🌐راهاندازی سامانه دوفصلنامه «مطالعات تطبیقی فقهی زن و خانواده»
✔️سامانه دوفصلنامه «مطالعات تطبیقی فقهی زن و خانواده» به همت پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا سلاماللهعلیها، جهت دریافت مقالات پژوهشی با موضوعات فقه و حقوق اسلامی زن و خانواده، راه اندازی شد.
این نشریه به موجب ماده ۱۳ قانون مطبوعات مصوب ۱۳۶۴/۱۲/۲۸ مجلس شورای اسلامی، پروانه انتشار خود را در زمینه فقه و حقوق اسلامی (تخصصی)، دریافت و هماکنون در صدد دریافت رتبه علمی- پژوهشی از کمیسیون نشریات علمی است.
این دوفصلنامه علمی تخصصی با سردبیری سرکار خانم سیده مریم برقعی و مدیرمسئولی سرکار خانم سیده زهره برقعی در حال فعالیت است.
این نشریه آماده دریافت مقالات پژوهشی در موضوعات فقه و حقوق اسلامی زن و خانواده (تخصصی) از سوی اندیشوران حوزه و دانشگاه است.
علاقهمندان میتوانند در سامانه http://mtf.jz.ac.ir ثبت نام و آثار خود را از طریق پست الکترونیک fiqh.pajoohesh@jz.ac.ir ارسال کنند. همچنین شماره تلفن ۳۲۱۱۲۱۷۵-۰۲۵ آماده پاسخگویی به پژوهشگران است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 شماره 82 فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی با مقالاتی از: احمدعلی یوسفی، امیر خادم علیزاده، محمدجواد نوراحمدی، امراله امینی، مهدی رضائی جهدکن، ناصر جهانیان و ... توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
1. بررسی فقهی- اقتصادی حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی
2. نسبت عقلانیت اسلامی با سرمایه اجتماعی در مقایسه با عقلانیت ابزاری
3. واقعگرایی نظاممحور: نظریهای جامع در فلسفه علوم اجتماعی و اقتصادی
4. بررسی آثار فقهی مترتب بر بیاطلاعی مشتری نسبت به مفاد قراردادهای بانکی
5. بررسی فقهی و حقوقی فعالیت باینری آپشن
6. واکاوی حجیت نشان تجاری حلال روی محصولات مصرفی از نگاه آموزههای اصول فقه و فقه شیعه
7. رهیافتی فقهی و حقوقی بر شروط تحمیلی در قراردادهای مشارکت مدنی بانکی
🌐 مطالعه آنلاین: https://b2n.ir/w61912
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار کتاب «درایه الحدیث» پنجاه و چهارمین اثر استاد علی نصیری
📖 کتاب «درایه الحدیث» پنجاه و چهارمین اثر استاد علی نصیری در قطع وزیری در ۲۵۳ صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد انتشار یافت. اثر حاضر در شش فصل به شرح ذیل سامان یافته است: فصل اول: کلیات؛ فصل دوم: تقسیمات حدیث؛ فصل سوم: اصطلاحات حدیثی؛ فصل چهارم: شرایط تحمل و نقل حدیث؛ فصل پنجم: شرایط پذیرش روایات؛ فصل ششم: روششناسی تعامل با سند و متن روایات.
👈معرفی تفصیلی اثر + لینک خرید: https://b2n.ir/j60860
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله سید عزالدین زنجانی، عزت حوزه علمیه مشهد
✍️حجتالاسلام سید محمد عیسینژاد
آیتالله سید عزالدین حسینی زنجانی ازشخصیتهای کم نظیر تاریخ معاصر تشیع است که تربیت و ظهور این رجال دینی در یک مکتب فکری و عقیدتی، نیاز به صرف زمان زیاد و سرمایههای انسانی و هزینههای اقتصادی فراوانی دارد تا مصداق برجستهای از این میان ظهور پیدا کند. واکاوی این مصداق برجسته و منحصر به فرد حوزه علمیه مشهد، دارای چند ثمره و فایده مهم برای این حوزه علمیه میباشد.
شناخت این شخصیت علمی و معنوی در حوزه مشهد، شناخت مفاخر فکری و معنوی، مرحلهای از شناخت خود به حساب میآید و مرتبهای از مراتب خود آگاهی تاریخی یک امت و ملت است و این یعنی ارتقاء عقلانیت در یک جامعه.
و دیگر اینکه به یک شناخت عینیتر از حوزه علمیه مشهد مقدس میرسیم. اقامت آیتالله زنجانی به مدت ۴۰ سال (۱۳۵۱ ـ ۱۳۹۲ ه.ق) در حوزه علمیه مشهد و تدریس، تحقیق و تربیت نفوس مستعد در حوزههای علوم عقلی و فقه و اصول، حاکی از این واقعیت است که حوزه علمیه مشهد مقدس این ظرفیت را داشته و دارد که در رقابت با حوزههای دیگری همچون قم و نجف بتواند جذب کننده و پذیرای شخصیت کم نظیری مثل آیتالله زنجانی بوده و بستر تربیت و ظهور این چنین قلههای معرفت و معنویت را به وجود آورد. چه این که بر محور وجودی ایشان شخصیتهای زیادی حلقه زده بودند و افراد بسیاری هم از این خرمن بهار معرفت و معنویت، انبانی برچیدند و رفتند و این، یکی از مصادیق تأثیرگذار حوزه علمیه مشهد در زیست دینی امروز است.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/b30362
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 پیشنهاد استاد رضا مختاری برای رفع مشکل اختلاف در ثبوت هلال
✔️برای رفع اختلاف، راهحل وجود دارد، ولی راهحلّی علمی و اجرایی است که مطابق مبانی فقهی باشد و احتمال مطابقت آن با واقع و نفس الامر بیش از سایر طرق و موافق نظر مشهور فقها باشد و راهحل پیشنهادی این خصوصیات را دارد.
🔻میدانیم که آنچه اکنون موجب اختلاف در حلول ماه میشود عمدهً دو امر است:
١. اشتراط اتحاد آفاق یا عدم آن.
۲. اعتبار رؤیت با چشم مسلح و عدم آن.
🔹خوشبختانه در هر دو موضوع یک نظر نادر، و نظر دیگر مشهور بین فقهای امامیه است، زیرا در مورد اول، این مسأله از زمان شیخ طوسی تاکنون در فقه مطرح بوده و راجع به آن بحث شده است و تا قبل از آیتالله خوئی(ره) تعداد بسیار بسیار کمی از فقها اتّحاد آفاق را شرط نمیدانستهاند و بعد از اینکه ایشان قائل به آن شد، عده زیادی از فقها از معاصران و شاگردان ایشان، مستقلاً یا ضمناً، بر آن رد لذا نظر مرحوم آیتالله خوئی جدّاً نادر و خلاف مشهور است و در این مسأله اگر به نظر مشهور فقهای قدیم و معاصر (أمواتاً و أحیاءاً) عمل شود به نظر حدود ۹۰ درصد فقها عمل شده است.
🔹و اما فرع دوم موجب اختلاف یعنی اعتبار یا عدم اعتبار رؤیت با ابزار، این فرع سابقه چندانی ندارد و اولین بار، فیما نعلم، محقق نائینی (أعلی الله مقامه) آن را مطرح کرده و چشم مسلح را معتبر ندانسته است و از زمان ایشان تا زمان ما اکثر قریب بهاتفاق فقها مثل ایشان فتوا داده و آن را معتبر ندانستهاند. بنابراین نظر مشهور فقها عدم اعتبار رؤیت با ابزار است و عده کمی از فقها آن را معتبر دانستهاند مانند حضرات آیات آقایان بهجت، فاضل (رضوانالله علیهما) و مقام معظم رهبری، بنابراین، در این فرع نیز نظر مشهور عدم اعتبار است.
🔸اتفاقاً در هر دو مسأله فتوای امام خمینی (أعلی الله مقامه)، طبق مشهور است و اگر در این دو فرع طبق نظر امام خمینی و مشهور فقهای در قید حیات (دامت برکاتهم) عمل شود اختلافی پیش نمیآید، نظر تعداد زیادی از فقهای در قید حیات از جمله حضرات آیات جوادی آملی، سبحانی، سیستانی، شبیری زنجانی، مظاهری و مکارم شیرازی (دامت برکاتهم) در هر دو فرع مانند امام خمینی است.
🔸اگر در اعلام حلول ماه به فتوای امام خمینی و مشهور فقهای درگذشته و در قید حیات عمل شود اختلاف مرتفع میشود و مطابق مبانی فقهی هم هست و احتمال مطابقت آن با واقع بیشتر از سایر انظار است و از این جهت مؤید به حکم عقل هم هست؛ وچه بسا حکم عقل وسیره عقلا در امثال مانحن فیه عمل به نظر مشهور باشد.
🔸واضح است که هرکس اجتهاداً یا تقلیداً میتواند به وظیفه خود عمل کند و این طرح در صدد آن است که اعلام عمومی حلول ماه در ایران براساس نظر مبارک امام خمینی باشد که هنوز مقلدان بسیاری دارد و علاوه بر این، مشهور فقهاهم نظرشان همان است.
👈 چند تذکر مهم استاد مختاری: https://b2n.ir/q49391
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
عالم الهی، معلم اخلاق، مفسر نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه، کتابشناس و تاریخدان «استاد سید عبدالله فاطمینیا» پس از یک عمر مجاهدت در راه تبلیغ دین و ارزشهای دینی و ارایه خطابههای معنوی و اخلاقی تاثیرگذار بویژه در نسل جوان، در پی ابتلا به سرطان و تحمل یک دوره بیماری، ساعتی پیش و در سن ۷۶ سالگی جان به جانآفرین تقدیم کرد و روح مطهرش به ملکوت اعلی پیوست.
او از علمایی چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچکتر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت، علامه جعفری و… که بیشترشان شاگردان آیتالله قاضی بودند در علوم اسلامی و عرفان استفاده نمود.
مرحوم فاطمینیا از آیات اراکی، سید اسماعیل هاشمی، بهاءالدینی و فاضل لنکرانی اجازۀ روایت داشت.
ایشان به منابع روايات و نقلها و حکايات توجه داشت و دايره احاطهاش در ادبیات عرب و آشنایی با ميراث گذشتگان قابل توجه بود.
از فعالیتهای استاد فاطمینیا علاوه بر تدریس در حوزه علمیه، میتوان به حضور در برنامههای مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره نمود.
این استاد اخلاق و خطیب برجسته در علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده بود و در عین حال بیشتر به خطابه در منابر عمومی شهرت داشت.
«یک نکته از هزاران»، «نکتهها از گفتهها» و «شرح و تفسیر زیارت جامعۀ کبیره» از سخنرانیهای وی به صورت مکتوب منتشر شده است.
خداوند آن عالم ربانی را با انبیاء و اولیای خود محشور فرماید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
◼️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ عالم الهی، معلم اخلاق، مفسر نهجالبلاغه و صحیفه سجادی
◾️پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت استاد فاطمینیا
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم.
اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّد علی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نخستین همایش ملی الهیات شهر
🔷پنل تخصصی فقه شهر
🔹با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
🔶کرسی علمی ترویجی چالشهای فقهی مالکیت شهری، مبتنی بر ماده 38 قانون مدنی
🔸ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا کیخا، دانشیار گروه الهیات دانشگاه سیستان و بلوچستان
🔸ناقدان: دکتر سعید محسنی، دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه فردوسی مشهد و حجتالاسلام مصطفی دری، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم
دبیر علمی: حجتالاسلام مهدی عصمتی یحییآباد
📌ارائه مقالات:
📄«رفعِ تعارض حقوق و منافع در توسعۀ معابر شهری، با نگاه به قاعدۀ لاضرر» حجتالاسلام علی ثناگو، پژوهشگر و دانش پژوه سطح چهار حوزه علمیه مشهد
📄«ادله فقهی حفظ مکانخاطرهها در شهر» حجتالاسلام سیدمهدی هاشمی، دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم
📆 زمان: چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 ساعت 16 الی 18:30
🏢 مکان: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، چهارراه خسروی، به سمت چهارراه شهدا نبش خیابان آیتالله واعظ طبسی(ره)
📎 لینک پیوند ورود به همایش: https://vroom.um.ac.ir/iish
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تمایز انتخابات در نظم مردمسالاری دینی نسبت به سایر نظمهای سیاسی»
👤با حضور:
🎙سیدسجاد ایزدهی
🎙قاسم شباننیا
🎙محمد ملکزاده
⏰ زمان: سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، ساعت ۹
🏢 مکان: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡حضور مجازی از طریق: join.skype.com/b2DemhH0Nplr
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اهداف و کارکردهای مقاومت در حکمرانی اسلامی»
👤با حضور اساتید:
🎙محمد ملکزاده
🎙مرتضی شیرودی
🎙سیدکاظم سیدباقری
⏰ زمان: سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۱
🏢 مکان: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡حضور مجازی از طریق: join.skype.com/b2DemhH0Nplr
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗اصالتِ امت؛ در دایره وحدت
🗞شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» به همت موسسه «شناخت» منتشر شد. در این شماره بعد از «گزارشی از مهمترین محورهای مطرحشده در باب وحدت امت اسلامی»؛ سه محور عمده «مفهومشناسی و نسبت بین امت و ملت»، «تاریخچه امتسازی از دیروز تا امروز» و «محوریت و زعامت امت اسلامی» مورد تحلیل قرار گرفته است.
👈مطالعه و دانلود کنید: https://b2n.ir/z27871
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست/ اصل بر اعتبار «روایات کافی» است، مگر دلیل قوی بر خلافش محرز شود
🔻استاد سیدعلی دلبری: با توجه به سبک و روش نگارش کتب حدیثی در میان قدمای شیعه که کتاب محور بوده و سایر قراین اعتماد آفرین، انسان به گونهای وثوق و علم عادی به اعتبار روایات کافی برای او حاصل میشود و میتوان ادعا کرد اصل بر اعتبار روایات کافی است مگر اینکه دلیل قوی بر خلافش محرز شود.
👈متن یادداشت شفاهی: https://b2n.ir/f45846
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آبروی اوّلی و ثانوی!
✔️آیتالله سید موسی شبیری زنجانی
🔻به میرزای بزرگ شیرازی اطلاع میدهند که یکی از وکلای شما در سهم امام و امثال آن مراعات درستی نمیکند و شما او را عزل کنید. میرزا امتناع داشته، خیلی تعقیب میکنند.
بعد میرزا میفرماید: من که امتناع میکنم چون باید نظر گرفت که این آقا يک آبرویی از قبل داشته، و در اثر وکالتی که من به او دادم يک آبروی ثانوی بعد پیدا کرده، من اگر اختیاری داشته باشم، این است که آبروی ثانوی را که به او دادم، از او بگیرم، اما حق اینکه آبروی اوّلش را هم از بین ببرم ندارم. الآن اگر او را عزل کنم، آبروی اوّل هم از بین خواهد رفت و از حیثیّت اصلا ساقط خواهد شد، و من چنین حقّی را برای خودم قائل نیستم.
بعد میرزا به او نامهای مینویسد که این اخبار درباره تو رسیده و من هم ایستادگی کردم و حیثیّت تو را حفظ کردم، کاری نکن که ما مجبور بشویم که اقدام دیگری بکنیم، تو باید مواظب باشی. خلاصه او را با همین نامه اصلاح میکند. این، هم از يک عقل فوق العاده و ممتاز، و هم از تقوای ممتاز میرزا کشف میکند./ جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۱۲۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺بسته ویژه بهمناسبت سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی
🔷 الزامات بینالمللی موجب نمیشود خلاف شرع عمل کنیم
🔹گفتگو با آیتالله گرامی قمی: https://b2n.ir/m90030
🔶 چرا حکم تاریخی میرزای شیرازی، مقبولیت عام یافت؟/ آیا از نفوذ اجتماعی مراجع کاسته شده است؟
🔸گفتگو با حجتالاسلام ناصرالدین انصاری قمی: https://b2n.ir/u14920
🔷 گاندی، مصدق و کاشانی متأثر از حرکت میرزای شیرازی بودند!/ نقش روشنفکران در اطاعت مردم از میرزا/
🔹گفتگو با حجتالاسلام سید محمد رضوی: https://b2n.ir/m00371
🔶 تحریم تنباکو به عنوان قدرتنمایی مرجعیت شیعه با پشتوانه حمایت مردمی رقم خورد/
🔸گفتاری از حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی: https://b2n.ir/k72276
🔷 علمای شیعه و دفاع از سرمایههای ملی
🔹یادداشتی از حجتالاسلام مهدی ابوطالبی: https://b2n.ir/f31398
🔶 مرجعیت دینی، ناجی منافع ملی
🔸یادداشتی از محمدحسین نظری: https://b2n.ir/s95187
🔷 افول قدرت و جایگاه اجتماعی مرجعیت؛ پروسه یا پروژه؟
🔹یادداشتی از مرتضی معراحی: https://b2n.ir/s30132
🔶 ۹ فتوای تاریخ ساز معاصر
🔸یادداشتی از اسماعیل یکتا: https://b2n.ir/k95300
🔷 تحریم تنباکو، جایگاه فقیه و چالش مرجعیت فکری: https://b2n.ir/s23261
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی و نوری همدانی در پیامی، ارتحال استاد فاطمینیا را تسلیت گفتند.
✍️متن پیام تسلیت آیتالله مکارم شیرازی:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
خبر رحلت عالم وارسته و واعظ شهیر، جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سید عبدالله فاطمی نیا (رحمه الله علیه) موجب تأسف گردید. این عالم فرزانه در طول عمر خویش سعی وافر در جذب جوانان به اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) داشت و جمع کثیری از آنان در جلسات او شرکت میکردند. خداوند او را غریق رحمت واسعۀ خود گرداند و به بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.
✍️متن پیام تسلیت آیتالله جوادی آملی:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال عالم ربّانى آيتالله فاطمى نيا ثلمهاى توان فرسا بود، زيرا سالكى عاقل، عالمى متفكر، مربى مهربان، استادى كارآزموده نسبت به طبقات جامعه بود، اميد است اخلاص در عمل و تعليم و صفاى باطن وى در پيشگاه قرآن و عترت و سعى بليغ او در هدايت امت وى را به دريافت روح و ريحان الهى نائل كند، به همه مصيبت ديدگان مخصوصاً به خاندان اين رحيل پارسا تسليت عرض مىشود.
✍️متن پیام تسلیت آیتالله نوری همدانی:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
خبر ارتحال روحانی با اخلاص؛ حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید عبدالله فاطمی نیا (رحمت الله علیه) موجب تأثر و تأسف گردید. این واعظ متقی عمر با بركت خود را با تبلیغ و تحقیق به نشرمعارف اهلبیت (علیهم السلام) گذراند. اینجانب فقدان این عالم اثرگذار را به خاندان مكرم و همه وابستگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و علومقام را برای آن فقید سعید مسئلت مینمایم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📷 رهبر انقلاب شامگاه دوشنبه بر پیکر استاد فاطمینیا نماز میت اقامه کردند
✔️حضرت آیتالله خامنهای شامگاه دوشنبه (۱۴۰۱/۰۲/۲۶) با حضور در کنار پیکر مرحوم استادسیّدعبدالله فاطمینیا ضمن قرائت فاتحه، بر آن عالمِ واعظ نماز میت اقامه کردند. در این مراسم جمعی از نزدیکان و بستگان این عالم عامل نیز حضور داشتند.
استاد فاطمینیا، از وعّاظ خوشبیان، محقّقان و مورخان اسلامی و اساتید برجسته اخلاق تهران بود که پس از طی یک دوره بیماری دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ به لقاءالله پیوست.
رهبر انقلاب در روز گذشته نیز طی پیامی با تسلیت ارتحال استاد فاطمینیا، اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالمِ واعظِ درس آموز را منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان دانستند و از خداوند متعال رحمت و غفران و پاداش وافر برای ایشان مسئلت کردند.
🔘 گفتنی است، پیکر این عالم جلیلالقدر صبح امروز از دانشگاه تهران به سمت چهارراه ولیعصر(عج) تهران با حضور گسترده مردم و مسئولان تشییع شد، سپس پیکر به شهر قم انتقال یافته و ساعتی قبل با حضور نمایندگان بیوت مراجع، اساتید حوزه، طلاب، فضلا و مردم پیکر مطهر این استاد اخلاق تشییع، پس از اقامه نماز از سوی آیتالله سبحانی، در جوار کریمه اهل بیت (ع)، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها آرام گرفت.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شاه عبدالعظیم حسنی و بررسی یک روایت مشهور
✍️حجتالاسلام مسعود بُندار
امام زادگان در بلاد اسلامی مانند درهایی هستند که نه تنها در آن شهر میدرخشند بلکه سبب درخشش آن شهر نیز میشوند. برخی از این امام زادگان سند قطعی دارند؛ اما اثبات سندیت برخی از آنها دشوار است. جناب عبدالعظیم حسنی از امام زادگانی است که سندیت آن نیاز به بحث ندارد. آنچه سبب شده است نه فقط در حیات و حتی بعد از آن نیز شهره باشند روایتی است که صاحب وسائل به نقل از ثواب الاعمال و کامل الزیارات نقل میکند:
«... دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ ع فَقَالَ لِی أَیْنَ کُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ ع- فَقَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع.
وَ رَوَاهُ ابْنُ قُولَوَیْهِ فِی الْمَزَارِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَیْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الرَّیِ».( وسائل الشیعه، ج۱۴، ص: ۵۷۶)
سند روایت به جهت ارسال ضعیف است و معلوم نیست مراد از «بعض اهل ری» چه کسی است. البته در نقل مرحوم صدوق، علیبنأحمدبنمحمدبنعمران الدقاق وجود دارد که توثیق صریح ندارد اما مرحوم صدوق ۱۵۵ مرتبه از وی نقل میکند. البته اگر توثیق عام کثرت نقل جلیل را بپذیریم از این جهت خدشه ای بر روایت وارد نخواهد بود.
👈 راههای تصحیح سند روایت: https://b2n.ir/g73857
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هوش مصنوعی چه کاربردی در روند اجتهاد دارد؟
✔️حجتالاسلام محمدحسین بهرامی:
در گذشته تتبع و جستوجوی منابع، دستی بود ولی ما امروز تتبع و جستوجو را ماشینی کردیم و اگر کسی بخواهد دنبال یک آیه یا حدیث بگردد نیاز نیست صفحه به صفحه و دستی این کار را انجام دهد بلکه کار را به ماشین میسپارد.
سوال این است که آیا این کار در سایر مراحل پژوهش هم قابل انجام است؟ بله، امکانپذیر است. در بحثهای رجالی، در بحثهای حدیثی مواردی مشابه این ظرفیت را داریم که برخی از آنها فعال شده است. بهعنوان مثال شما در درایه النور، سند حدیث را میبینید و ماشین به شما میگوید این سند ضعیف یا معتبر است.
شما با تغییر راوی میتوانید نتایج گوناگونی را دریافت کنید. به هر حال این کار در حال انجام است. ما مجموعهای از کارهایی که به ثمر رسیده یا در حال انجام است را در آزمایشگاه هوش مصنوعی نور عرضه کردیم و در مراحل دیگر مشغول هستیم.
یک نکته که اینجا وجود دارد و باعث دلنگرانی میشود این است که بدانیم هوش مصنوعی جای یک انسان نمینشیند. امروز مجتهد ما جستوجوی خودش را به ماشین سپرده ولی به این معنا نیست که ماشین تحقیق انجام دهد یا ماشین اجتهاد انجام دهد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/q15769
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره کوتاه مدت «بورس؛ موضوع شناسی و تطبیق با مبانی فقهی»
🎙استاد: حجتالاسلام والمسلمین مجید رضائی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و هیئت علمی دانشگاه
📌 ۶ جلسه، یکشنبهها
⏰ ساعت ۱۸ الی۱۹:۳۰
📅 از ۱ خرداد الی ۱۲ تیر
⏳مهلت ثبت نام تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
📎 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/H5NEGJy
☎️ راه های ارتباطی: 02537725225-7
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «دیدگاههای علامه حلی و حقوق ملل»
🎙ارائه: حجتالاسلام سید مصطفی میرمحمدی
⏰ زمان: چهارشنبه 28 اردیبهشت، ساعت 14
🏢 مکان: دانشگاه مفید؛ سالن جلسات، طبقه چهارم
📎 لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/mofidclass/cclc
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی ایران
✔️چاپ دوم کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی ایران» اثر دکتر رضا عیسینیا از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۵۱۵ صفحه منتشر شد.
📖 نویسنده در این اثر با دنبال کردن هر یک از رویکردهای چهارگانه اخلاقی، پراگماتیکی، معرفت شناختی و ایدئولوژیکی به توصیف و تحلیل وضعیت و جایگاه استقلال در دوران قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی و به عبارتی دوران آیتالله حائری یزدی، بروجردی، امام خمینی و مقام معظم رهبری میپردازد.
👈 بخوانید: گپوگفت صریح با دکتر عیسینیا درباره استقلال حوزه و کتاب جدیدش: https://b2n.ir/a06690
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماهیت «دولت اسلامی»
✔️دکتر محمدتقی دشتی
🔹دولت اسلامی ازنظر فرهنگی دولتی ایدئولوژیک و مبتنی بر برنامهای برای رساندن جامعه به کمال است.دولت اسلامی بر زمین واقعگرایی، به سمت ایدئالیستی حرکت میکند.
🔸از منظر حداقلی و حداکثری بودن، دولت اسلامی دولتی تعادلی است؛ چراکه دولت اسلامی ذاتاً امانتدار و دولتی مکانیکی مشروطه و مقید به قوانین و مبتنی بر ساختار امت – امامت است.
🔹دولت اسلامی والد رحیمی است که تنظیمگری، تأمین گری و تربیت گرایی را بر پایه عدالت ترسیم میکند، عدالت خمیرمایه اصلی در تمام رویکردهای دولت اسلامی است.
🔸عدالت گرایی و رحمت محوری از دیگر ویژگیهای دولت اسلامی است. دولت اسلامی تنظیمگر عقلگرا و علم محور است که با تمرکز گزاری در سیاستگذاری و پرهیز از مرکزگرایی در اجرا، کارها را پیش میبرد.
👈 گزارش نشست + نقد حجتالاسلام محسن مهاجرنیا: https://b2n.ir/g57798
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم تغییر موضوع علم فقه از فعل مکلف به ساختهای ارادی انسان
✔️حجتالاسلام ابوالحسن حسنی ضمن اشاره به برخی از الزامات کلامی فقه نظامساز تصریح کرد: مهمترین نتیجه که از مبانی کلامی میشود اخذ کرد این است؛ باید در تعریف فقه و موضوع آن تجدیدنظر کنیم. بدین ترتیب موضوع فقه از فعل مکلف به ساختهای ارادی تغییر میکند.
👈 گزاشی از نشست «الزامات کلامی فقه نظامساز»: https://b2n.ir/h71638
🆔 https://eitaa.com/ijtihad