💢تصحیح «مشروعیت مجلس قانونگذاری» در «عصر مشروطه و انقلاب اسلامی»
✍️حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان
این پرسش قابل طرح است که وضعیت دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در تلقی علمای عصر مشروطه و از جمله مرحوم نائینی یا شیخ فضلالله برای الگوی مشروع قانونگذاری تفاوت میکند؟ و به تعبیر دیگر، آیا موضوع آنان در تجویز مجلس قانونگذاری در وضعیت بسط ید فقیه و ارتقای توانمندی او برای ادارهی جامعه تغییر خواهد کرد؟
برای فهم نقش فقیه و ولایت او در قانونگذاری باید دانست که اصل تأمین مشروعیت همواره اصل حاکم بر عقلانیت دینی ـ سیاسی فقهای شیعه بوده است و فقهای عصر مشروطه این امر را در دو وادی مدٌ نظر داشتند. یکی در عرصهی اصل تصرٌفات و دخالتها و تصدیها در امور ولای. یکی هم در عرصهی محتوای قوانین. علمای نجف، تهران و دیگر بلاد اسلامی این دو دغدغه را به صورت توأمان دنبال میکردند.
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75240
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیتالله سید حسن مرتضوی:
✔️رویکرد آیتالله خویی در تدریس: نمیخواهم میان آقايان مقایسه کنم چون کار راحتی نیست. مرحوم شیخ حسین حلی بنایش بر تحقیق و تعمیق بود اما آقای خویی بنایش بر تدریس حداکثری بود و لذا جز برخی از موارد بنای تحقیق مفصل نداشت و نمیشود راحت مقایسه کرد. آقای خویی وقتی بنای تحقیق و تفصیل داشت واقعا قوی بود.
✔️احترام مرجعیت: سال 1336 رفتم نجف و 1358 از آنجا برگشتم. آن زمان بحث امتحان شفاهی آقای بروجردی مطرح بود.[ آقا گفته بودند حوزه باید قدری سروسامان پیدا کند و لازم است رتبه علمی افراد با امتحان مشخص شود.] هرکس شهریه ایشان را میخواست باید امتحان شفاهی میداد. ممتحنها هم آشیخ صدرا بادکوبهای و آسید یحیی مدرسی یزدی بود. از طرفی مرحوم میرزا آقا اصطهباناتی امتحان دادن را تحریم کرده بود! من از طرفی نیاز داشتم شهریه آقای بروجردی را بگیرم از طرفی هم میخواستم حرمت مرجعیت را حفظ کنم بالاخره ایشان مرجع بود و لازم بود جایگاهش حفظ شود. مانده بودم چه کنم. یکی از رفقا آمد گفت مگر تقریرات درس آقای میلانی را ننوشتی؟ گفتم چرا. گفت دفترچه را بده من ببرم نشان بدهم. خدا خیرش بدهد! مشکل مارا حل کرد. آقایان دفترچه را دیدند و بدون امتحان گرفتن، قبول کردند. آقای اصطهباناتی آدم خاصی بود. میگفتند منزلش برق ندارد! با فانوس گاهی آقا را حرم میآوردند و میبردند.
✔️شیخ صدرابادکوبهای: چند روزی درس اسفار آشیخ صدرابادکوبه رفتم اما ناگهان تعطیل شد. یکی از آقایان درس را تحریم کرد! آشیخ صدرا هم ترسید و درس را تعطیل کرد. ایشان مکاسب و کفایه تدریس میکرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸حضور استاد سید مجتبی خامنهای در مراسم تشییع پیکر حجتالاسلام والمسلمین حبیب الله احمدی، (فرزند مرحوم آیتالله شیخ مجتبی قزوینی، از اساتید فلسفهی حضرت آیتالله خامنهای و از مدرسین و علمای بزرگ مشهد در دهههای ۳۰ و ۴۰)
🔺این مراسم نیز با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از علما، روحانیون و عموم مردم، و اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط آیتالله سیدجعفر سیدان در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تأثیر متقابل فقه و اخلاق در انسان سازی و جامعه سازی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین گرجیان
🗓زمان: چهارشنبه 29 فروردین ، ساعت 16
🏛مکان: پردیسان ، دانشگاه باقرالعلوم سالن شهید سلیمانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔺امام موسی صدر: «...اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است.
💢پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
✍️دکتر شریف لکزایی
پاسخ مشروع و متقابل ایران به رژیم صهیونسیتی با توجه به نگاه امام موسی صدر میتواند یک پاسخ تمام عیار تمدنی به شمار آید. ایشان در مجموعه مباحث خود که این روزها بسیار هم مشهور و بارها تکرار شده بر این نظر است که اسرائیل، شر مطلق و باطل محض است و اگر شیطان هم با اسرائیل بجنگد ما در کنار شیطان با این رژیم می جنگیم. از سویی نیز چالش اسرائیل در منطقه را یک چالش تمدنی میداند و البته به دنبال پاسخی تمدنی به این رژیم است.
امام موسی صدر به عنوان بنیانگذار مقاومت در منطقه و در مقابل اسرائیل نتوانست پاسخ تمدنی به این رژیم را شاهد باشد اما میتوان گفت دفاع مشروع ایران که در پاسخ حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران اتفاق افتاد را همان پاسخ تمدنی مورد نظر صدر دانست که با قدرت یابی ایران و جریان مقاومت در منطقه رخ داده است. تأکید امام صدر هم این بود که برای ارائه پاسخ تمدنی به رژیم باید قدرتمند شد. به نظر با پاسخ بامداد یکشنبه ایران این اتفاق افتاده است. این پاسخ صرفاً پاسخی به رژیم نیست و بلکه پاسخی به تمدن غرب و آمریکا است که حامی و بنیانگذار رژیم در منطقه هستند.
به نظر صدر، اسرائیل، نتیجه و محصول تمدن غرب است و خاستگاه این رژیم نیز آمریکا است. بنابراین پاسخ تمدنی به اسرائیل، پاسخی به غرب و تمدن غرب و آمریکا به عنوان خاستگاه این رژیم نامشروع و جنایتکار است. به نظرم این پاسخ قدرتمندانه، آغاز وضعیت و دوره ای جدید برای ظهور و تحقق تمدن نوین اسلامی است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 واکنش غیرمسئولانه مفتی قطر به عملیات وعده صادق
✔️در حالی که بسیاری از مسلمانان آزاده و اکثر جریانهای فکری جهان اسلام، عملیات گذشته مجاهدان شیعه ایرانی را تمجید و تحمید کردند، سلفیهای جهادی (بویژه تمکینی ها) همسو با سکولارها یا سکوت اختیار یا زبان به طعن گشوده و به تکرار سخنان وحدت شکن ابن تیمیه در مورد شیعه پرداختند.
در این میان موضع گیری وحدت شکن محمد بن الحسن ولد الددو ( مفتی قطر و از سلفی های معتدل) دور از انتظار بود. وی نوشت: «تکرار بزرگترین نمایشنامهای که دجالان معاصر دیشب اجرا کردند از روافض ایرانی و صهیونیستها است و مخلصترین و بیشترین پیروان مسیح دجال در آینده نیز روافض ایران و صهیونیستها هستند. خداوند متعال ایشان را نابود کند که از حق رویگردان هستند. از خداوند متعال میخواهم که نیرنگشان را به حقیقتی ضد خودشان تبدیل کند و آنها را به جان هم بیندازد و آتش جنگی خاموشنشدنی را بینشان شعلهور سازد و شرّ آنها و شرّ آنچه بینشان اتفاق میافتد را از ما و تمام مسلمانان دور کند.» این اظهار نظر در میان سلفیه جهادی بازتاب گسترده ای پیدا کرد.
گفتنی است با اینکه اخبار لحظه به لحظه عملیات وعده صادق توسط شبکه های منتسب به اخوان المسلمین منتشر شد، جای خالی بیانیه رسمی از اخوان المسلمین احساس شد. (عدم صدور بیانیه تا این لحظه با وجود صدور بیانیه در اتفاقات متعدد روزمره مثل زلزله و...) هر چند حماس به عنوان شاخه نظامی اخوان المسلمین فلسطین بیانیه ای همدلانه و مسئولانه صادر کرد. مسْلِمْنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بازتابِ «وعده صادق» در بین اهل سنت ایران
✍️ علی مقدس
همین دیروز بود که جریان های کنش گر و اپوزیسیون سنی در غرب و شرق کشور، جمهوری اسلامی را به دلیل عدم مواجهه مستقیم با اسرائیل، مورد عتاب وسرزنش قرار می دادند. کسانی که در گلوگاه های رسانه ای خود، یقه پاره کرده که چرا ج.ا.ا در جهت کاهش حملات به غزه، به حمله موشکی علیه اسرائیل اقدام نمی کند. اما از آغاز پاسخ موشکی ایران، رنگ عوض کرده و در دو جبهه کلی (عده ای روزه سکوت گرفته و طیف دیگر به ارائه تحلیل های موجود در جبهه ی صهیونیسم) صف آرایی کرده اند.
ناگفته نماند، بودند علمای اصیل و اسلام شناس شافعی و حنفی در غرب و شرق کشور که در این خصوص واکنش مثبت نشان داده و وعده صادق را فاتحانه تفسیر کردند. لذا واکنش های اهل سنت اصیل و غیر اصیل را در چهار جبهه می توان دسته بندی کرد؛
✔️دسته اول: اهل سنت متعهد و اصیل
در بین علما و شهروندان سنی افراد بسیاری بودند که پاسخ مشروع ج.ا.ا به صهیونیسم را معقول و منصفانه ارزیابی کردند و این دستاورد را جشن گرفتند و در تریبون های فردی و جمعی به تبیین و تقدیر از وعده صادق پرداختند.
✔️دسته دوم: جبهه سکوت
این گروه که خود را منسوب به جامعه اهل سنت معرفی می کنند در برابر سیل عظیم واکنش های مثبت بین المللی، سکوت اختیار کردند. این افراد همان کسانی بودند که پیش از این ایران را به خاطر عدم پرتاب موشک به اسرائیل ناکارآمد و ترسو خطاب می کردند.
✔️دسته سوم: جبهه تحریف
این گروه به پیروی از سکولارهای اخوان مانند: حذیفه عبدالله عزام، عبدالله نفیسی و ...به دنبال آن هستند تا وعده ی صادق را به انحراف اذهان عمومی از جنایات نتانیاهو در غزه به کنسولگری ایران تحریف و متهم سازند. این دسته تلاش می کنند تا بگویند ایران با اقدام مزبور به دنبال کمرنگ سازی جنایات اسرائیل در غزه است در نتیجه منحرف ساختن اذهان از نبرد غزه_ اسرائیل به نبرد ایران_ اسرائیل یعنی پیروزی نتانیاهو.
✔️دسته چهارم: جبهه سانسور
جبهه سانسور را افرادی تشکیل می دهند که وعده صادق را ناموفق تفسیر می کنند. این گروه درصدد آن اند تا با بهره گیری از تاکتیک سانسور عملیات پیروزمندانه ایران را در سیستم پدافندی و پوشالی اسراییل تقلیل و سانسور کنند. آن ها به سیاست انهدام ۹۹درصدی موشک ها و پهپادها و عدم عبور آن ها از حریم هوایی اسراییل، ضریب می دهند.
گفتنی است در بین دسته بندی فوق از تمام جریان های منسوب به اهل سنت وجود دارد که البته جریان های کنش گر و اپوزیسیون یعنی ( مکتب قرآن، جماعت دعوت و اصلاح، وهابیت تبلیغی و مدخلی، جریان مکی، طیفی از سلفی ها و ...) بیشترین سهم در گروه های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند./مطالعات اخوانالمسلمین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طلیعه فتح؛ حمایت قاطع مراجع و اساتید از عملیات مقتدرانه «وعده صادق»
🔻مشروح نظرات و واکنشهای مراجع و اساتید:
🔷آیتالله حسین نوری همدانی
🔷آیتالله عبدالله جوادی املی
🔷آیتالله ناصر مکارم شیرازی
🔹استاد جواد مروی
🔹استاد احمد مبلغی
🔹استاد مهدی هادوی تهرانی
🔹استاد صادق آملی لاریجانی
🔹استاد علیرضا اعرافی
🔹استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🔹استاد ابوالقاسم علیدوست
🔹استاد سید محمدرضا مدرسی
🔹استاد محمدجواد علوی بروجردی
🔹استاد علیاکبر رشاد
🔹استاد عباس کعبی
🔹استاد سیدحسن خمینی
🔹استاد سید یدالله یزدانپناه
🔹استاد علی نصیری
🔹استاد عبدالکریم فرحانی
🔹استاد محسن اراکی
🔹استاد محمدباقر تحریری
🔹استاد محمود رجبی
🔹استاد سیدمجتبی نورمفیدی
🔹استاد محمد محمدی قائینی
📝 در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=75248
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢غیرت دینی آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی
✔️ آیتالله شبیری زنجانی: آقای آسید ابوالحسن اصفهانی اصلا به حجّ مشرف نشد. درباه علّتش می فرمود: اگر مشرّف شوم، باید بتوانم قبور ائمه بقیع (علیهمالسلام) را احیاء کنم و اگر نتوانم این کار را انجام دهم، ضربه بزرگی به تشیّع است، چون می گویند: مرجع عامّ شیعه آمد نتوانست کاری بکند./ جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۴۴۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
28.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیتالله وحید خراسانی: روز هشتم شوال که روز خرابی قبور ائمه بقیع است، اقامه عزا کنید و این روز را اهمیت بدهید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 وهابیت، ادامه دهنده راه جِیشِ ابرهه
👤 به مناسبت سالروز تخریب قبور بقیع ائمه(ع) از زبان آیتالله جوادی آملی بشنوید
🏴 هشتم شوال؛ سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع (علیهمالسلام)، بر شيعيان و محبين تسلیت باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقتدی صدر خواستار هماهنگی با عربستان برای بازسازی قبور ائمه بقیع (ع) شد
✔️رهبر جریان صدر عراق به هماهنگی با دولت عربستان سعودی برای بازسازی قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) دعوت کرد.
سیدمقتدی صدر در توییتی در سایت ایکس نوشت: «پس از دیدن تغییر در سیاستهای عربستان سعودی و فضای باز اجتماعی در این کشور، و کنار گذاشتن افراط گرایی در آن توسط برادر محترم محمد بن سلمان، فرصتی فراهم شده است تا بازسازی قبور ائمه بقیع علیهمالسلام (روحی لهم الفداء) را به آنها یادآوری کنیم علی الخصوص اینکه ما در سالگرد تخریب آنها به دست افراط گرایان در آن زمان قرار داریم.
تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام خارج از چارچوبهای شرعی، عقیدتی و اجتماعی همه منشورها، ادیان، عقاید، وابستگی ها و افکار معتدل و صحیح است بویژه اینکه کسانی که قبورشان تخریب شده، نمایندگان همه وابستگیهای اسلامی و انسانی هستند و در قرآن عظیم هم عنوان شده است.
پس کسانی که خداوند ناپاکی را از آنها دور کرد و آنها را مطهر گرداند، ما و شما به محبت و مودت و اطاعت بدون قید و شرط آنها امر شدهایم. حفظ قبور آنها و بازسازی آن قبور در چارچوب مودت قرار می گیرد. اعتدال و میانه روی در محبت آنها روش ماست.
تخریب قبور آنها جنایتی است که بخشیده نمیشود و بازسازی آنها عزتی است که در شمار نمیآید. پارلمان و دولت عراق را به هماهنگی بالا با دولت عربستان سعودی و مسئولان مربوطه به منظور انجام این پروژه وحدت بخش فرا میخوانم.»/ خبرگزاری نون
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
✍️حجتالاسلام محسن قنبریان
اگر سعودی با همین وضعیت سفیانیگری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک میدهید؟! امام خمینی درباره حرم رسول الله (ص) فرمود: «رسول الله نیازی به مساجد اشرافی [مسجدالنبی] و منارههای تزییناتی ندارد.» اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد. این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر (ص) به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟!
پاسخ اجمالی: در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد. اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعهاش و هم تخریب بقیعاش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است.
➕ تفصیل نظر امام خمینی + تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا + مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم
📝 در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=75260
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند/ حضرت تلاش میکردند حاکمان خود را تافته جدابافته نبینند/ امام وقتی به حکومت میرسند به گذشته هم نگاه میکنند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹برخی تعابیری راجع به حضرت علی (ع) کردند که کاش گروه و نهادی بود و اینها را کنترل میکرد. حضرت «قاطعیت» در اجرای دقیق قانون دارند و این در اجرای عدالت و حکومت است نه در امور شخصی.... امام علی (ع) درعین سختگیریهایی که دارند و نیز رعایت عدالت، «مصلحت» را هم مدنظر قرار میدهند.
🔹عدالت علوی در همه ساحتها چه اقتصادی چه فرهنگی و چه سیاسی حداکثر است بنابراین حضرت تلاش میکنند در عرصه سیاسی، شایسته سالاری حاکم باشد و همه انسانها دیده شوند. حاکمان خود را تافته جدابافته نبینند و مردمی که کمتر میتوانند حق ستانی کنند، حاکمیت حق آنها را بگیرند.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75254
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روش امام موسی صدر در برخورد با زنان بیحجاب لبنان
... بايد سطح فكرى و تربيتى خانمها را از لحاظ دينـى و اخلاقى بالا برد تا خطر لغزش در آنها كمتر شود و آنها چون كاهى ملعبهٔ كوچكترين باد نشوند. اما چون خانمها در لبنان، برخلاف خانمها در ايران، بههيچوجه در مسجد و مجالس عزادارى شركت نمىكردند، تأمين اين منظور بسيار مشكل بود. بهعلاوه، چون شخصيت خانمها غالباً با زيبايى و تظاهر به تجمل و مد آميخته بود، ترس از دعوت به پوشيدگى و حجاب سبب شده بود كه از روحانى و دعوت دينى فاصله گيرند، و از اول الف را نگويند تا مجبور به اداى ساير حروف نگردند.
اين عوامل، كه دعوت خانمها به تعاليم دينى را بسيار مشكل مىساخت، بنده را مجبور كرد در حدود يك سال مطالعه كنم. نتيجهٔ مطالعات اين شد كه دعوت دينى را بهطور غيرمستقيم شروع كنيم. به اين صورت كه نخست جمعيتِ احسان و نیکوکاری اعلان كرد كه خانمها هم حق دارند در جمعيت عضويت داشته باشند. با تبليغاتى كه شد، در مدتى كوتاه، متجاوز از ۲۰۰ نفر زن عضو جمعيت شدند و در اول سال، خودشان ۸ نفر اعضاى هيئتمديره را انتخاب كردند...
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75237
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
37.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مبنای آیتالله مکارم شیرازی درباره برخورد با مفاسد اخلاقی و بد حجابی
🔹تعریف زندگی خصوصی و عمومی
🔸ما در مورد گناهان زندگی خصوصی مامور به تجسس نیستیم ولی در مورد گناهانی که در ملا عام انجام میدهند مانند بیحجابی یا شرب خمر یا رشوهخواری هم مردم مامور به نهی از منکر میباشند و هم حکومت باید آنها را نهی از منکر کند.
🔹آیه شریفه « لا اکراه فی الدین » در مورد اصول اعتقادی و باطنی میباشد.
🔸ماشین حریم خصوصی نمیباشد. عدهای آگاهانه و ناآگاهانه میخواهند محرمات را مجاز کنند تا به اصل نظام اسلامی ضربه بزنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»/ تاکید بر ضرورت اقناعسازی، رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون
✔️اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» بر ضرورت اقناعسازی، رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه تاکید کردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️آیتالله نوری همدانی: وضعیت امروز جهان اسلام حساس است، لازم است کشورهای اسلامی خصوصاً علمای جهان اسلام بیش از گذشته وحدت و ارتباط داشته باشند تا بتوانند اثرگذار باشند. باید هر گونه اختلاف را کنار گذاشت و با رهبری در تصمیمات در مقابل دشمن خصوصآ رژیم صهیونیستی همراهی همراهی کرد، و باید بدانیم امروز دنیای استکبار باهم متحد و آشکارا در یک صف واحد در مقابل ايران و گروهای مقاومت هستند؛ براین اساس بر وحدت جهان اسلام تأکید میکنم و امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad