💢موضوع شناسی، وظیفه چه کسی است؟
✔️استاد محمد قائنی:
🔹یکی از شبهاتی که در بحث موضوع شناسی مطرح میشود، این است که موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست و فقها نباید در این حیطه ورود کنند. باید جواب داد که هر چند اصل این مطلب صحیح است، ولی باید در ضمن پذیرش این مطلب به چند نکته توجه داشت:
1. اینکه گفته میشود موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست، به این معنا نمیباشد که فقیه نیازی به شناخت موضوعات احکام ندارد، بلکه باید فقیه برای اینکه حکم صحیح را در موضوعات مختلف مخصوصاً موضوعات مستحدثه بیان کند، باید بسیار دقیق و از جهات مختلف، موضوع را شناخته باشد و با توجه به گستردگی علوم و موضوعات از یک طرف، و از طرف دیگر عدم تخصّص فقیه در بسیاری از موضوعات، لازم است فقیه برای شناخت موضوعات از نظرات کارشناسان و متخصّصان مرتبط با آن موضوع استفاده کند و با توجه به شناختی که از موضوع پیدا میکند، حکم آن موضوع را بیان کند.
2. اینکه گفته میشود موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست, به این معناست که وقتی فقیه موضوعی را شناخت و حکم متناسب آن را بیان نمود، تطبیق آن موضوع بر مصادیق وظیفه فقیه نیست و در موارد اشتباه در تطبیق، فقیه مؤاخذه نمیشود. لذا اگر فقیه به این نتیجه رسید که با توجه به خصوصیّات فرد مبتلا به مرگ مغزی، او محکوم به احکام میّت است و چنین فتوایی صادر کرد، ولی اگر شخصی که پزشکان در مورد او تشخیص مرگ مغزی داده بودند و میخواستند او را دفن کنند، زنده شود، اعتراضی به فقیه وارد نیست که چرا شما حکم به دفن این شخص زنده دادهاید؟ زیرا او بر اساس نظرات متخصّصان که مرگ مغزی را غیر قابل برگشت میدانستند، چنین فتوایی داده است و مسئول تشخیص اشتباه برخی متخصّصین در این مورد نمیباشد.
3. پس از اینکه فقیه توسط متخصّصین امر، شناخت کافی نسبت به موضوع پیدا کرد، انتظاری که از فقیه در این مورد وجود دارد و وظیفه فقیه میباشد، دو مطلب است:
الف) حکم متناسب آن موضوع را از جهات مختلف بیان کند؛ مثل اینکه آیا ازاله حیات شخص مبتلا به مرگ مغزی، قتل محسوب میشود؟
ب) اگر ثقه، خبر از تحقّق آن موضوع در موردی داد، آیا این خبر ثقه حجّت است و برای حجیّت آن چه شرایطی وجود دارد؟ در این مرحله وقتی که فقیه حجیّت این خبر را پذیرفت به این معنا میباشد که حتّی در صورت اشتباه سهوی این ثقه، خبر او حجّت است و مجتهد و مقلّد، معذور میباشند.
📚فقه پزشکی ، ص 170
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین رضازاده
📅 زمان: دوشنبه 22 اسفندماه، ساعت ۱۳ الی ۱۵
🏢 مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «سیاستها و راهبردهای فقهی مواجهه با نا امن سازان»
🎙ارائه: حجتالاسلام محمدعلی رنجبر
🎙ناقد: حجتالاسلام رسول حکمی
📆 زمان: سه شنبه 23 اسفند ساعت 10
🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، دفتر گروه فقه سیاسی
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «واکاوی فقهی داده پردازی در هوش مصنوعی» (نشست دوم)
🎙ارائه: حجتالاسلام رضا احمدوند
🎙ناقد: حجتالاسلام عبدالحجت حقجو
📆 زمان: سهشنبه 23 اسفندماه، ساعت 11
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمينی
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان پذیرش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از طریق آزمون اختصاصی برای سال تحصیلی 1403- 1402
▫️کارشـناسی (ویژه برادران): طلاب سطح یک حوزه علمیه / فارغالتحصيلان دیپلم متوسطه نظام جدید
▫️کارشناسیارشد (برادران و خواهران): طلاب سطح دو حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی
▫️ دکتـری (برادران و خواهران): طلاب سطح سه حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشنـاسیارشد
▫️مقطع کارشناسی: 8 رشته
▫️مقطع کارشناسی ارشد: 14 رشته
▫️مقطع دکتری: 6 رشته
⏳ثبتنام: از دوشنبه 15 اسفند 1401 تا چهارشنبه 31 خرداد 1402
📆 تاریخ برگزاری آزمون: جمعه 23 تیرماه 1402 - ساعت 9 صبح
🌐 سایت دانشگاه: www.razavi.ac.ir
🔗 لینک سامانه آزمون: azmoon.razavi.ac.ir
🏢 مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر پذیرش و گزینش/ تلفن تماس: 32211412 - 051
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مصاحبه با آیتالله شبیری زنجانی؛ ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم(2)
❓اساتید شما در مقطع «درس خارج» چه کسانی بودند؟ در قم و نجف در درس کدام یک از فقها حاضر شدید؟ خاطرهای از ابتدای حضور در درس خارج دارید؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢اضطرار در عصر اقتدار اسلام! حاشیهای بر متن «اضطرار در استنباط و اجراء دین» ✔️استاد عندلیب همدانی،
💢پیرامون «نظریۀ اضطرار» و حواشی یک حاشیه!
✍️سیدحسین موسویفرد
🔻جناب آقای صالح رحمتی پیرامون «نظریۀ اضطرار» حاشیهای بر فرمایش استاد عندلیب همدانی با عنوان «اضطرار در عصر اقتدار اسلام!» مکتوب کرده است که از سه جهت سزاوار بررسی میباشد. جهت اول؛ نکات روششناختی؛ جهت دوم: تبیین مختصر از مسلک اضطرار و جهت سوم؛ نکات رهیافتی.
✂️اگرچه نام مسلک اضطرار در فرمایش شیخ انصاری نیامده؛ ولی چون ایشان نسبت به مهمترین مقدمه انسداد یعنی مقدمه اول (انسداد باب علم و ظن خاص نسبت به معظم احکام) موضع انتقادی نمیگیرد بلکه به نحوی در ادامه تایید هم میکند و از طرفی تأمّلانی در مقدمات دیگر دارد، مشخص میشود شیخ أعظم نه انفتاحی اصطلاحی است و نه انسدادی با تعریف معروفش، بلکه مجموع سخنان ایشان در فقه و اصول نشانگر سبک ویژهای است که استاد نام آن را اضطرار نهادند.
✂️در نظریه اضطرار به دنبال این هستیم:
🔹اولاً؛ فقیه در عصر غیبت نباید با داشتن سرمایههای روایی و ... موجود در استنباط بهگونهای عمل کند که گویا احادیث معتبره را خود از زبان امام شنیده و حکم الهی را بر طبق آن بیان میکند، بلکه باید اذعان کنیم که نواقص فراوان است و تمام کاوشهای فقهی و حتی غیر فقهی ما، اضطراری است. به فرمایش شیخ اعظم از باب اکل میته و از روی ناچاری است.
🔹ثانیاً؛ به دنبال اثبات کمبود در سرمایههای قانونی موجود، اجرای دستورها و احکام الهی نیز در زمان غیبت اضطراری است؛ یعنی نباید خود را موظف به اجرای تمام احکام دین بدانیم، بلکه چون اضطرار در اجراء هست و باب بابِ تزاحم است، نباید اصرار به اجرای احکامی داشت که اجرای آنها در جامعه با واکنشهایی مواجه بشود که ضرر و فساد آن بیش از فوائد و مصالح اجرای احکام باشد.
🔸اضطرار در اجرای احکام هرگز به معنای تعطیلی فقه و شریعت و یا حتی منفعل بودن آن در حوزه اجتماع نیست؛ بلکه مراد در نظر گرفتن شرایط موجود در زمینه اجرای احکام الهی است که این نهتنها تهدیدی بر جامعۀ ایمانی نبوده بلکه عامل رشد و بالندگی آن خواهد بود. همانگونه که نزول تدریجی آیات الهی در زمان پیامبر و در نظر گرفتن شرایط جامعۀ عصر و مصر نبی (صلیالله علیه و آله) سبب پیشبرد اهداف اسلام گردید.
🔸پذیرش مسلک اضطرار به معنای تسلیم شدن و پذیرش کامل قوانین بینالملل نیست و هرگز استاد محترم که خود چندین دوره قاعدۀ نفی سبیل را تدریس نموده، چنین برداشتی را تأیید نمیکند. بلکه مراد، بهرهبرداری از یافتههای بشری در راستای تعمیق فقاهت و فهم از نصوص دینی است که البته دامنۀ آن نیز در امور عقلائی است نه تعبدیات و معارف برتر از عقل و عقلاء. علاوه اینکه مراجعه و استفاده از نظرات آنان، در سایۀ عرضه به محکمات شریعت و مسلمات دین صورت میگیرد.
👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70577
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙سوم فروردین، آغاز ماه رمضان خواهد بود/ ماه مبارک امسال ۳۰ روزه است
✔️حجتالاسلام مهدی سهرابی، رئیس ستاد استهلال قم:
چهارشنبه دوم فروردین آخر ماه شعبان و پنجشنبه سوم فروردین اول ماه رمضان خواهد بود با این حال برای دیدن ماه با چشم غیر مسلح نیز گروههایی به مناطق مساعد اعزام خواهند شد.
از طرف دیگر روز ۲۹ ماه مبارک رمضان در کل منطقه تا غرب آفریقا مقارنه شکل میگیرد ولی هلال تشکیل نمیشود بنابراین ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه خواهد بود و هلال ماه بلند و به وضوح قابل رؤیت است و نیز با دوربین به صورت قطعی قابل رویت میباشد.
ماه رمضان در عربستان ۲۹ روزه خواهد بود و اطراف خود ما هم کشورهای شرقی و غربی به متابعت از عربستان ۲۹ روزه خواهند بود از این رو مردم باید با مبانی فقهی این موضوع آشنا شوند تا شبههای برایشان ایجاد نشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اعتبار ابزار جدید در رؤیت هلال
🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🗓 زمان: چهارشنبه 24 اسفندماه، ساعت 19 الی 20:30
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی ره
🔗لینک پخش زنده: http://www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس خارج فقه استاد شب زندهدار در ماه مبارک رمضان 1444ه.ق
📘 موضوع بحث: بررسی روایات و ادله احکام زکات فطریه
📆 زمان: از یکشنبه 6 فرودین ماه 1402یک ساعت به اذان ظهر
🏛 مکان: قم، صفائیه کوچه 19 فرعی اول سمت چپ، پلاک 51، مدرسه فقهی و تحقیقاتی موسی بن جعفر (سلام الله علیهما)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دیدگاه آیتالله خوئی و آیتالله تبریزی در باب اداره حکومت
👤حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
👈ویدئو در آپارات با کیفیت بالاتر: https://aparat.com/v/ZBITe
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی از احکام هنری فقها، اصلاً موضوع خارجی ندارند!/ اگر فقها هنرشناس باشند زبان مفاهمه با هنرمندان را پیدا میکنند/ هر هنرمندی، هنرشناس نیست!
✔️شاید اگر فقه هنر را چالشیترین باب از ابواب فقهی نوپدید بینگاریم سخنی بهگزاف نگفتهایم. جذابیت مقوله هنر و گستره تأثیرگذاری آن در میان مردم، تا بدانجاست که شاید بتوان گفت تمام ابناء بشر به نحوی با آن درگیر بوده و در تعامل هستند.
دراینرابطه، یکی از مباحثی که سالیان درازی است به چالشی در فقه هنر تبدیل شده است، موضوعشناسی این مباحث است. برخی از هنرمندان معتقدند بعضی فتاوای فقهی، ناشی از ناآشنایی مفتی با موضوع مسئله است وگرنه اگر موضوع مسئله برای وی روشن میشد، اینچنین فتوا نمیداد. بهعنوان نمونه، معتقدند اساساً نگارش نمایشنامه و فیلمنامه به منزله قرینه لبّی برای غیرواقعی بودنِ داستان است؛ لذا اساساً دروغ و کذاب در نمایشنامه و فیلمنامه راه ندارد.
همچنین وجود چند ده و گاه چند صد نفر در صحنه فیلمبرداری به همراه دوربینهای متعدد و افراد گوناگونی که هر یک به نحوی با صحنه درگیر هستند، اساساً فرصت قصد جدی از بیان جملات عاشقانه را از بازیگران میگیرد؛ لذا حکم به حرمت بیان جملات عاشقانه بین بازیگران نامحرم، از اساس بلاموضوع خواهد بود.
در این میان، یکی از بهترین افراد برای گفتگو پیرامون این موضوع، حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق لیراوی، مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی رسانه است.
👈 متن گفتگوی اختصاصی «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=70580
🆔 https://eitaa.com/ijtihad