فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه به طلاب درس خارج برای مراجعه به آثار شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
✔️ استاد علیاکبر سیفی مازندرانی:
🔺معتقدم که طلاب جوان بعد از این که به درس خارج رفتند و دو سال از درس خارج را طی کردند و به یک حد بلوغی از علم رسیدند- که میتوانند حرف استاد را بفهمند و قدرت مقایسه بین حرف استاد و سایر فقها را پیدا کردند- برای فضلای جوانی که این شرایط را حائز هستند، مراجعه به آثار آقاسید مصطفی بسیار خوب و لازم است و فکر اینها باز و روشن میشود. اگر کسی بخواهد طرز فکر اجتهادی به روز، کارآمد، فعال و پویا پیدا کند، یکی از آن مصادر، همان آثار جناب مرحوم شهید آقا سید مصطفی خمینی است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «جامعیت و تراث علمی علامه شهید»
📌بررسی جامعیت علمی شخصیت علامه شهید سید مصطفی خمینی (ره)
🎙حجتالاسلام والمسلمین مردانی
🔺موضوع: تحلیلهای ادبی علامه شهید در تفسیر و اصول فقه
🎙 حجتالاسلام والمسلمین عابدینی
🔺موضوع: روششناسی تفسیری علامه شهید
🎙حجتالاسلام والمسلمین خطیبی
🔺موضوع: مکتب و روششناسی اصول فقه در آثار علامه شهید
🎙حجتالاسلام والمسلمین مقدمی شهیدانی
🔺موضوع: ولایت فقیه از منظر علامه شهید
🗓 زمان: چهارشنبه، ۳ آبان ۱۴۰۲، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰
🏛 مکان: خیابان شهید دل آذر، کوچه ۲۰، مدرسه علمیه علوی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بزرگداشت سالگرد شهادت آیتالله آقاسید مصطفی خمینی (ره)
🎙 با حضور و سخنرانی استاد فیاضی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان، بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌مکان: قم، مسجد مدرسه علمیه معصومیه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
231016_003.MP3
36.59M
🎧 دریافت صوت نشست «موضوع شناسی فقه عملیات شناختی»
🎙ارائه دهنده: دکتر حسن رضایی، مدیر گروه مطالعات اسلامی موسسه شناخت
🗓 دوشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲، قم، مدرسه علمیه امام کاظم علیهالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت عنوان «حکمرانی دینی و تنظیم گری در مسائل اساسی معاصر»
♻️در چهار محور
✔️دین و حکمرانی فرهنگی
✔️دین و حکمرانی سیاسی
✔️دین و حکمرانی اقتصادی
✔️دین و حکمرانی اداری
📆 زمان: دی ماه ۱۴۰۲
🔻موضوعات ویژه این کنفرانس شامل:
* حکمرانی دینی و نظام تعلیم و تربیت،
* حکمرانی دینی و زن و خانواده،
* حکمرانی دینی و محیط زیست،
* حکمرانی دینی و حقوق،
* حکمرانی دینی و رمزارزها،
* حکمرانی دینی وفضای مجازی،
* حکمرانی دینی و نظام پولی و مالی،
* حکمرانی دینی و اقتصاد دانش بنیان،
* حکمرانی دینی و معماری و شهرسازی،
* حکمرانی دینی و عدالت حقوقی و قضایی هنر ورزش و گردشگری
⏳ زمان نهایی ارسال مقالات: پایان آبان ماه ۱۴۰۲
🌐وب سایت: zil.ink/cmir.parliran
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقهی شیعه»
🎙با حضور: آیتالله سید احمد علمالهدی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت، سالن جلسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ماهیت شناسی رشته فقه سیاسی و ضرورت تحصیل در آن»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی
🗓 زمان: چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)(مدرسه تاریخی خیرات خان)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی خشونت در خانواده»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان
ناقدان: استاد جواد حبیبی تبار و حجتالاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا
🗓 زمان: چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲
🏠 مکان: جامعة الزهراء (سلام الله علیها)، ساختمان کتابخانه، پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات
🔗حضور برخط: http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تاریخ فقه و فقها.pdf
3.71M
📚 دانلود کتاب «فقه و فقها»
✍️ اثر دکتر ابوالقاسم گرجی
📖 صفحات: 328
مقدمه
بخش اول: عصر تشریع
دوره تشریع
گوشههایی از زندگانی رسول اکرم (ص)
کاتبان وحی
تدوینکنندگان حدیث
بخش دوم: مختصری درباره ادوار فقه اهل سنت و معرفی فقهای آنان
دوره اول: عصر صحابه
دوره دوم: عصر تابعین
دوره سوم: عصر پیشوایان مذاهب
دوره چهارم: دوره توقّف اجتهاد و گزینش مذاهب
دوره پنجم: عصر تقلید محض
دوره ششم: عصر حاضر
بخش سوم: ادوار فقه شیعه و معرفی فقها و دانشمندان شیعه
دوره اول: عصر تفسیر وتبیین
دوره دوم: عصر محدثان
دوره سوم: عصر آغاز اجتهاد
دوره چهارم: عصر کمال و اطلاق اجتهاد
دوره پنجم: عصر تقلید
دوره ششم: عصر نهضت مجدد مجتهدان
دوره هفتم: عصر پیدایش مذهب اخباریان
دوره هشتم: عصر جدید استنباط
دوره نهم: عصر حاضر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جهاد در مقابل اسرائیل یک واجب شرعی است/ مسلمانان جهان باید براساس شرایط خود در مقابل این جنایتها حرکتی داشته باشند
✔️در گفتگو با استاد سیدمجتبی نورمفیدی:
🔸فقهای ما در بیان اقسام جهاد یکی از اقسامی که برای جهاد ذکر میکنند جهاد دفاعی است و مرحوم صاحب جواهر و همچنین مرحوم کاشف الغطاء میگویند که؛ جهاد برای دفع متجاوز از سلطهی بر جان و ناموس مسلمین واجب است. جهاد در برابر کفاری که ترس سلطهی آنها بر سرزمین اسلامی وجود دارد، واجب است. جهاد برای کسانی که وارد دارالاسلام شدهاند و آنجا را غصب کردهاند واجب است برای اینکه آنها را اخراج کنند. بنابراین این جهت هم حتما میتواند این حق را به آنها بدهد که از خودشان دفاع کنند.
🔹به علاوه قاعدهی نفی سبیل اقتضاء میکند هر گونه راهی که موجب سلطه و تسلط کافران بر مسلمین شود بأی نحوٍ کان، باید جلوی این مسدود شود. خداوند متعال در قرآن صریحا میفرماید: «وَ لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا»، عمومیت این آیه اقتضاء میکند هر نوع سبیلی، هر نوع سلطهای باید نفی شود و مسلمین در برابر آن بایستند و این یک مسئلهای است که به راحتی نمیتوان از کنار آن گذشت.
📝متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=73849
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فلسطین از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است/ حاکمیت هیچ سرزمینی قابل خرید و فروش نیست
✔️ استاد عباس کعبی:
🔹فلسطین سرزمین اسلام بوده و از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است. فلسطین سرزمین مقدسی است که به تمام انبیای الهی تعلق دارد. حتی اگر به آن جا بگوییم سرزمین موسی، یعنی سرزمین ایمان و بندگی خدا و این در مقابل سرزمین کشت و کشتار و جنایت است. زیرا آیین انبیای الهی هرگز تجاوز به ملتها و آواره نمودن آنها را نمیپذیرد.
🔸حاکمیت هیچ سرزمینی قابل خرید و فروش نیست. اینکه فلسطینیها املاک و زمینهای خود را به صهیونیستها فروختهاند، در وهله اول کذب است و در وهله دوم فروختن زمینهای یک شهر یا یک کشور هرگز به معنای واگذاری حاکمیت آن نمیباشد. در مقابل مقام معظم رهبری بارها بر اساس قاعده الزام راه حلی را پیشنهاد کردهاند که در آن میفرمایند حال که غربیها دم از دموکراسی و مردم سالاری میزنند میبایست به برگزاری یک همه پرسی با مشارکت همه فلسطینیها اعم از آوارگان و غیرآوارهها از همه ادیان و مذاهب اقدام نمایند تا مردم این سرزمین حکومت مطلوب خود را انتخاب کنند.
📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73845
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رضایت یا سکوت در قبال ظلم به معنای همراهی با آن است/ تمام نظامیان کشوری که خودش را مدافع کشور ظالم میداند، حلال الدم هستند/ حاکم اسلامی حق برخورد با تایید و همراهیکنندگان ظلم را دارد
✔️استاد محمد قائنی نجفی:
🔹در این چند روز حالت انقلاب خاصی در من وجود داشت. مکررا با دیدن اخبار و تصاویر جنایاتی که اتفاق افتاده است گریهام میگرفت و حتی گاهی صدای من در گریه هم بی اختیار بلند میشد از این بی رحمی و قساوتی که نسبت به ضعفاء و زنان و کودکان اتفاق میافتد. اینکه یک عدهای از مردم ناتوان و زنها و کودکان در هر نقطهای این طور مورد ظلم قرار میگیرند جدای از مساله تدین، عواطف انسان به صورت جدی منقلب میشود. علاوه براین که ما مسلمان هستیم و وظیفهی مسلمانی ما اقتضاء میکند نه فقط نسبت به مسلمان حتی نسبت به غیرمسلمان، اگر کسی مظلوم و مضطر است، تا جایی که برایمان مقدور است از او دفع ضرورت کنیم.
🔹رضایت به گناه دیگران خودش گناه است، نفرت از گناه دیگران به قلب و اظهار لازم است و کسانی که راضی به گناه دیگران باشند در این حدی که شما میبینید الان دارد اتفاق میافتد که رئیس یک دولت معتبر سینه سپرد کند و بگوید که من آمدهام، هر غلطی اینها بکنند، من دفاع میکنم، تأیید میکنم، سلاح هم میفرستم که ادامه دهند. از نظر حقوقی و از نظر فقهی، قاعده این است که حاکم اسلامی حق دارد آن کسی که اینگونه مشارکت کند، نه فقط سکوت کردن که اعلام اینطوری کردن، با آنها برخورد کند.
📝 متن کامل سخنان را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=73843
🆔 https://eitaa.com/ijtihad