eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
733 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مسائل فقه سیاسی در جامعه ما ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زای: «فقه سیاسی» شیعه به‌عنوان یک دانش فقهی که به استخراج و بیان احکام شرعی ناظر بر امور سیاسی می‌پردازد از ظرفیت‌ بسیاری برخوردار است ،اما ما از همه آن ظرفیت‌ها به قدر کفایت بهره ‌نگرفته‌ایم و لازم است فقه سیاسی ما در برخی امور ورودی جدی‌تر داشته باشد تا بتواند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شود. 👈در این گفتار سعی می‌کنیم به برخی از آنها اشاره کنیم: https://b2n.ir/b10047 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علم فقه نظام تولید نمی‌کند بلکه مکتب تولید می‌کند/ موفقیت فقه در کنار آمدن با امور مدرن و توسعه دایره حلیت نیست ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹انتظار از دین و کارآمدی دین، غیر از انتظار از دانش فقه و کارآمدی آن است. برخی خیال می‌‌‌کنند علم فقه با شریعت اسلامی یکی است؛ لذا با حساسیت و تعصب، نقد و انتقادات بر فقه را نمی‌پذیرند. به نظر ایشان، اگر بپذیرند علم فقه در موردی ضعیف است، گویا پذیرفته‌اند که دین ضعیف است. 🔸بنده با این تفکر ‌که بگوییم فقهی موفق‌تر و کارآمدتر است که با هر امر مدرنی کنار بیاید و موارد حلیت در فقه توسعه پیدا کند، مخالفم و فکر نمی‌کنم که معنای حمایت یا ورود فقه در عرصه‌های مدرن‌تری چون هنر، این باشد که دائماً به‌جای استنباط احکام، عرف و پسند زمانه و نگاه دیگران را دنبال کند. 🔹متاسفانه علم فقه به مقداری که روی فروع کلاسیک خودش کار کرده است، روی فروع مستحدثه یا کار نکرده و یا توافق ایجاد نکرده است و این بر حوزه ابلاغ دین نیز تاثیر گذاشته است. 🔸اگر فقه را با این سه هدف بسنجیم آن‌وقت سنجش و ارزیابی کارآمدی فقه، این‌گونه می‌شود: ارزیابی علم فقه در حوزه تقفه، ارزیابی علم فقه در حوزه پشتیبانی ابلاغ دین، ارزیابی علم فقه در حوزه اقامه دین و پشتیبانی از نظام‌های مبتنی بر دین. توجه داشته باشید که خود علم فقه نظام تولید نمی‌کند، مکتب تولید می‌کند؛ مثلا فقه نمی‌گوید پول باید چه باشد ولی شاخص‌های پول را در مکتب تعریف می‌کند. 👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/s51770 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سمینار پژوهشی «قواعد اختصاصی فقه شهر» 🎙 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام مصطفی درّی 👤 استاد ناظر: استاد عباسعلی زارعی سبزواری 👤 دبیر جلسه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی ⏰ زمان: پنج شنبه 3 شهریور 1401 ساعت 11 🖇لینک حضور: https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺دروس خارج فقه و اصول استاد شب‌زنده‌دار- سال تحصیلی 1401-1402 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺خاندان مجلسى از پرافتخارترين خاندان‏هاى شيعه در قرون اخير است. در اين خانواده، نزديك به يكصد عالم وارسته ديده مى‏شود و از اين تبار پس از بررسى، تنها علم و فضل، مشاهده مى شود، اما در اين بين دو خورشيد خاندان مجلسى بيش از همه خود نمايى و جلوه مى‏كنند: ملا محمد تقى معروف به "مجلسى اول" و "مجلسى بزرگ" و ملا محمد باقر معروف به "علامه مجلسى" و "مجلسى دوم". آنچه نظر همه علما و انديشمندان را به خود معطوف داشته كتاب پر ارجى است كه تا قيامت بر تارك آثار مكتوب معارف بلند اهل بيت(عليهم السلام) خواهد درخشيد، اين كتاب كه "بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار أئمة الأطهار" ناميده شده است، حاصل 36 سال تلاش مداوم علامه مجلسى است كه در بيست و پنج جلد به انجام رسيده و در چاپ جديد در 110 جلد به زيور طبع آراسته شده است. 📚مجموعه آثار ملا محمد تقی مجلسی و علامه مجلسی رحمهما الله شامل بیش از 253 جلد کتاب از آثار ملا محمد تقی مجلسی (رحمه الله) و علامه مجلسی (رحمه الله)، ارائه بیش از ۸۰ تصویر، صوت و فیلم مرتبط با علامه مجلسیین (رحمهم الله) و ... 👈 اینجا: www.noorsoft.org/fa/software/View/6287 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ستاد امر به معروف و نهی از منکر قانون‌گذار نیست ✔️استاد عباس کعبی در دیدار هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در تذکراتی نسبت به ورود رسانه‌ای به مقوله برخورد با بی حجابی، بر لزوم اتخاذ مواضع هوشمندانه در این زمینه تاکید و تصریح کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر قانونگذار نیست؛ قانون را یا دولت در قالب لایحه و یا مجلس در قالب طرح پیشنهاد می‌دهد و اظهار نظرها و برداشت‌های شخصی اگرچه قابل قبول اما تا زمانی که مبدل به قانون نشده باشد رسانه‌ای کردن بر خلاف قانون فعلی که اجرای آن لازم است می‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تقابل کلینی و ابن قبه؛ نگاهی بستر‌ شناسانه ✍️مصطفی قناعتگر 🔻 محمد بن یعقوب کلینی رازی و محمد بن عبدالرحمن بن قبه رازی، هر دو از بزرگان امامیه در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هستند. با وجود هم‌عصریِ کلینی و ابن قِبَه/ابن قُبَّه، گزارشی که نوع تعامل آن دو با یکدیگر را بازگو کند وجود ندارد. در این یادداشت پیرو مجموعه‌ای از قرائن تاریخی در جایگاه بستر سخنان کلینی، ابن قبه و شریف مرتضی، این گمانه را مطرح خواهم کرد: یکی از عوامل تالیف الکافی توسط کلینی، مقابله با تفکر ابن قبه بوده است. گرچه بحث‌هایی که به تاریخ مرتبط است، کثیرا ما را به قطع نمی‌رساند؛ اما می‌تواند گمانه‌هایی قوی برای ذهن دانشیان و راه‌گشاهایی برای تحقیقات آینده‌گان باشد. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a42951 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ثبت‌نام درس خارج استاد «سید مجتبی خامنه‌ای» در سال تحصیلی 1401- 1402 📚بحث خارج فقه «مُستَثنَیات غیبت» و بحث خارج اصول «برائت» 📌طلاب و فضلای مقطع خارج برای شرکت در این درس می‌تواند از طریق لینک https://formafzar.com/form/akaxi برای ثبت نام اقدام نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «فقه هنر و اسلامِ قانون اساسی در ایران، با نگاهی به نمودهایی در سینما و موسیقی» 🎙ارائه: دکتر وحید آگاه، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی 👥 ناقدین: حجت‌الاسلام سید محسن قائمی، دکترای حقوق عمومی و دکتر علی اکبر گرجی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 👤 دبیرجلسه: نواب حضرتی، کارشناس فقه هنر 🕣 زمان: شنبه 5شهریور ماه، ساعت 14 🖇 لینک جلسه: https://lms.itaihe.ac.ir/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=753 👈نام کاربری و رمز: 2222 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم موضوع شناسی دقیق و پیوسته مسائل فقهی آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در فرایند صدور احکام فقهی گفت: اگر چه حقایق یک علم تغییر پیدا نمی‌کنند؛ اما شاخه‌ها و موضوعات آن، در طول زمان دچار تغییر و تحول می‌شوند و این امر در رابطه با فقه دو چندان است. امروزه نیازها در رابطه با فقه با گذشته خود اصلاً قابل مقایسه نیست. چرا که شاخه ها و تفریعات زیادی پیدا کرده و موضوعات بسیاری به وجود آمده‌اند که تا پیش از این سخنی از آنها وجود نداشته است. علاوه بر اینها، مطابق فرمایش امام خمینی، گاهی موضوعی در یک زمان متفاوت با آن در زمانی دیگر است و این نشان از اهمیت بالا و لزوم موضوع شناسی دقیق و پیوسته مسائل فقهی دارد. تناسب حکم و موضوع و تغییر احکام به واسطه تغییر در موضوعات نشان از پویایی فقه است. اینگونه نیست که اگر مرجع تقلیدی حکمی را بر اساس فرض موضوعی صادر کرد، از تغییر آن با تغییر موضوع ابایی داشته باشد. نزدیک شدن دیدگاه مراجع تقلید (دامت برکاتهم) و امکان دست یابی به وحدت رویه از دیگر فواید موضوع شناسی احکام فقهی می‌باشد، همچنین از دیگر فواید موضوع شناسی دقیق در رابطه با فروعات فقهی، ایجاد وحدت رویه و نزدیک شدن دیدگاه مراجع عظام تقلید در مسائل مختلف فقهی است. استقبال مراجع عظام تقلید از فعالیتهای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی نشان از اهمیت بالا و جایگاه ویژه مسئله موضوع شناسی در دیدگاه مراجع تقلید است و این فرصتی بزرگ به منظور گسترش و تقویت فعالیتهای این مؤسسه خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد ✔️ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔻ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم! من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را به‌صورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمره‌‌اش را ملاحظه نمایید. اما نمی‌دانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟ 🔸امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛ 🔹اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را می‌خواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان می‌گویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمی‌دهیم! 🔹ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در می‌آورید، چطور می‌توانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمی‌تواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست می‌آورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه می‌کند و یکی را انتخاب می‌کند. اما اگر تقطیع شد نمی‌شود روش اجتهادی را به دست آورد. 🔹ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتاب‌ها وجود دارد قطع می‌شود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث می‌شود. 🔹رابعا اشکال اساسی‌تر اینکه شما به‌عنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کرده‌اید. طلبه که این را نمی‌خواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقره‌ای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کرده‌اند. 🔸مرحوم سیدمحمد کاظم می‌گوید ۱۲ قاعده‌ی فقهی از روایت تحف العقول استفاده می‌شود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمی‌کند، استاد هم وقتی می‌بیند این قسمت را نباید درس بگوید نمی‌فهمد چطور می‌تواند در بقیه‌ی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد. 🔺به عنوان یک وظیفه شرعی عرض می‌کنم که کار بسیار خطرناکی می‌کنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع می‌کنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار می‌رود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر می‌کنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟ 👈 ادامه سخنان مهم استاد فاضل لنکرانی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n39900 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه صفر ۱۴۴۴ قمری در ایران 🔻مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) ۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲۷ آگوست ۲۰۲۲ میلادی، در سراسرِ ایران، ناممکن است. ۲- در غروب یکشنبه (۳۰ محرّم ۱۴۴۴ قمری در ایران)، هلال در سراسر ایران با چشم مسلّح و عادی دیده می‌شود و دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲۹ آگوست ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه صفر ۱۴۴۴ قمری خواهد بود. 👈 دیگر مبانی فقهی: https://b2n.ir/a60209 🆔 https://eitaa.com/ijtihad