eitaa logo
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
425 دنبال‌کننده
116 عکس
26 ویدیو
51 فایل
🔸انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران Islamic Public Law Association of Iran تشکل علمی مستقل، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 🌐 تلگرام و بله: @iplai_ir 🔶 ارتباط با ادمین: @iplaiadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش نشست علمی.pdf
423.8K
🔹 نشست علمی: آزادی بیان در دانشگاه 📝 تهیه و تدوین: مجتبی علیزاده طلبه درس خارج حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و عضو انجمن 🔗 [پیوند مشاهده مستند آمریکایی اخراج‌شده: فهمیدن مجاز نیست (پخش‌شده در نشست)](https://www.aparat.com/v/IgF2s) 📽 Expelled: No Intelligence Allowed 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
Azadibayan.mp3
29.89M
🎧نشست علمی آزادی بیان در دانشگاه 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
نقش حوزه و دانشگاه در بومی سازی حقوق عمومی 🕗 زمان: دوشنبه 3 دی ماه سال ۱۴۰۳ 🔸محل برگزاری:شهر قم ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
Naghsh hoze va daneshgah.mp3
29.5M
🎧گفت و گوی علمی نقش حوزه و دانشگاه در بومی سازی حقوق عمومی 🎙 حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🎙 دکتر سید ناصر سلطانی عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
مکتب سلیمانی در فقه اسلامی.pdf
377.4K
🏴 به مناسبت سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی: 🔹 مکتب سلیمانی در فقه اسلامی ❓کدام قاعده فقهی مبنای مبارزه شهید سلیمانی بود؟ ❓چه ادله‌ فقهی برای اثبات این قاعده قابل استحصال است؟ ❓حرکت شهید سلیمانی از کدام بستر شرعی به تعظیم شعائر دینی می‌انجامد؟ 🖋️ محمد حسن فتاحی طلبه سطوح عالی حوزه علمیه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران و عضو انجمن 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir 🔶️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» 🌐 @nshrehghagh
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📖 جامعه و حکومت اسلامی (راهنمای حقایق) 🖋️ به قلم: شهید سید مجتبی نواب صفوی 🔻 27 دی‌ماه سالگرد شهادت روحانی مبارزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او فرمود: «جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی ‌به وسیله‌ی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.» 🔹از زمان اشغال ایران در شهریور 1320 توسط متفقین و سقوط استبداد رضاخانی، جامعه ایران اسلامی با وقایعی مواجه شد که انگیزه‌های انقلابی روحانیت مبارز را برای مبارزه با استعمار خارجی و انحرافات داخلی نیز برانگیخت. در کنار مبارزه با استعمار انگلیس، فعالیت گسترده و سازمان‌یافته کسروی در مخالفت با مبانی مذهبی، تلاش‌های پردامنه حزب توده وابسته به شوروی و فعالیت‌های بهائیان برای نشر عقاید گمراهانه خود، مهم‌ترین دغدغه‌های نیروهای مذهبی در این سال‌ها بود. بنابراین ضرورت پاسخگویی به این دغدغه‌ها، علما و اندیشمندان شیعی را به تکاپو واداشت. جمعیت فدائیان اسلام هم در این بستر به رهبری شهید سید مجتبی نواب صفوی (1334-1303) شکل گرفت که با رویکرد فرهنگی برای پاسخ‌گویی به شبهات کسروی به صحنه آمدند، ولی دغدغه‌های دینی و مذهبی، ایشان را به مسائل سیاسی کشور سوق داد، تا بلکه در پرتوی ایفای نقش‌های مهم و حساس موفق به اجرای احکام اسلامی در جامعه گردند. در این راستا، شهید نواب صفوی کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» (راهنمای حقایق) را به عنوان برنامه حکومتی فدائیان اسلام نوشت و سعی کرد در آن تحول اندیشه خود را در اسلام سیاسی نشان دهد. نوشتن این کتاب حرکت جدیدی بود که در بین مسلمانان و فعالان مذهبی دهه 20 و 30 به ندرت مشابه دارد. 🔸شهید نواب صفوی با تألیف کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» و انتشار آن در آبان سال 1329 روش صحیح حاکمیت را بیان می‌دارد. او معتقد است جز با حرکت ریشه‌ای و تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه با استکبار جهانی نمی‌توان مقابله کرد. ایشان که به تعبیر مقام معظم رهبری «پیشاهنگ جهاد و شهادت» بود، در این کتاب به پیروی از نامه حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک اشتر، اصول سیاسی اسلام را برای مردم بیان می‌کند و به شاه و غاصبان حکومت هشدار می‌دهد که در صورت اجرا نکردن دستورهای اسلامی به دست فرزندان مقتدر و فداکار اسلام از بین خواهند رفت. 🔹رهبر فدائیان اسلام در جهت نیل به حکومت اسلامی و استقرار مدینه قرآنی غدیر گام بر می‌داشت و خود را به قالب‌های نظام مشروطه محدود نمی‌ساخت. در این مسیر وی علاوه بر استادش علامه امینی (ره) در نجف اشرف، از حضرت امام خمینی (ره) در حوزه عملیه قم، منشور حکومت اسلامی را فرا می‌گیرد و بی‌محابا به برپایی آن نظام مقدس اقدام می‌نمود. علامه امینی (ره) درباره ایشان فرموده بود: «نواب ذخیره خدا برای جهان تشیع است». 🔸این روحانی مجاهد کتاب خود را در دو بخش نگاشته است. بخش اول این کتاب به بیان ریشه‌های مفاسد می‌پردازد و مسائلی نظیر گسستن ریشه‌های نورانی ایمان، اجرا نشدن احکام اسلام و قانون مجازات، مفاسد فرهنگی و شهوت‌آموزی به نام علم، ترویج مشروبات الکلی و مواد مخدر و قمار، نغمه‌ها و موسیقی نامشروع، دروغ و چاپلوسی در رادیو و جرائد، بیکاری و فقر عمومی، رشوه‌خواری ادارات و وزارتخانه‌ها و رباخواری بانک‌ها و دست آخر بی‌اعتمادی متقابل ملت و دولت به عنوان ریشه‌های مفاسد زمانه خود معرفی می‌کند. بخش دوم کتاب نیز به راهکار اصلاح این مفاسد می‌پردازد و خطاب به اقشاری چون روحانیت و دستگاه‌هایی از قبیل وزارتخانه‌های فرهنگ، دادگستری، کشور، دارایی، بهداری، پیشه و هنر، کشاورزی، خارجه، جنگ، پست و تلگراف و تلفن، راه و وزرات دربار سخن می‌گوید. همچنین انتقادات و راهکارهایی نسبت به عملکرد مجلس شورای ملی و برگزاری انتخابات در این بخش ارائه شده است. 🔹مطالعه آثاری از این قبیل برای شناخت ریشه‌های مبارزات در طول انقلاب اسلامی و در نهایت طرح‌ریزی چارچوب نظام انقلابی جمهوری اسلامی ضروری به نظر می‌رسد. چه آنکه مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزات مکتبی روحانیت بیان داشته است: «ملت مسلمان ايران پس از گذر از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت به اين تجربه گرانبار دست يافت كه علت اساسی و مشخص عدم موفقيت اين نهضت‌ها مكتبی نبودن مبارزات بوده است. گرچه در نهضت‌های اخير خط فكری اسلامی و رهبری روحانيت مبارز سهم اصلی و اساسی را بر عهده داشت، ولی به دليل دور شدن اين مبارزات از مواضع اصيل اسلامی، جنبش‌ها به سرعت به ركورد كشانده شد.» بنابراین مطالعه کتاب شهید نواب صفوی علاوه بر عموم علاقمندان، به پژوهشگران نیز توصیه می‌شود. 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir 🔶️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» 🌐 @nshrehghagh
1744641793_-114709910.m4a
17.4M
❁﷽❁ 🎧 سلسله جلسات 🎤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ◀️ فصل اول: موضوع‌شناسی در فقه حکمرانی 1️⃣ قسمت اول: اهمیت و جایگاه فقه حکمرانی ❓ جایگاه فقه حکمرانی در نسبت با فقه سیاسی چیست؟ ❓ اختلاف فقهای عصر مشروطه در فقه حکمرانی نسبت به چه مسائلی و تا چه میزان بوده است؟ ❓ ارتباط حکمرانی با مفاهیم شناخته شده نظام حقوقی و فقهی ما چیست؟ 🔸 کاری از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
حقوق انقلابی.pdf
375.4K
📝 حقوق انقلابی 🖋محمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن 📖 آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ❓مبانی و اصول عمده گفتمان انقلاب اسلامی در کدام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تجلی یافته‌اند؟ ❓حقوق انقلابی چه معنا و ماهیتی در بطن خود دارد؟ ❓مقنن اساسی با کدامین هدف، حقوق انقلابی را تدوین نموده است؟ 💠 یک نظام انقلابی جهت نیل به اهداف و آرمان‌های انقلاب ناگزیر است که نظام حقوقی اجتماع را بر پایه مبانی انقلاب و در راستای اهداف آن ترسیم و تدوین نماید. مقوله‌ای که به خوبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و تفقد گرفته است و همچون سدی در برابر استحاله، انحراف و ترمیدور انقلاب ایستاده است. 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir 🔶️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» 🌐 @nshrehghagh
417668864_1809296492.pdf
387.4K
💠 انقلاب اسلامی و تحولات نظام حقوقی ایران 🎤 ارائه‌دهنده: دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (ره) و عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ▪️میزبان: کانون اندیشه جوان 📝گزیده‌ای از نکات مطرح‌شده: 🔹انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود برای برچیدن طاغوت و مناسبات و قواعد طاغوتی و نه صرفاً تغییر هیأت حاکمه. 🔸جامعه‌سازی مبتنی بر ارزش‌های دینی یا ایجاد نظام اجتماعی اسلامی، فلسفه انقلاب اسلامی است. 🔹انقلاب اسلامی، مدار حق و تکلیف را آموزه‌های اسلامی قرار داد؛ یعنی تنظیم زندگی اجتماعی مبتنی بر «ما أنزل اللّه». 🔸انقلاب اسلامی بدون نظام‌سازی حقوقی متمایز و برخاسته از مکتب جامع و جاودانه اسلام در سطح شعار و آرزو می‌ماند. 🔹ارزش‌های اسلامی و انقلابی اگر تبدیل به بایدها و نبایدهای حقوقی و ساختارهای متناسب با مبانی اسلامی نشود، اثر لازم و مورد انتظار را در جامعه نخواهد گذاشت. 🔸اساساً قوام یک جامعه اسلامی و وجه تمایز آن از سایر جوامع، قوانین و مقررات آن است و مسلمانانی که زندگی اجتماعی‌شان بر پایه ضوابط اسلامی نباشد، مسلمانی‌شان ناقص است و از همین جهت است که تشکیل حکومت اسلامی با نظامات حقوقی متناسب اجتناب‌ناپذیر است. 📝 تدوین: مجتبی علیزاده 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت_تحلیلی 🔹 آیا باید/می‌توان اخلاقیات را به بند قوانین کشید؟ 🖋️ خانم دکتر زهرا میرزایی دانش‌
آیا باید- می‏توان اخلاقیات را به بند قوانین کشید.pdf
397.7K
🔹 آیا باید/ می‏توان اخلاقیات را به بند قوانین کشید؟ 🔸 بخش دوم: در جستجوی هدف (1) 🖋️ خانم دکتر زهرا میرزایی دانش‌آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران مدرس دانشگاه و دبیر هسته مطالعات بنیادین انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران 🔰 آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ❓آیا می‏توان اخلاقیات و شرعیات را به رخت قانون آراست؟ ❓دولت از قانونی کردن اخلاقیات به دنبال چیست؟ ❓رویکرد بی‌طرف‌گرایان و مداخله‌گرایان نسبت به مواجهه دو مفهوم «نیت اخلاقی» و «مداخله دولت» چیست؟ ❓چگونه تعادل میان «حفظ انگیزه و نیات اخلاقی» و «درگیر نکردن جامعه و نسل‌های دیگر در انتخاب‌های اخلاقی بخشی از شهروندان» برقرار می‌شود؟ 🔻 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir