#اختصاصی
💢فرایند شکلگیری مقام افتاء و سطوح اجتماعی فتوا در دنیای تشیع
✔️حجتالاسلام والمسلمین مبلغی در جمع دانشجویان دانشگاه «کُلن» آلمان:
🔹بیشتر فتواها صبغه فردی دارند، خواه از سنخ فتوای فردی متوجه به فرد یا متوجه به افراد جامعه.
🔹تفاوت فتوای فردی متوجه به فرد با فتوای فردی متوجه به افراد جامعه، این است که اگر چه هر دو یک ماهیت دارند ولی در اولی این فرد است که استفتاء میکند و در مقابل فتوا به او توجه پیدا میکند و ممکن است مسئله او اختصاصی او باشد هرچند که ممکن است آن مسئله بر ای افراد در جامعه نیز مطرح باشد در حالی که در دومی، این فقیه است که در رساله عملیه خود و یا در رسانه و یا سایت خود فتواهایی را برای افراد جامعه قرار میدهد تا مخاطبین اگر موضوع آن فتوا برای آنان پیش آمد، به آن فتوا عمل کنند.
🔹مقام افتاء یک مرجع اجتماعی نیرومند، پردامنه و پرکارکرد است و میتواند در شکل دادن به روندها تنظیم روابط، جلوگیری از پیدایش وضعیتهای خاص اجتماعی و یا ایجاد وضعیتهای خاص اجتماعی تأثیرات اساسی داشته باشد و از آنجا که زندگی مبتنی بر رعایت فتوا تعیین کننده نوع نسبت رفتار جامعه با پدیدههای مختلف اجتماعی میباشد طبیعتاً نظام کنشگری خاصی را در مناسبات جامعه در قبال پدیدههای اجتماعی فراهم میآورد.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/ykZ4k
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گردهمایی ۵۰۰ عالم مسلمان در سوریه
🔹در این همایش که قرار است ۲۳ جمادی الأول مصادف با ۱۰ بهمن برگزار شود، بیش از ۵۰۰ نفر از علما و اندیشمندان مطرح جهان اسلام اعم از شیعه و سنی از کشورهایی مانند ایران، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن و عراق شرکت خواهند کرد.
🔹محورهای این همایش بدین شرح خواهد بود: «مفهوم وطن در اندیشه إسلامی، مبانی و ریشههاى فقهی شهروندی، هویت ذاتی و وابستگی عقیدتی و ملی، نقش تکفیریها و صهیونستها در تخریب و منحرف نمودن مفهوم شهروندی تا نابودی سرزمینها و محور مقاومت و شهروندی».
🔹پس از نشستهاى مقدماتی کمیتههاى فرهنگی و علمی این همایش با محور «نقش علماء در اصالت بخشیدن به مفهوم حمایت از وطن» به همراه بیش از بیست موضوع و مضمون و با مشارکت شخصیتها فکری، سیاسی و اجتماعی از علماء و اندیشمندان سوریه ، لبنان ، فلسطین ، اردن ، عراق و سوریه آغاز خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کم کاری حوزههای علمیه در زمینه پولهای مجازی
✔️حجتالاسلام والمسلمین عباس شفیعینژاد، مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد دانشگاه قم:
🔹مراجع تقلید تاکنون حکمی درباره این پولها صادر نکردهاند لذا ضرورت دارد مراکز فقهی و حوزوی در این زمینه ورود کرده و نتایج کار را نیز در اختیار مراجع تقلید قرار دهند.
🔹اگر در شرایط تحریم و مواجهه ما با اینکه دنیا مبادلات بانکی ما را محدود کرده است، اگر راه مفری را در استفاده از پولهای مجازی برای پیشبرد صادرات و واردات یافتیم، آنگاه میتوانیم عنوان ثانوی را بر آن بار کنیم اما باید به لحاظ کارشناسی روشن شود که این اقدام میتواند برای مقابله با تحریمها مفید باشد.
🔹باید هم به لحاظ فقهی و هم شرعی، موضوع پولهای مجازی را روشن کرده و سپس حکم شرعی اولیه و ثانویه آن را بیان کنیم که این یک رسالت برای حوزه علمیه است.
🔹ضروری است که نهادهای لازم در مراکز مختلف حوزوی در این راستا تشکیل شده و با دفاتر مراجع ارتباطاتی داشته باشند و حکم این مسائل مستحدثه را روشن کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست مجمع فقهی اهلسنت ایران و بررسی احکام طلاق
✔️بیستوچهارمین نشست مجمع فقه اسلامی اهلسنت ایران، با حضور علما و کارشناسان فقهی از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سیستانبلوچستان پس از دو روز بحث و مناقشه، شامگاه چهارشنبه ۳ بهمن در دارالعلوم زاهدان به کار خود پایان داد.
🔹در این نشست، سه موضوع: «جایگاه اذن ولی در نکاح»، «مسائلی در خصوص طلاق» و «تعیین نوع صدقه فطر» توسط اعضای این مجمع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
📜مصوبات مهم این نشست در موضوعات بدین شرح بود🔻
🔹الف: جمله «یک، دو، سه» بدون تلفظ کلمه طلاق ، هیچ طلاقی واقع نمیشود.
ب: اگر شوهر «یک، دو، سه طلاقی» را به نیت سه طلاق بگوید، سه طلاق واقع میشود؛ اما اگر نیت سه طلاق را نداشت نزد اکثر اعضاء، در صورت یاد کردن قسم، قول شوهر معتبر است و یک طلاق صریح رجعی واقع میشود.
🔹از جمله «طلاق، طلاق، طلاق» بدون نسبت دادن به همسر، اگر شوهر سوگند یاد کند که نیت طلاق را نداشته است، طلاقی واقع نمیشود.
حکم جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» است
در جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» از شوهر سؤال شود اگر شوهر اذعان و اقرار کرد که منظورش سه طلاق بوده پس سه طلاق واقع میگردد، در غیر این صورت یک طلاق رجعی واقع میشود. البته از لفظ «سراسر» یک طلاق بائن واقع میشود. لازم به ذکر است که در موارد فوق ادعای شوهر با قسم معتبر است.
🔹طلاق فرد معتاد واقع میشود مگر درصورتیکه بنا بر سوءمصرف دچار دُهش و زوال عقل گردد و از حالت طبیعی و عادی خارج شود.
همچنین اگر بنابر ترک اعتیاد از حالت طبیعیاش خارج شد یا مصرف وی بنابر تجویز پزشک باشد در این دو صورت اخیر طلاق معتاد واقع نمیشود مشروط بر اینکه موارد فوق را با ارائه شهود و مدرک معتبر و یا با سوگند اثبات کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دومین نشست علمی تخصصی با موضوع « روش شناسی اجتهادی آیت الله العظمی خامنه ای در فقه الجهاد »
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات رهبری درباره درآمد خوانندهها و لایک کردن بیحجابی در فضای مجازی
✔️پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات جدید (بهمن ماه) حضرت آیت الله خامنهای را منتشر کرد.
🔹تایید بیحجابی در فضای مجازی
❓سوال: آیا لایک عکس افراد بی حجاب در شبکه های اجتماعی، جایز است؟ اگر چهره فرد مشخص نباشد یا غیر مسلمان باشد، چه حکمی دارد؟
🔸جواب: اگر تأیید و ترویج باطل و گناه محسوب شود، جایز نیست.
🔹درآمد خواننده و نوازنده
❓سوال: شخصی که شغلش خوانندگی در مراسم عروسی است، در حال خوانندگی همراه با موسیقی لهوی، دیگران را به رقص تشویق میکند، آیا درآمدش اشکال دارد؟
🔸جواب: اگر خوانندگی یا نوازندگی او به گونه حرام باشد، دریافت حقوق برای این کار جایز نیست.
🔹آرایش مختصر با حفظ حجاب
❓سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ و استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
🔸جواب: آنچه عرفا زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود
✔️نامه حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی: 👇👇👇
📜جناب دکتر مرندی
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران
سلام علیکم؛
🔹بدین وسیله استعفای خود را از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام میکنم و تقاضا دارم نام حقیر را از سایت و سایر اسناد مربوط به گروه سلامت معنوی حذف بفرمایید. زیرا سخنان شما در اختتامیه پنجمین همایش سلامت معنوی که حوزههای علمیه را غیرپاسخگو و ناکارآمد در مباحث معنویت جلوه دادید، برایم غیر قابل تصور و تصدیق بود.
🔹در حوزه های علمیه چهار جریان معنویت پژوهی پرشور و پویا پیش میروند. یکم، رویکرد فلسفی به معنویت در «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»؛ دوم، رویکرد عرفانی به معنویت پژوهی در «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»؛ سوم، رویکرد روانشناسی اسلامی به مسائل معنویت در «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ چهارم رویکرد مستقل به مطالعات معنوی به عنوان یک دانش در طبقه بندی علوم اسلامی که همکارانم در «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دنبال می کنند.
🔹در کنار این جریانهای نظری، حوزه های علمیه در عرصه عمل نیز به حل مسائل سلامت معنوی روی آورده و توفیقاتی یافته اند. موسسات «سلامت نوید نیایش»، «بهداشت معنوی»، «آوای ملکوت» و گروه های تبلیغی فعالی نظیر گروه «اکسیر» که سلامت معنوی را در بیماران مبتلا به استفاده از مواد مخدر دنبال می کند و گروه «سفیران محبت» در بیمارستان های قم و «نسیم مهر» در مراکز خدمات درمانی اصفهان و گروه های دیگر در تهران و مشهد نمونه های موفقی از اقدامات حوزویان در عرصه سلامت معنوی به معنای مورد نظر در خدمات سلامت هستند.
از سال ۹۳ که به فرهنگستان پیوستم، کوشیدم تا آنچه را در باب معنویت در حوزه های علمیه جریان دارد، به گروه سلامت معنوی فرهنگستان منتقل کنم.
🔹گاهی اساتید بزرگوار و نمایندگان جریان های فکری حوزه را با خود همراه کردم و از قم به تهران آوردم و گاهی با زمینه سازی برگزاری همایش سالانه سلامت معنوی در قم اسباب آشنایی شما و صاحب نظران حوزه را فراهم کردم و در همه حال اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در علوم دینی و بی مهری به دیدگاه های علما و حوزویان را بردبارانه و مشفقانه تحمل کردم و با خودم گفتم شاید برای اینکه پاسخها و اندیشه های دینی به طور سازمان دهی شده و متمرکز ارائه نمی شود، ارتباط علمی مؤثر شکل نمیگیرد.
🔹تا اینکه سال گذشته رئیس حوزه های علمیه جناب آیت الله اعرافی کلید حل مشکل را به دست بنده و شما داد و در جلسه ای که خدمتشان بودیم، انجمن علمی اخلاق حوزه را آوردگاه جریانهای معنویت پژوهی در حوزه و پل ارتباط حوزه و فرهنگستان تعریف کردند.
🔹گروه معنویت انجمن علمی اخلاق حوزه حسب الامر آیت الله اعرافی در سال ۹۵ تشکیل شد و پیش از همایش امسال با دعوت از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی خود را برای ارائه مقالات و مشارکت در برگزاری همایش و استمرار نشستهای مشترک تا حل مسائل فرهنگستان در باب سلامت معنوی اعلام کرد.
🔹با کمال شگفتی شاهد بودیم که مقالات ارائه شده از همایش حذف شد، انجمن اخلاق در همایش نقشی پیدا نکرد و همایش امسال خالی از حضور حوزه در حوزه علمیه قم برگزار شد. و باز هم مثل سالهای قبل دست نیاز خود را گشوده به سوی حوزه و گوش و هوشتان را منتظر و مشتاق شنیدن رهنمودها و رهاوردهای حوزه ای معرفی کردید، که صدایی از آن برنمی خیزد و دستی برای دستگیری تان از آستینش در نمی آید!
🔹سخنان شما که میگویید به جای معنویت غربی باید به معنویت اسلامی در موضوع سلامت معنوی روی آوریم، تحسین برانگیز است؛ اما با روگردانی از حوزه های علمیه و با کوتاه کردن دست هایی که برای یاریتان از حوزه برآمده، چطور میخواهید معنویت اسلامی را به مباحث سلامت معنوی وارد کنید؟
🔹ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود. شما با تأکید لفظی بر معنویت دینی از یک سو و بستن مسیر جریان اندیشه دینی در عرصه سلامت معنوی از سوی دیگر، عملاً راه را برای گسترش ایده ها و روش های معنوی غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی می گشایید.
🔹از خدای متعال میخواهم که ما را تا آخر در راه خدمت به اسلام حفظ کند و عاقبت به خیر فرماید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢۹ فتوای معاصر تاریخ ساز
✔️یادداشت وارده/اسماعیل یکتا؛
🔹سال ۱۳۰۹ هجری قمری در چنین ایامی در پی فتوای تاریخی میرزای بزرگ شیرازی، قرارداد تنباکو لغو گردید. نهضت تنباکو نمونهای موفقیتآمیز از نقش ویژه مرجعیت در رهبری امت اسلام در ایستگاههای مهم و سرنوشت ساز است.
🔹پس از این جنبش بود که زعما و مراجع شیعه به نقش و تأثیر فتوا در حل بحرانها و بنبستهایی که جامعه اسلامی با آن مواجه بود پی بردند و در بزنگاههای تاریخی راه نجات و پیروزی را به امت نشان دادند.
🔹به همین بهانه، فتواهای تاریخی پسازاین واقعه را مرور میکنیم. این فتاوی مهم و تأثیرگذار تنها گوشهای از نقش تأثیرگذار مراجع شیعه میباشد👈
http://yon.ir/f1Bp4
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پایگاه جامع رویدادها، دیدگاهها، گفتگوها، تازههای نشر و همایشهای علمی فقه در عرصههای:
»حکومت و قانون؛
»اقتصاد و بازار؛
»فرهنگ و ارتباطات؛
»خانواده و سلامت؛
»عبادات و مناسک؛
»اصول و فلسفه فقه.
🌐 پایگاه اینترنتی:
http://ijtihadnet.ir
💠 کانالهای پیامرسان:
تلگرام:
🆔 @ijtihadnetwork
سروش:
🆔 https://sapp.ir/ijtihad
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
گپ:
🆔 https://gap.im/ijtihad
ارتباط با ادمین:
@yektaijtihad
💢جای دفتر تبلیغات در مجموعههای اثرگذار کشور خالی است/قم، به نگاههای نو بیشازپیش احتیاج دارد
✔️رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات:
🔹امروز، دوره انقلاب و روزهای کار و حرکتهای جهشی است و قم به اینگونه نگاهها و جهتگیریهای نو، بیش از پیش احتیاج دارد.
🔹دستگاههای مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریانساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروههای مؤثر فرهنگی و یافتن سؤالها و سرنخهای فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.
🔹صرفِ رفتوآمد مبلغان و گروههای تبلیغی به شهرها و روستاها و تأکید بر خوشبیان بودن آنها کافی نیست. مبلغان باید بهگونهای آموزش داده شوند که بتوانند پس از پایان دوره تبلیغ نیز ارتباط و تبادل فکری خود را با جوانانِ مستعد استمرار بخشند و در ظرف چند سال، جمعی از همین جوانان را به مبلغان دین در منطقه خود تبدیل کنند.
ادامه مطلب + تصاویر👈 http://yon.ir/jUZs3
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاه اجتماعی به فقه باعث پویایی فقه میشود
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی بحرالعلوم، رئیس پژوهشکده فقه اجتماعی،:
🔹جنجال علمی که اخیراً درباره نظامسازی فقه شکل گرفته عمدتاً لفظی است، زیرا روشن است که اسلام نظام و قواعدی در زمینههای مختلف دارد.
🔹اسلام در مسائل اجتماعی حرف برای گفتن دارد و برای زندگی افراد قاعده و قانون ارائه کرده است.
🔹برخی میگویند چون در آمریکا بهره بانکی نیست در ایران هم نباید باشد، ولی در آمریکا تورم نیست یا در برخی کشورها قیمت دلار با گذشت ۱۵ سال باز هم ثابت است و ارزش پول ملی آنان کم نشده، ولی در کشور ما ارزش پول ملی گاهی روز به روز و ساعت به ساعت بالا و پایین میشود.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Hb8EB
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دانش فقه در کمتر از یک سده در ایران دو انقلاب را رقم زد
✔️حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، درنشست هماندیشی علم دینی با موضوع «روششناسی علم دینی و دلالتهای آن در علوم انسانی»:
🔹دانش فقه در قرن بیستم در ایران آنقدر در عرصه اجتماع اکتیو و فعال است که به گونهای بینظیر در جهان اسلام، عمل کرده است و در کمتر از یک سده دو انقلاب، یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را رقم زده است.
🔹دانش فقه آن قدر در جهان اسلام و ایران حضور قدرتمندی دارد که در مواقعی میتواند بنیاد دانشگاه مدرن را زیر سوال ببرد.
🔹بخش قابل توجهی از فقه دربارۀ امور و وظایف اجتماعی است که اگرچه در موارد زیادی تکلیف اجتماع را ناظر به کنشگران بیان کرده، لکن اسلام در ذیل همین احکام، نظامات خود را تبیین میکند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/5MrAB
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کلوخانداز را پاداش سنگ است!
✔️یادداشت حجت الاسلام محمد عشایری منفرد در پاسخ به نقد حجت الاسلام امیری در مورد فقه الطب:
🔹یادداشت حضرتعالی در دو آکادمی اگر به متن درسی تبدیل شود مورد استقبال استادان و شاگردان آن آکادمیها قرار خواهد گرفت: یکی آکادمی اخلاق و دیگری آکادمی عملیات روانی در دروس مربوط به روشهای وارونه جلوه دادن واقعیتها!
🔹دانش طب با روایات طبی ارتباط بسیار وثیقی دارد اما با آن یکی نیست. موضوع سخنان آیتالله علیدوست صرفاً روایات طبی بوده نه دانش طب و ایشان هرچند در اموری مانند کفلمهی امام کاظم و جوشندهی امام جواد (که در قلمرو دانش طب هستند) تخصص ندارند، اما برای نظر دادن درباره روایات طبی نمیتوانید ادعا کنید که فاقد «کمترین سررشته» هستند!
🔹ایرانیان از قدیم طبیبان سنتی را حکیم مینامیدند و حتی اگر گاهی از جوشندههای آنها خیری نمیدیدند اما به آنان بهعنوان مظهر اخلاق و نوع دوستی اعتماد داشتند. خواهش میکنم اگر جوشندهها را ارتقا نمیدهید دستکم با چنین گفتارهایی آن اعتماد را مخدوش نکنید.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/37ICs
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همایش فقه نظام
✔️حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم دولابی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢نسبت فقیه سنتی به فقیه فقه نظام، مثل پزشک عمومی به پزشک متخصص است
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام و المسلمین سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریّۀالنبویّۀ با موضوع فقه نظام:
🔹کسی که به دنبال نظامسازی از فقه است تخصص بالاتری از فقیهی که تنها به فقه فردی میپردازد لازم دارد.
🔹متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و کامل نخواندهاند و اگر خواندهاند به جهت سخت بودن ادبیات ایشان عمق مطلب را به طور کامل متوجه نشدهاند.
🔹نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامههای دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیزباید مقدمات نظام شناسی و نظام سازی تدریس شود.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/5LL80
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خاطرات مقام معظم رهبری در بیروت چاپ میشود
✔️خاطرات مقام معظم رهبری به زبان عربی توسط محمدعلی آذرشب، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات عرب در بیروت چاپ و اسفندماه رونمایی میشود.
🔹این کتاب زندگی و خاطرات ایشان را از آغاز کودکی تا انقلاب اسلامی دربرمیگیرد که از زبان معظمله بیان شده است.
🔹اصل این کتاب به زبان عربی و برای اولین بار است که به صورت رسمی اثری مستند درباره مقام معظم رهبری به زبان عربی و در خارج از کشور منتشر میشود.
🔹از حدود چهار سال پیش تدوین این کار آغاز شده که اثری مستند و همراه با تصاویر است و دفتر حفظ و نشر آثار رهبری آن را چاپ و منتشر میکند. در واقع این اثر ترجمه نیست که از آثار فارسی به زبان عربی ترجمه شده باشد، بلکه از ابتدا به زبان عربی نوشته شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همایش «انقلاب اسلامی و تحول فقه» برگزار میشود
✔️حجتالاسلام و المسلمین عادل محسنی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) و دبیر مجمع مدیران مدارس حوزههای علمیه استان تهران :
🔹توجه به فقه سیاسی، ایجاد فصلبندی مستقل برای آن و شناساندن زوایای ناشناخته آن یکی از تحولاتی است که بهواسطه جریان انقلاب شکل گرفت.
🔹توسعه فقههای مضاف: فقه عمران و شهرسازی، فقه تربیت، فقه غذا و... یکی دیگر از این اثرگذاریهاست، این در حالی است که پیش از انقلاب توجه چندانی به این مسائل نمیشد اما پس از پیروزی انقلاب این موضوعات بیشتر مورد بحث و گفتمان قرار گرفت.
🔹شکلگیری فلسفه فقه و اصول، روششناسی فقه، رشد فقه مُقارن، دستاوردهای دیگر انقلاب در عرصه حوزههای علمیه است. غرب پیوسته بهدنبال آنتیانقلابی برای از بین بردن فقه سیاسی شیعه بوده که در این راستا وهابیت تلاشهای بسیاری کرد و حتی گروهکی با عنوان داعش شکل گرفته شد.
🔹همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه بهعنوان سرآغازی برای برگزاری سلسلههمایشهای مختلف حوزه در این زمینه روز پنجشنبه یازدهم بهمن از ساعت 7:45 صبح الی 11:45 با سخنرانی آیتالله علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مسجد حوزه علمیه امام حسین(ع) کار خود را آغاز میکند.
🔹این همایش در ۴ موضوع مهم: ۱- نگاهی به ابعاد و انواع تحولات فقه ۲ـ تأسیس و توسعه فلسفه اصول فقه ۳ـ تأسیس و توسعه فقه الاقتصاد و ۴ـ تحول روششناسی فقه با حضور جمع زیادی از اساتید حوزه استان تهران و قم برگزار میشود و شرکت در این مراسم برای عموم علاقهمندان آزاد است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢رهنمودهای مراجع و علما به متولیان حج و زیارت
✔️سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت، هفتم بهمنماه در سفر یک روزه به شهر مقدس قم با تعدادی از مراجع عظام تقلید و علمای این شهر بهصورت جداگانه دیدار و از برنامههای حوزه حج و زیارت گزارشی ارائه کردند.
🔹دیدار با آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، سیدموسی شبیری زنجانی، حسین نوری همدانی، عبدالله جوادی آملی، حسین وحید خراسانی، لطفالله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، ابراهیم امینی و نیز حجتالاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیتالله سیستانی، از جمله برنامههای سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در این سفر بود.
🔹در این دیدارها نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت به تشریح فعالیتها و تلاشهای گسترده بعثه مقام معظم رهبری در حوزههای حج، عتبات و اربعین پرداخت و مراجع عظام تقلید رهنمودهایی ارزشمند و سازنده ارائه کردند.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/BP29g
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢آسیبهای بیضابطگی مقام علمی در حوزه
✔️دیدگاه و نظر/سید رضا شیرازی:
🔹مناصبی چون امام جمعه حتی در مرکز استانها و پایتخت، نمایندگی ولی فقیه، ریاست و مدیر اجرایی در سازمانهای حوزوی و اماکن مقدسه نیازمند مقام علمی اجتهاد که بر اساس سنت حوزوی لقب «آیتالله» دلالت بر آن دارد، نیست.
🔹اگر چه این تفکیک بین منصب اجرایی و مقام علمی دانشگاهی موجود است، اما در مقام علمی مناصب اجرایی که حوزویان متصدی آن میشوند خلط و اشتباه روی میدهد.
🔹به علت بیضابطگی مقامهای علمی در حوزه، ارزش مدرکهای حوزه حتی برای حوزویان شناخته شده نیست، چه رسد به دانشگاهیان یا عامّه مردم!!!
🔹گهگاهی در حوزه دیده میشود که برخی طلاب با آن همه علمیّت، تلاش در تحصیل مدرک دانشگاهی دارند و مقامات آموزش عالی به کاربردن القاب دانشگاهی، مانند دکتر، را برای دارندگان مدرک علمی سطح چهار منع مینمایند!
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/e416e
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه نظام منسجم وجود ندارد
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، اقتصاددان اسلامی و دبیر همایش نظام مالی اسلام:
🔹الان چیزی به نام فقه نظام به صورت منسجم نداریم و حتی برخی از اندیشمندان و صاحبنظرانی که مطالب خود را ارائه دادهاند معتقدند که ما فقه نظام نداریم و فقه موجود فقه جواهری رائج است که همان هم تا حد زیادی پاسخگوی نیازها هست.
🔹برای تحقق فقه نظام باید زیرساختهای علمی ایجاد شود و چیزی نیست که یکی دوساله حل شود.
🔹مباحث علمی، زمان بر است و باید مبانی و زیرساخت آن فراهم شود و حتی شاید یکی دو دهه طول بکشد تا ازدل نقد و بررسی ها نظریات نابی که به فقه نظام کمک میکند به دست آید.
🔹برخی عجله دارند و تصور میکنند همین که فقه نظام مطرح شد باید سریع آن را محقق کنند و دیگران هم باید بپذیرند که این درست نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سرپرست خانواده نمی تواند بدون اجازه زن و اولاد بزرگ در یارانه آنها تصرف کند
✔️فتوای آیت الله فیاض:
📜متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
❓سوال: آیا سرپرست خانواده می تواند یارانه ای را که توسط دولت برای تمام اعضای خانواده پرداخت می شود، بدون اجازه خانم به پدر و مادرش بدهد؟
🔸جواب: سرپرست خانواده می تواند در مورد نیاز و مصلحت، در حقوق خود و فرزندان قاصر تصرف نماید، اما تصرف در حق زن و اولاد بزرگ باید با اذن و اجازه آن ها باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢چاپ تقریرات متعدد از یک استاد، تضییع بیتالمال است/اگر طلبهای چهار سال تقریرنویسی کند، مجتهد متجزی میشود
✔️حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر ترابی، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم:
🔹یکی از مشکلاتی که سر راه ما حوزویان قرار دارد، این است که تصور میکنیم هر چه درس شلوغتر باشد، آن درس و آن استاد در تربیت و پرورش طلاب موفقتر است؛ درحالیکه مطلب، برعکس است.
🔹معنا ندارد از امام خمینی، پنج تقریرات اصولی چاپ شود که اکثرش هم ناقص است!
🔹تقریری که نوشته میشود باید توسط استاد بازبینی شود. مثل کلاسهای دکتری در دانشگاه که حداکثر کلاس، هشت نفر هستند.
🔹اگر طلبه را بهفایده تقریر نویسی با همان روشی که پیشنهاد شد، آشنا کنند، بعد از چهار سال، طلبه، به اجتهاد تجزی میرسد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/hVnzx
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢باورهای کلامیِ بیباوران به طب اسلامی!
✔️یادداشت روز/مصطفی قناعتگر؛
🔹گروهی بر این باورند که امامان علیهمالسلام علم به همه چیز دارند و هر چه میگویند عن علمٍ میگویند؛ اما اینکه همه چیز را گفتهاند محل تردید است. رسالت ایشان، بیان معارف و احکامی است که سعادت اخروی بشر را تضمین کند و ایشان در این عرصه از هیچ کوششی دریغ نکردهاند.
🔹گروهی بر این باورند که خاستگاه روایات طبی، اطلاعات امام و تجارب شخصی ایشان است. به همین دلیل نمیتوان به این روایات اعتماد کرد. ایشان به این اجمال بسنده کردهاند و توضیح ندادهاند که اطلاعات امام و تجارب شخصی ایشان اگر خطاپذیر نباشد، نباید اشکالی در پذیرش روایات یادشده وجود داشته باشد.
گروهی که به مناقشات سندی احادیث پزشکی پرداختهاند، معتقدند که بسیاری از راویان آن، در دستهی غالیان جای دارند و از این رو نمیتوان به این احادیث دل داد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/xXqkE
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صحبت های من درباره موسیقی هیچ وقت کامل منتشر نشده/من با هنر موسیقی مخالف نیستم با ابتذال مخالفم
✔️آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در دیداراستادان، پیشکسوتان و فعالان عرصه موسیقی:
🔹از نظر فقهی نظر بنده با نظر امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و مرحوم آیت ا... العظمی خویی مشابه است که معتقدیم موسیقی هنر است، آن چیزی که حرام است ابتذال است.
🔹زمانی که صدای آهنگ برای برخی دارای شبهه بود، امام (ره) نشستند و مقابل ایشان گروه کنسرت آمدند و آهنگ زدند، اتفاقی که در تاریخ مرجعیت بی سابقه بود.
🔹صحبتهای من درباره موسیقی همیشه کامل منتشر نشده، چراکه برخوردها با ما موضع گیرانه است.
🔹عناصری که در موسیقی زیرزمینی فعال هستند آنقدر از آن راه درآمد دارند و به آن ابتذال عادت کردهاند که اگر به آنها بگویید، کنسرت در مشهد نه تنها جایز بلکه واجب هم شده تمایلی به آن نشان نمیدهند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درسها باید ناظر به مسائل جدید و مستحدثه شوند
✔️حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، در نشست صمیمی با طلاب و فضلا در مدرسه فیضیه:
🔹در حوزه فقه معاصر، شورای فقه معاصر در حال تدوین بخش های جدید اصول و ناظر بر فقه معاصر است و ده ها تحقیق و پروژه در عالی ترین سطوح در حال بررسی است.
🔹موج توجه به مسائل نوین در فقه ایجاد شده و ابواب و مسائل جدید فقهی به شکل چشمگیری ارتقا پیدا نموده است.
🔹در کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی تأخیر داریم که امیدواریم بهبود یابد و در مقوله استاد، نظام آزاد انتخاب استاد را حفظ کرده ایم و نظام جامع استادی ما آماده شده است.
🔹در مورد فقه معاصر و مسائل مستحدثه طرح های کلانی وجود دارد و در قم چندین درس فقه اصول وجود دارد که فصل درخشانی در حوزه است و باید درس ها ناظر به مسائل جدید و مستحدثه شوند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رحیمپور ازغدی، فقه انقلابی و ازدواج کودکان
🔹رحیم پور ازغدی در موضوعی چون ازدواج کودکان که در این روزگار حساسیتهای زیادی را برانگیخته، با اتکا به فقه سنتی که منتقدش هم هست، از حق ازدواج کودکان دفاع میکند و آن را نگاه باز اسلام به این موضوع میشمارد!
🔹وی در سال ۱۳۹۴به مناسبت یادبود حضرت خدیجه در نشستی با عنوان «نشست حقوق و مسئولیتهای زن مسلمان» گفته بود: «اسلام به قدری با مسئله رابطه دختر و پسر باز برخورد کرده که میگوید حتی دختر و پسر دبستانی هم میتوانند با هم ازدواج کنند. اصلاً حد سنی ندارد؛ نه از این طرف نه از آن طرف.»
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/DZ2IH
🆔 https://eitaa.com/ijtihad