PTT-20230604-WA0018.opus
4.67M
بمناسبت رحلت امام امت.
١٦ مين برنامه ياد شهداء در سالن بين المللي حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار شد.
با سخنرانی آقای دکتور شايب
دبیر کل حرکت خلاص بحرین بازبان فارسي.
١۴ خرداد ١۴٠٢
موسسه البصیرة از طلاب حركت اسلامي نيجريه.
https://eitaa.com/2299495/4544
شذرات؛ (یادداشتهای یک طلبه #وطن_توحیدی)
https://eitaa.com/iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این پیشگویی باقرالعلوم (علیه السلام) را درباره #ایرانیان شنیده اید؟
⭕️ آن کدام سلاح ایرانی موعود است که امید دشمن را ناامید می کند؟
🔹پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرماید: گروهی از ناحیۀ مشرق، قد بر می افرازند و زمینۀ حکومت مهدی (عجّلاللّهتعالى فرجهالشريف) را فراهم میسازند.
🔸امام باقرالعلوم (علیهالسّلام) میفرماید:
1⃣ گویی قومی را میبینم که از شرق در طلب حق قیام کردهاند؛ ولی بدانان نمیدهند
2⃣ و باز مطالبه میکنند؛ اما بدانها نمیدهند.
3⃣ چون چنین میبینند، #شمشیرهای خود را بر دوش میگیرند.
✅ آن هنگام، آنچه میخواهند، به آنان میدهند؛ ولی نمیپذیرند، تا این که پیروز میشوند و آن را جز به صاحب الامر (علیهالسّلام) تسلیم نمیکنند.
🌷 کشتگان آنان شهیدند.
🔸اگر من آنان را درک کنم، جانم را برای صاحب الامر میگذارم.
🔺«کانی بقوم قد خرجوا بالمشرق یطلبون الحق فلا یعطونه ثم یطلبون فلا یعطونه فاذا راوا ذلک وضعوا #سیوفهم علی عواتقهم فیعطون ما سالوه فلا یقبلونه حتی یقوموا و لا یدفعونها الا الی صاحبکم قتلاهم شهداء اما انی لو ادرکت ذلک لاستبقیت نفسی لصاحب هذا الامر»
📗 نعمانی، الغیبة، ص۲۷۳.
#موشک_هایپرسونیک
#فتاح
#ایران_قوی
شذرات؛ (یادداشتهای یک طلبه #وطن_توحیدی)
https://eitaa.com/iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تعارف_ملل
#نیجریه ۱
دکتر صلاتی: از لحاظ #جمعیت نیجریه ۲۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در آینده بیشتر هم خواهد شد.
مجری: چطور پیشبینی میکنید جمعیت نیجریه در آینده زیادتر خواهد شد؟
دکتر صلاتی: چون در نیجریه #خدا_یکی، زن یکی یکی یکی هست 😁 یعنی دوتا زن سه تا زن و چهارتا زن میگیرند.
مجری: شما چند فرزند دارید؟
صلاتی: فعلا چهار فرزند.
مجری: به سبک ایرانیها چهار فرزند دارید؟
صلاتی: نه به #سبک_نیجریه فعلا چهار فرزند دارم.
پینوشت:
صلاتی فوق لیسانس ریاضی داشته و بعد از شیعه شدن راهی قم میشود. ایشان همزمان با تحصیل در قم، دکتری ریاضیاتش را در دانشگاه امیرکبیر میگیرد و هم اکنون نماینده انجمن طلاب نیجریه میباشد.
#جمعیت
#قدرت_اقتصادی
#تعددزوجات
#سبک_زندگی
#فساد_کمتر
شذرات؛ (یادداشتهای یک طلبه #وطن_توحیدی)
https://eitaa.com/iman_norozi
این هم هرم جمعیتی کشور نیجریه است. ببین آدم کیف میکنه. دقیقا مطابق فطرت و بدون دخالت شیاطین جن و انس در آفرینش
حدود ۵۰ درصد جامعه نیجریه مسلمان هستند و بقیه مسیحی.
تا ما به خودمون رحم نمیکنیم خدا چرا باید به ما رحم کنه؟
شذرات؛ (یادداشتهای یک طلبه #وطن_توحیدی)
https://eitaa.com/iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 یک ایرانی-لبنانی از #فرماندهان_ارشد حزب الله لبنان هدف ترور اسرائیل!
🔻چطور یک ایرانی میتواند به مراتب بالای نظامی در کشور دیگری برسد؟
چطور یک هندی یا ایرانی یا پاکستانی یا افریقایی میتواند شهردار لندن یا مشاور وزیر امورخارجه آمریکا یا حتی رییس جمهور کشور مستکبری چون آمریکا شود اما در ایران برای فردی غیر ایرانی این امکان نیست؟!
🔻خیلی از تجار شیعه و حتی افراد دیگر دوست دارند در قم اقامت داشته و یا فرزندانشان در هنگام زایمان همسرشان در قم یا مشهد به دنیا بیایند ولی این امکان برایشان نیست! (همانطور که برخی غرب زده ها دوست دارند بخاطر گرفتن پاسپورت آن کشور برای فرزندان شان در غرب به دنیا بیاورند)
🔻به نظر میرسد در قوانین مهاجرت و اقامت متناسب با فضای انقلاب اسلامی باید تجدید نظر کرد.
🔻برخی از مجاهدین و رهبران مقاومت که سالها برای انقلاب اسلامی هزینه داده و زندان رفتهاند اما برای اقامت در ایران خودشان و فرزندان شان دچار مشکلات هستند و چه بسا بخاطر مشکلات زندگی در ایران، انگلیس را به ایران ترجیح میدهند؟!
چرا باید اینگونه باشد؟
#ازدواج_تمدنی
#ایرانی_لبنان
#ترور
#حزبالله
#قوانین_اقامت
#انقلاب_اسلامی
شذرات؛ (یادداشتهای یک طلبه #وطن_توحیدی)
https://eitaa.com/iman_norozi
#تعارف_ملل
بزرگداشت #سیدزکزکی
✅در #نیجریه به خاطر فرهنگ #تعدد_زوجات بین مسلمانان #ایدز وجود ندارد
🌐 #حسین مادرشاهی
قسمت اول،پژوهشگر و کارشناس مسائل جهان اسلام
🔹#ایدز در نیجریه در بین غیر مسلمانان شایع و فراوان دیده شده است. اما در بین مسلمانان خیر. مسلمانان که بیشتر در شمال #نیجریه هستند. دربین انها #ایدز وجود ندارد چرا که وجود فرهنگ #تعدد_زوجات مانع از این است که مردان در فضای غیرخانواده نیازهای جنسی خود را ارضا کنند. اما از آنجا که بین #مسیحیت فرهنگ #تک_همسری ست و مردان در بیرون از فضای خانواده #روابط_آزاد دارند #ایدز شایع است.
🔹به نظر مدل #نیجریه حتما باید موردمطالعه و بررسی قرار بگیرد که چگونه توانسته اند با بحث #تعدد_زوجات، با #فساد_جنسی مبارزه کنند با اینکه تمایل جنسی معمولا در بین مردم آفریقایی در مقایسه با ایرانی ها بیشتر است. البته باید جوانب دیگر در ازدواج مانند قناعت زنان را در نظر گرفت.
#نیجریه
#تعدد_زوجات
#ایدز
#مبارزه_با_فساد_جنسی
#خاطرات_تبلیغی
شذرات؛ (یادداشتهای یک طلبه #وطن_توحیدی)
https://eitaa.com/iman_norozi
#تعارف_ملل
#بزرگداشت #سیدزکزکی
✅پشت سر افرادی که حداقل #دو_زن ندارند ، نماز نمی خوانم.
حجت الاسلام #مادرشاهی
پژوهشگر مسائل جهان اسلام
قسمت دوم
🔹یادم می آید در شهر #کانو میهمان یکی از #تاجران نیجریه ای بودیم. ایشان کمتر از ۴۰ سال سن داشت و #دوهمسر داشت. ایشان می گفت من پشت سر افرادی که حداقل دو زن ندارند ، #نماز نمی خوانم. می گفت وقتی افرادی می توانند چند زن را تحت حمایت مادی و معنوی خود بگیرند، این کار را نمی کنند. من آنها را #عادل نمی دانم. این قضیه برای من به عنوان یک روحانی شیعه بسیار جالب بود.
#نیجریه
#تعدد_زوجات
#روحانی_شیعه
#تاریخ_ملل
#نیجریه
✅در #نیجریه، رابطه #دو_همیار (هوو) مانند رابطه #دو_خواهر است.
🔻جایگاه زن اول، پس از ازدواج دوم مرد به نسبت قبل از آن بسیار بالاتر می رود و کارهای خانه با مدیریت او انجام می شود.
🖌حجت الاسلام #مادرشاهی
#قسمت_سوم
🔹در نیجریه، رابطه دو همیار مانند رابطه دو خواهر است. معمولا #جایگاه_زن_اول، پس از ازدواج دوم مرد به نسبت قبل از آن بسیار بالاتر می رود و کارهای خانه با مدیریت او انجام می شود.
🔹مرد ۴۰ ساله ای که هنوز زن دوم ندارد، به عنوان یک #فرد_ناقص نگریسته می شود. حتی در این حالت، زن اول مورد اعتراض و شماتت دیگران قرار می گیرد.
🔹 دوستان نیجریه ای ام هنگامی که صحبت از تعداد زیاد مردان بدون همسر در ایران که ۴۰ سال به بالا دارند می شد، با تعجب به من می گفتند: برای ما زشت است که فرد چهل ساله مان دو زن نداشته باشد، بعد چطور در کشور شما هنوز مردان مجرد ۴۰ ساله پیدا می شود؟!!
🔹همانطور که قبلا توضیح دادم، در بسیاری از اوقات همسر اول خود دنبال همسران بعدی می گردد. یادم می آید هنگامی که تازه با پدیده #تعدد ازدواج در #نیجریه آشنا شده بودم، با تعجب از برخی مردان نیجریه ای می پرسیدم واقعا هیچ کدام از شما همسرانشان ناراحت نمی شود که زندگی اش با #هوو مشترک می شود؟ آنها به من جواب دادند: برخی اوقات در میان عده کمی از بانوان نیجریه ای پیش می آید. اینطور نیست که هیچ گاه هیچ گونه ناراحتی پیش نیاید. ولی اصلا ناراحتی عمیق نیست. آنها هم بسیاری از اوقات از اینکه نظر آنها پرسیده نشده ابراز ناراحتی می کنند نه اینکه با اصلش مخالف باشند.
#نیجریه
#تعدد_زوجات
#رابطه_دو_همیار
هدایت شده از راوی عربستان 🎙
💢 چندهمسری؛ راهحلی برای مقابله با کاهش نرخ رشد جمعیت در سعودی
🔹 روزنامه «الیوم» در یادداشتی تأکید دارد در گذشته خانوادههای عربستانی دارای شش یا هفت فرزند بودند ولی اکنون تعداد فرزندان در اکثر خانوادهها از سه نفر فراتر نمیرود.
🔸 «عبدالرحمن المرشد» نویسنده این یادداشت با تأکید بر آن که سعودی برای توسعه نیازمند جمعیت است، به کاهش نرخ رشد جمعیت در این پادشاهی اشاره دارد و راهحل مقابله با این چالش را چندهمسری و کاهش دختران مجرد میداند.
🔗 منبع
🆔 @KSA_Narrator
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبخوان داری چیست؟
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورود #تشکیلاتی به اقتصاد
استاد پناهیان
🔻برخی از روایات را در مورد تجارت از اهل بیت علیهم السلام میخوانیم، برخی از مذهبیها بدوبیراه میگویند!
یک حزباللهی از ما نمی پرسد چهکار کنیم رونق اقتصادی پیدا کنیم! مگر آخوندها فقط باید از خدا بگویند!
🔻امام حسین و ائمه را شهید کردند تا حرفهای جدی را با ما نزنند.
🔻این پیراهن را از کجا بخریم؟ بیا با هم زندگی کنیم!
#اقتصاد_مقاومتی چیه؟ یعنی شعور داشته باشی هرچیزی را از هرجایی نخری!
🔻شبکه خرید تو کجا ست؟!
این چه حزب اللهی گری ست که برای محصولات ایرانی تلاش نمیکنند!
🔻ده میلیون حزب اللهی تصمیم بگیرند پیراهن زیر را فقط از فلان کارخانه بخرند و از فلان کارخانه نخرند!
بخش اقتصادی بیانیه #گام_دوم:
مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند... درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را #ثروتمند و بینیاز و به معنی واقعی دارای #اعتمادبهنفس کنند...
ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان... #موقعیت_استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، #بازار_بزرگ_منطقهای با داشتن ۱۵ #همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با #محصولات_متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخشهایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّتها دستنخورده مانده است.
بیشک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید... پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و #اقتصاد_ملّی ارتقاء یابد.
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
زن و زناشویی در عرفان اسلامی
استاد علی امینی نژاد
قسمت ۱ از
🔻گزارش سهروردی از نقش #تعددزوجات در سلوک
ابوحفص عمر سهروردی از عارفی خراسانی گزارش میکند که به خاطر تعدد زوجاتش مورد عتاب و عیبجویی دیگر سالکان قرار میگرفت. عارف خراسانی در مقام پاسخ از ایشان میپرسد، آیا شده که در میان سلوک و رعایت آداب و دستور العملهای سلوکی، خاطر شهوتآلودی از ذهن شما بگذرد و قلب شما را مشغول دارد؟! پاسخ میدهند که آری چنین مواردی پیش آمده است. عارف خراسانی به آنها میگوید: «اگر من در همه عمر بدین حالی که شما دارید و به راحتی به گذر خطوات گناهآلود تن در میدهید، رضایت میدادم هرگز در تمام عمر ازدواج نمیکردم، اما چون تا خاطری پیش میآمد به حربهی تزویج آن را دفع میکردم، الان چهل سال است که یک فکر گناه برذهنم برنگذشته است.» (سهروردی، عوارف المعارف، ص101).
منبع: استاد امینینژاد، مقاله زن و زناشویی در عرفان اسلامی؛ فصلنامه مطالعات معنوی، ۱۳۹۱
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
🔹نقش اعمال شهوت و ارضا نفس در سلوک صعودی!
استاد علی امینینژاد
قسمت ۲ از
🔹تحلیل عمیقتر #سلوکی از مسئله #ازدواج و #نکاح را میتوان از بخش دیگری از کلمات #سهرودی در این باب جستجو کرد.
🔹 سهروردی بر این باور است که وقتی سالک مخالفت با #نفس را #تشدید میکند و در مسیر #ریاضت آن را از لذائذ و مشتهیاتش باز میدارد، این کنترل شدید نفس و باز داشتن او از #حظوظ_نفسانی، گاه به جایی میرسد که آنچه درد سالک بود #دواء او میشود و #إعمال_شهوات و ارضاء نفس در آن مراحل سخت، موجب #همراهی_نفس با قلب در #سلوک_صعودی میشود و در نهایت نفس مقابل و مخالف، مُعین و همراه آدمی گشته و موجب #انشراح_قلب شده و طمأنینه بر نفس حاکم میشود و در اين حال #زبان_حال_نفس در خطاب با #قلب آن است که (کن معي في الطعام اکن معک في الصلوة) در غذا همراهم باش تا در عبادت همراهت باشم.
🔹 در همین راستا تأمل در کلام #جنید_بغدادی (درگذشته به سال 297 ه ق) حائز اهمیت است. او میگوید: من به #همسر محتاجم چنانچه به غذا احتیاج دارم. این سخن دقیقا به معنای همراهی #معنویت_عرفانی در اسلام با #فطرت و #طبیعت_بشری است و این نگرش کاملاً انعکاس از برداشتهای اسلامی و دینی در این موضوع است.
#سلوک
#جنید_بغدادی
#إرضا_نفس
#إعمال_شهوت
#انشراح_قلب
زناشويي در عرفان ابن عربي
اما اوج نگرش عرفان اسلامي درباره زن و زناشويي و تبلور کامل اندیشه نبوی- از حیث تحلیلی و سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محیالدین ابنعربی (درگذشته به سال 638 ه ق) جستجو کرد. ابنعربی موضوع نکاح را از منظرهستيشناختي آنچنان گسترش میدهد که با مطلق ظهور و تجلی گره میزند و با عنوان «نکاح ساری» آن را در همه مراتب هستي جاري و شکلگيري و آفرينش همه اشیاء را زیر سر پدیده نکاح به شمار میآورد و درهمین راستا در مکتب عرفاني محیالدین حداقل چهار مرتبهی از نکاح که عبارتند از: «نکاح اسمائی»، «نکاح روحانی»، «نکاح طبیعی ـ ملکوتی»، و «نکاح عنصری ـ سفلی»، تبیین و تشریح میشود (قونوی، ص 378) و چه بسا بحث و بررسی در اطراف انواع نکاحها در آثار ابنعربی با عنوان «علم النکاح» طرح میشود. (ابنعربی، ج3 و ج2، ص586).
نکاح عنصری
محیالدین درباره نکاح عنصری نیز در آنچه مربوط به انسان میشود و هماینک محل بحث و گفتگوي ما است، ابعاد مختلفی را مورد تحلیل قرارمیدهد که عمدهی آنها ذیل چند نکته ارائه میشود:
الف. در نگاه ابنعربی ازدواج و زناشویی نه تنها موجب عفاف و عصمت از گناه است، بلکه وی با توجه کامل به آنچه در معنویت اسلامی و در روایات پیامبر اکرم- آمده است، یادآور میشود که در دین ختمی تبتل جای خود را به تبعّل و عزوبت و تجرد جای خود را به نکاح و ازدواج داده است.
محیالدین در باب دوازدهم از فتوحات مکیه که با عنوان (فی معرفه دوره فلک سیدنا محمد-) شروع میشود میگوید: از سنتهاي پيامبر اکرم ازدواج است نه تبتّل و دوري از جنس مخالف. آن حضرت به جهت سرّي الهی، ازدواج را عبادت خدا قرار داده است ... واين فضيلت و همانندهاي آن از اختصاصات نبي مکرم اسلام است «... وکان من سنته (ای الرسول-) النکاح لا التبتل و جعل النکاح عباده للسرالالهی..... فهذا الفضل و ما شاکله مما اختص به محمد-... (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 146)
به نظر وی نه تنها نکاح عبادت است، بلکه آن را بالاترین عبوديت و برترین نوافل در میان امور طبیعیای همچون اکل و شرب به شمار آورده و در باب هفتادم از فتوحات ضمن بحثی پیرامون قطب، میگوید: «فانه لایتحقق له ولا لغیره من العارفین عبودیة اکثر مما یتحقق له فی النکاح لا فی اکل و لا فی شرب و لا فی لباس لدفع مضرة » (ابنعربی، ج2، ص574) یعنی نکاح حتی برای واصلان نیز بالاترین بندگی خدای متعال در کارهای طبیعی و امور متعارف زندگی است.
از همینرو، در وصایائی که به هریک از سالکان و واصلان دارد، از جمله به ازدواج سفارش میکند و آثار اخروی آن را برمیشمارد و در ادامه میگوید: «فان النکاح افضل نوافل الخیرات و اقربه نسبه الی الفضل الالهی» (ابنعربی، ج 4، ص477) و در جایی دیگر، برای فهم برخی از معارف ناب عرفانی، کثرت نکاح ـ که در آن درهم آميختگي و انتاج و توليد وجود دارد ـ را پیشنهاد میکند وآن را نزدیکترین راه برای رسیدن به هدف میشمارد که در نهایت موجب رسیدن به «مقام محبوبی» ودستیابی به رتبهی «اهل اللهی» میشود و در حريم قرب خداوند جاي ميگيرد به گونهاي که هيچ مقامي او را مقيد نميسازد (ابنعربی، ص545، ج 3).
نکاح عنصری
ب. از نگاه ابنعربی ازدواج و نکاح بزرگترین نعمت خداوند است و به همین جهت، خداوند متعال زنان را محبوب رسولالله- کرده و او را برنکاح ایشان قوت بخشیده است. وی در باب 558 فتوحات در بحث از حضرت شکر، پس از طرح دقایقی درباره شکر، موجب آن را نعمتهای الهی میشمارد وسپس به نحو شگفتی در کل این بحث، تنها نعمت نکاح را مطرح کرده و آن را بالاترین نعمت معرفی میکند. محیالدین در تبیین سر این مسئله به نکته ظریفی اشاره میکند و آن این است که در همه نظام هستی انسان بزرگترین صنعت الهی است وتنها ازدواج بستر را برای پدید آمدن چنین موجودی فراهم میکند. (ابنعربی، فتوحات مکیه ، ج4، ص243).
نکاح عنصری
دو انگیزه متعالی در نکاح
ج. از منظر این عارف سترگ اسلامی، اگرچه انسانها و حتی سالکان در نکاح و زناشویی میتوانند انگیزههای متعددی را تعقیب کنند، اما دو انگیزهی بسیار متعالی در سطوح برتر سلوکی وجود دارد، یکی آنکه در عالم ماده، پدید آمدن صورتهای مختلف در پی انفعال محل منفعل شکل میگیرد و در میان محلهای انفعالی متعددی که هریک شرایط پدیدآمدن صورتی را فراهم میسازند، زن کاملترین منفعل و برترين پذیرنده است که بستر را برای تحقق کاملترین صورت یعنی صورت انسانی آماده میکند، لذا یکی از انگیزههای ظریف اهل معرفت در امر نکاح، محبت ایشان به چنین محل منفعل ـ زن ـ است و از اسرار آنکه خداوند متعال زن را محبوب پیامبر خاتم- قرار داد و چنین امتنان اختصاصی را به آن جناب کرد، همین امر است (ابنعربی، ج 4، ص243).
انگیزه دوم در نکاح : لذت و شهوت
اما اوج کار محیالدین ابنعربی در تبیین انگیزه دوم در مسئله نکاح و زناشویی است، چنانچه وی میگوید شاید بتوان از فضای حاکم بر اقوال و افعال و سیرهی پیامبراکرم- همین معنا را استشمام کرد. ابنعربی براين باور است انگیزه نهایی عارف کامل مکمّل از عمل زناشویی، دستیابی به عصمت از گناه و رسیدن به عفاف نیست، زیرا این معنا، به صورت متعارفِ آن در حق چنین فردی ـ که در حد عصمت يا نزديک به آن است ـ تقریباً بیمعناست، حتی انگیزه متعالی او، رسیدن به فراغت قلب و یا حتی ایجاد مثل و استمرار نسل نیست، بلکه سرّ نهایی کار عارف کامل مکمّل در عمل زناشویی صرفاً #اعمال_شهوت است!
#کثرت_زوجات رسول الله - از یک طرف و قلّت فرزندان آن جناب از سوی دیگر، نشان میدهد که مراد آن حضرت از ازدواجهای متعدد، خود نکاح و عمل زناشویی بوده است، ابنعربی در کلمات خود دو مورد دیگر را نشان میدهد که نکاح و جماع در آن دو نیز تنها برای اعمال شهوت است، یکی نکاح اهل جنت و بهشتیان است که هیچ انگیزهای در آنجا جز شهوت و لذت شهوی وجود ندارد و دیگری نکاح حیوانات است که در آنجا نیز گرچه تولید مثل نیز معمولاً و به صورت طبیعی وجود دارد اما هدف حیوان تنها رسیدن به لذت شهوی است. (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج ۴، ص ۲۴۳).
محیالدین در باب 270 فتوحات میگوید در نکاحی که جهت صرف شهوت صورت میپذیرد، عبودیتی کامل وجود دارد که درک آن برای اکثر عارفان نیز پوشیده است و جز اندکی از اهل عنایت آن را درک نمیکنند و عموم مردم نیز شرافت این نوع نکاح را نه تنها ادراک نمیکنند، بلکه آن را زشت و قبیح دانسته و چنین عملی را شهوتی حیوانی و به دور از مقام انسان معرفی میکنند، غافل از آنکه خود به شکلی ناخود آگاه برترین اسم را بر آن گذاشته و آن را شهوتی حیوانی مینامند که از ماده حیات و زندگی الهام میگیرد (ابنعربی، ج 2، ص574).
تحلیل ابنعربی از وجود بندگی سطح بالا در عمل زناشویی نیز جالب و برای اهل معرفت قابل دقت است، وی میگوید، غالباً در یک فرایند قهرآمیز که دو طرف قاهر و مقهور وجود دارد، لذت از آن قاهر است نه مقهور الا در عمل زناشویی که لذت از آن مردی است که در حین عمل زناشویی مقهور طرف مقابل است بهگونهای که هرچه این مقهوریت به درجه بالاتری صعود میکند و ضعف و فتور خاص بر مرد چیرهتر میشود؛ لذت شدیدتر میگردد تا آنکه بر مرز لذت مُفینه و شهوت محوکننده میرسد و مرد در نقطهای قرار میگیرد که در نهایت ضعف و مقهوریت کامل، حالت بیخودی از خود و فنا بدو دست میدهد و این اوج بندگی عارفانه و تبلور اضمحلال انانیت است که در دل عمل زناشویی وجود دارد (ابن عربي ، فتوحات مکیه، ج ۲ ، ص ۵۴۷).
محیالدین در فص محمدی ـ از فصوص الحکم ـ مسئله را با مقداری تفصیل بيشتري ارائه کرده است. وی در آنجا آميزش و نکاحی که برای مجرد شهوت باشد را به دو قسم تقسیم میکند؛ یک قسم آنجاست که مرد بدون آنکه حقیقت اصلی شهوت و روح آن – يعني محبت و شوق خداوند – را مد نظر قرار دهد به عمل زناشويي مي پردازد یعنی در غفلت از حق تعالی، از زن لذت برده و در او فنا مییابد، در اینجا شهوت او صورت و ظاهری است که از روح آن غفلت شده است. اما قسم دوم آنجاست که مرد از حقیقت شهوت و لذت باخبر است و با علم یقینی و یا شهود عینی با فناء در زن ،خود را از انانيت آزاد و در تجربه نيستيِ خويش، حقيقت بي تعين را در مييابد و فانی در حق میشود . این نوع از شهوتگرایی محض در عمل زناشویی تنها از آنِ عارف کامل است (قیصری، ص480) .
به همین جهات است که یکی از اوصاف قطب و انسان کامل الهی، علاقمندی به زنان و رغبت به کثرت نکاح با ایشان است (فأما القطب و هو عبدالله و هو عبد الجامع.... کثیر النکاح راغب فیه محب للنساء) (ابنعربی، ج2،ص573)
ابنعربی در ادامه همین گفتار به نکتهای کلیدی در سلوک اسلامی اشاره میکند و آن این است که معنویت اسلامی در نقطه اوج خود، چنانچه حق بُعد روحانی را بهطور کامل رعایت میکند، حق بُعد طبیعی و جسمانی را نیز در حد کامل و بر اساس موازين شرع بجا میآورد و از روی میزان عدل، ميانه روي را وجهه همت خويش قرار مي دهد. «...یوفی (القطب) الطبیعه حقها علی الحد المشروع له و یوفی الروحانیه حقها علی الحد للالهی یضع الموازین و یتصرف علی المقدار المعین» (ابن عربي، همان) .
animation.gif
24.9K
#زن و زناشویی در #عرفان_اسلامی
استاد علی امینی نژاد
🔹این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
🔹استاد امینینژاد نگاه عرفان به مسئله زن و زناشویی را به دوره قبل و بعد #ابن_عربی تقسیم میکند.
این مقاله در ابتدا به بررسی آثار عرفانی پیش از ابن عربی در مسئله زناشویی میپردازد و سپس اوج آن را در نگاه ابن عربی میداند؛
«اوج نگرش #عرفان_اسلامي درباره #زن و زناشويي و تبلور کامل #اندیشه_نبوی- از حیث تحلیلی و #سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محیالدین ابنعربی جستجو کرد.»
🔻مقالات و گفتارهای فراوانی به مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلامی بخصوص ابن عربی پرداخته شده است، اما آنچه مقاله استاد علی امینینژاد را #متفاوت از سایر مقالات و گفتارها در این مسئله میکند اینست که نویسنده دچار #تقریر_عرفی از آثار عرفا نشده است. لذا نویسنده سعی داشته است #بدون_سانسور گزارشی از عرفان اسلامی در مسئله زن و زناشویی بپردازد.
خلاصه مقاله فوق در چند پیام ارائه میگردد.
✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM
✨نشریه #پژوهشهای_معنوی شماره۶،زمستان۹۱
🔻سعی داریم مسئله زن و #نظام_خانواده را از نظرگاهها و مکاتب مختلف بپردازیم و مخاطب خودش در یک #نظام_مقایسه تراز مکاتب و اندیشههای مختلف را به سنجه قضاوت بگذارد.
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi