eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
731 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اجتهاد در موضوعات جدید، نیازمند اجتهاد در مبانی و تأسیسات اصولی است ✔️استاد سید عباس قائم مقامی🔻 🔹علی رغم اینکه در دهه‌های اخیر توجه به موضوعات مستحدثه و تازه یاب در فقه بیشتر شده و بسیاری از استادان، دروس خارج خود را به بررسی و پاسخ یابی این موضوعات اختصاص دادند، اما اولا رویکردهای جدید در فقه، عمدتا نیازمند مبنا سازی و تأسیس قاعده و اصل است، در حالیکه بسیاری از آنچه که ما‌ می‌بینیم یا فاقد این عمق و غنای علمی و مبنایی است و یا صرفا در سطح بحث از پاره‌ای مسائل و موضوعات جدید، تقلیل و کاهش داده شده است. 🔸معمولا وقتی‌ می‌خواهیم از روز آمدی و کارآمدی فقه صحبت کنیم، به موضوعات و مسائل جدید فقهی اشاره‌ می‌شود، حال آنکه بدون تردید اجتهاد در بسیاری از مسائل و موضوعات جدید نیازمند اجتهاد در مبانی و تأسیسات اصولی است. 🔹تا زمانی که بسیاری از مبانی در اصول فقه مورد تجدید نظر و بازنگری قرار نگیرد و قواعد و تأسیسات اصولی جدید نداشته باشیم و اصل‌ها و قاعده‌های جدیدی را در اصول فقه وارد نکنیم، بحث از مسایل جدید و موضوعات مستحدثه در یک رویکرد فقهی محض و معطوف به همان مبانی و قواعد رائج، آنچنان دردی را دوا‌ نمی‌کند. 🔸هر چیزی که‌ می‌تواند ما را در رسیدن به «حجت در فقه» کمک کند، جزو مسایل علم اصول است و یک فقیه ناگزیر از شناخت و بررسی همه این مواد و عناصر دخیل در «احراز حجت»‌ می‌باشد وگرنه فرایند اجتهاد او ناقص بوده و مشروعیت آن با پرسش مواجه خواهد بود. 🔹در سرتاسر اصول فقه غیر از برخی بخش‌هایی اندک، عمدتاً تمرکز مستقیم روی روش فهم روایات و نصوص روایی است و پیرامون فهم و روش فهم قرآن ما چیز جدی و چشمگیری در متون اصول فقه و در دانش اصول فقه که بنیاد فقه است،‌ نمی‌یابیم؛ بنابراین با تمام غنایی که علم اصول فقه در رابطه با روش فهم، بررسی، نقد و شناخت خطابات دینی در بخش نصوص روایی و نیز اصول عملیه دارد، اما با یک کاستی و نقص بزرگ در بخش روش شناختی مواجه‌ می‌باشد و آن فقدان مباحث روش شناسی فهم خطاب قرآنی است. 🔸باب تحول و توسعه در علم اصول هماره گشوده بوده و هست و جای دهها و بلکه صدها مسئله که بسیاری از ‌آن‌ها ماهیت کلامی و عقلانی داشته و بصورت بنیادین در نگرش فقهی تاثیر دارند در علم اصول خالی است. باید به طور سیستماتیک و ساختاری به طرح و پاسخیابی این پرسش بپردازیم که جایگاه مباحث کلامی و الهیاتی، وجود شناختی، جهان شناختی و انسان شناختی در فقه کجاست؟ و میزان و روش اثرگذاری ‌آن‌ها در اجتهاد چیست؟ باید تکلیف این مباحث در فقه روشن شود. 🔹برای اینکه بتوانیم یک رویکرد کارآمد و توانمند نسبت به موضوعات جدید و تازه یاب در حوزه اجتهاد و استنباط فقهی داشته باشیم، ناگزیریم بسیاری از مسایل اصولی و بنیادهای اجتهاد را مورد تجدید اجتهاد و نقد قرار دهیم. متأسفانه بی هیچ تعارف باید گفت برخی از دروس خارج در حال حاضر بسیار در سطح نازل تری از دروس سطح قرار دارند و بعضاً اثری جز بی اعتبار کردن این جایگاه رفیع ندارند. اگر براستی توانمندی اجتهادی در افراد وجود دارد باید به این مسایل پاسخ فنی، اصولی و نه خطابی و ادعایی بدهند. استاد درس خارج باید مشخصا مبانی خود را تبیین کند و بگوید بر چه ممشای اصولی و روش اجتهادی بحث‌ می‌کند وگرنه خلاصه شروح عروه را بازگو کردن، هرگز نشانه اجتهاد نیست و در شأن درس خارج حوزه‌های علمیه نیست. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d29712 🆔 @ijtihad
💢«فقه تجارت هنر هفتم» کتاب شد 📚اثر جدید استاد علی نهاوندی، مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با عنوان «فقه تجارت هنر هفتم، اصول، ملاکات و به مسائل تجاری صنعت سینما» در آستانه برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شد. استاد فقه هنر و رسانه حوزه علمیه قم در این اثر می‌کوشد تا ضوابط و متغیرهای فقهی در فرایند تجارت هنر هفتم را که شامل مسائل و موضوعات سرمایه گذاری، مدیریتی، شرکت‌ها و کمپانی‌های سینمایی، تولید و توزیع، گیشه و بازار عرضه داخلی و بین‌المللی، حقوق مخاطب و مصرف کننده و مسائل قراردادها و معاملات است را تبیین موضوعی و کشف اجتهادی نماید. 👈معرفی اثر: https://b2n.ir/t62382 🆔 @ijtihad
💢علامه فضل‌الله به روایت ایرانی‌ها 🔻علامه فضل‌الله ‌از شخصیت‌های برجسته شیعی معاصر و از روحانیون بانفوذ در لبنان و کشورهای عربی بود. در برخی کتابهای فارسی روایت‌هایی از دیدار با این شخصیت برجسته آمده است که تجمیع این روایت‌ها شاید برای مخاطبان جذاب و برای شناخت روحیات و رویکرد برخی ایرانی‌ها هم مهم باشد. البته این همه دیدارهای ایرانی‌ها با او نیست و بیشتر دیدارها مکتوب نشده و در سینه‌ها باقی مانده است. ✔️آیت‌الله محمدی ری شهری: از مقام علمی و معنوی آیت‌الله بهجت بسیار تجلیل کرد و موضوع دوم نیز دفاع از خود در برابر دیدگاه‌های مخالف بود. گفتنی است ایشان به دلیل ارائه برخی آراء و فتاوی شاذ و نادر، مورد انتقاد جدی برخی مراجع و علما واقع شده بود. علامه فضل‌الله ‌در آن دیدار ضمن بیان برخی از آرای خود، عقیده داشت اگر امروز شیخ مفید هم در قید حیات بود، به سبب بعضی از دیدگاه‌هایش مورد تکفیر واقع می‌شد! ✔️حجت‌الاسلام زائری: او تا روزهای آخر عمر، در مواجهه با آمریکا و اسرائیل، بر مواضع انقلابی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایستاد و به رغم فشارها، فتنه‌ها، تسلیم سازش نشد و در جریانات اخیر ایران [حوادث سال ۱۳۸۸] کوچکترین بهانه‌ای به دست دشمنان ندادند. 🔹یکبار می‌فرمود: (نقل به مضمون) «من وقتی با گروهی ملاقات دارم که مثلاً خبرنگاران فرانسوی هستند، دیگر سید محمدحسین نیستم، بلکه خودم را جای آنها می‌گذارم و از چشم آنها به همه چیز نگاه می‌کنم و در هنگام گفتگو با آنها، یک خبرنگار فرانسوی می‌شوم تا بتوانم اسلام و تشیع را طوری عرضه کنم که درک کنند.» 🔹ایشان نه فقط نسبت به اصل نظام و جایگاه رهبری اهتمام داشت و در پاسخ نقل سلام آقا به ایشان، با نیکی و محبت از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یاد می‌کرد، بلکه درباره برخی انتقادها و برخوردهای حوزه قم، که تا حد تکفیر ایشان هم رسیده بود، با ملاحظه سخن می‌گفت و با ادب و متانتی شگفت، ضمن اظهار تأسف نسبت به برخی سوءتفاهم‌ها، از حوزه علمیه قم با تجلیل یاد می‌کرد. ✔️مرحوم شیخ الاسلام: درگیری‌های اَمَل و حزب الله، آقای سید محمدحسین فضل‌الله ‌همیشه با حزب الله بود، آقای شیخ شمس الدین، خدا رحمتش کند، بیشتر طرف امل بود؛ برای اینکه او رئیس مجلس شیعی بود. مجلس شیعی را آقای موسی صدر تشکیل داده بود که آن موقع، امل بود. البته هیچ یک از اینها، حق و ناحق نمی‌کردند و هر کدام از طرفین که اشتباه می‌کردند، تذکر می‌دادند؛ ولی اینطور شایع شده بود. خوشبختانه روحانیت شیعه در لبنان نشان داد که روحانیت رشید و فهیمی است و توانستند مسائل داخلی شیعی را بعد از اینکه حاد شد، جمع و جور کنند.» 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k42219 🆔 @ijtihad
💢گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی ✔️با تغییر قانونی که اختیار انتصاب امامان جماعت مساجد را در جمهوری آذربایجان از «اداره مسلمانان قفقاز» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول می‌کند، روند انتصاب «امامان مساجد» در جمهوری آذربایجان در کنترل کامل دولت قرار خواهد گرفت. 👈 در این باره بخوانید: https://b2n.ir/a06020 🆔 @ijtihad
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دو هشدار شهید آیت‌الله مطهری درباره حفظ انقلاب اسلامی دو ماه پس از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت 🆔 @ijtihad
💢گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی ✍️حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری ✂️تجربۀ تاریخی به ما می‌‌گوید که «فقه» به عنوان دانشی اجتماعی-سیاسی و «فهم اجتهادی»، به عنوان فهمی روزآمد و عقلی، از شتاب توفندۀ دوران جدید، کناره نگرفته است، به طور طبیعی درگیر مسائل نوشونده خواهد شد و با دنیای امروز، به مفاهمه و گفتگو خواهد پرداخت، مهم آن است که در فرایندی دقیق و علمی، آن مراوده، علمی، منطقی و سنجیده باشد. تشکیل نظام جمهوری اسلامی، زمینه‌های علمی ـ عملی برای سنجش و ارزیابی فقه سیاسی را بیش از هر زمان دیگر به وجود آورد و موجب گردید تا دیدگاه‌‌های تقلیل گرا و فردمحور در فقه سیاسی شیعه، نفی گردد، رویکرد اجتماعی نسبت به اجتهاد و برداشت حکم از منابع تشریع اسلامی تقویت شود، رهیافتی نو در معنا شناختی و روش شناسی دستگاه اجتهاد شکل گیرد و تلاش برای تحلیل و ارزیابی نظام‌مند و نظام‌وار از حقوق و فقه سیاسی شیعی به وجود آید. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w29121 🆔 @ijtihad
💢بررسی کنش متفاوت امام خمینی و آیت‌الله مؤسس ✔️حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی از فقیهان بزرگ و مراجع تقلید معاصر شیعه بود. ایشان علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان بزرگی همچون امام خمینی، آثار علمی گران‌قدری نیز از خود به یادگار گذاشت. آیت‌الله حائری نقش مهمی در نهادمند کردن تشیع در روزگار اختناق رضاشاهی داشت. با توجه به اینکه در تاریخ حوزه، آیت‌الله حائری شخصیت بزرگی است این نوشتار به دیدگاه امام خمینی درباره مواضع و فعالیت‌های آیت‌الله حائری در دوره استبداد رضاشاهی اختصاص یافته است. ✂️در بررسی مواضع و دیدگاه امام خمینی نسبت به استاد خودش آیت‌الله حائری سه مسئله محوری شایسته بحث و بحث است: نخست اینکه مواضع دینی استاد و شاگرد اشتراکات زیادی با هم دارد و امام پایداری آیت‌الله حائری در حفظ دین را بسیار مهم می‌دانستند. دومین مسئله این است که در بُعد سیاسی تا حد زیادی مواضع امام خمینی به مواضع آیت‌الله حائری نزدیک است. تفاوت در ایستادن در مقابل نظام از جانب امام خمینی و همراهی نکردن با نظام از جانب آیت‌الله حائری را باید در زمینه تاریخی متفاوت بررسی کرد. همان‌طور که در متن آمده است، آیت‌الله حائری به دلیل استحکام نیافتن پایه‌های حوزه علمیه، جنگ با حکومت را با از بین رفتنِ بنیان حوزه برابر می‌دانستند. مسئله سوم و مهم‌ترین مسئله این است که بینش سیاسی امام با آیت‌الله حائری تفاوتی نداشت و هر دو با نظام استبدادی مخالف بودند. 👈دیدگاه امام خمینی درباره مواضع و فعالیت‌های آیت‌الله عبدالکریم حائری: https://b2n.ir/t32506 🆔 @ijtihad
💢امام خمینی و پرهیز از مدح خود ✔️آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی🔻 🔹خیلی‌ها همواره دلشان می‌خواهد دیگران آن‌ها را مدح کنند یا خودشان خود را ستایش می‌کنند و برای‌شان خیلی دشوار است فضیلتی از دیگران را بپذیرند. این شایع است، حتی در میان معارف هم که نمی‌خواهم نام ببرم، این قضیه شایع است. 🔸یکی از امتیازات آقای خمینی که معمولا ذكر نمی‌شود، ولی مهم است این است که اگر کسی را خوب می‌دانست، خیلی راحت از او تعریف می‌کرد و در این باب مانع نفسانی نداشت تا نتواند از دیگری تمجید کند، ولی هیچ وقت از خودش تمجید نمی‌کرد. حتی این نکته را در این حد من در آقای طباطبایی با علوّ مقام، نديدم. 🔹يک بار آقای طباطبایی آقای مطهری را معرفی می‌کرد و گفت: «ایشان، بعضی از مسائل فلسفی برایش حل نشده بود و وقتی پیش من آمد، حل شد». چنین کلماتی هیچ وقت در قاموس گفتار آقای خمینی پیدا نمی‌شد. البته آقای طباطبایی از نوادر بود، مع ذلك در اين جهت آقای خمینی امتیاز خاصی داشت. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۶۴۲ 🆔 @ijtihad
💢 آیت‌الله میلانی در دوران نهضت، گاه رساله امام را هدیه می‌داد! ✔️زنده‌یاد آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی: 🔻حضرت آیت‌الله میلانی از جریاناتی که در مسیر نهضت امام حرکت می‌کرد، پشتیبانی می‌کرد، از جمله از هیئت‌های مؤتلفه اسلامی، که به توصیه حضرت امام تشکیل شد و پس از تبعید حضرت امام، اکثرا به آیت‌الله میلانی مراجعه می‌کردند. در رأس این تشکیلات هم، شهید مطهری و شهید بهشتی بودند، که در واقع نقش رابط بین مؤتلفه و حضرت امام را به عهده داشتند. 🔻آیت‌الله میلانی، حتی گاهی رساله حضرت امام را به عنوان عیدی هدیه می‌دادند، که در تاریخ مرجعیت بی‌سابقه بود، مرجعی که حتما خود را اعلم می‌دانست، به دلیل مصالح اسلام، رساله مرجع دیگری را هدیه بدهد! 🆔 @ijtihad
💢حاشیه فقهی بر یک مطالبه ریشه‌دار در فقه! ⚡️«جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی ✍️هادی عجمی 🔻مقام معظم رهبری، در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: “مطلبی که من بیشتر می‌خواهم روی آن تکیه بکنم و توجّه شما و دیگرانی که این صحبت را می‌شنوند جلب کنم، «جهاد تبیین» است که من این را مکرّر تکرار کرده‌ام. «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند[باید اقدام کند]؛ و حالا عرض خواهم کرد که مسئولین در این زمینه بیشتر موظّفند”. سخن این است که آیا این سخن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فقط این است که تبیین واجب است؛ یا در فقه نیز از آن سخن گفته‌اند. ادله این مسئله در فقه چیست؟ آیا پس از انقلاب این ادبیات در فقه آمده یا این فریضه در فقه شیعه ریشه دارد؟ 👈در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z30348 🆔 @ijtihad
🔔 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده؛ برنامه پنل کارگزوه شهر اسلامی -ایرانی ✔️ ارائه استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: «حکمرانی شهر اسلامی ایرانی» ✔️ارائه استاد عبدالحمید نقره کار با موضوع: «شهرسازی اسلامی مبتنی بر برنامه‌ریزی ملی» ✔️گفتگوی علمی با موضوع «بلند مرتبه سازی و نسبت آن با کیفیات معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی» بین آقایان محمدرضا بمانیان، حمیدرضا صارمی، محمد منان رئیسی ✔️همراه با ارائه مقالات و ارائه گزارش دبیر علمی کارگروه ⏰ زمان: ۲۳ بهمن ماه از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۸:۰۰ 🏢 مکان: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 📎شرکت در پیش همایش از طریق لینک: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🆔 @ijtihad
💡ایده‌گفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی 🔰نظریه «فقه پیشرفت» ارائه دهنده: حجت‌الاسلام امین عابدی‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ⏰زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن علامه طباطبائی(ره) 📱پخش آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link 🆔 @ijtihad