15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تاریخ زندگی ائمه را از احادیث ایشان بیشتر میتوان فهمید/ دعوت به تحقیق و نوشتن درباره امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهمالسلام
🔹حضرت آیتالله خامنهای با انتقاد از اینکه در منابر و کتابها از حضرت جواد، حضرت هادی و حضرت عسکری علیهمالسلام کم یاد میشود، بیان داشتند: شیعه در هیچ دورهای بهقدر دورهی این سه امام از نظر کمیت و کیفیت گسترش نداشته است.
🔹ایشان با تأکید بر ضرورت پرداختن به زندگی و معارف این امامان در عرصههای مختلف تاریخی و هنری، ضمن انتقاد از نپرداختن به این سه امام بزرگوار در این عرصهها گفتند: متأسفانه در تاریخنگاری، کتابنویسی و حتی در منابر ما، به زندگی و معارف این سه امام بزرگوار کمتر پرداخته شده است. بسیار بجاست که پژوهشگران و هنرمندان در این زمینه کار کنند و آثار بیشتری خلق شود.
🔹رهبر انقلاب همچنین با اشاره به یکی از رمانهایی که اخیراً مطالعه کردهاند و یکی از معجزات حضرت جواد علیهالسلام در آن ذکر شده بود، تولید آثار هنری در این زمینهها را کم توصیف کردند و خواستار توجه برای تولید آثار بیشتری در این مقوله شدند.
👈 متن بیانات ظهر امروز رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢میراث حدیثی امام هادی علیهالسلام
✔️گفتاری از استاد سیداحمد مددی:
🔹امام هادی علیهالسلام نقش مهمی در میراث روایی ما داشتهاند که گمان میکنم علمای ما در این جهت حق ایشان را ادا نکردهاند.
🔸روایت معروفی هست که امام هادی(ع) فرمودند که خمس از منصب امامت است. این هم حدیث صحیحی است متعلق است به ابو علی بن راشد (ابو علی بغدادی یا حسن بن راشد) ایشان وکیل مطلق حضرت هادی(ع) بودند، در بغداد بودند. شیعهها به ایشان مراجعه میکردند. وجوهات را برای ایشان میآوردند که ایشان به ناحیه مقدسه سامرا که تقیه فوق العاده شدید بود میرساندند.
🔹چون حضرت زیر نظر بودند، عدهای از شیعیان اموالشان را میآوردند بغداد و به وکلایی همچون «ابوعلی ابن راشد» میدادند که از علما و شخصیتی بزرگوار است. به او «ابوعلی بغدادی» هم گفته میشد.
🔸در زمانیکه امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسلام در سامراء بودهاند، پایتخت را به سامراء بردند و بعدش دوباره به بغداد بازگرداندند. در این مدت که ایندو امام تحت حبس خانگی بودند، رابط مهم شیعه عدهای وکلا بودند که در بغداد بودند، هم سوالها را دریافت میکردند و هم خمس و نذورات و.. یکی از بزرگترین شخصیتها در این فترت زمانی همین ابوعلی راشد است که به او ابوعلی بغدادی هم میگویند.
🔹برخی از معاصرین نوشتهاند که مرجعیت شیعه از کجا شروع شد؟ اولین مرجع شیعه همین ابوعلی بغدادی است که مرد فاضلی بوده است. پس از اینکه ابوعلی معروف شد، خلیفه دستور داد ایشان را با دو نفر دیگه در دجله غرق کردند.
👈 بخوانید: مطالعه متن کامل
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیشنهاداتی درباره قانون حجاب و عفاف
✍️حجتالاسلام علی امینینژاد
قانون اخیر حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی که دولت محترم از اجرای آن استنکاف کرد، شامل سه بخش است؛ بخشی از آن مربوط به حداقل پوشش زن و مرد است. بخش دیگری از آن تکلیف عوامل موثر در ترویج بیحجابی را مشخص میکند و بخشی از آن نیز مربوط به حجاب و عفاف اسلامی است.
آنچه مربوط به بخش نخست است مربوط به حجاب اسلامی نیست، بلکه هر جامعهای به حسب هنجارها و عرف غالب، قوانینی را درباره آن اعمال میکند. پیشنهاد میشود این بخش از قانون حجاب، از آن قانون جدا و به اسم «قانون حداقل پوشش» (بدون به کارگیری هیچ عنوان و واژه دینی) ابلاغ و اجرا شود. در ضمن بهتر است بار اول و دوم صرفا تذکر داده شود و از بار سوم جریمهها شروع شود.
بخش دوم قانون که مربوط به عوامل گسترش دهنده بیحجابی یا بی عفتی است مثل فعالیتهای تبلیغاتی، سلبریتیها و مانند آنها نیز به بخش نخست ملحق شود و به صورت بسیار شدید و اکید اعمال شود.
بخش سوم قانون حجاب که وظایف نهادهای قانونی در مسیر تکریم و ترویج حجاب و عفاف را مشخص میکند ذیل عنوان درست «قانون عفاف و حجاب در راستای تقویت خانواده» ابلاغ شود.
👈ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76961
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «فقه الاجتماع در عرصه بین الملل»
🎙 ارائه: استاد احمد مبلغی
🗓زمان: دوشنبه، ۱۷ دیماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۴
🔗حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/so
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥با توجه به حرمت قرض به شرط قرض و ربا بودن آن، آیا کار برخی از بانکها در پرداختهای اینچنینی، ربا محسوب میشود؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازی در زمین عقلانیت مدرن با فقه
در نقد یادداشت محمد سروش محلاتی
✍️ حجتالاسلام محمدرضا زیبایی نژاد
1️⃣ نباید غفلت کرد که مفاهیم خصلت «پارادایمیک» دارند. اگر معتقد باشیم که سنت الهی نزاع «عقلانیت توحیدی» با «عقلانیت مبتنی بر ربوبیت نفس» است که امروزه در «عقلانیت فردگرا» متجسد شده است به نتایج مهمی میرسیم.
2️⃣ مفهوم محوری عقلانیت توحیدی، «ربوبیت الهی»ست که تجسّد آن در «ولایت اهل بیت» است.
3️⃣ مفهوم محوری یا به تعبیر بهتر معنای محوری چند کارکرد دارد؛
اول: تمام رفتار ما را رنگ می زند: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» یا «عُنوانُ صَحيفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَليِّ بنِ ابيطالب». یعنی تمام حرکات ما یک رایحه واحد دارد و قدر مشترکش ولایت الهیه است.
دوم: مفهوم محوری به شبکه معنایی رنگ میزند و معنای خود را به آنها اشراب میکند. به عنوان نمونه، آزادی در عقلانیت فردگرا که مفهوم محوریش شادکامی فردیست، به «برداشتن موانع انتخاب» معنا میشود؛ یعنی هر چه میخواهی بگویی و فکر کنی و انجام دهی، اما در عقلانیت توحیدی آزادی به «رفع موانع رشد و سعادت» معنا میشود.
سوم: اثر دیگر مفهوم محوری این است که مفاهیم متغایری که رنگ او را نمی پذیرند طرد میکند؛ مثلا مفهوم «رواداری جنسی» و «سرخوشی» در عقلانیت دینی طرد میشود.
4️⃣ لهذا، انبیا پرچمدار آزادیند: «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ». حضرت ابراهیم بت شکن مهمترین منادی آزادیست؛ چون در محاجه با بت پرستان پس از شکست بتها آنها را به اینجا رساند که: «فَرَجَعُوا إِلَى أَنفُسِهِمْ» و فهمیدند که از بتها کاری ساخته نیست. معنای «موفقیت» هم در عقلانیت فردگرا به معنی رسیدن به آرزو و رؤیاست، اما در روایات اهل بیت ذیل آیه «وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّه» موفقیت به این است که در مسیر ربوبیت الهی حرکت کنی.
⬅️ حال میتوان کارشناسان اسلامی را مورد نقد قرار داد که با آنکه کار فقهی میکنند، اما در زمین عقلانیت بیگانه بازی میکنند. «آزادی» به معنای «رهایی» اصلاً بازی عقلانیت فردگراست.
✅ نکته نهایی: در اصلاح قوانین کشوری هم همین است که اگر به میدان عقلانیت توجه نکنی، فقه هم در میدان مدرنیته و فردگرایی به بازی گرفته میشود و اسم آن را استفاده از ظرفیت فقه میگذاریم. یکی از شخصیت های کشور به من گفت: از دهه ۷۰ تا کنون قوانین را به نفع زنان اصلاح کرده ایم و مشکل شرعی هم پیش نیامده است؛ چون شورای نگهبان تأیید کرده است. من عرض کردم با نگاه درجه یک حرفتان در باره تک تک موارد اصلاحی درست است، اما با نگاه درجه دوم من میبینم که الگوی اصلاح قوانینمان حرکت به سمت ارزش های مدرن مثل برابری جنسیتی است و فقه در این زمین دارد به بازی گرفته میشود./ تنبیه الأمة
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشکانی: فقه حکمرانی به موازات فقه الافتا، در تمامی ابعاد و زوایای زندگی انسانی حضور دارد/ وکیلی: فقه حکمرانی تمام بار حکمرانی را برنمیدارد/ فقه حکمرانی چگونه حجیت مییابد؟
✔️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «ماهیت و مسائل فقه حکمرانی با تاکید بر دیدگاه امام خمینی(ره)» از سری برنامههای مدرسه فجرانه مکتب روح الله (امام امت) با ارائه حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی سبزواری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و نقادی حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن وکیلی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
✂️نهان و نهاد حکمرانی عبارت است از اقامه و اجرای قوانین در راستای اداره کشور و مراد از «فقه حکمرانی» «مرحلهای از فقه/فقاهت است که به اجتهاد پیرامون روش اقامه و اجرای احکام استکشافی در مرحله فقه الافتاء میپردازد» که با توجه به گستردگی قلمرو فقه، فقه حکمرانی به موازات فقه الافتا، در تمامی ابعاد و زوایای زندگی انسانی (از گهواره تا گور) حضور دارد. یعنی در هر جا حکمی فقهی وجود دارد، بحث روش و نحوه اقامه و اجرای آن حکم نیز مطرح است و قلمرو فقه حکمرانی به شمار میرود.
👈 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=76964
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توجیه مهاجرت به اروپا و آمریکا این بار با هزینه کرد دین
نقدی بر یادداشت محمد سروش محلاتی
✍️علی اشراقی
چندی پیش، نوشتهای از جناب آقای سروش محلاتی منتشر شده است که تلاش میکند برای مهاجرت از ایران توجیهی شرعی و دینی پیدا کند. در این نوشته با تغییر عبارت دار الاسلام و دار الکفر به دار الظلم و دار الحریه، در صدد القاء این مطلب است که هر چند کشور ما دارالاسلام محسوب میشود اما چون ظلم سراسر آن را فرا گرفته است و امکان اصلاح و تغییر آن نیست، باید همانطور که مسلمانان در صدر اسلام از میان مشرکین مکه به حبشه مهاجرت کردند، از ایران به ... مهاجرت کرد!نکاتی در این زمینه عرض می شود.
1️⃣ مرحوم علامه حلی در بحث هجرت بعد از ذکر آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ تَوَفّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِيها» می فرماید هجرت برای افرادی که به سبب ظلم کفار و مشرکین، نمی توانند دین خود را اظهار کنند و امکان هجرت دارند، واجب است. (تذکرة الفقهاء ج9 ص9) و نیز اگر در کشوری است که امکان اظهار شعائر اسلام را ندارد واجب است مهاجرت نماید (ارشاد الاذهان ج1 ص343) شهید ثانی نیز در حاشیه شرائع می فرماید کسی که در بلاد کفر امکان اظهار شرائع اسلام مانند اذان و نماز و روزه ماه رمضان را ندارد باید مهاجرت نماید (حاشیة الشرائع ص 306) مرحوم صاحب جواهر نیز علاوه بر آیه فوق الذکر به آیه دیگری تمسک می نماید: «يا عِبادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي واسِعَةٌ فَإِيّايَ فَاعْبُدُون» و با تکرار همان عبارت کتاب شرائع، این مساله را مورد اتفاق فقهایی که متعرض این بحث شده اند می داند(جواهر الکلام ج21 ص34)
همانطور که از طرح این بحث توسط فقهای بزرگ شیعه روشن است بحث هجرت، حکمی برای حفظ دین و اظهار شعائر دینی است، به عبارت دیگر، مسلمان باید بتواند دین خود را حفظ کند و مناسک و شعائر دینی خود را حفظ نماید و صرف اینکه در کشوری زندگی میکند که حضور او در آن مکان، موجب سلب امکان تدین به اسلام و اظهار مناسک و شعائر دینی را دارد توجیه درستی برای کنار گذاشتن اسلام و شعارها و مناسک آن نمیباشد. بنا بر این، مراد از ظلم، منع از دینداری است که بزرگترین ظلمهاست و حریت نیز به معنای آزادی برای مسلمان بودن است.
2️⃣ اکنون از نویسنده محترم این سوال مطرح است که آیا هجرت به کشوری که حامی برای قتل عام انسانهای بیگناه در بسیاری از کشورهای اسلامی است و با حمایت مالی و تسلیحاتی و سیاسی، عملا شریک در خون این انسانهای بیگناه است، هجرت به دار الحریه است یا به دارالظلم؟ آیا مسلمانان می توانند با آزادی، در آن کشورها از سایر مسلمانان بیگناه که در فلسطین و لبنان و عراق و افغانستان و یمن و ... کشته میشوند حمایت کنند؟ آیا دفاع از مظلوم از دستورات دین اسلام نیست؟ و اینکه آیا کشوری که دارای بالاترین آمارهای فساد و فحشا و فروپاشی خانواده است و اموری مانند هم جنس بازی را قانونی می داند و به بهانه آزادی، هر نوع هرزگی و بی بند و باری را مجاز می شمارد، برای خانواده ای که می خواهد خود و فرزندانش متدین به اسلام باشد، دار الحریه است و می توان به راحتی در آن مسلمان بود؟
بله؛ اسلام دستور هجرت داده است اما به کجا؟ به چه غرضی؟ برای رهایی از فشارهای سیاسی یا برای حفظ دین؟ چرا دستورات دین دستمایه توجیه رفتارهای سیاسی عده ای شده است؟ چه می شود که بعد از حدود یک سال و نیم از تکه تکه شدن زن و بچه مسلمان، حامی اصلی و در حقیقت مسبب اصلی این ظلم بزرگ، دارالحریه می شود؟ آیا همین که در کشورشان، اجازه دهند عدهای هر چه می خواهند علیه کشور خود بنویسند، سبب شده است این ظلم بزرگ نادیده گرفته شود؟ / تنبیه الأمة
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗روششناسی فهم اندیشه سیاسی امام خمینی
✔️این اثر به نقد و ارزیابی روششناختی آثار مرتبط با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) پرداخته و روش اجتهادی را به عنوان کاملترین و کارآمدترین روش برای فهم اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) معرفی کرده است؛ تبیین ملزومات و مقدمات کاربست روش اجتهادی از مهمترین بخشهای کتاب است.
👈 معرفی: http://ijtihadnet.ir/?p=76979
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «اهداف شریعت؛ واکاوی و ظرفیت سنجی استنباط فقهی از مقاصد و مناطات»
🎙ارائه: حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین عبدی، استاد درس خارج حوزه
🗓زمان: سه شنبه ۱۸ دیماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳
🕌مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طبقه دوم، سالن امام خمینی(ره)
🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تاثیرات علوم تجربی در فقه»
🎙 ارائه: استاد مجتبی الهی خراسانی
🗓زمان: چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۴۵
🕌مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مقاله.pdf
499.3K
📥 دریافت مقاله | موضوع شناسی فقهی حکمرانی دینی
✍️نویسندگان: نجف لکزایی، علی اکبری معلم، محسن حدادی
موضوع حکمرانی اساساً برای حل معضل ناکارآمدی دولتها در اداره امور جامعه مطرح شد و هر الگوی نظری بر اساس مبانی خود، تعریفی از مفهوم حکمرانی ارائه کرده است.
الگوهای حکمرانی با توجه به اینکه در چه بستری شکل گرفته و متکی به چه نظام ارزشی باشند، به دو دسته تقسیم شده اند؛ اول؛ الگوی حکمرانی غیر اسلامی که از رهگذر توسعه اقتصادی با محوریت بازار شکل گرفت وسپس به عرصه سیاست با محوریت دولت حداقلی تسری پیدا کرد و امروزه معمولا به حکمرانی خوب شناخته میشود.
اما دسته دوم؛ الگوی حکمرانی اسلامی است که در این باره تعریف روشن و مورد اتفاقی بین اندیشمندان اسلامی وجود ندارد؛ به همین دلیل مقاله چیستی حکمرانی اسلامی با بهرهگیری از چارچوب نظری سازه حرکت (مبداء و مقصد، متحرک و محرک و زمان و مکان) در حکمت متعالیه در پی ارائه تعریفی جامع از حکمرانی اسلامی بر آمده است. مهمترین عناصر نهفته در تعریف مختار عبارتند از: فرایند هدایت، توحید، ایمان، عمل صالح، عقل و عدل.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتواهایی که در روزگاری و شرایطی شبیه به امروز صادر شد
👆سند کمتر دیده شده از فتاوی مراجع تقلید درباره حجاب در آستانه ابلاغ قانون عفاف و حجاب
👈 بخوانید: متن فتاوای مراجع قم و نجف پیرامون حجاب، چاپ شده در روزنامه دنيای اسلام در دهه 1320 شمسی: http://ijtihadnet.ir/?p=76970
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیامبری و قرارداد تحمیل قرائت بر رخداد
✍️سجاد فدک
ولایت سیاسی پیامبر(ص) از جهتی مسألهای فقهی و از شاخه فقه سیاسی محسوب میشود که تکلیف مکلفین و دولت را مشخص میکند و از جهت دیگر مسألهای کلامی است و مربوط به شئون نبوت و امامت است. مسأله فقهی سطحی از استدلال و استناد و مسأله کلامی سطحی بالاتر از دلایل و استنادات را میطلبد. به عنوان نمونه، خبر واحد در مسائل فقهی حجت است، ولی عموماً در مسأله کلامی مورد پذیرش قرار نمیگیرد. مرحوم فیرحی به فرازهایی از قرارداد مدینه استناد میکند که مستند آن عمدتاً کتب تاریخی است و استناد به این فرازها، در حد استدلال فقهی هم مورد پذیرش فقهی قرار نمیگیرد چه برسد به اینکه مورد پذیرش کلامی واقع شود.
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76976
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
21.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 امروز کار اساسی و مهم برای دستگاههای تبلیغاتی ما، پاره کردن پردهی توهم اقتدار دشمن است؛ نگذارید تبلیغات دشمن بر روی افکار عمومی اثر کند
🔻رهبر انقلاب در دیدار مردم قم: کار نرمافزاری عبارت است از دروغپردازی، فاصله انداختن بین واقعیت با فکر و تصور افکار عمومی؛ شما رو به قوت میروید، او تبلیغ میکند که شما دارید ضعیف میشوید. خودش دارد ضعیف میشود، تبلیغ میکند که دارد قوی میشود. شما تهدیدناپذیر میشوید، او میگوید: «من با تهدید شما را از بین میبرم.» تبلیغات این است. یک عدهای هم تحت تاثیر قرار میگیرند.
🔻امروز کار اساسی، کار مهم برای دستگاههای تبلیغاتی ما، برای دستگاههای فرهنگی ما، تبلیغات ما، وزارت ارشاد ما، صداوسیمای ما، فعالان فضای مجازی ما، کار اساسی این است که پردهی توهم اقتدار دشمن را پاره کنند، بشکنند، نگذارند تبلیغات دشمن بر روی افکار عمومی اثر کند. این کاری است که آن روز (قیام ۱۹ دی۵۶) قمیها کردند. ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کینه آمریکا نسبت به ایران کینه شتری است!
🔺پاسخ حضرت آیتالله خامنهای به برخی که میگویند چرا ایران با اروپاییها مذاکره میکند و ارتباط دارد اما با آمریکا حاضر به ارتباط و مذاکره نیست
🔺رهبر انقلاب صبح امروز در تشریح پاسخ این سوال: آمریکا اینجا را تملک کرده بود ولی از کف و قبضه او بیرون کشیده شد؛ لذا کینه او نسبت به کشور و انقلاب کینه شتری است! و به این آسانیها دستبردار نیست. آمریکا در ایران شکست خورده و درصدد است که این شکست را جبران کند. ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
21.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مسئولان و تصمیمگیران به هیچ وجه ملاحظه خواستهها و مواضع آمریکا و صهیونیستها را نکنند
🔺قدردانی حضرت آیتالله خامنهای از مواضع صریح و شجاعانه رئیس جمهور در مورد رژیم صهیونیستی و پشتیبانیهای آمریکا از این رژیم. ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «عدالت به منزله قاعده و پارادایم در شریعت مطهر»
🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ الی ۱۷
🔗 لینک حضور در نشست: feqh.olgou.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔كرسی علمی ترويجی «فلسفه فقه تربیتی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی
🎙ناقدان: حجتالاسلام والمسلمین مهدی گرامی پور و حجتالاسلام والمسلمین جواد ابراهیمی
🗓 زمان: پنج شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت الی ۱۰ الی ۱۱:۳۰
🏛 قم: میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
📌 نشان: https://nshn.ir/7bs446NxQtj9
🔗پش مجازی از اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/emamreza
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_688169901.mp3
17.76M
🎧 بشنوید| صوت سخنرانی آیتالله وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی
🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
🎧 بشنوید | دفاع علامه طباطبایی از امام خمینی در ماجرای اهانت روزنامه اطلاعات که به قیام ۱۹ دی قم ختم شد
🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📕انتشار شماره جدید فصلنامه «دین و قانون»
✔️ چهل و چهارمین شماره فصلنامه «دین و قانون» به مدیر مسئولی حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی و سردبیری دکتر محمود حکمت نیا به جامعه اساتید، فضلا و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی عرضه گردید، در این شماره، شش مقاله ارائه شده است.
🔹انعطافپذیری فقه و نقش آن در حکمرانی و قانونگذاری/ اسماعیل آقابابائی بنی
🔸تکالیف الزامیه نمایندگان در مرحله قانونگذاری/ محمد متقیان تبریزی
🔹کارکردهای تقنینی مقاصد و مذاق شریعت اسلامی به مثابه اصول حکمرانی دینی در ساخت مسکن/ محمدمهدی سعیدی، علی سعیدی
🔸حدود مصلحت و نوع مداخلات دولت در نظام اداری اسلامی/ علی آقا پیروز و غلامرضا مظلوم
🔹حکم به خسارات بازدارنده، واکنشی قانونی به نقض عامدانه قرارداد (مطالعه تطبیقی در نظام کامن لا، رومی ـ ژرمنی، ایران و مبانی فقهی)/ روح الله رضایی، ابراهیم عبدی پورفر
🔹شرطیت معلوم بودن عوضین در معامله کار و خدمات/ زهرا سادات سرکشیکیان، سید علی علوی قزوینی
🔗مطالعه مقالات: https://qjrl.parliran.ir/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
02 14031016.mp3
11.49M
🎧 دریافت صوت | نشست دوم «جنسیت و اجتهاد»
🎙ارائه: حججاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی و مجید دهقان
۱- آیا تجربه زیستی در اجتهاد لازم است یا اطلاع از آن کفایت میکند؟
۲- آیا فقه در طول تاریخ مردانه بوده است یا خیر؟
۳- بیان دیدگاههای سه گانه پیرامون مردانه بودن فقه در طول تاریخ:
الف- طیف رادیکالی: که قائل به مردانه بودن فقه میباشند و از روش فقاهت پیرامون استنباط احکام شرعی مطلع نیستند
ب- طیف محافظه کار: که قائل به هیچ گونه تاثیری از جنسیت در اجتهاد میباشند که به رئالیسم خام معروفند.
ج- طیف واقع گرای انتقادی: که قائل به تاثیر برخی ابزار و عناصر از جمله جنسیت در اجتهاد هستند. ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ساحت ایشان اجلّ از این تهمتها است!
✔️هفدهم دیماه ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات مطلبی منتشر شد که سراسر اهانت و مذمت امام بود. علمای قم بر آن شدند که در اعتراض به این اقدام رژیم دروس را تعطیل کنند. روز ۱۹ دیماه دروس تعطیل شد و طلاب و فضلای قم اجتماعاتی در حمایت از امام برپا کردند. اجتماع صرف کافی نبود و لازم بود اتهاماتی که رژیم متوجه امام کرده است، از سوی بزرگان قم و استوانههای حوزه تکذیب و منکوب شود. تنها در این صورت بود که خروش مردم قم و طلاب مدارس علمیه، معنا و وجاهت پیدا میکرد.
پیش از این «بیانیه نوشتن» سازوکار معمول اعلام موضع علما بود. اما این بار فرم اعتراض متفاوت شد. اولا اجتماع مردم که از خطوط قرمز رژیم بود صورت گرفت. اگر علمای تراز یک قم هم در این اجتماع حضور مییافتند، کارشان دیگر فقط تایید محتوای خواسته مردم نبود، تنها تایید امام نبود، بلکه حضورشان در اصل تایید این فرم اعتراض هم بود. بنابراین این اقدام نیازمند جسارت خاصی بود.
اجتماع اول جلوی منزل مرحوم آیتالله میرزا هاشمی آملی شکل گرفت و ایشان چند جملهای صریح در دفاع از امام سخن گفت. سپس جمعیت بهجلوی منزل مرحوم علامه طباطبایی(ره) آمد. قبلا با ایشان هماهنگ شده بود و ایشان تکلیف خود میدید تا هم با بیانش رسما امام را از آن اتهامات و هم با نفس حضورش این اجتماع و حرکت مردمی را تایید کند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=77015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل و نقد کتاب «درآمدی بر نظریه جنسی در اسلام»
✔️کتاب درآمدی بر نظریه جنسی در اسلام نوشته حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در نشستی علمی با حضور حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان در پژوهشکده زن و خانواده تحلیل و نقد شد.
✂️ در این بحث باید مبانی متعدد کلامی، ارزشی، انسانشناسی و ... مدنظر باشد مثلا اینکه آیا مسئله جنسی غریزی است یا غریزی نیست؟ آیا جهانشمول است یا خیر و اینکه آیا بین زن و مرد فرق دارد؟ نیاز جنسی امر ثابتی است یا در طول زمان تغییر میکند به ویژه اگر بخواهیم نیاز تجویزی داشته باشیم باید به ارزشها توجه کنیم زیرا مثلا در مسیحیت این امر را پلید میدانند که نباید به سمت آن رفت ضمن اینکه مبانی حقوقی هم در سطح فلسفی دارد. یا مثلا آیا حق جنسی را باید به رسمیت بشناسیم یا خیر و در تعارض میان فرد و جمع اصالت با جمع است یا فرد؟ آیا ما میتوانیم نیاز جنسی را معدوم کنیم یا حقوق الهی در اینجا در میان است؟
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=77006
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأکید آیتالله شبیری زنجانی بر انجام فعالیتهای علمیِ بر زمین مانده و احیای تراث علمی
✔️آیتالله شبیری زنجانی، از محققان علوم دینی خواست، نسبت به نوآوری و ابتکار در فعالیتهای علمی و انجام اموری که «روی زمین مانده» اهتمام داشته باشند.
◽️ایشان در دیدار مسئولان برگزاری «کنگره بینالمللی میرزای نائینی» با ایشان تصریح کرد: مرحوم والد ما میفرمود باید کارهای علمی بر زمین مانده را پیگیری نمود و از انجام کارهای تکراری پرهیز کرد. باید کارهای زمین مانده شناسایی و علت روی زمین ماندن آن بررسی شود و کارها به انجام برسد.
◽️آیتالله شبیری زنجانی به تلاش برای رونمایی از یک موسوعه چهل جلدی در کنگره بین المللی میرزای نائینی اشاره کرد و گفت: همین که چهل جلد موسوعه منتشر میشود و برخی از آثار علمی مرحوم نائینی برای اولین بار چاپ میشود، یعنی این کار از کارهای روی زمین مانده، بوده و باید تا الان چاپ میشده ولی به خاطر موانعی انجام نشده است. این اقدامات جای تقدیر و تشکر دارد. حوزههای علمیه باید محل تحقیق و پژوهش باشد و تدوین این نوع موسوعهها، کمک زیادی به محققان میکند.
◽️ایشان افزود: وقتی یک باب پژوهشی باز میشود، به مرور سایر امور مربوط به آن باب، تکمیل میشود و لذا آغاز یک روند، امر مهمی است و میتواند خیرات زیادی را در پی داشته باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله بروجردی ولایت فقیه را مسالهای کاملا فقهی میداند
مساله تازهای در حوزه علمیه نجف مشاهده نمیکنیم
✔️استاد محسن اراکی:
🔹آیتالله بروجردی قائل به ولایت فقیه بود و بر این اساس مقدماتی را نیز در نظر گرفته بود. ایشان مساله ولایت فقیه را مسالهای کاملا فقهی میدانست. متاسفانه برخی بدون هیچ اطلاعی عنوان میکنند که ایشان تفکر سیاسی اجتماعی نداشت. در حالی که نوشتهها و رویکردهای ایشان کاملا این امر را اثبات میکند.
🔸یکی از امتیازات مکتب فقهی آیتالله بروجردی، بحث مساله فقه مقارن بوده است. در گذشته این امر در افکار فقهی ما وجود داشته است ولی مبنای فقهی آیتالله بروجردی، مساله فقه مقارن است زیرا ایشان قائل بود که اگر به فقه عامه توجه داشته باشیم نظریات فقهی قویتری را خواهیم داشت.
🔹تعجب برانگیز است که برخی مطرح میکنند که تفکر فقهی در حوزه علمیه قم ضعیف شده است. مساله این است که این افراد اصلا هیچ خبری از حوزه علمیه قم ندارند. تحولات گسترده محتوایی در حوزه علمیه قم به حدی است که اگر بخواهیم کتب اجتماعی سیاسی آن را جمعبندی کنیم قطعا کار عظیمی در این حوزه خواهیم داشت. تقریبا همه اکابر حوزوی قم در مسایل فقه سیاسی و اجتماعی ورود کردهاند.
🔸در حوزه اصول نیز تحول جدی صورت گرفت. در اصول فقه در حوزه علمیه قم نسبت به نجف کمی ضعف داشتیم ولی پس از انقلاب دانش نجف به قم آمد و قم به این دانش اضافه کرد و امروز قم مرکز تفوق حوزه علمیه شیعی است. از سی سال پیش تا کنون مساله تازهای در حوزه علمیه نجف مشاهده نمیکنیم.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76996
🆔 https://eitaa.com/ijtihad