💢نگاهی به یکی از پژوهشهای فقهی مرتبط با حقوق مردم و حریم خصوصی
✔️در کشور ما تلاشها در حوزه حقوق انسانی چه از حیث علمی و نظری و چه از حیث عملی فقط محدود به محیطهای دانشگاهی یا فعالان مدنی مرتبط با آنها یا مراکز رسمی در قوای سهگانه نمیباشد بلکه نهادهای حوزوی و فعالان دینی نیز هم از حیث نظری و هم عملی تلاشهای در خور توجهی از خود نشان میدهند؛ اگرچه جامعه انتظار بیشتری از آنها به ویژه از حیث اثرگذاریهای عملی و نتیجه بخش بر بهبود امور دارند.
در گستره وسیع مطالعات حوزوی کم نیستند آثاری که مبتنی بر پاسخدهی به دغدغههای ناظر به حقوق مردم و حل برخی چالشهای موجود تالیف میشوند از جمله مقالهای در آخرین شماره دو فصلنامه فقه و سیاست از مجموعه نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با عنوان «گستره اختیارات نظام اسلامی در عرصه خصوصی و ضابطهمندی آن از منظر فقه سیاسی شیعه» به قلم سید کاظم سید باقری.
👈 معرفی مقاله: https://b2n.ir/f79885
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
احترام به بزرگان توصیه مرحوم امام .mp3
865.9K
🎙آیتالله جعفر سبحانی در جلسه ششم درس رجال خود در سال 1365 هنگام نقد مرحوم قهپایی فرمود: به خاطر حفظ احترام نگفتیم صحیح نیست، احترام بزرگان را باید حفظ کرد. من درس امام را مینوشتم روزی مطلبی را از مرحوم آیتالله حائری نقل کردم، امام به ایشان اشکال داشت و من در مقام نوشتن، نوشتم «والظاهر انه فاسد»، همه جزوه من را ایشان مطالعه میکردند دیدم زیرش نوشتهاند «همه جا احترام مشایخ محفوظ باشد» و خط زدند و نوشته بودند «انه غیر تام». و لذا از آن زمان که سال 1373 قمری بود دیگر درباره مشایخ واژه «وهو مردود و هو فاسد» را نمیگوییم و خیلی بخواهیم جسارت کنیم میگوئیم «والظاهر انه غیر تام».
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰ویژه سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیهالسلام)
🔻امام حسن (ع)؛ الگوی سکوت و فریاد/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/p10238
🔻تنوع واژگان یادکرد صلح امام حسن (ع) و دلالتهای آن/ محسن الویری: https://b2n.ir/p98931
🔻نقش امام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی/ عباسعلی مشکانی سبزواری: https://b2n.ir/n91279
🔻صلح امام حسن الگویی قابل استفاده برای هر مذاکرهای نیست/ سید حسین فلاحزاده: https://b2n.ir/43402
🔻برنده و بُرندهتر از جنگ/ داود فیرحی: https://b2n.ir/r88539
🔻«دو امام مجاهد»، تحلیل مبارزات سیاسی حسنین(ع)/ شش گفتار از حضرت آیتالله خامنهای: https://b2n.ir/t31550
🔻میراث علمی امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام)/ محمد باغستانی: https://b2n.ir/e97155
🔻صلح امام حسن(ع) پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/a24037
🔻تاریخ دقیق شهادت امام حسن (ع) چه روزی است؟/ یاسر امینیان: https://b2n.ir/46071
🔻تطورشناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی/ حسین مرادینسب: https://b2n.ir/w08522
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰ویژه سالروز رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
🔻شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س)/ آیتالله خامنهای: https://b2n.ir/j17060
🔻اصلاحات بنیادین فکری-فرهنگی و اجتماعی پیامبر(ص)/ آیتالله صافی گلپایگانی: https://b2n.ir/x63055
🔻ویژگیهای حوزه علمیه مدینه در زمان پیامبر(ص)/ سید احمد مددی: https://b2n.ir/r52428
🔻«خودسازی بیپایان»؛ مقایسه نوع جهاد اسلامی در مکه و مدینه/ شهید سید محمدباقر صدر: https://b2n.ir/w29439
🔻پیامبر(ص) از ما دوستی کورکورانه نمیخواهند!/ سید یحیی یثربی: https://b2n.ir/p45568
🔻صلح حکمت نبوی است و منشأ وحیانی دارد/ کریم مجتهدی: https://b2n.ir/z16330
🔻بزرگترین خیانت به امت پیامبر(ص)!/ احمد مبلغی: https://b2n.ir/s92287
🔻وظیفه ما در قبال پیامبر رحمت/ حیدر حبالله: https://b2n.ir/e20363
🔻عصریسازی افعال پیامبر(ص): روش و نمونه/ مهدی مردانی: https://b2n.ir/573731
🔻از آیات سیاسی مکه تا دولت نبوی در مدینه/ عبدالوهاب فراتی: https://b2n.ir/r56631
🔻آخرین دغدغههای پیامبر(ص)/ علی شفیعی: https://b2n.ir/e81595
🔻سیره پیامبر(ص) در برخورد با منکرات اجتماعی/ محمدحسین رجبی دوانی: https://b2n.ir/x73689
🔻طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) برای گسترش تقابل مذهبی/ مهدی مسائلی: https://b2n.ir/m95346
🔻مردم باید در رفتار آخوند، پیغمبر را ببینند/ محمدرضا زائری: https://b2n.ir/k99678
🔻شهادت یا وفات رسول خدا (ص)؟/ محمد ذکاوت صفت: https://b2n.ir/s03035
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص)
✍️محمد ذکاوت صفت
1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است.
ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است.
ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند.
همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند.
استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است.
✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد.
جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند.
2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است.
این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است.
جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند.
✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است.
جناب شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم فقهی آسیب زدن به حریف ورزشی در پرتو قاعدههای «لاضرر»، «اقدام»، «ضمان»، «اذن» و «تحذیر»
✔️سلسله نشستهای «کاربرد قواعد فقهی در فروع فقه ورزش» با ارائه حجتالاسلام محمدرضا وحیدی صدر، از سوی واحد پژوهش مدرسه علمیه آیتالله خویی (ره) برگزار شد. این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در این نشستها به تبیین حکم فقهی آسیب زدن به حریف ورزشی در پرتو قاعدههای «لاضرر»، «اقدام»، «ضمان»، «اذن» و «تحذیر» پرداخته است که خلاصهای از آن پیشرویتان قرار میگیرد.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/f89130
🆔 @ijtihad
🔺فراخوان جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی
📚در قالبهای: کتاب پژوهشی، گزارش اختتامیافته پژوهش، رساله دکتری، پایاننامه کارشناسی ارشد
📗 آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان اسفند ۱۳۹۹ منتشر و یا پایان یافتهاند، میتوانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند
📆 مهلت ارسال: ۱۰ آبان ۱۴۰۰
🌐 سایت جشنواره: http://farabiaward.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺بررسی فقهی خشونت در خانواده
🎙 استاد: حجتالاسلام حسین بستان
📆 زمان: چهارشنبهها/ ساعت 11-12
🏢 محل برگزاری: میدان معلم، بلوار سمیه، پلاک۴۷۲
✅ شروع کلاسها: چهارشنبه ۲۱ مهرماه سال ۱۴۰۰
🔰 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی طریقه آن از طریق سایت و کانال مفتاح اطلاعرسانی خواهد شد.
🆔 @ijtihad
🔺عیون اخبار الرضا سیره تربیتی امام رضا علیه السلام
🎙سخنران: حجتالاسلام دکتر مهدی غلامعلی
📅 زمان: چهارشنبه ۱۴ مهر؛ ساعت: ۱۶:۳۰
👈 لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
🆔 @ijtihad
💢پشت صحنه اقدامات تازه برای برکناری شیخ الازهر
✔️العربی الجدید نوشت: منابعی در دانشگاه الازهر مصر و نزدیک به شیخ احمد طیب گفتهاند که نوعی تحرکات سازمان یافته به منظور برکناری شیخ احمد طیب از ریاست این مرکز دینی وجود دارد.
این منابع همچنین گفتهاند که این تحرکات از طریق درز اطلاعات غلطی درباره وضعیت سلامتی او و ترویج این موضوع صورت میگیرد که وضعیت جسمی احمد طیب مانع انجام وظایف محوله به عنوان شیخ الازهر میشود.
در پی اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر درباره قضیه مستندسازی طلاق و اشاره مجدد وی به اختلافش با شیخ الازهر و تاکید بر اینکه قانون اجازه مستندسازی طلاق را بدون درگیری با هر موسسه ای(الازهر) به او میدهد، روشن است که نوعی گرایش علیه شیخ احمد طیب وجود دارد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s26519
🆔 @ijtihad
💢روششناسی علوم سیاسی بر اساس عقل و نقل
📚کتاب «روششناسی علوم سیاسی بر اساس عقل و نقل» به کوشش هادی جلالی اصل در ۴۱۹ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد.
👈 جزئیات اثر: https://b2n.ir/w95242
🆔 @ijtihad
💢گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق
✔️ ١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق؛
🔻روز سهشنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپیماى حامل امام و حاج سید مصطفى خمینى از ترکیه به سوى عراق پرواز کرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بینالمللى بغداد بر زمین نشست و مسافرین پیاده شدند.
امام و حاج سید مصطفى به گمان آنکه مأموران عراقى براى تحویل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آمادهاند، دقایقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بیرون آمدند و با تاکسى راهى کاظمین شدند.
شهید سید مصطفى خمینى روایت مىکند «در فرودگاه بغداد، امام سر کرایه تاکسى چونه میزد و سوار نمىشد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسیدهاند و ما را دستگیر نکردهاند بیا در ریم و او را وادار کردم که سوار شود!».
ساعتى بعد هر دو در مسافرخانه جمالى کاظمین اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظهاى استراحت از جا برخاست و روانه حرم مطهر شد. شهید سید مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج شیخ نصرالله خلخالى در نجف برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بیابد به منزل آقاى خویى تلفن کرد و ورود امام و خود را به پیشکار منزل که در آن ساعت تنها در آنجا بود خبر داد و از او خواست که منزلى برایشان در نجف در نظر بگیرند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r99164
🆔 @ijtihad