eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙بر اساس گزارش دریافتی؛ تاکنون رؤیت هلال ماه شوال نزد حضرات آیات حسین وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی، جعفر سبحانی، سید محمدتقی مدرسی، محمد اسحاق فیاض و سعید حکیمثابت نشده است. در صورت اثبات از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال نزد آیت‌الله صافی گلپایگانی ثابت شد 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: با عرض تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به امت اسلامی و روزه‌داران گرامی، به اطلاع مومنان عزیز می‌رساند حلول ماه شوال ۱۴۴۲ برای آیت‌الله صافی گلپایگانی ثابت شد و پنج‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. ضمن تبریک این عید بزرگ، از همه مومنان مسئلت داریم دعا جهت تعجیل در فرج موفور السرور حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را در صدر اعمال و ادعیه این روز مبارک قرار دهند و برای عزّت و عظمت امّت اسلامی و شیعیان اهل البیت علیهم‌السلام دعا نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله مکارم شیرازی ثابت شد ✔️حلول ماه شوال برای آیت‌الله مکارم شیرازی به اثبات رسیده و ایشان امروز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه را عید سعید فطر اعلام فرمود. 🔻در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: بسمه تعالی به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می‌رساند، از ساعات اولیه غروب آفتاب روز گذشته حسب دستور حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بررسی گزارشات نمایندگان و دیگر معتمدین اقصی نقاط داخل و خارج کشور در مورد رویت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رویت هلال ماه شوال ثابت گردید از این رو امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، روز اول ماه شوال ۱۴۴۲ و عید فطر می‌باشد. خداوند طاعات و عبادات  مومنان را مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و این عید را بر همگان مبارک گرداند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 هلال ماه برای آیت‌الله علوی گرگانی محرز شد 🔻در اطلاعیه دفتر ایشان آمده است: هلال ماه شوال نزد حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ثابت شده است و پنج‌شنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف با مراجع تقلید در موضوع رویت هلال ماه ✔️به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمی‌شود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل می‌کند. منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهم و عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را می‌بیند و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. 🌐در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ پنجم شوال ۱۴۳٠ قمری/ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8094 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مبلغ زکات و کفاره سال 1400 مطابق نظر مراجع معظم تقلید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙رؤیت هلال ماه شوال نزد آیت‌الله وحید خراسانی ثابت نشده است 🔻پیرو سؤالات مکرر عموم مؤمنین از دفتر معظم له به اطلاع می‌رساند: رؤیت هلال ماه شوال المکرم۱۴۴۲ در غروب روز چهارشنبه۲۲اردیبهشت۱۴۰۰ برای حضرت آیت‌الله وحیدخراسانی مد ظله العالی اثبات نشد. بنابر این عید سعید فطر در روز پنجشنبه۲۳اردیبهشت برای معظم له ثابت نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه شوال برای آیت‌الله سبحانی محرز نیست 🔻نظر به سوال عده کثیری از مومنین به اطلاع می‌رسانیم: رؤيت هلال ماه شوال در نزد آیت‌الله جعفر سبحانی ثابت نشده است. براین اساس اگر برای کسانیکه از راه‌هایی شرعی رؤيت هلال ثابت شود می‌توانند بر اساس آ ن عمل کنند، در غیر این صورت باید امروز را به عنوان ۳۰ ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وفاقی مبارک و ضروری ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻 🔹در بسیاری از سال‌ها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا می‌کنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌کنند که منشأ این اختلاف سه امر است. 🔸بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند این اختلاف‌ها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه می‌کنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلاف‌های نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلاف‌هایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. 🔹به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگ‌نمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانی‌ها و سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد؛ و به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل‌ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است. 👈 راه مورد نظر این است: https://b2n.ir/z29739 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فتوا در شورای اجتهاد پخته شود، حجیت بالاتری دارد/ بررسی مزایا و چالش‌های اجتهاد گروهی ✔️استاد محمد عندلیب همدانی🔻 🔹یک وقت فقیهی خودش می‌آید یک بحثی را مطرح می‌کند، ولی یک وقتی می‌آید این را با یک فقیه فوق تخصص دیگر مطرح می‌کند، طبیعتاً اینجا مسئله خیلی پخته‌تر می‌شود‌، چه‌بسا به ذهن آقای الف چیزی رسیده که به ذهن آقای باء نرسیده است، یا کامل‌ترش می‌کند یا نقدش می‌کند. آن چیزی که الآن میسر است شورای استنباط و اجتهاد است. 🔸اگر برای نسل جدید مرجعیت شیعه این مطلب آرام آرام روشن بشود که اولاً، رساله نوشتن من الاول فقه الی آخر الفقه معنا ندارد، ثانیاً فتوا یا در آن شورای اجتهاد، یا در این شورای افتاء پخته بشود حجیت بالاتری دارد و این پذیرفته خواهد شد، منتها نباید سمت‌وسوی حکومتی و قدرت پیدا کند. اگر در این مسائل حکومت بخواهد روبرو بشود، سنت حوزه جلویش می‌ایستد و حق هم دارد. تأکید می‌کنم هیچ‌گونه دخالتی نباید بشود چون آن موانع و حساسیت‌ها خودش را نشان خواهد داد. 🔹در ترسیم گام‌های عملی برای اجتهاد گروهی؛ قدم‌ اول برگزاری و پیگیری کرسی‌های نظریه‌پردازی است، قدم بعد فراگیری شیوه‌ی تدریس سامرایی در حوزه‌ها است و قدم سوم تشکیل شورای اجتهاد است. اگر موارد محقق بشود و آقایان مراجع به این نتیجه برسند که این مهم را کسی از بیرون حوزه هدایت نمی‌کند و یک نظم درونی حوزه هست نه برونی، می‌شود‌ به تشکیل شورای اجتهاد و فتوی امیدوار بود. 👈 مشاهده گفتگو: https://b2n.ir/x49448 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد 💠یکصدوپنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» در بهار ۱۴۰۰ با هفت مقاله علمی – پژوهشی از سوی اساتید و محققان حوزه فقه و اصول در ۲۰۸ صفحه نمایه شده است. ✔️عناوین مقالات عبارتنداز🔻 1️⃣«واکاوی فقهی و حقوقی اقاله ‌الکترونیکی» نوشته امیر احمدی 2️⃣«بررسی تطبیقی معلومیت ثمن در حقوق مدنی ایران و مصر با رهیافتی به مستندات فقهی» اثر محمدرسول آهنگران و لقمان رضانژاد 3️⃣«به‌کارگیری قضات غیرجامع‌شرائط و دامنه اختیارات آنان» به قلم سیدضیاء مرتضوی 4️⃣«تأثیر بهبود بر کاهش میزان دیه آسیب‌های جنایی در فقه و قانون مجازات اسلامی ایران؛ خلأها و چالش‌ها» اثر سعید نظری توکلی و محمدجعفر صادق‌پور 5️⃣«بررسی فقهی نظریه اتصال و امتزاج در تصفیه آب‌های آلوده» نوشته مهدی عرفانیان؛ محمد جعفری هرندی و سیدعلی حسینی 6️⃣«بازخوانی مبانی فقهی دیه منفعت شنوایی در افرادِ دارای یک گوش شنوا (تأملی در مبانی ماده ۶۸۳ قانون مجازات اسلامی)» به قلم امین سلیمان کلوانق؛ سیدمحمدجواد وزیری‌فرد و محمد نوذری فردوسیه 7️⃣«فقه پزشکی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» اثر محمدعلی قاسمی 👈 نگاهی به محتوا + دانلود مقالات: https://b2n.ir/e02983 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی ✔️استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم🔻 🔹یکی از مهم ترین ادله‌ای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه می‌شود‌، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است. وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است. 🔸همچنین از ادله امر به معروف و نهی از منکر نیز می‌توان برای اثبات لزوم شرکت در انتخابات استفاده کرد. با این توضیح که وجوب امر به معروف و نهی از منکر از مسلمات است. هدف از امر به معروف و نهی از منکر این است که تلاش کنیم معروف فراگیر شود و منکر از جامعه رخت ببند. 🔹فراگیر کردن معروف گاهی به این است که ما به شخصی امر می‌کنیم و او را به کار معروف دعوت می‌کنیم و گاهی به این صورت است که با شرکت در انتخابات به فرد شایسته‌ای رأی می‌دهیم تا او با مسئولیتی که به دست می‌آورد زمینه انجام معروف‌های فراوانی را به دست بیاورد. مشخص است که این کار نیز از مصادیق امر به معروف خواهد بود، هرچند در ظاهر امری وجود ندارد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/d91809 🆔 https://eitaa.com/ijtihad