📚روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت
✔️حدود نیم قرن از طرح دانش اقتصاد اسلامی میگذرد. پس از تدوین کتاب اقتصادنا، بسیاری به این باور رسیدند که اقتصاد اسلامی نیز میتواند مکتبی در کنار دیگر مکاتب اقتصادی جهان باشد؛ اما روششناسی تدوین نظریات آن هنوز در هالهای از ابهام است. شهید صدر با ارائۀ روش کشفی، گام مهمی در تبیین روششناسی اقتصاد اسلامی برداشت؛ اما هنوز ابهامات مسئله بهکلی حل نشده است.
📖کتاب پیش روی با عنوان «روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت» به قلم حجتالاسلام والمسلمین مهدی خطیبی کوشیده است نشان دهد که در اجتهاد متعارف حوزوی ظرفیت کافی وجود دارد که با استفاده از آن، نظریات اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت استنباط شود.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73560
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
13.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انقلاب اسلامی یا انقلاب شیعی؟
🔖روایتی از احیای وحدت اسلامی توسط امام خمینی (ره)
🔺آیتالله محمد واعظزاده سالها دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشت و در عرصه علم و عمل میراث ماندگاری را از خود به جای گذاشت. این عالم فقید در دوران حیات خود خاطرات و یادماندههای تاریخی خود را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت و ضبط رسانده است. به مناسبت هفته وحدت بخشی از این خاطرات برای نخستینبار منتشر میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در اجلاسیه «نشست دورهای اساتید» چه گذشت؟ + بیانیه و تصاویر
✔️ بیستوپنجمین اجلاسیه نشست دورهای اساتید سطوح عالیه و خارج حوزه علمیه قم، با موضوع «بررسی مشکلات دروس آزاد» در مسجد حضرت امام حسن عسکری (ع) برگزار گردید. در این جلسه که با حضور تعداد زیادی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه برگزار شد، اساتید محمدجواد علوی بروجردی، محمد عندلیب عمدانی، سید مفیدالدین حسینی آملی و سید محمد حمید شریفی به ارائه دیدگاههای خود پرداختند.
📝 گزارش تفصیلی که بخشی از دغدغهها و انتقادات میباشد + متن بیانیه پایانی + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=73567
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢در اجلاسیه «نشست دورهای اساتید» چه گذشت؟ + بیانیه و تصاویر ✔️ بیستوپنجمین اجلاسیه نشست دورهای ا
💢نعل وارونه حوزه آزاد!
✍️حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
برخی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه پس از برگزاری نشست دورهای بیانیهای را امضاء و منتشر کردند. مفهوم محوری این بیانیه که غایت صدور آن چندان هم روشن نیست، عنوان «حوزه آزاد» است. اما خوب بود امضا کنندگان در مقدمه بیانیه شان مفهوم حوزه آزاد را توضیح میدادند. چون در هر چهار بند بیانیه از مراجع ذیربط نسبت به توسعه حوزه و دروس حوزوی درخواست جلوگیری، ممنوعیت، حذف و محدودیت شده است.
۱. از گفتار و بیانیه این اساتید پیداست که ایشان نیز بر این عقیده هستند که دروس آزاد از منطق و قاعدهای تبعیت میکند و یله و رها نیست.
۲. نباید تکثیر و تکثر مراکز تدریس علوم حوزوی نگران کننده باشد. این اتفاق تلاش اساتید سطوح عالیه را برای پربارتر کردن محتوای درسی شان مضاعف میکند.
۳. آسمان تدریس حوزه علمیه در همه جا یکی است. کتابهای درسی لمعه و رسایل و مکاسب و کفایه یکی بیشتر نیست و همه اساتید از روی متن واحد تدریس میکنند. بنابر این، معنا ندارد که برخی از اساتید درس و بحث شان را آزاد بنامند و درس دیگران را غیر آزاد! مگر آن که محتوای درس آنان چیزی غیر از محتوای کتاب درسی حوزه باشد. در این صورت، ظلم به طلاب حاضر در کلاس درس شده است.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73665
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شریعت؛ خط قرمز جمهوری اسلامی!
✍️حمزه شیخ تبار
آیتالله لاریجانی، چندی پیش، در تبیین ماجرای اسناد غیر رسمی، مطالبی را درآغاز درس خارج خود بیان فرمودند. ورود به موضوع اصلی سخن ایشان و قضاوت بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در این باره، در حوزه تخصص و نیز انگیزه نویسنده این سطور نیست اما فارغ از این موضوع، مجموعه سخنان ایشان، نکاتی در بر داشت که مرور و دقت در آن، لازم و مفید است:
الف- اقدام شخص رییس مجمع تشیخص مصلحت نظام، به عنوان مسوول یکی از بالادستی ترین نهادهای تصمیم ساز در نظام، برای تبیین فرآیند طی شده در موضوعی که به چالش رسانه ای تبدیل شده است، به خودی خود، در خور تقدیر و بسیار ارزشمند است. اگر این سنت، در بین مسوولین جمهوری اسلامی پابگیرد که غبارهای رسانه ای در موضوعات مختلف، که گاه اذهان مردم وحتی نخبگان را درگیر می کند، برطرف کنند خود آغازی مبارک برای پدیده شفافیت خواهد بود.
ب-متاسفانه گاه در فضای عمومی و حتی نخبگانی، این ذهنیت احساس می شود که مجمع تشخیص، چیزی شبیه به یک گعده پیش کسوت های سیاسی است که با یک قیام و قعود ساده، به تصمیم های بزرگ و حساس می رسند. ایشان، با ابطال این تصور، به طور مستدل و بسیار منطقی، فرآیند تصمیم سازی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تبیین نمودند؛ انتخاب سوژه ها از بین مسائل مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، بررسی ابتدایی موضوع در کمیته های دبیرخانه با حضور نخبگان مرتبط با موضوع، ارجاع پرونده به کمیسیون تخصصی مربوط و سپس طرح در صحن علنی، فرآیندی است که زمان بر است بنابرین انتظار رسیدگی و نتیجه دهی ضربتی در یک موضوع از مجمع تشخیص، انتظاری بی جاست.
ج- می توان گفت بیت الغزل و نقطه اوج سخنان آیت الله آملی، حساسیت فوق العاده رهبر معظم انقلاب، بر موازین فقهی و حفظ کیان شریعت است. ایشان تاکید کردند که از نظر معظم له، مصلحتی میتواند مجوز عبور از خط قرمزهای اولیه شرعی و تمسک به عناوین ثانویه باشد که الزامی، ضروری و نیز بسیار روشن باشد. به عبارت دیگر، مصالحی که صرفا دارای مزیت و رجحان باشند برای عبور از احکام اولیه به ثانویه کافی نیستند. این درست نقطه مقابل تصوری است که از سوی عدهای در مورد مصلحت اندیشی نظام به جامعه القا می شود. از یک سو، عده ای با نگاهی تساهل گرایانه تصور می کنند مصلحت در حوزه اختیارات ولی فقیه، ابزاری مناسب و دم دستی است که می تواند هر حرامی را حلال کند و از سوی دیگر، عده ای، همیشه این طعنه را روانه پیکره نظام می کنند که مصلحت در دستان ولی فقیه، بهانه ای است برای عقب نشینی از مرزهای شرعی اولیه که از قضا، رهبری نظام به این عقب نشینی تن داده است. حال آن که با این تبیین و به خصوص با شاهدمثالی که ایشان از تذکر رهبری، بیان کردند کاملا روشن می شود که رهبری نظام، فرآیند تشخیص مصلحت را به گونه ای تنظیم فرموده اند که بر دامن کیان فقه شیعه، گردی ننشیند و جز در موارد ضروری و نیز روشن، به احکام ثانویه تمسک نگردد و بدین گونه، اسلامیت نظام تضمین گردد. در شرایطی که در بسیاری از محافل تصمیم سازی مانند مجلس، رای اکثریت مطلق و یا حتی گاهی اکثریت نسبی برای تصویب امور کافی است، رهبری تاکید کرده اند که فرآیند رسیدن به مصلحت در مجمع باید بعد از کسب اکثریت فوق مطلق یعنی سه پنجم آراء، آن هم آراء کل اعضا و نه فقط حاضرین، قابل تحقق است و تاکید کرده اند که به این سادگی نمی توان از احکام شرعی عبور کرد! جالب است بدانیم که چنین مصلحتی حتی از سوی کسانی که نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول ندارند و ولایت را در محدوده خاصی می پذیرند نیز مورد قبول است چرا که از مصادیق تزاحم است. این همه، نشان دهنده تصلب و پافشاری آگاهانه رهبری نظام، بر کیان فقاهت و اسلامیت نظام است.
🌐 تنبیه الأمة
ِ
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» در شیراز برگزار شد
✔️بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیتالله حاج سید عبدالله شیرازی و دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» با پیام آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله جوادی آملی و سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین لطفالله دژکام، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و حجتالاسلام والمسلمین سید محیالدین طاهری شیرازی، دبیر جامعه روحانیت شیراز، با حضور آیتالله سیدمحمدعلی شیرازی و دیگر علما، روحانیون، ائمه جمعه استان، فارس، استاندار، فرمانده انتظامی و فرمانده سپاه فجر فارس، رئیس کل دادگستری، مدیرکل اوقاف، مدیر حوزه علمیه فارس و جمعی از مدیران استانی در دارالعباده حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد.
👈 متن خبر + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=73634
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتاب «دانشنامه فقه اهلبیت (ع)» رونمایی شد
✔️مراسم رونمایی از کتاب «دانشنامه فقه اهل بیت (ع)» به قلم حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی راشدی خوانساری به همت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.
📷 مشاهده تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=73613
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الزامات تمدن سازی در اندیشه امام موسی صدر
✍️دکتر شریف لکزایی
تمدنسازی نیازمند نهادسازی و ایجاد ساختارهای متناسب خود است. نمیتوان با نهادهای ناکارآمد و ساختارهای کهنه و مطلقانگارانه ـکه نظم و آزادی و قانون را برنمیتابندـ بهسمت تمدن حرکت کرد؛ بهویژه نهادها و مؤسساتی که جنبه مردمی دارند، میتوانند با حمایت و همکاری نهادها و مؤسسات رسمی و دولتی به این سمتوسو حرکت کنند. این نکته بدین معناست که دولتها در هر جامعهای باید در صف مقدم تمدنسازی باشند؛ درغیراینصورت و در فقدان همراهی دولت، بهعنوان مهمترین نهاد در هر جامعه، نمیتوان به تمدنسازی امید داشت.
در بحثهای امام موسی صدر، این نکته را میتوان دریافت کرد. بهنظر میرسد بتوان گفت که او در ادامه طرح خود برای پیشرفت جامعه لبنان، در این اندیشه بود که به دولتسازی هم بپردازد. بهاستنباط نگارنده، از طرح صدر، دو مرحله انسانسازی و جامعهسازی توسط ایشان بهخوبی در حال انجام بود و به نقطهها و پیشرفتهای خوبی هم رسیده و حتی مرحله نهادسازی مردمی و غیررسمی هم توسط ایشان انجام شده بود؛ اما ایشان در مرحله دولتسازی، اگرچه پشتوانههای آن را تمهید کرده بود، هنوز بهطور جدی ورود نکرده بود؛ بهویژه با غیبت نابهنگام ایشان و در شرایطی که انقلاب مردم ایران در حال بهثمر رسیدن بود، این بخش از طرح وی در ابهام و ناقص باقی ماند.
درهرحال شاید بتوان بر ابعاد زیر در الزامات تمدنسازی از دید امام موسی صدر تأکید دوچندان کرد؛ که البته هرکدام بهطور مستقل قابل بررسی است:
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73659
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مدعیان گفتمان اقتصاد اسلامی
✍️دکتر محمدجواد توکلی
جریانهای مختلفی خود را مدعی پرچمداری اقتصاد اسلامی میدانند و گاهی یکدیگر را هم به ضدیت با اقتصاد اسلامی متهم میکنند. این جریانهای فکری را میتوان در دستههای زیر جای داد:
۱- نئولیبرالهای مسلمان: برخی بهواقع توهم اقتصاد اسلامی دارند و اندیشه اقتصاد سرمایهداری را با افزودن چند آیه و روایت، بهعنوان اسلام ناب به خورد جامعه میدهند. این جماعت فکر میکنند با خواندن ترجمه کتاب مکاسب اسلامشناس شدهاند. این نئولیبرالهای مسلمان بسیار خطرناکاند، مبانی نظریهپرداز آنها اعتقاد به خدا و پیغمبر است، ولی مبانی نظریه آنها مبانی الحادی نئولیبرال است. حتی ممکن است ریش داشته و شبها نماز شب هم بخوانند، ولی روزها در اقتصاد به امثال فریدمن و هایک اقتدا میکنند و نسخه تجویزی شأن اجماع واشنگتنی است.
۲- مهندسان اقتصادخوانده: برخی از همین گروه تفکری مهندسی دارند و فکر میکنند با ایجاد سامانههای مختلف همه مشکلات اقتصادی کشور را حل میکنند. این مهندسان بهظاهر حزباللهی مفاهیمی چون عدالت و مبارزه با رانت را هم چاشنی طراحی مهندسی خود میکنند و بدین وسیله خود را به کمپ اقتصاد اسلامی ملحق میکنند.
۳- فقه ضوابطیها: برخی از آنها نیز اسیر فقه ضوابطی شدهاند و راهی به فقه مقاصدی پیدا نکردند، آنها شدهاند لشکری برای توجیه ساختارهای معیوب اقتصاد سرمایهداری از بانک گرفته تا بورس و تنها در همین ساختار ابزارسازی میکنند. آنها اقتصاد اسلامی را وارد مرحله اوراقسازی کردهاند.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73662
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست بررسی عملیات #طوفان_الاقصی
👤با حضور:
🎙استاد عباس کعبی؛ عضو خبرگان رهبری
🎙حجتالاسلام والمسلمین نواب؛ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی
🎙حجتالاسلام والمسلمین گنابادی نژاد؛ معاون فرهنگی استانداری خراسان رضوی
🎙شیخ حسین بازماندگان؛ امام جمعخ بندر پل
🎙شیخ علی ماهیگیر؛ امام جمعه سیریک
🎙دکتر مسعود اسداللهی؛ مشاور سیاسی شهید سلیمانی
🎙دکتر احسان عطایا؛ نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان
🎙ماموستا ملا مامد کلشی نژاد؛ امام جمعه اهل سنت ارومیه
🎙دکتر صابر ابومریم؛ رئیس بنیاد فلسطین پاکستان
🎙دکتر تیسیر سلیمان؛ آزاده فلسطینی
🎙شیخ واهب شنبه زهی؛ امام جمعه سیب و سوران
🎙دکتر مصطفی اللداوی؛ آزاده فلسطینی
🎙دکتر حسین رویوران؛ کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا
🎙حجتالاسلام باقری؛ دبیر نشست
📆 زمان: یکشنبه ۱۶ مهر ماه ساعت ۲۰
📺پخش از شبکه اینترنتی سفیر: https://www.aparat.com/Safir_tv
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜بیانیه تاریخی آیتالله العظمی بروجردی در حمایت از فلسطین
#طوفان_الأقصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کشورهای اسلامی محور مقاومت را تقویت کنند
✔️آیتالله حسین نوری همدانی در دیدار عدهای از فضلای حوزه علمیه قم گفت: حملات اخیر به رژیم صهیونیستی در واقع پاسخ به جنایات این رژیم کودک کش بوده است که سالهاست با غصب سرزمین فلسطین مشغول تخریب و ظلم به یک ملت است.
ایشان از کشورهای اسلامی درخواست کرد تا محور مقاومت را تقویت نموده و از بی تفاوتی نسبت به موضوع فلسطین دست بردارند و به فکر عادی سازی روابط با کشوری که قادر به حفظ خود نیست و یک حکومت جعلی و رو به زوال است نباشند.
آیتالله نوری سخنان امام راحل در محو رژیم صهیونیستی و پیشبینی رهبری درباره محقق شدن آن را مهم دانسته و افزود: راهی جز وحدت همه در برابر این رژیم فاسد وجود ندارد، ان شاءالله این پیروزی مقدمه فتح کامل باشد و بیت المقدس بطور کامل در اختیار مسلمان قراربگیرد.
#طوفان_الأقصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad