🔔 کرسی علمی ترویجی «فلسفه اصول»
👤ارائه: استاد علی اکبر رشاد
👥 ناقدان: استاد احمد مبلغی و استاد علیرضا قائمینیا
👤دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان
📆 زمان: چهارشنبه 21 اردیبهشت، ساعت 17
🏢 مکان: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
📡 حضور مجازی از طریق: join.skype.com/I7qOg2slYw3U
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 مراسم بزرگداشت مقام مرجعیت و علم و فضیلت آیتالله علوی گرگانی (قدس سره)
🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها (شبستان امام خمینی)
📆 زمان: روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ بعد از نماز مغرب و عشا
🔗 ضمنا مراسم زنانه همزمان در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) بعد از نماز مغرب و عشا برگزار میگردد.
📌حضور مراجع عظام تقلید، علما، فضلا و اساتید محترم و سایر اقشار مومن موجب تکریم مقام مرجعیت و علم و فضیلت خواهد بود.
💠 جامعه مدرسین، شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم و مجمع عمومی جامعه مدرسین، بیت معظمله
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 مناسبات اخلاق و فقه در گفتوگوی اندیشوران
📖چاپ دوم کتاب «مناسبات اخلاق و فقه در گفتوگوی اندیشوران» اثر محمد هدایتی در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۴۷ صفحه منتشر شد.
🔻این اثر در سه بخش تهیه و تدوین شده است؛ در بخش اول که تحت عنوان "مقدمه ای تحلیلی بر مناسبات اخلاق و فقه" تالیف شده، ضمن تعریف اجمالی اخلاق و فقه، به انواع مقایسه و نسبت سنجی اشاره شده است؛ همچنین بر لزوم یا ترجیح همگرایی یا وحدت اشاره گردیده و سپس راهکارهای کشف وحدت و همگرایی در سه سطح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در بخش دوم و سوم "متن گفتگوهای اخلاق و فقه" با آیات جعفر سبحانی، محمدعلی گرامی و محی الدین حائری شیرازی و اساتید احمد احمدی، محسن اراکی، علیرضا اعرافی، عبدالحسین خسروپناه، محمدتقی سبحانی، ابوالقاسم علیدوست، سید مصطفی محقق داماد، محمد عندلیب همدانی و غیره آمده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عقلانیت حاج شیخ عبدالکریم حائری در شکلگیری، گسترش و ماندگاری حوزه علمیه قم
✍️ استاد سیدضیاء مرتضوی
✂️آنچه بیش از همه در این بنیانگذاری نقش داشته و زمینه دیگر عوامل را فراهم ساخته، «عقلانیت» و خردمندی حاجشیخ بوده است؛ عقلانیتی که به درک درست موقعیت خود و جامعه، شناخت درست اهم و مهم، بازشناسی اهداف کوتاه و محدود از هدف بزرگ و نهایی، شناخت نقشی که حوزه و روحانیت و مرجعیت در آینده جامعه و کشور دارد، و شناخت درست ماهیت استبداد رضاخانی و دینستیزی او و چگونگی تعامل با آن انجامیده است و سایر عوامل و ابزارها را که هر یک در جایگاه خود نقشآفرین و ارزنده هستند، در خدمت همین عقلانیت گرفته است. عقلانیت حاجشیخ مظاهر و دستاوردهای مختلفی داشته، اما آنچه سرآمد همه آنهاست، همان برپا ساختن حوزه علمیه قم است.
🔻سرفصلها:
🔹انسان و جامعه بر مدار عقلانیت
🔹حائری، خردمندی بزرگ
🔹نمونههایی از عقلانیت حاجشیخ
🔹عقلانیت در برپایی و استمرار حوزه قم
🔹نمونههایی از درایت و عقلانیت در ماندگاری حوزه
1️⃣ ناهمراهی با مخالفان سربازی اجباری در قم
2️⃣ ناهمراهی با بافقی، مدرّس و عالمان تبعیدی
🔸عدم حمایت از آیتالله بافقی
🔸نهی از واکنش و پیگیری
🔸عدم حمایت از مدرّس
🔸عدم همراهی کامل با عالمان تبعیدی
🔸سیاست در عین عدم دخالت سیاسی
3️⃣ بردباری در برابر غائله همسانسازی لباس
4️⃣ عدم موضعگیری در کشتار مسجد گوهرشاد
5️⃣ بردباری در برابر جام زهر کشف حجاب
🔹رویکرد کلی حاجشیخ در میانه حوزه و رژیم
🔹رویه امام صادق(ع) الگویی برای حاجشیخ
👈 بخوانید: https://b2n.ir/j70143
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 پویش آموزشی پژوهشی با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب
✔️ با هدفِ آشنایی:
۱- شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتالله خامنهای
۲- ویژگیهای اختصاصی روش فقاهت معظّمٌله
🔻مزایای دوره:
۱- بهرهمندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل
۲- بهرهمندی از محتوای مکمّل و جانبی
۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه
۵- اختصاص بن تخفیف ویژه برای شرکتکنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌله
🔷 شرایط ثبتنام :
🔸اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایهی ۱۰ در سال ۱۴۰۰
🔸معدل ۱۶ به بالا
🔸حداکثر سن ۳۵ سال
🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی
🔸التزام به آییننامهی انضباطی و اتمام دوره
🔷 مهلت ثبت نام: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
📍ظرفیت محدود
🆔 جزئیات بیشتر + پیوند ثبت نام: https://b2n.ir/k25332
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترويجی «ماهیت دولت اسلامی»
👤ارائه: دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا و عضو هیئت علمی دانشگاه
👤ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه
👤دبیر علمی: دکتر علیرضا نائیج، نائب رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه
🗓 زمان: امروز سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401، ساعت 16
🏢 مکان: قم-بلوار جمهوری اسلامی- کوچه 2- ساختمان انجمن های علمی حوزه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هتک حرمت مراقد امامان معصوم در بقیع، عاشورای دوم است
✔️پیام آیتالله سبحانی به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)🔻
سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، عاشورای دوم است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند.
حدود ۱۰۰ سال پیش لشکر جهل و ظلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ نصب و عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند.
بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن را تکرار کردند «یُریدُونَ لِیُطفِئُوا نُور الله واللهُ مُتِمٌ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرُون» قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت مینماید و میفرماید: «فی بُیُوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ»
جلالالدین سیوطی در کتاب «درّ منثور» مینویسد پیامبر اکرم (ص) این آیه را در مسجد تلاوت کرد. مردی پرسید مقصود از این «بیوت» چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: «خانههای پیامبران است». در این هنگام، ابوبکر در حالی که به خانه حضرت زهرا (س) اشاره میکرد، پرسید: آیا این خانه هم از آنهاست؟ حضرت فرمود: «نعم من افاضلها» (یعنی آری از برترین و والاترین آنهاست).
مرقد عسکریین (علیهما السلام) که اخیراً به دست همین عاملان ویران گشت، خانههای آنان بود که در آن، امامان و مادر گرامی ایشان، خدا را عبادت کرده و به حمد و ثنای او میپرداختند. متأسفانه به جای ترفیع و تعمیر، منهدم گردید.
رسم خردمندان جهان، حتی رسم پیروان شرایع پیشین این بود که قبور بزرگان و پیامبران را تکریم نموده و با ساختن بنا بر قبور آنان، ادای احترام میکردند و هم اکنون قبر خلیل الرحمن در فلسطین اشغالی، و قبور دیگر پیامبران و اوصیای آنان در کشورهای اردن و سوریه و مصر و عراق گواه این مطلب است.
متأسفانه اعراب نجد، از فرهنگ اسلامی دور بوده و به جای عمل به آیه «قُل لا اساَلکُم عَلَیهِ أَجراً إلا المَوَدّة فِی القُربی» به دشمنی برخاسته و آثار آنان را همراه با آثار دهها وابسته به خاندان رسالت و دیگر بزرگان دین، منهدم کردند.
روزی نیست که در حرمین شریفین آثار اسلامی تازهای به بهانه توسعه حرمین نابود نگردد و چیزی نمیگذرد که شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره به صورت دو شهر غربی به تمام معنی در آیند.
مسلمانان جهان، از حاکمان نجد و حجاز میخواهند حریت و آزادی را به حرمین شریفین باز گردانند و اجازه دهند با نظم و آرامش، محبان اهل بیت (ع) قبور آنان را تجدید بنا کنند و همه طوایف اسلامی را در انجام فرایض خود در زمان حج و عمره، آزاد بگذارند تا حرم امن الهی برای همه «حرم امن» گردد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚تخریب بقیع؛ ضربهای بر تاریخ اسلام
📖 کتاب «تخریب بقیع؛ ضربه ای بر تاریخ اسلام» تالیف آیتالله صافی گلپایگانی (ره)، مجموعهای از پیامها، یادداشتها، نامهها و اشعار درباره قبرستان بقیع و حادثه جانسوز تخریب قبور ائمه است که دفتر تنظیم و نشر آثار ایشان با توجه به اهمیت تاریخی این زیارتگاه و گسترده بودن ابعاد تاریخی مذهبی تخریب این مکان مقدس توسط وهابیها؛ مطالب این مرجع را به صورت یکجا گردآوری و منتشر کرده است. این کتاب ۷۱ صفحه میباشد و پاسخ آیتالله هاشمی رفسنجانی به نامه حضرت آیتالله صافی گلپایگانی پایان بخش این کتاب است.
👈 دانلود کتاب: https://saafi.com/sites/default/files/baghie.pdf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بیانات آیتالله وحیدخراسانی درباره فاجعهی تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهمالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تخریب آثار تاریخی در اماکن مقدس
✍️دکتر محمد باغستانی
🔻یکی از مهم ترین پیامدهای تسلط شاه عبدالعزیز بر حجاز اجازه او به پیروانش برای تخریب آثار اسلامی این سرزمین بود که دومظهر بزرگ این تخریب گری، از بین بردن گورستان معلی درمکه مکرمه و بقیع در مدینه منوره بود؛ البته بقیع از اهمیت بیشتری برخوردار بود چرا که مدفن چند هزارتن از صحابیان وتابعان بود.
باگذشت سدهها، بقیع چونان گورستان المعلی در مکه در نزد مسلمانان بزرگ شمرده میشد و همین موجب شد تا بر مزار شماری از صحابیان و امامان و اولیا از باب احترام به ایشان و تقدیس آنان به خاطر سهمی که در تاریخ اسلام داشتند گنبد و قبه بسازند. هرگز در همهی سدههای پیشین، قبرستان بقیع مورد تعرض کسی قرار نگرفت به آن توهینی روا داشته نشد به جز در دوران حاکمیت وهابیان.
👈متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/k81735
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی مسئله بنای ساختمانی بر قبور صالحان از دیدگاه قرآن، حدیث و تاریخ
✍️حجتالاسلام هادی سروش
🔹در جریان نزاع میان مسیحیان و مشرکان در مورد اجساد اصحاب کهف، برخی گفتند مقبره، یا دیواری جلوی درب غار آنها ساخته شود: «فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیهِمْ بُنْیانًا» تا از دید مردم مخفی بمانند. برخی دیگر پیشنهاد دادند تا مسجد و معبدی بر روی قبور آنان ساخته شود. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِدًا». مهم این است در قرآن اشارهای به شرک بودن بنا و یا مسجد اصلا نشده است. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان میگوید: تصمیم بر آن شد که مسجدی بر روی قبور آنان ساخته شود.
🔸شیخ حر عاملی صاحب کتاب وسائل الشیعه بابی تحت عنوان «استحباب عماره مشهد امیرالمومنین و مشاهد الائمه» در کتابش باز نموده واحادیث متعددی را نقل نموده است. این احادیث وقتی بدست فقیهی زبردست بمانند سیدِ صاحب مدارک افتاد، ایشان این استحباب بنا و ساخت مرقد را به قبور «علماء و صلحاء» هم سرایت داده که مورد تایید فقهاء بعدی قرار گرفت.
🔹قبر حضرت داود(ع) در قدس و قبور حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب و حضرت یوسف (ع) در شهرالخلیل بوده ودارای بنا و ساختمان است و محل عبادت بوده است. در زمان پیامبر(ص)؛ اولین بنا یا مسجد بر روی قبور توسط ابوجُنْدُل بر روی قبر ابوبصیر صحابی ساخته شد و رسول خدا (ص) با وجود اطلاع، از آن کار جلوگیری نکرد. بعد از پیامبر؛ قبور پیشوایان مذاهب فقهی اهل سنت نیز دارای گنبد و ساختمان بوده است.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/q39141
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مستند کوتاه تخریب حرم ائمه بقیع علیهمالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تخریب قبور عترت پیامبر(ص) در بقیع؛ نمایی دیگر از چهره خوارج و نواصب
✍️حجتالاسلام محمدجعفر طبسی
🔻 از جمله حوادث بسیار دردناک و ناگوار تاریخ، تخریب قبور مطهّر اهلبیت پیامبر(ص) در بقیع به دست وهابیت تکفیری است. این واقعه تلخ، در هشتم شوّال سال ۱۳۴۵ قمری در مدینه و کنار مرقد رسولخدا(ص) اتفاق افتاد؛ در حالی که اسناد فراوانی وجود دارد که مسلمانان در طی سدههای متمادی نسبت به ساخت گنبد و بارگاه باشکوه در بقیع برای ائمه اطهار(ع) اهتمام داشتهاند.
این امر نشانه موافقت همه علمای مذاهب اسلامی ـتا پیش از ابن تیمیه و حتی دوران پس از اوـ با ساخت گنبد در بقیع است. از اینرو اقدام جاهلانه وهابیت در مقابل نظر قاطبه علمای اسلامی و خالی از پشتوانه مذهبی است و در واقع، نمایانگر چهره زشت خوارج و جریان ناصبیگری در زمان معاصر است.
👈 در این نوشتار به برخی از مدارک دالّ بر آبادانی قبور ائمه(ع) بقیع و وجود گنبد و بارگاه در آن، پرداخته میشود: https://b2n.ir/d74338
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرمت بقیع مورد اتفاق فقهای مسلمان است
📝 نامه امام موسی صدر به شاهزاده سعودی دربارهٔ بقیع
🔻هشتم شوال برابر با سالروز واقعهٔ تخریب بقیع در سال ۱۳۴۴ هجری قمری است. روزی که قبرستان بقیع به دست وهابیون به طور کامل تخریب شد.
امام موسی صدر پس از تلاشهایی که برای بازسازی قبرستان بقیع در دیدار با شاهزاده سعودی داشته، در محرم سال ۱۳۹۴ قمری نامهای برای یادآوری و درخواست دوباره مینویسد. ترجمه فارسی این نامه را در ادامه میخوانید.
✍ به نام خداوند بخشنده مهربان
سرور و برادر بزرگوارم، عالیجناب، شاهزاده امیر محسن عبدالمحسن بن عبد العزیز آل سعود
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد که از حرمین و حجاج آن محافظت و صیانت میکنید و پایههای حکومتتان را بر احکام الاهی بنا نهادهاید و جایگاه مسلمانان را بالا بردهاید و چون آزمون فرا رسید، تحت رهبری آن رهبر پیروز، چنان موضعی اتخاذ کردید که سرزمین و امت و رهبری شما را در برابر دو ابر قدرت، به نیرویی الاهی و والا بدل کرد. آرزوها را بارور کردید و اعتماد و خرسندی را در جان اعراب و مسلمانان نشاندید. گوارایتان باد و پاینده باشید.
در اینجا، سفر برادر و خویشاوند خود حضرت علامه هادی قمی را برای ادای عمره غنیمت میشمرم و این نامه را بدو میسپارم تا به وسیله آن پیمانم را تجدید کنم و به برادری گرامی که دیدار کوتاهش باعث شد احساسی عمیق و دوست داشتنی با اخلاص و احترامی همراه با محبت داشته باشم، سلامی برسانم و سپس، گفتوگویی را به آن سرور شاهزاده یادآوری کنم که در دیدار سال ۱۳۹۲ در دفتر جنابعالی درباره برخی تعمیرات و سازماندهیهای اطراف بقیع داشتیم.
در آن دیدار، با ملاحظه خاطر بزرگوار و همت بلند و روح مؤمن و دورنگری و روشنبینی جناب عالی، گفتم که ساختن بارگاه برای امامان اهل بیت، مورد اتفاق فقهای مسلمانان نیست و به همین سبب، برای پرهیز از حرج، چنین درخواستی نداریم، اما سر و سامان دادن به قبرستان و آسفالت یا سنگفرش کردن راههای داخلی آن و کاشتن اطراف آن و تبدیل آن به بوستانی آزاد با فواره و آبنما و مرمت دیوارها و گذاشتن سنگهای زیبا در آنها و تعبیه سایهبانهای مرتب گرداگرد آن و اقداماتی از این دست، موضع اتفاق فقهاست و موجب تکریم صدها هزار نفر زائر و عمرهگزار و حجگزار و دوستدار است و سبب تألیف قلوب گِردِ رهبریِ اسلامی درخشان و فزاینده شما خواهد بود؛ خصوصاً در این زمان که اعلیحضرت کوشش فراوانی برای وحدت مسلمین و همدلی آنان دارد.
سرور و برادر من امیر بزرگوار! خداوند شاهد است ـ و همو برای شاهد بودن کافی است ـ که این پیشنهاد از قلبی پرخلوص و ذهنی آگاه بر آمده که ابعاد مسئله را درک میکند و خیرخواه همه شما به خصوص شخص جنابعالی است؛ چراکه دوستدار شما هستم.
پس خود را در صفحات تاریخ و در دل و زبان میلیونها بلکه صدها میلیون مسلمان، بلکه اجازه دهید بگویم، در جان رسول اکرم ـ که درود و سلام فراوان بر او باد ـ جاودانه کن. و از این فراتر، این کار را به مثابه دِینی بر گردن دوستارانت که من کوچکترینشان هستم قرار ده؛ دِینی که با دوستی و خدمت و ایثار دار و ندار هم ادا کردنی نیست.
من بیتابانه منتظر پاسخ هستم و بسیار شادمان خواهم شد اگر هنگامی که در بیروت به استقبال شما میآیم یا هنگامی که برای زیارت بارگاه پیامبر اکرم و دیدار با نگهبان و پاسدار آن، امیر، به مدینه مشرف میشوم، درباره بسیاری از مسائل با هم گفتوگو کنیم.
در خاتمه، ای بزرگوار، دعا و سلام و درودها و اشتیاق مرا بپذیرید.
والسلام
برادر شما
موسی صدر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چهارگام ضروری برای صیانت از حرمهای اهلبیت(ع) و حق زیارت در جهان اسلام
✍️بهمن دهستانی
🔻همزمان با سالروز تخریب مزار ائمه بقیع (ع) در مدینه منوره در سال ۱۳۴۴ هجری قمری، یاد و سخن از این هجمه کور وهابیت در محافل شیعی تازه میشود و مجالس عزاء برای احیاء اهمیت این واقعه در گوشه و کنار برگزار میگردد.
در سالهای گذشته برخی صاحبنظران و دلسوزان پیشنهاداتی برای جلب توجه جهان اسلام و حتی جامعه بین المللی به این رویداد و ایجاد فشار به حکومت سعودی برای بازسازی بقیع مطرح کردند؛ مواردی مانند نامه نگاری شیعیان به سازمان ملل.
اما آیا یک عقیده و دلبستگی و ضرورت مذهبی شیعی میتواند برای جهان اسلام یا جامعه بین المللی مهم و قابل اعتناء باشد؟ چرا باید دیگر مسلمانان یا مثلا سازمانهای بین المللی به بازسازی مزارات و حرم أئمه اهل بیت(ع) اهمیت بدهند؟ و آیا اساسا راه جهانی سازی دیدگاهها و مطالبات جهان تشیع از محافل و ارگانهای جهانی و بین المللی با نامه نگاری آحاد شیعیان در گوشه و کنار به مجموعهای مانند سازمان ملل محقق میشود؟
اما میتوان این سؤال را مطرح نمود که آیا راهی عُقلایی و عقلانی برای جلب توجه افکار عمومی جهان اسلام یا حمایت سازمانهای بین المللی از حقوق و مطالبات شیعیان وجود دارد؟
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/u61156
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فیلسوف فقه میتواند «فقه» را به سمت پاسخگویی و معاصرسازی بکشاند/ نظریه ترکیب روح شریعت و روح زندگی
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹فقه معاصر به این معناست که فقه کلاسیک با تکیهبر قابلیت و ظرفیتهای روشی، تراثی و منابعی؛ اولاً ورود در حوزهی زندگی معاصر پیدا کند و ثانیاً در پی پاسخگویی مؤثر و کارآمد، برای زندگی معاصر باشد... کسی که فیلسوف فقه است میتواند «فقه» را از حیث روشی اشباع کند و فقه را به سمت پاسخگویی و معاصر سازی بکشاند.
🔸حوزه فلسفهی فقه شهید مطهری جالب است، از یک طرف جهانبینی کلامی را مؤثر میبیند، اعتقاد به روند زندگی از حیث تاریخی را تأثیرگذار میبیند و از یک طرف آگاهیهای معطوف به محتوای زندگی (و نیز در جاهایی هم اشاره به تخصّص و علم میکند؛) این سه را ایشان بهعنوان عوامل ضروری برای استنباط شریعت و احکام شریعت در پاسخ به نیازهای زمان تلقّی میکند.
🔹در افکار ایشان یک عناصر روشی مشاهده میشود که در صورت بررسی و فعال شدن در حوزهی علمیّه، میتواند فقه معاصر را تقویّت و پشتیبانی کند و نیز فقه معاصر را در مسیر پاسخگویی قرار بدهد
🔸شهید مطهری معتقد است در روش فقهیمان بیاییم و روح شریعت را از یک طرف و روح زندگی را از طرفی دیگر شناسایی کنیم و یک عنصر ترکیبی بسازیم که بتوانیم در فضای زندگی معاصر حرکت کنیم و فقه را آنجا حضور و تحرک ببخشیم.
👈 گزارش نشست «ظرفیتهای فقه مطهری برای فقه معاصر»: https://b2n.ir/m86836
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست نقد و بررسی «بنیانهای نظری تعاونی»
🎙حجتالاسلام احمدعلی سیفی
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🎙حجتالاسلام علی نعمتی
دبیر هیئت اندیشهورز اقتصاد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🎙حجتالاسلام سیدعباس دیانت مقدم
پژوهشگر فقهالاقتصاد هیئت اندیشهورز اقتصاد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
📆 زمان: امروز پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401، ساعت ۱۴:۰۰
📡 پیوند ورود به همایش: https://vroom.um.ac.ir/iish
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هماندیشی: رویکردشناسی فقه نظام ساز (2)
🔻چهارمین پیش نشست همایش ملی فقه نظام ساز
✔️ دیدگاه:
1. استاد سید محمدمهدی میرباقری
2. استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
3. استاد مهدی هادوی تهرانی
✔️ مقررین:
1. حجتالاسلام سید پیمان غنایی
2. حجتالاسلام محمد قاسمی
3. حجتالاسلام حسن عابدی
✔️ دبیر علمی: حجتالاسلام محمد جواد تاکی
🕰 زمان: یکشنبه 25 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30
🔻 برنامه به صورت حضوری برگزار میگردد.
📎لینک شرکت در هم اندیشی: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیره مقدس اردبیلی در ایام تحصیل
✔️آیتاللهنوری همدانی در ابتدای درس خارج فقه:
🔹بر ما لازم است که درس بگوییم و درس بخوانیم؛ همانطور که در سیره علما بزرگ ما بوده که به هیچ وجه درس را تعطیل نمیکردند، حتی در حالات مقدس اردبیلی آمده که وقتی در ایام تحصیل به سفر کربلا با آن همه ثواب و عظمت میرفت، نماز را جمع میخواند؛ چون شبهه داشت زمانی که وظیفه درس است نباید درس را تعطیل کرد؛ به هرحال اهمیت برقراری درس بسیار مهم است.
🔹تقریر دروس با ادبیات خوب مهم است. همه باید نظم داشته باشند و عادت به حضور در درس ها داشته باشند و حوزه قم ان شاءالله به رونق دروس خود مثل گذشته زنده باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت اصولیان و اخباریان: شیخ جعفر کاشف الغطاء و تمثیل خدمتکار و شهریار
✍️ حمیدرضا تمدن
🔻مدّتی پیش کتابی با عنوان «الرسائل المتبادله بین الأخباریین و الأصولیین» منتشر شد که محقق آن، برخی از رسالههای نوشته شده در این زمینه را جمعآوری و تحقیق نموده است. یکی از این رسالهها که پیشتر نیز مستقلاً در تهران به چاپ رسیده بود «الحقّ المبین فی تصویب رأی المجتهدین و تخطئه الأخباریین» به قلم شیخ جعفر کاشف الغطاء است که ظاهراً در ایام اقامتش در اصفهان آن را نگارش نموده و دربردارنده نکاتی بسیار مهم در دفاع از روش مجتهدان و نقد شیوه اخباریان در مواجهه با متون آیات، روایات و دیگر ادلّه است.
کاشف الغطاء در این رساله با قلم رسا، استوار و دلنشین خود که در همه آثارش نمایان است، ذیل بخش هفتم از این رساله به نسبت قیاسگرایی که از سوی اخباریان علیه فقیهان/مجتهدان مطرح شده پاسخ گفته و در این مسیر از مثالی جالب توجه استفاده نموده که تفاوت میان این دو روش را دقیق و ماهرانه به تصویر کشیده است. کاشف الغطاء دلیل طرح این نسبت علیه مجتهدان از سوی اخباریان را ناتوانی آنها در فهم «تصریحات، تعریضات و تلویحات، رموز، اشارات و تنبیهات» و به طور خلاصه ناتوانی حدیثبسندگان از فهم زیر و بم خطابات و عبارات متون دینی میداند. وی سپس برای بیان دقیقتر مسأله به نکتهای مهم اشاره کرده و آن را با بیان یک مثال توضیح داده است.
👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/k55135
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢نقدی بر سخنان استاد فاضل لنکرانی پیرامون «اجتهاد در ضروریات دین» 🔻دیدگاه و نظر؛ ✔️در گزارشی از قو
💢برداشتی ناصواب از ضروریِ دین و چند نکته
✔️اجتهاد در حجاب و تجدید نظر در استحاله جمع نقیضین؛
✍️سید محمد حسینی احمدی
🔻یادداشتی با عنوان «نقدی بر سخنان استاد فاضل لنکرانی پیرامون اجتهاد در ضروریات دین» منتشر شد که به سبب خروج از موازین بحث علمی و گرایشِ آشکار و پیشداورانه به یک تفکر خاص، علیرغم کوتاه بودنش، مغالطات متعدد و خطاهای فاحشی در آن به چشم میخورد.
✂️ضروریات مسائلی هستند که از شدت وضوح و بداهت بی نیاز از دلیل هستند و این امری تکوینی و خارجی است که ربطی به فقیه ندارد. بله فقیه یا هرکسی ممکن است در تشخیص مصادیق آن ورود کند اما این به معنای (ضروری شدن چیزی توسط فقیه) نیست! نهایتاً میتوان گفت که تشخیص فقها از ضروریات الزاماً صحیح نیست. بله چنین چیزی ممکن ـ اگرچه نادر ـ است؛ اما در هرحال سخن راندن از اجتهاد در ضروریات همچنان سخنی واهی است.
✂ادعای خطای همه فقها یا قاطبه متدینان در تشخیص مصادیق ضروریات، در بسیاری از موارد جز دستاویزی برای شبهه افکنی و هجمه به تعالیم دینی نیست. هر از چندگاهی یک امیرحسین ترکاشوند یا عبدالکریم سروش یا آرش نراقی یافت میشوند که سخن از تجدید نظر در برخی ضروریات دین میرانند. اینان اگر ادعای تجدید نظرطلبی درباره حقانیت اسلام یا ـ دست کم ـ تغییرپذیری دین در طول زمان را داشته باشند در وهله اول ادعای معقولی دارند که ممکن است قابل استماع باشد؛ اما اگر بخواهند مطالب خویش را به عنوان تعالیم اسلامی معرفی کنند، سخنانشان چیزی جز (شبهه در برابر بدیهه) نخواهد بود.
👈متن کامل یادداشت در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/t67104
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در رشته تخصصی «فقه مقارن» از طلاب علاقه مند جهت ثبت نام در آزمون سطح چهار حوزه دعوت به عمل میآورد.
⚡️ویژگیهای دوره عبارتند از:
1. تسلط بر وجوه تمایز فقه شیعه
2. توانایی نقد اصول و مبانی فقهی مذاهب دیگر
3. فراگیری اصول فقه معاصر شیعه (حلقه ثالثه)
4. کارورزیِ حدیث شناسی به صورت نظری و عملی
5.فراگیری روش تحقیق و حل مسئله در فقه و اصول
⏰ زمان و مراحل پذیرش:
* ثبت نام: تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به صورت اینترنتی از طریق سایت (paziresh.dte.ir)
*آزمون ورودی: ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۱
📌آدرس: مشهد، چهارراه خسروی، ابتدای خیایان آیتالله خزعلی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اداره امور آموزشی
☎️تلفن: ۰۵۱۳۲۲۳۳۸۰۲ و ۰۵۱۳۲۲۱۸۱۰۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای دانش افزايی اساتيد اصول در مشهد
🎙با حضور استاد سيد صادق محمدی
🔻موضوعات و سرفصل ها:
1. ثمرات فقهيه بحث معاني حرفيه
2. ثمرات فقهيه بحث اجتماع امر و نهی
3. ثمرات فقهيه عدم جواز تمسك به عام در شبهات مصداقيه
4. ثمرات فقهيه بحث استصحاب و قاعده يقين
5. ثمرات فقهيه بحث مشتق
6. ثمرات فقهيه بحث مفاهيم
⏰زمان: شنبه، يكشنبه، دوشنبه (24 و 25 و 26) ارديبهشتماه ساعت 15تا 19
🏢 مكان: مشهد، مدرسه علمیه سليمانيه، چهارراه خسروی خیابان شهيد رجائی 1 (كوچه شوكت الدوله) كوچه پنجه
لازم به ذكر است: اين جلسات به صورت حضوری و مجازی (سامانه ال ام اس) برگزار میگردد.
📎 لينك جلسه برای شركت اساتيد به صورت مجازی: https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/qcl16fgln0i
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توقع از جهان عرب، ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل جنایتهای آشکار صهیونیستهاست
🔹رهبر انقلاب اسلامی، ظلم چند دهساله صهیونیستهای خبیث به مردم فلسطین را واقعیتی تلخ و ضربهای به دنیای اسلام و جهان عرب خواندند و گفتند: در مقابل این جنایتها، توقع جمهوری اسلامی ایران از دنیای عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی است.
🔸ایشان با اشاره به سخنان امیر قطر درباره حوادث سال گذشته محله شیخ جرّاح، خاطرنشان کردند: در آن قضیه، حمایت برخی کشورهای عربی از مردم فلسطین حتی به اندازه بعضی اروپاییها هم نبود و هیچگونه موضعگیری نکردند که اکنون نیز همینگونه عمل میکنند.
🔹آیتالله خامنهای تأکید کردند: این رویکرد کشورهای عربی اگر از ترس رژیم صهیونیستی یا از روی طمع به آن است، باید بدانند امروز رژیم اشغالگر نه در شرایطی است که میتوان به او طمع داشت و نه از او ترسید.
👈 متن سخنان: https://b2n.ir/d53868
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«گفتمان سیاسی»، اثری جدید از استاد احمد واعظی
📖کتاب «گفتمان سیاسی»، یکی از مجلدات موسوعه معارف شیعه است که توسط حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به رشته تحریر درآمده است. اثر حاضر تلاشی در جهت معرفی و توضیح مستند و دقیق نگاه شیعه امامیه به امر سیاست در زمان حضور امامان معصوم علیهمالسلام و عصر غیبت است.
👈معرفی تفصیلی: https://b2n.ir/w17549
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الگوی مناسب تعامل مردم با ولی فقیه چیست؟
خلأهای نظریه ولایت فقیه و بحرانهای پیش رو؛
✔️نظریه ولایت فقیه را میتوان مترقیترین تئوری حکومتی اسلام در عصر غیبت دانست که امروزه با مشاهدۀ تجربیات عراق، لبنان و کشورهای اسلامی دیگر، به کارآمدی و موفقیت این نظریه باید بیش از پیش ایمان آورد. اما چرا پس از ۴۰ سال هنوز خلأهای جدی و مشکل ساز در این نظریه وجود دارد؟
امروزه پس از گذشت سالیانی از عمر نظام اسلامی ایران که مبتنی بر نظریۀ ولایت فقیه است، شاهد بروز تنشها و چالشهای جدی در سطح جامعه (اعم از توده مردم و نخبگان) هستیم. برخی از این چالشها را نمیتوان حاصل برنامهریزی دشمن برای تضعیف نظام دانست، بلکه عمدتاً این بحرانها از سوی افراد دغدغهمند و علاقمند به انقلاب بروز پیدا میکند!
👈بخوانید: https://b2n.ir/d65220
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه نظریه خانواده محوری در علم فقه
✍️مریم اسماعیلی
✔️علم فقه از یک سو، متکفل کشف احکام و اعتبارات شرعی است و از سوی دیگر، به جز آن که به تولید بایدها و نبایدهای رفتارهای جوارحی انسانی در حوزه دین بپردازد، شامل فرهنگ، اعتقادات و باورهای انسانی یعنی رفتارهای جوانحی او نیز میشود؛ در حوزه خانواده و خانواده محوری نیز میتوان با بکارگیری یک روش شناسی مبتنی بر مطالعات جامعه شناسی و عقلانیت بشری، با محوریت دین و احکام شرعی، به شناسایی اصول و تکالیف اعضای خانواده و کشف نظام حقوقی حاکم بر آن نائل شد.
از جمله شیوههای کاربردی در جهت شناخت آن اصول و قواعد، میتوان به عوامل و شاخصههای ۱) توجه به اضلاع معرفت دینی؛ ۲) مطالعات مقاصدی و ۳) مطالعات استقرائی: اشاره نمود.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d99577
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم/ مراسم یادبود آیتالله علوی گرگانی(ره) در قم
🔳 به مناسبت بزرگداشت مقام علم و فضیلت آیتالله سیدمحمدعلی علوی گرگانی، مراسم یادبودی با حضور علماء، فضلا و طلاب و عموم مردم شریف قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتاب «صد سالگی حوزه علمیه قم» به دفتر دوم رسید
🔻پس از انتشار دفتر اول صدسالگی حوزه قم، همراهی اساتید و فضلا و استقبال از آن سبب شد، استاد رسول جعفریان مجموعه دیگری از مقالات را درباره حوزه قم تدارک ببیند.
شماری از مقالات درباره مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه قم و برخی از مقالات درباره تحولات فرهنگی و علمی و سیاسی این شهر در دوران حضور آیتالله بروجردی است.
برخورد حکومت با حوزه قم، گزارش مطبوعات درباره ساختار حوزه قم از مطالب دیگری است که در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین رویکرد نقادانه قم با جریانهای روشنفکری و مروری بر یکی از درازدامنترین آنها در ارتباط با مرحوم شریعیتی و… در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است.
برخی از جنبههای ادبی و معماری قم موضوع شماری دیگری از مقالات دیگر است. دو مقاله هم درباره مرحوم سید ابوالفضل تولیت هست که نقش ویژهای در قم و نیز در ارتباط با علما داشته است.
👈عناوین مقالات: + مقدمه کتاب: https://b2n.ir/h91841
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جزئیاتی از سه طرح «حدیثپژوهی و سیرهپژوهی» در بنیاد پژوهشهای اسلامی
✔️طرح پژوهشی «تحلیل فهرستی: دیدگاهها، مبانی و سازوکار اجرایی»، طرح «بازیابی منابع روایات عیون اخبار الرضا(ع)» و طرح پژوهشی «مبانی سیرهپژوهی؛ گونهها و تأثیرات» در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در دست اجراست.
👈 گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/s42240
🆔 https://eitaa.com/ijtihad