هدایت شده از راوی عربستان 🎙
💢 چندهمسری؛ راهحلی برای مقابله با کاهش نرخ رشد جمعیت در سعودی
🔹 روزنامه «الیوم» در یادداشتی تأکید دارد در گذشته خانوادههای عربستانی دارای شش یا هفت فرزند بودند ولی اکنون تعداد فرزندان در اکثر خانوادهها از سه نفر فراتر نمیرود.
🔸 «عبدالرحمن المرشد» نویسنده این یادداشت با تأکید بر آن که سعودی برای توسعه نیازمند جمعیت است، به کاهش نرخ رشد جمعیت در این پادشاهی اشاره دارد و راهحل مقابله با این چالش را چندهمسری و کاهش دختران مجرد میداند.
🔗 منبع
🆔 @KSA_Narrator
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبخوان داری چیست؟
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورود #تشکیلاتی به اقتصاد
استاد پناهیان
🔻برخی از روایات را در مورد تجارت از اهل بیت علیهم السلام میخوانیم، برخی از مذهبیها بدوبیراه میگویند!
یک حزباللهی از ما نمی پرسد چهکار کنیم رونق اقتصادی پیدا کنیم! مگر آخوندها فقط باید از خدا بگویند!
🔻امام حسین و ائمه را شهید کردند تا حرفهای جدی را با ما نزنند.
🔻این پیراهن را از کجا بخریم؟ بیا با هم زندگی کنیم!
#اقتصاد_مقاومتی چیه؟ یعنی شعور داشته باشی هرچیزی را از هرجایی نخری!
🔻شبکه خرید تو کجا ست؟!
این چه حزب اللهی گری ست که برای محصولات ایرانی تلاش نمیکنند!
🔻ده میلیون حزب اللهی تصمیم بگیرند پیراهن زیر را فقط از فلان کارخانه بخرند و از فلان کارخانه نخرند!
بخش اقتصادی بیانیه #گام_دوم:
مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند... درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را #ثروتمند و بینیاز و به معنی واقعی دارای #اعتمادبهنفس کنند...
ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان... #موقعیت_استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، #بازار_بزرگ_منطقهای با داشتن ۱۵ #همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با #محصولات_متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخشهایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّتها دستنخورده مانده است.
بیشک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید... پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و #اقتصاد_ملّی ارتقاء یابد.
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
زن و زناشویی در عرفان اسلامی
استاد علی امینی نژاد
قسمت ۱ از
🔻گزارش سهروردی از نقش #تعددزوجات در سلوک
ابوحفص عمر سهروردی از عارفی خراسانی گزارش میکند که به خاطر تعدد زوجاتش مورد عتاب و عیبجویی دیگر سالکان قرار میگرفت. عارف خراسانی در مقام پاسخ از ایشان میپرسد، آیا شده که در میان سلوک و رعایت آداب و دستور العملهای سلوکی، خاطر شهوتآلودی از ذهن شما بگذرد و قلب شما را مشغول دارد؟! پاسخ میدهند که آری چنین مواردی پیش آمده است. عارف خراسانی به آنها میگوید: «اگر من در همه عمر بدین حالی که شما دارید و به راحتی به گذر خطوات گناهآلود تن در میدهید، رضایت میدادم هرگز در تمام عمر ازدواج نمیکردم، اما چون تا خاطری پیش میآمد به حربهی تزویج آن را دفع میکردم، الان چهل سال است که یک فکر گناه برذهنم برنگذشته است.» (سهروردی، عوارف المعارف، ص101).
منبع: استاد امینینژاد، مقاله زن و زناشویی در عرفان اسلامی؛ فصلنامه مطالعات معنوی، ۱۳۹۱
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
🔹نقش اعمال شهوت و ارضا نفس در سلوک صعودی!
استاد علی امینینژاد
قسمت ۲ از
🔹تحلیل عمیقتر #سلوکی از مسئله #ازدواج و #نکاح را میتوان از بخش دیگری از کلمات #سهرودی در این باب جستجو کرد.
🔹 سهروردی بر این باور است که وقتی سالک مخالفت با #نفس را #تشدید میکند و در مسیر #ریاضت آن را از لذائذ و مشتهیاتش باز میدارد، این کنترل شدید نفس و باز داشتن او از #حظوظ_نفسانی، گاه به جایی میرسد که آنچه درد سالک بود #دواء او میشود و #إعمال_شهوات و ارضاء نفس در آن مراحل سخت، موجب #همراهی_نفس با قلب در #سلوک_صعودی میشود و در نهایت نفس مقابل و مخالف، مُعین و همراه آدمی گشته و موجب #انشراح_قلب شده و طمأنینه بر نفس حاکم میشود و در اين حال #زبان_حال_نفس در خطاب با #قلب آن است که (کن معي في الطعام اکن معک في الصلوة) در غذا همراهم باش تا در عبادت همراهت باشم.
🔹 در همین راستا تأمل در کلام #جنید_بغدادی (درگذشته به سال 297 ه ق) حائز اهمیت است. او میگوید: من به #همسر محتاجم چنانچه به غذا احتیاج دارم. این سخن دقیقا به معنای همراهی #معنویت_عرفانی در اسلام با #فطرت و #طبیعت_بشری است و این نگرش کاملاً انعکاس از برداشتهای اسلامی و دینی در این موضوع است.
#سلوک
#جنید_بغدادی
#إرضا_نفس
#إعمال_شهوت
#انشراح_قلب
زناشويي در عرفان ابن عربي
اما اوج نگرش عرفان اسلامي درباره زن و زناشويي و تبلور کامل اندیشه نبوی- از حیث تحلیلی و سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محیالدین ابنعربی (درگذشته به سال 638 ه ق) جستجو کرد. ابنعربی موضوع نکاح را از منظرهستيشناختي آنچنان گسترش میدهد که با مطلق ظهور و تجلی گره میزند و با عنوان «نکاح ساری» آن را در همه مراتب هستي جاري و شکلگيري و آفرينش همه اشیاء را زیر سر پدیده نکاح به شمار میآورد و درهمین راستا در مکتب عرفاني محیالدین حداقل چهار مرتبهی از نکاح که عبارتند از: «نکاح اسمائی»، «نکاح روحانی»، «نکاح طبیعی ـ ملکوتی»، و «نکاح عنصری ـ سفلی»، تبیین و تشریح میشود (قونوی، ص 378) و چه بسا بحث و بررسی در اطراف انواع نکاحها در آثار ابنعربی با عنوان «علم النکاح» طرح میشود. (ابنعربی، ج3 و ج2، ص586).
نکاح عنصری
محیالدین درباره نکاح عنصری نیز در آنچه مربوط به انسان میشود و هماینک محل بحث و گفتگوي ما است، ابعاد مختلفی را مورد تحلیل قرارمیدهد که عمدهی آنها ذیل چند نکته ارائه میشود:
الف. در نگاه ابنعربی ازدواج و زناشویی نه تنها موجب عفاف و عصمت از گناه است، بلکه وی با توجه کامل به آنچه در معنویت اسلامی و در روایات پیامبر اکرم- آمده است، یادآور میشود که در دین ختمی تبتل جای خود را به تبعّل و عزوبت و تجرد جای خود را به نکاح و ازدواج داده است.
محیالدین در باب دوازدهم از فتوحات مکیه که با عنوان (فی معرفه دوره فلک سیدنا محمد-) شروع میشود میگوید: از سنتهاي پيامبر اکرم ازدواج است نه تبتّل و دوري از جنس مخالف. آن حضرت به جهت سرّي الهی، ازدواج را عبادت خدا قرار داده است ... واين فضيلت و همانندهاي آن از اختصاصات نبي مکرم اسلام است «... وکان من سنته (ای الرسول-) النکاح لا التبتل و جعل النکاح عباده للسرالالهی..... فهذا الفضل و ما شاکله مما اختص به محمد-... (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 146)
به نظر وی نه تنها نکاح عبادت است، بلکه آن را بالاترین عبوديت و برترین نوافل در میان امور طبیعیای همچون اکل و شرب به شمار آورده و در باب هفتادم از فتوحات ضمن بحثی پیرامون قطب، میگوید: «فانه لایتحقق له ولا لغیره من العارفین عبودیة اکثر مما یتحقق له فی النکاح لا فی اکل و لا فی شرب و لا فی لباس لدفع مضرة » (ابنعربی، ج2، ص574) یعنی نکاح حتی برای واصلان نیز بالاترین بندگی خدای متعال در کارهای طبیعی و امور متعارف زندگی است.
از همینرو، در وصایائی که به هریک از سالکان و واصلان دارد، از جمله به ازدواج سفارش میکند و آثار اخروی آن را برمیشمارد و در ادامه میگوید: «فان النکاح افضل نوافل الخیرات و اقربه نسبه الی الفضل الالهی» (ابنعربی، ج 4، ص477) و در جایی دیگر، برای فهم برخی از معارف ناب عرفانی، کثرت نکاح ـ که در آن درهم آميختگي و انتاج و توليد وجود دارد ـ را پیشنهاد میکند وآن را نزدیکترین راه برای رسیدن به هدف میشمارد که در نهایت موجب رسیدن به «مقام محبوبی» ودستیابی به رتبهی «اهل اللهی» میشود و در حريم قرب خداوند جاي ميگيرد به گونهاي که هيچ مقامي او را مقيد نميسازد (ابنعربی، ص545، ج 3).
نکاح عنصری
ب. از نگاه ابنعربی ازدواج و نکاح بزرگترین نعمت خداوند است و به همین جهت، خداوند متعال زنان را محبوب رسولالله- کرده و او را برنکاح ایشان قوت بخشیده است. وی در باب 558 فتوحات در بحث از حضرت شکر، پس از طرح دقایقی درباره شکر، موجب آن را نعمتهای الهی میشمارد وسپس به نحو شگفتی در کل این بحث، تنها نعمت نکاح را مطرح کرده و آن را بالاترین نعمت معرفی میکند. محیالدین در تبیین سر این مسئله به نکته ظریفی اشاره میکند و آن این است که در همه نظام هستی انسان بزرگترین صنعت الهی است وتنها ازدواج بستر را برای پدید آمدن چنین موجودی فراهم میکند. (ابنعربی، فتوحات مکیه ، ج4، ص243).
نکاح عنصری
دو انگیزه متعالی در نکاح
ج. از منظر این عارف سترگ اسلامی، اگرچه انسانها و حتی سالکان در نکاح و زناشویی میتوانند انگیزههای متعددی را تعقیب کنند، اما دو انگیزهی بسیار متعالی در سطوح برتر سلوکی وجود دارد، یکی آنکه در عالم ماده، پدید آمدن صورتهای مختلف در پی انفعال محل منفعل شکل میگیرد و در میان محلهای انفعالی متعددی که هریک شرایط پدیدآمدن صورتی را فراهم میسازند، زن کاملترین منفعل و برترين پذیرنده است که بستر را برای تحقق کاملترین صورت یعنی صورت انسانی آماده میکند، لذا یکی از انگیزههای ظریف اهل معرفت در امر نکاح، محبت ایشان به چنین محل منفعل ـ زن ـ است و از اسرار آنکه خداوند متعال زن را محبوب پیامبر خاتم- قرار داد و چنین امتنان اختصاصی را به آن جناب کرد، همین امر است (ابنعربی، ج 4، ص243).
انگیزه دوم در نکاح : لذت و شهوت
اما اوج کار محیالدین ابنعربی در تبیین انگیزه دوم در مسئله نکاح و زناشویی است، چنانچه وی میگوید شاید بتوان از فضای حاکم بر اقوال و افعال و سیرهی پیامبراکرم- همین معنا را استشمام کرد. ابنعربی براين باور است انگیزه نهایی عارف کامل مکمّل از عمل زناشویی، دستیابی به عصمت از گناه و رسیدن به عفاف نیست، زیرا این معنا، به صورت متعارفِ آن در حق چنین فردی ـ که در حد عصمت يا نزديک به آن است ـ تقریباً بیمعناست، حتی انگیزه متعالی او، رسیدن به فراغت قلب و یا حتی ایجاد مثل و استمرار نسل نیست، بلکه سرّ نهایی کار عارف کامل مکمّل در عمل زناشویی صرفاً #اعمال_شهوت است!
#کثرت_زوجات رسول الله - از یک طرف و قلّت فرزندان آن جناب از سوی دیگر، نشان میدهد که مراد آن حضرت از ازدواجهای متعدد، خود نکاح و عمل زناشویی بوده است، ابنعربی در کلمات خود دو مورد دیگر را نشان میدهد که نکاح و جماع در آن دو نیز تنها برای اعمال شهوت است، یکی نکاح اهل جنت و بهشتیان است که هیچ انگیزهای در آنجا جز شهوت و لذت شهوی وجود ندارد و دیگری نکاح حیوانات است که در آنجا نیز گرچه تولید مثل نیز معمولاً و به صورت طبیعی وجود دارد اما هدف حیوان تنها رسیدن به لذت شهوی است. (ابنعربی، فتوحات مکیه، ج ۴، ص ۲۴۳).
محیالدین در باب 270 فتوحات میگوید در نکاحی که جهت صرف شهوت صورت میپذیرد، عبودیتی کامل وجود دارد که درک آن برای اکثر عارفان نیز پوشیده است و جز اندکی از اهل عنایت آن را درک نمیکنند و عموم مردم نیز شرافت این نوع نکاح را نه تنها ادراک نمیکنند، بلکه آن را زشت و قبیح دانسته و چنین عملی را شهوتی حیوانی و به دور از مقام انسان معرفی میکنند، غافل از آنکه خود به شکلی ناخود آگاه برترین اسم را بر آن گذاشته و آن را شهوتی حیوانی مینامند که از ماده حیات و زندگی الهام میگیرد (ابنعربی، ج 2، ص574).
تحلیل ابنعربی از وجود بندگی سطح بالا در عمل زناشویی نیز جالب و برای اهل معرفت قابل دقت است، وی میگوید، غالباً در یک فرایند قهرآمیز که دو طرف قاهر و مقهور وجود دارد، لذت از آن قاهر است نه مقهور الا در عمل زناشویی که لذت از آن مردی است که در حین عمل زناشویی مقهور طرف مقابل است بهگونهای که هرچه این مقهوریت به درجه بالاتری صعود میکند و ضعف و فتور خاص بر مرد چیرهتر میشود؛ لذت شدیدتر میگردد تا آنکه بر مرز لذت مُفینه و شهوت محوکننده میرسد و مرد در نقطهای قرار میگیرد که در نهایت ضعف و مقهوریت کامل، حالت بیخودی از خود و فنا بدو دست میدهد و این اوج بندگی عارفانه و تبلور اضمحلال انانیت است که در دل عمل زناشویی وجود دارد (ابن عربي ، فتوحات مکیه، ج ۲ ، ص ۵۴۷).
محیالدین در فص محمدی ـ از فصوص الحکم ـ مسئله را با مقداری تفصیل بيشتري ارائه کرده است. وی در آنجا آميزش و نکاحی که برای مجرد شهوت باشد را به دو قسم تقسیم میکند؛ یک قسم آنجاست که مرد بدون آنکه حقیقت اصلی شهوت و روح آن – يعني محبت و شوق خداوند – را مد نظر قرار دهد به عمل زناشويي مي پردازد یعنی در غفلت از حق تعالی، از زن لذت برده و در او فنا مییابد، در اینجا شهوت او صورت و ظاهری است که از روح آن غفلت شده است. اما قسم دوم آنجاست که مرد از حقیقت شهوت و لذت باخبر است و با علم یقینی و یا شهود عینی با فناء در زن ،خود را از انانيت آزاد و در تجربه نيستيِ خويش، حقيقت بي تعين را در مييابد و فانی در حق میشود . این نوع از شهوتگرایی محض در عمل زناشویی تنها از آنِ عارف کامل است (قیصری، ص480) .
به همین جهات است که یکی از اوصاف قطب و انسان کامل الهی، علاقمندی به زنان و رغبت به کثرت نکاح با ایشان است (فأما القطب و هو عبدالله و هو عبد الجامع.... کثیر النکاح راغب فیه محب للنساء) (ابنعربی، ج2،ص573)
ابنعربی در ادامه همین گفتار به نکتهای کلیدی در سلوک اسلامی اشاره میکند و آن این است که معنویت اسلامی در نقطه اوج خود، چنانچه حق بُعد روحانی را بهطور کامل رعایت میکند، حق بُعد طبیعی و جسمانی را نیز در حد کامل و بر اساس موازين شرع بجا میآورد و از روی میزان عدل، ميانه روي را وجهه همت خويش قرار مي دهد. «...یوفی (القطب) الطبیعه حقها علی الحد المشروع له و یوفی الروحانیه حقها علی الحد للالهی یضع الموازین و یتصرف علی المقدار المعین» (ابن عربي، همان) .
animation.gif
24.9K
#زن و زناشویی در #عرفان_اسلامی
استاد علی امینی نژاد
🔹این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
🔹استاد امینینژاد نگاه عرفان به مسئله زن و زناشویی را به دوره قبل و بعد #ابن_عربی تقسیم میکند.
این مقاله در ابتدا به بررسی آثار عرفانی پیش از ابن عربی در مسئله زناشویی میپردازد و سپس اوج آن را در نگاه ابن عربی میداند؛
«اوج نگرش #عرفان_اسلامي درباره #زن و زناشويي و تبلور کامل #اندیشه_نبوی- از حیث تحلیلی و #سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محیالدین ابنعربی جستجو کرد.»
🔻مقالات و گفتارهای فراوانی به مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلامی بخصوص ابن عربی پرداخته شده است، اما آنچه مقاله استاد علی امینینژاد را #متفاوت از سایر مقالات و گفتارها در این مسئله میکند اینست که نویسنده دچار #تقریر_عرفی از آثار عرفا نشده است. لذا نویسنده سعی داشته است #بدون_سانسور گزارشی از عرفان اسلامی در مسئله زن و زناشویی بپردازد.
خلاصه مقاله فوق در چند پیام ارائه میگردد.
✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM
✨نشریه #پژوهشهای_معنوی شماره۶،زمستان۹۱
🔻سعی داریم مسئله زن و #نظام_خانواده را از نظرگاهها و مکاتب مختلف بپردازیم و مخاطب خودش در یک #نظام_مقایسه تراز مکاتب و اندیشههای مختلف را به سنجه قضاوت بگذارد.
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی
مناهج صناعة الاستنباط الفقهي
آیت الله محمد السند
این کتاب به مباحث روش شناسی فقهی میپردازد.
ایشان با تأکید به اینکه مباحث روش شناسی از مهمترین مباحث است که مورد غفلت واقع شده است. اگرچه در لابلای مباحث بزرگان وجود داشته است اما پراکنده بوده است.
شیخ جعفر کاشف الغطا فقط خودش و پسرش و شهید اول را مجتهد میدانست. از یک جهت حرف ایشان بیراه نبود، چون فقهای ما کمتر نگاه سامانهای و منظومهای به فقه تا آن زمان داشته اند.
این کتاب حاصل ۳۰ سال پژوهش حضرت آیت الله سند میباشد. به گفته استاد تدوین آن ۵ سال طول کشیده است.
✍ پینوشت:
آیت الله سند از مراجع #نجف اشرف اصالتا اهل #بحرین است. مسلط به زبان عربی، فارسی و انگلیسی است. در حوزه فقه، اصول، فلسفه، حدیث، رجال، نجوم و علوم غریبه سالها در حوزه قم مشغول تحصیل و تحقیق بودهاند.
از اساتید ایشان میتوان حضرات آیات: میرزا جواد تبریزی، سید محمد روحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی را نام برد.
🔻درس چالشهای «فقه و اخلاق» به زبان فارسی در قم هر شب ساعت ۲۰:۳۰ ، خ معلم،کوچه ۱۲ (کوچه جامعه مدرسین) کوچه ۶ در منزل ایشان برقرار میباشد.
مطالب درس فوق در کانال ایشان به آدرس زیر بارگذاری میشود:
https://t.me/ayatollahsanad
#روش_شناسی
#استاد_شناسی
#حاشیه_نگاری_درس
#مرجعیت_نجف
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
🔻ماءالشعیرهای موجود در بازار همان فقاع حرام است!
آیت الله شیخ محمد سند از #مراجع_نجف اشرف
🔻سوال: حکم ماء الشعیرهای در بازار مسلمین چیست ؟
ماء الشعيرهاي موجود در بازار مسلمانان همان #فقاع_حرام است که نسبتی از #الکل در آن وجود دارد.
چند عدد از همین ماء الشعيرهايی که به عنوان حلال در بازارهای مشهور فروخته میشود را تهیه کردیم و به آزمایشگاه های تهران و بغداد فرستادیم، نتیجه آزمایش این شد الکل موجود در آن ۴ درصد است و هرچقدر بماند به درصد الکل آن افزوده میشود. (ص ۸۶ و ۸۷)
🔻تشخیص حکم ماء الشعير به دست مکلف است یا فقیه؟
این بحث #شبهه_موضوعیه خارجیه نیست، بلکه #شبهه_حکمیه است. آزمایش الکل هم فقط تایید بحث حکمی قضیه است نه چیز دیگر.
امام موسی کاظم علیهالسلام ماء الشعير میساختند و نمیگذاشتند که بیشتر از نصف روز بماند. در برخی #روایات آمده است ماء الشعير بعد از گذشت #سه_روز به #جوشش در میآید...
#مالت
#ماء الشعیر
#فقاع
#فتوا
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
آیتالله محمد سند بحرانی
#معرفی_استاد
قسمت ۱
🔻در ماه رجب ۱۳۸۲هجری قمری (۱۳۴۱ شمسی) در بحرین به دنیا آمد.
او در پنج سالگی وارد دبستان شده و در پانزده سالگی از دبیرستان فارغ شد.
🔻در پانزده سالگی با بورسیه تحصیلی در رشته مهندسی، وارد دانشکده دیوید گیم (david game college) لندن شد. بعد از یک سال از این مکان فارغالتحصیل و به دانشکده تخصصی امپریال لندن (Imperial College London) وارد گشت.
🔻با پیروزی انقلاب ایشان تحصیل در لندن را نیمه تمام و به حوزه علمیه قم برای تحصیلات حوزوی میآیند. بسیارى از استادانش به او اعتراض کردند و کسى که بیشترین مخالفت را با (تصمیم) او داشت، #استادى_یهودى بود که به نبوغ و استعدادش پى برده بود حتى به او پیشنهاد کرده بود که همه مخارج تحصیلش در لندن را بر عهده بگیرد.
🔻ایشان دوره سطح را ۳.۵ سال تمام میکنند. سپس وارد درس خارج میشوند.
🔹اساتید فقه و اصول:
مرتضی حائری یزدی، میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد روحانی، سید تقی طباطبایی قمی، حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی.
🔻اساتید #فلسفه و حکمت:
- حسن زاده آملى ( #اشارات).
- جوادى آملى ( #شفاء، #اسفار، و فصوص الحکم).
-انصارى شیرازى (عقائد، شرح تجرید، حکمت سبزوارى و یکى از مجلدات #اسفار)
🔻اساتید #نجوم، هیئت و #علوم_غریبه و عرفان و سلوک:
- سید محمد جواد ذهنى (سه دوره کتاب #تشریح_الافلاک شیخ بهایى و کتاب هیئت فارسى و نیز برخى علوم غریبه)
- محمد تقى بهجت(به مدت پانزده سال به منظور تهذیب نفس)
- شیخ محمد غروى (عرفان نظری)
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
آیت الله محمد سند بحرانی
معرفی_استاد
قسمت ۲
🔻ایشان خیلی زود به پیشنهاد سید محمد روحانی و میرزا هاشم آملی درس خارج خود را در حوزه علمیه قم شروع کردند.
🔻بیش از پنجاه عنوان تالیف از ایشان در فقه، رجال، تفسیر، عقائد، اصول و طب تا اکنون چاپ شده است.
مهم اثر ایشان را شاید بتوان شرحی استدلالی بر عروة الوثقی نامید که تاکنون پانزده جلد آن چاپ شده است.
🔻وی در سال ۱۳۸۸ بعد از سی سال به حوزه علمیه نجف مهاجرت کردند و از آن مقطع تا کنون اعلام مرجعیت کردند.
🔻 #ترور_نافرجام:
وی از مخالفین جدی آل خلیفه است. بعد از سال ۲۰۱۱ از شروع جنبش مبارزاتی مردم بحرین وی به دلیل اتخاذ مخالفتها با حکومت آل خلیفه #سلب_تابعیت شد. او دارای مواضع انقلابی ست که با گروههای مختلف سیاسی در بحرین و رهبران مقاومت و معارضه در بحرین ارتباط نزدیک دارد. برخی از رهبران جنبشهای مقاومت در بحرین که #خط_اسقاط حکومت آل خلیفه را دنبال میکنند با ایشان ارتباط نزدیک و حتی درباره مسائل مختلف با وی مشورت و شاید بشود گفت متاثر از وی میباشند.
🔻 در سال ۲۰۱۳ در نجف اشرف تلاشهایی برای #ترور ایشان انجام گرفت که توسط دستگاه امنیتی ایران و با همکاری گروههای مقاومت در عراق خنثی گردید.
🔻وی را میتوان از مراجع انقلابی و ارادتمندان به انقلاب اسلامی در حوزه علمیه نجف اشرف برشمرد. دغدغههای وی در فقه حکومتی را شاید بتوان ثمره آن را تلاش ۳۰ ساله استاد را در کتاب مناهج صناعة الاستنباط الفقهی عنوان کرد.
🔻 مصاحبه تصویری مباحثات با ایشان👇
https://www.aparat.com/v/eu0DU
#ترور_نافرجام
#مرجعیت_نجف
#بحرین
#آل_خلیفه
شذرات
@iman_norozi