💢 تأمّل در شهادت به اجتهاد
✔️آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی:
🔹آقای شریعت و مرحوم آخوند با هم خیلی گرم و صمیمی بودند، ولی از آقای آسیّد عبدالعزیز طباطبایی شنیدم: از آقای آخوند پرسیده بودند: آقای شریعت مجتهد است یا نه؟ آقای آخوند تأمّل کرده و شهادت نداده بود.
🔸به مرحوم آخوند گفتند: آقا! شما چطور راجع به اجتهاد آقای شریعت تأمّل کردید؟ مرحوم آخوند جواب داده بودند: مطالب آقای شریعت اگر از خودش باشد، مقام اوّل علمی را دارااست، ولی چون حافظه او استثنایی است، من تردید دارم مطالبش از استخراج و اجتهاد اوست یا ضبط مطالب دیگران است. منشأ تأمّل و عدم شهادت من این است.
💠 آخوند و مرحوم شریعت
🔹 آقای آشیخ عبدالکریم خوئینی (نویسنده خودآموز کفایه) شاگرد مشترک مرحوم آخوند و مرحوم آقای شریعت اصفهانی بوده است.
🔸 او میگفت: آقای آخوند شبها بالای پشتبام مسجد طوسی (یا جای دیگر تردید از من است) درس میگفت. صدای مرحوم آخوند هم بلند بود. منزل آقای شریعت هم نزدیک مَدرَس مرحوم آخوند بود. ایشان بالای پشتبام به بیانات مرحوم آخوند گوش میداد تا ببیند ایشان مطالب را چگونه بیان میکند. ما روز در درس آقای شریعت شرکت میکردیم و در آنجا مقصود مرحوم آخوند را میفهمیدیم و با بیان ایشان مطلب آخوند روشن میشد./ جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۳۹۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «موضوع شناسی فقهی بازنمایی چهره معصومین در آثار نمایشی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمد عشائری منفرد
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین سید حمید میرخندان
🎙دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی
📆 زمان: شنبه 20 اسفندماه، ساعت 16:30
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «نقد کتاب زنان، افتاء و مرجعیت»
🎙ارائه: حجتالاسلام مهدی سجادی امین
🎙کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین محمدهادی فاضل
📅 زمان: شنبه 20 اسفندماه، ساعت 10
🏢 مکان: قم، بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه دوم، سالن نشست ها
🔗لينك ورود به نشست: http://live.wfrc.ac.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان بیستوپنجمین همایش «کتاب سال حوزه»
🔻ویژه:
📗کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۱
📒پایاننامههای سطح۴(دکتری) دفاع شده در سال ۱۴۰۱
📘مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۱ در نشریات علمی منتشر شده است
⏳مهلت ارسال آثار: پایان اردیبهشت ۱۴۰۲
📎 ثبتنام اینترنتی: bookr.ismc.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روایتی از فضاسازی مخالفین حضور آیت الله بروجردی در قم
✔️استاد سید محمدجواد علوی:
ابتدا که مرحوم آیتالله بروجردی به قم تشریف آوردند، مرجع اعلای شیعیان آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی بود. دست آیتالله بروجردی خالی بود و پولی نداشت که بتواند به همه طلاب شهریه بدهد. مقلدانی از خود بروجرد و اطراف آن داشت، اما محدود بودند. نقل میکنند که پس از چندی از حضور ایشان در قم، از امام خمینی(ره) و دیگر علما گلایه کرد که شما این همه اصرار کردید من به قم بیایم؛ از طلبهها خجالت میکشم و نتوانستهام تاکنون برای طلبهها کاری انجام دهم.
در زمان آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی، ایشان شهریه چندانی نمیداد. لذا کسی کاری نداشت. مخالفتهایی هم که بود علنی نبود؛ مخالفتهایی نظیر اینکه: مگر چه چیزی کم داشتیم که آقای بروجردی را به قم آوردید؟ یا بعضیها میگفتند مراجع 3 تا بودند و حالا 4 تا شدهاند. از این قبیل حرفها بود؛ اما پس از فوت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی، مخالفتها به اوج خود رسید. ایشان در سال 1325 ه.ش. فوت کردند؛ یعنی دو سال پس از ورود آیتالله بروجردی به قم. در آن زمان، مرجعیت، در کل شیعه، میان آیتالله بروجردی و آیتالله حاج حسین قمی واقع شد. حاج حسین قمی در کربلا بود.
پس از فوت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی، ایشان را به نجف بردند. با این حال توجه عام پس از فوت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی به سمت آیتالله بروجردی بود. کسانی در قم بودند که حتی علناً از مرحوم حاج آقا حسین قمی طرفداری میکردند و منبر میرفتند و از مقام و موقعیت ایشان سخن میگفتند.
واعظ شهیری در قم و در مدرسه فیضیه این تعبیر را به کار برد: «مگر از قم آدم قحط بود که از بروجرد سید ریشحنایی و انگلیسی به قم بیاورید؟». به دلیل استحباب، آیتالله بروجردی عادت داشت ریش خودش را حنا بگیرد. این کار در قم مرسوم نبود. امام خمینی(ره) به ایشان یادآور شد. ایشان دیگر ریشش را حنا نگرفت. لذا عکسی از ایشان هست که نیمی از ریش ایشان سفید است و نیم دیگر حنایی. بعضیها هم میگفتند: «مرجعی که رادیو لندن برای ما تعیین کند نمیخواهیم. مگر قم آدم حسابی نداشت که یک سید لر را از بروجرد به اینجا بیاورید و مرجع تقلیدش کنید؟». این حرفها را بالای منبر برای مردم میگفتند و آقای بروجردی هم میشنید.
آقای بروجردی با مخالفتهای تندی روبهرو بود؛ مخصوصاً بعد از فوت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی هتاکیهای فراوانی علیه ایشان شد. بعد از فوت آیتالله حسین قمی به فاصله چند ماه از فوت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی، شیعه ماند و آقای بروجردی. مرجع بزرگ دیگری نبود. آقای بروجردی مرجع بلامنازع مطلق شد.
همین آقایی که در مدرسه فیضیه بالای منبر گفت «آدم حسابی نداشتید که سید ریشحنایی...»، پس از گذشت دو سه ماه از مرجعیت آقای بروجردی، فضا را بر خود تنگ دید. لذا به دیدار آیتالله گلپایگانی رفت و از ایشان خواست که او را به ملاقات آیتالله بروجردی ببرد. اصرار داشت که هر چه سریعتر ایشان را ببیند. وقتی آیتالله گلپایگانی به آقای بروجردی گفت که آن واعظ میخواهد شما را ببیند، آیتالله بروجردی گفتند: «ایشان از خاندان شامخی است و من باید به دیدارش بروم!». آیتالله گلپایگانی گفتند: «اجازه دهید چند دقیقهای خودش بیاید. میخواهد دستتان را ببوسد و برود». آیتالله بروجردی گفتند: «خیر، من باید بروم». این قضیه را خود آیتالله گلپایگانی تعریف کردند که آیتالله بروجردی با آن مقام و موقعیتی که داشتند، خودشان بلند شدند و به منزل آن واعظ رفتند و یک ساعت هم در آنجا ماندند. از آن پس، آن واعظ جزء اصحاب آیتالله بروجردی شد و پانزده سال ملازم ایشان بود. آن واعظ، پس از فوت آیتالله بروجردی، به من گفت: «پانزده سال نزد آیتالله بروجردی بودم. حتی یک بار هم نشد جملهای بگویند و گلایهای داشته باشند که چرا آن حرفها را بالای منبر علیه ایشان گفتم. حتی یک بار هم احساس نکردم نگاهی که به من میکنند با نگاه دیگران متفاوت است».
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملاتی در احتیاطات حاج شیخ
✔️تأمل اول؛ در مسیر احتیاطات میرزای بزرگ و شیخ اعظم: مؤسس حوزه علمیه قم در بحث پیرامون دومین مقدمه از مقدمات انسداد به مبنای استادش میرزای شیرازی بزرگ (صاحب فتوای تحریم تنباکو) اشاره کرده و از روش استادش نتیجه گرفته که حتی اگر فقیهی غالبا به احتیاط قائل شود، باز هم اختلالی در نظام مسلمین و اعمال مذهبی آنان ایجاد نمیشود .... این سخن شیخ یکی از قرائن و مؤیداتی است که نشان میدهد مؤسس حوزه قم از هر دو لحاظ تئوریک و رفتاری به شیوه و باور میرزا اعتقاد داشته و از پیشوای «مکتب سامرا» تأثیر گرفته است.
میرزا اگرچه با رهبری جنبش تحریم توتون و تنباکو در تاریخ معاصر ایران شناخته شده است، اما این تنها رفتار سیاسی شاخص زندگی او محسوب میشود و وی در طول ۸۲ سال حیات و ۲۳ سال مرجعیت و زعامت شیعیان، فقیهی آرام و میانهرو بود و همچون استادش شیخ مرتضی انصاری ترجیح داد که اولویت را به تربیت طلاب و فعالیتهای صنفی و مذهبی داده و از نزاعهای سیاسی ایران و عثمانی به دور باشد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70555
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه منعطف و بدون متغیر مزاحم، در آینده باشکوه و فعال خواهد ماند/ پویایی فقه، ناظر به واقعیت جامعه است/ فقهی سکولار است که مالیات و عوارض وضع کند!
✔️حجتالاسلام والمسلمین مهراب صادقنیا در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹عنصری در فقه شیعه وجود دارد به نام عنصر «انعطاف» یا «flexibility» که توانسته فقه و طبعاً حوزههای علمیه را در طول قرنهای متمادی در شرایط مختلف جنگ و صلح، قحطی و بیماری، مهاجرت و تبعید مصون بدارد و کشانکشان فقه شیعه را تا عصر حاضر بیاورد؛ فقهی که هنوز در جهان جدید بهعنوان یک مؤلفه معنادار حضور دارد و فقها و عالمان دین در آن، نقشآفرین و محل رجوع هستند.
🔸فقه منعطف یعنی موضوع را میفهمد و حکم را ناظر به موضوع صادر میکند و معطوف به معنا خواهد بود. صریحاً میگویم، اگر فقه موجود به عنصر انعطاف اهمیت بدهد و هیچ متغیر مزاحمی چون سیاست و اقتصاد نداشته باشد، معتقدم در جهان آینده فقه همچنان باشکوه و فعال خواهد بود.
🔹کار فقه در طول تاریخ تسهیل امر دینداری بوده است. فقیهان کسانی بودند که به مردم کمک میکردند که در شرایط مختلف چگونه دیندار بمانند، پس فقه ما باید منعطف و ناظر به واقعیات باشد.
🔸فقه سکولار فقهی است که راه رسیدن به خدا را نشان میدهد یا فقهی است که مالیات وضع میکند! میخواهم بگویم فقهی که مالیات و عوارض وضع کند، این فقه سکولار است! چون این فقه بحث درباره خدا را کنار گذاشته و به این جهان چسبیده و الا فقهی که راههای رسیدن به خدا را به ما نشان میدهد، سکولار نیست.
👈 گفتگوی «اجتهاد» را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70558
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندر وسط بازی اهل حیرت سکولار شده!
✍️ حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
🔹بر اساس روایات مشهوره، مردم در دوره غیبت امام زمان عج بر سه دسته یا گروه تقسیم می شوند: 1. اهل انتظار یا منتظران 2. اهل حیرت یا متحیران 3. اهل انکار یا منکران
🔸منتظران کسانی هستند که علیرغم مواجهه با همه گونه مصائب و بلایا و شبهات بر اعتقاد و ایمان شان مبنی بر اینکه بقیة الله الاعظم، منجی عدالت گستر عالم بشریت ظهور خواهد کرد، باقی مانده با همین عقیده معقول دار فانی را ترک می کنند. اهل انکار کسانی هستند که چنین اعتقادی نداشته بلکه آن را انکار می کنند. اما اهل حیرت کسانی هستند که ایمان راسخ شان به وجود امام زمان عج را از دست داده اند. آنان اگر هم چنین ایمانی داشتهاند در اثر ابتلا به مصائب و شدائد و نیز فقر معرفتی تاب نیاورده قوت ایمان شان به سستی گراییده در شک و تردید به سر می برند. اهل حیرت جدا شدگان از صف منتظران هستند. لذا در معرض خطر غلطیدن در جمعیت منکران قرار دارند. اکثرشان در این حالت باقی می مانند ولی قلیلی از آنان به جمع منکران ملحق می شوند. این جماعت قلیل را می توان متحیران سکولار شده نامید.
🔹جان کلام در این گفتار آن عده قلیلی از اهل حیرت است که از شرایط شک عبور کرده علیرغم تظاهر به مهدویت در دل منکر آن هستند. گفتارشان هیچ شباهتی به روحیه اهل انتظار ندارد. بلکه کینه قلبی با آنان دارند و هر گونه اقدام ترویجی منتظران را نفی و خنثی می کنند. آنان اهل حیرت هم نیستند. چون متحیرین در حالت شک و تردید به سر می برند و موضع نمی گیرند و سکوت می کنند. اما متحیران سکولار شده، موضع گیری می کنند. آنان همزمانی که اندیشه و عمل منتظران را نفی می کنند، همسو با منکران موضع گیری و بعضاً ایدئولوژی سیاسی آنها را تایید می کنند. این جماعت منافق صفت در جامعه مهدوی نقش وسط بازی را برعهده می گیرد. نقشی که سراسر به سود منکران امام مهدی عج تمام می شود. در توضیح این نکته مهم جمله ی یکی از جماعت متحیران سکولار شده را که به تازگی ابراز داشته نقل و تحلیل می کنیم:
"
🔸" بله در شرایطی که اکثریت جامعه سرخورده از حکومت فقهی است، باید به عبور از این حکمرانی اندیشید وباستقبال حکومتی عرفی وفرادینی(سکولار)رفت که با فتوای مشهور فقهای شیعه در باب انحصار شأنیت حکومت دینی در امام معصوم نیز همخوانی دارد. دیگر کاری از فقه و فقها ساخته نیست الا اینکه زمینه انتقال مسالمت آمیز ودموکراتیک قدرت را باکثریت جامعه با تشکیل مجلس مؤسسان و تدوین قانون اساسی جدید فراهم کنند. "
🔹اهل انتظار در دنیای سراسر سکولار شده که طوفان بی دینی و الحاد را به راه انداخته بر مبنای امداد الهی به درستی به این نتیجه رسید که باید برابر طوفان الحاد مقاومت کرد. لذا انقلاب اسلامی به راه افتاد و حکومت اسلامی تاسیس شد. تا کنون به فضل الهی نظام اسلامی توانسته برابر طوفان تهاجمات دنیای الحادی-التقاطی که فتنه پاییز 401 جدیدترین تهاجم فرهنگی غرب سکولار بود، مقاومت کند. اما متحیر سکولار شده تاب چنین مقاومتی را نداشته با دستاورد منتظران مخالفت می کند و این مخالفت را به جامعه مهدوی نسبت می دهد.
🔸مخالفت با حکومت دینی نشانه آن است که متحیر سکولار شده که در حوزه علمیه زاویه گرفته از حالت حیرت عبور کرده است. چون همانطور که عرض شد، اهل حیرت در حال شک و تردید هیچ موضعی نفیاً یا اثباتاً ندارند. حیرت هر گونه موضع گیری را از انسان می گیرد. اما متحیر سکولار با مخالفتی که از اندیشه و عمل منتظران می کند، اعلام موضع کرده عملاً در جرگه منکران قرار گرفته است.
🔹متحیر سکولار شده بنا به دلایل مختلف، از جمله پذیرفته شدنش از سوی اهل انکار، اقدام به وسط بازی میان اهل حیرت و اهل انکار می کند. نتیجه این وسط بازی سوق دادن اهل حیرت در آستانه اهل انکار است. لذا همانطور که از جمله منقول پیداست، متحیر سکولار شده علناً می گوید که باید از حکومت فقهی/ شرعی که اساس حکومت مهدوی است، عبور کرد و حکومت عرفی و سکولار را تاسیس کرد!!
🔸ملاحظه می کنید که همزمان با اعلان ایفای نقش وسط بازی از سوی جماعتی از روشنفکران وطنی، جریان سکولار حوزوی نیز با چنین نقشی همدلی و هم داستانی می کند. دستآورد نهایی چنین نقشی دین زدایی از جامعه مهدوی ایران است. البته تحقق چنین نتیجه مشروط است به کم کاری فرهنگی منتظران و پرکاری منکران.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا عدالت میتواند قاعده فقهی باشد؟/ تحلیلی بر قواعد فقه فرهنگ
✍️سید محمد طباطبائی
از قواعدی که در فقه فرهنگ به عنوان یک قاعده فقهی مورد استناد و بدان استدلال شده قاعده عدالت است. اما آیا میتوان در میان قواعد فقه فرهنگ از این قاعده یاد کرد؟
بیشک تمام احکام شارع مقدس بنابر مذهب عدلیه، همانند افعال تکوینی عادلانه است. طبق تعریف مشهور قاعده فقهی، حکم شرعی عامی است که مختص به یک باب نباشد و در برابر فرع فقهی تلقی میشود که وضعیت مکلف را نسبت به امتثال در فعل خاص مشخص میکند.
با این وصف، اگر عدالت را حکم بدانیم در عرض سایر احکام قرار میگیرد. در این صورت چه نسبتی با آن احکام خواهد داشت؟ اگر این نسبت، حکومت باشد، دایره حکم دیگر را توسعه یا تضییق میزند. اما مگر حکم شرعی حتی یک حصه ظالمانه خواهد داشت تا دلیل وجوب عدل آن را تفسیر کند؟ در ورود نیز چنین اشکالی هست. حتی با عقلی دانستن وجوب عدل هم این مشکل مرتفع نمیشود چون در انطباق احکام مجدد این مشکل مطرح است.
به نظر میرسد اشکال اصلی در این است که در قاعده عدالت، برای عدالت حیثیت تقییدی دیده شده و این که یک حکم در حد قاعده فقهی باشد که بر سایر احکام مقدم است اما عدالت بما هو عدالت حیثیت تعلیلی نسبت به احکام دارد و لذا حکم متعلق به فعل مکلف نخواهد بود. اگر به مقصد شریعت تعبیر میکنیم به قول صواب نزدیکتر است.
قاعدهی فقهی که در این خصوص مکرر استناد میکنم قاعده دیگری است: قاعده عدل و انصاف. هرچند عنوان این قاعده به یکی از قواعد فقه معاملات شبیه است که مدلول آن در رفع خلاف میان مدعی و منکر هنگام فقدان اماره بر مالیت است اما تقریب آن در فقه فرهنگی در عدلورزی نسبت به ادای حقوق فرهنگی است. برخلاف قاعده عدالت که معلوم نیست کدام وظیفه معین را در فقه فرهنگی مشخص کرده است، این قاعده وظیفهای معین را دربردارد و منضبط به ضوابطی است که در فقه فرهنگ (فقه السنن و الآداب و المعروف و المنکر) و فقه حکمرانی فرهنگی (فقه التسنین و اقامة المعروف و دفع المنکر) در ذیل رویکرد فقه فرهنگی به نظامات جاری است.
▫️طبعاً این یادداشت به تفسیر مرحوم آیت الله صانعی از قاعده عدالت نظر نداشته است لطفاً اشتباه نشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی ترویجی «نقش جهت پرداخت در موضوع شناسی فقهی قمار در بازیهای رایانهای»
🎙 ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا
🎙 ناقدین: حجتالاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان و دکتر بهروز مینایی
📅زمان: یک شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱، ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مکان: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی
🔗لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/feqhconf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی فقهی توزیع ثانویه ثروت از منظر فقه امامیه
✔️حجتالاسلام محمدامین صفاییزاده:
🔹در دو بخش میتوان توزیع ثانویه در اسلام را بررسی کرد: بخش اول مربوط به راهکارهای اجرایی برای توزیع ثانویه است که اسلام به آنها اهتمام ورزیده است و بخش دوم غایت این توزیع ثانویه است که تا چه حدی باید استمرار داشته باشد(تا حد رفع فقر مطلق یا تا حد رفت فقر مطلق؟).
🔸در بخش اول از جمله راهکارهایی که برای توزیع ثانویه در فقه امامیه مورد توجه بوده است میتوان به موارد زیر اشاره نمود: زکات، خمس، زکات فطره، جزیه، خراج، کفارات، وقف برای نیازمندان و ... که از جمله موارد مصرف آنها، فقراء هستند تا بتوانند خود را از فقر نجات دهند.
🔹در بخش دوم که در مورد استمرار توزیع ثانویه است دو نظریه مطرح است: برخی قائل به توزیع ثانویه تا حدی هستند که فقرِ مطلق رفع شود و برخی دیگر حد توزیع ثانویه را رفع فقرِ نسبی میدانند. فقیر در لسان شارع به معنای کسی است که دارای حد نصاب وجوب زکات نباشد. فقر مطلق به معنای این است که فقیر حتی به اندازه ضروریات زندگی خودش (خوراک، پوشاک، مسکن) را ندارد و نمیتواند حتی یک زندگی حداقلی داشته باشد. اما فقر نسبی به معنای این است که از استانداردهای زندگی در یک جامعه عقب مانده و از سطح متوسط در یک جامعه پایین تر است در حالی که ضروریات زندگی اش تامین شده است.
🔸با توجه به ادله و روایاتی که در توزیع ثانویه مطرح شدهاند میتوان استظهار کرد که «رفع فقر نسبی» مورد نظر شارع بوده است.
👈 ادامه مطلب + سخنان ناقد: http://ijtihadnet.ir/?p=70565
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برداشتهای ناصواب در متون فقهی حجاب شرعی
✔️حجتالاسلام هادی محبی:
🔹شبهاتی که پیرامون حجاب شرعی به متون فقها وارد کردند؛ علی رغم اینکه فقها به طور واضح گفتند که حجاب غیر از وجه و کفین و قدمین هیچ اختلافی در وجویش نیست، اما بعضی از نویسندگان معاصر استناد به برخی فقها دادهاند که پوشش سر، سینه و اماکن دیگر را واجب ندانستند و حتی نسبت دادند که برخی فقها مثل ابن جنید فقط پوشش شرمگاه را واجب میدانند.
🔸اولا آیا بین پوشش نماز و غیر نماز تلازمی وجود دارد؟ در کلمات برخی اساتید مثل شهید مطهری به تبع شیخ محمدجواد مغنیه در کتاب فقه علی المذاهب الخمسه گفتند که شارع ستر در نماز را با سختگیری بیشتری نسبت به غیر آن طلب کرده است. یعنی اگر چیزی در نماز لازم الاستتار نبود، به طور قطع در غیر نماز هم لازم نیست.
🔹نویسنده حجاب شرعی در عصر پیامبر بیان داشته بین ستر در نماز و غیر نماز ملازمه وجود دارد و به اقوال شاذی تمسک کرده که گفتند در هنگام نماز میشود موی سر هم آشکار باشد و سخت گیری پوشش نماز نسبت به غیر نماز در دوران اخیر شکل گرفته است. اادعا کرده که صاحب مدارک گفته است اجماعی در کلمات اصحاب نسبت به حجاب نیست و نسبت میدهد که صاحب مدارک گفته است اولین بار توسط شهید اول پوشش اجباری حجاب مطرح شده اما خود ایشان هم اشکال کرده است. ترکاشوند تقطیع زیادی در کلمات فقها انجام داده است...
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70568
🆔 https://eitaa.com/ijtihad