46.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢امسال حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت را به همه دنیای اسلام منتقل کنند/ حج امسال، حج برائت است/ جمهوری اسلامی در پشتیبانی از فلسطین منتظر کسی نماند و نمیماند
🔹رهبر انقلاب با اشاره به اینکه فریضه حج باید مشحون از نام مبارک حضرت ابراهیم و تعالیم آن پیامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دین خدا را از جمله تعالیم ارزشمند ابراهیمی خواندند و گفتند: از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خونآشام مجموعهی برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به صورت ویژه حج برائت است.
🔹ایشان در تبیین وظیفه امت اسلامی در قبال فجایع غزه در فرصت حج ابراهیمی، به نمونههای متعدد قرآنی از سیره حضرت ابراهیم(ع) اشاره کردند و گفتند: ابراهیم(ع) جزو پیامبرانی است که دل رئوف و بسیار مهربانی دارد اما همین پیامبر الهی در مقابل دشمنان ظالم و ستیزهگر به شدت اظهار برائت و به صراحت اعلام دشمنی میکند.
🔹آیتالله خامنهای با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، رویکرد ابراهیمی به حج یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان را ضروریتر از همیشه خواندند و گفتند: بر این اساس حجاج ایرانی و غیر ایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند.
👈 مشروح بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=75371
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نامه انتقادی آیتالله سبحانی به شورای نگهبان، تکذیب شد
✔️برخی از کانالها و شبکههای اجتماعی مدعی ارسال نامه انتقادی آیتالله جعفر سبحانی به شورای نگهبان درباره لایحه حجاب و عفاف شدهاند که دفتر آیتالله جعفر سبحانی با انتشار اطلاعیهای انتساب نامه انتقادی به شورای نگهبان را تکذیب کرد.
🔺در این اطلاعیه آمده است: ادعای برخی کانالها مبنی بر ارسال نامه انتقادی این مرجع تقلید به شورای نگهبان در خصوص لایحه حجاب و عفاف تکذیب میشود.
🔹دفتر ایشان اعلام کرد: مواضع این مرجع تقلید صرفا از طریق پایگاهها اطلاع رسانی و کانالهای رسمی وابسته به دفتر در فضای مجازی منتشر میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «نقد تمسّک به صحیحه حمیری در اثبات حجیت خبر واحد»
🎙ارائه: استاد سید محمد نجی یزدی
🗓 زمان: سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۱
🏢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهمالسلام) اتاق جلسات
🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه
🎙استاد علی اکبر رشاد، رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🎙دکتر محمدمهدی ایمانی پور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
🎙حاخام یونس حمامی، رهبر دینی کلیمیان ایران
🎙سیبوه سرکیسیان، خلیفه و اسقف اعظم مسیحیان ارامنه
🎙وانیا سرگیز، خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک
🎙دکتر فرحان چحیلی، نماینده و سخنگوی جامعه روحانیت صابئین مندایی ایران
🎙یوبالیت آلدو، کشیش کلیسای شرق آشوری
🎙دکتر افشین نمیرانیان، رئیس انجمن زرتشتیان تهران
🎙دکتر پدرام سروش پور، عضو انجمن موبدان ایران
📅 زمان: سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۲
🏢 مکان: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «الفوارق بین الامارات و الاصول مع التأکید علی رأی المحقق النائینی(ره)»
🎙ارائه: استاد سیدصادق محمدی
🎙ناقد: استاد هاشم نیازی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت: ۱۷
🏛مکان: قم، بلوار جمهوری. ک ۲. فرعی سمت چپ. ساختمان انجمنهای علمی حوزه. سالن کنفرانس
📌در صورت تمایل به حضور قطعی ارسال عدد ۴ به سامانه ۳۰۰۰۷۲۲۷۰۰۷۷۱۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مناظره پیرامون لایحه عفاف.mp3
27.83M
🎧 دریافت صوت مناظره «پیرامون لایحه عفاف و حجاب»
🎙با حضور: حجتالاسلام محمد الهی خراسانی و دکتر جواد جاویدنیا
🗒 ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، مشهد مقدس، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢نقدی بر یک نظر در باب حضور بانوان در اجتماع ✔️آیتالله شبیری زنجانی: 🔹مرحوم آقای مطهری درباره چگو
♨️دیدگاه وارده
🔻اشکال آیتالله زنجانی نسبت به مطلب شهید مطهری جنبه تاریخی دارد و اینکه ایشان ام فروه که دختر امام صادق علیهالسلام هستند را با مادر حضرت خلط کردند، اما در اصل ادعای ایشان که حضور بانوان در اجتماع باشه نقضی وارد نکردند. چرا که در هر صورت امام صادق (ع) دو نفر از بانوان منزل رو برای اداء حقوق می فرستادند، و اینکه آن دو نفر مادر و همسر حضرت باشد یا دختر و همسر ایشان فرقی در این ادعا ندارد.
لذا تیتری که برای این مطلب انتخاب شده (نقدی بر یک نظر در باب حضور بانوان در اجتماع) مناسب به نظر نمیرشد.
♨️دیدگاه وارده
🔻احتمالا مرحوم شهید مطهری از شرحی که مرحوم مجلسی در ذیل این آیه آورده، گرفته است: (اینجا) و نیز احتمال هست که از این دو منبع گرفته شده باشد: (اینجا) و (اینجا)
وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۲۳۹، ح۳۵۱۰ «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْكَاهِلِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع إِنَّ امْرَأَتِي وَ امْرَأَةَ ابْنِ مَارِدٍ تَخْرُجَانِ فِي الْمَأْتَمِ فَأَنْهَاهُمَا فَتَقُولُ لِيَ امْرَأَتِي- إِنْ كَانَ حَرَاماً فَانْهَنَا عَنْهُ حَتَّى نَتْرُكَهُ- وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ حَرَاماً فَلِأَيِّ شَيْءٍ تَمْنَعُنَاهُ- فَإِذَا مَاتَ لَنَا مَيِّتٌ لَمْ يَجِئْنَا أَحَدٌ- قَالَ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَنِ الْحُقُوقِ تَسْأَلُنِي- كَانَ أَبِي ع يَبْعَثُ أُمِّي وَ أُمَّ فَرْوَةَ- تَقْضِيَانِ حُقُوقَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید| این اسمش حجاب اجباری نیست!
🎙استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید |زندگانی آیتالله میرزاجواد تبریزی (ره) به روایت شیخ جعفر تبریزی
🗓 ۲۸ شوال سالروز رحلت مرحوم آیتالله میرزا جواد تبریزی رحمةاللهعلیه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقاصدیها انضباطی در بیان مقاصد ندارند/ مخربترین اثر نظریه مقاصد، حذف قرآن و سنت در استنباط احكام است!/ خطابات قانونی با مقاصد اصلاً قابل جمع نیست
✔️استاد فاضل لنکرانی:
🔹قدمای اهل سنت مقاصد را در پنج چیز قرار دادند اما معاصرین از اهل سنت آن را توسعه داده میگویند منحصر به آن پنج مقصد نیست مثلاً آزادی انسان یا کرامت انسان و نیز عدالت هم جزء مقاصد شریعت است، این موارد را اضافه به مقاصد الشریعه نمودهاند. یکی از مشکلات مقاصدیها این است که انضباطی در بیان مقاصد ندارند و مشخص نیست، تعداد این مقاصد چندتاست، محدودند یا نامحدود؟ هر چه زمان میگذرد به تعداد آن اضافه میکنند.
🔸اجمال مقاصد الشریعه: دین یک مقاصد عامه دارد، نماز، روزه، حج، زکات هم هر کدام مقاصد جزئی دارند. نه فقط عبادات، بلكه همه احكام در نکاح، معاملات و جزائیات دارای مقاصد جزئی هستند و تمام این مقاصد جزئی محکوم آن مقصد کلی است، هر جا با آن مقصد کلی تطابق داشت اخذ میشود و هر جا با آن مقصد کلی تعارض داشت كنار گذاشته شده و آن مقصد کلی مقدم میشود.
🔹این نظریه آثار مخرب فراوانی در پی خواهد داشت كه مخربترین آنها حذف قرآن و سنت در استنباط احكام است. این نتیجه نه در آینده، بلكه هماكنون ظهور یافته و اهل سنت گرفتار آن شدهاند.
🔸به هیچ وجه نمیتوان گفت امام (ره) جزء مقاصدیهاست. برای کسی كه روح نظریه خطابات قانونیه را فهمیده باشد و مقاصد را هم درست فهمیده باشد، كاملاً واضح است که این دو اصلاً قابل جمع نیستند.
👈 نسبت خطابات قانونیه با فقه المقاصد و المصلحة: http://ijtihadnet.ir/?p=75357
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دو رویکرد اصلی در روششناسی اجتهاد
✔️ حجتالاسلام مجید مبینی، مدیر حلقه فقهی روششناسی اجتهاد؛ روشنا
🔹در رویکرد نخست، روششناسی اجتهاد به معنای شناخت مکاتب فقهی است. برخی از فقیهان معاصر، دو مکتب اصلی تطبیق قواعد و تجمیع ظنون را به مثابه دو مکتب کلان مطرح کردهاند که در ذیل هر یک، فقیهان صاحب ابتکار متعددی قرار دارند. تجمیع انتقادی ابتکارات فقیهان برجسته در هر مکتب میتواند به رشد منهج فقهی بیانجامد.
🔹در رویکرد دوم، روششناسی اجتهاد به معنای شناخت فرایند کلان و خردهفرایندهای اجتهاد متعارف است. در این معنا که متناسب طلاب سطوح عالی و ابتدای درس خارج است، گامهای کلی و جزئی استنباط فقهی بیان و بر مسائل فقهی تطبیق داده میشود (در سطوح فقه فردی غیرمستحدثه، فقه فردی مستحدثه، فقه نظامهای اجتماعی)
🔹روششناسی اجتهاد در هر دو معنا با اصول فقه متفاوت است، هر چند که در معنای دوم، با تبویب اصولی برخی فقیهان همانند شهید صدر گاه همپوشانیهایی دیده میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست تخصصی «مولفههای مفهوم فقهی کفر»
🎙ارائه:سرکار خانم طاهره حیاتی، استاد حوزه و دانشگاه
🗓زمان: چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
🏛مکان: قم، موسسه دین و تمدن
🆔 https://eitaa.com/ijtihad