#اختصاصی
💢مفهوم شناسی مخالفت کتاب در روایات ترجیح
✔️استاد تبادکانی:
🔹استاد تبادکانی، در نشست «گفتمان معرفت» که در مرکز تحقیقات اسلامی وابسته به دفتر آیتالله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی برگزار شد، معنای مخالفت با کتاب در روایات باب ترجیح را در قالب سه نظریه و سه نکته تبیین و مطرح کرد که تفصیل آن بدین شرح است👈 http://yon.ir/fxEjn
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هر کسی باعث اختلاف بین امت اسلامی شود، گناه کبیره کرده
✔️استاد محسن فقیهی، استاد عالی حوزههای علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
🔹اگر عمل، قلم، قدم و حرکاتمان به گونهای باشد که باعث اختلاف شود و مسلمانان و اسلام و قرآن در مقابل دشمن ضعیف شود، فعلی حرام مرتکب شدیم.
🔹ادیانی که از نظر جمهوری اسلامی اعتبار دارند، باید با کمال احترام زندگی کنند و هیچ کسی حق ندارد اهانتی به آنها کند و حتی برخی از مراجع و بزرگان تصریح دارند که تهمت زدن به آنها حرام غیبت آنان جایز نیست. لذاست احترام به همه پیروان ادیان مختلف بر ما لازم است.
🔹هر شهروندی فارغ از دین، باید از حقوق شهروندی خود برخوردار باشد. پیامبر(ص) و ائمه(ع) همواره به پیروان ادیان مختلف، احترام میگذاشتند به عنوان مثال پیامبر به عیادت یهودی میرفت و به آنها کمک میکرد.
🔹افرادی برای اهل سنت محترم هستند، همانطور که عدهای هم برای شیعیان محترم هستند، نباید به عقاید و مقدسات یکدیگر اهانت کنیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امیدواریم تخصصی شدن اصل استراتژیک حوزه شود
✔️استاد محمود رجبی، قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
🔹در تخصصی شدن باید به نیازهای نظام یعنی قوای سه گانه، نیازهای عینی جامعه و حتی نیازهای دنیا توجه شود. امروزه چشم جهانیان به ایران اسلامی و نظام ما دوخته شده تا دیدگاههای اسلام را از آن بگیرند.
🔹حوزههای تخصصی بی ارتباط با یکدیگر نیستند، از اینرو لازم است افرادی که در عرصه تخصصی شدن قدم میگذارند، از نظرات کارشناسان دیگر نیز بهره ببرند. گفتوگو و تحقیقات میان رشتهای یک ضرورت است.
🔹یکی از آفتهای تخصصی شدن، غفلت از اشراف کلی به مبانی فقهی است البته نظام آموزشی حوزه حتی نظام سنتی نیز مانع ایجاد این آفت شده است.
🔹آفت دیگر اینکه گاهی افراد وقتی در یک حوزه متخصص میشوند، ابهت آن حوزه گرفتار توهمشان کرده و خیال میکنند تخصصهای دیگر چندان اهمیت ندارند. شیخ بهایی میفرماید «خوب است افراد در هر عرصهای که متخصص هستند، آشناییت کلی با عرصههای دیگر نیز داشته باشند.»
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢میزان زکات فطره از سوی وفاق المدارس شیعه پاکستان اعلام شد
✔️حجت الاسلام و المسلمین سید حافظ ریاض حسین نجفی، رئیس وفاق المدارس شیعه پاکستان مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد.
🔹وی با صدور بیانیهای اعلام کرد: زکات فطره طبق این اعلامیه بر اساس قوت غالب گندم حداقل فطریه برای هر نفر سه کیلو گندم یا قیمت ۱۰۰ روپیه مشخص شده است ،اما بر اساس قوت غالب «برنج» فطریه امسال 300 روپیه و کفاره قسم ۲۴۰۰ روپیه است.
🔹در این اعلامیه کفاره یک روز روزه 750 کیلوگرم گندم یا قیمت آن مشخص شده است.
🔹رئیس وفاق المدارس شیعه پاکستان افزود: #فطریه به تمام افراد غیر از فقیر واجب است و باید تا غروب آفتاب روز عید پرداخت شود و مهمانی که قبل از غروب آفتاب در شب عید الفطر در خانه کسی میهمان باشد، فطریه او بر صاحبخانه واجب است. به نوزادی که در شب عید به دنیا میآید هم فطریه واجب است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
🌙پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۰ قمری
✔️بنا بر مبانی مختلف فقهی:
🌗بنا بر مبنای «لزوم #رؤیت_هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امامخمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیریزنجانی، مکارمشیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی) در ایران، چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ شمسی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۰ قمری و عید فطر خواهدبود.
🌗بنا بر مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضللنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوریهمدانی) در نیمۀ غربی ایران، سهشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ شمسی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۰ قمری و عید فطر و نیمۀ شرقی آن، چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ شمسی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۰ قمری و عید فطر خواهدبود.
تفصیل مطلب (سایر نقاط جهان و سایر مبانی فقهی)👈 http://yon.ir/H9UDL
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام به صاحب جواهر و شیخ انصاری بسیار اعتقاد داشت
✔️استاد علی اکبر مسعودی خمینی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
🔹امام در عین اینکه فلسفه را با تمام قوا و از تمام جهات فهمیده بود و یک انسان فیلسوف به تمام معنا بود، وقتی میخواست علم فقه بگوید گویی یک بازاری خاص است، این مساله بسیار اهمیت دارد که انسانی با آن دید و نگاه فلسفی عمیق اغلب بتواند در بازار فقه بحث کند و روایات را بسیار عالی میفهمید.
🔹ایشان به صاحب جواهر و شیخ انصاری بسیار اعتقاد داشت و میفرمودند این علماء از فقهای بزرگ و کم نظیر تمام ادوار تاریخ هستند. امام فقه صاحب جواهری را قبول داشتند و خودشان از جواهر بحث میکردند و عمل میکردند.
🔹امام با اینکه اصول عقلی و امور عقلی را به تمام معنا متوجه بود هرگز در رای و بحث فقهی خود آن را دخالت نمیداد.
🔹بعد عرفانی و علمی امام کمی مجهول مانده است و ظاهراً انقلاب ایشان روی تمام این موارد را پوشانده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توهین به مقدسات نشانه جهل و تعصّب است/ معصومین بر ارتباط با اهل سنت تاکید داشتند
✔️استاد احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری:
🔹باید حوزههای علمیه، مبلغان و مداحان حرمت اهانت به مقدسات، که رهبر و مراجع تقلید عنوان کردهاند را توسعه داده، به درون جامعه آورده و به یک نسخه عملی و عملیاتی تبدیل کنند.
🔹برخی گمان میکنند افعال توهین آمیز، امری دینی است بنابراین باید این لباس قداست دینی را از این توهینات درآوریم. متاسفانه ما در این زمینه کوتاهی میکنیم.
🔹در اسلام این اصل نسبت به بتها هم جاری است و قرآن هم خواسته است به بتها توهین نکنیم چون این کار، فضا را توهینآلود میکند تا چه رسد به مقدسات دینی که بعضاً بین شیعه و اهل سنت مشترک است.
🔹رابطه با اهل سنت همواره رابطه درستی بوده که نشانههای آن را از قبیل آمد و شدهای بسیار، روابط سالم فراوان، شرکت در نماز جماعت و ایستادن در صف اول نماز، شرکت در مجالس غم و شادی یکدیگر و… میبینیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢مسأله مطرح در نقل به معنای حدیث در قرون اولیه فقط جواز نیست بلکه رواج است/ خیلی وقتها میخواهیم مسائل تاریخی را هم با اصول عملیه حل کنیم!
✔️استاد مهدی مهریزی، عضو هیئت علمی موسسه دارالحدیث:
🔹ریشه کارهای حدیثی معاصر به مستشرقان برمیگردد و اولین کسانی که در عالم اسلام، متأثر از مستشرقان مسائلی را طرح کردند روشنفکران بودند. این مسائل سپس به حوزه هم وارد شد.
🔹مباحث ادبیات، عارضی فقه است اما قرآن و حدیث ابتدا بود و فقه در بستر آن توسط اصحاب ائمه به وجود آمد. فقیه نمیتواند آن را از کس دیگری بگیرد و به عنوان نظر فقهی اجتهادی خود بیان و حکم کند.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/lT8dp
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تخصصی شدن الزاماً به معنای تجزی اجتهاد نیست
✔️حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی، استاد درس خارج حوزه:
🔹تخصصیشدن پس از دستیابی به قوه اجتهاد از آسیبهایی که فقها و اصولیون در بحث تجزی در اجتهاد گوشزد میکنند دچار نخواهیم شد و اجتهاد در عین اینکه به تخصصی شدن نزدیک میشود در فرآیند دستیابی به مسأله و رسیدن به حجت واقعی دچار آسیب نخواهد شد.
🔹باید به ضرورتهای جامعه، نیازهای روز افزون آن و پاسخگویی به این نیازها و برخورداری از یک مکتب و منظومه فکری برای پاسخگویی توجه کرد.
🔹امروزه ما با ضرورت استخراج نظام سازی مواجه هستیم؛ لازمه رسیدن به دیدگاه و مکاتب کلان فکری از نگاه اسلام، شناخت علمی مباحث مطرح در این عرصه، تسلط بر مبانی و مکاتب فکری رقیب و تأمل ژرف در این مسأله است که این امر جز با تخصصی شدن قابل دستیابی نیست.
🔹امروزه با توجه به گسترش نیازها در عرصههای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی، فرهنگی و… و همچنین با پیچیده شدن مسائل جدید و ضرورت درک و تلقی درست از موضوعات مستحدثه، ضروریست افراد در بررسی حکم یک مسأله یا یک باب خاص به همه ابعاد و نکات دقیق در آن باب و مجموعه توجه کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دفتر مقام معظم رهبری مبلغ زکات فطریه و کفاره ۹۸ را اعلام کرد
🔹مبلغ زکات #فطریه و کفاره برای سال ۱۳۹۸
۱ - حداقل فطریه برای هر نفر ۸۰۰۰ تومان
۲ - کفاره یک روز قضای روزه عذر ۲۵۰۰ تومان
۳ - کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱۵۰۰۰۰ تومان
🔹بر اساس اعلام دفتر وجوهات مقام معظم رهبری، مبلغ کفارهی یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفارهی یک روز قضای روزهی عمدی، مبلغ ۱۵۰۰۰۰ تومان است.
🔹با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین میتوانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
🔹هموطنان میتوانند با توجه به برنجی که مصرف میکنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را بهعنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله صافی گلپایگانی میزان زکات فطره ۹۸ را اعلام کردند
📜اطلاعیه دفتر معظم له بدین شرح است🔻
«بسمه تعالی
🔹با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، پیرامون میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل است🔻
🔸مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت #زکات_فطره بپردازند.
🔸کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم میباشد.
🔸کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.
🔹با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز میتوانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.
🔹جهت اطلاع ازسایر مسائل زکات فطره و کفاره به رساله عملیه معظم له مراجعه نمایید».
🆔 https://eitaa.com/ijtihad