eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢در فقه سیاسی امور سخت‌افزاری به دست دانشگاه و نرم‌افزاری به دست حوزه است 🔻سید سجاد ایزدهی در نشست علمی مجازی «کارآمدی و آینده همکاری‌های علمی حوزه و دانشگاه»: 🔸اگر در زمان شارع ساختاری مثل نظم از بالا به پایین داریم و بحث دموکراسی مطرح نیست و جایگاهی ندارد، به این دلیل است که مردم آن دوران این مسأله را نمی‌‌فهمند و صرفا نظم قبیله و مدینه مطرح می‌شود، اما ما امروز در نظم مردم سالاری تنفس می‌‌کنیم که در آن عملا به دین اعتنا می‌‌کنیم و براساس مبانی دینی رفتار می‌‌کنیم. 🔸وقتی ربا در ذات بانک وجود دارد باید از ابزار دیگری برای گردش سرمایه استفاده کنیم و نمی‌‌توانیم با اموری صوری و قراردادهای غیر واقعی خودمان را فریب بدهیم. 🔸در فقه سیاسی امور سخت افزاری به دست دانشگاه و امور نرم افزاری به دست حوزه است. 👈گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/eizdehi 🆔https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از سید مهدی رضوی
💢پاسخ دفتر آیت‌الله سیستانی به شایعات فضای مجازی درخصوص روح الله زم 🔻در اطلاعیه منسوب به دفتر آیت‌الله سیستانی که در برخی سایت‌ها منتشر شده آمده است:‌ بارها اعلام نمودیم که دفتر آقای سیستانی هیچگونه اطلاعی از آمدن آقای زم به عراق و نقشی در دستگیری ایشان نداشته است. و پس از انتشار ادعای سوء استفاده از نام آقای سیستانی برای کشاندن ایشان به عراق، در تماس با مقام‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، از آنان خواسته شد توضیحاتی در این زمینه ارائه دهند، و بر این درخواست مکررا تاکید شد، و در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۹ آقای شهرستانی، نماینده آقای سیستانی و رئیس دفترشان در قم – طبق دستور ایشان – با آقای رئیسی ریاست قوه قضائیه ملاقات و موضوع را پیگیری نمودند. درنهایت: مقامات ذیربط به صورت رسمی به ایشان و سپس در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۹ به دفتر آقای سیستانی در نجف اشرف ابلاغ نمودند که هرگونه سوء استفاده از نام آقای سیستانی در جریان بازداشت آقای زم قاطعانه تکذیب می‌شود. و بنابر آن زمینه دخالت مرجعیت در امر محاکمه و مجازات ایشان را منتفی دانستند. 📝 به نقل از خبرگزاری حوزه 👈 توضیحات بیشتر: https://b2n.ir/sistani-zam 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢قاعده الزام یکی از قواعد فقه سیاسی است/ مسئولان اگر به آنچه فقه می‌گوید درست عمل کنند، بسیاری از مشکلات را ندارند 🔻آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔸اگر قاعده الزام مورد توجه قرار نگیرد، راه برای ارتباط مسلمان با غیرمسلمان از جهت دینی روشن نخواهد شد! 🔸هیچ اشکالی ندارد اگر کسی ادعا می‌کند اسلام حکومت ندارد، اجازه داشته باشد و میدان پیدا کند که حرفش را بزند نباید بلا فاصله او را با تهمت و نسبت‌های ناروا از میدان خارج کرد؛ بلکه باید استقبال کرد و اشکالات نظرش را به صورت علمی و در فضای مناظره و گفتگو ذکر کرد. 🔸حرف ما این است که شما اگر به آنچه که فقه می‌گوید درست عمل کنید، بسیاری از این مشکلات را ندارید. چه مقدار مسئولین با فقه و آنچه که دین مطرح می‌کند آشنایی دارند؟ افراد زیادی هستند که از آن اطلاع ندارند و از آن طرف فکر می‌کنند افراد در حوزه تکرار مکررات دارند و حرف‌های هزار سال پیش را تکرار می‌کنند! 👈 متن کامل: https://b2n.ir/267540 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢اعتبار عقلی و شرعی رأی اکثریت، منتشر شد 📝نویسنده در این کتاب به بررسی پنج مبنا (حق تعیین سرنوشت، کشف حقیقت، مشروعیت، مصلحت و مقبولیت) برای اعتبار رأی اکثریت پرداخته است و در نهایت به این نتیجه رسیده است که مبنای «حق تعیین سرنوشت» که مبتنی بر ادله متقن عقلی و شرعی است تنها مبنای استواری که می‌تواند بیشتر موارد مراجعه به آرای عمومی در جوامع امروز و ترجیح رأی اکثریت در آنها را موجّه سازد. 🔸این کتاب، تألیف دکتر مسعود امامی، دبیر علمی شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی است. 👈 معرفی کامل کتاب و اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/emamibook 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢ما در این چهل ساله کمتر نهادسازی و بیشتر مونتاژ کرده‌ایم! 🔻حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی: 🔸حکمرانی موجود، چنان پیچیده شده است که صرف انطباق یا عدم انطباق با فقه و استنباطات فقهی نمی‌تواند مصلحت بودن یا قیودات لازم را برای تصمیم کلان مدیریتی را تنظیم کند. 🔸ما در این چهل ساله کمتر نهادسازی و بیشتر مونتاژ کرده‌ایم یعنی از تجارب عقلاییه موجود در نظامات اجتماعی دیگر را مثل بانک، قیوداتی زده و آن را اسلامی کرده ایم. 🔸اگر بخواهیم حکمرانی اسلامی داشته باشیم و اهداف و اصولی که اسلام معرفی کرده و تمدن اسلامی را رقم بزنیم باید در حوزه سیاست، مناسبات مالی، اقتصاد، شؤون آموزشی و جنبه‌های دیگر نهادسازی کنیم که این نهادسازی البته و صدالبته وجه فقهی دارد ولی یک سره برآمده از فقه نیست بلکه باید علاوه بر تکیه بر فقه، مسلط بر علوم انسانی اجتماعی باشیم. 👈 گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/vaeziahmad 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📝 مرجعیت علمی و قضاوت زنان/ علی نصیری 🔸نقصان عقول زنان ناظر به مرتبه فعلی است نه شأنی. از این جهت هر یک از زنان می‌توانند با غلبه کارکرد فعلی عقل بر احساسات و زینت طلبی، از عقل فعلی کامل بسان مردان بهره‌مند شوند. 🔸اگر قرار باشد زنان را به خاطر تلازم پذیرش مسئولیت قضاء، کارگزاری یا مرجعیت علمی با عدم امکان رعایت اصل تستر و تحجب، از این مناصب محروم کنیم، باید آنان را طبق همان روایت از هرگونه حضور در اجتماع ممنوع کنیم. 🔸تحقق شرایط لازم برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی از سوی زنان دشوار است، اما چنان نیست که مانع شرعی موجهی در بین باشد. 👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/nasirizanan 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار دو کتاب جدید در زمینه «پولطلا» ✅کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی» و کتاب «احیای پولطلا؛ راهبرد خروج از بحران پول اعتباری» به‌تازگی از سوی انتشارات کتاب فردا روانه بازار نشر شد. 🔹کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی» تألیف سید محمدحسین متولی امامی و محمدحسن غلامی با پشتوانه ۱۵ سال مطالعه کتاب‌خانه‌ای و میدانی تألیف شده است و پیشنهادی برای تغییر نظام پولی در شرایط کنونی جمهوری اسلامی می‌باشد. 🔹کتاب «احیای پولطلا؛ راهبرد خروج از بحران پول اعتباری» ترجمه‌ای از کتاب «رؤیه نقدیه فی أزمه الاموال غیر الحقیقیه»، نوشته دو پژوهشگر الجزایری (ناصر یوسف و موسی العربانی) از اساتید برجسته دانشگاه اسلامی – بین‌المللی مالزی است که از سوی سید محمدحسین متولی امامی و محمدحسن غلامی مکتوب شده است. در این کتاب، ماهیت پول‌های اعتباری و چگونگی ظلم سیستمی نظام پولی جدید به ملت‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و «رجوع به پول طلا» به‌عنوان راهکار خروج از بحران پول اعتباری پیشنهاد شده است. 👈معرفی کامل و توضیحات بیشتر: https://b2n.ir/pultala 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران، بیشتر نوعی انشعاب و خروج از فقه است 🔻استاد مجتبی الهی خراسانی در نشست «روش‌ها و عرصه‌های جدید در فقه معاصر» مطرح کرد: 🔹فقه معاصر امامیه چندان هم یکدست نیست و علاوه بر گشوده شدن عرصه‌های مختلف، روش‌ها و رویکرد‌های متنوعی هم پیدا کرده است. 🔹با یک فرع، مدل اجتماعی درست نمی‌‌شود بلکه باید ارزش‌های حاکم بر حکم، هدف از اجراء حکم، کارکرد حکم در جامعه و سایر عناصر مربوط به حکم شناخته شوند. کاربردی کردن فقه، نیاز به استخراج نظام واره از فقه در عرصه‌های فراخ و وسیع اجتماعی است تا به مقررات، فرهنگ و مدل‌های زندگی تبدیل شود. 🔹فقه پزشکی استعدادش برای این که به باب فقهی مستقلی تبدیل شود کمتر از ابواب مستقل دیگری چون مزارعه و مساقات و ظهار و ایلاء و لعان نیست. همچنین فقه بانک، هنر و رسانه. 🔹هنوز در بحث ملاکات که بیش از دویست سال سابقه دارد، دچار مشکل هستیم و احراز ملاک و حیثیات تقییدیه و تعلیلیه و کشف مستقل ملاکات مورد بحث است. 🔹رویکرد مدرن ... فقه گریز است و می‌‌گوید باید به جای فقه مدل‌های دیگری را برای مطالعه اسلام با مبادی و اصول موضوعه متفاوت در نظر بگیریم. 🔹جریان موسوم به روشنفکری دینی در ایران... را رویکرد فقهی تلقی نمی‌‌کنیم. این مبنا بیشتر نوعی انشعاب و خروج از فقه است؛ هرچند در آن کسانی باشند که چند صباحی در دروس فقه هم فعال بوده اند. 👈گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/elahikhorasani 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیهی که دغدغه اجتهاد و اخلاق داشت/ سید کمال‌الدین موسوی ✅ نگاهی به توصیه ها و سلوک علمی و عملی مرحوم آیت الله خلخالی: 🔸اگر مردم احساس کنند آن نور ایمانی که لازم است در روحانیت و در اهل علم نباشد نه‌تنها استفاده‌ای نمی‌کنند بلکه عقب گرد می‌کنند و از روحانیت، جدا می‌شوند بلکه از دین هم زده خواهند شد. 🔸متأسفانه الآن در حوزه‌ها محدود شده به مدرک‌گیری و این هم یک مشکلی است که یک فاضلی، عالمی، طلبه‌ای به یک گواهی که از حوزه‌ها می‌گیرند، اکتفا می‌کنند، نه برادر! تو علمت را بالا ببر، عمر است، سرمایه است این سرمایه را می‌خواهی چه کار کنی؟! 🔸علمت را تا حد تفقه و اجتهاد بالا ببر تا جایی که حرفت برای دیگران حجت باشد، حجت نیست الا أن یکون فقیهاً، ما مسئله‌گو نمی‌خواهیم، مسئله‌گو فراوان است، طلاب حوزه باید به درجه اعلی اجتهاد برسند. 🔸تواضع از روحانی بهترین تبلیغ برای مردم است. مردم وقتی ببینند یک روحانی محترم با علم و تقوا این قدر تواضع می‌کند، در آن‌ها هم اثر می‌کند». 🔸اصول و فقه در درجه اعلا باید دنبال شود؛ انقلاب بر اساس مرجعیت امام بود که فتوایش بر مردم حجت بود. باید برسد به‌جایی که فتوایش حجت باشد باید برسد به‌جایی که آری و نه او حجت باشد. 👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/khalkhali 🆔https://eitaa.com/ijtihad
⚛ پرونده ویژه اولین سالگرد فقیه عالیقدر و مدر‌ّس بزرگ، آیت الله سید محمدمهدی خلخالی (ره) مشتمل بر زندگینامه، آثار، بیانیه ها، دیدگاه ها، سلوک علمی، ... 👈 مشاهده پرونده: https://b2n.ir/khalkhali2 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📗 آخرین «پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی» منتشر شد ✔️ شصت و یکمین شماره فصلنامه «پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی» به صاحب‌امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل منتشر شد. 📜 عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻 📚 صورت‌پردازی؛ ادله‌ تحریم و نقد آن‌ها 📚 تأملی بر تأثیر اماره ید در جرم پولشویی 📚 مبانی فقهی حقوقی بیمه اموال توقیفی 📚 معاملات معارض با شرط فعل حقوقی در مذاهب خمسه و حقوق ایران 📚 حلّ تعارض سلطه شوهر بر زن و حریم خصوصی او 📚 تحلیل تأثیر تحول ساختار قدرت در خانواده بر حقوق زوج 📚 تحلیل فقهی و حقوقی تظاهر به افعال حلال با تاکید برنظام حقوقی ایران 📚 ارث متوارثین فوت‌شده همزمان در حوادث مشابه هدم 📚 ضمان قتل ناشی از جماع در فقه و حقوق کیفری ایران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تشکر آیت الله صافی گلپایگانی از ریاست دادگاه قانون اساسی کشور اتریش ✅ آیت الله صافی گلپایگانی در نامه ای از ریاست دادگاه قانون اساسی کشور اتریش به خاطر ابطال رأی ظالمانه‌ای که حقّ مسلّم رعایت حجاب را بر مسلمانان منع نموده، بود تشکر کردند: بسم الله الرحمن الرحیم عالی جناب آقای دکتر کریستوف گرابنوارتر ریاست محترم دادگاه قانون اساسی کشور اتریش با ابلاغ سلام و تحیّات شرافت ذاتی انسان که ودیعه خداوند بزرگ برای ابناء بشر با هر رنگ، زبان، فرهنگ و جغرافیاست، همواره از سوی نظام‌های سلطه مورد تعرّض و تخریب بوده است. انسان‌های فرهیخته و نهادهای داوری هر جامعه که مسئولیت صیانت از حقوق انسان‌ها و اجرای عدالت را بر دوش دارند، بزرگ‌ترین نقش کنترل حکومت‌ها را نیز بر عهده دارند. آنها واجد نقش بازدارندگی در برابر بی‌عدالتی و تداوم ظلم و جفا در حقّ ملّت‌ها و فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و اعتقادات دینی می‌باشند. اقدام بحقّ و شایسته دادگاه قانون اساسی کشور اتریش و بخصوص نقش عادلانه و شرافتمندانه آن عالی جناب و دیگر قضات عالی رتبه در احقاق حق اعتقادی مسلمانان کشورتان و ابطال رأی ظالمانه که حقّ مسلّم رعایت حجاب را بر مسلمانان منع نموده بود مایه خوشحالی و مسرّت قاطبه مسلمانان جهان و دیگر صاحب نظران فرهیخته ادیان ابراهیمی گردید. اینجانب مراتب تشکّر و تقدیر خود را به خاطر اقدام شرافتمندانه انسانی و عادلانه‌تان در حقّ مسلمانان اتریش اعلام می‌دارم و موفقیت بیشتر شما را آرزومندم. ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ه ش ۴ جمادی الاولی ۱۴۴۲ ه ق لطف الله صافی 🆔https://eitaa.com/ijtihad