eitaa logo
شذرات/ایمان نوروزی
301 دنبال‌کننده
321 عکس
315 ویدیو
11 فایل
در اینجا یادداشت‌ها و تجربیات و خاطراتم را در حوزه‌های مختلفی چون #نظام_خانواده، #اقتصاد و #تجارت_مردمی، #وطن_توحیدی (جهان اسلام)، #طب_اسلامی و... را خواهم نوشت. طلبه‌ای که در زمان انقلاب اسلامی و در عصر خمینی (عصر جدید) تنفس کرد و بالید.
مشاهده در ایتا
دانلود
شذرات/ایمان نوروزی
🔴آمار عجیب سکته مغزی در ایران؛ روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دچار سکته مغزی می‌شوند! پی‌نوشت: امروز با
⭕️ روحانیون بیدار شوند؛ کارهای مهمتر از مباحثه و مسئله گفتن دارید! ♦️امام خمینی (ره):شما بايد بيدار شويد، به فكر علاج بدبختی‌هاى مردم باشيد؛ مباحثه به تنهایى فايده ندارد. مسئله گفتن به تنهایى دردها را دوا نمیكند. ♦️در شرايطى كه دارند اسلام را از بين مى‏‌برند، بساط اسلام را به هم مى‏‌زنند، خاموش ننشينيد! مانند نصرانى‏‌ها كه نشستند در باره روح‌القدس و تثليث صحبت كردند تا آمدند آنها را گرفته، از بين بردند. ♦️بيدار شويد و به اين حقائق و واقعيت‌ها توجه كنيد! به مسائل روز توجه كنيد!خودتان را تا اين اندازه مُهمَل بار نياوريد!شما با اين اهمال‌كاری‌ها میخواهيد كه ملائكه، اجنحه خود را زير پاى شما پهن كنند؟! ♦️مگر ملائكه تنبل پرورند؟! ملائكه بالشان را زير پاى امير‌المؤمنين(ع) پهن مى‏‌كنند. چون مردى است كه به درد اسلام مى‏‌خورد، اسلام را بزرگ مى‏‌كند، اسلام به واسطه او در دنيا منتشر مى‌‏شود... براى شما كه جز مسئله گفتن تكليفى نداريد خضوع (ملائک)، معنى و مورد ندارد 📚 کتاب ولایت فقیه و حکومت اسلامی، صفحه ۱۴۳ شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
💠 اهل عزم و جزم 🔸 وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود مال حرام در نوه ظهور می‌ كند «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»[1] این حرف‌ها را شما به طب بدهید، می‌خندد، به یك جوانی كه از متافیزیك و فرا طبیعت بهره‌ای ندارد، می‌گوید افیون و افسون و اسطوره است، حرام و حلال چه فرقی دارد! ربا و غیر ربا چه فرقی دارد! اما وحی آمده كه بگوید این اندیشه شما چند روز قبل همان نان كنار سفره ربوی بود، اگر روح «جِسْمانیةُ الْحُدوثِ روحانیةُ الْبَقآءِ»[2] است، اوصاف روح هم این‌ چنین است. همین نان امروز ده سال بعد است، همین غذای امروز تصمیم ده سال بعد است. اگر كسی بخواهد اهل جزم صحیح در بخش‌های علمی باشد، باید غذا و خورده باشد. اگر در بخش‌های عملی بخواهد اهل عزم راسخ باشد، باید شیر حلال خورده باشد، این شیر سی سال قبل در سی سال بعد، در و اثر دارد! 🔸 این حرف‌ ها سخنان مدرسه، آزمایشگاه و حسّ و تجربه نیست. به ما گفتند چشم باز كن تا دیوار را ببینی، به ما گفتند از نامحرم چشم بپوش تا پشت دیوار را ببینی! دوتا دید است؛ گفتند دهن باز كن تا این غذا را بخوری، گفتند روزه بگیر و دهن ببند تا غذای دیگر به تو دهند. این اشعار نمكینی كه در اول افطار می ‌خوانند، همین است كه چند روزی شما در نخوردن آزمایش كنید تا ببینید چه چیزهایی گیرتان می ‌آید. اگر چنانچه رویاها و خواب ‌های خوب و ارتباط با ملكوت پیدا می‌ شود، بر اساس این اعضا و جوارح است. اگر كسی خواست پشت دیوار را ببیند، باید این چشمش را از گناه ببندد! 🔸 وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) در منزل نشسته است، كسی دم در آمد و «دق الباب» كرد و كوبه در را به سینه در زد، كنیز منزل رفت در را باز كند، او نگاه نامحرمانه كرد، گفت آیا مولا منزل هست یا نه؟ وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) از اندرون فرمود «ادْخُلْ لَا أُمَّ لَكَ»[3] ا ی كاش مادر نمی‌داشتی كه تو را بزاید، بیا! او دست پاچه شد و حضور امام امد و عرض كرد یابن رسول الله من عمداً این كار را كردم ببینم شما دارید یا نه، فرمود «لَئِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ هَذِهِ الْجُدْرَانَ تَحْجُبُ أَبْصَارَنَا»؛ تو فكر كردی ما پشت دیوار را نمی‌بینیم؟ این دیوار ستبر نمی‌گذارد ما پشت دیوار را ببینیم؟ ما آنچه كه خلق نشده است را می‌دانیم، اینكه الآن خلق و در دو قدمی دیوار ماست! فرمود تو چشمت را پاك كند تا چیز دیگر را بینی، این دهنت را پاك نگه بدار تا حرف دیگری از دهنت در بیاید و غذای دیگری را به تو ترزیق كنند و مانند آن. بنابراین علم «جِسْمانیةُ الْحُدوثِ » است و «روحانیةُ الْبَقآءِ»، هرگز یك كسی كه از كنار حرام تربیت شده است، اولاً اهل جزم علمی خوب نخواهد شد، ثانیاً اهل عزم عملی خوب نخواهد شد، ﴿إِنَّ ذٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[4] بهره چنین افرادی نیست، فرمود «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ». [1]. الکافی (ط ـ اسلامی)، ج5، ص125. [2]. مفاتیح الغیب، ج4، ص174. [3]. الخرائج، ج1، ص272. [4]. سوره لقمان, آیه17. 📚 رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضت حسینی (علیه السلام) تاریخ: محرم 1383 🆔 @a_javadiamoli_doross
🔻از فرهنگستان تا مرصاد 📌دیروز توفیقی حاصل شد بعد از مدت‌ها رفتم فرهنگستان برای زیارت برخی دوستان و بعدش اندیشکده مرصاد برای برنامه تجربه نگاری در پشت مرزهای اردن. 📌بعد از نماز مغرب تا ساعت ۲۱ شب به مدت ۳ ساعت گعده علمی شروع شد با آقایان - استاد حمید عظیمی مدیر اندیشکده مرصاد و مدیر میز اردن - استاد حامد دهقانی مدیر نهاد دین اندیشکده مرصاد - استاد صادقیان مدیر میز یمن - آقای دکتر کشفی مدیر اندیشکده علوم اجتماعی در تهران. 📌 بحث از آسیب‌شناسی موسسات مردمی وصل به حاکمیت و عدم اتصال به مردم شروع شد تا تاثیر آیت‌الله مصباح در نهادهای حاکمیتی. از تقریر و نقد و دفاع که موسسه فتوت و آقای یزدان پناه دنبال می‌کنند تا جایگاه جریان شهید صدر و نظریه و فرهنگستان و استاد میرباقری و نظریه حضرت امام در آینده حوزه و انتخابات مجلس، تا فرصت‌های میدانی در جنگ غزه برای بسط انقلاب اسلامی. 📌گعده دیشب + مقدمه آقای شیخ علی محمدی در بزرگداشت دهمین سالگرد مرحوم سید منیرالدین حسینی بهانه‌ای شد برای مطالب زیر. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
روانشناسی اسلامی در ایران گذشته حال و آینده.pdf
1.13M
❇️ روانشناسی اسلامی در ایران: گذشته، حال و آینده 📝 حجج اسلام دکتر رفیعی هنر و دکتر مسعود آذربایجانی پی‌نوشت: در این مقاله نظریه و بودن روح در نظریه ملاصدرا گذرا اشاره‌ای بدان شده است. این نظریه می‌تواند امتدادهایی هم در طب و هم مباحث نفس مثل جان‌شناسی (با تسامح روانشناسی) داشته باشد. 🔹اگرچه علامه طباطبایی در در حد سه چهار خط به آن پرداخته و عبور کرده است، اما پرداختن به آن بسیار کاربردی ست. 🔹سالها پیش آیت الله جوادی آملی در پیامی به کنگره علمی دامپزشکی که در شماره 129 هفته نامه پنجره (ویژه نامه نوروز 91) با عنوان: 🖌از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی از منظر همین نظریه بدان می‌پردازند. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
🔻دیدگاه حضرت آیت‎الله جوادی آملی در تفاوت انسان و حیوان در ⚡️از دانش انسانی به علم حیوانی ▫️ و بودن روح ----------------------------------------------------- 1⃣ از 3⃣ 📌حصر معرفت‎شناسی در و تجربه، ‎ناپذیر در معرفت‎شناسی بوده و سبب افت بسیاری از علوم، از فراز دانش انسانی به خواهد بود. چون شناخت حسی، توان معرفت روح مجرد انسانی را ندارد و چیزی را که با چشم مسلح یا بی‎سلاح دیده نشود، انکار می‎کند و از این جهت مرز مهم و تفاوت عمیق و (دامپزشکی) در هم می‎ریزد. 📌در اثر پیشرفت علم، آن‎‎ها بر بسیاری از امور تاختند و ستم کردند و اولین ستمی که این نسبت به علوم کرد این است که چون انسان را در سطح گویا شناخت، سطح فن شریف را آن‎قدر پایین آوردند که به علم (دامپزشکی) معرفی کردند. 📌بسیاری از غربی‎ها، انسان را حیوانی می‎دانند که حرف می‎زند، لذا همایش‎‎هایی را برای شناسایی ‎‎های_مشترک انسان و حیوان برگزار می‎کنند. این‎ها انسان را که «معلوم» است در حد حیوان تنزل می‎دهند و وقتی «معلوم» تنزل پیدا کرد، «علم» هم تنزل پیدا می‎کند. 📌کار اصلی دانشگاه، است، نه اینکه‎ بپروراند. الان در دانشگاه‎‎ها تدریس می‎شود، نه خود دانش. دانش کنونی دانشگاه‎‎ها و متون درسی، توان آن را ندارد که را بار بیاورد. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
🔻دیدگاه حضرت آیت‎الله جوادی آملی در تفاوت انسان و حیوان در ⚡️از دانش انسانی به علم حیوانی ▫️ و بودن روح ----------------------------------------------------- 2⃣ از 3⃣ 🔹‎شناسی فلسفه الهی، هم و هم است؛ اما وقتی فلسفه از آن ‎الهی بی‎بهره شد و بر اساس «لَنْ نُؤْمِنَ لَک حَتی نَرَی اللهَ جَهْرَه» (بقره/ 55) معرفت‎شناسی‎اش فقط تجربی شد، محصول آن است که رهاورد و بازده آن نیز متفاوت با رهاورد‎ها و بازده فلسفه الهی است؛ 📌 برای مثال، در ، ‎‎های از موش به انسان، امری ‎پا‎افتاده است‎؛ زیرا از دیدگاه چنان فلسفه‎ای انسان و موش هر دو حیوانند. با این تفاوت که انسان سخن می‎گوید و موش سخن نمی‎گوید؛ اما در ، افزون بر این‎که روح و است، اندیشه و نیز چنین است. 📌بر این اساس «لا شفاء فی الحرام» معنا می‎شود و که برای موش درمان است، دیگر برای انسان درمان نیست. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
🔻دیدگاه حضرت آیت‎الله جوادی آملی در تفاوت انسان و حیوان در ⚡️از دانش انسانی به علم حیوانی ▫️ و بودن روح ----------------------------------------------------- 3⃣ از 3⃣ 📌 این‎که می‎بینید تمام این بیماری‎‎ها و دارو‎ها را روی موش آزمایش می‎کنند، بعد در انسان پیاده می‎کنند، خیال می‎کنند انسان همان است‎! برای خیلی از این‎ها حل نشد که انسان جنبه هم دارد، این دارویی که می‎دهی، برای جان او خوب نیست. آن‎‎ها می‎بینند چه برای موش خوب است، همان را برای انسان تجویز می‎کنند. دیگر نمی‎دانند انسان نیست، انسان «» است. این‎چنین نیست که مسائل مشترک انسان و دام واقعا برای انسان هم نافع باشد! 📌 مرحوم بوعلی در آن رساله عهد این حرف‎ها را زده که «من تعهد کردم لب به شراب نزنم، ولو بیمار بشوم.» چون در روایات دارد: «لا شفاء فی الحرام» خدا در حرام شفا قرار نداده. این‎که در شربت‎ها قبلا یک چند درصدی، کمتر و بیشتر شراب می‎ریختند، بالأخره یک می‎آورد. 📌 از سؤال بکنیم، می‎گوید: بله، این برای موش خوب است. اگر برای موش خوب است، برای انسان هم خوب است؟! آن‎ها اصلا نمی‎دانند انسان چیست!3 ‎ اول باید را بشناسد و بشناساند و بعد علوم را اسلامی کند، به‎خاطر این‎که علوم ما یا انسانی است و یا اگر انسانی نبود، برای جامعه انسانی است. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
🔻تغذیه حلال ضامن و آیت الله جوادی آملی 📌حکمت متعالیه نه تنها روح را و می‌داند بلکه و انگیزه عملی را نیز حدودثاً جسمانی و بقاءً روحانی می‌شمارد. 📌 لذا راهروان کوی حق می‌کوشند با و معتدلْ سلامت خویش را با و تأمین نمایند که دوران پیری را با برنامه سپری کنند و سرانجام به جای قربان شدن قرآن گردند. پيام جهت تجلیل منزلت پژوهش و تکریم محققان شنبه ۶ شهریور ۹۹ شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ اثر غذا بر علم و عمل و مال حرام بر ژن انسان 📌همین تصمیم بعد است! 📌این به صورت می‌شود ده سال بعد و به صورت می‌شود ده سال بعد! کانال دیگرمان👇 📕مجله خبری طب و تمدن اسلامی 🌷گلچین مباحث کاربردی تمدن و سبک زندگی با محوریت طب @teb_asan شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
💠 اهل عزم و جزم 🔸 وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود مال حرام در نوه ظهور می‌ كند «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»[1] این حرف‌ها را شما به طب بدهید، می‌خندد، به یك جوانی كه از متافیزیك و فرا طبیعت بهره‌ای ندارد، می‌گوید افیون و افسون و اسطوره است، حرام و حلال چه فرقی دارد! ربا و غیر ربا چه فرقی دارد! اما وحی آمده كه بگوید این اندیشه شما چند روز قبل همان نان كنار سفره ربوی بود، اگر روح «جِسْمانیةُ الْحُدوثِ روحانیةُ الْبَقآءِ»[2] است، اوصاف روح هم این‌ چنین است. همین نان امروز ده سال بعد است، همین غذای امروز تصمیم ده سال بعد است. اگر كسی بخواهد اهل جزم صحیح در بخش‌های علمی باشد، باید غذا و خورده باشد. اگر در بخش‌های عملی بخواهد اهل عزم راسخ باشد، باید شیر حلال خورده باشد، این شیر سی سال قبل در سی سال بعد، در و اثر دارد! 🔸 این حرف‌ ها سخنان مدرسه، آزمایشگاه و حسّ و تجربه نیست. به ما گفتند چشم باز كن تا دیوار را ببینی، به ما گفتند از نامحرم چشم بپوش تا پشت دیوار را ببینی! دوتا دید است؛ گفتند دهن باز كن تا این غذا را بخوری، گفتند روزه بگیر و دهن ببند تا غذای دیگر به تو دهند. این اشعار نمكینی كه در اول افطار می ‌خوانند، همین است كه چند روزی شما در نخوردن آزمایش كنید تا ببینید چه چیزهایی گیرتان می ‌آید. اگر چنانچه رویاها و خواب ‌های خوب و ارتباط با ملكوت پیدا می‌ شود، بر اساس این اعضا و جوارح است. اگر كسی خواست پشت دیوار را ببیند، باید این چشمش را از گناه ببندد! 🔸 وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) در منزل نشسته است، كسی دم در آمد و «دق الباب» كرد و كوبه در را به سینه در زد، كنیز منزل رفت در را باز كند، او نگاه نامحرمانه كرد، گفت آیا مولا منزل هست یا نه؟ وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) از اندرون فرمود «ادْخُلْ لَا أُمَّ لَكَ»[3] ا ی كاش مادر نمی‌داشتی كه تو را بزاید، بیا! او دست پاچه شد و حضور امام امد و عرض كرد یابن رسول الله من عمداً این كار را كردم ببینم شما دارید یا نه، فرمود «لَئِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ هَذِهِ الْجُدْرَانَ تَحْجُبُ أَبْصَارَنَا»؛ تو فكر كردی ما پشت دیوار را نمی‌بینیم؟ این دیوار ستبر نمی‌گذارد ما پشت دیوار را ببینیم؟ ما آنچه كه خلق نشده است را می‌دانیم، اینكه الآن خلق و در دو قدمی دیوار ماست! فرمود تو چشمت را پاك كند تا چیز دیگر را بینی، این دهنت را پاك نگه بدار تا حرف دیگری از دهنت در بیاید و غذای دیگری را به تو ترزیق كنند و مانند آن. بنابراین علم «جِسْمانیةُ الْحُدوثِ » است و «روحانیةُ الْبَقآءِ»، هرگز یك كسی كه از كنار حرام تربیت شده است، اولاً اهل جزم علمی خوب نخواهد شد، ثانیاً اهل عزم عملی خوب نخواهد شد، ﴿إِنَّ ذٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[4] بهره چنین افرادی نیست، فرمود «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ». [1]. الکافی (ط ـ اسلامی)، ج5، ص125. [2]. مفاتیح الغیب، ج4، ص174. [3]. الخرائج، ج1، ص272. [4]. سوره لقمان, آیه17. 📚 رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضت حسینی (علیه السلام) تاریخ: محرم 1383 🆔 @a_javadiamoli_doross