eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تناسب مقام فقاهت با ریاست دولت ✍️علی‌محمد رجبی در هفته‌ای که گذشت برخی چهره‌‌‌ها و جریان‌‌‌‌های مطرح انقلابی از بعضی فقهای شناخته شده حوزه‌‌‌های علمیه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند. موضوعی که می‌‌‌‌‌بایست با تعمق بیشتری به آن پرداخت. این سوال را مطرح است که «حضور یک فقیه و مجتهد طراز اول در راس دستگاه اجرایی تا چه میزان به رفع مشکلات کشور کمک می‌‌‌‌‌کند؟» شرایط فعلی قوه قضایی نمونه خوبی برای قضاوت و پاسخ به این سوال است. طبق قانون اساسی یک مجتهد و فقیه ریاست دستگاه قضایی را عهده دارد اما در سالهای اخیر با وجود ریاست فقهای بزرگی مانند مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، مرحوم آیت‌الله ‌‌‌هاشمی شاهرودی و آیت‌الله آملی لاریجانی همچنان دستگاه قضا با آنچه باید در حکومت اسلامی باشد فاصله زیادی دارد و بسیاری مشکلات ساختاری و ضعف‌‌‌های مدیریتی آن سال‌‌‌هاست که برطرف نشده‌اند. نکته مهمی که طرفداران ایده حضور یک فقیه در راس دولت به آن توجه ندارند قدرت و جایگاه مجلس در شیوه اداره کشور است. جایی که متاسفانه در طول سالها با مجلس تراز تمدن اسلامی فاصله پیدا کرده است. این مجلس است که با وضع قوانین، قانون بودجه و برنامه‌‌‌های پنج ساله عملا برای دولت‌‌‌ها و قوه قضاییه ریل گذاری می‌‌‌‌‌کند و شیوه اجرای امور و برنامه ریزی برای حل مشکلات از آنجا شروع می‌‌‌‌‌شود. 📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75666 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تصدی‌گری روحانیت در مناصب اجرائی چند پرسش و پاسخ انتخاباتی؛ 🔹آیا نظر امام خمینی (ره) عدم پذیرش مناصب حکومتی توسط روحانیون نبوده است؟ 🔹اگر حضور روحانیت در مناصب حاکمیتی صحیح و لازم است، خب همه پست‌ها را به روحانیون بسپاریم؟ 🔹آیا حضور روحانیت در مناصب حاکمیتی و پیامدهای آن مانند رقابت‌های اخیر برای تصدی پست ریاست جمهوری صدمات جبران ناپذیری بر حیثیت روحانیت وارد نساخت؟ 📝 یادداشت حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75672 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜نامه‌ی امام خمینی( ره)، خطاب به فقهای شورای نگهبان در خرداد ۱۳۶۷ ✍️بسمه تعالی‌ حضرات فقهای محترم شورای نگهبان – دامت افاضاتهم‌ باسلام و آرزوی موفقیت برای شما و تمامی آنانی که قلب‌شان برای پیروزی اسلام می‌تپد. گاهی دیده می‌شود که بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می‌شوند که «موجب وهن شورای نگهبان» است. فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی که مورد درگیری هست وارد شوند. از باب مثال در شأن شورای نگهبان و حتی خود حضرت آقای خزعلی نیست که به افراد مختلف تندی کند. این که دیگر روشن است که روی منبر و یا هر کجا حرام است به مسلمانی نسبت کمونیستی داد. بر فرض که ایشان بگوید من نسبت ندادم ولی این را که معترف اند که گفته‌اند: می‌گویند، آقای سلامتی کمونیست است. آیا این توهین و گناه بزرگ از شخصی که عضو شورای نگهبان است، آن هم به مسلمانی که نماینده مردم تهران است، شرعاً چه صورتی دارد!؟ مادامی که شما این گونه عمل می‌کنید، باز هم توقع دارید جوانان انقلابی تند احترام شما را بگیرند. آیا شخصی که می‌آید نزد فقهای شورای نگهبان و می‌گوید: اگر گناهی هم کرده‌ام توبه می‌کنم، راه درستی را رفته است یا کسی که روی منبر این توبه را به عنوان ضعف یک نماینده نقل می‌کند!؟ بحث بر سر خوبی و بدی نمایندگان و سایر افراد نیست، بحث بر سر راه گناه و کج رفتن است. همه باید توجه کنیم که آلت دست بازی‌گران سیاسی نشویم. باید سعی شود آقایان به عنوان منبری پرخاش‌گوی که تا این مرحله حاضر است پیش رود، معرفی نشوند. شما نگویید، آن‌ها به ما بد می‌گویند و ما با این صحبت‌ها جواب آن ها را می‌دهیم. آن‌ها که به شما بد می‌ گویند، پست مقدس شورای نگهبان را ندارند. شما در مکانی نشسته‌اید که باید خیلی از مسائل را با سکوت و وزانت خویش حل کنید. حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ها، همه چیزتان را نابود کرده‌اند. من به شما آقایان علاقه‌مندم ولی لازم می‌ دانم گاهی که مسأله‌ای را می‌بینم تذکر دهم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح‌الله الموسوی الخمینی‌/ صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۶۱۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تکلیف سازی؛ ممدوح یا مذموم؟ ✍️حجت‌الاسلام محمد استوار میمندی پس از عدم ثبت نام آیت‌الله اعرافی در انتخابات ریاست جمهوری عده ای که از ابتدا نگران حضور ایشان بودند و از دعوت کنندگان ایشان نیز عصبانی بودند طی پیام ها و بیانیه هایی، از آیت الله اعرافی به سبب شرکت نکردن در انتخابات قدردانی کردند و البته تعدادی از آنها نیز با جعل واژه ای تازه، از اینکه ایشان اسیر تکلیف سازی های دیگران نشده تشکر کردند همانطور که عده ای دیگر، از ثبت نام نکردن افرادی مثل آقای مخبر هم با همین ادبیات تقدیر کرده بودند. نگارنده به شدت با این ادبیات _حتی اگر گویندگان آن بی غرض بوده باشند_ مخالف هستم چون احساس می کنم حقی در حال ناحق شدن است که متن زیر در توضیح این مخالفت می باشد: وقتی کسانی که بر هر دلیلی تکلیفی برای حضور در صحنه پیدا نکرده اند مدح می‌شوند و دعوت کنندگان از ایشان در مقام ذمّ قرار می‌گیرند و به عنوان افرادی که «تکلیف سازی» می‌کنند معرفی می‌گردند دو مشکل ایجاد می‌شود: مشکل اول نسبت به کاندیداهایی است که در عرصه رقابت ها حضور پیدا کرده‌اند؛ این کاندیداها یا بدون دعوت دیگران احساس تکلیف کرده‌اند و آمده اند و یا با دعوت دیگران پا به عرصه گذاشته اند، در اینصورت هر دو گروه محکوم می شوند؛ چون گروه اول فقط به صرف احساس تکلیف خودشان به میدان آمده اند که از این افراد زیاد داریم و معلوم نیست نظر کدامشان صحیح باشد و واقعا تکلیف به حضور داشته باشند و گروه دوم هم در مقابل تکلیف سازی دیگران تسلیم شده اند و باز هم طبق این منطق محکوم هستند چون وقتی آن کس که تسلیم تکلیف سازی نشده ممدوح است به مفهوم مخالف آن کس که تسلیم شده و تکلیف سازی را پذیرفته مذموم است . مشکل دوم هم تعریضی است که به دعوت کنندگان از آن افراد می شود چون اگر تکلیف سازی دیگران بد و مورد مذمت است در اینصورت کسانی که با شناخت از افراد دارای صلاحیت _که خود بنای مسؤلیت ندارند_ آنها را دعوت به حضور در آن مسئولیت می کنند تخطئه می شوند و دیگر کسی جرأت دعوت از ذی صلاحان را ندارد اگرچه طبق نظر افرادی دیگر آن افراد ذی صلاح نباشند . مگر نه این است که بسیاری از انسان های شایسته خود به دنبال مسئولیت نیستند بلکه باید مسئولیت را بر عهده آنها گذاشت؟ و البته آنچه که واضح است این است که موضوع بحث در جایی است که دعوت کنندگان بر اساس منطق و مبنای مشخص و عقلایی و طبق شناخت کامل از شرایط موجود و ویژگی های دعوت شونده اقدام به دعوت کنند و الا معلوم است دعوت های احساسی و بی مبنا و قرمز و آبی کردن این عرصه ها مورد قبول نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️آیت‌الله طه‌محمدی دعوت حق را لبیک گفت ✔️آیت‌الله غیا‌ث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان، امام جمعه سابق همدان و نماینده سابق مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
◾️آیت‌الله طه‌محمدی دعوت حق را لبیک گفت ✔️آیت‌الله غیا‌ث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در ا
◾️آیت‌الله غیاث الدین طه‌محمدی نماینده سابق ولی فقیه در استان همدان ساعتی پیش پس از گذراندن دوره بیماری در یکی از بیمارستان‌های شهر قم، دار فانی را وداع گفت. ✔️مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی، سال ۱۳۲۶ در یکی از روستاهای فامنین همدان، در یک خانواده مذهبی و متدین متولد شد و با توجه به استعداد فوق العاده و علاقمندی به روحانیت و برخورداری از نبوغ خاص در همان اوایل زندگی به دعوت برادر خود حجت‌الاسلام حاج میرزاعلی محمدی در سن ۱۲ سالگی جهت تحصیل در حوزه علمیه قم رهسپار آن دیار مقدس شد. درس مقدمات را نزد برادر خود و سطوح عالی را نزد آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله خزعلی طی کرده و جهت فراگیری دروس خارج فقه و اصول سال‌ها در محضر آیات عظام حضرت امام(ره)، میرزا هاشم آملی، شیخ مرتضی حائری تلمذ نمود و منظومه حکمت را نزد شهید مفتح و حکمت متعالیه، مباحث عرفانی و تفسیری را در خدمت علامه طباطبایی، آیت‌الله جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی و شهید مطهری فرا گرفت. ایشان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی حضور فعال و پر ثمر داشت و پیش از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شمسی به فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت و بارها بازداشت شد و در واقعه مدرسه فیضیه نیز مورد ضرب و شتم فراوان قرار گرفت، همچنین در بیشتر راهپیمایی‌های طلاب حوزه علمیه قم حضور داشته و در سفرهای تبلیغی و سخنرانی هایش، چند مرتبه از سوی ساواک دستگیر و زندانی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی در دفتر حضرت امام(ره) در قم به فعالیت پرداخته و در دوران دفاع مقدس نیز با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس فعالیت داشته و مشغول جمع آوری کمک‌های مردمی جهت رزمندگان اسلام در استان بود. مرحوم طه‌محمدی در سال ۱۳۶۱ از سوی دفتر حضرت امام(ره) به امامت جمعه فامنین منصوب شد و در طول ۲۳ سال امامت جمعه به انجام خدمات فراوانی در زمینه‌های فرهنگی، حوزوی، عمرانی، اقتصادی و اجتماعی پرداخت و پس از کناره گیری آیت‌الله موسوی همدانی از امامت جمعه همدان، از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان و امامت جمعه این شهر منصوب شد. آیت الله غیاث الدین طه‌محمدی ۱۴ سال مسئولیت نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه همدان را بر عهده داشت و در نهایت در ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی به عنوان جوان‌ترین نماینده ولی فقیه در استان‌ها منصوب شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کاربردی سازی گزاره‌های فقهی؛ امکان سنجی، روش و ساحت‌ها» 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی 🗒 زمان: یکشنبه ۲۰ خردادماه، ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🏛مکان: خیابان فاطمی (دورشهر). کوچه 30. پلاک 53 🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 ششمین جلسه از سلسله نشست‌های علمی با موضوع «روش‌ فقهی استاد مطهری» 🎙 ارائه‌: استاد احمد مبلغی 🗓 زمان: یک‌شنبه، ۲۰ خردادماه، ساعت ۱۶ 🏢 مکان: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴ 🖥 پخش زنده: motahari.ir/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📷 عکس‌های منتشرنشده از ۱۱ماه زندگی امام خمینی(ره) در قم 🔻این تصاویر توسط عکاسان موسسه اطلاعات در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ عکاسی شده‌اند. ⬅️ امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب از ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ تا ۲ بهمن ۱۳۵۸ در شهر قم ساکن شدند. ⬅️ مجموعه عکس‌هایی که برای اولین بار منتشر می‌شود در این مدت در فیضیه و داخل و خارج منزل رهبر کبیر انقلاب برداشته شده. امام خمینی(ره) در بهمن ماه سال ۱۳۵۸ با هدف درمان بیماری قلبی راهی تهران شدند و با نظر مسئولان وقت نظام تا پایان عمر پربار خود در محله جماران تهران ساکن شدند./ اطلاعات آنلاین‏ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad