💢طلاق؛ حکم یا حق؟
✔️کرسی ترویجی با موضوع «طلاق؛ حکم یا حق» با ارائه دکتر کبری پورعبدالله عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران و نقد دکتر صدیقه مهدوی کنی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران و دکتر فریبا حاجیعلی عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء(س) برگزار شد.
🔻پورعبدالله: این موضوع، مدت مدیدی است که متوجه مجامع حقوقی و فقهی قرار گرفته است. سالها در جلسات زنان و خانواده این مطلب دنبال میشد که طلاق حق انحصاری زوج است تا اینکه به آثار نامطلوب و منفی آن مواجه شدیم.
برداشت معاصرین این است که طلاق حق است. این برداشت صحیحی نیست. در لسان ادله خبری از حق و سلطه برای طلاق نیست. در صراحت و مدلول التزامیمعانی ثانی و ثالثه و عبارات فقها، اثری از حق بودن طلاق و سلطه دانستن برای زوج مشاهده نمیشود. این برداشتی است که معاصرین کردهاند که قابلیت دفاع هم ندارد.
آن چیزی که در این ارائه به دنبال آن هستیم این است که نه ادله شرعی لفظی ما و نه آراء فقهای ما، نه به صراحت و نه به غیر صریح، این اراده انحصاری را قصد نکردهاند.
ورود به این بحث اینگونه است: حق به چه چیزی گفته میشود و حکم به چه چیزی گفته میشود؛ و بعد ظرفیت سنجی هر یک از این دو مفهوم انجام شود و بحث را نزدیک طلاق کنیم و ببنیم طلاق، قابلیت انطباق با کدامیک از این معنا و مفهوم را دارد. از قبیل حق است یا حکم؟ و یا اینکه شق سومیوجود دارد؟
👈گزارش نشست: https://b2n.ir/j04615
🆔 @ijtihad
💫آیتالله سیدجواد خامنهای هیچ وقت اجازات خود را منتشر نکرد
💫آیتالله شبیری میفرمود انتساب نسب ایشان به ائمه محرز است
💫50 سال نماز جماعت ایشان در دینداری مردم مشهد تاثیرگذار بود
✔️سخنرانان در پیشهمایش بزرگداشت آیتالله سید جواد خامنهای(ره) مطرح کردند:
🔹درباره آیتالله سید جواد خامنهای از همه اساتید تراز اولشان در نجف مانند سید ابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی و آقاضیاء و دیگران اجازات متعدد و مهمی وجود دارد که به نظر من مهمتر از خود این اجازات و تعابیر موجود در آنها این مسئله است که ایشان هیچ وقت اجازات خود را در هیچ کجا منتشر نکردند و اخیراً با گذشت بیش از سی سال از رحلت ایشان، یکی از اجازات اجتهاد این عالم بزرگوار منتشر شده است. این پرهیز از تظاهر از خصلتهای بسیار مهم ایشان است که باید الگو قرار بگیرد.
🔸زمانی از آیتالله شبیری زنجانی پرسیدم نظر شما درباره شجرهنامه آیتالله خامنهای چیست؟ ایشان فرمودند تردیدی نیست که انتساب نسب ایشان به ائمه محرز است؛ زیرا شخصیتهای نامآور علمی در خاندان ایشان وجود دارد که بهواسطه اهمیت وجود آنان شخصیتهای این خاندان شناختهشده و در تاریخ ذکر شدهاند.
🔹 اگر با چارچوب اسلام سیاسی شریعتی و با آن دیدگاه محدود به مسائل نگاه کنیم جایی برای سخن گفتن از آیتالله حاج سید جواد حسینی خامنهای نمیماند؛ چون ایشان در آن تعریف مبارز سیاسی نیست و کنار گذاشته میشود. اما...
👈گزارش نشست: https://b2n.ir/w04652
#اختصاصی
🆔 @ijtihad
🔰 اطلاعیه روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در پاسخ به نامه موسسات تاریخی درباره عذرخواهی مرحوم آذری قمی از رهبر انقلاب
🔻 در پی انتشار نامه پوزش خواهی مرحوم آیتالله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانهها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامهای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند.
🆔 @ijtihad
اجتهاد
🔰 اطلاعیه روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در پاسخ به نامه موسسات تاریخی درباره عذرخواهی
🔰 اطلاعیه روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در پاسخ به نامه موسسات تاریخی درباره عذرخواهی مرحوم آذری قمی از رهبر انقلاب
🔻 در پی انتشار نامه پوزش خواهی مرحوم آیتالله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانهها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامهای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند.
🔹 این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام میکند مرحوم آیتالله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی داشته که از جملهی آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظمله است.
👈🏻 نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب «روشنبینی امام خمینی رحمةاللهعلیه» تألیف آیتالله ریشهری دامتبرکاته درج شده و اخیراً توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی قدسسرهالشریف منتشر شده است.
👈🏻 مرحوم آیتالله آذری قمی در نامهی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامهی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است:
«در نامهای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمیدانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلامالله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع دادهاید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام مینمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.»
🔺 این دفتر برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهرهبرداری همهی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر میکند.
👈بخوانید: https://khl.ink/f/49113
🆔 @ijtihad
🔺فقه رسانه: ضرورت، نظام موضوعات و چالشها
✔️ویژه اساتید و طلاب سطح ۳ و ۴ و محققان و پژوهشگران حوزه
🎙 ارائه: حجتالاسلام علی نهاوندی، مدیر گروه پژوهشی فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
📅زمان: پنجشنبه: 11 آذر ساعت 9 الی 13
🖇لینک عمومی جلسه: https://tuba.lms2.hozehkh.com/ws/feghhresaneh
🆔 @ijtihad
🔺روش شناسی اجتهاد در فقه معاملات
🎙ارائه: استاد سید مصطفی محقق داماد
📅 زمان: پنجشنبه، ۱۴۰۰/۹/۱۱، ساعت ۹ - ۱۱ صبح
🏢 مکان: مشهد مقدس، مدرسه فقاهت عالم آل محمد علیه السلام (ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شهید سلیمانی)
🌐 لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/feghahat
🆔 @ijtihad
🔺گفتگویی چالشی با موضوع «فقه و مصلحت»
🎙با حضور:
👤استاد ابوالقاسم علیدوست (حوزه علمیه قم)
👤پروفسور عبداللهی احمد النعیم (دانشگاه اموری آمریکا)
📆زمان: شنبه 13 آذر 1400 برابر با 4 دسامبر 2021
🕣ساعت 20:30 - 23:00 (تهران) –17:00تا 19:30 (لندن)
🔹استاد ابوالقاسم علیدوست از متفکرین و مدرسان سطح خارج حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. وی صاحب تالیفات ارزندهای چون «کتاب فقه و مصلحت» است که به عنوان کتاب سال ۱۳۸۹ جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.
🔹پروفسور عبداللهی احمد النعیم از متفکرین جهانی در حوزه مطالعات اسلامی و حقوق بشر است که سالها در دانشگاه اموری آتلانتا در آمریکا تدریس نموده است. وی نویسنده کتاب اسلام و حکومت سکولار میباشد که از سوی دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده است.
🔸گفتنی است، سلسله برنامههای مجازی «چشماندازی به سوی شرق» توسط کالج اسلامی لندن برگزار میشود.
🖇لینک ثبت نام: https://www.islamic-college.ac.uk/2021/11/2nd-webinar/
🌐 لینک زوم: https://zoom.us/j/3131107214?pwd=Nm9weW1 1WHBRRnA4cVFCRWl4TDZ6Zz09
🆔 @ijtihad
عدالت در دیدگاه مقام معظم رهبری.00.08.24.pdf
1.52M
🔺عدالت در دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای
✍️نویسندگان: حجتالاسلام دکتر مهدی رجایینیا؛ دکتر امانالله فصیحی
✔️مقام معظم رهبری بارها و بارها از عدالت، نحوۀ اجرا و نهادینه ساختن آن سخن گفته و بر آن تأکید کردهاند. برای فهم صحیح و اجرای دقیق اندیشۀ ایشان دربارۀ عدالت، لازم است که ابتدا سخنان ایشان در مناسبتهای مختلف را در متن واحدی گردآوریم و سپس به برنامهای کاربردی و اجرایی تبدیل کنیم.
آنچه دیدگاه آیتالله خامنهای را برجسته میسازد، این است که ایشان، برخلاف فیلسوفان قدیم و جدید، به عدالت بهعنوان یک مفهوم فلسفی و نظری صرف نمیپردازد، چنانکه صرفاً بهمثابۀ یک عالم اخلاق و فقه نشسته بر کرسی تدریس نیز عدالت را مورد مداقه قرار نمیدهد، بلکه از همۀ دیدگاهها دربارۀ عدالت استفاده و آن را بهعنوان اساس ضروری تشکیل نظم اجتماعی مطرح میکند.
ازاینرو در این نوشتار به مباحث مفهومی و نظری عدالت نمیپردازیم، بلکه با استفاده از روش «گراندد تئوری»، صحبتهای رهبر جمهوری اسلامی ایران را مطابق منظور حضرت ایشان تبیین میکنیم و بهویژه ابعاد راهبردی، برنامهسازی و عملی آن مورد توجه قرار میدهیم. نکتۀ پایانی اینکه برای تدوین این نوشتار، همۀ سخنان ایشان را مرور کرده و گزیدههایی از آنها را انتخاب کردهایم که اشباع نظری حاصل شده باشد.
🆔 @ijtihad
📚انتشار دوفصلنامه «مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی»
🔹سال اول، شماره دوم/ پاییز و زمستان 1400
🖊سردبیر: دکتر محسن ملک افضلی اردکانی
🖊دبیر تخصصی: دکتر ابراهیم قاسمی
📕صاحب امتیاز: دانشگاه ادیان و مذاهب
☎️ پاسخگویی تلفنی: 02532802610/ شنبه تا چهار شنبه ساعت 9 تا 11 داخلی 411
☎️ تلفن سفارش نسخه فیزیکی: ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ و ۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
🆔 @ijtihad
15899747595267471n7p3gugjsc8v5olgegps61.pdf
404.9K
🔺نظام موضوعات فقه فضای مجازی
✍️ابوالحسن حسنی
✔️ در این درختواره، موضوعات موضوعات مربوط به فضای مجازی در چند بخش تدوین شده است.
بخش اول، معرفی فقه فضای مجازی و برخی مسایل پیرامونی است.
بخش دوم درختواره به شناسایی الگوهای مفهومی فقهی مربوط به فضای مجازی اختصاص دارد و موضوعاتی را برای تحقیق عرضه کرده تا از جوانب مختلف موضوعات مربوط به فضای مجازی بررسی شود.
در بخش سوم مفهومی جدید به نام سیاستهای کلان شرعی در عرصهی فضای مجازی مطرح میشود. این عنصر جدید مقوم فقه نظام است و ملاکاتی برای تصمیمگیری شرعی در مواجهه با فضای مجازی به دست میدهد.
در بخش چهارم اصول و قواعد فقهی مربوط به فضای مجازی بررسی میشود. بسیاری از این اصول و قواعد، فی حد نفسه اختصاص به فضای مجازی ندارند، اما با توجه به ویژگیهای فضای مجازی این قواعد ممکن است صورت دیگری پیدا کنند و دست کم نحوه تطبیق این قواعد بسیار متفاوت از فضای واقعی خواهد بود.
در بخش پنجم به مسایل فرعی فضای مجازی توجه شده است، اما این توجه از منظر فقه نظام است و از این جهت، مسایل فرعی مطرح شده در این بخش باز متفاوت با نگاه فقه فردی به فضای مجازی است. در آخرین بخش به مسایل مربوط به مقام امتثال در فقه فضای مجازی توجه شده است.
🆔 @ijtihad
◾️درگذشت آخرین بازمانده فقیه-فیلسوفهای تهران
✔️آیتالله سید رضی شیرازی نواده میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) و فقیه و حکیم شهیر حوزه تهران ساعاتی پیش در سن ۹۳ سالگی درگذشت. وی پس از آیتالله ضیاءآبادی و آیتالله محمدتقی شریعتمداری، سومین عالم برجسته پایتخت است که در یک سال اخیر از دنیا رفته است.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x39119
🆔 @ijtihad
◾️رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیتالله آقای حاج سید رضی شیرازی را تسلیت گفتند.
✍️متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزهی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم.
سید علی خامنه ای
۱۱ آذر ۱۴۰۰
🔻گفتنی است، مراسم تشییع پیکر آیتالله حاج سید رضی شیرازی، روز جمعه ۱۴۰۰/۹/۱۲ ساعت ۱۰صبح از مسجد شفا واقع در تهران، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، کوچه ۱۱، کوچه شرافت برگزار میشود.
همچنین پیکر آن عالم فرزانه پس از تشییع در تهران به نجف اشرف منتقل و در جوار بارگاه ملکوتی امیرالمومنین(علیه السلام) در مقبره میرزای بزرگ شیرازی(ره) به خاک سپرده خواهد شد.
🆔 @ijtihad
🌙 گزارش استهلال ماه جمادی الاولی ۱۴۴۳ ه . ق
♦️الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ (۲۹ ربیع الثانی۱۴۴۳)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۱ و ۱۳ دقیقه روز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰
زمان غروب خورشید: ساعت ۱۶:۵۰
زمان غروب ماه: ساعت ۱۷:۵۰
ارتفاع ماه: ۸.۴ درجه
مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۶۰ دقیقه
سن ماه: ۲۹ ساعت و ۳۸ دقیقه
فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۷.۱ درجه
♦️ب ـ پیشبینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال
تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هلال، پیشبینی کردهاند هلال ماه جمادی الاولی در غروب روز یکشنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ربیع الثانی ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه جمادی الاولی ۱۴۴۳ روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه خواهد بود.
♦️ج ـ گزارشهای رسیده
در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز یکشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. لازم بذکر است بعلت پراکندگی غبار در اغلب استانها (به دلیل خشکسالی) تعداد زیادی از گروهها موفق به رویت هلال ماه جمادی الاولی نشدند.
۱. مناطقی که هلال با چشم عادی رؤیت شد:
استان خراسان شمالی : بجنورد
استان خراسان رضوی: مشهد، طلاب رصدگر، قوچان، نیشابور، تایباد، خواف، طرقبه، تربت حیدریه، گناباد، بجستان
استان خراسان جنوبی: بیرجند، فردوس، طبس، بشرویه، خضری، سه قلعه
استان سیستان و بلوچستان: چابهار، زابل
استان مرکزی: اراک، کمیجان، ساوه
استان فارس: شیراز
استان قم: قم، پردیسان
استان بوشهر: گناوه
۲. مناطقی که هلال با چشم مسلح رؤیت شد:
استان سمنان: دامغان
استان یزد: اردکان
۳.مناطقی که هوا غبارآلود و یا ابری بود و هلال رؤیت نشد:
استان تهران: مرکز نجوم ری، برج میلاد، بوستان چیتگر
استان خراسان رضوی:درگز
استان اصفهان: شهرضا
استان مرکزی: تفرش، خمین، محلات
استان ایلام : ایلام، دهلران، ایوانغرب، آبدانان
استان خراسان شمالی : جاجرم
استان یزد: یزد، میبد
استان گلستان: گرگان
استان گیلان: رشت
استان زنجان: زنجان
استان بوشهر: بوشهر
استان هرمزگان: بندرلنگه
🆔 @ijtihad
💢سه راه برای ولایی شدن قانون/ سکوت قانون با ولایی شدن حکم امکانپذیر است
✔️حجتالاسلام حسنعلی علیاکبریان:
🔹سه راه برای ولایی شدن قانون وجود دارد؛ اولین راه این است که ولی فقیه بگوید من به صورت اجمالی و فرایندی اعمال ولایت میکنم، مانند فرایند کنونی که قانونی در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تایید میکند یا به مجمع تشخیص مصلحت میرود.
🔸روش دوم توسط ولی فقیه صورت میگیرد، ولی به فقها میگوید شما فتوای مرا ملاک قرار دهید زیرا من فرصت نظارت بر تک تک قوانین مجلس را ندارم.
🔹روش سوم این است که اصلا ولی فقیه شان اعمال ولایت در قانون را به شورای نگهبان تفویض کند و خودش دست از ولایت بر قانونگذاری برداشته و به آنها بسپرد.
🔸در هر سه راه، کار مجلس فقط بخشی از قانونگذاری و نه همه قانونگذاری است،
🔹در راه اول فتوای ولیفقیه معیار است ولی در راه سوم معیار فتوای فقهای شورای نگهبان است و رای اکثریت حکم ولایی خواهد شد.
🔸راه دوم این است که فقهای شورای نگهبان بازوی ولایت فقیه هستند و این راه، نزدیک به نامه رهبری در سال ۱۳۸۸ است که فرموده بودند هر جا امام یا رهبری نظر دارد باید براساس نظر رهبری و امام نظارت کنید.
🔹راه سوم تلقی حقوقی از فقهای شورای نگهبان است و رای خود آنها ملاک قرار میگیرد که راهی تفصیلی و دقیقتر از راههای دیگر است.
🔸اگر در جامعه امروز ما قانون بخواهد بر همه الزام شود مشروعیت آن به حکم ولایی وابسته است، ولی پدیده سکوت قوانین را به دلایل مختلف شاهدیم.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m85367
🆔 @ijtihad
📚مرزبان عقیده و ایمان؛ سیمای آیتالله شیخ غلامحسین تبریزی عبدخدائی
📔این کتاب آیینهای است که سیمای آیتالله شیخ غلامحسین تبریزی عبدخدائی را از نگاه دهها تن از همعصران وی بازتاب میدهد و بسیاری از بستگانی که سالها با وی زیستهاند، دوستانی که با او آمدوشد داشتهاند، دانشاندوزانی که از دانش او بهرهها آموختهاند، نمازگزارانی که در صف جماعت وی نشستهاند، شهروندانی که پندهای او را شنیدهاند و دغدغهمندانی که کتابهای او را خواندهاند، در این مجموعه در باره وی نوشتهاند و گفتهاند تا هر یک به سهم خویش، بر گوشهای از حیات آن عالم ربانی پرتوی افکنند و آن را برای داوری آیندگان در اختیار همگان قرار دهند.
👈معرفی اثر: https://b2n.ir/q84509
🆔 @ijtihad
💢رابطه علم اخلاق با فقه؛ شباهتها، تفاوتها
✍️حجتالاسلام علی نصیری
🔻 از جمله پرسشهایی که در حوزه علم اخلاق مطرح است، رابطه آن با فقه است. همان گونه که در بحث پیش اشاره شد، علم اخلاق را باید جدای از فقه دانست. این در حالی است که به نظر میرسد در گزارههای اخلاقی، فقه نیز حضور دارد؛ زیرا گفته میشود که فقه تبیین کننده احکام پنجگانه یعنی واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح است. از سویی دیگر، وقتی به اقتضای حکم اخلاقی بر انجام کاری تاکید میشود، در حقیقت بر آن یکی از دو حکم: وجوب یا استحباب مترتب خواهد شد و هنگامی که به اقتضای حکم اخلاقی انجام کاری ناپسند اعلام میگردد، در واقع در باره آن یکی از دو حکم حرمت یا کراهت جاری خواهد بود و در غیر این صورت یک رفتار مجاز یا مباح تلقی میشود. با این نگاه به نظر میرسد که علم اخلاق را باید همان علم فقه دانست، نه دانشی جداگانه!
برای آن که به این اشکال پاسخ داده شود، لازم است تا رابطه میان دو علم: اخلاق و فقه مورد بررسی قرار گیرد. مدعای ما این است که میان علم اخلاق و علم فقه از جهتی مشابهت و از جهاتی تفاوت وجود دارد.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/n82744
🆔 @ijtihad
💢خانوادهمحوری در حقوق خصوصی به معنای ترجیح مصالح کلان خانواده بر منافع اعضای آن است
✔️حجتالاسلام دکتر فرجالله هدایت نیا، در نشست تخصصی «موانع و چالشهای خانوادهمحوری در نظام حقوقی ایران» که در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد، گفت: خانوادهمحوری در حقوق عمومی به معنای مهندسی ساختار و کارکردهای نهادهای اجتماعی با محوریت خانواده و در حقوق خصوصی به معنای ترجیح مصالح کلان خانواده بر منافع اعضای آن است، این چالشها را به دو حوزه نظری و عملی میتوان تقسیم کرد.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s69126
🆔 @ijtihad
💢همه فقه، سیاست است/ نسبت صحیح میان فقه و سیاست، توصیف است نه تقیید
✔️استاد محسن اراکی:
🔹با رجوع به منابع اسلامی به دست میآید که فقه عین سیاست است؛ به تعبیر دیگر همه فقه، سیاست میباشد. امام خمینی(ره) در این خصوص گفتند: الاسلام هو الحکومت بعینها. از دیدگاه حضرت امام که دیدگاه صحیحی نیز است، اسلام چیزی غیر از سیاست نیست.
🔸همه احکام اسلامی از کتاب الطهارت گرفته تا کتاب القضا و… قوانین و برنامه سیاسی میباشند؛ بنابراین ما دو مقوله فقه وسیاست نداریم که بخواهد اضافه آن تقییدی یا تلفیقی باشد. بلکه اضافه تفسیری است.
🔹نسبت صحیح میان فقه و سیاست از دیدگاه اسلام، نسبت توصیف است نه تقیید. با توجه به اینکه حق حاکمیت منحصر در خداوند است، او میتواند آن را به دیگری به صورت مطلق و در محدوده خاص تنفیذ کند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p98054
🆔 @ijtihad
💢پاسخ متفاوت فقه شیعه و سنی به دوگانه جنگ و صلح
✔️حجتالاسلام سیدعلی حسینی:
🔹اصل اولی و قاعده در باب جهاد و قتال، جنگ و حرب است یا صلح و همزیستی؟ دو نظر جدی در این رابطه وجود دارد. نظر فقهای اهل سنت این است که اصل بر جنگ و حرب است ولی نظر فقهای شیعه این است که اصل در عدم جواز قتال در زمان غیبت است. بله، در زمان معصومین، آنها میتوانند با توجه به علم غیب تصمیم بگیرند.
🔸وقتی از خلیفه دوم سوال کردند چرا «حی علی خیر العمل» را از اذان حذف کردی، گفت چون معنایش این است که بهترین عمل نماز است و اینطوری مردم به جهاد نمیآیند لذا فتوا داد که بهترین عمل جهاد است. از آن زمان به بعد، به هر آیهای میرسیدند که تصور میشد برخلاف قتال و جهاد است، میگفتند این آیه با آیات قتال نسخ شده است.
🔹وقتی به کتب نسخ نگاه کنید میبینید اکثر آیاتی که نسخ شدند به وسیله آیات قتال نسخ شدند. این جریان ادامه یافت و کتابها نوشته شد. در مقابل، مرحوم علیاکبر غفاری بارها تاکید میکرد آیاتی که درباره جهاد است دو سه آیه بیشتر نیست و تعداد آیاتی که نسخ شده است هم بسیار کم است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/e60789
🆔 @ijtihad
💢مسیر فعلی کرسیهای درس خارج قابل قبول است
✔️حجتالاسلام کاظم قاضی زاده:
🔹برخی دروس خارج در سطح بسیار خوب و اجتهادی و برخی در حدّ تقریر دیدگاههای اساتید گذشته درس خارج است و شاید بتوان گفت برخی دروس خارج، بازگوکردن دیدگاههای اساتید نسل قبل حوزههای علمیه همچون امام خمینی و آیتالله خویی است.
🔸مباحثی چون کیفیت دروس خارج و موضوع شناسی به صورت یک عرض عریضی در بین درسهای خارج فعلی وجود دارد؛ برخی بدون هیچ نوآوری است و برخی با نوآوریهای جدی همراه است و در هر صورت میتوان مسیر فعلی کرسیهای درس خارج را قابل قبول دانست.
🔹برخی دروس در حدّ دو تا سه شاگرد و برخی با حضور صدها شاگرد برگزار میشود که بعضا آسیبهایی از جمله نداشتن ارتباط کافی بین استاد و شاگرد و حضور برخی در جلسات درس خارج به عنوان مستمع آزاد و با سنین بالا درپی دارد.
🔸حضور برخی افراد در دروس خارج، حضور تشریفاتی است و برخی به عنوان مستمع آزاد و با سنین بالا در درس خارج شرکت میکنند. باید به لحاظ زمانی و دوره تحصیلی، تعریف مشخصی از دروس خارج در حوزه شود. به طوریکه دروس با حضور افرادی انجام شود که محصل واقعی درس هستند و جنبههای دیگر موجب شرکت آنان نشده باشد.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t18154
🆔 @ijtihad
📚امام موسی صدر؛ عالم تراز
📕کتاب «امام موسی صدر؛ عالم تراز» به قلم «مهدی مهریزی» در ۳۸۰ صفحه با قطع رقعی و با قیمت ۷۲,۰۰۰ تومان، از سوی مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا با مشارکت مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به زیور طبع آراسته و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
📗در این کتاب به فراخور اندیشههای امام موسی صدر به بازشماری وتبیین نوآوری ونواندیشیهای وی در موضوعات قرآن پژوهی، مباحث زنان، تکثروفرهنگ گفتگو، عاشورا و فرازمانی اندیشدن مصلحان اجتماعی پرداخته و نکاتی ناب از این «اندیشه ربوده شده» را به مخاطب ارائه داده است.
👈اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/k37170
🆔 @ijtihad