🔺نشستهای تخصصی کانون نظام اسلامی حوزه علمیه خراسان
✔️با موضوع: فقه انتخابات
⏰زمان: از 17 تا 26 خرداد از ساعت 18 الی 19.30 بعدازظهر
🏢 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه
▪️آدرس وبیناری نشستها: masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/entekhabat
✅ جزئیات در پوستر 👆
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰 روایت آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی از 15 خرداد 1342
🔻... دو سه شب قبل از پانزده خرداد ۱۳۴۲، شب عاشورا از طرف آقای گلپایگانی به منزل حاج آقای ما آمدند و گفتند که آقای خمینی میخواهد در روز عاشورا سخنرانی کند و اطلاع داریم که حکومت تصمیم دارد ایشان را دستگیر کند و این کار جدّی است و آقای خمینی حرف ما را قبول نمیکند و از حاج آقای والد خواسته بودند چون با آقای خمینی رفیق است، آقای خمینی را از این کار منصرف کند. شب عاشورا نیمۀ شب هم بعضی از زنجانیها، حاج آقا را بیدار کردند که شما آقای خمینی را از این کار منصرف کنید.
عصر روز عاشورا مرحوم والد من را فرستادند که به منزل آقای خمینی بروم و از طرف ایشان بخواهم سخنرانی نکند.
منزل آقای خمینی خیلی شلوغ بود، چون میخواستند برای سخنرانی بیایند. موفق نشدم آقای خمینی را ببینم. آقا شهاب اشراقی داماد ایشان را دیدم و مطلب را به او گفتم. آقا شهاب رفت و به آقای خمینی اطلاع داد ولی آقای خمینی گفته بود که اینها تهدید و ارعاب است و اعتنا نکرده بود. بعد هم آقای خمینی به فیضیّه آمد و سخنرانی کرد. ولی ایشان را دستگیر نکردند.
آقا شهاب مرا دید و گفت: دیدی تهدید و ارعاب بود و خطری نبود؟! البته طبیعی هم بود که حکومت در روز عاشورا اقدام به دستگیری نکند، چون مردم عزادار بودند و غائله بیشتر میشد ولی بعد از دو روز ایشان را دستگیر کردند.
وقتی آقای خمینی را دستگیر کردند، آقای شریعتمداری، آقای میلانی، آشیخ محمد تقی آملی (ساکن تهران) و آمیرزا احمد آشتیانی اقدام کردند و درباره مصونیت قضایی آقای خمینی نامهای به دستگاه حاکم دادند. نامه به امضاء این چهار عالم، ولی متن نامه از آقای شریعتمداری بود. از خود آقای شریعتمداری شنیدم که گفت: متن نامه را من نوشتم. قاعدةً هم آن نوشته با سبک نگارش آقای شریعتمداری موافق بود نه با قلم آقایان دیگر.
مفاد نامه این بود که آقای خمینی مجتهد و مرجع است. قانون درباره مجتهد تصریح به مصونیت قضایی نداشت ولی آقای شریعتمداری به فحوای قانون استدلال کرد که چون نمایندگان مجلس طبق قانون مصون هستند و طراز اوّل فقها بر نمایندگان اشراف دارند، پس بالأولویّة فقها و مجتهدین مصون هستند.
وقتی آقای خمینی را دستگیر کردند، همه آقایان (غیر از آقا نجفی که به صحن مطهر رفته بود) در بالاخانه منزل حاج آقای والد جمع شدند. آقای گلپایگانی، آقای شریعتمداری، آقای میرزا هاشم آملی بودند. آقای اراکی نبودند چون ایشان اصلاً جایی نمی رفت. آقای مشکینی آمد و قدری اظهار حرارت و ناراحتی کرد. آقای گلپایگانی هم قدری به آقای مشکینی تند شد. بعداً آقای مشکینی درباره تندی آقای گلپایگانی به وی، می گفت: «ما تحمّل می کنیم.»
آقای حاج آقا رضا صدر روی پلّههای بالاخانه نشسته بود و جلو بعضی از اشخاصی را که مناسب نبود در جلسه بالاخانه شرکت کنند، میگرفت و نمیگذاشت بالا بیایند. یکی از اصحاب نزدیک یکی از آقایان که متّهم بود با دستگاه شاه مرتبط است، خواست بالا بیاید ولی حاج آقا رضا جلویش را گرفت و خیلی به آن شخص برخورد!
بعد از آن جلسه قرار شد علما در شهر ری اجتماع کنند. آقای شریعتمداری به آقایان نامه نوشت و آنها را برای اجتماع دعوت کرد. آقای میلانی، آقای آخوند ملّا علی همدانی و آقای آمیر سید علی بهبهانیِ اهوازی جزء مدعوّین آقای شریعتمداری بودند. در اجتماع شهر ری آسید ابوالحسن رفیعی را نیز آورده بودند.
📚جرعهای از دریا، ج3، ص660
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺نسبت معنویت با فقه
🔹ارائه: حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد
⏰ زمان: چهارشنبه، 19 خرداد 1400 ، ساعت 10:30
🏢 مکان: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
🔸لینک حضور: http://dte.bz/ethicsconf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺 فعالیت انتخاباتی کارمند در ساعات اداری
🔹سوال: اگر کارمند دولتی در وقت اداری به انجام اموری از قبیل تبلیغ برای نامزد دلخواه خود بپردازد، جایز است؟
🔸جواب: در ساعات اداری باید طبق مقررات اداری به انجام وظایف محوله خود بپردازد و برای فعالیتهای غیر مرتبط مطابق قوانین مرخصی بگیرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺معیارهای نامزد اصلح
💠سوال: به نظر معظمله معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟
✅ جواب: با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
۱- تدیّن؛
۲- تعهّد و خوشنامی؛
۳- وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛
۴- عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛
۵- دارای برنامه و کفایت لازم؛
۶- مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛
۷- ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛
۸- مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛
۹- اعتقاد واقعی به راه امام راحل (قدس سره)؛
۱۰- تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛
۱۱- تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛
۱۲- پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛
۱۳- پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛
۱۴- شناخت اولویتها و فوریتهای نظام و مردم و پرداختن به آنها.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کتاب اعتبار رأی اکثریت.pdf
2.78M
📚دانلود کتاب «اعتبار عقلی و شرعی رأی اکثریت»
✍️نویسنده: مسعود امامی
📝تعداد صفحه: 216
🌐ناشر: آدینه
#اختصاصی
✔️در این نوشتار کوشش شده تا این ادعا اثبات شود که مبنای حق تعیین سرنوشت که مبتنی بر ادله متقن عقلی و شرعی است، تنها مبنای استواری است که میتواند بیشتر موارد مراجعه به آرای عمومی در جوامع امروز – نه همه آنها- و ترجیح رأی اکثریت در آنها را موجه سازد. عدم توجه بیشتر صاحب نظران به این مبنا و اظهار نظر آنها درباره اعتبار یا عدم اعتبار رأی اکثریت بر اساس سایر مبانی – بخصوص مبنای کشف حقیقت – موجب آشفتگی مباحث پیرامون این موضوع شده است بر این اساس، تبیین مبانی مختلف صاحب نظران برای اعتبار یا عدم اعتبار رای اکثریت و اقتضائات هر یک از این مبانی و تفکیک آنها به جهت جلوگیری از درهم آمیختگی مباحث علمی در این باره، هدف مهم دیگری است که این نوشتار در پی آن است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه؛ دانشی مقدس ولی بشری است/ خلط میان فقه و شریعت پذیرفته نیست
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻
🔹شریعت دو معنای عام و خاص دارد. برای استخراج شریعت از منابع معتبر دانشی به نام فقه تعریف شده است و حتی دانش اصول فقه هم متولی این کار نیست؛ بنابر این یکی از کاربردهای واژه فقه، دانش کاشف شریعت و دانش استنباط حکم از متون است.
🔸بنابراین فقه دانشی مقدس ولی بشری است و خطا دارد و معصوم و من الله هم نیست ولو اینکه در خدمت دین خداوند است؛ بنابراین چقدر در نوشتهها، بیانات و گفتهها از صاحب عناوین و نویسندگان شهیر خلط میان فقه و شریعت دیده میشود؛ کسانی قصد دارند به فقه حمله کنند از واژه شریعت استفاده میکنند و میان این دو خلط کردهاند.
🔹خلط میان این دو واژه پذیرفته نیست. سروش وقتی قصد داشت به بنده پاسخ بدهد و مسئله «قدرت و شریعت» را مطرح کرد دائما از شریعت به جای فقه و بالعکس استفاده میکرد که بنده به وی متذکر شدم این خلط پذیرفتنی نیست.
🔸همین چند روز قبل هم در مجلهای از فقیهی بزرگ دیدم که ما در فقه مسئله تاسیسی نداریم و همه امضایی و فقه را به مفهوم شریعت در نظر گرفته بود که این درآمیختن ناصحیح است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u14119
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نظام مسائل فراروی فقه انتخابات
✔️«انتخابات» از جمله مفاهیم جدید است و از انقلاب مشروطه فراروی اندیشه دینی قرار گرفت. از آن زمان تاکنون میان عالمان دینی بحثهای نسبتاً مفصلی درباره جایگاه انتخابات در دانشهای اسلامی مطرح شده و به وضعیت روشنی رسیده است، ولی هنوز ابهامات زیادی در مختصات انتخابات با توجه به مبانی فقه اسلامی وجود دارد و پاسخ دقیق میطلبد.
روشنفکران برگزاری انتخابات را جزء لاینفک نظامهای دموکراتیک میدانستند و لزومی نیز در مستندسازی آن به شریعت نمیدیدند، ولی اغلب عالمان دینی در مشروطه با این سؤال اساسی مواجه شدند که «آیا انتخابات در فقه اسلامی ممکن است یا نه؟» شیخ فضلالله نوری و سید عبدالحسین لاری امکان انتخابات و مجلس مستقل را منتفی میدانستند. از نظر نوری، وکالت در امور عامه صحیح نیست و سخن گفتن در مصالح عمومی مردم مخصوص امام معصوم (ع) یا نواب عام اوست و دخالت دیگران در آن حرام است.
سید لاری نیز دخالت نمایندگان مردم را در کار سیاست و حکومت، فضولی میدانست و منتخبان مردم در پارلمان را مشاوران فقیه جامع الشرائطی میدانست که در رأس مجلس قرار دارد. با این همه آنان «امکان» برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان را «مشروط» به این میدانستند که فقیه، برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس را به «مصلحت» بداند. دیدگاه دیگری هم وجود داشت که این «امکان» را میپذیرفت و معتقد بود چون مجلس درباره «مصالح دنیوی» مردم به بحث و شور میپردازد، مشروعیت دارد و مردم میتوانند از طریق انتخابات «تشخیص مصالح و مفاسد کشور و منافع و مضار اقدامات» را به منتخبین خود واگذارند. ازاین رو، انتخابات، از حقوق خود ملت است و نیاز به اذن ولی شرعی و تنفیذ او ندارد و برای همه مردم و دولتمردان و حتی ولی شرعی، لازم الإجرا است.
در نظریه سیاسی امام خمینی، فقیه به اعتبار «علم به احکام شرعی» ولایت انتصابی دارد. این نظریه، بنیان حکومت دینی در ایران کنونی است و بر عنصر مردمی حکومت از طریق «انتخابات» تأکید دارد. البته دیدگاه دیگری هم وجود دارد که همانند مرحوم شیخ فضلالله نوری و سید لاری به انتخاب نمایندگان توسط «مردم»، اصالت نمیدهند و انتخابات را از باب دیگری مثل ایجاد نشاط سیاسی در جامعه میپذیرند.
👈 ارائه حجتالاسلام هادی مصباح الهدی را بخوانید: https://b2n.ir/d79678
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رجل سیاسی؛ سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در بیانات آیتالله خامنهای
📚کتاب «رجل سیاسی» مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیتالله خامنهای دربارهی سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی است. این اثر شامل هفت فصل میباشد که به ترتیب عبارتند از: باورها، شناختهای لازم، شاخصها، اهداف، وظایف، الگوهای سیاستمدار تراز و جلوههایی از سلوک سیاسی برخی شخصیّتهای تراز اسلام و انقلاب.
👈 معرفی اثر همراه با لینک خرید: https://b2n.ir/q13934
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تدوین موسوعهای برگرفته از درسهای خارج فقه آیتالله مرتضوی
📚موسوعه شرح تحریر الوسیله حضرت امام خمینی (ره) برگرفته از تقریرات چهل سال درس خارج فقه، آیتالله حاج سید حسن مرتضوی از شاگردان برجسته آن امام راحل توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در حال تهیه و تدوین میباشد.
هم اکنون گروهی از شاگردان برجسته آیتالله مرتضوی زیر نظر معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در تدوین تقریرات درس این استاد برجسته به دو زبان فارسی و عربی فعالیت دارند و پیش بینی میشود مجموعه دروس گفته شده به بیش از چهل جلد برسد.
گفتنی است، در آیندهای نزدیک شرح تحریر الوسیله کتاب الحجر در دو جلد و کتاب الحج در یک جلد اول منتشر خواهد شد.
👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/p28015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اسلام سنتی و دغدغه احیای حقوق زنان
✔️رصد تحولات جوامع انسانی نشان میدهد که دنیای آینده مسئله حقوق زن به عنوان مهمترین چالش انسان معاصر خواهد بود. به عبارتی یکی از عناصر عصرجدید، نقش آفرینی و مسئولیت سپاری بیش از پیش به زنان است. در این راستا بانوان به صورتهای متفاوت حقوق خاصه خود را پیگیری میکنند؛ در برخی جوامع عربی بویژه مناطق مغرب عربی؛ حتی مبدل پوشی و تغییر تُن صدا برای تصاحب منصب خطبه خوانی نمازجمعه برای ایفای حقوق خود گزارش شده است.
برخی جوامع نیز مبدل پوشی برای رفتن به استادیوم ورزشی را پیگیری میکنند و جوامع سکولار غربی نیز با طرح ایده «برتری قانون و اخلاق زنانه» در اجتماع بر قانون واخلاق مردانه آن را راهکار احیای حقوق زنانه در جوامع میدانند و مجدانه آن را پیگیری میکنند.
در چنین دنیایی و با چنین مختصاتی اخیراً کتابی از یکی از منادیان اسلام سنتی منتشر شد که در فضای مجازی جهان اسلام بازتابهای ضد و نقیضی را در پی داشت. عنوان کتاب «الصبر علی الزوجات والحلم علیهن» کتابی از «یوسف ابجیک السُوسی» عالمی سنتی منش از کشور مغرب که حکایت از بیخیالی نویسنده به مختصات دنیای معاصر دارد.
از آن سو خبر بسیار مهم و کمتر توجه شده از تغییر فتوای حضرت آیتالله شیخ اسحاق فیاض از شاخصترین چهرههای اسلام سنتی و برجسته ترین مقرر دروس فقه آیتالله خویی حکایت و گزارش دیگری از پوست اندازی جدید اسلام سنتی دارد.
✍️متن یادداشت حجتالاسلام سید علی بطحائی: https://b2n.ir/b14636
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت تاریخپژوهی پایهای فقه و دشواریهای سنخشناسانه پیش روی آن
✍️دکتر عبدالمجید مبلغی
میتوان فقه را محل به هم رسیدن دانش عمل و قدرت در تاریخ اسلام دانست و برای آن جایگاهی بس مهم و کم مانند، اگر نگوییم بیمانند، لحاظ کرد. این اهمیت، جایگاه و کارکرد هویتی آنگونه که نظامنامه درونی فقه ادعا میکند دور از دسترس و ناپذیرنده تحلیلهای برون نگرانه تاریخی نیست. در واقع این نظام آگاهی را، به رغم میل و ادعا و علاقه کارگزاران فقه، صرفا محل تاملات درون نگرانه و دیسیپلینی دانستن همانقدر ناپذیرفتنی است و با استانداردهای تاریخ پژوهی تبارشناسانه ناسازگار است که سرتافتن از مطالعه سیر تطور و مسیر تحول نظام آگاهی در تبارهای هر رشته دیگری در علوم انسانی.
اتفاقا فقه به جد نیازمند مطالعات تاریخی است (عطف به جهان عمل، آمیختگی با قدرت و جذب بیشترین خلاقیت مسلمانان در طول تاریخ در قیاس با هر دانش دیگری)، تشنه غورهای تبارپژوهانه انتقادی است. حتی این دانش دارای بیشترین سازگاری با چنین رویکردهایی است. نباید به غلط پنداشت که این تشنگی برای مطالعات تاریخی و استعداد برای موضوع چنین پژوهشهایی واقع شدن، به معنای ساده بودن رویکرد تاریخپژوهانه و تحولشناسانه به فقه است.
👈 این یادداشت را بخوانید: https://b2n.ir/b33215
🆔 https://eitaa.com/ijtihad