eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
739 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بررسی فقهی توزیع ثانویه ثروت از منظر فقه امامیه ✔️حجت‌الاسلام محمدامین صفایی‌زاده: 🔹در دو بخش می‌توان توزیع ثانویه در اسلام را بررسی کرد: بخش اول مربوط به راهکارهای اجرایی برای توزیع ثانویه است که اسلام به آنها اهتمام ورزیده است و بخش دوم غایت این توزیع ثانویه است که تا چه حدی باید استمرار داشته باشد(تا حد رفع فقر مطلق یا تا حد رفت فقر مطلق؟). 🔸در بخش اول از جمله راهکارهایی که برای توزیع ثانویه در فقه امامیه مورد توجه بوده است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: زکات، خمس، زکات فطره، جزیه، خراج، کفارات، وقف برای نیازمندان و ... که از جمله موارد مصرف آنها، فقراء هستند تا بتوانند خود را از فقر نجات دهند. 🔹در بخش دوم که در مورد استمرار توزیع ثانویه است دو نظریه مطرح است: برخی قائل به توزیع ثانویه تا حدی هستند که فقرِ مطلق رفع شود و برخی دیگر حد توزیع ثانویه را رفع فقرِ نسبی می‌دانند. فقیر در لسان شارع به معنای کسی است که دارای حد نصاب وجوب زکات نباشد. فقر مطلق به معنای این است که فقیر حتی به اندازه ضروریات زندگی خودش (خوراک، پوشاک، مسکن) را ندارد و نمی‌تواند حتی یک زندگی حداقلی داشته باشد. اما فقر نسبی به معنای این است که از استانداردهای زندگی در یک جامعه عقب مانده و از سطح متوسط در یک جامعه پایین تر است در حالی که ضروریات زندگی اش تامین شده است. 🔸با توجه به ادله و روایاتی که در توزیع ثانویه مطرح شده‌اند می‌توان استظهار کرد که «رفع فقر نسبی» مورد نظر شارع بوده است. 👈 ادامه مطلب + سخنان ناقد: http://ijtihadnet.ir/?p=70565 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برداشت‌های ناصواب در متون فقهی حجاب شرعی ✔️حجت‌الاسلام ‌‌هادی محبی: 🔹شبهاتی که پیرامون حجاب شرعی به متون فقها وارد کردند؛ علی رغم اینکه فقها به طور واضح گفتند که حجاب غیر از وجه و کفین و قدمین هیچ اختلافی در وجویش نیست، اما بعضی از نویسندگان معاصر استناد به برخی فقها داده‌اند که پوشش سر، سینه و اماکن دیگر را واجب ندانستند و حتی نسبت دادند که برخی فقها مثل ابن جنید فقط پوشش شرمگاه را واجب می‌دانند. 🔸اولا آیا بین پوشش نماز و غیر نماز تلازمی وجود دارد؟ در کلمات برخی اساتید مثل شهید مطهری به تبع شیخ محمدجواد مغنیه در کتاب فقه علی المذاهب الخمسه گفتند که شارع ستر در نماز را با سختگیری بیشتری نسبت به غیر آن طلب کرده است. یعنی اگر چیزی در نماز لازم الاستتار نبود، به طور قطع در غیر نماز هم لازم نیست. 🔹نویسنده حجاب شرعی در عصر پیامبر بیان داشته بین ستر در نماز و غیر نماز ملازمه وجود دارد و به اقوال شاذی تمسک کرده که گفتند در هنگام نماز می‌شود موی سر هم آشکار باشد و سخت گیری پوشش نماز نسبت به غیر نماز در دوران اخیر شکل گرفته است. اادعا کرده که صاحب مدارک گفته است اجماعی در کلمات اصحاب نسبت به حجاب نیست و نسبت می‌دهد که صاحب مدارک گفته است اولین بار توسط شهید اول پوشش اجباری حجاب مطرح شده اما خود ایشان هم اشکال کرده است. ترکاشوند تقطیع زیادی در کلمات فقها انجام داده است... 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70568 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیوه و فرایند تولید فقه الاجتماع ✍️سید مهدی موسوی 🔻برای تولید فقه الاجتماع سه شیوه متصور است: ۱. انتخاب فهرستی از مباحث و مسائل موجود در علم جامعه‌شناسی و پرداختن فقهی به آنها. ۲. جستجو در مباحث فقهی و گزینش مباحث و مسائل فقهی که بیشترین قرابت را با مباحث کلان اجتماع و ساختاری دارند یا اینکه دارای دلالت‌های و نتایح مرتبط با جامعه را دارند. ۳. بر خلاف دو شیوه قبل که حرکت از جزء به کل است، در شیوه سوم حرکت از کل به جزء است به این معنا که فقیه با بهره‌گیری از مباحث حکمت عملی ابتدا به سراغ منابع دینی (آیات و روایات و عقل) می‌رود و از طرح کلان حیات و ساختار اجتماع پرسش می‌کند و به یک صورتبندی کلان فلسفی الهیاتی دست پیدا می‌کند و با نظریه‌پردازی کلامی و فقهی، چارچوبی نظری و مفهومی را برای استنباط نظامات اجتماعی و احکام فقهی بنا می‌کند. در مرحله‌ی بعد، اقتضائات و دلالت‌های آن را به صورت مسائل طراحی و ترسیم می‌کند و به آنها پاسخ فقهی می‌دهد. هریک از این شیوه‌ها، نتایج مثبتی می‌تواند داشته باشد اما بهتر است که همواره از سه شیوه و طریق استفاده شود یعنی هرگامی که با هر شیوه برداشته می‌شود با سایر شیوه‌ها سنجیده شود تا به تکامل و جامعیت بیشتر منتهی شود. 👈 بخوانید: درآمدی بر بنیان‌های معرفتی فقه الاجتماع: http://ijtihadnet.ir/?p=70574 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضوع شناسی، وظیفه چه کسی است؟ ✔️استاد محمد قائنی: 🔹یکی از شبهاتی که در بحث موضوع شناسی مطرح می‌شود، این است که موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست و فقها نباید در این حیطه ورود کنند. باید جواب داد که هر چند اصل این مطلب صحیح است، ولی باید در ضمن پذیرش این مطلب به چند نکته توجه داشت: 1. اینکه گفته می‌شود موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست، به این معنا نمی‌باشد که فقیه نیازی به شناخت موضوعات احکام ندارد، بلکه باید فقیه برای اینکه حکم صحیح را در موضوعات مختلف مخصوصاً موضوعات مستحدثه بیان کند، باید بسیار دقیق و از جهات مختلف، موضوع را شناخته باشد و با توجه به گستردگی علوم و موضوعات از یک طرف، و از طرف دیگر عدم تخصّص فقیه در بسیاری از موضوعات، لازم است فقیه برای شناخت موضوعات از نظرات کارشناسان و متخصّصان مرتبط با آن موضوع استفاده کند و با توجه به شناختی که از موضوع پیدا می‌کند، حکم آن موضوع را بیان کند. 2. اینکه گفته می‌شود موضوع شناسی وظیفه فقیه نیست, به این معناست که وقتی فقیه موضوعی را شناخت و حکم متناسب آن را بیان نمود، تطبیق آن موضوع بر مصادیق وظیفه فقیه نیست و در موارد اشتباه در تطبیق، فقیه مؤاخذه نمی‌شود. لذا اگر فقیه به این نتیجه رسید که با توجه به خصوصیّات فرد مبتلا به مرگ مغزی، او محکوم به احکام میّت است و چنین فتوایی صادر کرد، ولی اگر شخصی که پزشکان در مورد او تشخیص مرگ مغزی داده بودند و می‌خواستند او را دفن کنند، زنده شود، اعتراضی به فقیه وارد نیست که چرا شما حکم به دفن این شخص زنده داده‌اید؟ زیرا او بر اساس نظرات متخصّصان که مرگ مغزی را غیر قابل برگشت می‌دانستند، چنین فتوایی داده است و مسئول تشخیص اشتباه برخی متخصّصین در این مورد نمی‌باشد. 3. پس از اینکه فقیه توسط متخصّصین امر، شناخت کافی نسبت به موضوع پیدا کرد، انتظاری که از فقیه در این مورد وجود دارد و وظیفه فقیه می‌باشد، دو مطلب است: الف) حکم متناسب آن موضوع را از جهات مختلف بیان کند؛ مثل اینکه آیا ازاله حیات شخص مبتلا به مرگ مغزی، قتل محسوب می‌شود؟ ب) اگر ثقه، خبر از تحقّق آن موضوع در موردی داد، آیا این خبر ثقه حجّت است و برای حجیّت آن چه شرایطی وجود دارد؟ در این مرحله وقتی که فقیه حجیّت این خبر را پذیرفت به این معنا می‌باشد که حتّی در صورت اشتباه سهوی این ثقه، خبر او حجّت است و مجتهد و مقلّد، معذور می‌باشند. 📚فقه پزشکی ، ص 170 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن قنبریان 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رضازاده 📅 زمان: دوشنبه 22 اسفندماه، ساعت ۱۳ الی ۱۵ 🏢 مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «سیاست‌ها و راهبردهای فقهی مواجهه با نا امن سازان» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام محمدعلی رنجبر 🎙ناقد: حجت‌الاسلام رسول حکمی 📆 زمان: سه شنبه 23 اسفند ساعت 10 🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، دفتر گروه فقه سیاسی 🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «واکاوی فقهی داده پردازی در هوش مصنوعی» (نشست دوم) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام رضا احمدوند 🎙ناقد: حجت‌الاسلام عبدالحجت حق‌جو 📆 زمان: سه‌شنبه 23 اسفندماه، ساعت 11 🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمينی 🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان پذیرش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از طریق آزمون اختصاصی برای سال تحصیلی 1403- 1402 ▫️کارشـناسی (ویژه برادران): طلاب سطح یک حوزه علمیه / فارغ‌التحصيلان دیپلم متوسطه نظام جدید ▫️کارشناسی‌ارشد (برادران و خواهران): طلاب سطح دو حوزه علمیه / فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ▫️ دکتـری (برادران و خواهران): طلاب سطح سه حوزه علمیه / فارغ‌التحصیلان مقطع کارشنـاسی‌ارشد ▫️مقطع کارشناسی: 8 رشته ▫️مقطع کارشناسی ارشد: 14 رشته ▫️مقطع دکتری: 6 رشته ⏳ثبت‌نام: از دوشنبه 15 اسفند 1401 تا چهار‌شنبه 31 خرداد 1402 📆 تاریخ برگزاری آزمون: جمعه 23 تیرماه 1402 - ساعت 9 صبح 🌐 سایت دانشگاه: www.razavi.ac.ir 🔗 لینک سامانه آزمون: azmoon.razavi.ac.ir 🏢 مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر پذیرش و گزینش/ تلفن تماس: 32211412 - 051 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مصاحبه با آیت‌الله‌ شبیری زنجانی؛ ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم(2) ❓اساتید شما در مقطع «درس خارج» چه کسانی بودند؟ در قم و نجف در درس کدام یک از فقها حاضر شدید؟ خاطره‌ای از ابتدای حضور در درس خارج دارید؟ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢اضطرار در عصر اقتدار اسلام! حاشیه‌ای بر متن «اضطرار در استنباط و اجراء دین» ✔️استاد عندلیب همدانی،
💢پیرامون «نظریۀ اضطرار» و حواشی یک حاشیه! ✍️سیدحسین موسوی‌فرد 🔻جناب آقای صالح رحمتی پیرامون «نظریۀ اضطرار» حاشیه‌ای بر فرمایش استاد عندلیب همدانی با عنوان «اضطرار در عصر اقتدار اسلام!» مکتوب کرده است که از سه جهت سزاوار بررسی می‌باشد. جهت اول؛ نکات روش‌شناختی؛ جهت دوم: تبیین مختصر از مسلک اضطرار و جهت سوم؛ نکات رهیافتی. ✂️اگرچه نام مسلک اضطرار در فرمایش شیخ انصاری نیامده؛ ولی چون ایشان نسبت به مهم‌ترین مقدمه انسداد یعنی مقدمه اول (انسداد باب علم و ظن خاص نسبت به معظم احکام) موضع انتقادی نمی‌گیرد بلکه به نحوی در ادامه تایید هم می‌کند و از طرفی تأمّلانی در مقدمات دیگر دارد، مشخص می‌شود شیخ أعظم نه انفتاحی اصطلاحی است و نه انسدادی با تعریف معروفش، بلکه مجموع سخنان ایشان در فقه و اصول نشانگر سبک ویژه‌ای است که استاد نام آن را اضطرار نهادند. ✂️در نظریه اضطرار به دنبال این هستیم‌: 🔹اولاً؛ فقیه در عصر غیبت نباید با داشتن سرمایه‌های روایی و ... موجود در استنباط به‌گونه‌ای عمل کند که گویا احادیث معتبره را خود از زبان امام شنیده و حکم الهی را بر طبق آن بیان می‌کند، بلکه باید اذعان کنیم که نواقص فراوان است و تمام کاوش‌های فقهی‌ و حتی غیر فقهی ما، اضطراری است. به فرمایش شیخ اعظم از باب اکل میته و از روی ناچاری است. 🔹ثانیاً؛ به دنبال اثبات کمبود در سرمایه‌های قانونی موجود، اجرای دستورها و احکام الهی نیز در زمان غیبت اضطراری است؛ یعنی نباید خود را موظف به اجرای تمام احکام دین بدانیم، بلکه چون اضطرار در اجراء هست و باب بابِ تزاحم است، نباید اصرار به اجرای احکامی داشت که اجرای آن‌ها در جامعه با واکنش‌هایی مواجه بشود که ضرر و فساد آن بیش از فوائد و مصالح اجرای احکام باشد. 🔸اضطرار در اجرای احکام هرگز به معنای تعطیلی فقه و شریعت و یا حتی منفعل بودن آن در حوزه اجتماع نیست؛ بلکه مراد در نظر گرفتن شرایط موجود در زمینه اجرای احکام الهی است که این نه‌تنها تهدیدی بر جامعۀ ایمانی نبوده بلکه عامل رشد و بالندگی آن خواهد بود. همان‌گونه که نزول تدریجی آیات الهی در زمان پیامبر و در نظر گرفتن شرایط جامعۀ عصر و مصر نبی (صلی‌الله علیه و آله) سبب پیشبرد اهداف اسلام گردید. 🔸پذیرش مسلک اضطرار به معنای تسلیم شدن و پذیرش کامل قوانین بین‌الملل نیست و هرگز استاد محترم که خود چندین دوره قاعدۀ نفی سبیل را تدریس نموده، چنین برداشتی را تأیید نمی‌کند. بلکه مراد، بهره‌برداری از یافته‌های بشری در راستای تعمیق فقاهت و فهم از نصوص دینی است که البته دامنۀ آن نیز در امور عقلائی است نه تعبدیات و معارف برتر از عقل و عقلاء. علاوه این‌که مراجعه و استفاده از نظرات آنان، در سایۀ عرضه به محکمات شریعت و مسلمات دین صورت می‌گیرد. 👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70577 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙سوم فروردین، آغاز ماه رمضان خواهد بود/ ماه مبارک امسال ۳۰ روزه است ✔️حجت‌الاسلام مهدی سهرابی، رئیس ستاد استهلال قم: چهارشنبه دوم فروردین آخر ماه شعبان و پنجشنبه سوم فروردین اول ماه رمضان خواهد بود با این حال برای دیدن ماه با چشم غیر مسلح نیز گروه‌هایی به مناطق مساعد اعزام خواهند شد. از طرف دیگر روز ۲۹ ماه مبارک رمضان در کل منطقه تا غرب آفریقا مقارنه شکل می‌گیرد ولی هلال تشکیل نمی‌شود بنابراین ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه خواهد بود و هلال ماه بلند و به وضوح قابل رؤیت است و نیز با دوربین به صورت قطعی قابل رویت می‌باشد. ماه رمضان در عربستان ۲۹ روزه خواهد بود و اطراف خود ما هم کشورهای شرقی و غربی به متابعت از عربستان ۲۹ روزه خواهند بود از این رو مردم باید با مبانی فقهی این موضوع آشنا شوند تا شبهه‌ای برایشان ایجاد نشود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اعتبار ابزار جدید در رؤیت هلال 🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی 🗓 زمان: چهارشنبه 24 اسفندماه، ساعت 19 الی 20:30 🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی ره 🔗لینک پخش زنده: http://www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad