eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
732 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢الکلام فی‌المُجیز!؛ تأملی در صدور اجازات اجتهاد در عصر حاضر ✔️ استاد رضا مختاری: 🔹این‌طور نبوده که یک کسی که اجازه اجتهاد می‌داده یا اجازه می‌گرفته، در بوق و کرنا کند که من فلان مقام علمی را دارم. به عنوان نمونه علمای تراز اول نجف اشرف به آیت‌ﷲ سیدجواد خامنه‌ای اجازه دادند. یعنی آیات نائینی، اصفهانی، شیخ‌عبد‌الکریم حائری، حاج‌آقاحسین قمی، بروجردی و آقا‌میرزاعلی آقای شیرازی فرزند میرزای بزرگ شیرازی، این‌ها به ایشان اجازه داده‌اند. اما اصلا خودشان این اجازۀ اجتهاد و روایت را ابراز نمی‌کردند و حتی در کتاب‌ها ثبت نشده است و بعد از قریب به سی سال بعد از وفات ایشان اشخاص مطلع شدند و در صدد نشر این اجازات هستند. 🔸نقل می‌کنند که عالمی از شیخ‌انصاری اجازه اجتهاد می‌خواست و شیخ اجازه نمی‌داد و این شخص رفت نزد عالمی و اجازۀ اجتهاد گرفت و آن اجازۀ اجتهاد را آورد نزد شیخ‌انصاری که شیخ‌انصاری هم ذیلش بنویسد «قد صدر من اهله و وقع فی محله» ولی بر خلاف توقع وی، شیخ‌انصاری زیرش نوشت «الکلام فی المُجیز». یعنی کلام در این است که اصلا خود اجازه دهنده مجتهد است یا مجتهد نیست! 🔹یک‌وقتی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بعضی‌ها اجازاتی می‌گرفتند که برای مجاز ‌بودن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بود و یکی دو مورد که بنده خبر دارم و آن طرف اجازه گیرنده را می‌شناسم که چه بسا یک حدیث یا یک صفحۀ متن عربی کتاب فقهی را هم درست نتواند بخواند، اجازۀ اجتهاد گرفتن ‌بود یا مدعی اجازۀ اجتهاد گرفته بود. البته اجازه را ندیدیم ولی مدعی بودند.... 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74663 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رویکرد دوگانه سیدبن طاووس در ورود به سیاست/ نهی ورود فقها به سیاست همانند نهی آنان از ورود به فقه و اخلاق است ✔️حجت‌الاسلام سیدمحمدهادی پیشوایی: سیدبن طاووس اولین شخصیتی است که ادبیات سیاست‌گریزانه دارد به این معنا که خودش از سیاست پرهیز داشت و فرزندش را هم از این کار برحذر داشت. ابن طاووس حتی نسبت به سیدمرتضی و سیدرضی که وارد سیاست شد نگاه انتقادی دارد البته در کنار نقد بر آنان می‌گوید شاید مجبور بودند و یا احساس می‌کردند که ‌‌می‌توانند کاری به نفع شیعه انجام دهند لذا وارد سیاست شدند. 🔺ایشان در نوشته‌های خود می‌آورد که من ۵۰ بار استخاره کردم که وارد سیاسست شوم یا خیر و هر بار هم بد آمد و برای من این پرسش وجود داشت که آیا ‌می‌شود ۵۰ بار استخاره، اتفاقی باشد؛ البته بعدا پی بردم که استخاره در چنین اموری دور از صواب است و اصلا نباید وارد سیاست شد. ظاهر این ادبیات، سیاست‌گریزانه است ولی جالب اینکه ایشان در ۴ سال آخر عمر خود و وقتی هلاکوخان مغول حمله کرد وارد سیاست شد. ✔️حجت‌الاسلام محمدهادی حمیدیان: اگر به این دلیل که چون در عصر حضور معصوم نیستیم مخالف ورود فقها به سیاست باشیم در این صورت باید بگوییم فقها نباید وارد فلسفه و اخلاق و عرفان هم بشوند چون در آنها هم اختلاف زیادی وجود دارد. 🔺معتقدم سیدبن طاووس هم سیاست‌ورزی داشت و هم سیاست‌گریزی و این رویکرد متناسب با شرایط زمانه بوده است. 📝 گزارش نشست «بررسی رویکرد سیاست‌ورزی و سیاست‌گریزی فقیهان شیعه؛ مطالعه موردی سید بن طاووس»: http://ijtihadnet.ir/?p=74680 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
32.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توضیحات استاد سید محمدجواد شبیری دربارۀ ساختار کتاب «استناد» 🔹برخی از اصطلاحاتی که در کتب «درایه» ما آمده، برگرفته از کتب درایه عامه است در حالی‌که درایه عامه بر اساس واقعیت‌های موجود در حدیث عامه تدوین شده است . ما در «اصول الرجال» محور اصلی را اسناد شیعی، آن هم از کتب اربعه، قرار دادیم و سعی کردیم که واقعیت‌های موجود در کتب حدیثی شیعه را پر رنگ و ضابطه‌مند کنیم و اصطلاحاتی را که مثال‌های بسیار اندکی در کتب حدیثی ما دارند، حذف کردیم. 🔸مباحث کتاب «استناد» نسخۀ مفصل و تکامل یافته مباحث «اصول‌الرجال» است. مباحث مختلف این مجموعۀ ارزشمند را بارها با محققین این کتاب بررسی و مباحثه کردیم تا مباحث آن از اتقان لازم برخوردار باشد. نکتۀ مهمی دیگر درباره این اثر آن است که «استناد»، اوّلین کتابی است که شیوۀ استنباطِ رجالی آیت الله والد «دام ظله» در آن منعکس شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لوازم کشف شبکه مسائل در خصوص فقه‌های معاصر ✔️نویسنده کتاب «نظریه شبکه مسائل» گفت: اگر عملکرد فقهای معاصر در پرداختن به فقه‌های تخصصی را بررسی کنیم از مجموعه عملکرد این فقها، ‌‌می‌توانیم به روشی برای کشف شبکه مسائل در خصوص فقه‌های معاصر دست پیدا کنیم. 👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74684 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥‌ ببينيد | حضور رهبر انقلاب در منزل آيت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی در سال ٩١ 🔺انتشار به مناسبت ایام سالگرد رحلت اين عالم عامل 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ظرفیت اجتماعی-تمدنی تاریخ اندیشه فقهی با رویکرد روابط بین‌الملل (جلسه دوم) 🎙ارائه: با حجت‌الاسلام امین اسدپور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم 🗓 زمان: دوشنبه، 18 دیماه 1402، ساعت 14 الی 16 🏛 مکان: قم، موسسه دین و تمدن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 گفتگوی علمی با موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیا و ائمه (ع) با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی»/ جلسه دوم 🎙 باحضور: حجج‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار و محمدتقی اکبرنژاد 📅 زمان: دوشنبه، ۱۸ دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا 🎥ا پخش زنده در صفحات: 📲 آپارات: https://aparat.com/akbarnejad_ir 📲 یوتیوب: https://youtube.com/@AKBARNEJAD_IR 🎵 صوت جلسه اول 🎥 فیلم جلسه اول در آپارات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زیدیه یک مذهب و جریان فکری است نه فقهی/ فقه زیدیه پاسخگوی مسائل نوپدید است/ اجماع سادات اعتبار مهمی در نزد ما دارد ✔️عبدﷲ حمود العزّی، عضو مجمع علمای یمن: 🔹ما معتقدیم دو گونه اسلام داریم. اسلام واقعی که مبتنی بر سنت نبوی و تفکر علوی است و یکی هم دین انحرافی که از زمان معاویه آغاز شد و امتداد آن در امویان دیده شده‌ است. مذهب زیدی شاخه‌های مختلف فکری مانند قاسمی، ناصری و هادوی دارد و در جغرافیای گوناگون از جمله طبرستان ایران، ترکیه، عراق و حجاز و یمن گسترده است. 🔸فقه زیدی یک فقه انتزاعی و نظری نیست. بلکه با توجه به ایده‌ی لزوم تشکیل حاکمیت و همچنین تجربه حکمرانی زیدیه، فقه زیدی تلاش کرده‌است به مسائل و نیازهای روز شامل مسائل فردی و اجتماعی و حکومتی و فرهنگی و اقتصادی و سایر حوزه‌ها پاسخگو باشد. فقه حکومتی جایگاه بسیار مهمی در نزد فقهای این مذهب دارد. 🔹در فقه زیدی موضوعات بسیار متنوعی از جمله مسائل شهرسازی، حقوق شهروندان و حتی برخی مسائل جزئی مانند قوانین دست‌فروشی و به صدا درآمدن ناقوس کلیسا و .. را مشاهده می‌کنیم. باتوجه به این ویژگی می‌توان گفت فقه زیدی خود را مکلف به پاسخگوئی به مسائل روز و نوپدید می‌داند. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74676 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از حکم «دریافت وجه بابت معرفی کار به دیگران» تا «تصرف در مشاعات ساختمان» ✔️جدیدترین استفتائات (دیماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 🔹دریافت وجه بابت معرفی کار به دیگران 🔸تصرف در مشاعات ساختمان 🔹روش تطهیر کف خانه و مانند آن 🔸خشک شدن کف دست برای مسح در وضو 🔹شیوۀ تطهیر با آب قلیل 🔸محصول به دست آمده از زمین غصبی 🔹حق فسخ هنگام تأخیر در پرداخت مبلغ معامله 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74689 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙«کتاب الصوم» تقریرات درس آیت‌الله جوادی آملی منتشر شد ✔️کتاب صوم حاصل تحقیق و تقریر درس خارج فقه آیت‌الله عبدالله جوادی آملی است که بر اساس متن فقهی کتاب گرانسنگ «العروة الوثقی» تالیف آیت‌الله العظمی سید محمدکاظم طباطبائی یزدی (ره) برای محققان حوزه مبارکه قم ارائه گردید و توسط لجنه تحقیق پژوهشکده فقه وابسته به پژوهشگاه علوم وحیانی معارج (اسراء) چاپ و منتشر شد. 👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=74692 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در جستجوی صحیح‌ترین نسخه فرائد الأصول ✔️استاد سید محمدجواد شبیری گفت: در مورد رسائل و مکاسب یا کفایه، اهمیت تصحیح در این است که بدون استناد به یک نسخۀ مصحح ‌‌‌نمی‌توان مطلبی را به شیخ و آخوند نسبت داد. خصوصاً درمورد افرادی مثل شیخ انصاری که روی الفاظ حساس هستند و دقت دارند. اگر ما مطلبی را صحیح بدانیم، برای نسبت دادن آن به مؤلف کافی نیست. تصحیح، به دنبال تصحیح درست کردن اغلاط مؤلف نیست؛ بلکه به دنبال تصحیح ناسخان است. این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این نقل که رسائل توسط میرزای شیرازی تصحیح شده است، اما تأکید کرد صحیح ترین نسخۀ رسائل نسخه‌ای است که به آخرین تصحیحات خود شیخ نزدیک باشد. با این مقدمه بود که استاد شبیری به سراغ بحث از رسائل رفت و گفت: در مورد رسائل، دو چاپ در دسترس است؛ یکی چاپ جامعه مدرسین که اختلاف نسخه را نقل نمی‌کند و دیگری چاپ مجمع الفکر که بنا بر آنچه که در مقدمه آمده، هفت نسخه را مد نظر قرار داده و در پاورقی به اختلاف نسخ اشاره ‌می‌شود که این کار خوبی است. وی اما این کار را کافی ندانست و تأکید کرد: یکی از کارهای لازم در یک کتاب، ارزیابی رابطۀ نسخ با هم است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74674 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأکید امیرالمؤمنین (ع) بر تکیه به عامه مردم است نه نورچشمی‌ها ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، 🔹امیرالمؤمنین (ع) در فرمان به مالک اشتر فرمود: وَ اِنَّما عِمادُ الدّینِ وَ جِماعُ المُسلِمینَ وَ العُدَّهُ لِلاَعداءِ العامَّهُ مِنَ الاُمَّه. «عِمادُ الدّین» یعنی تکیه‌گاه دین. شما جامعه‌ی اسلامی هستید؛ امیرالمؤمنین این را به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب، جامعه‌ی اسلامی هستید، تکیه‌گاه اسلامتان امّتند، بدنه‌ی مردمند. 🔸«جِماعُ المُسلِمین» یعنی آن بدنه‌ی اصلی جامعه، بدنه‌ی اصلی این اجتماع مسلمانی. وَ العُدَّهُ لِلاَعداء؛ «عُدَّه» یعنی ذخیره‌ی روز مبادا؛ آن چیزی که نگه میداریم برای روز مبادا. وَ العُدَّهُ لِلاَعداء؛ این ذخیره‌ی در مقابل دشمن، چه کسانی هستند؟ اَلعامَّهُ مِنَ الاُمَّه؛ یعنی توده‌ی مردم. 🔹چند سال قبل از این، یک تکّه‌هایی از این نامه را برای مسئولین مطرح کردم که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصّه و عامّه؛ «خاصّه» یعنی نورچشمی‌ها، «عامّه» یعنی توده‌ی مردم. بیانات عجیبی درباره‌ی خاصّه و عامّه ــ توده‌ی مردم ــ ذکر میکند. 🔸تکیه‌ حضرت به این است که به توده‌ مردم تکیه کنید. وقتی یک رئیس‌جمهوری با توده‌ مردم اُنس میگیرد، حرف میزند، کار میکند، میرود در دل مردم، یک عدّه‌ای از آنجا بلند میشوند میگویند «این پوپولیسم است»! اهانت میکنند. نه، این مردم‌داری است؛ این نشان گرفتن نقطه‌ی اصلی است. توده‌ مردم همه‌کاره‌اند. البتّه کیفیّت کار کردن با توده‌ مردم یک هنر بزرگی است؛ آن به جای خود محفوظ. 📝مشروح کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=74711 🆔 https://eitaa.com/ijtihad