eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢امام خمینی در مدرسه آیت‌الله حائری یزدی ✔️یکی از ادوار فعالیت حوزه علمیه قم، دوره‌ای است که با زعامت و درایت فقیه خبیر آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) موفق به پرورش فقهای زیادی شده و بستری شده تا در ادامه و با زعامت آیت‌الله بروجردی در عرصه‌های علمی و اجتماعی در کارنامه این حوزه ثبت شود. یکی از شاگردان و تربیت شدگان حوزه علمیه حاج شیخ و مکتب فقهی ایشان امام خمینی است که در این مقاله چگونگی تحصیل، تدریس و تألیف آثار علمی توسط ایشان گزارش و واکاوی می‌شود. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71778 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجتهاد یک شمشیر دو لبه است/ باید با «اجتهاد» مذاهب را بر سر یک سفره بنشانیم ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی: 🔹مجتهد باید تمام جوانب و همه نشانه‌های مربوط به فتوا خویش را یافته و تحلیل و بررسی کرده باشد. از این روی، تخطئه در بین مذاهب به معنای خروج از دین نیست! اجتهاد یک شمشیر دو لبه است. ما باید بدانیم که چگونه می‌شود به وسیله «اجتهاد» و «تفقه» نزاع را حل کنیم تا بتوانیم مذاهب را بر سر یک سفره بنشانیم. 🔸لذا لبه خطرناک اجتهاد و لبه مثبت تفقه باید درک و مورد سنجش قرار بگیرد. تکثرگرایی و به رسمیت شناختن در موضوع اجتهاد کار بسیار سنگینی است. لذا ما در گونه شناسی اختلافات داریم که به عنوان مثال: اختلاف کفار با مسلمانان از نوع اختلاف مذموم است. اما اختلاف مقبول این است که؛ ما در درون خودمان یا مثلا میان نظرات مراجع و اجتهادات متفاوتی داریم. 🔹اجتهاد اگر کنترل نشود بنیان‌افکن و خطرناک است. ائتلاف بخشی و تقریب بین مذاهب از دل «اجتهاد کنترل شده متکثر» بر اساس اصول و قواعد خط کشی شده پدید می‌آید. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71774 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کمینه‌گرایی در جرم‌انگاری و استفاده از ابزارهای کیفری ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی 🔻حکومت‌ها و دولت‌ها حق دارند از ابزارها و ضمانت اجراهای کیفری (جرم‌انگاری) برای مقابله با ناهنجاری‌ها و نقض ارزش‌های اجتماعی استفاده کنند؛ در اصل این بیان هیچ تردیدی وجود ندارد؛ اما با وجود مشروعیت، وجاهت و اهمیت اقدامات کیفری، قلمرو و محدوده آن تا کجاست؟ ✂️رویکرد کمینه‌گرا اعتدال در برخورد با رفتار ناشايست است؛ هر رفتار ناپسند مستلزم برخورد شديد نيست. به نظر می‌رسد در مواجه با رفتارهای ناپسند ابزارهای غير کيفری بهتر جواب می‌دهد؛ زيرا برخورد کيفری از منظر جرم‌شناسی سبب برچسب‌زنی و رسوايی مجرم می‌گردد و جايگاه اجتماعی و موقعيت خانوادگی بزهکار را نابود می‌سازد. ✂️برخی از ارزش‌هایی اجتماعی مثل مسائل خانواده و موضوعاتی مانند حجاب بیشتر جنبه فرهنگی و اخلاقی دارد و رویکردهای جزایی تاثیر چندانی ندارد مگر در موارد ضروری و مهم از آنها که ناچار از استفاده از ابزار کیفری باشیم. در نتیجه حکومت‌ها باید در حوزه جرم دانستن رفتار علاوه بر مبانی جرم‌انگاری به مسائل و رویکرد عرفی جامعه نیز توجه کند... 👈 متن کامل یادداشت را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71781 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخ به مناقشاتی نسبت به کرامت ذاتی انسان ✔️استاد محمد عندلیب همدانی: 🔺از آنجا که پرسش‌ها و اشکالاتی درباره کرامت ذاتی انسان و نیز طهارت ذاتی انسان مطرح شده است مطالب و نکاتی را درباره برخی از این مناقشات و پاسخ اجمالی به آن، به عنوان خاتمه مباحثِ قاعده الزام و تعایش سلمی اختصاص می‌دهم و آنچه عرض می‌کنم دفاع از دروسی است که القا کرده‌ام و طبیعتاً دفاع از آن نیز بر من لازم است؛ اعمّ از اینکه مستشکلین اشکال را به حقیر داشته باشند یا به دیگر کسانی که ممکن است چنین نظری داشته باشند. ✂️حضرت آقای سیستانی در رساله خبر واحد در تعادل و تراجیح و در جاهای دیگر، تصریح می‌کنند به این‌که هر روایتی که مخالف روح شریعت باشد، قابل قبول نیست. ایشان در این دو صفحه صریحاً و واضح می‌فرماید روح شریعت مثل کرامت انسان و عدالت. هر روایتی با کرامت انسان، با عدالت سازگاری نداشت، حجیّت ندارد. فقیه برجسته نجف قاعده‌ای به نام قاعده تعایش سلمی تأسیس کرده است. عباراتی را که می‌خوانم از خود ایشان است : «أن التعایش السلمی، لا یمکن الا مع احترام کل قوم الروابط المالیة المحترمة عند قوم آخرین»؛ «التعایّش السلمی [المشترک] الذی هو أساس الذمّة و الهُدنة و التعاون.»؛ «هو قانون الاحترام المتبادل فیما إذا کان بناء المجتمع المتشکّل من الأدیان و المذاهب المختلفة علی التعایّش السلمی. فإنّ ذلک یستدعی احترام کل من الأطراف قانون الآخر» 👈 متن کامل را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71785 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبنای نظام اجتماعی در عصر غیبت از دو نگاه فقهی ✔️استاد سیدجواد ورعی: 💠 ۱. مبنای حقانیت: چون فقیه نایب امام زمان است، مثل امام شاخص است. 🔻آثار و نتایج: 🔹فقیه عادل ولایت دارد و کارشناسان او را کشف کرده و برای بیعت به مردم معرفی می‌کنند. 🔸اگر قانونگذاری را مشروع بدانیم، فتوای ولی امر معیار قانونگذاری است، نه فتوای اعلم و نه مشهور و نه فقیهان شورای نگهبان و نه هیچ فتوای دیگر. حکومت فقط مجری احکام شریعت است. 🔹تشخیص ولی امر معیار و میزان است، چون نزدیک به صواب، بلکه صواب است. (استناد به قاعده لطف و سخن از عصمت ظلیه در همین راستاست) 🔸 نه تنها نظر ولی امر بلکه منویات او باید نصب العین همه مدیران باشد. 🔹مشروعیت همه نهادها و حتی قانون اساسی از او ناشی می‌شود. 💠 ۲. مبنای اکثریت (شهید بهشتی): هیچ فقیهی نمی‌تواند ادعا کند که فتوا و نظر او بر حق و مطابق با واقع است. فتوای هر فقیهی صرفا برای او و مقلدانش حجت است. 🔻آثار و نتایج: 🔹مبنای قانونگذاری "مصالح عمومی" است به تشخیص "نمایندگان ملت"؛ و فقیهان و حقوق دانان شورای نگهبان صرفا کارشناسی می‌کنند تا مصلحتی که مجلس تشخیص داده، خلاف شرع و قانون اساسی نباشد. 🔸مصالح عمومی در جامعه‌ای که اکثریت مردم آن مسلمانند، نباید خلاف موازین و احکام مسلم شرعی باشد. 🔹مبنای اعتبار قانون اساسی رای مردم است؛ از این رو، نمی توان اصولی از قانون اساسی را برای آیندگان غیرقابل تغییر دانست. 🔸 در یک جامعه بر اساس نظریه ولایت فقیه عادل، تنها فقیهی می تواند زمام امور را بدست گیرد، که منتخب اکثریت مردم باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا مقررات لایحه حجاب برای سلبریتی‌ها بازدارنده است؟ ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا: 🔹لایحه جدید مجازات فرد مشهور بازیگری که عمداً هنجارشکنی و تبلیغ علیه بی حجابی می‌کند را از دیگران جدا می‌کند یا کسانی که پول گرفته‌اند تا علیه نظام تبلیغ کنند و اینها را نباید با شهروندان یکسان گرفت. در ماده ۴ در مورد این قشر بیان شده است که این افراد علاوه بر پرداخت جریمه عمومی یعنی یک‌ششم مبلغ تعیین‌ شده در ماده یک(۳ میلیون تومان) و لغو کلیه امتیازات و تخفیفات اهدایی با حکم مرجع قضایی به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای و فعالیت در فضای مجازی به مدت سه ما تا یک سال محکوم می‌شود و اگر بازدارنده نباشد به شش ماه تا دو سال زندان و جزای نقدی ۶ تا ۲۴ میلیون محکوم خواهد شد. 🔸برخی می‌گویند این مبلغ بازدارنده نیست و باید زیاد شود اما باید توجه شود مجازات فرد دارای شهرت با مجازات شهروند معمولی در مواد لایحه کاملا متفاوت است و باید هم باشد. پیامدهای بی حجابی شهروند معمولی در ماده یک لایحه آمده است ولی مجازات مشاهیر در ماده چهار پیش‌بینی شده است. همچنین اگر سازماندهی‌شده باشد در همان مرتبه نخست علاوه بر ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و متناسب با شرایط به یک یا دو مورد از موارد قانون ۲۳ مجازات اسلامی و حبس درجه ۵ (دو تا ۵ سال) محکوم خواهد شد. 👈تصویری از لایحه عفاف و حجاب: http://ijtihadnet.ir/?p=71792 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید نگرانی‌های مخالفان توسعه محدوده عقل در فقه تمدنی را رفع کرد/ اجتهاد شورایی مزیت‌های فراوانی در فقه تمدنی دارد/ بدون حضور گسترده عقل در کنار قرآن و سنت، فقه خلع سلاح می‌شود ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی: 🔹امروز همچنان فقهایی در حوزه‌های علمیه زیست می‌کنند که عقل در فقه را همچون اکل میته تلقی می‌کنند و تا می‌توانند از خیزش آن در فقه جلوگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد مخالفان توسعه محدوده عقل در فقه تمدنی نگرانی‌هایی دارند که جا دارد به آن‌ها توجه نمود و نگرانی‌های منطقی را رفع کرد. 🔸عمده نگرانی‌ها، از ندانستن ارزش عقل در نگاه شارع مقدس، از نگاه تقابلی میان عقل و دین و از بار کردن توقع نابجا بر دوش دین و به تبع آن بر دوش فقه سرچشمه می‌گیرد. 🔹بسیاری از فقهای عصر ما وارد اتمسفر اصول عملیه نشده‌اند این در حالی است که در شرایط استقرار دولت اسلامی و مواجهه این دولت با سیلی از نیازها، بهترین روش برای اثربخشی فقه و کارآمدسازی فقه، بسط نقش و سهم عقل در استنباط احکام شرعی است. 🔸بعضی‌ها از اجتهاد شورایی تصور بدی دارند اما اجتهاد شورایی مزیت‌های فراوانی در فقه تمدنی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.... من از تحولی صحبت می‌کنم‌ که هیچ منافاتی با اصول فقه جواهری ندارد. 🔹بدون حضور گسترده عقل در کنار قرآن و سنت، فقه خلع سلاح می‌شود. یعنی عموم احکام ثانویه و احکام حکومتی از سوی ولی فقیه که جنبه موقت دارند، بدون استفاده از قابلیت منحصربفرد عقل در فقه صادر نمی‌شوند. 👈 متن کامل سخنان را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71789 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢واکنش دفتر آیت‌الله سیستانی به اهانت به ساحت قرآن در سوئد 🔺آزادی بیان به هیچ وجه تعدی به حریم قرآن و ترویج افراطی‌گری را توجیه نمی‌کند ✔️دفتر آیت‌الله سیستانی نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره تعرض به نسخه‌ای از قرآن کریم با مجوز پلیس سوئد ارسال کرد. ✍️متن نامه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای آنتونیو گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل متحد با سلام و احترام رسانه‌ها گزارش دادند که فردی در سوئد با هدف اهانت به دین حنیف اسلام، به نسخه‌ای از قرآن کریم تعرض کرده و یکی از اوراق آن را سوزانده است. نظیر چنین رفتار ناپسندی در سال‌های اخیر بارها در کشورهای مختلف رخ داده است اما موضوع قابل توجه این است که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و تحت بهانه آزادی بیان رخ داده است. در صورتی که مسلما احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم آوری را که نمود تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضایی مساعد برای ترویج افکار افراطی و اقدامات اشتباه منجر می شود، توجیه نمی‌کند. مرجعیت عالی دینی ضمن محکوم کردن این اقدام، از سازمان ملل می‌خواهد اقدامات موثری به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین حوادثی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی وادار کند که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد. مرجعیت عالی دینی همچنین به تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل بین همه دعوت می‌نماید. 👈 اصل نامه: http://ijtihadnet.ir/?p=71798 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت اقدام هتاکانه معاندین قرآن 🔺سکوت در برابر این جرثومه‌ها جایز نیست/ آینده به اسلام و قرآن تعلق دارد ✔️ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای اقدام شهرک نشینان صهیونیست در هتک حرمت مساجد و قرآن کریم را محکوم کرد. ✍️متن بیانیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم «لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ» (فصلت، ۴۲) اقدام انزجار برانگیز صهیونیست‌های کودک کش در هتک حرمت قرآن مجید و اهانت به مقدسات اسلامی بار دیگر اوج فساد و خباثت این شیاطین را آشکار کرد. سکوت در برابر این جرثومه‌ها جایز نیست و امت اسلامی و آزادگان جهان باید به این مفسده انگیزی‌ها پاسخی کوبنده بدهند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌های ظالم اعلام می‌دارد: قدسیت و نورانیت قرآن کریم با این جهالت‌ها فرو نخواهد نشست و همچنان تلألؤ پر فروغ آن، چشم خفاشان هتاک را کور خواهد کرد. آینده به اسلام و قرآن تعلق دارد و دشمنان دین، اخلاق و معنویت نمی‌توانند با وعده صدق الهی در تحقق حاکمیت قرآن مقابله کنند. جهان به زودی سقوط و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی را خواهد دید و موجودیت سیاه این دوزخیان به پایان خواهد رسید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حزب الله: در برابر اهانت مکرر به قرآن کریم نمی‌توان سکوت کرد/ مقامات سوئد شریک این جنایت هستند ✔️حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم در سوئد و پاره کردن و آتش زدن نسخه‌ای از آن توسط یک افراطی را محکوم کرد. در این بیانیه است: «حزب الله پاره کردن و آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم مقابل یکی از مساجد استکهلم را محکوم می‌کند و معتقد است که مقامات رسمی سوئد شریک این اقدام موهن و هم دست این جنایت هستند زیرا به این افراد اجازه چنین کاری را می‌دهند در حالی که از قبل نیت آنها را می‌دانند. نمی‌توان در قبال تکرار تعدی به قران کریم در این کشور و دیگر کشورها سکوت کرد. دولت سوئد باید این مسیر بد نزولی را به جای پنهان شدن پشت مقوله آزادی بیان و دیگر شعارهای تزئیتی متوقف کند. ما مراجع و نهادهای عالی اسلامی و دولت‌های عربی و اسلامی را نسبت به انجام همه اقدامات مناسبی که این کشورها را از تکرار چنین حماقت هایی باز دارد، دعوت می‌کنیم.»/ العهد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درپی اهانت به قرآن کریم ✔️دبیر خانه سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که هفته آینده نشست فوق‌العاده این سازمان در شهر جده عربستان با هدف بررسی اهانت به قرآن کریم در سوئد برگزار می‌شود. سازمان همکاری اسلامی همچنین اعلام کرد که این نشست بنا به دعوت عربستان سعودی به عنوان رئیس دوره‌ای این سازمان برگزار خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad