eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه جمادی الاولی ۱۴۴۲ قمری در ایران 🔸 طبق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق»، در غروب سه‌شنبه هلال در سراسر ایران به‌راحتی با چشم مسلّح دیده می‌شود و چهارشنبه ۲۶ آذر، روز اوّل ماه جمادی الأُولی ۱۴۴۲ قمری خواهد بود. 🔸 طبق مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق»، استهلال تعیین‌کننده است: اگر گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم غیر مسلّح در مناطق شمالی کشور به‌دست آید، در سراسر ایران، چهارشنبه ۲۶ آذر روز اوّل ماه جمادی الأُولی خواهد بود وگرنه پنجشنبه اول ماه خواهد بود. 👈 توضیحات بیشتر: https://b2n.ir/helal 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢رونمایی از یازده أثر پژوهشی تا برگزاری جشنواره ملی «آخوند خراسانی؛ برنامه‌های هفته‌ی پژوهش حوزه علمیه خراسان حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان تشریح کرد: 🔸«مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان(عج)» اثر آیت‌الله سید احمد علم الهدی 🔸«درایه الحدیث کاربردی» اثر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن ربانی 🔸«فقه و اجتهاد حکومتی» اثر حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علی‌اکبر نوایی 🔸اعلام و تجلیل نفرات برگزیده فراخوان پانزدهم آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان 🔸آغاز فراخوان «جشنواره ملی آخوند خراسانی» 🔸برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه 🔸تصویب قانون حمایت از پژوهشگران و موسسات پژوهشی 👈 توضیحات بیشتر: https://b2n.ir/hawzeh 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 چرا وحدت حوزه و دانشگاه محقق نشد؟ 🔻مهدی فرمانیان، معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب: 🔸 تا زمانی که صرفاً در علوم انسانی آموزش‌محور باشیم و به پژوهش و تولید نظریه و اجرای نظریات بهای لازم را ندهیم وحدت حوزه و دانشگاه رخ نخواهد داد. 🔸 رویکرد آموزشی سبب شده تا صاحب‌نظر و به اصطلاح دقیق‌تر متفکر و نظریه‌پرداز در برخی عرصه‌ها از جمله علوم انسانی کمتر تربیت شوند. 🔸وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند به رسمیت شناختن تجارب بشری است و با اعتقاد به تحول بر مبنای نصوص دینی و زیست‌بوم فرهنگی و دینی رخ می‌دهد. متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/farmanian 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 جنین آزمایشگاهی بدون صاحب از منظر فقه امامیه منتشر شد 🔸عدم تبیین ماهیت جنین منجمد آزمایشگاهی و نبود قانون مدون درباره تولید، نگهداری و استفاده از آن‌ها، باعث شده این جنین‌ها در معرض سوء استفاده سود جویان قرار گیرند و از سوی دیگر، مسائل شرعی و حقوق مختلفی از جمله نگاه داری، وصیت، ارث، قیمومت و استفاده از آن‌ها بعد از طلاق را سبب شده است. علاوه بر این، مسائل دیگری هم وجود دارد که نگارنده را بر آن داشته تا با دیدی گسترده و همه‌جانبه و نقادانه به بررسی موضوع مزبور در فقه شیعه بپردازد. 🔻 اثر حاضر سه فصل دارد: 1⃣ مفاهیم بنیادین مرتبط با جنین آزمایشگاهی بدونِ‌ صاحب 2⃣ ماهیت جنین آزمایشگاهی بدونِ‌ صاحب و بیان نظرات و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه 3⃣ احکام مرتبط با جنین آزمایشگاهی بدونِ‌ صاحب از جمله مسائل‌: حکم انجماد، ولایت، ارث و تورث و… و در آخر، مسائلی به‌ عنوانِ پیشنهاد پژوهشی در این زمینه بیان گردیده است. علاوه بر این در نوشتار پیشِ رو تلاش شده است تا با تبیین مفهوم‌ نطفه و جنین در متون دینی و نقطه آغاز حیات، حفظ کرامت انسانی جنین و حقّ حیات برای آن، اثبات گردد. 📚 این اثر همت خانم انسیه نور احمدی، دکتر علی تولایی و دکتر صدیقه مهدوی کنی تدوین و توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر شده است. 👈 توضیحات بیشتر و لینک خرید: https://b2n.ir/598532 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 استنباط های فقهی توسط هوش مصنوعی دور از انتظار نیست/ فقه از فناوری عقب است 🔻خادمی کوشا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 🔸پیشرفت و طراحی‌های فناوری که امروزه در مراکز مختلف مشاهده می‌کنیم بعید نیست در آینده استنباط‌های فقهی توسط هوش مصنوعی دنبال شود، اکنون در مورد علم رجال و برخی از علوم فراتر از ارائه اطلاعات کار شده است و آینده‌ روشن‌تری پیش‌ روی این عرصه است. 🔸وقتی که فقیه با موضوع جدیدی همانند فناوری سرگرمی روبرو می‌شود با یک موضوع روبرو نیست چراکه هم باید اهداف، هم باید آثار و روش را بررسی کند تا حکم مورد نیاز را ارائه دهد و این یکی از عرصه‌های فناوری است. 🔸فقه امروزه هنوز نتوانسته در یک نگاه ابتدایی از فناوری به عنوان ابزار استنباط در یک دامنه وسیعی استفاده کند؛ فناوری هنوز در حوزه منابع دینی به خوبی بکار گرفته نشده است و هنوز همه منابع دینی به صورت کامل در نرم‌افزارها پیاده نشده و بسیاری از کتاب‌های خطی را داریم که از آن‌ها بی‌بهره هستیم. 🔸به همان میزان که فناوری پیشرفت می‌کند توقع نیز از حوزه و دانشگاه بیشتر شده است درحالی‌که ما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود فناوری نیز به شیوه مطلوب بهره‌مند شویم و در این حوزه از فناوری عقب هستیم. 👈 متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/khademi 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢با شروط ضمن عقد، اقتدار مرد را از بین نبرید در نشست «مواجهه فقه با تحولات اجتماعی خانواده» مطرح شد: 🔻محمدرضا زیبایی نژاد: 🔸امروزه الگو‌هایی مانند «اَلرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» نه تنها رعایت نمی‌شود، بلکه تبدیل به ضد ارزش شده است و در بسیاری مواقع یک توافق تا اطلاع ثانوی است. 🔸تاکنون دستگاه فقاهتی ما حتی در موضع راهبری اجتماعی خیلی به بازنمایی و تصویر‌های ثانویه‌ای که شکل می‌گیرد، توجهی نمی‌کرده است. 🔸موقعی که فقه در منصب راهبری اجتماعی می‌نشیند، دیگر با رساله عملیه و تحریرالوسیله نمی‌تواند امور را اداره کند. 🔸اگر دین بگوید اقتدار مرد باید حفظ و تقویت شود، پس حق ندارید با شروط ضمن عقد آن را تضعیف کنید. 🔻سیدمنذر حکیم: 🔸فقیه یک وظیفه تربیتی دارد و این وظیفه، فقه را فعال قرار می‌دهد و فقیه باید در این مسیر حرکت کند و در نتیجه احکام شرعی و باور‌هایی که باید به فرد و به جامعه داده شود و فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتد و این کار فقیه است. 👈 گزارش کامل نشست: https://b2n.ir/zanan2 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 تقیه، استراتژی از سر ترس یا تاکتیک مبارزه با ظلم/ نظریه ضرورت تولید قدرت 🔻محمدهادی صادقی: 🔹تقیه نه یک استراتژی از سر ترس، بلکه یک تاکتیک در «مبارزه» با ظالمان است نه در «ترک مبارزه.» انسان ممکن است در یک زمان محدود، مصالحه‌ای بکند – مانند مذاکرات صلحی که انجام می‌شود و آتش‌بس موقتی رخ می‌دهد، این اشکال ندارد چراکه محدود است و زمان مشخصی دارد، اما بعد از آن باید به فکر تقویت بنیه خود مانند توان دفاعی، توان اقتصادی، توان علمی و فناوری و… باشیم که بعد بتوانیم با ظالم مبارزه کنیم. اصل مبارزه با ظالم نباید به‌فراموشی سپرده شود. تقیه برای این است که حفظ شویم تا بهتر مبارزه کنیم نه[اینکه] صرفا حفظ شویم. 🔹در نظریه بزدلانه نسبت به تقیه و هدنه این‌طور گفته می‌شود که اصل در دوران غیبت بر این است که نباید مجاهدت کرد و تمام آیات جهاد باید تعطیل شود. این نظریه با کل قرآن مخالفت دارد، حتی اگر روایت صحیح‌السند و قوی وجود داشته باشد، این‌طور روایتی را – که مخالف صریح قرآن است- نمی‌توان پذیرفت. 🔹از مجموعه آیات می‌فهمیم که ما می‌توانیم نظریه ضرورت تولید قدرت را که یک نظریه شیردلانه است، بپذیریم. به این معنا که ما با ایمان خود و با استواری در مسیر خدا و جهاد و پرهیز از ترس و وحشت، می‌توانیم تولید قدرت کنیم. وقتی تولید قدرت کردیم دیگر نیازی به هدنه و سازش و تقیه نداریم. 🔹زبان قدرت تنها زبانی است که امروز در سطح بین‌الملل خریدار دارد. اگر قدرت داشتید، دیپلماسی شما هم خریدار پیدا می‌کند، ولی اگر قدرت نداشتید، دیپلماسی شما هم زبون و ذلیل می‌شود. 👈 متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/sadeghi2 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢مراقب باشیم با شتاب‌زدگی در کشف مقاصد شریعت، دین جدیدی تأسیس نکنیم 🔻سیدمحسن حسینی فقیه در نشست «جایگاه مقاصد شریعت در استنباط حکم شرعی» مطرح کرد: 🔸شهید صدر معتقد است دین دارای یک منظوفه فکری منسجم و به هم پیوسته مانند دانه‌های تسبیح در سیاست، امنیت، امور اجتماعی و همه ساحت‌ها است و نظر ما هم همین است. 🔸اهداف کلان شریعت، تحت مقاصد شریعت وارد می‌شود؛ اما اهداف خرد و جزئی شریعت، اسمش علل الشرائع است. البته لا مشاحه فی الاصطلاح. ممکن است در جایی هر کدام از این دو عنوان در جای یکدیگر به کار بروند. 🔸مقاصدی که از آیات و روایت و حکم عقل قطعی به دست می‌آیند لحاظ می‌شوند و اگر حکم فرعی فقهی با آن‌ها در تضاد بود کنار گذاشته می‌شود چرا که کل ما خالف کتاب الله و سنه نبیه را باید کنار گذاشت. چنان که عقل دلیل است و مخصص و مقید عمومات و اطلاقات احکام است، خودش هم می‌تواند در صورت قطعی ضروری بودن حکمی را اثبات کند. 🔸باید توجه شود که با دقت مقاصد شریعت را کشف نمود و در این زمینه با شتابزدگی عمل ننمود تا دین جدید حاصل نشود. 👈 متن کامل: https://b2n.ir/hoseyni 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢 اولین کنگره بین‌المللی اقتصاد اسلامی چیستی و هستی ✔️ با حضور اساتید برجسته بین‌المللی حوزه و دانشگاه 🗓 زمان: 1 و 2 دیماه مکان: تهران، دانشگاه امام (صادق علیه السلام) 🆔 @ijtihadnetwork
💢 همایش ملی هزاره شیخ طبرسی محور مقالات و برنامه‌های همایش و تاریخ‌های مهم👈 شرح در پوستر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 دلالت‌سنجی روایت «انّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» در فصلنامه «پژوهش‌های فقهی» 4⃣ چهارمین شماره فصلنامه «پژوهش‌های فقهی»، به صاحب امتیازی پردیس فارابی دانشگاه تهران منتشر شد که عناوین مقالات منتشر شده در آن بدین شرح است🔻 🔹 دلالت‌سنجی روایت «انّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» نسبت به اعتبار لفظ در لزوم معامله 🔸 جایگاه مصلحت در تحقق مقتضیات عقود با تأملی بر راه‌حل مصلحت کامنه 🔹 اعتبارسنجی تقنین با رویکرد تخصصی و اختصاصی به نقش‌آفرینی عقل 🔸 کمیّت اقرار در اثبات جرایم: کفایت یک ‌بار یا لزوم تکرار؟ 🔹 ماهیت و مبانی خسارت تنبیهی و نهادهای حقوقی مشابه در فقه و حقوق ایران 🔸 جایگاه توبه در سقوط جرایم علیه امنیت ملی از منظر فقهی و حقوقی 🔹 بررسی مشروعیت روش درمانی انتقال میتوکندری 🔸 ضمان ناشی از عدم نظارت شهرداری بر اماکن و معابر عمومی 🔹 ماهیت ولایت پدر بر فرزند شرعی و فرزند طبیعی از منظر حق یا حکم در فقه امامیه و قانون مدنی 🔸 ضمان عرفی؛ چهره‌ای از نظریه عمومی تعهدات 🔹 تأملی نو پیرامون ردّ عقد 🔸 چالش‌های ناظر بر اختلال‌های دوجنسی و تراجنسی در جرایم جنسی و جنسیت‌مدار 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از نگاه حکمرانی به فقه فضای مجازی تا دلایل اعتبار شهادت آنلاین و حدود آزادی بیان در فضای مجازی در نشست «فقه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی» مطرح شد: 🔻عبدالحسین خسروپناه: 🔸می‌خواهیم یک نگاه حکمرانی به فقه فضای مجازی داشته باشیم و به لحاظ حکمرانی در فضای مجازی به مسئله ورود کنیم. این با اجتهاد قسم سوم صورت می‌گیرد، چون در این اجتهاد توضیح داده‌ایم که سه عملیات صورت می‌گیرد؛ بیان احکام راهبردی، بیان احکام رفتاری بیان احکام ساختاری. 🔻جمشید معصومی: 🔸در فضای مجازی، می‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم؟ پاسخ منفی است. چندان نمی‌شود دلخوش کرد که می‌توانیم در میدان عمل، محدودیت‌هایی برای بیان، داشته باشیم. اینجا به جای یک موضع انفعالی باید موضع فعال داشت. دیگران اندیشه‌های خود را مطرح می‌کنند و ما نیز باید حرف‌های خود را بزنیم و ارزش‌ها و معروف را گسترش دهیم و منکر را محدود کنیم؛ یعنی با توسعه معروف، زشتی‌ها را از بین ببریم. 🔻حسنعلی مؤذن زادگان: 🔸حضور (شاهد) در بحث فقها، عرفی است و حضوری نیست که شارع تعریف به حضور فیزیکی نزد قاضی کرده باشد. می‌توانیم این مقوله را جزو منطقه‌الفراغ قرار دهیم و بگوییم جزو مباحات است و مغایرتی با موازین ندارد و در زمانی مانند کرونا، جزو ضروریات است و می‌توانیم از آن استفاده کنیم و مانعی برای تحقق شهادت الکترونیکی وجود ندارد. 👈 مشاهده گزارش تفصیلی نشست: https://b2n.ir/khosropnah 🆔https://eitaa.com/ijtihad