💢بایستههای حضور اجتماعی زنان از منظر الگو سوم
✔️حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا:
🔹در مبحث بازشناسی الگوهای رفتاری زنان، میتوان حضور زنان را در جامعه در یکی از الگوهای سه گانه خانه نشینی، خانواده گریزی/خانه گریزی و خانواده گرایی درنظر گرفت، که این سه الگو در بیانات استاد شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب، با عناوین دیگری مطرح شده است، به ویژه نظریه الگوی سوم زن از بیان رهبر معظم انقلاب، یعنی زنان برای اینکه در خانواده و جامعه موفق باشند نیازمند یک الگوی سوم هستند که نه غالباً شرقی و نه غالباً غربی باشد.
🔸در حال حاضر الگوی سوم در جامعه وجود دارد ولی کمتر از حد انتظار است؛ در الگوی خانهنشینی زن در حاشیه است و در گفتمان دینی ما از گذشته وجود داشته است، الگوی خانواده گرایی در مقابل فردگرایی قرار دارد و دغدغه اصلی زن و مرد گرم کردن محفل خانواده است که این موضوع مانع فعالیت اجتماعی زنان نیست، این الگو در برابر الگوی خانهنشینی قرار دارد.
🔹اهمیت خانواده، از دیدگاه اخلاقی-مهارتی، که نیاز است هر فرد، دیدگاه خود را اصلاح کند و اصالت به خانواده دهد. در این دیدگاه، توجه به مبحث خانواده گرایی، یعنی همان الگوی سوم زن است. در حال حاضر، جامعه ایرانی، خانواده گرا نیست؛ چون در شاخصهای ازدواج بهنگام، رضایت زناشویی حداکثری و فرزندآوری و فرزند پروری، شاهد نرخ رشد پایین هستیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خاستگاههای معرفتیِ الزام حاکمیّتی به حجاب
🔻نقد استدلالهای مصطفی ملکیان
✍️مهدی جمشیدی
در طول سال گذشته، مجموعههای از مباحثات دربارۀ حجاب و نقش دولت دینی دربارۀ آن مطرح شده و جنبههای متفاوتی از این مسأله، آشکار گردیده است، اما در این میان، آقای مصطفی ملکیان در مصاحبهای که چندی پیش انجام داده است، چهار اشکال را نسبت به حجاب و الزام دولتی به آن بیان کرده که تکرار همان پرسشها و شبهههایی است که تاکنون اظهار شده بودند. بهطور معمول، روّیۀ ایشان بدین صورت است که به سراغ ریشهها و پیشفرضهای یک مسأله میرود و میکوشد با بیان پرسشهای پیشینی، در منزلت آن تردید ایجاد کند. وی این منطق را دربارۀ حجاب نیز به کار برده است و با بیان این چهار اشکال، به گمان خویش، پیشانگارهای ناصواب را بیرون کشیده و مبنا و قاعدۀ نظریِ جمهوری اسلامی را در زمینۀ مواجهه با کشف حجاب، دچار چالش معرفتی بنیادین کرده است. و اما اشکالهایی که ایشان مطرح کرده است.
📝بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73899
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر
✍️استاد محمد عشایری
از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه قاصعه «فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ الْمَعَاصِي وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ التَّنَاهِي»(۱۹۲) به دست میآید که ارتکاب منکر، کار سفیهان و نهی از منکر، کار حلیمان (عاقلان بردبار) بوده است. حلم (عقل و بردباری) معنایی دارد که «رفق و مدارا» نیز از لوازمش میباشد.
ابن اخوه، فقیه بزرگ شافعی در کتاب معالم القربة فی احکام الحسبة، این حکایت را آورده است که مردی بر مأمون وارد شده و او را با قولی غلیظ امر به معروف و نهی از منکر کرد. مأمون در پاسخ او گفت: خداوند کسی را که برتر از تو بود به ارشاد کسی که بدتر از من بود گماشت اما شرط کرد که با او با قولی لیّن سخن کند تا شاید بر او اثر نهد (فَقُولٰا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشىٰ)!
درباره رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر، در مرفوعه ابن ابیعمیر، آمده است که آمر به معروف و ناهی از منکر در امر کردنش باید اهل رفق باشد (إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ تَارِكٌ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ، عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُر عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى، رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى).
در منابع عامه نیز آمده است که پیامبر (ص) امر به معروف و نهی از منکر را فقط برای کسی پسندیده میدانست که در امر و نهی کردن اهل رفق و مدارا باشد، حکیم باشد و آگاه به حرام و حلال باشد (لا يأمر بالمعروف و لا ينهى عن المنكر إلّا رفيق فيما يأمر به، رفيق فيما ينهى عنه، حكيم فيما يأمر به، حكيم فيما ينهى عنه، فقيه فيما يأمر به، فقيه فيما ينهى عنه.)
روایت معتبر دیگری نیز درباره رفق و مدارا در مقام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که بزرگان آن را بر «امر به مندوبات» حمل کرده اند (وسائل ج ۱۶ ص ۱۵۹)
فقیهان بزرگوار امامیه هرچند رفق و مدارا را در همهی امور مستحب میدانند (مهذب الأحكام سبزواري، ج ۴، ص: ۹۷ و وسائل الشيعة، ج ۱۵، ص: ۲۶۹ و ...) و درباره برخی امور مانند رفتار با اسیران و اجیران و کارگران نیز مؤکدا استحباب رفق را بررسی فرمودهاند (مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۷۸ و وسائل ج ۱۹ ص ۶۲) اما حکم شرعی رفق در مقام امر به معروف و نهی از منکر را از منظر فقهی بررسی نفرمودهاند. ۱۴۰۲/۸/۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انفعال فقه در عرصه موضوعشناسی
🎙حجتالاسلام علی محمدی، مدیر مؤسسه معنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📢 جلسه دفاع پایان نامه ارشد با موضوع «ظرفیت شناسی نظریه اصول فقه ولایی برای دولت سازی اسلامی»
🗓زمان: سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۸:۴۵
🏛دانشکده تاریخ و مطالعات سیاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) طبقه منفی ۱، سالن جلسات دفاع
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «آلودگی هوا از منظر فقه و حقوق»
👤 ارائه دهندگان:
🎙حجتالاسلام سلمان بهجتی اردکانی
(مسئول میز پژوهشی فقه محیط زیست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى)
🎙دکتر علی مشهدی
(دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم)
🗓 زمان:سهشنبه ۹ آبان، ساعت ۱۸:۳۰
🏫 مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠، پلاک ۵۳، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر.
🔗 لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی آزاداندیشی «تبین نظریه تزاحم امتثالی مبتنی بر اندیشه های اصولی امام خمینی و پیامدهای آن»
🎙اساتید ارائه دهنده: احمد آذربایجانی و محمدجواد باقریان
🎙 اساتید ناقد: حسن جعفرزاده و مرتضی فیاض
🎙استاد داور: اکبر خادم الذاکرین
🎙دبیر: سید هادی سیادت
🔖 به شرکت کنندگان گواهی اعطاء میگردد
📆 زمان: سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸
🏛 مکان: خیابان معلم غربی، مدرسه ولی عصر عج، طبقه سوم، اتاق ۳۱۱
🔗پخش زنده به نشانی: https://b2n.ir/f88910
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️ فراخوان فصلنامه «پژوهشهای اصولی»
🔻به مدیرمسئولی استاد صادق آملی لاریجانی و سردبیری حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی
اساتید و محققان میتوانند مقالات پژوهشی خود را برای مجله به آدرس http://www.juosul.ir/ ارسال نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚علامه طباطبائی و تفسیر آیات الاحکام؛ مبانی و روششناسی
✔️کتاب «علامه طباطبائی و تفسیر آیات الاحکام» که به مبانی و روش شناسی علامه در تفسیر این آیات میپردازد به قلم حجتالاسلام جواد معین، تدوین و به چاپ رسید. این اثر در بخش اول عهدهدار معرفی اجمالی علامه، کتاب گرانسنگ المیزان و آیات فقهی قرآن کریم است و در بخش دوم به مبانی علامه در تفسیر آیاتالاحکام میپردازد. بخش سوم کتاب نیز شامل بررسی نظرات فقهی علامه در تفسیر آیاتالاحکام میشود.
مولف در این کتاب به موضوعاتی همچون منبع شناسی تفسیر المیزان، دستهبندی آیات فقهی قرآن، مبانی علامه طباطبایی در تفسیر آیات الاحکام، جایگاه قواعد اصول فقه در المیزان، جایگاه قواعد زبان عربی در تفسیر المیزان، برداشتهای فقهی از علوم قرآن در تفسیر المیزان و نیز بررسی تفسیر آیات الاحکام بر اساس مبانی فقهی علامه طباطبایی پرداخته است.
👈معرفی تفصیلی و راهنمای خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=73907
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«قاعده علی الید»، تقریرات درس میرزای نائینی کتاب شد
✔️کتاب «قاعده علی الید» (از تقریرات درس میرزای نائینی) اولین محصول مؤسسة الامام الرضا علیهالسلام لتصحیح النسخ روانه بازار نشر شد.
این اثر از کتابهایی است که تنها نسخ آن در کتابخانه مرحوم آیتالله صفایی خوانساری وجود داشت و توسط رهبر معظم انقلاب به کتابخانه آستان قدس هدیه شده بود.
براساس این گزارش، طبق تحقیقات انجام شده تا به امروز این کتاب چاپ و منتشر نشده و موسسه احیای نسخ امام رضا علیه السلام این کتاب را برای اولین بار به چاپ رسانده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قرآن، شهر را در حصاری از فضای سبز تصویر میکند/ آبادانی زمین، طلب خداوند از مردم و به نفع بشر است/ وعده عذاب الهی برای از بین بردن درختان
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹قرآن وقتی شهر را بیان میکند آن را در حصاری از فضای سبز تصویر میکند: «لقد کان لسبإ فی مسکنهم آیة جنّتان عن یمین و شمال کلوا من رزق ربّکم و اشکروا له». آبادانی زمین، طلب خداوند از مردم و به نفع بشر است و ایجاد فضای سبز از بارزترین مصادیق عمران أرض است.
🔸شهید صدر(ره) با ارائه نظریه منطقة الفراغ، مسیری برای توجه بیشتر به احکام غیر الزامی گشوده است اما به طور معمول به احکام استحباب و کراهت و از جمله احکام ایجاد یا از بین بردن فضای سبز کمتر توجه میشود.
🔹وعده عذاب و فرستاده شدن لعنت که برای از بین بردن درختان وارد شده و جای بسی تأمل دارد: «لعن الله من یقطع السدر» و «لا تقطعوا الثمار فیبعث الله علیکم العذاب صبّا». همچنین در حدیث آمده که امام موسی کاظم علیه السلام یک درخت سدر را قطع کرد و به جای آن درخت انگور نشاند. این نشان میدهد که در ایجاد فضای سبز باید دسترسی به منافع بیشتر را دنبال کنیم.
👈 گزارش نشست «فضای سبز از منظر فقه و حقوق»: http://ijtihadnet.ir/?p=73902
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظر فقها درباره حضور کودک در مساجد
✔️حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی:
🔹مسجد به عنوان پایگاه دینی مسلمانان از مکانهای مهم در ساختار اجتماعی جامعه اسلامی بوده و است اینجا سؤال پیش میآید که آیا کودکان برای حضور در مسجد محدودیتی دارند و بین مسجد و کودک چه ارتباطی وجود دارد؟ و فقه در این باره چه تصریح میکند؟
🔸برخی از فقها کلاً به کراهت حضور کودکان در مسجد فتوا داده و میگویند حضور کودک در مسجد کراهت دارد، گویی حضور نداشته نباشد، بهتر است! و قیدی هم در این باره بیان نکردهاند.
🔹گروه دیگری از فقها کراهت حضور کودکان را مقید به قیودی کردهاند مثل کودکانی که حضورشان امکان نجاست مسجد یا عدم رعایت آداب آن را در پی داشته باشد؛ تقریباً همه مراجع به طور کلی راه دادن کودک و مجانین به مسجد را مکروه دانستهاند اما برخی فقها در این باره قیودی را برشمردهاند مثل آنکه حضور کودکان غیرممیز یا آنها که سبب زحمت نمازگزاران یا نجاست مسجد میشوند، کراهت دارد!
🔸در مقابل برخی فقها این حضور را مستحب یا حتی در مواردی واجب دانستهاند. مرحوم آیتالله لنکرانی میفرماید: اگر ورود کودکان به مسجد سبب زحمت و آزار نمازگزاران نشوند و حضورشان در مسجد باعث علاقمندی آنها به نماز شود، حتی مستحب هم است و برخی فقهای معاصر همچون آیتالله مکارم شیرازی این حضور را با دو شرط عدم ایجاد مزاحمت و سبب علاقمندی به مسجد و نماز، مستحب و حتی واجب هم میدانند.
📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73913
🆔 https://eitaa.com/ijtihad