📝 فرخوان مقاله در موضوع «فقه زمین»
ویژه نامه علمی - پژوهشی
گروه فقه شهرسازی و معماری
✔️گروه پژوهشی فقه شهرسازی و معماری مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) جهت انتشار مقالات پژوهشی اساتید و پژوهشگران محترم در موضوع «فقه زمین»، فراخوان مقاله داد.
⏳مهلت ارسال: اول دیماه ۱۴۰۲
☎️ارتباط با گروه فقه شهرسازی و معماری:
02537730125 - داخلی ۱۸۲ یا https://eitaa.com/FeqheOmran
🔖ارسال مقالات: http://research.markazfeqhi.com/node/283/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روضه مکشوف
🎙گفتاری از استاد علی صفایی حائری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 روایت ماجرای شهادت حضرت قاسم بن الحسن(علیهالسلام)
🏴 هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مصباح الهدی و سفینة النجاة
📝 مولف: آیتالله حسین وحید خراسانی
📘مجلدات: ۴
📌زبان: فارسی
✂️ کتاب «مصباحالهدی و سفینهالنجاه» مجموعهای است روشنگر و آموزنده از بیانات مرجع عالیقدر تشیع، حضرت آیتالله حسین وحید خراسانی که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ به مناسبت ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام ایراد شده است. این مجالس عمدتاً در مسجد اعظم قم برگزار شده و غالب مخاطبان آن، فضلا و اندیشمندان حوزه بودهاند.
قابل ذکر است، چاپ نخست مجلدات اول تا چهارم این مجموعه به ترتیب سالهای ۹۳، ۹۵، ۹۹ و ۱۴٠۱ بوده است و از آن تاریخ تاکنون چاپهای متعددی را تجربه کردهاند. این مجموعه به زبان عربی هم ترجمه و منتشر شده است.
دانلود جلد اول
دانلود جلد دوم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«الشخص الاعتباری» بههمراه ترجمه و نمودار
✔️این اثر با عنوان "الشخص الاعتباری" از کتابهای فقهی و درسی رایج حوزههای علمیه است که مباحث آن را گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین کردهاند. با توجه به آن که این کتاب مشتمل بر طرح مباحثی جدید و تاثیرگذار در مسائل علم فقه است و گاه به لحاظ زبانی پیچیدگیهایی در متن عربی وجود دارد، برای تسهیل فهم مطالب، متن این کتاب ترجمه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
🔺جلد اول کتاب «الشخص الاعتباری؛ به همراه ترجمه و نمودار» اثر سعید زارعی در ۲۶۴ صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب، به چاپ رسید. این کتاب در دو باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «مفهوم شخص اعتباری» مشتمل بر هفت فصل و باب دوم با عنوان به «رسمیت شناختن شخص اعتباری در فقه اسلامی» مشتمل بر سه فصل، به نگارش درآمده است.
👈ساختار اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=72201
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه
✔️کتاب حاضر، در مورد پدیده جدیدی است که به نام جراحی پلاستیک یا جراحی فانتزی میشناسیم. این عمل گاه برای بازگرداندن عضو ناقص به حالت اول یا رفع عیب آن و گاه به معنای تغییر عضو سالم برای زیباسازی است. موضوع جراحی پلاستیک علی رغم فراگیر بودن در جهان معاصر، کمتر در کانون پژوهش فقها قرار گرفته است. اثر حاضر با عناوینی مثل جراحی ترمیمی، جراحی زیبایی و فروع مرتبط با عمل جراحی زیبایی به واکاوی این موضوع میپردازد.
این کتاب در دو بخش تألیف شده که بخش اول با عنوان «جراحی زیبایی از نگاه فقه» شامل پنج فصل است. اولین فصل از بخش اول این کتاب با عنوان «جراحی ترمیمی» به نگارش درآمده که در آن نویسنده به بیان سابقه تاریخی جراحی ترمیمی و ضرورت این جراحی پرداخته و روایات جراحی ترمیمی و دیدگاه فقیهان مسلمان درباره آن را بررسی کرده است.
👈 معرفی کتاب و دیگر آثار فقهی: http://ijtihadnet.ir/?p=72198
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سلوک جامع و واسع با عاشورا
✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«عاشورا ما را به یک سلوک جامع و واسع دعوت میکند و خود عاشورا هم مرکبهای این سلوک را برای اهل راه هموار میکند؛ یعنی آن کشتیای که باید اهل سلوک بر آن سوار شوند و مراحل سلوک را طی کنند، را خود عاشورا فراهم کرده است.
عاشورا درواقع همۀ عالَم را با این دعوتِ سیّدالشُّهداء(ع) به دو گروه تقسیم کرده: جبهۀ حق و جبهۀ باطل. و اگر ما را به اجابت دعوت فرا میخواند، هم ما را به یک سلوک عارفانه و عاشقانه دعوت میکند که با تمام وجود وارد میدان شویم و خون خودمان را در راه خدای متعال و در محبّت اولیای خدا بدهیم، و هم ما را به یک سلوک توأم با صف و قتال دعوت میکند. اینطور نیست که عاشورا به یک سلوک صوفیانه دعوت کند! یک ضلع این سلوک، سلوکی کاملاً عاشقانه است، همان چیزی که شما اوج ظهور آن را در گودی قتلگاه را میبیند، «الهِی رِضاً بِقَضائِکَ تَسلِیماً لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»، همهچیزِ خودش را داده و خودش را محتاج عنایت خدای متعال میداند.
ولی یک بُعد دیگر سلوک سیّدالشُّهدا(ع)، درگیری و صف و قتال و محاربه است، آنهم محاربهای که همۀ تاریخ را به دو قسم تقسیم کرده: یا عاشوراییاند یا غیرعاشورایی. لذا آن دعوتی که حضرت میکنند دعوت به چنین میدانی است که باطنش تواضع و خضوع و سجده در مقابل خدای متعال و توسُّل به ولیّ خدا و معرفت و همراهی با او و فداکاری در راه اوست. این امر، خودش را در حوزه حیات اجتماعی انسان نشان میدهد و انسان را به بصیرت و موضعگیری و صف و قتال میرساند و حتّی در انسان نسبتبه جمادات و نباتات موضع ایجاد میکند، تا چه رسد نسبتبه عالَم انسانی. این دعوت جامع نیاز به یک بصیرت نافذ هم دارد.
انسان اگر بصیرت نافذی نداشته باشد که پردهها را کنار بزند و بهخصوص آنجایی که حجابهای غلیظ و ظلمات شدید است (ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْض) را کنار بزند و باطنها را ببیند، و همچنین اگر انسان یک بصیرت واسعی نداشته باشد که بتواند تمامی جبهات حق و باطل را ببیند و بصیرتی که تمام ابعاد موضوع را مورد مطالعه قرار بدهد، سلوک مطلوب اتّفاق نمیافتد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💫مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا»
(بازنشر)
✔️مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا» در ۹ بخش («گفتگوهای علمی»، «یادداشتهای تحلیلی»، «گزارشهای تفصیلی»، «احکام عزاداری»، «عاشورا پژوهی»، «عزاداری در ایام کرونا»، «مرجعیت»، «کتاب» و «چندرسانهای») با بیش از ۱۵۰ مطلب از علما و اساتید مطرح حوزه و دانشگاه، از سوی «شبکه اجتهاد» منتشر شد و در دسترس عموم علاقهمندان قرار گرفت.
👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/h34438
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺نسخۀ معتبر زیارت عاشورا و محل نماز آن
✔️آیتالله شبیری زنجانی:
🔹صرف نظر از تأییدات غیبی که از طرق معتبر، دربارهٔ زیارت عاشورا وارد شده و مؤید زیارت عاشورایند، زیارت عاشورایی که در مفاتیح الجنان از کتاب «مصباح المتهجد» نقل شده، دارای سند معتبر است.
🔹نماز زیارت عاشورا، دو رکعت است که بر اساس نقل معتبر، بعد از آن خوانده میشود. البته خوب است احتیاطاً دو رکعت نماز قبل از زیارت عاشورا هم خوانده شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 احیای دین
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔹وجود مبارك سیدالشهداء(سلام الله علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت. اما چطور این راه را انتخاب كرد و قیام كرد و فرزندان خودش را برد؟ چون او می خواست خاورمیانه را بیدار كند؛ آن روز هیچ راه دیگری برای احیای خاورمیانه نبود! خاورمیانه آن روز مكه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود كه خاورمیانه اسلامی بود.
🔸وجود مبارك سیدالشهداء بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاكره كردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره كردند؛ یعنی مكه را، مدینه را، فاصله مكه و مدینه را، فاصله مكه و عراق را، فاصله عراق و شام را این اهل بیت رفتند، پیام دادند سخنرانی كردند نامه دادند نامه گرفتند خاورمیانه را بیدار كردند. بدون برنامه و بدون تصمیم كه نبود، لذا هر كس خواست برود فرمود بروید ولی بچه های من باشند! با اینكه یقین داشت اینها به اسارت می روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه های من باید باشند، اینها پیام دارند، اینها باید كوفه را اداره كنند، شام را اداره كنند، مسیر برگشت از شام تا مدینه را اداره كنند.
🔹حضرت نامه ها نوشت، مصاحبه ها كرد، قدم به قدم اتمام حجّت كرد؛ در مكه آن سخنرانی رسمی را بیان كرد، با ابنزبیر یك نحو مصاحبه كرد، با ابنعباس یك نحو مصاحبه كرد؛ مردم خوابیده بودند حضرت اینها را بیدار كرد، لذا به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) عرض كردند در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم، دین باید آزاد باشد و ما این كار را كردیم، ما پیروز شدیم.
🔸اصل بعدی آن است كه وجود مبارك سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود انسان، آزادی اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است، لذا باید با عزّت و جلال و شكوه همراه باشد. «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة» شعار رسمی آن حضرت بود؛ فرمود ما انسان را به كرامت اصلی اش برگرداندیم، جامعه را كریم كردیم، آزاد كردیم، هر كس از ماست عزیز است؛ «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة». / درس اخلاق 1395/07/15
🖥آپارات: https://aparat.com/v/JXABc
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استدلال به ولایت فقیه بر اساس خطبه امام حسین (ع) در مِنا
✔️آیتالله مجتبی تهرانی (ره)
🔹به این جملات از خطبه میرسیم به اعتبار آن عناوینی که داشتند[که به عنوان عالم دینی شناخته می شدند]، به آنها خطاب فرمود: وَأَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةٌ لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ»؛ مصیبت شما از همه مردم سهمگین تر است؛ چرا؟ چون مقام و منزلت علماییتان را از شما بازگرفتند. در حقیقت حکومت باید در دست دانشمندان روحانی باشد.
[🔸عالمان دین] امین حدود الهی هستند جایگاهی که مربوط به شما بود را از شما گرفتند تا اینجا امام حسین بیان می کنند که کسانی که در جامعه چهره دینی هستند و مردمان خیر خواه اندرزگو و دلسوز جامعه معرفی شده اند در مقابل آبروی الهی که خداوند به آنها در سطح اجتماع داده است، وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. امام حسین ع می فرماید: این جایگاهی که در جامعه داشتید از شما گرفتند.
🔹حضرت در ادامه می فرماید: «ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ»؛ مجاری امور که در اینجا مطرح است امور اداره کردن جامعه است. به تعبیر ما اطلاق هم دارد. از آن جملاتی است که فقها در مباحث فقهیه آن را مطرح کرده و برای اثبات بحث ولایت فقیه» به آن استدلال میکنند.
🔸«مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَالْأَحْكامِ»؛ یعنی تمام اموری که با آن، جامعه اداره می شود؛ چه صدور احکام قضایی باشد، چه اجرایی باشد و چه تقنینی هر چه که باشد باید به دست دانشمندان روحانی باشد؛ چون آنها امین حقوق الهی و دانای به حلال و حرام دینی هستند؛ یعنی باید هر سه رابطه تقنینی اجرایی و قضایی باید به دست علمای دین باشد؛ چون آنها بر حلال و حرام الهی امین و دانا هستند. ولی «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ»، ولی این جایگاه را از شما گرفتند.
📙سلوک عاشورایی- شرح خطبه منا- آیت الله مجتبی تهرانی (ره) - ص ۲۷۵-۲۷۶
🌐حکمت و حرکت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی فقهی هتک حرمت مقدسات
✔️استاد ربانی بیرجندی
🔹این بحث اولین مرتبه با تعبیر «انتهاک حرمت» در فقه شیعه بهعنوان مستند فتوا، مطرح شد و درگذر زمان تا جایی پیش رفت که بهقاعده فقهی تبدیل شد و وقتی مسئلهای در دانش فقه به مرحله قاعده فقهی میرسد، نشان از اهمیت بالای آن دارد.
🔸در باب مفاهیم بحث، شعائر و حُرُمات یعنی آن چیزهایی که در دین اسلام ارزشمند و مورد احترام است، این دو واژه قرآنی هستند و همچنین مفهوم مقدسات یعنی آن چیزی است که برای بخشی از مردم قابل احترام و ارزش معنوی دارد، باید مورد توجه قرار گیرند. مسئله ممنوعیت هتک حرمت تا بدانجا مهم است که توسط قرآن تولید مسئله شده و مهمترین آیه در این زمینه {وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ} است.
🔹روایت «إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ وَ لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَکَرْتُمْ حَالَهُمْ کَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَکَانَ سَبِّکُمْ إِیاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَینِنَا وَ بَینِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ حَتَّی یعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ یرْعَوِی عَنِ الْغَی وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ» نیز میتواند در این بحث مورد توجه قرار گیرد.
👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72231
🆔 https://eitaa.com/ijtihad