eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 عکس‌های منتشرنشده از ۱۱ماه زندگی امام خمینی(ره) در قم 🔻این تصاویر توسط عکاسان موسسه اطلاعات در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ عکاسی شده‌اند. ⬅️ امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب از ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ تا ۲ بهمن ۱۳۵۸ در شهر قم ساکن شدند. ⬅️ مجموعه عکس‌هایی که برای اولین بار منتشر می‌شود در این مدت در فیضیه و داخل و خارج منزل رهبر کبیر انقلاب برداشته شده. امام خمینی(ره) در بهمن ماه سال ۱۳۵۸ با هدف درمان بیماری قلبی راهی تهران شدند و با نظر مسئولان وقت نظام تا پایان عمر پربار خود در محله جماران تهران ساکن شدند./ اطلاعات آنلاین‏ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده زن و خانواده ✔️در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» از جدیدترین آثار پژوهشکده زن و خانواده رونمایی شد. 📖این آثار شامل ۵ اثر تألیفی، ۴ اثر ترجمه و ۷ جلد کتاب ویژه همایش بود. 📙 «عدالت، زن، جنسیت» نوشته فریبا علاسوند، «تحول معنایی واژگان خانواده در متون تفسیری و قرآن پژوهی» نوشته فریبا علاسوند، «مواجهه راهبردی با تحولات امر جنسی» نوشته حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد، «انطباق پذیری زنان و خانواده در بحران زلزله» نوشته سمیه کاظمیان و عباس آینه چی و «مبانی تطبیق قاعده نفی عسر و حرج بر مسائل فقهی خانواده» نوشته مهدی سجادی امین» عناوین آثار تألیفی هستند. 📘 آثار ترجمه نیز شامل «خانواده در جهان قرن بیستم»، «خانواده و ایمان»، «خانواده، پناهگاهی در دنیای بی‌عاطفه» و «گروه‌های کوچک در دفاع از خانواده» می شوند. 📒 ۷ جلد کتاب ویژه همایش نیز عبارتند از «چکیده مقالات»، «دو جلد مصاحبه‌ها»، «خانواده و سینما»، «خانواده و تبلیغ»، «خانواده، اخلاق و روانشناسی» و «خانواده و تربیت» است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عدم جواز خلط بین تکوین و تشریع در فقه ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹یکی از مواردی که امام خمینی (ره) در فقه و در اصول و حتی در تقریرات فلسفه خود مکرر تذکر‌ می‌دهند و با این بحث نتیجه‌‌ای متفاوت از دیگران‌ می‌گیرند، این است که فقه و اصول از علوم اعتباری است و درنتیجه نباید اعتباریات را به تکوینیات قیاس کنیم. نباید قواعد عقلی که موضوع آن، حقایق و وجودات حقیقیه و اعراض و جواهر و مقولات اولیه یا ثانوی فلسفی و منطقی است را در فقه جاری کرد. اعتباریات هیچ حقیقتی جز اعتبار اعتبارکننده و جعل جاعل و مولا ندارد. 🔸این نگاه که ما بخواهیم قواعد مربوط به تکوین و قواعد فلسفی و عقلی را در فقه بیاوریم، دست فقیه را مخصوصا در امور اجتماعی و سیاسی‌ می‌بندد اما اگر این نگاه امام را داشته باشیم که اینها اعتباریات است، از یک سو مرتبط با بحث ملاکات‌ می‌شود که تابع مصالح و مفاسد است. برخی در کلماتشان خواسته‌اند از این راه، این نظریه که علم فقه یک علم اعتباری محض است را خارج کنند. این مطلب که احکام تابع ملاکات است ملازمه ندارد که قاعده عقلی را وارد فقه و اصول کنیم. شارع به خاطر ملاکاتی که وجود دارد، وجوب و حرمت اعتبار‌ می‌کند. 🔹آنچه امام‌ می‌خواهد به آن تنوع دهد این است که جایی که قواعد اعتباریات و انشائیات را باید رعایت کرد، سراغ تکوینیات نرویم و اجازه ندهیم قواعد تکوین آنجا جاری شود. این عدم خلط تکوین و تشریع ثمرات بسیاری دارد و خیلی از شبهاتی که در ملاکات مطرح‌ می‌شود را رفع‌ می‌کند. 👈 تفصیل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75654 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مگر فقیه می‌تواند بگوید من به مصلحت نگاه ندارم؟/ امام در عمل بحث «مصلحت» را در تشخیص مصلحت نظام پیش برد/ با بعضی از فضاها آینده روشنی نمی‌بینم! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مصلحت، یک ضرورت خطرناک است؛ اگر رهایش کنیم، ممکن است به‌جاهای خطرناکی برسد. از یک‌جهت ضرورت است، چون واقعاً نگاه فقیه را مشخص می‌کند؛ مگر فقیه می‌تواند بگوید من به مصلحت نگاه ندارم؟ اما از جهت دیگر اگر سر از مصالح مرسله و فقه‌های ژورنالیزم و پوپولیزم دربیاورد، خطرناک است. 🔸مرحوم امام بحث مصلحت را در فقه، چه در بعد نظری که برای‌تان نقل کردم و چه در بعد عملی توجه کرد و در عمل مثل تشخیص مصلحت نظام پیش برد. اما سوگمندانه و سوگمندانه این نگاه رشد خودش را نداشته است. 🔹این مسئله درست مثل چیزی است که گویا پایین کوه بود و مرحوم امام یک‌باری آن را چند متری بالا برد، اما تا قله هم نرساند. من اهل مبالغه نیستم که که بگویم ایشان آن را به قله برد، کار را تمام کرد و حرف آخر را ایشان زد. اگر کسی این‌ها را معتقد است بگذار بگوید. ولی من می‌گویم ایشان این بار را تا وسط‌های کوه برد و حالا ما باید این بار را یواش‌یواش بالا ببریم. 🔸با بعضی از فضاها آینده روشنی نمی‌بینم؛ یعنی گاهی فضاها دست کسانی است که مال این کارها نیستند. یک عده دارند این بار را دوباره پایین می‌آورند؛ وقتی در درس‌هایی بیان می‌شود که عقل ما درک نمی‌کند، مصلحتی نیست و فقیه نباید اهداف عالی شریعت را در نظر بگیرد. 👈 بخوانید: گزارش تفصیلی نشست «جایگاه مصلحت در فقه از منظر امام خمینی (ره)»: http://ijtihadnet.ir/?p=75658 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از تحول و تعامل حوزه‌های علمیه قم و نجف تا آسیب‌شناسی نظام آموزشی و تربیتی ✔️استاد سید منذر حکیم: 🔹آیت‌الله خوئی یکی از آن بزرگان نجف است؛ نجف امام خمینی و شهید صدر هم داشت، نجف کاشف الغطاء، نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی داشت. آیت‌الله بروجردی بزرگ شده حوزه علمیه نجف است، همینطور بزرگان فعلی، آیت‌الله آمیرزا کاظم تبریزی، آمیرزا جواد تبریزی، آیت‌الله وحید خراسانی، همه این‌ها بزرگ شده نجف هستند که الان در قم هستند؛ یعنی این تداخل قم و نجف اینقدر زیاد و عمیق است که اصلاً این جدا کردن‌ها غلط است. 🔹امتیاز قم به پرورش روحیه تبلیغ و ارتباط با مردم بود که این هم یکی از دلایل سرعت پیروزی انقلاب امام بود. در نجف این امر ضعیف بود و بعدها، بعد از شهید صدر و شهید صدر دوم، نجف رویکرد تبلیغی قوی‌تری پیدا کرد و الان طلبه‌ها تا سه شنبه‌ها درس می‌خوانند و سه‌شنبه عصر به مناطق خود می‌روند و در منطقه خودشان تبلیغ می‌کنند و دوباره به نجف باز می‌گردند. 🔹با تحولاتی که بعد از انقلاب و نیازهای انقلاب برای ما مطرح شد، باید یک تحولی در حوزه قم شکل می‌گرفت و در حال شکل گرفتن است؛ اما چقدر موفق است، این خیلی جای حرف است، چون ما رفتیم به سمت جایی که الان خیلی ما تأسف می‌خوریم. سال هفتاد بحث دادن مدرک تحصیلی به طلاب بود، من در جلسه بودم، آیت‌الله مؤمن فرمود دستم بشکند اگر بخواهم چنین مصوبه‌ای را امضا کنم، معنایش، این است که ما داریم طلبه‌های خود را هدر می‌نماییم و از حوزه بیرون می‌کنیم و حوزه با این روند ضعیف ‌‌می‌شود و شکست می‌خورد. 👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=75685 🆔 https://eitaa.com/ijtihad