🔔سومین اردوی انجمن پولطلای ایران در قم
🗓 زمان: چهارشنبه و پنجشنبه ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔹نشستهای تخصصی
🔸گفتگوهای عملیاتی
🔹طرحریزی آینده پولطلا
🔸استفاده از اساتید برتر کشور
🔹گفتگوی تخصصی با منتقدین
🔸گعدههای دوستانه
🔗 ثبت نام: eitaa.com/Mr_Meem
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پول اعتباری در اقتصاد اسلامی نامشروع است/ اگر بخواهیم بازار معقول داشته باشیم باید طلا و نقره واسطه مبادله باشد
✔️استاد محسن اراکی:
🔹برخی ویژگیهای پول مانند دارا بودن ارزش حقیقی، قابلیت نگهداری، قابلیت نقل و انتقال و دارای نوسان محدود در ارزش است و همه این ویژگیها در طلا و نقره وجود دارد. اگر بخواهیم بازار معقول داشته باشیم باید طلا و نقره واسطه مبادله باشد؛ به بیان دیگر تردیدی نیست که پول اعتباری در اقتصاد اسلامی نامشروع است، مگر در شرایط اضطراری که توسط دولت اعتباری برای پول قائل شود.
🔸افزایش پول در ربا و معاملات ربوی، نوعی سرقت پنهان است. یکی از بدترین جنایات این روزگار را ضرب سکه طلا و رواج آن در بازار و انبار شدنش در خانهها دانست و اضافه کرد: همین طلاها و نقرهها میتواند نقش مهمی در مبادلات بازار ایفا کند.
🔹بزرگترین سرقت تاریخ بشر این است که با پول بدون پشتوانه حقیقی مانند دلار و البته با پشتوانه سیاسی یا پشتوانه زور و قدرت، کالا و خدمات میخرند که قطعا مصداق «اکل مال به باطل» است؛ چرا که ارزش این پول به موضع سیاسی یا قدرت است و ارزش اقتصادی ندارد.
👈 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=75308
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ویراستاری رسالههای عملیه امروزین
✍️ابوالفضل طریقهدار
درصدر اسلام و روزگار امامان به رساله عملیه نیاز نبود، چون مردم مستقیما مسائل مورد نیاز خود را ازحضرات معصومان میشنیدند. پس از غیبت کبری فقیهان و محدثانی چون شیخ صدوق و شیخ طوسی کتابهایی بدون استدلالهای فقهی و فقط به انگیزه رفع نیاز مردم عادی نگاشتند. اما به زبان فارسی دراین مورد کتابی نبود. تا اینکه در زمان صفویه شیخ بهایی (وفات ۱۰۳۱ق) اولین رساله عملیه فارسی را با نام «جامع عباسی» تدوین کرد. بعد از آن آیتالله حاجی محمد ابراهیم کرباسی (وفات ۱۲۶۱ق) رساله «نخبه» را نوشت. سپس آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی (وفات ۱۳۶۵ق) رسالهای به زبان فارسی به نام «ذخیره الصالحین» منتشر کرد.
تا اینکه به روزگار معاصر یعنی زمان مرجعیت آیتالله العظمی سید حسین بروجردی (وفات ۱۳۴۰ش) رسیدیم. ایشان به کمک مشاوران خردمند خود از جمله علامه علی اصغر کرباسچیان به این فکر افتادند که برای فارسی زبانان رساله عملیهای به نثر روان بنویسند، ازاین رو کتاب «جامع الفروع» خود را که فارسی بود به منظور روان سازی و ویرایش در اختیار گذاشتند. آقای کرباسچیان – که خود اندیشه مدرن داشت و از موسسان مدرسههای علوی و نیکان است- این رساله را برداشت و به سراغ ویراستاری فهیم و اهل پژوهش و قلم یعنی استاد علیاصغر فقیهی رفت. از این جا به بعد را از زبان خود استاد فقیهی بشنویم.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75296
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقها نسبت به تاریخ کم مهر هستند/ اگر بخواهیم طبق نظر فقها در مورد تاریخ داوری کنیم، نمیتوان سنگی بر سنگی گذاشت!
✔️استاد محمدهادی یوسفی غروی:
🔹عمدتا آقایان فقها سر و کار چندانی با مسائل تاریخی نداشتهاند و برخی نسبت به مسائل تاریخی کم لطف هستند و باور ندارند که برخی از مسائل تاریخی قرائن صدق در حد قوت قابل قبولی ایجاد میکند. اینکه کسی اعتنا به تاریخ داشته باشد به ارزش مؤیدات تاریخی هم پی خواهد برد.
🔸اخیرا سعیهایی در بهرهمندی فقه از تاریخ انجام و کتبی هم نوشته شده است. مجموعه نوشتارهایی هم اخیرا دیدهام که مرویات ضعیف اهل سنت را با مرویات ضعیف شیعه مقایسه کرده است که کارهای خوب و قابل استفاده است ولی این گرفتاری وجود دارد که کسانی ارزش تاریخ را نمیدانند.
🔹اگر ما بخواهیم طبق نظر فقها در مورد تاریخ داوری کنیم نمیتوان سنگی بر سنگی گذاشت. مرحوم شیخ کلینی این مقدار تشخیص داده است که چیزی با عنوان کتاب التاریخ لازم است لذا این باب را ایجاد کرده است ولی منحصر به ذکر موالید معصومین(ع) و وفات و البته مقداری هم از حوادث زندگانی معصومین(ع) است و البته تقیدی به این ندارد که مطالبی را از زندگانی معصومین(ع) استخراج و به صورت مجزا قید کند که برای غیرمعتقدین به ایشان هم قابل پذیرش و استفاده باشد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75311
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توسعه فقه منحصر در فلسفه فقه است
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹فلسفه فقه علمی است که به بررسی، تحلیل، ارزیابی، مراقبت و نظارت بر مبادی علم فقه در پنج بخش اقدام میکند؛ یکی طبیعت داخلی فقه اعم از موضوع فقه، ساختار فقه، روش فقه، طبیعت و ماهیات قضایای فقهی؛ شأن دوم آن اهداف و غایات فقه است، شأن سوم رابطه فقه با جامعه، شأن چهارم رابطه فقه با دانشهای مختلف، شأن پنجم حرکت فقه در بستر زمان. این نگاهی گذرا به تعریف فلسفه فقه است.
🔸توسعه علم به معنای پیشرفت سیستماتیک و پیشرونده دانش در جامعه متناسب با تحولات زمانه در چارچوب فلسفه وجودی آن دانش است. این تعریف چند قید دارد؛ اولا این پیشرفت سیستماتیک باشد و به جلو برود، دوم اینکه در جامعه این پیشرفت رخ دهد، پیشرفت اگر در حجرهها باشد پیشرفت دانش نیست، سوم متناسب با تحولات زمانه باشد و از مسیر و جاده اصلی خود که وفاداری و تلاش برای تحقق بخشیدن به فلسفه وجودی دانش باشد، از این مسیر به انحراف کشیده نشود. در یک نگاه، توسعه دانش شامل پالایش و گسترش مفاهیم و نظریات علم است که موجب پیشرفت و نوآوری در آن علم میشود.
🔹مدعا این است دانش فقه اگر بخواهد توسعه پیدا کند، این توسعه منحصرا مبتنی بر فلسفه فقه است.
👈 توصیح بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=75318
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم مطالعات تاریخ سیاسی در شناخت فقه مذاهب
✍️حجتالاسلام علی راد
فقه با تاریخ در هم تنیده و رابطهای دوسویه میان ایندو وجود دارد، لذا تاریخ جزئی اجتنابناپذیر از فقه مذاهب اسلامی است. فهم درست و تفسیر دقیق گزارههای فقهی شریعت بدون درنگ ژرف در پس زمینههای تاریخی (به مفهوم کلان تاریخ) این گزارهها از زمینه تا مقاصد آنها میسور نیست.
فروکاست ادله نقلی فقه به مثابه متون ادبی و بسنده نمودن به تحلیل معناشناختی متنگرای محض آنها رهزن نظریه اصیل شریعت در عرصههای متنوع فقه اسلامی است و به نصگرایی در پژوهش فقهی میانجامد که فقط به دنبال تبیین مدلول ادبی و معانی ادله فقهی بدون توجه به پسامتن تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و .... این ادله است.
در این میان آگاهی فقیه از نظریههای سیاسی حاکم و رایج در دورههای مختلف تاریخ اسلام به ویژه چهار قرن نخست هجری امری اجتناب ناپذیر است زیرا نظریه سیاسی حاکم در جوامع اسلامی نقشی مهم در پدیداری جوامع فقهی، فروکاست و حذف ادله رقیب و چگونگی تفسیر گزارههای فقهی داشت.
👈 استاد محمود شهابی در کتاب اداور فقه در لزوم آگاهی فقیه از نظریههای سیاسی در مطالعات فقهی چنین مینویسد: http://ijtihadnet.ir/?p=75322
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 نگاهی به مقالات شماره ۲۷ «حدیث حوزه»
🔻گذر از تضعیفات علی بن حَسّان هاشمی با رویکرد تحلیل متنشناسانه؛ (از اتّهام به ضعف تا استقبال حوزههای حدیثی)
✍️ سیداحمد موسویپور و جمالالدین حیدریفطرت
🔻اعتبارسنجی و واکاوی «حدیث مقراض»
✍️ میلاد لطفی و احسان پوردوانی
🔻گونههای دنیوی عقاب در عدم رعایت حقوق حجتهای الهی
✍️ حسین فرخی
🔻چگونگی احراز عدالت در شرط عادلبودن امام جماعت از منظر روایات (با تکیه بر باب ۱۱ ابواب صلاة الجماعة وسائل الشیعه)
✍️محمدعلی هراتی
🔻تحلیل شیوههای معارضه با راویانِ روایات فضائل اهلبیت(ع)
✍️عبدالله غلامی و اعظم فرجامی و زهرا دشتینژاد
🔻بررسی شخصیت حبابه والبیه در منابع روایی و رجالی شیعه
✍️ علی حسنی گرکانی
🔻استقراء و تحليل بينامتنيت اسلوب بلاغی شعر شاعران عصر عباسی با نهجالبلاغه
✍️ ندا نظریان و محسن خوشفر
🔻نشر و حفظ حدیث در عملکرد فریقین
✍️حمید محمدی و یحیی میرحسین
🔻واکاوی جایگاه روایی اسماء بنت عمیس در منابع فریقین
✍️ فهیمه طاهرکوهی و محمد شریفی و معصومه طاهریان قادی
🔻اعتبارسنجی سند و متن دعای عشرات
✍️ سیده فرزانه فخرائی
🌐مطالعه مقالات: http://Majalh-h.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی موضوع:«ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حمید زراعت کاشانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا کلاهدوزان، استاد سطوح حوزه علمیه
📆 زمان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، ساعت ۱۴
🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی نگاهی به مبحث ترتّب و آثار مترتّب
👤 با سخنرانی آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۹:۳۰
🏛 مکان: مشهد، خیابان آیتالله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔تشریح هشت گام اجتهاد توسط استاد احمد مبلغی/ نشست دوم
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۴
📌ثبتنام و دریافت لینک:
09210768363/ @m_bagiyatollah_kharej 👈فایل جلسه اول: https://eitaa.com/ijtihad/11621 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دوره دوم آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن ازدیدگاه اصول فقه»
🎙استاد: مسعود فیاضی
🗓برگزاری بصورت حضوری: از ۲۷ اردیبهشت/ پنجشنبهها، ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰
🏛مکان: قم. بلوار جمهوری. ک ۲.فرعی سمت چپ. ساختمان انجمنهای علمی حوزه
⏳ثبتنام تا ۱۹ اردیبهشت: ارسال عدد ۲ به سامانه پیامکی 30007227007714
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢توسعه فقه منحصر در فلسفه فقه است ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹فلسفه فقه علمی است که به بررسی، تحلیل، ارزی
✍️ استاد رضا اسلامی/ دیدگاه و نظر
🔹نکته اول: این توسعه، توسعه خود فقه است یا توسعه مقدمات فقه است. مثلا ما بحث فلسفه فقه را در خدمت فقه میگذاریم و فقه را به فلسفه فقه ارجاع میدهیم و فلسفه را دلیل و راهنما میکنیم. آیا فلسفه فقه خودش توسعه را به عهده میگیرد یا زمینه توسعه را به ما نشان میدهد. پس این توسعه، توسعه فعلی و تحققیافته نیست بلکه توسعه در مقدمات است.
🔹نکته دوم: این توسعه، توسعهنیازمحور است، توسعه به لحاظ کاربردیسازی است، توسعه به لحاظ مسئلهشناسی است اینها تقسیمات توسعه است. آیا این توسعه، توسعه کمی است یا کیفی است یا روشی.
🔹نکته سوم: وقتی از نقش فلسفه فقه در توسعه فقه صحبت میکنیم باید تکلیف سه چیز را روشن شود:
🔸۱. اهداف فلسفه فقه چیست آیا صرفا توصیفی است تا توصیهای نیز هست؟
🔸۲. محدوده و قلمرو فلسفه فقه باید مشخص شود که ارائه دهنده پنج شأن برای آن ذکر شد.
🔸۳. در فلسفه فقه باید فیلسوف فقه مشخص شود که آیا حتما باید فقیه و مجتهد باشد یا الزام به اجتهاد نیست بلکه صرفا نتایج را بداند کافی است؟
🔹نکته چهارم: نتایج این بحث باید روشن شود؛ اینکه آیا توسعه فقه توسعه درون زا است یا بیرونی؟ به چه اندازه به مطالعات فرافقهی نیاز داریم؟ نقطه عزیمت در تحول مثبت فقه چیست؟ اگر توسعه فقه منحصر در فلسفه فقه است آیا توسعه اصول به توسعه فقه نمیانجامد؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad