصالة البرائه مدعی ترتب آثار شرعی جنسیت جدید نیست بلکه به دنبال بحث از حکم شرعی خود این عمل است نه آثار شرعی آن.
🔹اشکال دیگری نیز مطرح شده است که: "چه داعیهای متصوره کسی که سالم است تغییر جنسیت بدهد؟ ..."
این یک بحث علمی فرضی است، بنابراین این پرسش که یک فرد سالم به چه انگیزه ای می خواهد تغییر جنسیت دهد، پرسشی خارج از محل بحث است. فرض کنیم فرد سالمی از روی تفنن یا هر علت دیگری (غیر از بیماری جسمی یا روانی) می خواهد جنسیت خود را تغییر دهد، آیا شرعا جایز است یا نه؟ آیا قصد تفنن از یک عمل، آن را حرام می کند؟! آیا مرتکب آن فعل را به لحاظ واقع مجنون یا سفیه یا بیمار روانی می کند؟! آیا ما مسلمانان در خیلی از اعمالمان قصد تفنن نمی کنیم؟! آیا سفیه می شویم؟! بر فرض، عده ای از عقلای عالم چنان فردی را سفیه تلقی کنند، لکن در مقابل، عده ای دیگر از عقلای عالم چنین عملی را سفیهانه نمی دانند. آیا ملاک سفاهت و عدم آن مسلمانان هستند؟! علاوه بر اینکه، آیا اقدام به هر عمل سفیهانهای حرام است؟!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢فقیه و استهلال عرفی ✍️ استاد عبدالحسین خسروپناه 🔻بحث رویت هلال و اعلام عید فطر امسال به وحدت آراء
💢روشهای استهلال و کشف ولادت حقیقی ماه خارج از برنامه شریعت است
✍حجتالاسلام محمدعلی میرزایی
🔻دیدگاه و نظر/ نقدی بر یادداشت استاد خسروپناه
✔️بر خلاف دعوی اخیر، که موضوع اصلی در موضوع هلال ، جنبه معرفتشناسی آن از راه رؤيت است نه جنبه هستیشناسی ولادت ماه! باید از این نگاه و هزینههای سرسامآورش برای اندیشه دینی برائت جست، زیرا با کمی دقت در طبع طبیعی، عقلانی، عقلی، علمی و عرفی ادبیات دین اسلام، میتوان فهمید که دین وشریعت تشخیص مصادیق موضوعات را به عقلانیت علمی بشر وانهادهاست و صرفاً به موضوعات شرعی خاص و احکام آن پرداخته است.
اگر کسی بتواند اثبات کند که ولادت ماه که در اسلام و قرآن کریم آمده حقیقت شرعیه است و با آنچه قبل از اسلام و بعد از آن در میان عرف جامعه از ولادت ماه قصد میکنند متفاوت است و اسلام و فقه آن معنا و مفهوم جدیدی برای هلال و ولادتش آورده آنگاه باید در سخن خودمان تردید کنیم. اما واقعیت روشن این است که اسلام به دو امر اساسی کار دارد و بس، یکی اینکه ماه جدید متولد شود و دیگر اینکه این ولادت ماه با دلیل قطعی وعلمی اثبات شود روشن است که بینه شرعی و شهادت چند نفر مورد اعتماد یک منطقه مبنی بر رؤيت ماه، برای آن جامعه، باعث علم واطمینان بوده است.
اینکه بگوییم در اسلام، روش رؤيت موضوعيت دارد، ادعای ناصوابی است. زیرا اگر بر فرض اینکه رؤيت به معنای انحصاری مشاهده با چشم فیزیکی سر باشد _ که با نگاهی به دلالتهای این واژه در قرآن بقطع بر خلاف آن خواهد بود_ این رؤيت صرفا نشانه قویِ نوشدن ماه است نه بیشتر.
در واقع، مسأله کشف ماه جدید، امری فرافقهی است و امری کاملا عرفی است. قویترین روش عرف برای اطمینان یافتن از یک پدیده، هر چه باشد همان مبنای شرع است. هر روشی که اطمینان و علم بیشتر و جزم واعتماد افزونتری درست کند همان معتبر است. امروزه علم جدید متولی این امر است. کسی در تقویم علم تردید ندارد. تمام احکام مرتبط با تمام پدیدههای طبیعی توسط علم و عالمان این حوزه قطعی میگردد چرا باید فکر کنیم در تشخیص اینکه اول و آخر ماه رمضان چه زمان است این قاعده کلی استثنا میخورد؟
البته اگر امری حقیقت شرعیه باشد میتوان آن را استثنا نمود. برای نمونه ممکن است امروزه در علم، تعریفی از خون بشود که با خون در عرف زمان نزول قرآن واقعا تفاوت داشته باشد. طبیعی است که احکام شرعی برای آن خون در عرف آن جامعه صادر شده نه مطلق خون. اما ماجرای هلال و تقویم مبتنی بر آن اینگونه نیست. مطابق نص صریح قرآن در آیات متعدد، ستارهها و هلالها و پدیدههای آسمان بر مبنای تقویم تمام مردم پدید آمده است. معلوم است که اگر از رؤيت سخن گفته شده ناشی از کارکرد آن در آن زمان به عنوان مهمترین روش کشف علمی پدیدههای فلکی بوده است. امروز این روش کاملا منسوخ، ظنی و ناکارآمد است و تبنی آن به نسخ تقویم اسلامی و قرآنی منجر میشود. فکر کنید در حکومت اسلامی ما هم مانند طالبان ! اگر از فردا اعلام شود تقویم رسمی کشور قمری است...چه اتفاقی خواهدافتاد ؟ به نظر میرسد همه نظم ونسق جامعه به هم میریزد. معلوم میشود این شیوه کنونی به بازنگری جدی نیاز دارد در تقویم قمری کار را باید به جامعه علمی سپرد و فقهای بزرگوار به کارویژه تخصصی خودشان که بیان احکام شرع است نه بیان احکام افلاک و نجوم بسنده کنند.
☆(بدیهی است، انتشار دیدگاه و نظرات بهمنزله تایید آن نیست و صرفا از باب تعاطی افکار منعکس میگردد.)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad