💢چالشهای تعامل با کفار در فقه سنتی!
http://yon.ir/Ee2iI
✔️مصطفی دری :
🔹بحث از چالشهای فقهی گاهی در مورد خود مسئله است و گاهی در مورد حل مسئله است که در اینجا در مورد خود مسئله است🔻
🔸اول: طهارت کفار. اگر کافر غیر کتابی باشد نظر غالب فقها بر این است که نجس است. همچنین در مورد کافر کتابی، برخی از فقها، حکم به نجاست دادهاند. زندگی کردن در میان این افراد بسیار دشوار خواهد بود.
🔹دوم: هتک کافر. کافر به دو قسم حربی و غیر حربی تقسیمشده است. کافر حربی یعنی کسی که در ذمه مسلمانان نیست نه اینکه در جنگ با مسلمانان است. لذا کفار دیگر کشورها، بدان جهت که در ذمه مسلمانان نیستند، کافر حربی هستند. با توجه به اینکه فقها فقط هتک مؤمن را جایز نمیدانند، میتوانیم به کفار فحش دهیم! بابی در وسایل الشیعه به همین عنوان وجود دارد که هتک غیر مؤمن جایز دانسته شده.
🔸پس باوجود اینچنین حکمی در فقه سنتی، میتوانیم به ارمنی که روز تاسوعا مجلس میگیرد و اتفاقاً مادر شهید هم هست، فحش دهیم! و همه آشغالهای خود را نزدیک خانه او بریزیم!
🔹سوم: غیبت کافر: ادله حرمت غیبت فقط مربوط به مؤمن است.
🔸چهارم: اذیت کردن کفار: بابی در وسایل الشیعه به همین عنوان وجود دارد بدان جهت که ادله حرمت اذیت مربوط به مؤمنان است. پس اجماع فقها بر این است که اذیت کفار مشکلی ندارد. حال تصور کنید که نسبت به ارمنیهای ایرانی هر کاری که موجب اذیت آنها شود جایز است!
🔹پنجم: سرقت اموال کافر: در فقه سنتی سرقت از کافر جایز است. مرحوم خویی در منهاج الصالحین میفرماید فقط میباید خمس مال دزدی را داد!
🔸ششم: استرقاق و تجاوز به کفار: با حکم به جواز این موضوع، میتوانیم در کشوری مثل تایلند مردان همسایه هتل خود را به بردگی گرفته و زنانشان را هم به رقیت بگیریم!
🔹همه این مسائل طرح مسئله بود و طبعاً برای آنها راهکارهایی در نظر گرفتهشده است که از پژوهشگران انتظار میرود بر اساس چالشهای مطرحشده در این نوع میزگردها، آیندهپژوهشی خود را ترسیم نمایند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉عید سعید غدیر خم بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخنرانی امام موسی صدر درباره ولایت و ولایت مداری به مناسبت عید غدیر و همچنین به مناسبت سالروز ربوده شدن ایشان
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢پایاننامه روششناسی فقه حکومتی دفاع شد
http://yon.ir/Kb6RX
✔️پایاننامه کارشناسی ارشد «روششناسی فقه حکومتی» توسط سید مهدی مرتضوی نژاد نگاشته شده است.
🔹سیدمحمد مهدی میرباقری، استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه امام صادق(ع) دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.
🔸 این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای به تبیین و تنقیح و ارزیابی دیدگاههای اساتید از جمله ابوالقاسم علیدوست، سید احمد مددی، شهید سیدمحمدباقر صدر، محسن اراکی، مهدی هادوی تهرانی، عبدالحمید واسطی و سید محمد مهدی میرباقری در حوزه روش فقه حکومتی پرداخته است.
🔹تلاش این تحقیق بر آن بوده تا با احصاء و بررسی نظریات فقه حکومتی اساتید مذکور؛ تعاریف و مختصات فقه حکومتی را از منظر آنان بررسی کرده و به تنقیح و تدوین آن بپردازد؛ لذا تمامی تعاریف موجود ذیل سه رویکرد فقه موضوعات، فقه نظامات و فقه سرپرستی قرار گرفت که هر رویکرد، «دیدگاه»های متعددی را در برمیگیرد و روش و سازوکار دستیابی به آن نیز تبیین گردید.
🔸درپایان این پژوهش، به مقایسه سه رویکرد «فقه حکومتی» پرداخته میشود. در این فصل موقف هر رویکرد در خصوص «ضرورت»، «موضوع حکم»، «مکلف حکم»، «تکلیف»، «گستره خطابات»، «محصول » و «روش استنباط حکم» تبیین شده و با دیگر رویکردها مورد مقایسه قرار می گیرد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢روایتی از رهبرانقلاب درباره زندگی امام موسی کاظم(ع) به مناسبت ولادت آن حضرت
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢تدوین بزرگترین دائره المعارف کودک در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
http://yon.ir/w2zNK
✔️آیت الله فاضل لنکرانی خبر داد:
🔹طبق تحقيق مفصلي كه مركز فقهی ائمه اطهار(ع) راجع به احكام كودكان انجام داده ، هشت جلد 600 صفحهاي از احکام مربوط به کودکان جمع آوری شده كه به نوعی بزرگترين دايرة المعارف كودك از جهت ديني، فقهي و تربيتي است.
🔸هيچ ديني مثل اسلام نسبت به كودك توجه و برنامهريزي نكرده، ولی متاسفانه ما از آن غافل هستيم و توجه نداريم، لذا اين سرمايهي اصليِ یعنی كودكان را همينطور رها كرديم.
🔹دستوراتي كه ما در اسلام داريم از يك سال قبل از ولادت كودك است كه مرد و زن چه كار كنند؟ اينها را به افراد بدهند و بعد هم اين بچه كاملاً مراقبت بشود، اكتفا نكنيم بر اينكه اين در هفت سالگي به مدرسه ميرود و بعد ياد ميگيرد، نه ، تا همين هفت سالگي بايد بچه را در يك مسيرهاي تربيتي قرار داد، اين به نظر من كار خيلي اساسي است.
🔸اگر در جهات علمي، در جهات معنوي، اخلاقي، ادب، يك برنامهريزي دقيق روي كودكان داشته باشيم، آينده خيلي محكم و مطمئني خواهیم داشت.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢حرمت مطلق لهو، مخالف با سیره متشرعه است
http://yon.ir/trqfG
✔️محمدتقی شهیدی:
🔹متأخران برای کلمه لهو معانی متفاوتی را ذکر کردهاند که به نظر میرسد همه این تعاریف قابل مناقشه است.
🔸اگر قائل شدیم که مطلق لهو حرام است، ضرب آلات لهو بهگونهای که عرفاً مصداق لهو و سرگرمی باشد (به خلاف سرگرمی به نماز و مطالعه که عرفاً به آن لهو نمیگویند) حرام خواهد بود، به خلاف استعمال آلات موسیقی برای غیر لهو مثل موسیقی حماسی که در ارتش نواخته میشود.
🔹بحث مهم این است که آیا استعمال آلات لهویه، چه به کیفیت لهویه استعمال شود و چه به غیر آن مطلقاً حرام است؟ یا اینکه حرمت اختصاص بهصورت استعمال آلات لهو به کیفیت لهویه دارد؟
🔸نوعاً فقها بین حرمت استعمال آلات لهویه بهطور مطلق با حرمت استماع به آن در موردی که کیفیت لهوی نباشد، ملازمه دیدهاند، ولی این ملازمه دلیلی ندارد.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/pLC1
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢نمیتوان تفریح را همواره مصداق لهو و لعب دانست
http://yon.ir/8MydU
✔️حجتالاسلام محمد قائینی در گفتگو با «شبکه اجتهاد»:
🔹لغو یعنی کار بیخاصیت و بیهوده، ولی لعب و بازی یک عنوان عقلایی برای تفریح و استراحت است و مفهوماً با کار لغو و بیهوده یکسان نیست.
🔸اگر منظور از تفریح، لعب است، درصورتیکه با عناوین حرام انطباق نداشته باشد، مشروع و در غیر این صورت، نامشروع خواهد بود.
🔹به یاد خدا بودن به این معنا نیست که ذکر بگوید و دعا کند، بلکه به این معناست که اگر فرد در حین بازی، متوجه شد که وقت نماز میگذرد، بازی را قطع کرده و نماز بخواند.
🔸برای بررسی شادی و نشاط در میان مردم، نباید پارامترهای کشورهای غربی را در کشورهای اسلامی پیاده کرد.معیار شادی در بین کشورها و حتی در ادیان و اعتقادات گوناگون، متفاوت است.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/dvjfS
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢امام حرفهایی را زده که من اصلا جرأت نمیکنم بگویم!
http://yon.ir/ggsF5
✔️رحیمپور ازغدی در مورد فضاسازی های اخیر:
🔹من احتمال قوی میدهم تمام سخنانی که بنده در مدرسه فیضیه داشتم مطالعه نشده و تمام فیلم سخنرانی را ندیدند.آنچه به عنوان پاسخ داده شد، اصلا چیزهایی نبود که ربطی به آنچه که من گفتم داشته باشد.
🔸من سوالی پرسیدم که آیا اگر کسی چهارتا حاشیه و شرح بخواند مرجع میشود؟ ولی دیدم دوستان آن را به صورت خبری نقل کردهاند، اینگونه که فلانی گفته کسی که چندتا حاشیه و شرح بخواند مرجع می شود!
🔹من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرفهای صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانیهای مختلف و حتی در وصیتنامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست.
🔸امام حرفهایی را زده که من اصلا جرأت نمیکنم بگویم! امام میگوید افعیهای خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت میکند این حرفها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه میگفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم.
🔹خیلی جالب است،برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرأت نمیکنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است.
🔸اصلا موضوع آن جلسه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در مورد اینکه میگویند این طلبهها و آخوندها بردند و خوردند! در صورتی که شما میدانید این طلبهها همه با ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار تومان در ماه زندگی میکنند.
🔹آنجا بحث عدالتخواهی بود، اینکه مسئولان فاسد باید مجازات شوند، دهها پلاکارد بود که هیچکدام از این پلاکاردها را هیچکس نشان نداد، یک پلاکارد که نمیدانم چه کسی بود و اصلا من هم آن را ندیدم و گفتند که قبل از جلسه شما بوده و جمع شده است، شد تمام جلسه و مابقی جلسه همه حذف شد.
🔸سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح میکنند. اصلا مخاطب بنده آقایان نوری همدانی، آیت الله مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم میگوییم.مخاطب من این آقایانی که میگویند نبودند، اصلا این آقایان در حوزههای خود به اندازه خودشان کار کردهاند، مخاطب من کسان دیگری بودند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢اصطلاح مانند واحد پولی است/عنوان سازی موردپسند نیست
http://yon.ir/WFN71
✔️خالد غفوری در مدرسه هشتم مشق اجتهاد عنوان کرد:
🔹در مقدمه مباحث فقه مضاف معنای اصطلاحی معنایی دایر میان اهل آن فن است و باید طبق معروف و متعارف مشی کرد لذا تعاریف غیر مصطلح در این عرصه موردپسند نیست.
🔸گاهی فقه به باب خاصی اضافه میشود مثل فقه الزکاه و یا فقه الشرکه و گاهی به عناوین انتزاعی اضافه میشود مثل فقه کودک و فقه النساء. این دو صورت کار شکلی است و زیاد علمی نیست؛ البته نه اینکه مفید نباشد میتواند بهعنوان تجمیع شده مسائل مفید باشد ولی صرفاً جمعآوری است و ساختار خاصی ندارد.
🔹همچنین گاهی فقه به ساحتی از زندگی بشر اضافه میشود و به بعد خاصی عنایت دارد مثل فقه الدولة یا فقه السیاسة یا فقه محیطزیست. این نوع خود بر سه قسم است:
۱-گاهی احکام به آن عرصه جمعآوری میشود که صرفاً رنگ و بوی اقتصاد و سیاست دارد؛ این نوع نیز مقصود از فقه مضاف نیست.
۲-نوع دوم اما احکام کلی و جزئی در این عرصه مضافالیه است؛ از پایه تا سقفِ این بنای فقهی را میپردازد، مثل اقتصادنا که مانند یک ساختمان این عرصه را واردشده است. این نوع بسیار کار مشکلی است به حدی که یا باید کار گروهی شود یا اینکه فقیه خبیری بدان بپردازد.
۳-نوع سوم احکام باب خاصی است و به کلیت نوع دوم نیست؛ مانند مالیات در دولت اسلامی، عوارض و جریمهها و یا در باب اقتصاد، جریمه دیرکرد. این نوع نیز میتواند ساحتی از زندگی بشر باشد که فقه مضاف قرارگرفته و بدان پرداخته شود.
🔸در مباحث فقه مضاف چنین نیست که با قواعدی مانند حفظ نظام و یا ضرورت و یا ولایتفقیه مباحث اجتماعی و حکومتی و اقتصادی را حل کرد، بلکه فقه پیچیده شده است. چنین نیست که با صرف قواعد کلی حکم به جواز و عدم جواز داد؛ مثلاً کاشت جنین بهصرف اینکه زنا نیست سبب حلیت نمیشود؛ بلکه پیامدهای اجتماعی، تربیتی و. را نیز باید مورد لحاظ قرارداد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/kd77q
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه به برکت انقلاب تحول فقهی و اصولی پیدا کرده است
http://yon.ir/jxhNR
✔️آیت الله فاضل لنکرانی:
🔹باید فهمیده شود که نتایج حوزه، دروس و زحماتی که علما در مباحث اصول، فقه، تفسیر و کلام متحمل میشوند، جز اطاعت حق تعالی نیست و اگر یک مجتهد و فقیه در یک فرع فقهی بحث میکند، به دنبال تحقق همین رکن است.
🔸باید توجه داشت که اطاعت خدا در همه امور، اعم و از فردی و اجتماعی جریان دارد، ما فقیهی نداریم که بگوید دین و فقه صرفا در امور فردی جریان دارد، کجای فقهی که کتاب جهاد، معاملات، جزاییات، قصاص، حدود و دیات را دارد فردی است و فقیهی که فقط قائل به فقه فردی باشد، اصلا فقیه نیست.
🔹در حوزههای علمیه به لطف خداوند و به برکت جمهوری اسلامی تحول فقهی و اصولی به راحتی قابل مشاهده است، در حالیکه قبل از انقلاب بحثی به نام فقه هنر، رسانه و پزشکی وجود نداشت.
🔸استفتائات پزشکی برخی از مراجع ما به شکل کتابی مستقل درآمده است، حوزه در بحث فقه پزشکی به جهت ضرورتهای موجود در این زمینه، رشد قابل توجهی داشته است، افرادی که میگویند حوزه از نظام و جامعه دور است، پس این بحثهای قوی علمی را چه کسانی مطرح کردهاند.
🔹همایشهای فقهی حوزه با پیامهای رهبر معظم انقلاب تشکیل میشود و اینگونه نیست که مانند همایشهای دولتی تشریفاتی باشد، بلکه نظریات جدیدی در آن ابراز شده است.
🔸امروز در حوزه علمیه قوی ترین بحث ها در زمینه هسته ای که از مسائل درجه اول نظام و بلکه جامعه بین الملل است سالها در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این موضوع مورد پژوهش قرار گرفته است و مقالات بسیار قوی و مهمی در تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید سلاح های کشتار جمعی تولید شده و برخی از آنها به انگلیسی ترجمه و برای مراکز علمی بین المللی ارسال شده است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار کتاب «آخوند خراسانی و حکومت اسلامی»
http://yon.ir/3eIHe
🔹کتاب «آخوند خراسانی و حکومت اسلامی»، حاوی دو مناظره میان اکبر ثبوت، پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی و دکتر حمید پارسانیا، پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
🔸این کتاب پس از توضیح شرح حال مختصری از مرحوم آخوند خراسانی، به مناظره اول تحت عنوان «حکومت اسلامی، آخوند خراسانی؛ موافقت یا مخالفت؟» و پس از آن به مناظره دوم با عنوان «حکومت دینی در برابر پرسشهای آخوندخراسانی» پرداخته است. پس از این دو مناظره، متنی به عنوان تکمله موضوعات گفتهشده در مناظرات، در اختیار قرار داده شده است.
🔹قسمت پایانی کتاب نیز حاوی دو ضمیمه با عنوان «خلاصه دیدگاه منتسب به آخوند خراسانی» و «نگاه خاص آخوند خراسانی به ولایت فقیه» است که موضوع اخیر در گفتوگو با مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گردآوری شده است.
🔸کتاب «آخوند خراسانی و حکومت اسلامی» با همکای انجمن اندیشه و قلم در ۲۱۹ صفحه و به اهتمام و گردآوری محسن آزموده از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢مردم بدانند و از مراجع گله نکنند چرا سکوت کرده اید ما مکرر از مسؤولان خواستیم خواهش کردیم
http://yon.ir/epDg2
✔️آیت الله نوری همدانی:
🔹حضرت امام در همه فرمایشات خود مردم را اصل و صاحب انقلاب معرفی کردند از این رو باید قدر این مردم دانسته شود، حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نامه خود به مالک می فرماید که مردم عمود دین هستند.
🔸امروز مردم ما از نظر معیشتی در وضعیت نامناسب هستند و قشر ضعیف جامعه از زندگی روزانه خود درمانده شدند، چرا مسؤولان اقدام عاجل نمی کنند؟
🔹چرا با مفسدان و محتکران برخورد جدی نمی شود؟ عده ای از وضع پیش آمده سوء استفاده کرده و در عرضه اجناس به مردم سختگیری می کنند، این افراد باید بدانند هر کسی به مردم و همنوع خود ظلم کند در دنیا و آخرت عقوبت سختی خواهد داشت.
🔸متأسفانه هیچ اشرافی بر قیمت ها نیست، بنده خودم خرید شخصی را انجام می دهم و می بینم که هر روز یک قیمت بر اجناس وجود دارد؛ این زجر و مشکلات مردم را خودم لمس می کنم اینجور نیست فقط گزارش بگیرم بلکه خودم به درون بازار می روم.
🔹متاسفانه صدا و سیما تذکرات مراجع و علما و حوزه را انعکاس نمی دهند به همین دلیل گمان برخی مردم این است که ما سکوت می کنیم درحالی که رهبر معظم انقلاب و مراجع و حوزه بیش از همه ناراحت این وضعیت هستند.
🔸انسان شرمنده این مردمی می شود که در همه حال از نظام و انقلاب حمایت می کنند ولی در این وضعیت معیشتی قرار گرفته اند، بار دیگر از مسؤولان تقاضا می کنم بعنوان یک طلبه از حوزه علمیه قم که همانطور که رهبری فرمودند قوا باید با هم متحد باشند از مسائل اختلافی و حاشیه ای پرهیز کنند، همچنین با تکیه بر خدا و بعد توان داخلی باید مشکلات مردم را حل کرد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار کتاب کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان از منظر فقه امامیه
http://yon.ir/p4h9V
🔹کتاب کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان از منظر فقه امامیه به همت مهناز سلیمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان و دارای مدرک دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی به رشته تحریر درآمده است.
🔸در مقدمه این کتاب آمده است: خانواده، اجتماع کوچکی است که بر اساس ازدواج پدید میآید و از آغاز پیدایی خود، همچون حریم امنی زندگی انسان را دربرمیگیرد و موج تازهای در درون شبکه خویشاوندی ایجاد میکند و با ازدواج، حقوق و تکالیفی برای زوجه ایجاد میشود.
🔹در مواردی بین این حقوق در فقه اسلامی و ماده 16 کنوانسیون، تمایزاتی وجود دارد که در این کتاب به مقارنه حقوق زن در فقه و ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان پرداخته میشود.
🔸این کتاب در 128 صفحه و دو فصل کلی تدوین و در 1000 نسخه چاپ شده است. در فصل نخست، ساختارشناسی موضوع مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در فصل دوم، دستاوردهای این مبحث، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢هر عمل بیهودهای، لهو نیست/ لهوی حرام است که فسادآفرین باشد
http://yon.ir/pp9O8
✔️محمدعلی خادمیکوشا در گفتگو با «شبکه اجتهاد» مطرح کرد:
🔹مرحوم شیخ انصاری در مکاسب و فقهای قبل و بعد از ایشان، روایات زیادی را مطرح کرده و نتیجه گرفتند که لهو حرام هست.
🔸لهوی که موضوع حرمت است به معنای کارهای بیهودهای است که اولاً فسادآفرین بوده و ثانیاً با آلات لهو همراه باشد.
🔹به ضرس قاطع، لهو حرام با تفریحات سالم، نسبت تباین دارد؛ یعنی تفریحات سالم با این شرط که فسادآفرین نبوده و موجب بههمریختگی در محیطزیست نباشد، موجب تجاوز به حقوق دیگران نشده و گناهان مختلفی در کنار این تفریحات نباشد، حرام نیستند.
🔸لهو حرام، منظور لهوی است که فسادآفرین است، یعنی لهوی که انسان را وادار میکند دچار گناهان و ترک واجبات بشود.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/SePa0
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢انتقاد حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از گرانی های افسار گسیخته
http://yon.ir/M11dW
✔️ معظم له در ابتدای جلسه درس خارج فقه:
🔹مسؤولان محترم بدانند این روزها در هر جلسه ای که می نشینیم سخن از گرانی است؛ آن هم گرانی افسارگسیخته و حتی بالای صد درصد در این شرایط واقعا اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله کارگران، کارمندان شرایط بسیار سختی دارند؛ تاکید می کنیم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند؛ شوخی نیست، یک مساله سرنوشت ساز است.
🔸هر روز می شنویم فلان کالا و محصول گران تر شده است؛ توصیه و تاکید ما به مسؤولان محترم این است که شب و روز باید فکرشان این باشد که راه حلی برای این مشکلات پیدا کنند، دلخوش نکنند به این که همه اینها منتسب به فشارهای خارجی است.
🔹امیدواریم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند، تا به حال هرچه دور هم نشسته اند نه از دولت، نه از مجلس و نه از قوه قضاییه خبری نشد.
🔸در این گرانی گروهی از تجار و کسبه هم سهیم هستند؛ برخی از اینها تا می شنوند دلار گران شده، اجناس خود را پنهان و احتکار می کنند و اجناس را به قیمت های بالا به مردم می فروشند، مسائلی که هیچ ارتباطی به ارز ندارد اما متاسفانه مشاهده می کنیم که برخی در گران فروشی مسابقه می دهند.
🔹باید اجناس احتکار شده به قیمت عادلانه در بازار توزیع شود و نباید تنها به توقیف آن اجناس اکتفا کرد.
🔸باید دید چه افرادی به وظیفه عمل می کنند و چه افرادی برق اسکناس ایمان شان را می برد. امیدوارم همه خدا را در نظر بگیرند، روزی دهنده را خدای متعال بدانند و توجه داشته باشند که پولی که از مسیر نامشروع بدست می آید برکتی در آن نخواهد بود.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢برگزاری درس «الفائق فی الاصول» در سال تحصیلی جدید
http://yon.ir/rw7PA
✔️حجتالاسلام رستم نژاد خبر داد:
🔹کتاب جدید درسی «الفائق فی الاصول» امسال به صورت آزمایشی جزء برنامه درسی رسمی حوزه قرار گرفته است و طلاب پایه نهم و دهم حوزه میتوانند درس الفائق را در سامانه آموزش انتخاب و ثبت نام کنند.
🔸مجموعه فقه معاصر که متشکل از اساتید باتجربه و شناخته شده دروس خارج و تحت اشراف مدیریت حوزههای علمیه میباشد یکی از برنامههای خود را تالیف کتب جدید فقهی و اصولی برای تدریس در دروس سطح و خارج قرار داده است.
🔹این کتب در موضوعات جدیدی که کمتر به طور مستقل در کتب درسی اصولی و فقهی حوزه رایج است، تالیف خواهند گشت.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢کسی که چندین سال تدریس درس خارج دارد، نظریهپرداز نمیشود که حافظ علم است
http://yon.ir/CBoTE
✔️محمد علی خادمی کوشا در مدرسه هشتم مشق اجتهاد:
🔹موفقیت یک پژوهشگر در انتخاب موضوع دقیق است. این موضوع چالشی و مفید است که در کل پژوهش تأثیر میگذارد. لذا عموم دانشپژوهانی که وارد عرصه پژوهش میشوند با چالش انتخاب موضوع مواجهاند.
🔸پیدایش موضوع به جهت رویارویی با یک مشکل است. بهعنوان نمونه اگر هنگام رانندگی ماشین از حرکت بایستد، با برخورد به این مشکل، سراغ احتمالات میرویم و با بررسی تکتک محتملات درصدد حل مشکل برمیآییم.
🔹در درس خارجها به نو باوری میرسیم ولی در پژوهش به نوآوری. پژوهش فقهی غیر از تقریرات درس خارج است. معنای پژوهش نوآوریِ نهفته است بدین معنا که در فقه، مشکل مسئله نویی است که بدان پرداخته نشده است. در هر پژوهشی اگر مشکل وجود نداشته باشد و درصدد حل نباشیم، معلوم است پژوهش نویی ارائه ندادهایم.
🔸نظریه فقهی نگرشی جدید است که فروعات فقهی مختلفی را در پی دارد لکن قول و نظر، یک مسئله را پوشش میدهد بدین معنا که گرچه دانش را حفظ میکند اما قلمرو دانش را افزایش نداده و آن را جلو نمیبرد. لذا کسی که چندین سال تدریس درس خارج دارد، نظریهپرداز نمیشود که حافظ علم است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢ضرورت نقش فعال و منسجم نخبگان در تحول حوزه علمیه کهن خراسان
http://yon.ir/791kM
✔️سیدمحمدباقر حسینی:
🔹اهم دلایل عدم ورود نخبگان در عرصه تحولهای اجتهادی و فقهی و حکومتی و اجتماعی:
۱- مشغلهها و شؤون علمی، اجتماعی، فرهنگی و فکری متشتت و شخصی هر یک باعث منسجمنبودن و عدم اتحاد رویه و در نتیجه هم سو نبودن با یکدیگر گردیده است.
۲- نامأنوسبودن با فعالیتهای گروهی و تشکیلاتی و به عهدهنگرفتن گوشهای از یک فعالیت منسجم و هماهنگنمودن خویش با گروه است که میتواند در دستنیافتن به این انسجام نقش داشته باشد.
۳- انگیزه نداشتن یا از دست دادن انگیزه و مأیوس شدن در این عرصه را از عوامل این عدم حضور فعّال شمرد.
۴- آنچه بیشتر جای خالی آن در بین نخبگان احساس میشود نداشتن تشکلیات منسجم است که مرکز هماهنگی و در واقع اتاق فکر در حرکت فعال و منسجم بین آنها میباشد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/iE8Z0
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حل مسائل اجتماعی یا توسعه مرزهای دانش، ملاک خوب بودن مسئله مقاله.
http://yon.ir/HEN6U
✔️مجتبی الهی خراسانی در مدرسه هفتم مشق اجتهاد:
🔹مقاله به سه قسم متن محور، موضوع محور و مسئله محور تقسیم میشود. خصلتهای یک مسئله خوب عبارتاند از؛ اولاً: مشتمل بودن بر یک موضوع معین، ثانیاً: مسئله پاسخ یا پاسخ شایسته نداشته باشد و ثالثاً: پاسخ باید در حل مسائل اجتماعی یا توسعه مرزهای دانش کاربرد داشته باشد.
🔸بهوسیله محیط زندگی و محیط دانش موردمطالعه و تقسیمات آنها میتوان از یک مشکل به مسئله واقف شد. برای تکراری نبودن موضوع مقاله میباید به منابع جمعآوری مقالات که امروزه سایتهای مشخصی این کار را بر عهدهدارند، مراجعه نمود.
🔹تکنیکهای ریز کردن مسئله عبارتاند از: تجزیه مسئله، مصادیق خاص جدید، شرایط جدید، رویکردهای متفاوت نسبت به مسئله، استناد به نظریات یا منابع محدود و جدید.
🔸تبارشناسی مسئله بدین معنا که مسئله در کدام رشته یا علم جای میگیرد اهمیت فراوانی دارد. شیوههای تبارشناسی مسئله عبارتاند از: شناخت جنس مسئله، شناخت قلمرو علوم، شناخت قلمروی علم فقه برای فقه پژوهی، پیشینه تحقیق و نحوه طبقهبندی آن و مشورت با صاحبنظران.
🔹برای سنجش و گزینش مسئله مقاله میباید سه ملاک را مدنظر قرارداد: اهمیت و دامنه کاربرد آن در حل مشکلات و رفع نیازها، اهمیت آن در توسعه دامنه دانش و میزان تناسب آن با نگرش و علاقه دانشپژوه.
🔸راههای تشخیص اهمیت مسئله عبارتاند از: بررسی مشکلات اجتماعی، حجم تراکم مقالات جدید، حجم جستجوی کلیدواژهها، ملاحظه نظرات دانشمندان ذیل مسئله و تحلیل شخصی نسبت به مسئله.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفيت هاي فقه براي نظام سازی
http://yon.ir/0ml3E
✔️حجت الاسلام حیدر همتی؛مدیر موسسه امام رضا(ع):
🔹نظام سازی فقه ابتداءً خواست مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه بود و توقع داشتند حوزه های علمیه فقه حکومتی و فقه نظام ساز را پیگیری و راه اندازی کنند.
🔸در راستای پاسخ حوزه نسبت به این مطالبه رهبری، ما شاهد شکل گیری کرسی های درس خارج با همین موضوع در حوزه علمیه تهران و قم بودیم که این کرسی ها ابتداءً با موضوع فقه مضاف فعالیت علمی خود را شروع کردند.
🔹در ابتداء شروع بحث های فقه مضاف، در حد گفتمان سازی و راه اندازی اولیه قابل پذیرش بود و برخی اعاظم نیز شروع به مطرح کردن این بحث ها کردند اما در ادامه این موضوعات باید تبدیل به یک سیستم و نظام علمی می شد زیرا اگر این اتفاق نیفتد، در حد گفتگوی کلیّات باقی خواهد ماند و با گذر زمان امکان فراموشی و تاریخ زدگی در این مسئله وجود خواهد داشت.
🔸برای این که دچار این آفت نشویم در ورود به بحث فقه های نظام ساز، با حضور صاحب نظران این عرصه، مراحلی را در شورای علمی رشته های فقه تخصصی نظام ساز تعریف کرده ایم. اولین مسئله ای که در شورا مطرح و بررسی شد این بود که نظریه فقه نظام ساز چیست؟ مسئله دوم؛ طراحی ساختار علمی فقه نظام ساز است. و مرحله سوم؛ تولید دانش فقه نظام ساز است. و مسئله چهارم؛ طراحی رشته های آموزشی فقه نظام ساز و اخذ مجوزهای لازم برای سطح سه و چهار حوزه و به نوعی تربیت طلاب متخصص و مجتهد در عرصه های فقه نظام ساز است.
🔹برای این که این مراحل طرح ریزی و اجرائی شود، از اساتید و اندیشمندان همفکر و صاحب نظر برای شرکت در جلسات گفتگو و هم اندیشی شورای علمی فقه نظام ساز دعوت کردیم.
🔸ما مدعی هستیم دین توان مدیریت اداره جامعه را در همه شئون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... دارد و این تعبیر امام خمینی فرمودند «فقه؛ فلسفه عملی حکومت در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است» موید همین امر است. و تنها امکان وقوع این مسئله از رهگذر تبیین مسئله فقه نظام ساز می باشد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه باید در طراحی نظام اقتصادی تعیین کننده باشد
http://yon.ir/R5gvE
✔️حجت الاسلام علیرضا پیروزمند:
🔹حوزه علمیه باید به فقهی دست پیدا کند که مبتنی بر آن فقه ولو با عقل وتجربه به یک نظامسازی متفاوت بپردازد وفقه باید در طراحی نظامات اقتصادی تعیین کننده باشد.
🔸حوزههای علمیه، میراثدار یک سرمایه غنی و باصلابتی هستند که اگر امروز به اقتضاء نیازهای جامعه سخن از تحول فقه، حوزه و دانشهای پیرامونی حوزه گفته میشود، بههیچوجه نباید به معنای کم انگاشتن و کمارزش دانستن یا کم اعتبار دانستن دانشهای حوزوی بهویژه و بهویژه فقه، در حوزههای علمیه باشیم.
🔹نکته دوم اینکه چون از موضع تفکر سکولار میخواهیم به حوزه نگاه کنیم باید توجه کنیم به اینکه این مفهوم در زادگاه خود که غرب است بامعنایی که وقتی به دنیای اسلام آمده است، با وقتیکه این واژه در درون حوزههای علمیه میآید بعد تا حتی در درون فقه که هسته سخت دانشهای اسلامی محسوب میشود وارد کنیم باید به تفاوت معنایی این توجه کنیم. یکی از نکاتی که سوءتفاهم ایجاد میکند و کرده اینکه ممکن است به این تفاوت معنایی توجه نشده باشد.
🔸وقتی میگوییم فقه و دانشهای متصل به وحی مقدس هستند، ابداً از آن نتیجه را نمیگیریم که نقدپذیر و تغییرپذیر نیست. بهشدت نقدپذیر و تغییرپذیر است و اتفاقاً اشتباه این است وقتی میگوییم مقدس است یعنی که دیگر نباید طرف آن رفت و حرفی در مورد آن زد.
🔹بنابراین نسبت بین فقه و سکولاریسم چه میشود؟ یک نسبت و تقریر این است که بگوید فقه قداستزدایی و فقه عرفی شده، در درون حوزه این حرف خاستگاه و جایگاه قابلاعتنایی ندارد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢دشمن به دنبال حذف بیان مسائل سیاسی در منابر است
http://yon.ir/oRtZ7
✔️آیتاللهالعظمی نوری همدانی در جمع مبلغان:
🔹باید افکار و هدف امام حسین علیهالسلام را با شرایط روز برای مردم معرفی کرد.امام حسین علیه السلام برای برداشتن ظلم و ستم و مبارزه با فساد و برای برقراری عدالت و اجرایی کردن اسلام محمدی (ص) قیام کردند، این مسائل باید برای مردم بیان شود.
🔸دشمن به دنبال تضعیف عاشورا است چون میداند تا فرهنگ ظلمستیزی و ایثار و شهادت است هیچ کاری از پیش نخواهد برد.
🔹نمیشود گفت در منابر از سیاست اسلامی سخن نگوییم؛ اتفاقا دشمن دنبال همین است که بی سر و صدا مجلسی گرفته شود و تمام.
🔸روحانیت باید فریاد بکشد
علماي ما با مردم بودند، کنار آنها بودند، امروز هم وظیفه همین است. روحانیت در دفاع از مردم و انقلاب و نظام باید برسر عدهای که ضربه میزنند فرياد بكشد.
🔹بعضی از مسئولان با عملکرد بد خود مردم را ناامید میکنند؛مردم وقتی میبینید یک یک جنس صبح یک قیمت و عصر یک قیمت؛ گاهی دو مغازه کنار هم با قیمت متفاوت دارد، از این عدم مدیریت ناامید میشوند.نظارت و کنترل قیمت كه به تحریمها ربطي ندارد؛ زحمت و کار میخواهد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad