eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ابن جنید معتقد به قیاس بود/ اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود، آفاق جدیدی جلوی ما گشوده می‌شود!/ محقق اردبیلی هم خیلی مقید به نص نیست ✔️استاد حیدر حب‌الله: 🔹فقها و علمای شیعی تجربه امثال ابن جنید؛ یعنی توجه به روح نص و اندیشیدن خارج از چارچوب‌های لغوی و حرفی نص را نمی‌پذیرند. فقه و اصول شیعی از زمان رونق مدرسه بغداد یعنی قرن 4 ـ 5 هجری، تا زمان وحید بهبهانی تعدی از نص را به‌مثابه خطایی بزرگ می‌دانست. اما وحید بهبهانی در قرن 12ـ 13 هجری عملا در عملیات اجتهاد و استنباط خودش تعدی از نص داشته است. 🔸برخی از مستشرقین که تحقیقاتی در تفکر شیعی داشته‌اند هم این نکته را متذکر شده‌اند که تفکر شیعی، تفکری نص‌گرا و وفادار به نص و نگرانِ تعدی از نص و ازطرف دیگر نگران مجال به عقل برای تحلیل و روشنگری بوده است. 🔹ظاهرا ابن جنید معتقد بوده قیاسی که اهل بیت از آن نهی کرده‌اند این است که فرد نصوص را بخاطر ظنون عقلی و عقلایی کنار بگذارد. با این توصیفات ما اشاراتی از ابن جنید داریم که معتقد به قرائتی از قیاس مانند قرائت امروز اهل سنت از قیاس است؛ قیاسی که معنایش تعدی از نص برای حکمی است که واقع شده ولی نصی در مورد آن نداریم. 🔸به نظر بنده اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود آفاق جدیدی جلوی ما گشوده می‌شود. به همین دلیل شاید یکی از اسباب اساسی که سخت است نظریه مقاصد در فضای شیعی احیا بشود، دیدگاه شیعه در قضیه قیاس است. 🔹محقق اردبیلی هم به‌نوعی خروج از نص را در اجتهادش دارد و خیلی مقید به نص نیست.... 👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72611 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پيام مراجع در محكوميت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) 🔺مسئولان امنیتی و انتظامی بستر حملات تروریستی را در نطفه محو نمایند ✔️آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری همدانی در بیانیه‌ جداگانه‌ای ضمن محكوميت حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (علیه‌السلام) در شیراز، تاکید کردند: مسئولان امنیتی و انتظامی بستر حملات تروریستی را در نطفه محو نمایند و نسبت به عوامل داخلی و خارجی این جنايت برخورد لازم و سریع را داشته باشند. 👈 متن بیانیه+ پیام جامعه مدرسین: http://ijtihadnet.ir/?p=72625 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اهمیت «قاعده الزام» در سیاست خارجی ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹این بحث فقه سیاست خارجی خیلی بحث مهمی است، یکی از قاعده‌های قابل توجه برای این مباحث، قاعده الزام است. قاعده الزام کیفیت ارتباط مسلمان و غیرمسلمان را ترسیم می‌کند. قراردادها و معاملات با آنها تحت این قاعده است. قاعده الزام یک قاعده مهجوری بود که فقهای قدیم تنها در سه طلاق در یک مجلس به آن توجه می‌کردند. سپس آرام آرام فقهای قوی‌تر آمدند و راجع به مطلق کفار این قاعده را استفاده کردند. 🔸مرحوم آقای خویی در منهاج برای قاعده الزام یازده مورد را بررسی کردند. من در رساله قاعده الزام چهل مورد آورده‌ام که اگر بررسی بیشتری کنیم، مخصوصا در موضوعات جدیدی که وجود دارد، خیلی بیشتر از اینها می‌شود. بنظرم این از قواعدی است که در همین مسئله فقه سیاست خارجی، خیلی بیشتر باید کار شود. اصلا اگر کسی قاعده الزام را نداند، دین را نمی‌تواند بفهمد. 🔹باید جلساتی با وزارت خارجه گذاشته شود و موضوعات و ریز مسائل را از آنان بگیریم و روی آن کار شود. این مسائل و موضوعات هر چه بیشتر از ایشان گرفته شود و به دنبال آن مقالاتی نوشته شود که غیرواقعی و کم کاربرد نباشد، بلکه یک چیز در میدان باشد و موارد ابتلای آنان باشد. این کار فوق‌العاده موثر است. یعنی در حفظ اسلامی بودن نظام بسیار موثر است. امیدواریم همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی بسیار پربار باشد و بتواند نظریه اسلام و فقه شیعی در مباحث سیاست خارجی را استخراج نماید و به دستگاه دیپلماسی ارائه دهد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.07M
🎙صوت بیانات آیت‌الله جوادی آملی در رابطه با عفاف و حجاب 🗓 درس اخلاق ١۴٠٢/۴/١۵ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 چهل‌و‌چهارمین فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش در ۳۴۸ صفحه تمام رنگی و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان منتشر شد. 📖 برخی از مطالب: 🔹بررسی فقهی حکم جمع‌آوری اطلاعات: علم اجتماعی و اخلاق پژوهش/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد سیدی‌فرد 🔸چگونگی اجرای فقه و قانون در جامعه، موانع و راهکارها/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا انوری 🔹آسیب‌شناسی گذشته و آینده علوم انسانی اسلامی/ گفت‌وگو با دکتر خسرو باقری 🔸چگونه آینده علوم انسانی اسلامی از تیرگی و ابهام دور می‌ماند؟/ گفت‌وگو با دکتر محمد فتحعلی‌خانی 🔹روش‌شناسی آینده‌پژوهی علوم انسانی اسلامی/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا غلامی 👈فهرست مطالب این شماره: https://scih.ir/qcCkK 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی «فقه مضاف، ظرفیت‌ها و آسیب‌ها) با محوریت فقه زیارت 🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، ساعت ۸ الی ۱۰ صبح 🏢 مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۲، تالار شیخ بهایی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚جلسه نقد قبل از چاپ «کتاب حقوق عمومی در اسلام» 🎙ارائه کننده و مولف: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 👤ناقدان: 🎙دکتر محمدجواد جاوید، استاد دانشگاه تهران 🎙دکتر سید احمد حبیب نژاد، دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 👤دبیر نشست: دکتر حسین قافی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🗓زمان: چهارشنبه ۲۵ مرداد، ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🔗ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting3 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشست‌های علمی تخصصی با موضوع «رابطه متقابل علم اصول و دانش کلام و فلسفه» 🎙در محضر استاد غلامرضا فیاضـی 🗓زمان: چهارشنبه ۲۵ مردادماه، ساعت ۱۶:۴۵ مکان: مشهد، خیابان شهید هاشمی نژاد، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی، پژوهشکده کلام ومعارف اهل بیت (ع) 🔗جهت ثبت نام و حضور در دوره، فرم ذیل را تکمیل نمایید: https://survey.porsline.ir/s/kfQKAFS 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روایتی از تلاش پهلوی دوم برای ایجاد تفرقه میان حوزه علمیه قم و مشهد ✔️ آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی: 🔹از همان ابتدا شاه به سرکردگی دستگاه استکبار تصمیم گرفت برای حوزه علمیه قم به‌عنوان منبع و مرجع شکل‌گیری بنیادی انقلاب، یک رقیب جدی بتراشد و بر این اساس به سراغ علما، اساتید، مدرسین و طلاب جوان حوزه علمیه مشهد آمد. 🔸اگرچه تولیت آستان قدس با تولیت موقوفه گوهرشاد دو جریان کاملاً مجزا از یکدیگر بودند اما در عمل هر دو نهاد در خدمت حکومت شاهنشاهی قرار داشت. 🔹در این شرایط، بزرگان حوزه علمیه خراسان تلاش کردند تا انسجام میان جریان‌های انقلابی و طلاب جوان را حفظ کند، در این راه هم مرارت‌های بسیاری متحمل شدند و زیر بار زندانی‌ها و شکنجه‌های فراوانی رفتند که ثمره این مجاهدت‌ها رقم خوردن شرایطی بود که علمای مشهد پس از رقم خوردن جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شیراز، به‌صورت منسجم و یکپارچه بیانیه محکومیت صادر کردند و جشن خوشامدگویی به محمدرضاشاه در جریان سفرش به مشهد تحریم شد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72628 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه کنفرانس اسلامی مکه مکرمه؛ از دعوت به میانه‌روی تا هشدار نسبت به پیامدهای قرآن‌سوزی ✔️کنفرانس بین‌المللی «تواصل و تکامل» که روز یکشنبه ۲۲ مرداد با شعار «ارتباط و یکپارچگی» و با حضور ۱۵۰ عالم دینی، مفتی و رئیس مراکز و جمعیت‌های اسلامی از ۸۵ کشور جهان در مکه مکرمه آغاز به کار کرده بود، عصر روز دوشنبه با صدور بیانیه پایانی، به نشست‌های خود پایان داد. 👈 گزاش تفصیلی + متن بیانیه پایانی: http://ijtihadnet.ir/?p=72631 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیاست‌گذاری دینی این نیست که فقه را به جان فضای مجازی بیندازیم/ نیازمند نهضت سواد آموزی فضای مجازی هستیم ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹انسان امروز، انسان رسانه است. اساساً خداوند انسان را رسانه‌‌ای آفریده است، یعنی بُعد رسانه، بُعد جدایی‌ناپذیر و انفکاک‌ناپذیر انسان است، لذا نباید نگاه اکل‌میته‌ای به فضای مجازی داشته باشیم. 🔸اکنون بهترین ندای دین دارد در فضای مجازی انعکاس پیدا می‌کند. اگر دین را می‌خواهیم، باید روی رسانه تمرکز کنیم، اگر حوزه علمیه را می‌خواهیم باید روی رسانه تمرکز کنیم، اگر هویت دینی، هویت انسانی و هویت اخلاقی می‌خواهیم همه آن رسانه است. رسانه را نباید از دید انداخت. اصلاً به خاطر دین همه شده، باید فضای مجازی را نگه داریم. دین در فضای مجازی صدای قوی‌تر و بلندتری دارد. البته به شرطها و شروطها. 🔹آن‌هایی که تصور می‌کنند می‌شود فضای مجازی را دور زد یا کنار گذاشت یا حذف کرد، نگاه ساده‌انگارانه‌ای دارند. فضای مجازی، فضای قطعی آخر زمانی است. در برخی از روایات تعابیری از وقایع آخر زمانی شده است که انطباق با فضای مجازی دارد. روایات آخر زمانی هم امام زمان را (عج) منفصل و منفک از فضای مجازی معرفی نمی‌کند، امام زمانی که در روایات معرفی شده است، امامی که دارد با جهان حرف می‌زند و در کف دست‌ها دیده می‌شود و ندای او از یک مکان برخواسته و انعکاس لحظه‌ای در همه جای جهان دارد. 🔸سیاست‌گذاری دینی اساساً باید در فقه مجازی عوض بشود؛ سیاست‌گذاری دینی این نیست که فقه را به جان فضای مجازی بیندازیم، اگر هم می‌خواهیم، باید فقه رسانه را تعریف کنیم که آن هم یک فقه خاص است، اما اگر خواسته باشیم فقه سخت‌گیر کلاسیک را به جان فضای مجازی بیندازیم، آن قهارتر است که با این حرف‌ها کنترل شود؛ و بلعکس به ضرر خود ما تمام می‌‌گردد که دیگر پایبند به فلسفه وجودی نخواهد بود. 🔹فقه رسانه، نه به معنای ساده‌انگارانه آن‌که احیاناً برخی می‌گویند دروغ و تهمت حرام است و ... آنچه بعضاً می‌گویند فقه رسانه نیست. ما در فقه رسانه باید واقعیت را کشف کنیم، خط‌ و ربط و ارتباطات را کشف کنیم، گستره و خصوصیات آن را بررسی کنیم. لذا شایسته است آنچه قابل‌حذف نیست، آنچه انسان دارد با آن معنا پیدا می‌کند و زندگی در آن خلق می‌شود، اول آن را تعریف کنیم و بعد به فقه رسانه بپردازیم. 🔸سیاست‌گذاری دینی باید یک فقه رسانه به معنای دقیق را ایجاد کند و ثانیاً تربیت کلامی و ایمانی داشته باشد. ما باید زیرساخت‌های ایمانی مردم را تقویت کنیم. این فضا چیزی نیست که دست ما باشد و بگوییم بروید یا نروید. 🔹ما باید کلاس نهضت سواد آموزی فضای مجازی راه‌اندازی کنیم، دوره و کارگاه‌ها برگزار کنیم چرا که برخی افراد در فضای مجازی کلاس اول هم نیستند و این سواد آموزی لازم است. ما هنوز نسبت به فضای مجازی جهل داریم، آن‌وقت دشمنش می‌شماریم! نه خودمان فضای مجازی ایجاد می‌کنیم و نه دیگران را می‌گذاریم بروند و بعد اعتراض می‌کنیم! حتی ممکن است کسی در عمرش یک‌بار هم از ایمیل استفاده نکرده باشد، اما به فضای مجازی فحش می‌دهد و این درست نیست. 👈ادامه سخنان مهم استاد مبلغی در جمع فضلای رسانه‌ای: http://ijtihadnet.ir/?p=72618 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بسیاری از عناوین مذکور در نصوص شرعی، قابل‌انطباق بر هنر امروز نیست ✔️یکی از ایراداتی که هنرمندان به فقها وارد می‌کنند، ناآشنایی ایشان با موضوعات هنری است. به باور هنرمندان، بسیاری از عناوین فقهی اساساً بر مصادیق امروزین هنر، قابل‌انطباق نیست و یا به‌اشتباه منطبق شده است. در این میان، حجیت قول خبره، تقریباً امری پذیرفته شده در میان فقها است. حال پرسش این است که برای تطبیق عناوینی از قبیل لهو، لغو، لعب و مانند آن که برای اثبات حرمت برخی انواع هنر به کار می‌رود، آیا می‌توان به خبره اعتماد کرد؟ به همین بهانه، با استاد سید صادق علم‌الهدی گفتگو کردیم. او معتقد است هم خبرویت هنرمندان در مقولات هنری، جای تشکیک دارد و هم حجیت قول خبره در این موارد. 👈مشروح گفت‌وگوی اختصاصی «اجتهاد» از نگاه شما می‌گذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=72635 🆔 https://eitaa.com/ijtihad