eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پنج دستورِ امام رضا(ع) برای سیروسلوک عاشورایی ✔️استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔻«روايتی از امام رضا(ع) هست که در روز اول محرم به ابن‌شَبيب فرمودند: روزه گرفته‌ای؟ امروز روزی است که زکريا روزه گرفت و خدا يحيی را به او عطا کرد. اگر می‌خواهيد حاجت‌روا شويد، امروز را روزه بگيريد. فرمودند: محرم ماهی است که اهل جاهليت حرمتش را نگه می‌داشتند، اما اين امت نه حرمت محرم را نگه داشتند، نه حرمت نبی اکرم(ص) را؛ ذريه‌اش سيدالشهدا(ع) را به شهادت رساندند، زنانش را به اسارت بردند، کاروانش را غارت کردند. خدای متعال هرگز اينان را نيامرزد. ابن‌شبيب! اگر می‌خواهی بر کسی گريه کنی، فقط بر امام حسين(ع) گريه کن، «فانه ذبح کما يذبح الکبش»، هیجده نفر از جوانانی که شبيه نداشتند، در کنارش به شهادت رسيدند. آسمان‌ها و زمين‌ها بر شهادتش گريه کردند، چهار هزار ملک برای نصرت حضرت آمدند، ولی زمانی رسيدند که کار تمام شده بود، آنها غبارآلود و اندوهگين ماندند تا در کنار حضرت حجت(عج) خون‌خواهی کنند و شعارشان «يالثارات الحسين» است. پدرم از جدم امام سجاد(ع) حکايت کردند که وقتی سيدالشهدا(ع) به شهادت رسيدند، آسمان خون گريه کرد. در ادامه، حضرت پنج دستور فرمودند که هميشگی است، اما موطنش محرم است: ◀️فرمودند: فرزند شبيب! اگر بر سيد‌الشهدا(ع) گريه کردی تا اشکت بر گونه‌ات جاري شد، خدا هر گناهی که کردی ـ کم يا زياد، صغير يا کبير ـ را می‌بخشد. (اين روايات مثل آيات توبه است. آيات توبه در مؤمن غرور ايجاد نمی‌کند، بلکه به مؤمن بشارت می‌دهد که مأيوس از رحمت خدا نشود. اين روايات هم، مؤمن را جسور بر گناه نمی‌کند. ◀️بعد دستور دوم را فرمودند که اگر می‌خواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که گناهی نداشته باشی، سيدالشهدا(ع) را از نزديک و شايد هم از دور زيارت کن. اين دو دستور، يعنی انسان هر وقت احساس کرد سنگين شده و آلوده شده و نمی‌تواند عبادت کند، بايد خودش را با گريه يا زيارت، بدون تأخير به سيدالشهدا(ع) که سرچشمه طهارت است، برساند. ◀️بعد فرمودند: اگر خوشحال مي‌شوی در غرفه‌هايی از بهشت ساکن شوی که در جوار نبی اکرم(ص) باشی، لعن قاتلين سيدالشهدا(ع) را ترک نکن. ◀️در ادامه نيز دستور چهارم را که خيلی عجيب است، فرمودند: اگر می‌خواهی از ثوابی مثل ثواب شهدا کربلا بهره‌مند شوی، هر وقت سيدالشهدا را ياد کردی، عرض حاجت به ايشان کن و بگو «يا ليتني کنت معهم فأفوز فوزا عظيما»؛ ای کاش من هم در کربلا با شهدای تو بودم و به فوز خون دادن پيشِ روی تو می‌رسيدم. (اگر هميشه از امام(ع) چنين طلبی داشته باشی، به آن ثواب می‌رسی. خدای متعال نيتش را به تو می‌دهد، وفور نيت کارَت را درست می‌کند.) ◀️در مورد پنجمين دستور نيز فرمودند: اگر دوست داری در بهشت در درجات ما باشی، غصه و شادی‌ات را از ما جدا نکن. آنجا که ما خوشحاليم، خوشحال باش و آنجا که ما غصه داريم غصه‌دار باش. (البته واضح است که هيچ‌کس به مقام امام نمی‌رسد، مقصود اين است که اگر می‌خواهيد بين ما و شما در بهشت حائل نباشد، اين‌گونه باش. ممکن است کسی در بهشت باشد ولی هفتصد سال يک بار هم سيدالشهدا(ع) را نبيند. 🔺حضرت در انتهای اين روايت فرمودند تلاش کن خودت را به ولايت ما برسانی. اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خدای متعال او را با آن سنگ محشور می‌کند. محبت، خودش همراهی است. سعی کن به ولايت ما که سرچشمه‌اش محبت ما است برسی.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اختلاف فتوا داریم با خدا ! ... نگاه خدا این است که ما زمینه را فراهم کنیم برای انتخاب مردم... 👆بخشی از مستند «آن زمستان» فصلی از زندگی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم در بیوت مراجع تقلید ◾️مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در دفتر آیت‌الله نوری همدانی از روز یکشنبه ۱۷ تیرماه به مدت ۱۲ روز ساعت ۱۰:۳۰ صبح برگزار می‌شود. ◾️مجلس عزای امام حسین (ع) در دفتر آیت‌الله وحید خراسانی از یکشنبه اول محرم به مدت ۱۲ روز از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در فاطمیه حضرت ولی‌عصر صاحب الزمان (عج) برپا می‌شود. ◾️مراسم سوگواری به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش در دفتر آیت‌الله جوادی املی از روز ۶ الی ۱۵ محرم الحرام به مدت ١۰ روز(٢٢ الی ٣١ تیرماه) ساعت ١۰:٣۰ صبح برگزار می‌شود. ◾️به‌مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) مراسم روضه دفتر آیت‌الله سبحانی از روز شنبه الی سه شنبه؛ ساعت 7 الی 8 صبح ، واقع در حسینیه مؤسسه امام صادق علیه السلام برقرار می‌باشد. ◾️مجلس عزا و سوگواری آن حضرت از اول تا دهم محرم در دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار خواهد شد و در پنج روز اول این مراسم حجت‌الاسلام عالمی و در پنج روز دوم حجت‌الاسلام بیگدلی سخنرانی خواهند کرد. ◾️مجلس عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) از روز ششم تا دوازدهم محرم در دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی از ساعت ۱۰:۱۵ صبح برگزار می‌شود. ◾️همچنین جلسات سوگواری بر سید و سالار شهیدان و یاران با وفایشان(ع) در دفتر مقام معظم رهبری- قم برگزار می‌گردد. از روز یکشنبه ۱۷ تیر بمدت ۱۲ روز، راس ساعت ۱۰:۳۰ (روزهای تاسوعا، عاشورا و دوازدهم، جلسات ساعت ۹:۳۰ در حسینیه امام خمینی (ره) آغاز خواهند شد.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ماهیت و نظام مسائل فقه حکمرانی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🗓 زمان: دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۹ صبح 🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهری رضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سياه_پوشي_در_سوگ_ائمه_نور_ع_030170094331.PDF
5.98M
📓نسخه PDF کتاب «سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)» 🔺ریشه‌های تاریخی و مبانی فقهی سیاهپوشی در سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) ✍️ تألیف مرحوم استاد: علی ابوالحسنی منذر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نتیجه انتخابات و الهیات تغییرات اجتماعی ✍️حجت‌الاسلام محسن الویری/ دیدگاه و نظر درباره تغییرات اجتماعی که یکی از مهمترین مباحث دانش جامعه‌شناسی و سطحی از آن موضوع دانش فلسفه نظری تاریخ است، انبوهی از آیات قران و روایات وجود دارد. بازخوانی این بحث علمی با دخالت دادن مضامین و رویکرد برگرفته از متون دینی خوانشی نو به دست می‌دهد که می‌توانیم آن را «الهیات تغییرات اجتماعی» بنامیم. شش نکته‌ای که ذیلا و معطوف به انتخابات اخیر به آن اشاره می‌شود، همگی از منظر الهیات تغییرات اجتماعی نوشته شده‌اند. ۱. چرایی پایان یافتن زودهنگام دولت سیزدهم و جا به جا شدن آن با دولتی نو با رویکردی متفاوت ۲. ارزیابی نقش روحانیان و نهاد روحانیت در ایجاد تغییرات اجتماعی ۳. جایگاه نقد و نقدپذیری در کامیابی مدیریت تغییر اجتماعی ۴. اخلاقیات تغییرات اجتماعی ۵. جایکاه واقعی مردم در تغییرات اجتماعی ۶. کاربست دانش دینی در مدیریت تغییرات اجتماعی 👈 متن یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75840 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢 ضرورت تأملی نو در سبک مشارکت دینی ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی/ دیدگاه و نظر سابقاً در یادداشت «در
💢حوزه علمیه هنوز به حکومت نرسیده است! ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی/ دیدگاه و نظر پیچیده شدن مناسبات زندگی انسان مدرن شهری است که اجازه حضور روحانیت را به آن نمی‌دهد، درحالیکه تبلیغ حوزوی در سطح مناسبات روستایی باقی مانده است. مناسبات مدرن زندگی شهری، نیازی به طلبه و روحانیت پیدا نمی‌کند و تمام شئون زندگی را بر مدار علم و فناوری‌های جدید و با تکیه بر شبکه‌های جهانی پیش می‌برد. امروزه ابزار اداره چنین انسانی، ساختارهای اجتماعی و الگوهای حکمرانی است که نقش حوزه‌های علمیه به عنوان جریان دهنده دین در عرصه حیات اجتماعی نیز در آنها کمرنگ و حداقلی است. شکل گیری ساختارهای پیچیده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قوانین، برنامه‌ها، آئین نامه‌هایی که همگی سبک زندگی انسان امروزی را تعیین می‌کند، چه نسبتی با دین برقرار می‌کند؟ 👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75835 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم ♦️جای آقای رئیسی عزیزمان خالی است؛ ✨ولی خب طبق اعتقادات ما، ارواح طیبه‌ مؤمنین، بخصوص شهدا، 🌟ناظرند، حاضرند، می‌بینند، می‌شنوند؛ 👌در واقع، ایشان هم از تشکّر ما و از قدردانی ما از ایشان مطّلع میشوند. ❇️امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال از شماها این زحماتتان را قبول کند. 🔺آنچه انجام دادید یک طرف 🔻آنچه نیّت انجامش را هم داشتید یک طرف ⏪دولت مرحوم آقای رئیسی (رضوان الله علیه) دولت کار بود، ⏪دولت امید بود، ⏪دولت حرکت در بخشهای داخلی و خارجی بود ❇️ایشان واقعاً امیدوار بود، واقعاً خوش‌بین بود به آینده 💠درباره خصوصیات مرحوم آقای رئیسی 1️⃣مردمی بودن 🔸برای مردم احترام قائل بود، 🔹در بین مردم حضور پیدا میکرد، 🔸لمس میکرد حقایق را با حضور در میان مردم، 🔹حرفهای آنها را میشنید ♦️نیازهای آنها را محور برنامه‌ریزیهای خودش قرار میداد 🔺این درست همان چیزی است که مورد نظر اسلام است 2️⃣اعتقاد واقعی به ظرفیتها و توانایی‌های داخلی ⏪ما با خیلی از مسئولین روی مسئله‌ توانایی‌های داخلی و ظرفیتهای داخلی در موارد متعدد صحبت میکنیم، ⭕️هیچ کس از آنها هم مخالفت نمیکند، 👌امّا آدم میفهمد چه کسی عمیقاً و از بن دندان به این توانایی‌ها باور دارد، چه کسی نه. ❇️ایشان واقعاً باور داشت 3️⃣صراحت در اعلام مواضع انقلابی و دینی 📌در اوّلین مصاحبه‌ای که ایشان کرد، 👇از او راجع به ارتباط با فلان کشور پرسیدند که شما ارتباط برقرار میکنید، ♦️ایشان گفت خیر! صریح؛ 🔺یعنی بی هیچ ملاحظه و حاشیه و لابه‌لا چیزی گفتن 4️⃣خستگی‌ناپذیری از کار 👈من مکرر ایشان را توصیه میکردم به اینکه یک قدری استراحت کند ♦️ایشان همیشه میگفت من از کار خسته نمیشوم، ❇️واقعاً هم کأنّه خسته نمیشد 5️⃣مأیوس نشدن از زخم‌زبان‌ها ⭕️از زخم‌زبان‌ها... رنج هم میکشید، گاهی پیش بنده شکایت هم میکرد، ❇️لکن مأیوس نمیشد و سرد نمیشد از کار کردن و دنبال‌گیری کردن 6️⃣دنبال‌گیری سیاست خارجی بر پایه‌ تعامل و عزت‌مداری 👈اهل تعامل بود، امّا از موضع عزّت؛ 🔺نه آنچنان تند و به‌اصطلاح دورکننده که ارتباط قطع بشود، 🔻نه بیخودی امتیاز دادن و دست پایین گرفتن و مانند اینها ☝️این موجب شد که بعد از شهادت ایشان، ✍️چند نفر از سران برجسته‌ دنیا از ایشان به عنوان یک چهره‌ برجسته تمجید کردند ♦️به اصل ارتباط، ایشان عقیده داشت. 🔹ایشان با آفریقا ارتباط برقرار کرد 🔸با همه‌ کشورهایی که زمینه‌ ارتباط با آنها وجود داشت و باید ارتباط برقرار میشد، 🔷ایشان معتقد بود و ارتباط برقرار میکرد ♻️اولویتها را در این زمینه رعایت میکرد؛ 📌مثلاً یکی از اولویتها همسایگی بود 7️⃣اهتمام به طرحهای بزرگ ☑️به طرحهای سنگین اهتمام داشت؛ مثلاً: ✅انتقال آب از دریا به چند نقطه ✅انتقال آب از راه‌های دور به شهرهایی که مدتها در انتظار آب بودند 8️⃣منش اخلاقی 💎جدّاً متواضع بود، جدّاً بردبار بود. آدم صبوری بود 👌اهل مدارا بود با کسانی که اختلاف نظر داشتند؛ 🔺چه اختلاف نظری، چه اختلافات نظری‌ای که منتهی میشد به اختلاف عملی در عرصه 9️⃣اهل ذکر و توسّل و دعا بودن ✨اهل گریه بود و دلش روشن بود و قلباً با عالم غیب مرتبط بود؛ ♦️همینها است که انسان را نجات میدهد، انسان را پیش میبرد 🏷من این موارد را گفتم برای اینکه اینها ثبت بشود به عنوان یک الگو؛ ♦️معلوم بشود کسی که رئیس قوّه‌ی مجریه‌ی یک کشور است، ✔️میتواند مجموعه‌ این خصوصیّات عملی و فکری و قلبی و مانند اینها را با همدیگر داشته باشد و دنبال کند 🙏از آقایان وزرا هم تشکر میکنیم؛ همکاری کردید، تلاش کردید در طول این چند سال و کمک کردید به رئیس‌جمهور 🌷بخصوص از شخص آقای مخبر من بایستی تشکّر ویژه بکنم؛ ⏪هم به خاطر همکاری‌شان با آقای رئیسی در طول این سه سال ⏪هم برای این چهل پنجاه روز اخیر که ایشان در موضع «سرپرست ریاست جمهوری» 👌حقّاً و انصافاً خیلی خوب کار کردند 🔺اینکه گفته شده بود «تا روز آخر، همه‌ کارها انجام بگیرد» را ایشان به معنای واقعی کلمه جدی گرفتند. 📌شما دوستان هم بحمدالله همه مشغول هستید، 🔺باز هم بایست تا همان لحظه‌ آخر ادامه بدهید کارها را. ☝️این خصوصیّات برای دولتها، برای رؤسا، برای وزرا، همه الگو است؛ ❇️ان‌شاءالله که از این الگو همه استفاده کنند، ✅همه‌ ما استفاده کنیم، بنده هم استفاده کنم. 💠قدردانی از مردم و مسئولین برای انتخابات 🙏یک بار دیگر از مردم به خاطر انتخابات تشکر میکنم 🔸از مسئولین دولتی 🔹وزارت کشور 🔸صداوسیما 🌷نیروهای انتظامی و مراقبتِ امنیتی به خاطر برگزاری خوب این انتخابات، بنده صمیمانه متشکرم ✅بحمدالله محصول تلاش این شد که یک انتخاباتِ سراسریِ بی‌حادثه رخ داد 🍀خدا ان‌شاءالله همه‌ شما را موفق و مؤید بدارد و کمکتان کند. ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دفاعیه پایان نامه علمی با عنوان «فقه سیاسی در اندیشه و سیره آیت‌الله شیخ عبدالکریم زنجانی» 👤تدوینگر: علیرضا مهران فر 👤استاد راهنما: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سجادی زاده 👤استاد مشاور: آیت‌الله حسینی زنجانی 👤استاد داور: حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر نوائی 📆 زمان: سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳، ساعت: ۷:۳٠ صبح 🏢مکان: مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان 🔗لینک شرکت مجازی: http://lms2.hozehkh.com/ws/defa 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی تاملی در آموزه‌های حقوق بشری قیام امام حسین(ع) 🎙ارائه‌: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان‌ آراسته 🗓 زمان: سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت: ۹ تا ۱۱ 🏢 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی 🔗لینک فضای مجازی: Dte.bz/feqhconf 🖇لینک ثبت نام جهت اخذگواهی: https://events.isca.ac.ir/sama/1309 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عاشورا یعنی نفی آنچه به نام اسلام جریان دارد اما خلاف اسلام است ✔️استاد محمدرضا حکیمی (ره) توحید و عدالت را سرآمد ارزش‌ها می‌داند و عاشورا را فریاد دفاع حسین علیه السلام از این دو حقیقت ازلی و ابدی. عاشورا برای حکیمی، در بستر تاریخ و برای همیشه روزگاران جریان دارد و مانند رودی خروشان، ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. در نگاه وی، مصیبت خوانی در رثای شهدای طف گرچه پیوند انسان با غم‌های بزرگ را صورت‌بندی می‌کند و این امر رشد دهنده روح انسان است اما در حقیقت عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت‌های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت‌های جهنمی و «دره‌های فقر» و «قله‌های ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده اند در میان نباشد. حکیمی رسالت اصلی عاشورا را جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ظلم می‌داند. در نظر حکیمی عاشورا قیامی جاودانه و زنده است،به همین دلیل با هیچ حاکمیتی در طول تاریخ بیعت نکرده است و همیشه پشتوانه حرکت‌های اصلاحی عظیم و سرود جهش‌های آزادی بخش در طول تاریخ بوده است. شهادت عاشورا به تعبیر حکیمی: نفی است و اثبات. نفی آنچه به نام اسلام مطرح بود و اثبات آنچه از اسلام فراموش گشته و انکار شده بود. و این هر دو باهم یعنی احیای اسلام در دوران تاریکی‌ها و جهالت‌ها و انکار توحید و عدل. و حکیمی برای توجه دادن اذهان بیدار به انحرافات نوشت: «عاشورا، مظلومیتی مضاعف.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش گستره شریعت در ترابط میان اجتهاد و علوم انسانی اسلامی ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹اگر بخواهیم در خصوص چه نقش فقه در توسعه علوم انسانی چه ترابط اینها صحبت کنیم باید موضع خودمان را در گستره شریعت مشخص کنیم. اگر مباحث مدیرت، اجتماع، فرهنگ و خانواده را از حوزه شریعت خارج دانستیم در این صورت از حوزه فقه خارج و در نتیحه از حوزه اجتهاد خارج ‌‌می‌شود. 🔸اگر حوزه شریعت را مضیق فهمیدیم، فقه هم محدود ‌‌می‌شود اما اگر شریعت را بسط دادیم اجتهاد و فقه بسط پیدا می‌کند و قهرا خیلی از حوزهای علوم انسانی وارد ‌‌می‌شود. 🔹یکی از نزاهای بزرگ عالمان مشروطه گستره شریعت بود. برخی می‌گفتند نیازی به قانون و مجلس نیست همه چیز را در شریعت داریم. در مقابل می‌گفتند قرآن جای خود اما ما مجلس و قانون اساسی می‌خواهیم مسئله به این سادگی نیست. 🔸آیا با توجه به امضای بودن بسیاری از مسائل، باید به سراع ادله نقلی برویم؟ پاسخ در این است که اگر بگوییم حوزه عقلا از شریعت خارج است و اگر هم معصوم در این رابطه بیانی داشته است، تاکید بر داشته‌های عقل است، نمی‌توان به سراغ ادله نقلی رفت اما اگر گفتیم که بحث فرهنگ و … داخل در شریعت است که به فقه هم مربوط است که در این صورت استفاده از ادله نقلی جای خود را باز می‌کند. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75843 🆔 https://eitaa.com/ijtihad