eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔فراخوان ثبت‌نام رشته تخصصی سطح چهار «فقه خانواده» ✔️مرکز تخصصی طوبی در مشهد از میان طلاب خواهر علاقمند و مستعد برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مقطع عالی سطح چهار طلبه می پذیرد. 🔻امتیازات: 🔹اعطاء دانشنامه سطح چهار حوزه 🔸شیوه آموزش پژوهش محور 🔹 بهره مندی از محضر اساتید برجسته 🔸حمایت از چاپ کتب و مقالات 🔹دعوت به همکاری در برنامه های آموزشی و طرحهای پژوهشی 🔸 عضویت در حلقه های علمی، تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی 🔻 شرایط پذیرش: 🔹 اتمام سطح سه حوزه علمیه 🔸 عدم اشتغال به تحصیل همزمان 🔹 موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری ⏳ مهلت ثبت نام: ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ 📞 اطلاعات بیشتر: ۳۲۲۳۶۳۳۶ - ۰۵۱ و ۰۵۱ - ۳۲۲۴۲۱۲۷ داخلی ۳۰۱ و ۳۰۲ 🔗 ثبت نام: Paziresh.dte.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی؛ سال تحصیلی 1402-1403 🔺 تحت اشراف مقام معظم رهبری 💠 مقطع خارج تخصصی در 5 رشته: 🔹 فقه اقتصاد 🔹 فقه تربیت 🔹 فقه جزا 🔹 فقه زن و خانواده 🔹فقه سیاست 💠 مقطع خارج عمومی 🔹 سالهای اول و دوم خارج 💠 مقطع سطح عالی 🔹پایه 7 تا 10 ⏳ثبت نام تا 31 اردیبهشت 1402 🔗 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://www.mfos.ir ☎️ تماس: 02532401545 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت شناخت شرایط اجتماعی صدور روایت در تشخیص تقیه ✔️استاد سید احمد مددی: 🔹بسیاری از موارد حمل بر تقیه، غیر علمی است مثلا می‌گفتند که این روایت امام رضا (ع) تقیه است چون مطابق با فتوای شافعی است یا مطابق رأی ابوحنیفه است در حالیکه این دو شخصیتی نبودند در آن زمان. ابوحنیفه توسط شاگردش ابویوسف شناخته شد. ابوحنیفه که بالخصوص بد نام بود. نزد عده ای متهم به بی دینی بود. در تاریخ بغداد آمده دو مرتبه او را توبه دادند. مولف تاریخ بغداد حنبلی است با حنفی‌ها خیلی بد هستند. تاریخ بغداد خیلی به ابوحنیفه هجوم آورده و می‌گوید : مَا وُلِدَ فِي‌ الإسْلَامِ أشْأمُ مِنْ أبِي‌حَنِيفَةَ. 🔸مجموعه روایاتی که ما در مذمت ابوحنیفه داریم عُشر روایات عامه نمی‌شود. بخاری و.. از او روایت نقل نمی‌کنند. ابوحنیفه الان به خاطر عثمانی‌ها معروف شده است؛ چون عثمانی‌ها ترک بودند و می‌خواستند حکومت کنند و ابوحنیفه قائل نبود که حاکم باید قریشی باشد.و محمد بن محمد غزالی شافی که در کتاب المنحول فی الاصول آورده است: (فاما ابوحنیفة فقد غلب الشریعة ظهراً لبطن و شوش مسلکها و غیر نظامها و اردف جمیع قواعد الشرع باصل هدم به شرع محمد مصطفی ص و من فعل شیئاً من هذا مستحلاً کفر و من فعله غیر مستحلا فسق. ). 🔹همچنین ابن حبان از سفیان ثوری(۱۶۱هـ) یکی از قله‌های حدیثی معاصر ابوحنیفه، نقل می‌کند که: «استتیب أبو حنیفة من الکفر مرتین: ابوحنیفه را دو بار از کفر توبه دادند»(المجروحین، ۳/۶۴) حنفی‌ها می‌گویند این استتابه برای خوارج بوده است ولی من یادم نمیاد در زمان ابوحنیفه ، خوارج حاکم شده بودند. نام کامل او «نعمان بن ثابت بن زوطی» اصلاً معلوم نیست که زوطی متعلق به کجاست ؟ برخی گفته اند کابل برخی خراسان و... لذا اصل و نسب درستی هم ندارد. 🔸یا اینکه گفته می‌شود امام صادق (ع) از شافعی تقیه کند! خود شافعی در معرض قتل بود و متهم به تشیع بود. سال تولدش همان سال شهادت امام صادق (ع) است. در میان فتواهای او بسیار اختلاف است، آراء او در مصر و عراق تغییر پیدا کرد. بنابراین آنها به این حد نبودند که امام بخواهد از آنها تقیه کنند. در این میان مالک اهل مدینه است و قابل اعتنا است. مالک صاحب رأی اهل مدینه است. در موطاء حدود 300 مورد رأیش، همان رأی مالک است. مالک به عکس از امام صادق (ع) نقل حدیث می‌کند و با دیده احترام به او نگاه می‌کند. 🔹نکته دیگر که حائز اهمیت است اینکه در روایت عمر حنظله می‌گوید مطابق آنچه که حکام عامه می‌گویند، تقیه واقع می‌شود: ... قَالَ يُنْظَرُ إِلَى مَا هُمْ إِلَيْهِ أَمْيَلُ حُكَّامُهُمْ وَ قُضَاتُهُمْ فَيُتْرَكُ‏ وَ يُؤْخَذُ بِالْآخَر...(الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص68) 🔸بنابراین در عصر اخباریها حمل بر تقیه زیاد شد و مثل مرحوم صاحب حدائق گفت صرف اختلاف تقیه است نه اینکه لزوماً مطابق با عامه باشد. بنابراین بحث تقیه فروعاتی پیدا می‌کند./ درس خارج فقه، 93/10/19 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14010801.pdf
486.3K
🔖 سنخ شناسی نقدهای امام خمینی (ره) به محقق نائینی (ره) ✍️ استاد احمد مبلغی ✂️پژوهش حاضر با عنوان سنخ‌شناسی نقدهای امام خمینی به محقق نائینی در راستای بررسی و مقایسه شیوه اجتهادی این دو اصولی به نگارش درآمده و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و به روش تحلیلی توصیفی نگاشته شده است. در این تحقیق نقدهای امام خمینی به سه سنخ تقسیم گردیده است: 1- نقدهای برخاسته از خواستگاه اعتبارات عقلا به اعتبارات عقلا؛ 2- نقدهای برخاسته از عدم دقت در به کارگیری اصطلاحات فلسفی؛ 3- نقدهای تحلیلی رایج. بررسی سنخ نقدها باعث تبیین و شناختی بهتر از اندیشه محقق نائینی، مدرسه و مکتب وی می‌گردد. در این پژوهش سنخ نخست به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفت و روشن گردید که امام خمینی با داشتن نگاه خاصی به اعتبارات عقلایی، تعاملی منبع گونه با سیره عقلا داشته و از این رهگذر انتقادات بسیاری را متوجه محقق نائینی کرده است. همچنین تفاوت‌هایی در برخی موضوعات بین محقق نائینی و امام خمینی وجود دارد که با توجه به ظرفیت و مجال این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت. موضوعاتی مانند: ارجاع سایر ادله به ارتکازات و سیره عقلا، تبیین ماهیت امضاء شارع و کیفیت تبعیت از سیره عقلا. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب در میانه گفتگوی حوزویان ✔️در گفتمان انقلاب اسلامی، مسئله حجاب به عنوان مفهومی اسلامی و ضرورت شرعی مورد تأکید و توجه است؛ هرچند در عرصه روش و اجرا، اختلاف‌ نظرهایی بین صاحب نظران وجود داشته و دارد. استاد ابوالقاسم علیدوست به‌تازگی در گفتگویی به ابعاد مسئله حجاب و میزان مداخله حاکمیّت در این زمینه پرداخت که با واکنش‌هایی روبرو بود. (اینجا بخوانید) بعد از آن، احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) در دو یادداشت کوتاه، ادبیات خاصی را در نقد ایشان به‌کار برد و مهدی جمشیدی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نیز تحلیل استاد علیدوست را با نگاهی روش‌شناسانه مورد نقد قرار داد و ‌‌‌به تبیین قواعد مصلحت‌اندیشی در بازسازی اجتماعی پرداخت. در این میان، نقد احمدحسین شریفی با واکنش‌ سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی (از شاگردان استاد علیدوست) و نقد مهدی جمشیدی با واکنش احمد احسانی‌فر (از شاگردان استاد علیدوست) همراه بود که گزارشی از این نقدها بدون دخل و تصرف در محتوا پیش‌رو قرار می‌گیرد. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70988 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖بسته ویژه بزرگداشت شهید آیت‌الله مرتضی مطهری (ره) 🔹جمهوری اسلامی، عدالت‌گرایی و پاسخگویی حاکمان/ استاد شهید مرتضی مطهری: http://ijtihadnet.ir/?p=29016 🔸فقه در چشم‌انداز شهید مطهری/ محمدحسن نجفی: http://ijtihadnet.ir/?p=50876 🔹ظرفیت‌های فقه مطهری برای فقه معاصر/ احمد مبلغی: http://ijtihadnet.ir/?p=65460 🔸روایات مشهوری که شهید مطهری آنها را جعلی می‌دانست/ مهدی مهریزی: http://ijtihadnet.ir/?p=29314 🔹دیدگاه‌های شهید مطهری درباره «عقد بیمه»/ محمدهادی کمالی: http://ijtihadnet.ir/?p=33195 🔸استاد مطهری؛ یک مصلح اجتماعی با خاستگاهی دینی/ محسن اسماعیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=50872 🔹شهید مطهری؛ طراح خطوط بنیادینِ اندیشه اقتصادِ اسلامی/ عادل پیغامی: http://ijtihadnet.ir/?p=50914 🔸شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه/ محمدمهدی کریم‌پور: http://ijtihadnet.ir/?p=62265 🔹شریعتی و مقتضیات زمان و مکان در فقه پویا/ سیدجواد میری: http://ijtihadnet.ir/?p=51821 🔸مطهری و اندیشه معاصر اسلامی و شیعی/ سید محمد عیسی‌نژاد: http://ijtihadnet.ir/?p=29022 🔹نسبت بین ایمان و دموکراسی در اندیشه شهید مطهری/ نجف لک‌زایی: http://ijtihadnet.ir/?p=25615 🔸استاد مطهری و بازخوانی هویت ملی محذوف/ داود مهدوی‌زادگان: http://ijtihadnet.ir/?p=28611 🔹بازخوانی اندیشه‌های شهید مطهری در حوزه «زنان»/ داود مهدوی ‌زادگان: http://ijtihadnet.ir/?p=18023 🔸تفاوت دیدگاه‌های علامه طباطبایی و شهید مطهری درباره حقوق فردی و اجتماعی زنان/ محمدرضا زیبایی‌نژاد: http://ijtihadnet.ir/?p=14472 🔹پیشنهادهایی برای «تحول در فقه» از منظر شهید مطهری/ حسین سوزنچی : http://ijtihadnet.ir/?p=4343 🔸«شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی»/ آیت‌الله سبحانی، علیرضا اعرافی و حمید پارسانیا: http://ijtihadnet.ir/?p=41360 🔹اضلاعِ روایتِ استاد مطهری از قیامِ عاشورا/ دکتر مهدی جمشیدی: http://ijtihadnet.ir/?p=53286 🔸جمهوری اسلامی از نگاه استاد شهید آیت‌الله مطهری/ http://ijtihadnet.ir/?p=40598 🔹اقتصاد اسلامی و سؤالات اساسی آن، از منظر استاد شهید مطهری: http://ijtihadnet.ir/?p=54192 🔸تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری: http://ijtihadnet.ir/?p=65921 📗معرفی «کتاب روابط زن و مرد در اسلام»: http://ijtihadnet.ir/?p=68576 📕معرفی کتاب «مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی»: http://ijtihadnet.ir/?p=18272 📒معرفی کتاب «جمهوری اسلامی و کارآمدی آن در اندیشه شهید مطهری»: http://ijtihadnet.ir/?p=28639 📘معرفی کتاب «نظام خانوادگی اسلام»: http://ijtihadnet.ir/?p=47439 📙معرفی کتاب «خانواده و اخلاف جنسی»: http://ijtihadnet.ir/?p=51197 📔معرفی کتاب «مطهری و عدالت»: http://ijtihadnet.ir/?p=52271 📗معرفی کتاب «مبانی و نوآوری‌‌های فقهی شهید آیت‌الله مطهری»: http://ijtihadnet.ir/?p=58447 📒معرفی کتاب «حق عقل در اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=68576 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢احتمال تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر 🔹سؤال: اگر امر به معروف یا نهی از منکر منجر شود که شخص فقط در برابر ما آن مورد را رعایت کند و یا کلا تأثیری نداشته باشد؛ آیا در این صورت لازم است؟ 🔸جواب: اگر احتمال بدهید که امر به معروف یا نهی از منکری تأثیر دارد هر چند تنها مقابل شما باشد، واجب است که اقدام کنید و در غیر این صورت، واجب نیست. 👈استفتائات اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: http://ijtihadnet.ir/?p=71007 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آشنایی فقیه با تاریخ جاهلیت در تغییر نگاه فقهی او به زمان حاضر مؤثر است/ اعتقاد راه گفت وگو را‌ می‌بندد! ✔️استاد سیدمصطفی محقق داماد: 🔹مقاله‌ای نوشته بودم که قاعده «لاضرر و لاضرار فی الإسلام»، بخش «لأضرر» آن قبل از اسلام مطرح بوده، ولی بخش «لاضرار» نوآوری اسلام است. در یک سخنرانی‌ نیز از «فقه الرومانیین» نقل قول کردم که عین عبارت «لا ضرر» در آنجاست. آنجا ثابت کردم به علت وجود «لاضرار» است که این قاعده اسلامی و ابداعی است. 🔸باید فقیه بداند در جاهلیت چه قواعدی بوده و بسیاری از این قواعد همانند قضیه عاقله بازمانده قبل از اسلام است که در ساختار دینی اسلام بازسازی شده است. با مطالعه دقیق تاریخ جاهلیت‌ می‌توانید پی ببرید که بسیاری از نهی‌هایی که در قرآن آمده در دوره قبل از ظهور اسلام رایج بود. 🔹در قرآن هیچ آیه‌ای نیست که بگوید گوشت سگ را نخورید چون اعراب جاهلی این کار را‌ نمی‌کردند، ولی قرآن تذکر‌ می‌دهد و خطاب به اعراب‌ می‌گوید خون را نخورید، پس معلوم‌ می‌شود که اعراب جاهلی خون‌ می‌خوردند.لذا آشنایی با تاریخ جاهلیت برای فقیه لازم است و باعث تحول نگاه فقهی او در زمان حاضر می‌شود. 🔸معرفت داشته باشیم و به جای اعتقاد، فکر بنشانیم در این صورت است که به جای اینکه بگویم من معتقدم؛‌ می‌گوییم من فکر‌ می‌کنم و اگر چنین بگوییم‌ می‌توانیم با دیگری گفت وگو کنیم. در حالی که اگر بگوییم من معتقدم،‌ نمی‌توانیم با هیچ کس، گفت وگویی داشته باشیم چرا که اعتقاد راه گفت وگو را‌ می‌بندد و این تفکر است که راهگشای گفت وگو است. 👈متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=70999 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تولید نظریه در فقه حکومتی و علوم انسانی، لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی ✔️حجت‌الاسلام قاسم ترخان: 🔹امروزه بحث فقه حکومتی یکی از اضلاع حکومت اسلامی است؛ این که ما بتوانیم فقهی تولید کنیم که به درد حاکمیت خورده و مسائل و مشکلات حکومتی را حل و فصل کرده و رفع نیاز کند؛ اما مهمتر از آن این است که ما بتوانیم در حوزه‌های علوم انسانی، تولید نظریه کنیم و فقه حکومتی و علوم انسانی ارکانی مهم برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. 🔸اگر حوزه‌های علمیه نتوانند علوم انسانی- اسلامی و دینی تولید کنند،‌ نمی‌توانند به سمت و سوی تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کنند و به نظر من علیرغم این که فقه حکومتی بسیار مهم است؛ اما بحث ورود به نظریه پردازی در علوم انسانی نسبت به فقه حکومتی ارجحیت بیشتری دارد. 🔹در فقه حکومتی از قواعد فقهی اجتماعی استفاده‌ می‌شود و یکی از چیزهایی که متاسفانه علی رغم این که تاکید شده و بسیاری از بزرگان نیز بر آن توجه کردند «عدم توجه به قاعده عدالت اجتماعی» است. این که قاعده عدالت اجتماعی هم در استنباط احکام و هم در سنجش احکامی که استنباط شده است و این که ما بتوانیم از این قواعد این چنینی، استفاده کنیم، جزو ویژگی‌های فقه حکومتی است. 👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=70996 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سه كاربرد كلیدی تكنولوژی هوش مصنوعی در مراحل مختلف فرآیند اجتهاد ✔️حجت‌الاسلام محمدجواد مهری ضمن بیان اهمیت پرداختن به هوش مصنوعی یکی از وظائف فقه در عصر جدید را بررسی مسائل و کشف احکام و موضوعات مربوط به تکنولوژی «هوش مصنوعی» دانست و سه كاربرد كلیدی تكنولوژی هوش مصنوعی در مراحل مختلف فرآیند اجتهاد تبیین نمود. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71009 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همانطور که موضوع «حجاب» اهمیت دارد باید موضوع «ربا» مورد توجه باشد ✔️آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با رئیس کل دادگستری قم اجرای امر به معرف و نهی از منکر با در نظر گرفتن شرایطش لازم و ضروری است... بايد توجه داشت بخشی از مشکلات که‌ در جامعه وجود دارد ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و باید این مسئله و مشکل حل شود. مردم امروز در سختی معیشت هستند و باید خدمت به مردم و حل مشکلات آنان اولویت کار مسئولان باشد. احکام خدا را نمی توان تعطیل کرد و باید آن را اجرای نمود همانطور که موضوع حجاب اهمیت دارد موضوع ربا که مصیبتی شده و ما هم مکرر گفتیم و نوشتیم ولی همچنان برقرار است باید مورد توجه باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران/ جلسه سوم 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 📆زمان: چهارشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه، ساعت 7 الی 9:30 🏢مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔗لینک ورود به جلسه: dte.bz/cptconf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad