eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قدیمی‌ترین فیلم از شهر نجف و حرم امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) 🔺 در این ویدیو، قسمت کوتاهی از شهر کوفه دیده می‌شود و پس از آن درگاه ورودی حرم مطهر نمایان شده که زائران در حال ورود به حرم هستند. این ورودی هم اکنون با عنوان باب امام رضا علیه‌السلام شناخته می‌شود که قبل از این نام‌های دیگری داشته است. آنچه در این فیلم دیدنی است، صوت زیبای اذان است که از مناره‌های حرم امیرالمؤمنین علی (ع) منتشر می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راز جاودانگی غدیر ✍️استاد محمد عندلیب همدانی اگر چه تا کنون کوششهای فراوانی در مخفی نگاه داشتن واقعه غدیر و پیام‌های آن صورت گرفته شده اما غدیر زنده و جاودانه مانده است زیرا : ۱- در دو آیه قران مجید[ مائدة ۳ و۶۷ ] به تصریح مفسران و راویان بزرگ شیعه وسنی به این واقعه پرداخته شده و تا قرآن هست غدیر هم هست. ۲- شخصیتیت محوری در این ماجرا به تصریح روایات نور خداست ونور خدا کم سو نخواهد شد. ۳- دانشمندان دینی ، شاعران و تمام دلدادگان مولی در تمام نسلها با جهاد مقدس خود نگذاشتند واقعه فراموش شود. ۴- ویژگیهای منحصر به فرد و زیبای غدیر از قبیل نگاه داشتن آن جمعیت فراوان در آن گرمای سوزان، روی دادن این واقعه در حجةالوداع، زیبایی متن خطبه نبوی همگی به گونه‌ای است که غدیر را پاینده ساخته است. ۵- استدلالات زیبای امامان معصوم علیهم السلام به غدیر موجب ابقای آن به عنوان مدرکی متقن شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ذکر خلافت امام علی (ع) در تفسیر قرآن اهل سنت ✍️استاد سید احمد مددی: ‏«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص عَقَدَ عَلَيْهِمْ لِعَلِيٍّ بِالْخِلَافَةِ- فِي عَشَرَةِ مَوَاطِنَ، ثُمَّ ‏أَنْزَلَ اللَّهُ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا- أَوْفُوا بِالْعُقُودِ الَّتِي عُقِدَتْ عَلَيْكُمْ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع»‏ تفسير القمي، ج‏1، ص: 160‏ این تفسیر می گوید: پیغمبر در ده موطن عقد بستند. می‌خواهد بگوید این آیه ناظر است به آیات سابق، ‏یکی از آیات سابق اولین موطنش «انذر عشیرتک الاقربین» است. در کتاب روح المعانی آلوسی ذیل آیه ‏‏«بلغ ما انزل الیه» اینچنین آمده است:‏ و أخرج ابن مردويه عن ابن مسعود قال: كنا نقرأ على عهد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلّم يا أَيُّهَا الرَّسُولُ ‏بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ أن عليا ولي المؤمنين وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ و خبر الغدير عمدة أدلتهم ‏على خلافة الأمير كرم اللّه تعالى وجهه ‏ روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏3، ص: 359‏ خیلی عجیب است که این آلوسی که ضد شیعه است حدیث را رد نمی‌کند، این هم خیلی عجیب است. ‏امیرالمومنین (ع) را خداوند به گونه‌ای قرار داده که دشمن و دوست فضایل ایشان را نقل می‌کنند. آلوسی ‏چون در بغداد هم بوده و مواجه با شیعه هم بود و خیلی ضد شیعه است.‏ عبدالله ابن مسعود ضد شیعه نیست اما همراه اهل بیت (ع) هم نیست، همراه امیرالمومنین نیست، مخصوصا ‏یک مدتی هم کوفه و اوضاعی که داشت. حتی می‌گویند اُتی بصحیفة فیها فضائل فامر، گفتند این حدیث مال ‏عبدالله ابن مسعود است، می گویند عبدالله ابن مسعود یک مقدار حدیث فضائل بردند گفته این مرادشان ‏فضائل اهل بیت است، و این مخالف است دستور دادند پاکش بکنند، نه این معلوم نیست، بله از عبدالله ابن ‏مسعود این نقل شده: «ما رآه المسلمون حسنا فهو عند الله حسنٌ و لقد القی الله یا الهم الله قلوب المسلمین ان ‏یتخذوا ابابکر». این از او نقل شده است که این الهام الهی است. علی ای حال می خواهم بگویم خیلی با ما ‏نیست، اما عجیب است که نقل بکند که خلافت ابابکر مما الهم الله یا مما اوحی الله است!‏ ظاهرش این است که جزو قرآن است، خود اهل سنت مصر اند که قرآن عبدالله ابن مسعود اختلافش با ‏این قرآن موجود زیاد است؛ در این مصائب سجستانی 25 صفحه، 30 صفحه فقط اختلافات ‏قرآن عبدالله ابن مسعود با همین قرآن عثمان را گفته است. ‏ ابن مردویه از بزرگان و شیوخ آنهاست، شیوخ دیگر توثیق نمی‌خواهند، ابن مردویه 230، 240 است. واقعاً اعجاز الهی است که در زبان عبدالله ابن مسعود جاری بشود که «كنا نقرأ على عهد رسول اللّه ...»، ‏مخصوصاً می‌دانید که عبدالله ابن مسعود کسی است که می‌گوید: من هفتاد سوره قرآن را به گوش خودم از ‏زبان رسول الله شنیدم، ‏ ممکن است عده‌ای بگویند: این روایت تاویل است، معلوم نیست تأویل باشد، واقعا ریشه قرآنی دارد. عده‌‏ای می‌گویند این آقایانی که متهم به غلو اند اینگونه نقل می‌کنند! این طور نیست، این‌ها بزرگان ‏هستند و ماها عقلمان به این حرف ها نمی‌رسید، خیلی عجیب است. ابتدائا تصور می‌کردیم روایت ضعیف ‏است و خط تاویلی است! از جنس تنزیل است نه تاویل.‏ احتمال دارد تفسیر رسول الله (ص) باشد. این حدیث ابوسعید خدری است، در بخاری هم هست، از پیغمبر ‏نقل کردند: ‏ وَ رَوَى مُسْلِمٌ‏ ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: لَا تَكْتُبُوا عَنِّي غَيْرَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ ‏كَتَبَ‏ عَنِّي‏ غَيْرَ الْقُرْآنِ‏ فَلْيُمْحِهِ، وَ حَدِّثُوا عَنِّي وَ لَا حَرَجَ، وَ مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ.‏ گفتند: اگر حدیثی را از پیغمبر شنیدیم و غیر از قرآن است پاک بکنیم. ظاهرا در زمان رسول الله وقتی قرآن ‏را عده‌ای نوشتند بعضی از تفسیرهای رسول الله را هم در قرآن نوشتند، «أن عليا ولي المؤمنين» از ‏آن تفسیر رسول الله است. پیغمبر فرمودند که شما اگر از من چیزی نوشتید از زبان من به عنوان تفسیر، ‏آن‌ها را پاک بکنید، کتاب الله خالص بشود نه این که هر حدیثی که از من نوشتید پاک بکنید، آن مراد نیست.‏ همین الان مصحف‌های قدیمی که هستند - که اصطلاحا مصاحف عهد اموی می‌گویند - من دیدم، همین ‏مصحفی که از یمن است که احتمال می‌دهند سال 20 نوشته شده است، مثلا «هذه» دارد، بعد دیدند روی ‏کلمه هذه خط زده است، همین متن قدیمی که جز متون قدیمی قرآن است، احتمال می‌دهم همان قرآنی است ‏که زمان عمر نوشته و به دخترش داده احتمالا و الان هم در مصاحف ما هذه برداشته شده است. این «هذه» ‏را شاید پیغمبر خواندند به عنوان تفسیر و این‌ها نوشتند، سپس خط زدند. اینجا هم ممکن است به ‏عنوان تفسیر بوده بعدها پاک کردند.‏ 🆔@ostadmadadi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
☘️«غـدیـریـه»؛ 🔖بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت عید سعید غدیر خم 🔻بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از کفار!/ شهید مرتضی مطهری 🔻غدیر؛ بیعت با قهرمان عظمت‌ها/ آیت‌الله صافی گلپایگانی (ره) 🔻غدیر؛ ابلاغ الهی برای تداوم رسالت در بستر امامت/ آیت‌الله مکارم شیرازی 🔻روز غدیر، عید خداست/ آیت‌الله وحید خراسانی 🔻علامه امینی و مسئله‌ی غدیر/ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔻چرا انکار حدیث غدیر برای مخالفان ممکن نشد؟/ رسول جعفریان 🔻درآمدی بر غدیر شناسی، ضرورت‌ها و اولویت‌ها/ محمدتقی سبحانی 🔻روش‌های اثبات صدور حدیث غدیر توسط علامه امینی در کتاب الغدیر/ علی نصیری 🔻غدیر، معتبرترین نص اسلامی در رد باور غلط جدایی دین از سیاست/ داود مهدوی‌زادگان 🔻حدیث غدیر از فرمایشات پیامبر است نه امام / مجید رضایی دوانی 🔻تحلیل حدیثی درباره ولایت در بیانات رهبر انقلاب/ حسین مطیع 🔻نسبت غدیر با وحدت اسلامی/ مهدی مسائلی 🔻احیای غدیر در جوامع اسلامی چگونه ممکن است؟/ بهمن دهستانی 🔻غدیر؛ بزرگراه سعادت/ ابوالفضل فروتن 🔻غدیر، صراحت بی‌نظیر/ سیدکاظم سید باقری 🔻خوانش تمدنی غدیر و رفتار تمدنی حضرت امیر(ع)/ محسن الویری 🔻غدیر، خط بطلانی بر جدایی دین از سیاست/ محسن فقیهی 🔻ناشنیدنی‌هایی از علامه امینی و کتاب الغدیر/ سیدمحمد طباطبایی یزدی 🔻فقه غدیر/ احمد مبلغی 🔻زمینه‌ و زمانه غدیر؛ مسئله دشوار جانشینی رسول خدا (ص)/ محمد مسجدجامعی 🔻از روایت غدیر تا عید غدیر/ رسول جعفریان 🔻۱۵ نکته مهم پیرامون خطبه غدیر و امامت حضرت علی (ع)/ محمدجواد فاضل لنکرانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی فقها در تشخیص مصداق و شناخت کارکردهای ابزارها به خطا رفته‌اند!/ فقیه باید کارکردهای اجتماعی و میزان اقبال جامعه به آن ابزار را بداند ✔️ دكتر عبدالوهاب فراتی: 🔹اگر فقها و متدینین ما در گذشته با ساخته‌ها و تکنولوژی غرب به گونه‌ای مبارزۀ ایدئولوژیک می‌کردند، بیشتر بیم سلطه و تقویت کفار و ترس از دوستی و همرنگی مومنان با آنها علت مخالفت بوده است. 🔸تعیین و تشخیص مصداق، شأن فقیه نیست. شناخت پدیده‌های نو مثل فیس‌بوک به آسانی نیست و فقیه آنگاه که به مبارزه با ابزار می‌پردازد باید کارکردهای اجتماعی و میزان اقبال جامعه به آن ابزار و نوع استفاده را بداند. 🔹این شناخت، نیازمند مشاوره با کارشناسان اجتماعی و متخصصان رسانه‌ای است. اینکه در بسیاری از موارد، فتوا علیه ابزار با شکست مواجه شده و جامعه متدینان آن را نپذیرفته‌اند به این دلیل است که برخی فقها در تشخیص مصداق و شناخت کارکردهای ابزار به خطا رفته‌اند. 🔸امروزه ما دچار این مشکل شده‌ایم که فقها به ابزاریت تکنولوژی‌ها و محتوای آن نگاه می‌کنند و در طرف دیگر مشکل عدم تبعیت مقلدین از این فتاوا را داریم. بنابراین باید مسیر دیگری برای تبیین دیدگاه‌های فقهی و دینی به تکنولوژی‌های جدید تعریف کرد، مشکل مومنان را بررسی کرد و به آنان راهی نشان داد. 👈متن گفتگو را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71920 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقاصد شریعت استعماری؛ «سخن از صلح امروز به معنای فراموشی فلسطین است» 🔹دکتر احمد الریسونی، نسبت به استفاده از مقاصد شریعت اسلامی به منظور ضربه زدن به اسلام و حذف آن از زندگی مردم هشدار داد. رئیس سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمان، توضیح داد که در استنباط و توسل به مقاصد شریعت آفتی وجود دارد که نشأت گرفته از مقاصد شریعت استعماری است. 🔸ریسونی، که خود از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان در حوزه مقاصد شریعت است، خاطرنشان کرد که عبارت «مقاصد شریعت استعماری» عمدتاً توسط علال الفاسی استفاده می‌شد؛ کسی که قوانین و ممنوعیت‌های صادر شده توسط حکومت تحت الحمایه فرانسه در مراکش را حلال و غیر ممنوع می‌شمرد. مثلا مفهوم آزادی از دیدگاه ما به معنای گرامی داشتن حقوق افراد و عزت‌بخشی است اما امروز به معنای آزادی فردی و آزادی روابط جنسی، مواد مخدر و الکل شده است. 🔹وی افزود: مفهوم جدید «صلح» نیز همین طور است؛ معنای آن در منطقه عربی و اسلامی به ویژه به معنای فراموشی فلسطین و جنایات اسرائیل شده است. صلح یعنی فراموش کردن حقوق فلسطینی‌ها و صلح اکنون مفهومی استعماری به خود گرفته است و غرب از زمان پیروزی در جنگ جهانی دوم به دنبال تحمیل آن است و در واقع فرهنگ صلح امروز این است که مردم ستمدیده حقوق خود را فراموش کنند. 🔸الریسونی تصریح کرد: در استفاده از مقاصد شریعت لغزش‌های عمدی یا غیرعمدی وجود دارد و ممکن است حتی مقاصد شریعت وسیله‌ای قرار گیرد که نه برای خدمت به شریعت، بلکه با هدف حذف دین و اسلام استفاده شود. 👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71903 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آخرین استفتائات مطابق فتوای رهبر انقلاب ✔️جدیدترین استفتائات (خرداد و تیرماه 1402) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن ذیل، 25 سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 🔹«رعایت مصلحت وقف» 🔸«حکم تجسس در امور خصوصی دیگران» 🔹«جریمه تأخیر در پرداخت اقساط» 🔸«شرط جبران خسارت در قرارداد مضاربه» 🔹«فروش کالا پیش از تحویل گرفتن آن» 🔸«خرید قسطی طلا به قیمت روز تسویه» 🔹«انجام حج نیابتی با وجود استطاعت» 🔸«گران شدن هزینه حج در سال استطاعت» 🔹و.... 👈 ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71908 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیت‌های نهاد ولایت فقیه، در مواجههٔ پیشگیرانه با چالش بازگشت‌پذیری انقلاب‌ها ✔️هفتاد و دومین نشست علمی پژوهشگاه فقه نظام با عنوان «ظرفیت‌های نهاد ولایت فقیه در مواجهه پیشگیرانه با چالش بازگشت‌پذیری انقلاب‌ها» با ارائه حجت‌الاسلام محسن زواری و نقد حجت‌الاسلام محمدمهدی اسلامیان، چندی قبل در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71905 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 جدیدترین تصویر از حضرت آیت‌الله سیستانی 🔺شبکه‌های اجتماعی تصویری از حضرت آیت‌الله سیستانی منتشر کردند که در روز عید غدیر گرفته شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚ترجمه «فروع کافی» روانه بازار نشر شد ✔️ترجمه کتاب «فروع کافی» نوشته رضا مصطفوی توسط انتشارات عهدمانا در چهار جلد منتشر و راهی بازار نشر شد. بازنمایی کامل آنچه در عبارات روایات آمده است، کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما در این ترجمه، تلاش بر آن بوده تا با ساده‌فهم کردن متن، تا آنجا که ممکن است، مخاطبان بیشتری با این‌دست روایات مأنوس شوند. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=71911 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار چهارمین شماره دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه سیاست ✔️چهارمین شماره دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه سیاست که مورد استقبال پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی این عرصه قرار دارد، در چهارمین شماره خود، شش مقاله تخصصی را در خود جای داده است. 🔹«چیستی، امکان و روشِ فلسفه فقه حکومتی با تأکید بر رویکرد امام خمینی(ره)» 🔸نسبت‌دادن نظریه «سلطنت مشروعه به معنی حقانیت حکمرانی شاه» 🔹«بررسی وظایف مردم در تحقق استقلال و رفع وابستگی به غیر، از منظر آیات و روایات» 🔸«بهتان‌بستن بر مبتدع در فقه‌ سیاسی از منظر روایت «باهتوهم» 🔹«نظریه جهاد ذَبّی در اندیشه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی و نسبت آن با فقه مقاومت» 🔸«بررسی انتقادی تبیین کتاب «آستانه تجدد» از فقه سیاسی میرزای نائینی» 👈 مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71914 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«المیسّر في فقه الإمامية» در دو مجلد ترجمه شد ✔️ترجمه فارسی کتاب «المیسّر في فقه الإمامية» تحت عنوان «فقه میسّر» در دو مجلد منتشر شد و در دسترس علاقمندان به مباحث فقهی قرار گرفت. مؤلف کتاب «فقه میسّر» ضمن تبیین اصول اعتقادی، بر مسائل شرعی متمرکز شده است که مراجع دینی در آن‌ها به احتیاط فتوا داده‌اند. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=71917 🆔 https://eitaa.com/ijtihad